چرا الکی استرس دارم

بزرگترین علت استرس غیرضروری:

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند بار در طول روز از عبارت “من استرس دارم” استفاده می کنید؟ اغلب به خود می آیید و متوجه می شوید که بی دلیل اضطراب زیادی دارید و از خود می پرسید که چرا بی دلیل استرس دارم؟ هر یک از ما به دلیل شرایط تحصیلی، شغلی، خانوادگی و عاطفی خود درگیر عوامل مختلفی هستیم که ما را به سمت استرس سوق می دهد. در چنین شرایطی بررسی عوامل ایجاد استرس در زندگی و عواملی که می تواند غم و اندوه و نگرانی ما را از بین ببرد ضروری به نظر می رسد. از طرفی گاهی پیش می آید که شرایط یکسانی وجود نداشته باشد اما بی دلیل به خود استرس وارد کنیم.

در این مقاله با ما همراه باشید زیرا قصد داریم علت استرس های غیرضروری را توضیح دهیم و به شما در از بین بردن علت اضطراب بی مورد کمک کنیم. این مقاله را از دست ندهید.

اضطراب چیست؟

استرس بخشی جدایی ناپذیر از زندگی پرشتاب امروزی است. استرس مزمنی که اکثر ما با آن مواجه هستیم، اگرچه به یک پدیده طبیعی تبدیل شده است، اما بدن ما به دلیل استرس های غیرضروری یا حتی استرس های موجهی که تجربه می کند، تاوان سنگینی را می پردازد. اما قبل از اینکه دلیل بروز استرس های غیرضروری در زندگی خود را بفهمیم، بهتر است با خود استرس (علائم، نشانه ها و علل استرس) آشنا شویم.

استرس پاسخی است که بدن ما به هر نوع نیاز یا تنش ذهنی یا فیزیکی می دهد. وقتی خطر واقعی یا خیالی را احساس می کنیم، بدن ما شروع به واکنش می کند. این واکنش استرس نامیده می شود. البته نباید تصور کرد که استرس همیشه کارکرد منفی دارد. استرس می تواند زندگی ما را نجات دهد. این می تواند به ما قدرت بیشتری برای رویارویی با موقعیت های بحرانی در زندگی بدهد. استرس بی دلیل نیز یکی از انواع استرس است. وقتی در ذهن خود علل این مشکل را بررسی می کنیم، در واقع وضعیتی را که در آن قرار داریم با گذشته مقایسه می کنیم.

چرا بی دلیل استرس دارم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که اغلب به ذهن افراد خطور می کند و باعث منفی شدن آنها می شود این است که چرا بی دلیل استرس دارم؟ عواملی که باعث اضطراب و استرس ما می شوند ممکن است در گذشته ایجاد شده باشند و به ناخودآگاه ما سرایت کرده باشند. زمانی که در شرایط نسبتاً عادی قرار داریم، اما در عین حال احساس غم و اندوه و نگرانی می کنیم، باید بتوانیم خود را کنترل کنیم و موقعیتی را که در آن قرار داریم با گذشته مقایسه کنیم.

بهتر است موقعیتی که در آن قرار داریم را به دقت بسنجیم. باید دریابیم که چه چیزی ما را به یاد یک تجربه ناخوشایند می اندازد. علاوه بر این مواردی در حال حاضر وجود دارد که بی دلیل باعث ایجاد استرس می شود، اما ما از آنها بی خبر هستیم. در ادامه به توضیح این عوامل می پردازیم که باعث ایجاد اضطراب بی دلیل می شوند.

علت استرس غیر ضروری

اینکه علت استرس بی دلیل چیست یا چه عواملی باعث استرس بی دلیل می شوند سوال بسیاری از افراد است که در این قسمت به آن پاسخ می دهیم. عوامل ایجاد استرس بسته به شرایط زندگی هر فرد می تواند متفاوت باشد، اما رایج ترین عوامل عبارتند از:

1- مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی یکی از شایع ترین دلایل استرس است. اختلافات خانوادگی، طلاق، مشاجره پدر و فرزند یا مادر و فرزند، دخالت اطرافیان از جمله عواملی است که ذهن فرد را درگیر می کند. در چنین شرایطی فرد برای مدت طولانی در معرض استرس قرار می گیرد. مبارزه طولانی با چنین مشکلاتی نیز بر آینده فرد تأثیر می گذارد. برای رفع چنین مسائلی توصیه می کنیم با یک مشاور خانواده مشورت کنید.

2- مشکلات اقتصادی

پرداخت های مختلف وام، اجاره مسکن، افزایش هزینه های زندگی، غذا و پوشاک مسائلی هستند که همه ما با آن سر و کار داریم. هر کدام از ما در مواجهه با گرانی، تورم یا سایر مشکلات اقتصادی دچار استرس می شویم و چون به این مشکلات عادت کرده ایم فکر می کنیم بی دلیل استرس داریم. اگر تمام روز به فکر درآمد و هزینه های ماهانه خود بوده اید، طبیعی است که در پایان شب احساس اضطراب کنید.

3- مسائل شغلی

نبود امنیت شغلی، بیکاری، استخدام نشدن و محیط کاری نامناسب ما را تحت فشار قرار می دهد. کار ما به عنوان منبع درآمد و آنچه بیشتر وقت ما را در طول روز می گیرد می تواند باعث ایجاد استرس غیر ضروری شود. برعکس، افرادی که شغلی متناسب با توانایی های خود ندارند یا می دانند که پیشرفت چندانی نخواهند کرد، ناخودآگاه دچار استرس می شوند. در حالی که مشغول کار خود هستند، ناگهان دلسرد، استرس و مضطرب می شوند و نمی دانند که افکار منفی گذشته آنها را در معرض خطر قرار داده است و این وسوسه ها در راه است.

راه های مقابله با استرس های غیر ضروری

راه حل هایی که برای درمان علت استرس های غیر ضروری استفاده می کنید باید دائمی و دائمی باشند. در غیر این صورت راه حل های کوتاه مدت در لحظه به شما کمک می کند و پس از مدتی اثر خود را از دست می دهد. راه حل های بلند مدت برای مقابله با اضطراب بی دلیل شامل موارد زیر است.

1- با موضوع مواجه شوید.

شایان ذکر است که پرسیدن مداوم این سوال که چرا بی دلیل استرس دارم باعث استرس می شود. مواجهه با مشکل یعنی فکر کردن به آن جدی. این به معنای تأمل با خودمان در مورد رویدادهای گذشته است که باعث اندوه و نگرانی ما شده است. در مرحله بعدی باید ببینیم که وضعیت فعلی ما چگونه است و آیا استرس و نگرانی های ما بی اساس است یا واقعا احساس خطر می کنیم. دلایل زیادی برای استرس غیر ضروری وجود دارد.

2- فعالیت ورزشی را در برنامه کارهایتان بگنجانید.

ورزش یکی از راه های کنترل استرس است که توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می شود. فعالیت بدنی باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم. علاوه بر این، زمانی که ورزش می کنیم، ذهن ما از افکار منفی که استرس های غیرضروری را افزایش می دهد، رها می شود. پیاده روی، دویدن، شنا و دوچرخه سواری از جمله فعالیت هایی هستند که به ما کمک می کنند بر علایق خود غلبه کنیم.

3- رژیم غذایی تان را اصلاح کنید.

غذاهایی که در طول روز می خورید در افزایش یا کاهش استرس و اضطراب شما تاثیر دارند. رژیم های غذایی سرشار از موادی مانند کربوهیدرات ها و میان وعده های پر قند استرس شما را افزایش می دهد. از سوی دیگر، رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات تازه، پروتئین، ماهی و غلات استرس غیرضروری شما را کاهش می دهد.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع، از مطالعه مقاله: رابطه مستقیم استرس و چاقی شک نکنید

4- خوب بخوابید.

استراحت نامناسب به خصوص کم خوابی در شب یکی از عواملی است که استرس شما را افزایش می دهد. تصور کنید سه شب است که به دلیل نگرانی های روحی خود خوب نخوابیده اید. پس از آن، قطعاً بدون دلیل روز پر استرسی خواهید داشت.

مرتبط:  چرا جی تی ای 5 باز نمیشود در ویندوز 7

اگر خوب نمی خوابید راه هایی برای بهتر خوابیدن وجود دارد. اما این را بدانید که اگر شب قبل خوب نخوابید، روز بعد ذهنتان با کوچکترین عامل خطرناکی شروع به احساس خطر می کند و بی دلیل احساس غم و استرس جدیدی خواهید داشت. علت استرس کم و بیش بیش از حد است.

5- سیگار و قهوه یعنی استرس!

سیگار، قهوه، نیکوتین و کافئین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. تصور غلط برخی افراد مبنی بر اینکه سیگار باعث کاهش استرس می شود، کاملا نادرست است. سیگار باعث افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این، اجتناب از استعمال دخانیات و عدم استعمال دخانیات عامل دیگری است که باعث می شود فرد دچار استرس غیرضروری شود. وابستگی روانی که سیگار یا حتی قهوه ایجاد می کند، استرس شما را بیشتر از قبل می کند.

6-  انتظارات معقولانه تری داشته باشید.

یکی از عواملی که باعث می‌شود ما با نگرانی، عصبانیت و استرس مواجه شویم، انتظارات غیرمنطقی ما از دیگران یا اتفاقات زندگی‌مان است. در دنیای امروز، همه افراد در مورد شغل و شرایط زندگی خود با نگرانی های زیادی روبرو هستند. توقعات نامعقول باعث می شود که بخشی از کار خود را بدون دلیل موجه به دیگران بسپاریم. واگذاری وظایفی که در واقع وظایف ما هستند به طور خودکار ما را تحت فشار قرار می دهد.

7- با دوستان صحبت کنید.

یک دوست خوب می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش استرس های غیر ضروری در زندگی ما داشته باشد. برخی از موقعیت های استرس زا که ما تجربه می کنیم به این دلیل است که نمی توانیم در مورد موقعیتی که در آن قرار داریم تصمیم درستی بگیریم. نقش یک مشاور یا روانشناس خوب، اگر بیشتر از یک دوست خوب نباشد، قطعا کمتر نیست. فضای آرامش بخشی ایجاد شده توسط مشاوران مرکز روان آرام می تواند به کاهش استرس شما کمک کند.

8-مدیتیشن انجام دهید.

تکنیک های مدیتیشن مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند تا به خوبی آرام شوید و استرس کمتری داشته باشید. معمولا مدیتیشن یک پاسخ طولانی مدت به اضطراب غیر قابل توضیح است و به عنوان راه حلی موثر و دائمی برای اضطراب غیرقابل توضیح شناخته می شود. با انجام مدیتیشن منظم ضربان قلب خود را تنظیم می کنید، جریان خون خود را تنظیم می کنید و ذهن خود را آرام می کنید که به شما کمک زیادی می کند. دلیل استرس عقلانی نیست.

9-به مشاوره مراجعه کنید.

گاهی اوقات اقدامات فردی برای از بین بردن دائمی اضطراب غیر ضروری کافی نیست. در برخی موارد، به یک متخصص نیاز دارید تا با ارائه راه‌حل‌های شخصی‌سازی شده و سفارشی، به استرس غیرضروری شما پایان دهد. برای یافتن مشاور مناسب خود می توانید با کلینیک تخصصی روانشناسی و پشتیبانی روانشناسی تماس بگیرید.

راه حل های موقتی برای کاهش استرس غیر ضروری

با این حال، اگر استرس افسردگی مکرر رخ می دهد، باید برای درمان آن فکر اساسی کنید، اما راه حل های موقتی وجود دارد که به شما کمک می کند بی دلیل بر اضطراب غلبه کنید. این راه حل ها عبارتند از:

یک لیوان آب بنوشید.

نفس های عمیق بکشید

اگر داخل هستی برو بیرون

به موسیقی آرام یا ملایم گوش دهید.

از خلوت خارج شوید و کمی راه بروید.

در سکوت دراز بکش.

از فکر کردن دست بردارید

یک نقاشی بکشید یا احساسات خود را یادداشت کنید (نقشه زدن بی هدف اغلب استرس را افزایش می دهد.)

این راه حل ها که در هر زمانی به راحتی قابل اجرا هستند به شما کمک می کنند بر استرس نامعقول فعلی خود غلبه کرده و آن را به خوبی کنترل کنید.

اگرچه تعدادی از عوامل ایجاد کننده استرس تحت کنترل ما نیستند و نقشی در بروز یا عدم وقوع آنها نداریم، سبک زندگی ما نقش بسیار پر رنگی در استرس و نگرانی هایی که احساس می کنیم ایفا می کند. فقط هر بار که ضربان قلب شما افزایش می یابد و در شقیقه های خود احساس ضربان می کنید از خود بپرسید آیا از کارم راضی هستم؟ آیا توانسته ام با مشکلات مالی خود کنار بیایم؟ آیا این حالتی نیست که من اخیراً به دلیل بی خوابی تجربه می کنم؟

در سال های اخیر تحقیقات مختلف نشان داده است که استرس طولانی مدت چه بی دلیل و چه با دلیل خاصی باعث بروز بیماری های مختلفی در انسان می شود. هر کدام از این عوامل به تنهایی یا با هم می توانند شرایط سختی را تجربه کنند. اما باید بدانید که در زندگی هر کدام از ما سختی ها، فراز و نشیب هایی وجود دارد. شما تصمیم گیرنده اصلی هستید. شما باید تصمیم بگیرید که چه مدت می خواهید اجازه دهید استرس های مختلف زندگی شما را خراب کنند. دلیل اضطراب غیر قابل توجیه ممکن است متفاوت باشد.

مراجع:

www.helpguide.org

www.calmclinic.com

آیا تنباکو و قهوه باعث استرس غیر ضروری می شوند؟

سیگار، قهوه، نیکوتین و کافئین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. تصور غلط برخی افراد مبنی بر اینکه سیگار باعث کاهش استرس می شود، کاملا نادرست است. سیگار باعث افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این، اجتناب از استعمال دخانیات و عدم استعمال دخانیات عامل دیگری است که باعث می شود فرد دچار استرس غیرضروری شود. وابستگی روانی که سیگار یا حتی قهوه ایجاد می کند، استرس شما را بیشتر از قبل می کند.

آیا فعالیت های ورزشی استرس های غیرضروری ما را کاهش می دهد؟

ورزش یکی از راه های کنترل استرس است که توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می شود. فعالیت بدنی باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم. علاوه بر این، زمانی که ورزش می کنیم، ذهن ما از افکار منفی که استرس های غیرضروری را افزایش می دهد، رها می شود. پیاده روی، دویدن، شنا و دوچرخه سواری از جمله فعالیت هایی هستند که به ما کمک می کنند بر علایق خود غلبه کنیم.

چه غذاهایی استرس را افزایش می دهند؟

رژیم های غذایی سرشار از موادی مانند کربوهیدرات ها و میان وعده های پر قند استرس شما را افزایش می دهد.

4.7/5 – (448 امتیاز)

Parse error: syntax error, unexpected ‘endif’ (T_ENDIF), expecting end of file in /home/mallah/domains/ravanyari.com/public_html/wp-includes/widgets.php on line 1720

خطای مرگبار : خطای کشف نشده: فراخوانی تابع عضو set() در null در /home/mallah/domains/ravanyari.com/public_html/wp-includes/l10n.php:786 ردیابی پشته: #0 /home /mallah/ domains/ravanyari.com/public_html/wp-includes/l10n.php(874): load_textdomain(‘default’, ‘/home/mallah/do…’, ‘fa_IR’) #1 /home/mallah /domains/ ravanyari .com/public_html/wp-includes/class-wp-fatal-error-handler.php(47): load_default_textdomain() #2 [عملکرد داخلی]: WP_Fatal_Error_Handler->handle() #3 {main} 85515/8 راه اندازی شد home /mallah/domains/ravanyari.com/public_html/wp-includes/l10n.php آنلاین 786

لطفا به این مورد امتیاز دهید

چرا استرس داریم؟ آیا بین اضطراب و استرس تفاوتی وجود دارد؟ چگونه استرس منفی را از بین ببریم؟ ممکن است موقعیت های زیادی وجود داشته باشد که باعث استرس یا اضطراب شما شده باشد. استرس و اضطراب دو واکنش طبیعی بدن در برابر خطرات و مشکلات هستند. بنابراین کاملاً طبیعی است که هر از گاهی استرس یا اضطراب شدید را احساس کنید. اما اگر فردی هستید که مدام استرس دارید و از استرس مزمن رنج می برید، باید به دنبال درمان مناسب باشید.

علائم استرس چیست و چه تفاوتی با اضطراب دارد؟ مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی انواع استرس، تفاوت با اضطراب، علل استرس و … پرداخته اند. اگر با اثرات استرس آشنا نیستید یا به دنبال درمان استرس شدید خود هستید، حتما این مقاله را بخوانید.

مرتبط:  چرا بچه زردی میگیره

اضطراب چیست؟

استرس را می توان واکنش طبیعی بدن به موقعیت های مثبت و منفی دانست. اگر با مشکلات جدی روبرو هستید، احتمالاً استرس یا اضطراب را در خود احساس می کنید. هدف از این واکنش ها در بدن اطمینان از هوشیاری، آمادگی و تمرکز فرد در مقابل تهدیدها و خطرات است. این استرس باعث واکنش های عاطفی، جسمی و ذهنی می شود. استرس می تواند به بدن شما کمک کند تا بهتر با شرایط جدید سازگار شود. البته استرس می تواند بر سیستم های مختلف بدن مانند متابولیسم، حافظه و سیستم ایمنی تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، استرس امتحان ممکن است ذهن و حافظه شما را از کمک به شما در جلسه امتحان باز دارد و ممکن است پاسخ سوالات را با وجود اینکه می دانید آنها را می دانید به یاد نیاورید.

همه نوع استرس در زندگی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. استرس می تواند مثبت یا منفی باشد. البته مقدار کمی استرس مثبت می تواند به عملکرد بهتر شما کمک کند. استرس مثبت کوتاه مدت خواهد بود. استرس مزمن و طولانی مدت می تواند برای سلامت جسمی و روحی شما مشکلاتی ایجاد کند و به هیچ وجه نمی توان آن را استرس مثبت تلقی کرد.

انواع استرس

همانطور که در بالا ذکر شد، همه استرس ها مضر یا منفی نیستند. می توان گفت که انواع استرس های مثبت و منفی داریم که هر کدام می توانند در موقعیت های مختلفی برای افراد ایجاد شوند. برخی از انواع استرسی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست

شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه استرس چیست و چه تفاوتی با اضطراب دارد؟ علائم و نشانه ها با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری در داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

برای مشاوره به هموطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

برای رزرو مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری.

مشاوره تلفنی فوری: رزرو

مشاوران ویژه

آنها در قبال شما مسئول هستند

شماره تماس : 02162999066

استرس حاد

استرس حاد یکی از انواع استرس های ناشی از واکنش بدن ما به یک موقعیت یا چالش جدید است. استرس حاد بسیار کوتاه مدت است. این نوع استرس می تواند استرس مثبت یا استرس آزاردهنده باشد. ما اغلب این نوع استرس را در زندگی روزمره خود تجربه می کنیم. استرس قبل از امتحان و امتحان، استرس هنگام رانندگی برای اولین بار و غیره. بخشی از استرس حاد هستند. حتی این نوع استرس می تواند در لحظات شاد ما ظاهر شود. مثل زمانی که سوار ترن هوایی می شوید و هم هیجان و هم استرس را احساس می کنید.

در این نوع استرس معمولاً بدن و احساسات به سرعت به حالت قبلی خود باز می گردند.

استرس مزمن

استرس مزمن همانطور که از نامش پیداست استرس طولانی مدت و بی پایان است. این نوع استرس ناشی از عوامل استرس زا است که برای مدت طولانی وجود داشته اند. این نوع استرس را نمی توان مثبت تلقی کرد. در اکثر شرایط یا می توان گفت در همه شرایط منفی است. استرس ناشی از ازدواج نامناسب، استرس ناشی از شغل سخت و غیره. می تواند بخشی از استرس مزمن باشد. می توان گفت که استرس مزمن می تواند نتیجه تجارب آسیب زا گذشته یا آسیب های دوران کودکی باشد.

استرس اپیزودیک حاد

هنگامی که استرس حاد به طور مداوم ادامه دارد و دوره های استرس مکرر را تجربه می کنیم، می توان گفت که استرس حاد اپیزودیک رخ می دهد. در این نوع استرس، تجربه موقعیت های استرس زا به صورت مستمر و طولانی ادامه می یابد. این نوع استرس همچنین می تواند زمانی ایجاد شود که نگران یک رویداد منفی باشید. به عنوان مثال استرس ناشی از کلاس های مداوم در محل کار، استرس هنگام انجام عمل های جراحی برای پزشکان و متخصصان، ملاقات زوجین برای بحث طلاق و غیره. این نوع استرس در بین افرادی که دائما مضطرب و تحریک پذیر هستند بسیار رایج است.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

می توان گفت استرس و اضطراب بسیار نزدیک به یکدیگر هستند. علائم استرس و اضطراب شباهت های زیادی را با یکدیگر دارند و برخی از این علائم مشترک هستند. به همین دلیل برخی از افراد به اشتباه استرس را اضطراب می دانند و برعکس. استرس و اضطراب هر دو واکنش طبیعی بدن هنگام رویارویی با مشکلات و سختی ها است.

هنگامیکه فردی احساس مشکل، خطر و یا ناراحتی داشته باشد، بدن او هورمون استرس را ترشح می کند. این هورمون ها باعث می شوند که قلب تندتر بزند و ضربان قلب را بالا برده و در نتیجه خون بیشتری به اندام ها پمپاژ می شود. این کار به فرد امکان می دهد که آماده مبارزه با مشکلات و چالش ها شود. تنفس پی در پی و فشار خون بالا می توانند از نشانه های این باشند که فرد استرس دارد.

فرایندهایی که در بالا توضیح داده شد بسیار سریع رخ می دهند و استرس نام دارند. کارشناسان پاسخ بدن به استرس ها را اضطراب می نامند. اضطراب همان احساس پریشانی، خطر، ناراحتی، ترس و … است که هر فردی هنگام مواجه شدن با موقعیتی استرس زا آن را تجربه می کند. این ترس و یا ناراحتی باعث می شود که فرد هوشیارتر و آگاهانه تر عمل کند.

پس می توان گفت

استرس ناشی از هورمون هایی است که بدن ترشح می کند و اضطراب هنگامیکه است که شما به شدت استرس دارید و ترس و ناراحتی و … را یکجا احساس می کنید. همچنین مهم ترین تفاوت استرس و اضطراب این است که استرس بعد از پایان یافتن چالش ها و مشکلات برطرف می شود اما اضطراب قدرت تفکر است و نمی توان گفت به همین راحتی ها از ذهن خارج می شود. اضطراب به عامل خاصی احتیاج ندارد. شما ممکن است برای موضوع و وقایعی که هنوز رخ نداده است دچار اضطراب شوید. فرد مضطرب میتواند نگران آینده و اتفاقات و پیشامدها باشد. اما استرس برای مشکلات و چالش هایی است که در همان لحظه برایتان اتفاق افتاده است.

علائم استرس و اضطراب

علائم استرس و اضطراب بسیار شبیه و گاهی مشابه هستند. برخی از مهم ترین علائم و نشانه های استرس و اضطراب عبارتند از:

تنفس پی در پی و سریع

ضربان قلب بالا

افکار و احساسات مضطرب و پریشان

بدخلقی و یا نوسانات خلقی

عصبانیت و تحریک پذیری

إحساس تنهایی داشتن

نگران بودن یا پر تنش بودن

إحساس غرق شدن

سرگیجه

حالت تهوع

اسهال و یا یبوست

مشکلات در خوابیدن

اختلال پرخوری یا کم خوری

وقتی فردی مضطرب است، علائم خاصی نیز دارد. مهمترین علائم اضطراب در انسان عبارتند از:

ضربان قلب سریع

اسهال یا یبوست

تنفس سریع

عصبی بودن

إحساس ترس

إحساس ناراحتی

تنش و استرس زیاد

بی قراری

وقتی استرس دارید چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

اثرات استرس بر سلامت جسم و روان شما می تواند بسیار زیاد باشد. وقتی استرس زیادی را احساس می کنید، بدن شما واکنش متفاوتی نشان می دهد. سیستم عصبی مغز به طور مستقل ضربان قلب، تنفس، تغییرات بینایی و غیره را کنترل می کند. پاسخ استرس بدن به شما کمک می کند تا به خوبی با موقعیت های استرس زا کنار بیایید.

مرتبط:  چرا از زمین شناسان برای پیداکردن فسیل هالایه های رسوبی را مطالعه می کنند

حال اگر فردی دچار استرس مزمن یا طولانی مدت باشد، فعال شدن مکرر پاسخ بدن باعث خستگی و آسیب به بدن می شود. به همین دلیل استرس می تواند عوارض مختلفی را در سطوح فیزیکی، عاطفی و رفتاری برای بدن ایجاد کند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست

شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه استرس چیست و چه تفاوتی با اضطراب دارد؟ علائم و نشانه ها با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری در داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

برای مشاوره به هموطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

برای رزرو مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری.

مشاوره تلفنی فوری: رزرو

مشاوران ویژه

آنها در قبال شما مسئول هستند

شماره تماس : 02162999066

علائم فیزیکی استرس

مواجه شدن بدن با أنواع دردها مانند سردرد و …

داشتن إحساس تپش قلب فراوان و درد در ناحیه قفسه سینه

مواجه با اختلالات خواب که می تواند شامل کم خوابی و یا پرخوابی باشد.

سرگیجه های مداوم و ایجاد لرزش در بدن

افزایش فشار خون

ایجاد مشکلات معده و یا گوارشی

تنش عضلانی

مشکل در رابطه جنسی و زناشویی

ضعیف شدن سیستم ایمنی که باعث می شود همیشه فرد مریض و نالان باشد.

علائم روانی و عاطفی استرس

ایجاد اضطراب های زیاد برای فرد

تحریک پذیری و نوسانات خلقی

افسردگی های شدید

ناراحتی و غمگینی

وحشت زدگی

ناتوانی در تصمیم گیری

عدم تمرکز در کارها

عدم توانایی سپردن موضوعات و اختلال در حافظه

از دست دادن علاقه به رابطه جنسی و یا ناتوانی در لذت بردن از رابطه جنسی

گریه کردن

اثرات استرس بر بدن با موارد فوق متوقف نمی شود. فردی که استرس مزمن و مداوم را تجربه می کند از برخی رفتارهای ناسالم و مضر برای مدیریت احساسات و شرایط خود استفاده می کند. برای رهایی از استرس، ممکن است جذب رفتارهای غیرعادی شود. مانند:

نوشیدن زیاد الکل

مصرف مواد مخدر و توهم زا

قمار

پرخوری کردن و یا اختلال در خوردن إذا

سیگار کشیدن

خریدهای اجباری برای خلاصی از استرس

ایجاد مشکلات در رابطه با رابطه جنسی و استفاده از زور و اجبار برای برقراری رابطه

علت استرس چیست؟ چرا استرس داریم؟

دلایل زیادی برای استرس وجود دارد. بسیاری از چالش ها و رویدادها می توانند باعث ایجاد استرس در زندگی شما شوند. دلایل استرس می تواند برای هر فردی منحصر به فرد باشد. وقتی با مشکلی روبرو می شوید ممکن است استرس زیادی را احساس کنید. اما دوست یا همسر شما باید این مشکل را به راحتی و بدون استرس ببیند. به همین دلیل، گاهی اوقات توضیح اینکه چه چیزی باعث ایجاد استرس در شما می شود دشوار خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که ممکن است استرس داشته باشید اگر:

با تغییرات بزرگی در زندگی خود مواجه شوید.

تحت فشار زیادی قرار بگیرید.

نگران از رخ دادن اتفاقی باشید.

بر روی نتیجه یک موقعیت یا کار کنترل زیادی نداشته باشید.

تبعیض یا نفرت را تجربه کنید.

مورد سوء استفاده قرار بگیرید.

مسئولیت های سخت و سنگین داشته باشید.

در محل کار خود با مشکل مواجه شده باشید.

یکی از عزیزانتان سخت بیمار باشد.

کارها آنگونه که شما می خواهید پیش نرود.

چرا برخی موقعیت ها برای من استرس زا هستند؟

می توان گفت که میزان استرس نیز بسته به فرد متفاوت است. ممکن است در موقعیتی خیلی استرس داشته باشید، اما ممکن است دوستتان کمتر از شما استرس داشته باشد. همچنین برخی از اتفاقات ممکن است گاهی برای شما سخت باشد و شما را تحت فشار و استرس قرار دهد و گاهی برای شما مشکلی ایجاد نکند. سطح استرس شما نیز بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود. برخی از این عوامل عبارتند از:

شرایطی که در آن قرار گرفته اید تا چه حد برای شما سخت است و راحتی را از شما سلب کرده است؟

چه مشکل دیگری همزمان با این چالش در زندگی خود دارید؟

میزان زمان و پولی که در اختیار دارید چه مقدار است؟

تجربیات گذشته شما در رابطه با این مشکل چیست و چگونه بر احساسات شما در این رابطه تاثیر می گذارد؟

تا چه اندازه مورد حمایت دوستان و خانواده قرار دارید؟

چه موقعیت هایی می تواند شما را تحت فشار قرار دهد؟

بسیاری از چیزها و موقعیت ها می توانند ما را تحت فشار قرار دهند. ایجاد استرس در بخش های مختلف زندگی می تواند شامل موقعیت ها و شرایط متفاوتی باشد. برخی از مهمترین موقعیت های استرس زا عبارتند از:

بیماری یا جراحت فرد یا بستگانش

بارداری و پدر و مادر شدن

مشکلات شخصی

فوت عزیزان

تجربه سوء استفاده

جرم و جنایت

مدیریت رویدادهای پیچیده

انجام کارهای خانه و یا کارهایی که مسئولیت زیادی دارند.

دوستان و خانواده

ازدواج کردن

جدایی و طلاق گرفتن

داشتن رابطه نامناسب و ارتباط ناسالم با والدین، خواهر و برادر و …

تحصیل

از دست دادن شغل

امتحانات

بیکاری طولانی مدت

کار نامناسب داشتن

بازنشستگی

شروع یک کار جدید

مشکلات مسکن مانند اجاره نشینی

مشکل با همسایه

مشکلات اقتصادی و نگرانی در این رابطه

داشتن بدهی های فراوان

سخنی از مشاوران آویژه

البته همه ما استرس را در موقعیت های مختلف تجربه کرده ایم. اگر استرس حاد و کوتاه مدت باشد، مشکلات و عوارض کمتری ایجاد می کند. اما استرس مزمن می تواند به طور جدی به شما آسیب برساند. بنابراین سعی کنید از روش های مختلف برای مدیریت استرس استفاده کنید. برای این کار بهتر است ابتدا عوامل استرس زا و علت استرس را برای خود مشخص کنید. اگر علائم استرس را در درون خود تجربه می کنید اما نمی دانید چگونه با استرس منفی خود مبارزه کنید، بهتر است از مشاوره آنلاین کمک بگیرید. با بررسی موقعیت و علت استرس شما، یک مشاور یا روانشناس می تواند به شما کمک کند استرس خود را مدیریت کنید و نحوه کنترل و مدیریت استرس را بیاموزید.

سوالات متداول

استرس چقدر طول می کشد؟

انواع مختلفی از استرس وجود دارد که هر کدام بسته به شرایط فردی قابل تغییر هستند. برخی از استرس ها ممکن است کوتاه مدت باشند و برخی دیگر ممکن است مشکلات طولانی مدت ایجاد کنند. بسته به موقعیت شما و توانایی شما در کنترل استرس، میزان و مدت استرس را می توان تعیین کرد. استفاده منظم از تکنیک های مدیریت استرس می تواند کمک بزرگی به شما کند. به شما کمک می کند تا بیشتر علائم فیزیکی، احساسی و رفتاری را مدیریت کنید.

آیا استرس می تواند باعث اضطراب شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، تفاوت بین استرس و اضطراب بسیار کم است و علائم آنها مشابه است. البته استرس و اضطراب دو چیز متفاوت هستند. اما ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در موارد و مواقع خاصی استرس می تواند باعث ایجاد اضطراب در فرد شود.

برای مشاوره در مورد استرس، چیست و چه تفاوتی با اضطراب دارد؟ علائم و نشانه ها

از مشاوران خانواده و روانشناسان متخصص از سراسر کشور

با شماره 02162999066 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا