چطور باید طلاق گرفت

طلاق در لغت به معنای رهایی، ترک کردن و آزاد کردن است. در واقع وقتی مردی، همسرش را طلاق می‌ دهد او را ترک نموده و رها می‌ سازد و در اصطلاح، عبارت است از پایان دادن زناشویی به وسیله زن و شوهر و در حقوق عبارت است از انحلال عقد نکاح با رعایت تشریفات ویژه.

دعوای طلاق ممکن است به سه صورت مطرح شود: ۱.طلاق به درخواست مرد (زوج)۲.طلاق به درخواست زن (زوجه)۳.توافق زوجین برای طلاق.

در مطلب زیر روش گرفتن انواع طلاق به طور کامل بیان شده است

دسترسی سریع به عناوین:

انواع طلاق در قانون مدنی

 طلاق دو نوع است: بائن و رجعی.

  • در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست یعنی بعد از طلاق، ایام عده وجود ندارد که مرد بتواند در آن مدت به زندگی مشترک بر گردد.
  • در طلاق رجعی برای شوهر حق بازگشت وجود دارد. یعنی یک مدت زمانی به نام عده مشخص شده است که در طی آن مرد، می تواند دوباره به زندگی مشترک باز گردد

 اصل در طلاق رجعی بودن آن است و طلاق بائن یک استثناء محسوب می شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

عده چیست؟

عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن، زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند.

عده طلاق سه طهر و سه بار پاکی از عادت ماهانه است؛ ولی اگر زن علارغم سنش، عادت ماهانه نبیند عده او سه ماه و ده روز است.

انواع طلاق بائن

طبق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی طلاق در موارد زیر بائن است:

  • طلاق قبل از نزدیکی
  • طلاق یائسه
  • طلاق خلع و مبارات مادام که رجوع به عوض نکرده باشد
  • سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید.

طلاق خلع و مبارات چیست؟

طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از زوج دارد در مقابل مالی که به مرد می دهد؛ رضایت او را برای طلاق جلب کرده و مرد در مقابل این مال، راضی به طلاق زن می شود. این مال ممکن است به مقدار مهریه و یا کمتر یا بیشتر از مهریه باشد. در طلاق خلع مرد را خالع و زن را مختلعه می نامند.

مبارات در لغت به معنی بیزار شدن از یکدیگر است و طلاق مبارات آن است که کراهت از هر دو طرف باشد. در این صورت زن می تواند با دادن مالی به شوهر او را حاضر به طلاق کند.

طلاق به درخواست مرد چگونه است؟

  • اولین قدم، نوشتن دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش و تقدیم آن به دفاتر خدمات قضایی است. پیشنهاد می شود برای اینکه دادخواستتان رد نشود یا رفع نقص نخورد؛ با یک وکیل مجرب مشورت نمایید.
  • دادخواست توسط دفتر به دادگاه فرستاده می شود و دادگاه با ارجاع اختلاف به داوری سعی در ایجاد صلح و سازش بین زن و شوهر می کند که در عمل هم نتیجه چندانی ندارد.
  • در کلیه موارد درخواست طلاق به جز طلاق توافقی، ارجاع به داوری از ضروریات می‌ باشد، پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری هریک از زوجین مکلفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ یک نفر از اقارب خود را که متأهل بوده و حداقل سی سال داشته باشد و آشنا با مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی باشد به عنوان داور معرفی نمایند و در صورت خودداری از معرفی داور یا عدم توانایی معرفی، دادگاه، خود یا به درخواست هر یک از طرفین، داور را تعیین می کند
  • بعد از معرفی داور و اظهارنظر ایشان مبنی بر عدم سازش زوجین، گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه صادر می شود که این گواهی سه ماه اعتبار دارد تا با داشتن آن به دفتر دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کرد و طلاق را ثبت کرد
  • اگر طلاق توسط وکیل انجام شود هم پروسه کوتاه تری می برد هم نیاز به حضور موکل در هیچکدام از مراحل نمی باشد.
  •  دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد ازدواج و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و جنین را معین می کند و همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند.
  • ثبت طلاق وابسته به پرداخت حقوق مالی زوجه است. طلاق در صورت رضایت زن یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط مهریه نیز ثبت می‌ شود. در هر حال هرگاه زن، بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد؛ می‌ تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.

طلاق به درخواست زن(زوجه) چگونه است؟

از جمله سخت ترین طلاق ها طلاق از طرف زن است. زیرا در قانون برای زن بر خلاف مرد، این حق وجود ندارد که بدون دلیل از همسرش جدا شود و برای جدایی باید دادگاه را قانع کند که زندگی با مرد برای او سخت و غیر قابل تحمل است. این فرآیند و اثبات غیر قابل تحمل بودن ادامه زندگی هم زمانبر است هم نیاز به دفاع و اثبات دارد که حضور وکیل و مشاوره و دفاع او را می طلبد و بدون حضور وکیل، ممکن است سالها هم پروسه طلاق از طرف زن، ادامه دار شود.

مصادیق عسر و حرج بسیار زیاد است اما به ۱۲ مورد آن در عقد نامه اشاره شده است که شامل موارد زیر است اما مصادیق آن منحصر به موارد زیر نمی باشد و سایر موضوعات هم توسط وکیل قابل اثبات هست. بعضی از مصادیقی که زن با استناد به آن می تواند طلاق بگیرد:

  • نپرداختن نفقه از طرف مرد به مدت شش ماه
  • بیماری خطرناک مرد
  • عقیم بودن مرد به مدت پنج سال از شروع زندگی
  • اعتیاد داشتن مرد با رعایت شرایطی
  • جنون و دیوانگی
  • محکومیت به حبس پنج سال و بیشتر
  • ارتکاب جرم حدی و تعزیری توسط مرد
  • غیبت بدون دلیل مرد به مدت شش ماه پشت سر هم
  • مفقود الاثر شدن مرد حداقل شش ماه
  • ازدواج دوباره مرد بدون اجازه زن
  • ضرب و جرح زن

مراحل طلاق از طرف زن

  • ابتدا باید دادخواست طلاق از طرف زوجه مطرح شود.
  • با ثبت در سامانه ثنا در دفتر خدمات قضایی دادخواست ثبت می شود
  • با ارجاع پرونده به دادگاه، دادگاه تشکیل جلسه می دهد و در صورتی که دلایل زن و وکیل او برای طلاق قانع کننده بود ؛ حکم طلاق را صادر می کند. این نوع طلاق با حکم دادگاه است.
  • با بردن حکم طلاق به دفتر خانه، طلاق اجرا می شود.
  • مرد موظف است برای اجرای طلاق به دفتر خانه مراجعه کند اما اگر ظرف یک هفته مراجعه نکرد؛ طلاق بدون او جاری می شود
مرتبط:  چرا جهان اجتماعی را جهان فرهنگی می نامند تحلیل فرهنگی

طلاق توافقی چگونه است؟

در حال حاضر برای طلاق توافقی باید در سامانه تصمیم (سامانه نوبت دهی طلاق) وارد شد و یک مرکز غربالگری مشاوره را انتخاب کرد.

مرکز غربالگری زوجین را برای مشاوره طلاق ارجاع می دهد که زوجین برای طلاق باید مشاوره بگیرند که این جلسات مشاوره ممکن است از سه جلسه هم تجاوز کند.

با گذراندن جلسات مشاوره و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق باید همراه با دادخواست به دفتر خدمات قضایی رفت و دادخواست را ثبت کرد

دادخواست از دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارسال می شود و دادگاه در این باره رای صادر می کند که رای مزبور را باید به دفتر خانه ارائه داد.

وکلای طلاق توافقی وکیل تاپ با در نظر گرفتن راه های قانونی ای که برای کوتاه کردن پروسه طلاق وجود دارد می توانند با استفاده از علم و تجربه خود کاری کنند که جلسات مشاوره که عملا هم جنبه تشریفاتی به خود گرفته حذف شود و پروسه طلاق با سرعت بیشتری جلو رود.

شرایط طلاق دهنده و طلاق گیرنده

شرایط طلاق دهنده عبارتند از: اراده و اهلیت و بلوغ و عقل

طلاق عملی حقوقی است و مانند هر عمل حقوقی دیگر نیاز به اراده دارد. بنابراین طلاق در حالت مستی بیهوشی و از باب شوخی صحیح نیست. قصد طلاق باید منجزاً بیان شود یعنی طلاق دهنده باید قاطع باشد. ضمانت اجرای نداشتن اراده در طلاق نیز بطلان طلاق است.

 همچنین طلاق دهنده باید بالغ و عاقل باشد و منظور از بلوغ این است که به ۱۵ سال تمام قمری رسیده باشد.

طلاق باید به اراده مرد واقع شود و بنابراین اهلیت و اراده مرد الزامی است اما در مورد زن، شرایط دیگری لازم است: طلاق باید در حال پاکی زن واقع شود و به علاوه باید از پایان عادت ماهانه تا طلاق، بین زن و شوهر نزدیکی رخ نداده باشد. طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا درحال نفاس صحیح نیست.

در چه طلاق هایی پاکی زن شرط نیست؟

دوران حاملگی: معمولا در دوران حاملگی عادت زنانگی و نفاس وجود ندارد منتها چون در برخی زنان حتی در دوران بارداری حال قاعدگی دیده می شود قانونگذار به عنوان استثناء پاکی زن را شرط ندانسته است.

قبل از نزدیکی: هرگاه قبل از نزدیکی بین زوجین مساله طلاق عنوان شود چون هنوز ازدواج پایدار نشده و فرزندی به بار نیامده است قانونگذار طلاق را آسانتر کرده و پاکی زن را شرط ندانسته است.

طلاق از طرف شوهر غایب: اگر شوهر غایب باشد یعنی در زمان طلاق در محل سکونت زن نباشد و نتواند اطلاع حاصل کند که زن درحال ظهر است یا نه می تواند زن خود را طلاق دهد و در این صورت نیز پاکی زن شرط صحت طلاق نیست.

تشریفات اجرای صیغه طلاق

اولاً: طلاق باید با صیغه طلاق انجام شود.

ثانیاً: طلاق باید در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند انجام شود.

هرگاه هنگام اجرای صیغه طلاق دو شاهد عادل مرد که صیغه طلاق را بشنوند حاضر نباشند؛ طلاق باطل و از درجه اعتبار ساقط است.

نمونه دادخواست طلاق توافقی

مشخصات طرفین
نام
نام خانوادگی
نام پدر
سن
شغل
محل اقامت- خیابان – کوچه – پلاک- کدپستی

خواهان
 

خوانده
 

 

 
 
 
 
 

وکیل
 

 

 
 
 
 
 

خواسته یا موضوع
تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی)

دلایل و منضمات
فتوکپی عقدنامه ازدواج

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌ رساند:

احتراماً، با تقدیم این دادخواست به استحضار عالی می‌ رساند: نظر به اینکه اینجانبان (زن و شوهر) از هر جهت برای جدایی به توافق رسیده‌ایم؛ لذا با عنایت به ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام هر زمان که دادگاه محترم مقرر بدارد داوران خود را معرفی نموده و تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) را داریم.

 

 

محل امضاء – مهر – اثر انگشت

شماره و تاریخ ثبت دادخواست
ریاست محترم شعبه ………… دادگاه …………… رسیدگی فرمایید.

نام و نام خانوادگی ارجاع

نتیجه گیری

یکی از روش هایی که در آن رابطه ازدواج خاتمه می باید طلاق است. طلاق شرایطی دارد و با توجه به اینکه از طرف مرد انجام شود یا زن و یا مرد وزن هر دو موافق طلاق باشند، زمان و پروسه ی متفاوتی دارد که در متن بالا به آن اشاره شده است

از جمله مزیت های استفاده از وکیل متخصص خانواده در پروسه طلاق این است که علاوه بر اینکه این پروسه زمان کمتری می برد بسیاری از تشریفات آن هم حذف می شود و نیازی به حضور طرفین در تمام مراحل آن نیست و وکیل پرونده را جلو می برد.

سوالات متداول

آیا تکرار صیغه طلاق در یک جلسه موجب سه طلاقه شدن می شود؟

صیغه طلاق اگرچه تکرار شود مفید یک طلاق است و شخص نمی تواند در یک جلسه زنش را دو یا سه طلاقه کند. بنابراین هرگاه مرد به زنش بگوید سه طلاقه ات کردم یک طلاق بیشتر محقق نخواهد شد و برای طلاق دیگر باید پس از بازگشت به زندگی زناشویی مجدداً اقدام کند

مطلقه رجعیه از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد؟

رابطه نکاح با وقوع طلاق منحل می شود ولی در طلاق رجعی تا زمانی که زن در عده است آثار زوجیت و حقوق و تکالیف ناشی از ازدواج ادامه می یابد و قانون امور حسبی صراحتاً مقرر کرده: مطلقه رجعیه درحکم زوجه است.

۱

۲

۳

۴

۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

در زندگی زناشویی به دلایل مختلف شرایطی پیش می آید که ادامه آن برای زن و شوهر، غیرممکن می شود با نگاهی گذرا به دادگاه خانواده میبینیم که روزانه زوج های زیادی برای طلاق به دادگاه مراجعه می کنند.

اما اکثرا به دلیل عدم آشنایی با حقوق خود دچار مشکل شده و روند درخواست بسیار طولانی می شود. در این مرحله افراد ملزم به آشنایی با حقوق و قوانین مرتبط با این موضوع می شوند. در این مقاله سعی شده به طلاق و مسائل حقوقی مرتبط با این موضوع پرداخته شود

شرایط طلاق به درخواست مرد

در کشور ما طلاق در اختیار مرد قرار داده است بر طبق ماده 1133 قانون مدنی اختیار طلاق با مرد است و اوست که می تواند حتی بدون دلیل موجه، دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند. مگر این که زن در زمان عقد این حق را از شوهر بگیرد و یا بعد از ازدواج در قبال بخشش مهریه و یا با رضایت شوهر حق طلاق را بگیرد.

مرتبط:  چرا عطار به این نام معروف شده

شوهر می تواند با شرایط طلاق زوجه که در قانون آمده است، یعنی پرداخت حقوق مالی زوجه اعم از مهریه، نفقه، اجرت المثل و نحله، به رغم مخالفت زوجه او را طلاق بدهد در صورت درخواست طلاق از طرف مرد شرط تنصیف اموال هم انجام می شود یعنی باید اموالی که مرد بعد از زندگی مشترک بدست آورده است را با زن نصف کند.

شرایط درخواست طلاق از طرف زن

اگر یکی از شروط 12 گانه (در ادامه مقاله قرار داده شده) ضمن عقد را داشته باشید و یا با اثبات عسر و حرج زن به استناد ماده 1130 قانون مدنی می توانید برای طلاق اقدام کنید.

عسر و حرج یعنی به وجود آمدن شرایطی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

بر عکس طلاق از طرف مرد، زن برای گرفتن طلاق بدون رضایت شوهر راهی سخت و طولانی در پیش دارد.

شرایط طلاق توافقی

ساده ترین و کم دردسر ترین نوع طلاق ، طلاق توافقی است. در این نوع طلاق شرایط خاصی موجود نیست فقط باید در خصوص مسائل مالی و حضانت فرزندان، زن و شوهر با هم توافق کرده و در جلسات مشاوره نیز شرکت کنند.

در مواقعی هم که زوجه دوشیزه باشد، برای مراجعه به دادگاه جهت اخذ حکم و ثبت طلاق نیازی به اذن پدر ندارد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

  • اصل و کپی عقدنامه یا رونوشت آن (رونوشت را باید از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کرد)
  • اصل و کپی شناسنامه زوجین
  • اصل و کپی کارت ملی زوجین
  • توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه،اجرت المثل، حضانت و …
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد)
  • گواهی عدم بارداری

اگر قصد اقدام جهت طلاق را دارید و سوالاتی در ذهنتان بوجود آمده است میتوانید جهت مشاوره تلفنی رایگان با وکیل پایه یک دادگستری با شماره تلفن 47783-021 تماس بگیرید.

مراحل طلاق از کجا شروع می شود؟

برای انجام طلاق توافقی در اولین قدم باید به سامانه تصمیم مراجعه نموده ، زوجین مشخصات خود را ثبت کرده و برای اخذ نوبت مشاوره اقدام می نمایند سپس روز، ساعت و مرکز مشاوره را در این سامانه انتخاب می کنند.

همچنین میتوانید جهت مشاوره حقوقی رایگان با شماره تلفن 47783-021 تماس بگیرید.

قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می کند که زوجین باید این گواهی را تا سه ماه از تاریخ صدور، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند.

اگر طلاق توافقی نیست و اگر وکالت در طلاق(حق طلاق) از همسر ندارید باید دادخواست طلاق از طرف زوجه به دادگاه خانواده تقدیم کنید.

زوجه هم می تواند در دادگاه خانواده شهری که هم اکنون ساکن است و یا در دادگاه خانواده محل اقامت شوهر دادخواست بدهد.

برای شروع و ثبت مراحل طلاق زوجه بایستی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست خود را ثبت کند و سپس به دادگاه خانواده فرستاده و ارجاع می شود.

در صورتی که حکم دادگاه اول (بدوی) به ضرر آن ها باشد می توانند نسبت به آن در فرصت 20 روزه تجدید نظر خواهی کنند.

بدیهی است که پرونده پس از تبادل لوایح به دادگاه تجدید نظر استان فرستاده می شود و در ادامه پس از صدور رای توسط شعبه دادگاه تجدید نظرکه غالبا بدون حضور زوجین و تشکیل جلسه می شود در مهلت 20 روزه هر کدام از طرفین که رای به ضرر او باشد می تواند فرجام خواهی کند.

در این صورت پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می گردد که ممکن است دیوان از رای دادگاه تجدید نظر نقص بگیرد و یا نقض کند و مجددا پرونده به دادگاه تجدید نظر اعاده شود که در این صورت پس از صدور حکم مجدد از سوی شعبه دادگاه تجدید نظر باز هم امکان فرجام خواهی مجدد مهیا است.

پرونده طلاق در صورت مقاومت زوجین، پرونده ای طولانی است و باید بسیار صبور باشد مگر این که طلاق غیابی باشد و زوج در دادگاه حضور پیدا نکند و یا اعتراض نکند که زمان کمتری به طول می انجامد.

در هر حال طلاق مشکلات خاص خود را دارد وخیلی از افراد حاضر نیستند بار این مشکلات را به تنهایی به دوش بکشند پس به شما پیشنهاد میکنیم در این مسیر از وکیل طلاق و یا مشاورین با تجربه کمک بگیرید.

زمانی که زوجین تصمیم می گیرند که آقا به خانم وکالت در طلاق بدهد، اولین سوال این است برای گرفتن حق طلاق کجا باید رفت.

زوجین با همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه و سند ازدواج باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند، تا یک وکالتنامه رسمی بینشان تنظیم شود. 

مراحل گرفتن حق طلاق بسیار ساده است و در صورت خلوت بودن دفتر ثبت اسناد در سی دقیقه انجام می‌شود. 

کامل بودن حق طلاق بسیار موضوع مهمی است و در صورت ناقص بودن حتی یک کلمه، این احتمال وجود دارد که نتوان از حق طلاق استفاده کرد.

با توجه به اینکه در اکثر مواقع حق طلاق در ازای بخشش مهریه گرفته می‌شود، چک کردن متن وکالتنامه بسیار ضروری است. 

برای آسودگی خیالتان متن کامل حق طلاق را از کارشناسان حقوقی دادسو بخواهید. 

گرفتن حق طلاق بعد از ازدواج هم دقیقا همین روالیست که گفته شد. 

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای گرفتن حق طلاق کجا باید رفت

همانطور که گفته شد برای گرفتن حق طلاق، آقا و خانم باید با به همراه داشتن مدارک هویتی و سند ازدواج (عقدنامه) به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند.

سعی کنید که صبح اول وقت به دفترخانه مراجعه کنید که معطل نشوید. برای پیدا کردن دفترخانه نزدیک خود می‌توانید در گوگل جستجو نمایید.

مراحل گرفتن وکالت در طلاق

گرفتن حق طلاق پروسه‌ی کاغذبازی و اداری پیچیده‌ای ندارد. وکالت در طلاق یک وکالتنامه است و پروسه‌ای به سادگی ثبت یک وکالتنامه مثل وکالت برای فروش خودرو دارد. با وجود اینکه مراحل گرفتن حق طلاق پیچیده نیست اما جزییات و نکاتی پیش از آن و پس از ثبت آن وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کافی داشت.

در این مقاله ابتدا نگاهی به پیش‌نیازهای گرفتن حق طلاق و مقدمات آن میاندازیم، مدارک لازم برای ثبت وکالتنامه در دفاتر اسناد رسمی را بررسی می‌کنیم و نکاتی را در رابطه با فرآیند ارسال دادخواست طلاق توسط زن با داشتن وکالت در طلاق، مطرح می‌کنیم که دانستن آن‌ها ضروری‌ست.

مرتبط:  چرا از مقاومت استفاده می کنیم

گام اول پیش از گرفتن حق طلاق

با داشتن وکالتنامه حق طلاق، تصمیم‌گیری درمورد پایان یک رابطه زناشویی دیگر بصورت انحصاری در دست زوج نخواهد بود. اگرچه این وکالتنامه باعث سلب حق طلاق از مرد نمی‌شود؛ اما شرایطی را بوجود می‌آورد که زن نیز به همان اندازه (یا با اثبات تحقق شروط مشخصی) در این تصمیم محق خواهد بود.

اهمیت داشتن حق طلاق زمانی مشخص می‌شود که شرایط درخواست طلاق از طرف زن را در دادگاه‌های خانواده مشاهده کنیم. پیچیدگی پرونده‌های طلاق از سمت زوجه بدون داشتن حق طلاق و طولانی شدن زمان به نتیجه رسیدن آن‌ها، مزایای دادن حق طلاق به زن را بیش از پیش نمایان می‌کند.

شروطی که در وکالتنامه حق طلاق باید رعایت شود

حق طلاق بصورت یک وکالت از زوج به زوجه واگذار می‌شود و دو راه برای رسمیت بخشیدن به آن وجود دارد.

راه اول ثبت این وکالت در شروط ضمن عقد نکاح و راه دوم مراجعه زوج به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی برای ثبت رسمی یک وکالتنامه حق طلاق!

برای کامل بودن حق طلاق، مواردی که در این شرط باید قید شوند شامل:

  • توکیل به غیر داشته باشد: به این معنی که خانم باید یک وکیل به جای آقا بگیرد تا کارهای طلاق را انجام دهد.
  • بلاعزل باشد: به این معنی که آقا نمی‌تواند آن را پس بگیرد.
  • حق قبول بذل مهریه: قبول بذل مهریه به این معناست که خانم از طرف آقا با بخشش مهریه موافقت کند.
  • حق اسقاط در تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی: به این معنی که آقا نمی‌تواند برای رای طلاق اعتراض کند.

اگر درمورد نحوه نگارش این وکالتنامه پرسشی دارید، یک مشاور حقوقی خانواده از تیم دادسو می‌تواند راهنمای شما در این زمینه باشد.

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق

واگذاری وکالت حق طلاق از لحاظ اداری کار ساده‌ایست. ثبت این وکالتنامه در شروط ضمن عقد نیاز به مدارک جانبی ندارد چرا که ذیل یک عقد لازم انجام می‌شود و مدارک ثبتی برای عقد کافیست.

نکته دیگر اینکه پیشنهاد می‌کنیم درصورتی که وکالت را ضمن عقد نکاح از زوج می‌گیرید مجددا برای ثبت رسمی آن به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. تجربه ثابت کرده قید این وکالت در شروط ضمن عقد می‌تواند مشکلاتی را در اثبات و اعمال این حق طلاق در دادگاه بهمراه داشته باشد.

برای ثبت این وکالت در دفاتر اسناد رسمی نیز تنها مدارک مورد نیاز، مدارک شناسایی طرفین وکالت (شناسنامه و یا کارت ملی) و عقدنامه زوجین بهمراه پرداخت هزینه حق طلاق است.

نکته دیگری که به شما توصیه می‌کنیم، نگه داشتن اصل وکالتنامه نزد زوجه و دریافت کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زوج در کنار آن است. نسخه‌ی اصلی دیگری از وکالتنامه نیز نزد دفترخانه باقی می‌ماند. امکان دریافت کپی از وکالتنامه، درصورت مفقود شدن نسخه زوجین وجود دارد.

چند نکته مهم درباره حق طلاق

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم مراحل طلاق با حق طلاق چندان پیچیده نیست اما جزییات اجرایی آن به نحوی‌ است که درصورتی که بدون آگاهی کامل اقدام کنید فقط زمان را از دست خواهید داد. موارد زیر را با دقت مطالعه کنید:

  1. برای ثبت وکالتنامه طلاق اولا بایستی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید نه دفاتر ازدواج و طلاق.
  2. برای گرفتن وکالتنامه طلاق نیازی به حضور زوجه در دفاتر اسناد رسمی نیست. تنها مدارک مورد نیاز هر دو طرف وکالت را همراه داشته باشید.
  3. پیش از مراجعه به دادگاه‌های خانواده برای دریافت گواهی عدم سازش، به یک وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید. در محاکم قضایی وکالت زوجه بعنوان یک شخص پذیرفته نیست و تنها وکالت افرادی پذیرفتنی‌ست که پروانه وکالت معتبر از کانون وکلا داشته باشند.
  4. وکالت طلاق می‌تواند از سمت زوجه به زوج واگذار شود. با وجود اینکه این نوع از وکالت چندان رایج نیست اما محدودیتی در ارائه آن وجود نداشتن و برخی این وکالت را با تعیین حدود اختیارات، در اختیار زوج یا شخص دیگری قرار می‌دهند.
  5. برای دریافت وکالت حق طلاق، هموطنان داخل کشور بایستی به دفاتر اسناد رسمی شهر خود مراجعه کنند. هموطنان خارج از کشور نیز می‌توانند با مراجعه به دفاتر کنسولگری بصورت حضوری و یا مراجعه به وبگاه رسمی سامانه میخک بصورت غیرحضوری این وکالت را به شخص مد نظرشان بدهند.

مراحل طلاق با گرفتن حق طلاق

داشتن وکالت حق طلاق (با حق توکیل به غیر) این شرایط را برای زوجه فراهم می‌کند تا این وکالت را به شخص سومی که وکیل دادگستری باشد واگذار کرده و این وکیل به جای زوج مراحل طلاق را با زوجه طی کند.

عدم نیاز به حضور زوج، عدم نیاز به اثبات شروط ضمن عقد یا هر موضوع دیگر، زمان کوتاه‌تر طلاق در مقایسه با سایر روش‌ها و عدم نیاز به طی جلسات مشاوره از جمله ویژگی‌های مثبت داشتن حق طلاق است که طی مراحل ساده‌ی گرفتن آن را منطقی می‌کند.

درصورتی که نیاز به همراهی یک وکیل در پرونده طلاق با داشتن وکالت در طلاق دارید، با مشاوران و وکیل متخصص طلاق دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

برای طی مراحل طلاق با داشتن حق طلاق، داشتن وکیل لازم است؟

بله، اشخاص بدون داشتن پروانه وکالت نمی‌توانند در محاکم قضایی وکالت شخص دیگری را داشته باشند. حق طلاق یک وکالت است و بکارگیری آن نیازمند داشتن وکیل پایه یک دادگستری‌ست.

مراحل گرفتن حق طلاق چیست؟

برای ثبت وکالت در طلاق کافیست زوج با بهمراه داشتن مدارک شناسایی خود و زوجه بعلاوه سند عقدنامه ازدواجشان به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با مشخص کردن حدود اختیارات وکالتنامه را دریافت کند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 – (25 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا