چطور باید بچه را از شیر گرفت

از شیر گرفتن کودک: 6 مرحله و روش خیلی عالی که نوزاد را از شیر بگیریم – مجله کسب و کار بازده

صفحه اصلی

از شیر گرفتن نوزاد: 6 مرحله و راهی عالی برای از شیر گرفتن نوزاد

مادرانی که می خواهند نوزاد خود را از شیر بگیرند یا دفعات شیردهی را کاهش دهند، هنوز با چالش های زیادی روبرو هستند. از اضطراب و نوسانات خلقی کودک گرفته تا سوء تغذیه احتمالی و حتی تغییرات ناخوشایندی که ممکن است در بدن خود او رخ دهد. به همین دلیل، طبیعی است که این مادران به دنبال ساده ترین و کم شرم آورترین راه ها برای از شیر گرفتن نوزادشان باشند.

اولاً، مادران باید بدانند که از شیر گرفتن نوزاد تدریجی و طاقت فرسا است و می تواند هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. علاوه بر این، مادران باید توجه داشته باشند که هر چه دیرتر فرآیند از شیر گرفتن را شروع کنند، تکمیل آن دشوارتر خواهد بود. اما به هر حال غیرممکن نخواهد بود. بنابراین بهتر است مادران هر چه زودتر برای این دوره آماده شوند.

هیچ راهی برای از شیر گرفتن نوزاد وجود ندارد و نمی توان از شیر خشکی جادویی برای آن استفاده کرد. با این حال، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی برای انجام این کار وجود دارد که به سهولت این زمان برای مادر و کودک کمک می‌کند. امروز در این مقاله مجله بچه های کارینو قصد داریم مراحل از شیر گرفتن نوزاد را به شما آموزش دهیم; پس با ما همراه باشید…

کارینو کیدز یک فروشگاه اینترنتی در زمینه پوشک بچه و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمامی محصولات خود را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نشان اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت است. شما می توانید در کمال آرامش سفارشات خود را ثبت کرده و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

بهترین زمان برای از شیر گرفتن نوزاد

بدون شک اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که بهترین زمان برای قطع شیردهی چه زمانی است؟ به عنوان اولین پاسخ می توان گفت که هر زمان که مادر و نوزاد برای فرآیند از شیر گرفتن آماده باشند، آن زمان زمان مناسبی برای شروع از شیر گرفتن نوزاد خواهد بود. به طور کلی از 6 ماهگی کودک می تواند علاوه بر شیر، غذاهای جامد و اساسی را نیز شروع کند. بنابراین می توان کاهش شیردهی را از همان زمان کاملاً تدریجی و آهسته آغاز کرد.

برای شروع فرآیند از شیر گرفتن نوزاد، می توانید دو روش زیر را دنبال کنید:

روش اول: توجه به میل کودک

همانطور که گفتیم غذای جامد کودک را می توان از 6 ماهگی شروع کرد و این روند در 12 ماهگی کامل می شود. زیرا تا 12 ماهگی یا یک سالگی کودک تقریباً تمام غذاها را چشیده و علاقه او به شیر مادر کم شده یا کاملاً از بین رفته است. این روش ساده ترین راه برای از شیر گرفتن نوزاد است و به نظر نمی رسد مشکلی ایجاد کند. همچنین اگر دیدید که کودک در زمان شیردهی لجباز، مقاوم یا بازیگوش است، این نشان دهنده آمادگی کودک شما برای قطع شیردهی است.

روش دوم: صلاحدید مادر

این روش به طور طبیعی دشوارتر است و می تواند برای مادر و کودک کمی خسته کننده باشد. زیرا زمانی که مادران تصمیم می گیرند شیر دادن به نوزاد را قطع کنند، معمولا کودک بدخلق، لجباز و حتی ممکن است از سوء تغذیه رنج ببرد. در چنین مواردی توصیه می شود که به طور موقت روند از شیر گرفتن نوزاد را متوقف کنید یا این کار را بسیار آهسته و تدریجی انجام دهید. البته این کار زمان زیادی می برد.

چرا باید بچه را از شیر بگیریم؟

از شیر گرفتن کودکان کاملاً طبیعی است و دیر یا زود باید اتفاق بیفتد. طبق نظر مراجع علمی و پزشکی دوران شیردهی کودک باید تا 2 سالگی ادامه داشته باشد و بعد از آن اصلاً توصیه نمی شود و دلایل آن کاملاً واضح است; به قول معروف بچه دیگر از آب و گل می آید و مادر هنوز کار و زندگی دارد! اما گاهی اوقات روند قطع شیردهی به نوزاد به هر دلیلی ممکن است به طور ناگهانی و قبل از دو سالگی اتفاق بیفتد.

برخی از دلایل از شیر گرفتن ناگهانی نوزاد عبارتند از:

کم‌شیر شدن مادر

گاهی به دلایلی ممکن است شیر ​​مادر برای تغذیه کودک کافی نباشد. در این صورت مادر می تواند با مشورت پزشک توصیه های خوبی در این زمینه دریافت کند. در چنین مواردی، یا پزشک دستور قطع شیردهی به نوزاد را می دهد، یا مکمل هایی برای افزایش مقدار شیر تجویز می کند، یا برنامه تغذیه کودک را تغییر می دهد و استفاده از شیرخشک در شیر مادر را بیشتر توصیه می کند.

درد و یا زخم در سینه مادر

پس از تولد نوزاد، در نتیجه فرآیندهای طبیعی، سینه مادر رشد می کند و به اصطلاح در شیر می افتد. این روند اغلب با درد و بی قراری همراه است، اما عارضه ای نیست که شیردهی را متوقف کند. اما گاهی بعد از چند هفته یا چند ماه پس از شروع شیردهی، نوک سینه مادر ممکن است به دلایلی ترک خورده و دردناک شود. این وضعیت برای مادر بسیار دردناک است و در نهایت می تواند منجر به از شیر گرفتن موقت نوزاد شود.

تصمیم برای بارداری مجدد

کارشناسان توصیه می کنند که اگر مادران تصمیم به باردار شدن مجدد دارند، بهتر است ابتدا فرزند اول را از شیر گرفته، چند ماه صبر کنند و سپس دوباره برای شیردهی آماده شوند. به طور کلی، شیر دادن همزمان به دو نوزاد برای مادر مشکلی ندارد. همه چیز به توانایی و ساختار مادر بستگی دارد و این عامل می تواند برای برخی از مادران خستگی، ضعف و چالش های زیادی را به همراه داشته باشد.

لزوم قطع شیردهی به منظور بازگشت به کار یا…

گاهی اوقات برخی از مادران کار یا تحصیل می کنند و یا به دلایلی به دلیل شرایط پزشکی نمی توانند به طور کامل به نوزاد خود شیر دهند. در این صورت ممکن است مراحل از شیر گرفتن نوزاد طی شود. اگرچه در چنین مواقعی شیردوشی نیز راه حل مناسبی است، اما این دلیل را نیز می توان دلیل دیگری برای از شیر گرفتن نوزاد دانست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشیدناگفته‌هایی درباره ختنه نوزاد؛ از قبل تا مراقبت‌های بعد از آن

• استفاده از داروهای مضر
مصرف برخی داروها می تواند با شیر مادر ترکیب شود و در نهایت به بدن نوزاد برسد و به او آسیب برساند. در چنین مواردی، مشاوره با پزشک متخصص ممکن است بهترین گزینه باشد. با انجام این کار، پزشک یا داروهایی را که در دوران شیردهی منع مصرف دارند را حذف می کند یا ممکن است دستور دهد تا نوزاد را به طور موقت از شیر بگیرید.

از شیر گرفتن نوزاد در 10 مرحله

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، نمی توان یک فرمول جادویی برای از شیر گرفتن کودک پیشنهاد کرد و یک نسخه ثابت برای همه تجویز کرد. عوامل زیادی دخیل هستند که شرایط قطع شیردهی را برای هر نوزاد و برای هر مادر متفاوت می کند. اما می توان راهکارهایی برای از شیر گرفتن کودک ارائه داد که این سفر را تسهیل کند.

به طور کلی، طبق توصیه های متخصص، از شیر گرفتن نوزاد در 10 مرحله قابل انجام است:

1. به نشانه‌های کودک توجه کنید

در قسمت های قبل به زمان مناسب برای از شیر گرفتن نوزاد اشاره کردیم. اما راه دیگری برای تشخیص لحظه مناسب وجود دارد. زمان مناسب برای قطع شیردهی معمولاً با علائم کودک قابل تشخیص است. نشانه هایی مانند نشستن بدون کمک، نشان دادن علاقه به غذای بزرگسالان یا کاهش تشنگی نوزاد به شیر مادر، از جمله علائمی هستند که مادر باید به آنها توجه کند.

2. برای توقف شیردهی برنامه‌ریزی کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، فرآیند از شیر گرفتن نوزاد بهتر است به تدریج طی چند هفته یا چند ماه انجام شود. کلید این کار برنامه ریزی و اجازه دادن به مادران برای انجام ایده آل ترین روش از شیر گرفتن است. علاوه بر این، توصیه می‌شود زمانی که تغییرات بزرگی در زندگی شما یا فرزندتان ایجاد می‌شود، از شیر گرفتن نوزاد خودداری کنید. مواقعی مانند دندان درآوردن، اسباب کشی و غیره. زمان مناسبی برای این کار نیست

مرتبط:  چطور عزت نفس خود را حفظ کنیم

3. آرام و آهسته نوزاد را از شیر بگیرید

برای اینکه کودک راحت تر به قطع شیردهی عادت کند، بهتر است تا حد امکان به آرامی این کار را انجام دهید. برای شروع، بهتر است بیش از سه وعده غذایی از تمام وعده های شیردهی در هفته حذف نشود. به خصوص وعده های غذایی که در آنها کودک تمایل زیادی به خوردن شیر ندارد. سپس به تدریج تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و در عوض کودک را به شیشه غذا عادت دهید. اگر کودک بزرگتر از 9 ماه است، بهتر است مستقیم به شیشه بروید.

4. در تامین آرامش عاطفی نوزاد کوشا باشید

شیردهی نه تنها وسیله ای برای تغذیه نوزاد است، بلکه در واقع به او آرامش روحی و روانی می دهد، او را به مادر وابسته می کند و البته به او احساس امنیت روحی و جسمی می دهد. طبیعی است که در از شیر گرفتن نوزاد در روند تأمین این آرامش عاطفی اختلال ایجاد می شود و مادر باید این آرامش را از راه های دیگری تأمین کند. راه حل هایی مانند در آغوش گرفتن نوزاد، کتاب خواندن، در آغوش گرفتن، پیاده روی، گرفتن دست نوزاد یا ماساژ دادن پشت نوزاد بسیار مفید است.

5. بگذارید خود کودک درخواست شیر کند

اغلب مادران وقتی می خواهند کودک خود را از شیر بگیرند، شیر دادن به کودک را منع می کنند و زمان هر شیر خوردن را کنترل می کنند. از جمله راه حل هایی که می تواند روند از شیر گرفتن نوزاد را بسیار آسان کند، اجازه دادن به کودک برای درخواست شیر ​​است. به عبارت دیگر اجازه دهید کودک در مورد وعده های غذایی تصمیم بگیرد، خودتان او را به خوردن شیر دعوت نکنید و وقتی شیر می خواهد با او مخالفت نکنید. اگرچه این روش ممکن است کمی زمان بر باشد، اما بسیار موثر و کم دردسر خواهد بود.

6. روش شیر دادن به کودک را تغییر دهید

بسیاری از مادران از روش خاصی برای شیر دادن به نوزاد خود پیروی می کنند، مثلاً در ساعت خاصی شیر می دهند، او را به روشی در آغوش می گیرند یا در اتاق خاصی این کار را انجام می دهند. حال برای شروع روند توقف شیردهی نوزاد، بهتر است این روال را تغییر دهید. همچنین به یاد داشته باشید که اگر برای از شیر گرفتن کودکتان شیردهی را با شیشه شیر شروع کرده اید و کودک در برابر گرفتن شیشه مقاومت می کند، شاید بهتر باشد از شخص دیگری بخواهید این کار را انجام دهد. مثلا پدر یا مادربزرگ.

7. برای بدخلقی و مقاومت کودک آماده باشید

غیرممکن است که بخواهید روند از شیر گرفتن نوزاد را شروع کنید، اما با مقاومت و خلق و خوی بد او روبرو نشوید. در واقع چنین واکنش هایی از سوی کودک کاملاً طبیعی است و باید برای آن آماده باشید. معمولاً این حالت بد تا 2 یا 3 روز و در نهایت شاید تا یک هفته ادامه دارد. پس از آن کودک هیچ مقاومتی در برابر غذاهای جامد و مایعات دیگر نخواهد داشت و هر گاه گرسنگی او را گرفت، با کمال میل آنها را می خورد.

8. برای ورم و یا بزرگ شدن سینه خود آماده باشید

یکی از عوارض شیردهی برای مادر بزرگ شدن سینه، تورم و درد خواهد بود. زیرا شیر اضافی در آنجا ذخیره می شود و احتمالا با درد و بی قراری همراه خواهد بود. این یکی از دلایل دیگری است که توصیه می شود کودک را به تدریج از شیر بگیرید. برای کاهش ناراحتی ناشی از تورم سینه می توانید از قرص استامینوفن یا کمپرس سرد استفاده کنید. حتی می توانید شیر اضافی را بدوشید و سپس آن را با شیشه به کودک خود بدهید یا آن را با غذاهایی مانند غلات بچه مخلوط کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید۱۵ گام برای خواباندن نوزاد + اشتباهات والدین در خواباندن نوزاد

9. روند از شیر گرفتن نوزاد را متوقف کنید

برخی از مادران می پرسند: اگر فرزندم نخواهد شیردهی را قطع کند چه؟ در پاسخ می گوییم از شیر گرفتن کودک، آیه قرآنی نیست که نتوان آن را نقض کرد، به عبارت دیگر ممکن است مدتی از آن چشم پوشی کنید. اگر فکر می کنید روند از شیر گرفتن کودک برای شما خیلی سخت است، یا کودک خیلی شلوغ است و ممکن است دچار سوءتغذیه شود، می توانید شیر گرفتن را به تعویق بیندازید. بسیاری از مادران، به ویژه آنهایی که کار می کنند یا درس می خوانند، معمولا شیردهی را به طور متناوب قطع می کنند.

10. احساسات خود را فراموش نکنید

کودک تنها فردی نیست که با قطع شیردهی احساساتش تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین ممکن است مادر در هنگام از شیر گرفتن فرزندش با مشکلات و گاهی بحران های عاطفی مواجه شود. به عنوان مثال، برخی از مادران با مشاهده بی میلی کودک به شیر دادن ممکن است احساس دفع کنند. این احساسات کاملا طبیعی هستند و هرگز نباید نادیده گرفته شوند یا فراموش شوند. پس بهتر است این سوال را در ذهن داشته باشید و به یاد داشته باشید که از شیر گرفتن کودک مرحله دیگری از رشد و بلوغ اوست.

روش بوقلمون سرد چیست؟

از شیر گرفتن تدریجی کودک همیشه بهترین راه حل است. اما یکی از روش های از شیر گرفتن فوری کودک استفاده از روش بوقلمون سرد است. همانطور که بارها در این مقاله تاکید کرده ایم، از شیر گرفتن نوزاد باید به تدریج انجام شود. زیرا در این صورت نه تنها کودک مزاحمتی ایجاد نمی کند، بلکه خود مادر نیز احساس ناراحتی نمی کند و هیچ کدام دچار عارضه خاصی نمی شوند. اما گاهی به دلایل مختلف، شیردهی نوزاد به طور ناگهانی و در مدت کوتاهی قطع می شود.

از شیر گرفتن سریع (روش بوقلمون سرد) به طور کلی هر روش سریعی است که برای قطع شیردهی استفاده می شود. بهتر است از روش بوقلمون سرد با نظر پزشک و البته با رعایت دستورات و دستورات او استفاده کنید.

هنگام استفاده از روش از شیر گرفتن بوقلمون سرد، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

برای از بین بردن شیردهی ابتدا به سراغ غذاهایی بروید که کودک کمتر میل دارد. مثل صبح زود یا اواخر شب.

از آنجایی که در این روش سینه مادر متورم می شود، استفاده از کرست ساپورت راه حل خوبی خواهد بود.

استفاده از داروهای هورمونی یا گیاهی برای کاهش شیر می تواند راه حل خوبی باشد. اما نسخه آن فقط توسط پزشک تجویز می شود.

در کنار استفاده از این روش باید از مکمل هایی مانند شیرخشک نیز استفاده کنید.

از شیر گرفتن کودک از داروهای گیاهی نیز راه حل خوبی است. گیاهانی مانند: بابونه، پنجه مریم، علف چای، شنبلیله، سیر، زنجبیل و غیره. طعم شیر را تغییر دهید و کودک را از خوردن آن بی میل کنید.

شیر دادن به نوزاد را در نیمه های شب متوقف کنید

مشکلات از شیر گرفتن نوزاد بی پایان است! اما بالاخره یک روز تمام می شود.
کودکان و نوزادان معمولاً بعد از خوابیدن می توانند چندین بار تا صبح بیدار شوند تا شیر بخورند و طبیعتاً مادر نیز نیاز دارد که دائماً به کودک توجه کند و به او غذا بدهد. . به او. . طبیعتا از دیدگاه فارسی شیر دادن به نوزاد در نیمه شب کاملا طبیعی است و حداقل تا 6-4 ماهگی ادامه دارد. پس از آن، کودک به تدریج این عادت را فراموش می کند.

در اغلب موارد توصیه می شود که اگر مادر مشکلی ندارد، بهتر است با گذشت زمان و با طبع کودک این عادت را ترک کند، اما اگر می خواهید پروسه از شیر گرفتن نوزاد را در شب شروع کنید. می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید.

مرتبط:  چرا نسل شیر ایرانی از بین رفته است علوم ششم

برخی از روش های از شیر گرفتن نوزاد در نیمه های شب عبارتند از:

توصیه معمول: به تدریج روند از شیر گرفتن نوزاد را به هر شکلی شروع کنید. هر شب مدت شیردهی را کاهش دهید.

هر بار که کودک در شب بیدار می شود، سعی کنید او را دوباره بخوابانید. مثلاً اگر شبی سه بار از خواب بیدار شد، یک بار او را بخوابانید و سه بار دیگر به او شیر بدهید. به تدریج تعداد حذف ها را افزایش دهید.

در طول روز، به خصوص قبل از خواب، به طور منظم به نوزاد شیر بدهید و از سیری او مطمئن شوید.

اگر کودک غذای جامد می خورد، می توانید شام او را کمی بزرگتر کنید.

این زایمان را زمانی شروع کنید که شما و نوزاد در شرایط ایده آل هستید و نیازی نیست نگران هیچ موضوع دیگری باشید.

فراموش نکنید که از همسرتان کمک بخواهید.

راهکارهایی برای خواباندن نوزاد پس از قطع شیردهی

همه ما می دانیم که وقتی نوزاد از شیر گرفته می شود، خوابش به هم می ریزد و تا زمانی که این ساعات خواب مثل روز اول نباشد، به قول مادر، او هم پیر شده است! اما چیزی برای ترس وجود ندارد. روش های زیادی برای خواباندن نوزاد پس از شیردهی وجود دارد و اگرچه عادت دادن کودک به این روش ها می تواند کمی طاقت فرسا باشد، اما در نهایت نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. شما همچنین می توانید همین اقدامات را برای از شیر گرفتن یک کودک وابسته انجام دهید.

راهبردهای خواباندن نوزاد پس از قطع شیردهی عبارتند از:

ساده ترین راه برای خواباندن نوزاد، قطع تدریجی شیردهی است.

با کاهش میزان شیردهی، کودک را به نوشیدن مایعات دیگر مانند آب عادت دهید.

خواندن کتاب های داستان کودکان نیز یکی از راه حل هایی است که بسیاری از والدین پاسخ آن را یافته اند.

موسیقی ملایم یا پخش “نویز سفید” نیز می تواند بسیار مفید باشد.

نمی توان تاثیر نور و تاریکی مناسب را برای خواباندن نوزاد پس از شیردهی نادیده گرفت.

در چنین مواقعی کمک همسر می تواند برای مادران بسیار مفید باشد.

راه دیگر خواباندن نوزاد پس از قطع شیردهی این است که او را قبل از خواب در آغوش خود بخوابانید تا خودش بخوابد.

برای قطع شیردهی بهتر است از شیشه شیر استفاده نکنید، زیرا کودک به آن عادت کرده و قطع مجدد آن مشکل خواهد بود.

اگر کودک غذاهای جامد می خورد، غذای او را در شب و قبل از خواب زیاد کنید.

حمام آب گرم نیز می تواند به خواب بهتر کودک کمک کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشیدهمۀ آن چیزی که باید درباره بند ناف نوزاد بدانید

اگر می خواهید با اشتباهات والدین در خواباندن نوزاد بیشتر آشنا شوید، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

عوارض ترک ناگهانی

همانطور که قبلاً گفتیم و احتمالاً خودتان متوجه شده اید، از شیر گرفتن نوزاد هم برای نوزاد و هم برای مادر عوارضی به همراه خواهد داشت. باید به خاطر داشته باشید که این عوارض همگی موقتی و طبیعی هستند و پس از مدتی از بین خواهند رفت. پس دست از تلاش برندارید و صبور باشید.

عوارض از شیر گرفتن نوزاد عبارتند از:

بدخلقی و عصبی شدن کودک

عصبی شدن و بدخلق شدن کودک پس از قطع شیردهی کاملا طبیعی است و حتی ممکن است بعد از شیر گرفتن با تب کودک مواجه شود و این عوارض بعد از ۲ یا ۳ روز و حداکثر تا ۱ هفته برطرف می شود. اما اگر تحمل این رفتار برای شما به عنوان یک مادر دشوار شد، می توانید راه حل های زیر را در پیش بگیرید:

پستانک بسیار موثر است. زمانی که کودک شروع به بهانه جویی کرد از آن استفاده کنید.

بعد از 6 ماهگی می توانید از شیر خشک، مایعات و غذاهای جامد استفاده کنید و در عین حال دفعات شیردهی را کاهش دهید.

ورودی عاطفی کودک، نوازش و آغوش و … را فراموش نکنید.

تغییرات هورمونی در مادر

عوارض از شیر گرفتن نوزاد برای مادر کاملا طبیعی است و در قسمت های قبل به این نکته اشاره کرده ایم. تغییرات هورمونی در بدن مادر پس از قطع شیردهی شایع است و برای کنترل و کاهش آن می توان از روش های زیر استفاده کرد:

استراحت و تغذیه کافی کلید گذراندن این دوره است.

حمایت و حمایت همسر و مادر شما می تواند بسیار دلگرم کننده باشد.

تمرکز روی چیزهایی که دوست دارید نیز راه حل خوبی است.

ورزش، مسافرت و پیاده روی برای ترشح اندورفین (شادی) بسیار مفید است.

باورهای غلط در مورد از شیر گرفتن نوزاد

در هر مشکلی، اگر کمی عمیق‌تر شویم و روشن‌تر شویم، باورها و خطاهای بسیاری را خواهیم یافت. در مورد از شیر گرفتن نوزاد، باورهای غلط زیادی وجود دارد که شما مادران باید همین الان از آنها آگاه باشید و در مقابل کلمه و در خانه همسایه نیز آماده باشید!

باورهای غلط در مورد از شیر گرفتن کودک شامل موارد زیر است:

شیردهی را باید به صورت ناگهانی قطع کرد

از اول مقاله برای تاکید بر این نکته موهایمان را پاره کردیم! بهترین راه برای قطع شیر دادن به نوزاد، قطع تدریجی و ناگهانی آن است و قطع ناگهانی آن عوارض بسیار بیشتری را به همراه خواهد داشت.

کودک بعد از قطع شیردهی، تب می‌کند

یکی دیگر از باورهای غلط رایج این است که نوزاد پس از قطع شیردهی تب می کند. تب نوزاد ممکن است بعد از از شیر گرفتن رخ دهد، اما ارتباط مستقیمی با از شیر گرفتن ندارد. در پایان شیردهی، آنتی بادی های بدن نوزاد که از شیر مادر تامین می شد، کاهش می یابد. در نتیجه، مقاومت آن در برابر بیماری ممکن است کاهش یابد. این تب در واقع ناشی از بیماری است. مثلا سرماخوردگی یا …

شیر پسر را باید زودتر از دختر قطع کرد

در میان سایر باورهای بی اساس در مورد از شیر گرفتن نوزاد، متأسفانه بسیاری از مادران این کار را انجام می دهند. اگرچه ممکن است بسته به تفاوت غرایز دختر و پسر، تمایل فرزندان پسر به شیر دادن بیشتر باشد، اما به گفته کارشناسان، زمان از شیر گرفتن نوزاد پسر و دختر تفاوتی ندارد.

فصل پاییز بهترین زمان برای قطع شیردهی است

در میان باورهای غلط دیگر درباره شیر دادن به نوزاد، گفته می شود که بهترین زمان برای قطع شیردهی پاییز است. محبوب! بهترین زمان برای از شیر گرفتن نوزاد زمانی است که کودک آماده است. اما قرار است به دلایلی نوزاد را به زور از شیر بگیریم، توصیه می شود در پاییز این کار را انجام دهیم. زیرا این بیماری در پاییز کمتر است. (در زمستان عفونت های تنفسی و در تابستان بیماری های اسهالی زیاد است.)

با قطع شیر مادر، باید شیشه شیر را جایگزین کرد

ترک عادت با جایگزین کردن آن با عادت دیگر اصلا منطقی نیست و هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد. تعویض شیشه شیر یا پستانک پس از شیر دادن به نوزاد یک مثال واضح است. بسیاری بر این باورند که برای ارضای روانی کودک پس از قطع شیردهی باید چیزی بمکد، بنابراین استفاده از پستانک یا شیشه شیر مناسب است. اما برعکس، کارشناسان همچنان مادران را از این کار منع می کنند و به جای آن استفاده از لیوان و فنجان را توصیه می کنند.

آخرین کلمه

سایت کارینو کیدز یک فروشگاه اینترنتی در زمینه خرید سیسمونی، لوازم کودک، خرید لباس نوزاد و هر آنچه برای نوزاد و کودک خود نیاز دارید می توانید به راحتی در این سایت خریداری کنید.

5% تخفیف

۱۷۸,۰۰۰ تومان ۱۶۹,۰۰۰ تومان

۳۶۵,۰۰۰ تومان

21% تخفیف

۱۶۶,۰۰۰ تومان ۱۳۰,۵۰۰ تومان

20% تخفیف

۱۶۶,۰۰۰ تومان ۱۳۲,۵۰۰ تومان

26% تخفیف

۱۱۵,۰۰۰ تومان ۸۵,۰۰۰ تومان

۱۷۸,۰۰۰ تومان

6% تخفیف

۲۵۳,۰۰۰ تومان ۲۳۸,۰۰۰ تومان

26% تخفیف

۱۱۵,۰۰۰ تومان ۸۵,۰۰۰ تومان

سوالات متداول در مورد از شیر گرفتن

چه زمانی نوزاد برای از شیر گرفته شدن آماده است؟

به طور معمول، شیردهی باید در سن 2 سالگی قطع شود. اما گاهی اوقات مصرف مواد مخدر توسط مادر، کمبود شیر مادر، زخم و درد سینه یا نیاز به بازگشت به محل کار و مدرسه نیز از دیگر دلایل از شیر گرفتن نوزاد است.

مرتبط:  چرا باید سن مرد از زن بیشتر باشد

مهم‌ترین دلایل قطع شیردهی نوزاد چیست؟

به طور معمول، شیردهی باید در سن 2 سالگی قطع شود. اما گاهی اوقات مصرف مواد مخدر توسط مادر، کمبود شیر مادر، زخم و درد سینه یا نیاز به بازگشت به محل کار و مدرسه نیز از دیگر دلایل از شیر گرفتن نوزاد است.

عوارض از شیر گرفتن نوزاد چیست؟

از شیر گرفتن هم برای نوزاد و هم برای مادر عوارضی خواهد داشت. کودک ممکن است بد خلق، سوء تغذیه یا از نظر عاطفی خالی باشد. مادر همچنین ممکن است تورم سینه، تغییرات هورمونی یا تغییرات احساسی را تجربه کند.

3.6/5 – (7 امتیاز)

کارهای زیادی برای تربیت کودک باید انجام داد که برخی از آنها بسیار ظریف هستند و نیاز به توجه و تمرکز زیادی دارند. یکی از این کارها از شیر گرفتن کودک است. در نهایت، نوزاد نباید شیر مادر را به طور نامحدود بنوشد و روزی می رسد که رژیم اصلی کودک دیگر شیر مادر نخواهد بود، بلکه سایر غذاهای مایع و جامد است. اما مهم است که بدانید دقیقاً چه زمانی و چگونه او را از مایعات و غذاهای جامد از شیر گرفته و تغذیه کنید. در این مقاله به این سوالات می پردازیم و به شما می گوییم زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک و نحوه انجام این کار چه زمانی است.

منظور از شیر گرفتن نوزاد چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت که نوزاد زمانی از شیر گرفته می‌شود که دیگر از مادرش شیر نمی‌دهد، بلکه تغذیه او از غذاهای مایع و جامد تامین می‌شود. البته از شیر گرفتن نوزاد نیز به معنای استفاده نکردن از شیشه شیر است.

قطع پیوند کودک با سینه مادر به معنای قطع رابطه عاطفی نوزاد با مادر نیست و نمی تواند باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، این باید در نهایت انجام شود و هیچ استثنایی وجود ندارد. بنابراین، شما به عنوان یک مادر، پس از قطع شیردهی به نوزاد، باید روش جدیدی را جایگزین شیر مادر کنید تا در هنگام بی قراری او را آرام کنید.

چه زمانی کودک باید از شیر گرفته شود؟

یکی از رایج ترین سوالات در مورد ترک این است که دقیقاً چه زمانی باید این فرآیند را شروع کرد. پاسخ به این سوال این است که زمان خاصی برای از شیر گرفتن نوزاد وجود ندارد. این شما به عنوان یک مادر هستید که می توانید تعیین کنید که آیا زمان این کار فرا رسیده است یا نه.

اما طبق توصیه های آکادمی اطفال آمریکا، هر نوزادی باید حداقل تا یک سالگی با شیر مادر تغذیه شود. در واقع تا شش ماهگی تنها غذای کودک شیر مادر است و از شش ماهگی تا یک سالگی نیز می توانید با غذاهای مایع و جامد به نوزاد شیر بدهید. شیر در این دوره یعنی بین شش ماه تا یک سال نقش یک غذای کمکی را ایفا می کند. اما بعد از یک سال است که شما به عنوان یک مادر باید شرایط را بسنجید و ببینید آیا نوزاد و البته شما برای آن آمادگی دارید یا خیر.

به حرف اطرافیان گوش ندهید. زمانی دقیق و مشخص برای این کار وجود ندارد. توصیه‌ی آکادمی پزشکی اطفال آمریکا این است که حتی پس از یک سالگی نیز مدتی طولانی، بیش از چند ماه، به نوزاد شیر داده شود و سپس رفته‌رفته برای از شیر گرفتن نوزاد تصمیم گرفته شود.

با این حال، سه حالت می تواند وجود داشته باشد: اول، اینکه شما و کودک برای آن آماده باشید. این بهترین حالت است و می توانید روند از شیر گرفتن را به خوبی شروع کنید.

اما حالت دوم این است که شما اصلاً به آن فکر نمی کنید، اما می بینید که نوزاد علائمی از خود نشان می دهد که نشان دهنده عدم علاقه او به شیردهی است. به عنوان مثال، او کمتر از سینه شما مانند قبل تغذیه می کند و بیشتر از سایر غذاها تغذیه می کند. در این صورت بهتر است از شیر گرفتن نوزاد به تدریج شروع شود.

اما حالت سوم این است که شما خودتان به دلایلی دیگر قادر به شیر دادن به نوزاد نیستید و بنابراین به دنبال این هستید که او را به تدریج از شیر بگیرید. در این صورت، نباید بلافاصله شیردهی را قطع کنید زیرا ممکن است به شما و کودک آسیب برساند.

چگونه کودک باید از شیر گرفته شود؟

مهم ترین نکته ای که باید در هنگام دانستن نحوه از شیر گرفتن نوزاد در نظر داشته باشید این است که هرگز نباید بلافاصله شیر دادن به نوزاد را قطع کنید. این فرآیند باید به تدریج انجام شود تا نه شما و نه نوزاد آسیب نبینید. به تدریج دفعات تغذیه نوزاد را کاهش دهید. به عنوان مثال، برخی از نوزادان تمایل بسیار کمی برای خوردن شیر در شب دارند. می توانید از آن استفاده کنید و شب ها اصلا به نوزاد شیر ندهید. البته برای برخی از نوزادان، کاهش یا قطع شیردهی در شب ممکن است با بی قراری کودک همراه باشد. در این صورت نیازی به کاهش یا قطع شیر نوزاد در شب نیست.

تعداد دفعات تغذیه در طول روز را کاهش دهید. به جای شیر دادن می توانید از غذاهای جامد یا مایع سالم از جمله شیر گاو استفاده کنید.

در عین حال، باید به تدریج زمان شیردهی را کاهش دهید. اگر قبلاً 10 دقیقه به کودک خود شیر می دادید، از این پس به مدت 5 دقیقه به او شیر بدهید و به تدریج این مدت را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که زمان خاصی برای قطع شیردهی وجود ندارد. می توانید از همین امروز شروع به از شیر گرفتن نوزاد کنید و به تدریج دفعات و مدت شیردهی را کاهش دهید، اما باید این روند را تا 6 ماه دیگر ادامه دهید. پس عجله نکنید و هر زمان که دیدید کودک دیگر نیازی به شیر دادن ندارد شیر دادن را قطع کنید.

آیا پس از قطع شیردهی نباید نگران وضعیت تغذیه نوزاد بود؟

حتی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند گاهی اوقات به مکمل‌هایی مانند ویتامین D نیاز دارند. اما به طور کلی، اگر کودک شما بیش از یک سال سن دارد، نباید زیاد نگران میزان تغذیه‌ای او باشید. اما در مورد نوزادان زیر یک سال اینطور نیست و این نوزادان به شیر مادر بیشتری نیاز دارند.

در کل برای اطمینان از وضعیت تغذیه‌ی نوزاد بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

نکاتی برای از شیر گرفتن نوزاد

1- این فرآیند را زمانی شروع کنید که از نظر ذهنی مناسب هستید.

2- در دوره ای که شیردهی کم یا قطع می شود، باید بیشتر به کودک محبت کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، قطع شیردهی به هیچ وجه به معنای پایان رابطه عاشقانه بین شما و نوزاد نیست.

3- سعی کنید در دوره ای که تعداد شیردهی ها را کم کرده اید با روش های مختلف حواس کودک را پرت کنید. بازی، سپردن نوزاد به پدر و مواردی از این دست می تواند به این امر کمک کند.

بازی‌کردن با نوزاد می‌تواند حواس او را پرت کند و موجب شود که او کم‌تر نیاز به شیرخوردن داشته باشد.

4- اگر پس از شروع کاهش یا قطع شیردهی به نوزاد، علائم استرس و اضطراب را تجربه کردید و این علائم یک تا دو هفته طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید و ماجرا را با او در میان بگذارید. علاوه بر این، اگر نوزاد در مدت مورد نظر دچار بی خوابی یا بد خوابی شد و این بی خوابی یا بد خوابی بیش از یک هفته طول کشید، با پزشک مشورت کنید.

آخرین کلمه

ما سعی کرده ایم تا جایی که می توانیم در رابطه با انصراف را پوشش دهیم، اما اگر تجربه ای در این زمینه دارید، اگر آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید، عالی است.

منابع: اخبار پزشکی امروز NHS | مرکز کودک

بازدید پست: 3,270

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا