چرا فلافل ترک میخوره

فلافل با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود، در برخی مناطق فلافل را با گوشت چرخ کرده طبخ می‌کنند و گاهی به آن سیب زمینی هم اضافه می‌کنند. همان طور که گفتیم دلیل محبوبیت فلافل این است که خیلی فوری آماده می‌شود و نسبت به غذا‌های دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد.

علت خشک شدن فلافل خانگی

اگر نخود را با آب گرم بشویید باعث خشک شدن فلافل می‌شود، باید نسبت بین پیاز و نخود را رعایت کنید اگر پیاز به نسبت نخود کم باشد فلافل خشک می‌شود.

علت سفت شدن فلافل

۱- اگر نخود را با آب گرم بشویید باعث سفت شدن فلافل می‌شود.

۲- همان طور که گفتیم برای سرخ کردن فلافل حرارت باید متوسط باشد اگر حرارت کم باشد روغن جذب فلافل می‌شود در نتیجه فلافل سفت می‌شود.

چرا فلافل خشک می‌شود؟

۱- باید نسبت بین پیاز و نخود را رعایت کنید اگر پیاز به نسبت نخود کم باشد فلافل خشک می‌شود.

۲- همچنین اگر تمام آب پیاز را بگیرید باز هم باعث خشک شدن فلافل‌ها می‌شود.

۳- اگر تخم مرغ به نسبت بقیه مواد بیشتر باشد باعث خشک شدن فلافل می‌شود.

چرا فلافل خمیری شده است؟

۱- اگر از نخود پخته استفاده کنید فلافل خمیری می‌شود.

۲- اگر روغن بیش از حد داغ باشد فلافل زود سرخ می‌شود، اما داخل آن نپخته و خمیر می‌ماند.

چرا فلافل ترک میخوره؟

۱- اگر فلافل را در روغن زیاد سرخ کنید باعث ترک خوردن و متلاشی شدن فلافل‌ها می‌شود.

۲- مواد را بعد از اینکه با هم مخلوط کردید و کمی ورز دادید داخل یخچال استراحت دهید اگر این مرحله را حذف کنید امکان دارد موقع سرخ کردن متلاشی شود.

چرا موقع سرخ کردن روغن کف می‌کند؟

هر چیزی که تخم مرغ داخل آن باشد معمولاً موقع سرخ شدن کف می‌کند در نتیجه اگر مقدار فلافل هوایی که می‌خواهید سرخ کنید زیاد هستند بهتر است چند بار روغن را عوض کنید.

چطور دمای مناسب برای روغن را تشخیص دهیم؟

اگر تجربه کافی ندارید می‌توانید یک قاشق داخل روغن قرار دهید وقتی که اطراف قاشق حباب‌های ریز شروع به جلز و ولز زدن کردن یعنی دمای روغن مناسب است.

مواد لازم برای تهیه فلافل ویژه ۴ نفر

نخود خام ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
سیر ۲ تا ۳ حبه
پودر تخم گشنیز ۲ قاشق چایخوری
زیره ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
فلفل ۱/۲ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری
بکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایخوری
زردچوبه به مقدار لازم
تخم مرغ ۱ عدد
گشنیز تازه ۱/۲ پیمانه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

لطیف شدن فلافل

قبل از اینکه بریم سراغ طرز تهیه ابتدا باید توضیحاتی در خصوص مواد اولیه بدیم که این عوامل باعث لطیف شدن فلافل میشود.

۱- نکات مربوط به نخود

نخود را حتماً ۲۴ ساعت قبل با آب سرد خیس کنید و چند بار هم در طول این مدت آب آن را عوض کنید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت حبوبات را با آب گرم خیس نکنید، چون باعث سفت شدن و طعم بد آن‌ها می‌شود سپس نخودها را ۲ بار چرخ کنید هنگام چرخ کردن نخود‌ها دقت کنید که نخود له نشوند، زیرا در این صورت مایه فلافل وا می‌رود.

ممکن است شنیده باشید که بعضی‌ها برای درست کردن فلافل ابتدا نخود را می‌پزند بعد چرخ می‌کنند و سپس از آن برای پخت فلافل استفاده می‌کنند این هم یک روش است، اما این کار باعث خمیر شدن فلافل‌ها می‌شود لذا بهترین روش این است که از نخود خام استفاده کنید.

۲- نکات مربوط به پیاز

پیاز را رنده کنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند آبی که از آن جدا می‌شود را دور بریزید و بعد به مواد اضافه کنید اگر پیاز را کامل فشار دهید و تمام آب آن را جدا کنید فلافل شما خشک می‌شود.

مرتبط:  چرا من شیعه شدم

۳- نکات مربوط به ادویه

ادویه‌هایی که در فلافل استفاده می‌شود فلفل سیاه و قرمز، زیره، پودر تخم گشنیز و زردچوبه است البته عطر غالب، در فلافل به خاطر تخم گشنیز است و به همین دلیل مقدار آن نسبت به بقیه ادویه‌ها بیشتر است، اما اگر طعم غالب تخم گشنیز را نمی‌پسندید می‌توانید همه ادویه‌ها را به مقدار مساوی استفاده کنید این مسئله کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد اگر خواستید فلافل شما تند‌تر شود می‌توانید از پودر کاری هم استفاده کنید.

۴- نکات مربوط به گشنیز

در کنار پودر تخم گشنیز از گشنیز تازه هم اگر استفاده کنید عطر و طعم فوق العاده‌ای به فلافل شما می‌دهد وقتی گشنیز را شستید و خرد کردید اجازه بدهید آب آن کاملاً کشیده شود سپس به مواد اضافه کنید.

دستور پخت و طرز تهیه فلافل

۱- همه مواد را با هم مخلوط کنید بعد با دست خوب ورز دهید.

۲- بعد از این مرحله مواد را در یک ظرف بگذارید تا به مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید.

۳- سپس مجدد کمی مواد را ورز دهید اگر احساس کردید مواد اولیه خیلی خشک شده است یک قاشق غذاخوری آب سرد به آن اضافه کنید.

۴- در یک ظرف مناسب به مقدار لازم روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید روغن گرم شود نکته مهم در این مرحله مقدار روغنی است که اضافه می‌کنید روغن را باید به اندازه‌ای اضافه کنید که فلافل‌ها تا نصفه در روغن باشند حتماً شنیده اید که اغلب برای سرخ کردن فلافل به اندازه‌ای روغن اضافه می‌کنند که فلافل‌ها در روغن شناور باشند، اما این کار اشتباه است، چون باعث می‌شود روغن به خورد فلافل برود در نتیجه فلافل شما سفت می‌شود.

۵- فلافل‌ها را می‌توانید با دست شکل دهید یا اینکه از قالب‌های مخصوص فلافل استفاده کنید می‌توانید سر قالب را کمی با روغن چرب کنید و بعد به مقدار لازم از مواد روی آن قرار دهید و سرخ کنید موقع سرخ کردن هر از گاهی با قاشق روغن روی فلافل‌ها بریزید.

۶- برای کنجدی کردن فلافل کافیه فلافل‌ها رو قبل از سرخ کردن در ظرف کنجد بگذارید تا کنجد‌ها به آن بچسبد.

مخلفاتی که می‌شود در کنار فلافل استفاده کرد؟

فلافل را می‌توانید به صورت پرسی یا ساندویچی سرو کنید معمولاً ساندویچ‌ها را با خیارشور، گوجه فرنگی، کاهو و سس سرو می‌کنند، اما فلافل را می‌توانید با ترشی انبه، بادمجان و همراه سس انبه هم سرو کنید همچنین می‌توانید در ساندویچ خود از قارچ سرخ شده و پنیر ورقه‌ای گودا هم استفاده کنید به این صورت که وقتی قارچ‌ها را سرخ کردید پنیر را روی آن قرار می‌دهید و می‌گذارید کمی نرم شود سپس داخل ساندویچ قرار می‌دهید.

منبع خبر : برگرفته از fararu

چرا فلافل وا میره یا اینکه در هنگام سرخ کردن به ماهیتابه می‌چسبد یا بعد از پخت سفت می‌شود. در هنگام سرو فلافل باید از چه چاشنی استفاده کنیم. بهترین ادویه برای مزه‌دار کردن فلافل چیست. برای ترد شدن فلافل از چه ترفندی باید استفاده کرد. علت خشک شدن فلافل چیست. همه آن چیزی که شما باید در مورد فلافل بدانید.برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله ‌چرا فلافل وا میره در ادامه با سایت آموزشی های پاتوق همراه باشید.

نکات مخصوص تهیه فلافل

بهترین ادویه برای فلافل

برای اینکه یک طعم به یاد ماندنی و بی‌نظیر به فلافل‌ها بدهید بهتر است از ادویه‌هایی مانند زیره سیاه و زیره سبز استفاده کنید. اگر می‌خواهید طعم آن متفاوت با بقیه فلافل‌ها باشد می‌توانید مقداری نعنا خشک اضافه کنید.

وا رفتن فلافل در روغن

زمانی که می‌خواهید مایع فلافل را آماده کنید سعی کنید مایع کمی سفت باشد شل بودن مایع فلافل باعث می‌شود تا قرص‌های فلافل در هنگام سرخ شدن از همدیگر باز شود یا به اصطلاح وا برود.

مرتبط:  چرا باید منیزیم مصرف کنیم

ترشی مخصوص فلافل

زمانی که می‌خواهید فلافل را سرو کنید و با آن از مهمان‌های خود پذیرایی کنید سعی کنید از ترشی و چاشنی مناسب این غذا استفاده کنید به نظر اغلب طرفداران ترشی انبه و ترشی بادمجان بهترین گزینه ها می‌باشند.

چرا فلافل به ماهیتابه میچسبه

برای اینکه در هنگام سرخ کردن فلافل‌ها به مشکل بر نخوریم باید از یک ظرف مناسب استفاده کنیم چه ظرفی بهتر از ظرف تفلون. با استفاده از این نوع ظرف‌ها در هنگام سرخ شدن فلافل به ظرف نمی‌چسبد.

زمان خیساندن نخود برای فلافل

یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین نکات تهیه فلافل این است که نخودها را باید از سه الی چهار روز قبل بخیسانید هر روز هم باید آب آن را در چند نوبت عوض کنید.

راز ترد شدن فلافل

برای ترد و خوشمزه شدن فلافل بهترین راه‌حل استفاده از مقدار کمی بیکینگ پودر می‌باشد. با این کار بعد از سرخ کردن فلافل های تپل و پوک خواهید داشت. سعی کنید برای سرخ کردن از روغن زیاد استفاده کنید بصورتی که قرص ها در روغن شناور باشند.

علت خشک شدن فلافل خانگی

در هنگام سرخ شدن هم سعی کنید از حرارت کم استفاده کنید و از سرخ کردن بیش از حد فلافل‌ها خودداری کنید با این کار بعد از سرخ شدن فلافل‌ها خشک می‌شوند.

فوت و فن فلافل

از اضافه کردن آرد به مایع فلافل خودداری کنید چون بعد از پخت فلافل‌ها خشک و سفت خواهند شد. برای یکدست شدن و شکیل بودن قرص های فلافل سعی کنید از قالب‌های مخصوص تهیه فلافل(اسکوب) استفاده نمایید.

منبع:

hadyeh.cook

علت وا رفتن فلافل و راه حلش اینجاست

فلافل نوعی غذای خوشمزه و پرطرفدار است که دستور پخت ساده ای دارد و خیلی سریع و راحت آماده می شود. فلافل یک غذای کاملا گیاهی، تند و پر ادویه است که با نخود پخته شده و در جنوب کشورمان با سس انبه و نان باگت در کنار انواع ترشی سرو می شود.

گاهی در هنگام تهیه ی این غذا در خانه قرص های فلافل وا رفته و شکسته می شوند. در این بخش از آشپزخانه نمناک سعی داریم ترفندها و راهکارهایی را برای جلوگیری از وا رفتن فلافل و متلاشی شدن فلافل آموزش بدهیم.

دلیل؛ چرا فلافل وا می رود؟

علت های وا رفتن فلافل عبارتند از:

  • قوام نداشتن خمیر فلافل
  • استفاده از نخودهای پخته شده یا کنسروی
  • استفاده کم از آرد یا تخم مرغ
  • استفاده زیاد از روغن

راه حل؛ برای جلوگیری از وا رفتن فلافل چه کنیم؟

برای جلوگیری از وا رفتن فلافل روش هایی که در ادامه خواهید خواند را حتما استفاده کنید:

مواد خیلی شل نباشند

برای جلوگیری از وا رفتن فلافل باید به میزان انسجام مواد بعد از چرخ کردن توجه نمایید. نباید مواد شما شل باشد زیرا شلبودن مواد سبب می شود که فلافل های شما پس از تهیه وا برود. بهتر است اندازه ی نخودهای چرخ کرده بزرگتر از دانه های شکر باشد تا مایه فلافل ماهیتی سفت داشته باشد.

از تخم مرغ استفاده کنید

برای جلوگیری از شکسته شدن و وا رفتن فلافل می توانید به مواد یک عدد تخم مرغ بیافزایید.

از آرد لپه استفاده کنید

برای جلوگیری از وا رفتن فلافل به مایه ی فلافل مقداری آرد لپه یا سوخاری اضافه کنید. برای انسجام انواع کتلت نیز می توانید از آرد لپه نیز استفاده کنید. اگر از آرد استفاده می کنید دیگر لازم نیست تخم مرغ اضافه کنید.

آب پیاز را بگیرید

سعی کنید آب پیاز رنده شده را بگیرید و سپس آن را به مواد اضافه کنید. اگر پیاز آبدار باشد، مواد فلافل شل می شود.

از سیب زمینی استفاده کنید

برای جلوگیری از وا رفتن فلافل مقداری سیب زمینی به همراه مواد اولیه چرخ کنید.

مرتبط:  چرا کوفته وا میره

مواد فلافل را در یخچال نگه دارید

برای جلوگیری از وا رفتن فلافل، مواد فلافل را بعد از چرخ شدن یک ساعت در یخچال بگذارید تا اصطلاحا خود را بگیرد.

در زمان سرخ کردن از روغن کمتری استفاده نمایید

برای جلوگیری از وا رفتن فلافل هنگام سرخ کردن نباید روغن زیاد باشد و باید به میزانی باشد که روی قرص ها را نپوشاند و فقط تا نیمه ی آن ها بالا بیاید. برای جلوگیری از وا رفتن فلافل هنگام سرخ کردن با قاشق روی فلافل ها ضربه بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا