چرا باید رازدار باشیم

رازداری عبارت است از حفظ اسرار و پنهان کردن مسائل خصوصی که مردم نباید از آن اطلاع داشته باشند. محرمانه نگه داشتن اسرار و اسرار برای انسان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به اشتراک گذاشتن آن ها با مردم یک سردرد واقعی بوده است.

اما رازداری چیست و چرا باید باشیم؟

بزرگان درباره رازداری و آشکار نکردن سر می گفتند: هر که راز خود را فاش کند، عملش تباه می شود و هر که راز خود را حفظ کند، اعمالش سامان می یابد. و نيز فرمودند: ضعيف ترين فرد كسى است كه از حفظ راز خود ناتوان باشد.

دو نوع راز وجود دارد: اسرار شخصی و اسرار دیگران. افشای رازهای خوب خود موجب حسادت و توقعات ناروا از دیگران و اسرار ناخوشایند موجب شرمساری دشمنان، ناراحتی دوستان و تحقیر و تحقیر انسان در برابر دیگران می شود.

اما افشای راز دیگران در بسیاری از موارد باعث مفاسد اجتماعی، نفرت و دشمنی می شود.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:

پیروزی در گرو سخت کوشی است و به تفکر نیز بستگی دارد و تفکر نیز به معنای حفظ اسرار است.

از سوی دیگر، فردی که ناتوان است یا به حفظ اسرار اهمیتی نمی دهد، نباید انتظار داشته باشد که مردم سر خود را پوشانده باشند. امام رضا علیه السّلام فرمود: امین نباید به تو خیانت کند، این تو هستی که خیانت را به امانت گذاشته ای.

رهی میری می گوید راز دل را حتی برای دوستان هم نباید فاش کرد، زیرا هیچ کس راز واقعی نیست و نمی تواند آن را برای دشمنانت فاش کند یا شاید خودش روزی دشمن شود و از علم راز تو سوء استفاده کند. .

وی در فصل پنجم مرزبان نامه داستان خطاب به دادمه، فاش شدن راز را از عادات جاهلان می داند و راز را چیزی می داند که بقای آن در حفاظت و نابودی آن در افشای آن است. .

سخنان بزرگان درباره رازداری چیست و چرا باید رازدار باشیم؟ :

چنان که سعدی در گلستان می گوید:

برخی از خادمان سلطان محمود از وزیر حسن میمندی پرسیدند سلطان در مورد علاقه امروز شما چه گفت؟

گفت به تو هم می گویم.

گفتند شما وزیر کشور هستید، به شما چه بگوید، به ما نمی گوید.

وزیر گفت سلطان از روی اطمینان با من صحبت کرد که می داند به کسی نگوید پس چرا می پرسی؟

یا گفت:

غلامی بشقاب سرپوشیده ای به دوش می گرفت و بی صدا در جاده راه می رفت. یکی از مردم در بین راه با او برخورد کرد و از او پرسید: در این بشقاب چیست؟ غلام چیزی نگفت. این شخص با اصرار پرسید زیر پتویی که روی میز گذاشته بود چیست؟ غلام گفت: فلانی! اگر همه می دانستند راز چیست، آن را پنهان نمی کردند!

او به شمشیر من زد و من به کسی نگفتم

این راز دوست از دشمن است

“حافظ”

خمشی که شعور دلش به اوست

با کسی صحبت کن و بگو که نیستی

ای سلیم، آب چشمه را ببند

وقتی سوراخ پر است، نمی توان آن را بست

یک کلمه پنهانی نباید گفته شود

او به انجمن گفت

“سعدی”

بنجامین فرانکلین

اگر می خواهید رازی را از دشمنانتان پنهان کنید، هرگز آن را برای دوستانتان فاش نکنید.

امام علی)

سینه دانا وجوه مخفی اوست و نشاط وسیله دوست یابی و شکیبایی گورستانی است که عیوب او را پنهان می کند.

افلاطون

هر چیزی که نگهبان بیشتری داشته باشد، پایدارتر است، جز این که هر چه راز نگهبان بیشتر باشد، خود را بیشتر آشکار می کند.

امام صادق (ع)

راز ابراز دوستی در زمان دشمنی به دور از جوانمردی و انسانیت و مردانگی است.

خلاصه مقاله

شما باید یاد بگیرید که اسرار خود و همچنین رازهای خود را با خود به اشتراک بگذارید. به همین دلیل است که باید اراده خود را تقویت کنید تا مطمئن شوید که راز در سینه شما بماند و چهره شما به عنوان یک فرد قابل اعتماد خراب نشود. برای تقویت این ویژگی در افراد مختلف روش های مختلفی ارائه شده است که باید آن ها را به دقت یاد بگیریم و در زندگی خود به کار ببریم.

مرتبط:  چرا وقتی شارژ ایرانسل وارد نمیشه

آنچه در این مقاله می خوانید:

داشتن کسی که به شما اعتماد دارد، در حالی که شما را خوب می کند، می تواند بار سنگینی را بر دوش شما بگذارد. شما باید به خاطر کسی که به شما اعتماد دارد و راز خود را با شما در میان می گذارد به خود افتخار کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر به اعتماد آنها خیانت کنید، می تواند به رابطه شما با این شخص آسیب برساند. گاهی حتی توانایی حفظ راز خود به اندازه حفظ اسرار دیگران دشوار است.

شما باید یاد بگیرید که اسرار خود و همچنین رازهای خود را با خود به اشتراک بگذارید. به همین دلیل است که باید اراده خود را تقویت کنید تا مطمئن شوید که راز در سینه شما بماند و چهره شما به عنوان یک فرد قابل اعتماد خراب نشود. برای تقویت این ویژگی در افراد مختلف، روش های مختلفی ارائه شده است که باید آن ها را به دقت یاد بگیریم و در زندگی خود به کار ببریم.

1. راز شخص دیگری را حفظ کنید

قبل از اینکه به راز کسی گوش دهید، میزان اهمیت آن را بدانید

اگر شخصی به شما گفت که قصد دارد رازی را با شما در میان بگذارد، قبل از انجام هر کاری اطلاعات بیشتری از آن شخص دریافت کنید.

دریابید که رازی که او می خواهد فاش کند بزرگ است یا کوچک. به این ترتیب متوجه می شوید که حفظ آن چقدر مهم است. همچنین به شما یادآوری می کند که آیا باید توجه کامل خود را به شخصی که راز خود را با شما در میان می گذارد معطوف کنید یا خیر. به عنوان مثال، نگاه کردن به تلفن خود در طول یک مکالمه مهم هرگز چیز خوبی نیست.

شما آماده می شوید تا به این راز گوش دهید و بفهمید که آیا این چیزی است که باید با آن مقابله کنید یا خیر.

باید بدانید افشای راز مورد نظر مجازات دارد یا خیر. زیرا در این صورت باید برای حفظ این راز بیشتر مراقب باشید.

از آن شخص بپرسید که تا چه مدت زمانی باید آن راز را نزد خود نگه دارید

اگر می دانید راز را برای مدت طولانی نگه ندارید، ممکن است راحت تر باشد. اگر می خواهید این راز را برای همیشه حفظ کنید، باید از همان ابتدا آن را بدانید.

از گوینده آن راز بپرسید که آیا می‌توانید راز را با شخص دیگری در میان بگذارید

هنگامی که راز را یاد گرفتید، از شخصی که به شما گفته است بپرسید که آیا می توانید آن را با شخص دیگری مانند خانواده یا همسرتان در میان بگذارید.

با پرسیدن این سوال از افشای راز فرد ناراحت نخواهید شد.

اگر می دانید که در نهایت راز را با شخص دیگری مانند همسرتان در میان می گذارید، این موضوع را با فردی که راز را فاش می کند در میان بگذارید. قبل از اینکه راز خود را با شما در میان بگذارند، باید آنها را از این مشکل آگاه کرده و به آنها هشدار لازم را بدهید.

جلوی گفتن راز توسط شخص دیگری به خود را بگیرید

اگر می دانید که در حفظ اسرار دیگران مهارت زیادی ندارید، به آنها بگویید که اسرار خود را با شما در میان نگذارند.

در این صورت فرد از صداقت شما تشکر خواهد کرد. بعلاوه، با دانستن اینکه شما راز او را به دیگری می‌گویید، او همچنان این اختیار را دارد که راز خود را به شما بگوید یا نه.

به شخصی که به شما می گوید راز خود را درست قبل از گفتن دیگران با شما در میان بگذارد. به این ترتیب برای مدت طولانی راز نخواهد بود.

تحقیقات ثابت کرده است که حفظ یک راز می تواند عواقب روانی عظیمی برای فرد داشته باشد. اگر نمی‌خواهید با استرس مقابله کنید، به درخواست‌های کسانی که می‌خواهند راز خود را با شما در میان بگذارند، نه بگویید.

2. راز خود را نزدیک سینه خود نگه دارید

تصمیم بگیرید که تا چه زمان می‌خواهید آن راز را حفظ کنید

بسته به نوع راز، می توانید یک دوره نگهداری مشخص را تعیین کنید.

مرتبط:  چرا من در بارداری حالت تهوع ندارم

رازهایی مانند اخبار بارداری یا هدایای غافلگیرکننده طبیعتاً باید در مقطعی فاش شوند.

ممکن است اسرار دیگر شما زمان انقضای خاصی نداشته باشند. بنابراین تعیین اینکه چه زمانی اطرافیان شما آماده شنیدن این راز خواهند بود به عهده شما خواهد بود.

اگر در مورد یک راز بسیار احساسی تصمیم گرفته اید، سعی کنید چند روز صبر کنید. ممکن است بلافاصله از در میان گذاشتن راز خود با کسی پشیمان شوید. بنابراین، اگر چند روز را در آرامش سپری کنید، می توانید تصمیمات هوشمندانه تری در مورد اینکه چه زمانی و با چه کسی راز خود را در میان بگذارید، بگیرید.

درباره اینکه راز خود را به کسی بگویید، برنامه ریزی کنید

اگر می دانید که ممکن است راز خود را در آینده با کسی در میان بگذارید، سعی کنید با دقت برنامه ریزی کنید که چه زمانی و با چه کسی آن را در میان بگذارید. این به شما کمک می کند تا این راز را به طور موقت حفظ کنید.

اگر راز شما یک راز سرگرم کننده است که ممکن است شخص دیگری را شگفت زده کند، یک برنامه جالب و سرگرم کننده برای فاش کردن آن راز برای شخص مورد نظر داشته باشید. این به شما کمک می کند تا قبل از فاش کردن راز، دست به کار شوید.

اگر رازداری مورد نظر نیز مهم است، باید برنامه ریزی متفاوتی داشته باشید. شما و شنونده باید زمان زیادی برای به اشتراک گذاشتن و بحث در مورد راز بدون وقفه داشته باشید.

سعی کنید راز را از ذهن خود بیرون کنید

سر خود را با چیزهای دیگر گرم نگه دارید و سعی کنید زیاد به این راز فکر نکنید. اگر دائماً به این راز فکر کنید، سخت تر خواهد بود که خود را از به اشتراک گذاشتن آن با شخص دیگری باز دارید.

به مزیت‌های گفتن راز خود به دیگران فکر کنید

اگر می خواهید رازتان را نزد خود نگه دارید، برایتان سخت و کسل کننده است، شاید بهتر باشد راه خودتان را بروید. گاهی اوقات افشای یک راز برای شخص دیگری می تواند مفید باشد و راه را برای شما باز کند.

راز خود را تنها به یک نفر بگویید

اگر واقعاً برای شما سخت است که راز خود را برای خود نگه دارید، مطمئن شوید که آن را با شخص مناسب در میان بگذارید.

به تاریخچه روابط گذشته خود با شخص مورد نظر فکر کنید. آیا این شخص تا به حال از اعتماد شما سوء استفاده کرده است؟ یا او فردی قابل اعتماد و مراقب است؟

وقتی رازی را با کسی در میان می‌گذارید، انتظارات خود را شفاف کنید. آیا آنها اجازه دارند راز شما را با دیگران در میان بگذارند؟ این شخص کیست و چه زمانی می تواند این کار را انجام دهد؟

همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که به اشتراک گذاشتن راز خود با شخص دیگری می تواند آن راز را فاش کند.

قرار نیست خانواده یا دوستان شما هر کاری را که انجام می دهید بدانند. اگر راز بزرگی در سینه خود دارید و نمی دانید آن را با چه کسی در میان بگذارید، آن را روی کاغذ بنویسید. یک دفترچه بخرید و اسرار شخصی خود را در آن یادداشت کنید. وقتی رازی را به دیگری می گویید، دیگر یک راز نیست و هرکسی می تواند شما و اعمال شما را قضاوت کند. به این ترتیب شما در معرض استرس قرار می گیرید. همه ما به قضاوت عادت کرده ایم. برای جلوگیری از قضاوت دیگران، سعی کنید اسرار خود را برای خود نگه دارید. برای سلامت روان شما و کاهش استرس بهتر است.

به یاد داشته باشید که هر کسی ممکن است در زندگی اشتباه کند و همه نیازی به اطلاع رسانی ندارند. وقتی اشتباه می کنید، از آن درس می گیرید، به همین دلیل است که اشتباهات بسیار مفید هستند. بسیاری از شما هنوز در مورد نتایج کاری که انجام می دهید نگران هستید و باید به چه کسی پاسخگو باشید؟ حقیقت این است که تنها کسی که باید به او پاسخ دهید خودتان هستید. موقعیت های استرس زا تنها زمانی می توانند شما را تحت فشار قرار دهند که با دید منفی به آنها نگاه کنید. می توانید این شرایط را تغییر دهید.

مرتبط:  چطور رگ دست در بیاوریم

چقدر برای شما مهم است که ذهنیت درستی برای ایجاد تجربه ای از زندگی داشته باشید که با پذیرش همه رویدادهای غیرقابل پیش بینی آن، شما را به موفقیت برساند؟ اگر می خواهید در مورد نکاتی که شما را برای داشتن یک زندگی موفق آماده می کند بیشتر بدانید، حتما مقاله مقدماتی دوره باورنکردنی Paracel Life را مطالعه کنید.

تحقیق در مورد حریم خصوصی و پیامدهای آن چیست؟ هر فردی در زندگی خود رازهایی دارد و ممکن است آنها را برای مردم فاش کرده باشد. این افراد همیشه از افشای اسرار خود برای دیگران می ترسند. باید بدانید که افشای راز کار درستی نیست و رازداری از مسائل مهم دین است و خداوند و پیامبران مردم را به این امر تشویق می کنند.

باید بدانید که افشای اسرار خود برای دیگران نیز کار بدی است که افراد باید از انجام آن اجتناب کنند تا از افشای آن در آینده نترسند. در ادامه در مورد حریم خصوصی بیشتر بحث خواهیم کرد. پس با بخش تحقیقات ماگرتا همراه باشید.

محرمانگی چیست؟

حفظ حریم خصوصی یکی از ویژگی های مهمی است که افراد زیادی از آن برخوردار نیستند. دین اسلام بر رازداری افراد تاکید دارد و مردم را به رازداری تشویق می کند. زیرا در واقع با پنهان کاری هم از آبروی خود و هم از آبروی دیگران محافظت می کنید.

مطالب پیشنهادی: تحقیق در مورد تاریخچه انواع ساعت

افرادی که رازهای خود را در حضور شما می گویند، به شما اعتماد دارند و می دانند که شما رازدار خوبی هستید. بنابراین باید بتوانید حسن نیت خود را ثابت کنید و از اعتبار آنها در خفا محافظت کنید. با انجام این کار، نه تنها از اعتبار آنها، بلکه از اعتبار خود نیز محافظت می کنید.

انواع حریم خصوصی

Secret دو حالت دارد و شما باید بتوانید هر دو حالت را پیاده سازی کنید. در این صورت شما قادر خواهید بود در نزد خداوند فردی شایسته باشید. انواع حریم خصوصی عبارتند از:

اسرار خود را حفظ کنید

حفظ اسرار یکی از مسائل مهمی است که در تمام دنیا مردم مجبور به انجام آن هستند. همه باید بتوانند اسرار خود را حفظ کنند و به کسی نگویند. در این صورت می توانند علاوه بر اسرار خود، اسرار دیگران را نیز حفظ کنند و به هیچ وجه آنها را فاش نکنند. مهم این است که کسی که قادر به حفظ اسرار خود نیست، نمی تواند اسرار دیگران را حفظ کند.

حفظ اسرار دیگران

حفظ اسرار دیگران نوع دیگری از راز است که مردم باید بتوانند از آن محافظت کنند. هر کس باید مراقب زبان خود باشد و هرگز راز کسی را برای دیگری فاش نکند. ممکن است شما در فاش کردن این راز نیت خوبی داشته باشید، اما در واقع شخصی از روی دشمنی از این راز علیه شما و صاحب راز استفاده می کند. در این صورت این وسط خراب می شوید و برای صاحب راز مشکلاتی پیش می آید.

مزایای محرمانه بودن

پنهان کاری هم برای فرد و هم برای اطرافیان فواید زیادی دارد و با این کار می تواند به این منافع دست یابد و از آن بهره مند شود. در اینجا به برخی از مزایای حفظ حریم خصوصی می پردازیم.

سفید در نظر خدا

اعتماد اطرافیانتان را جلب کنید

عادت پنهان کاری

تقویت و رشد ایمان

به پیروزی ها و موفقیت های متعدد دست پیدا کنید

به عنوان فردی رازدار و قابل اعتماد شناخته می شود

و…

مقالات پیشنهادی:
تحقیق صورت فلکی
و
تحقیق پسماند بلایای زیست محیطی

☑️ ما به پایان تحقیقات محرمانگی رسیده ایم. اگر نظری در این مورد دارید حتما در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا