چطور از لیکویید شدن جلوگیری کنیم


زمان مطالعه: 5 دقیقه

انحلال یا کمبود سرمایه در بازارهای مالی یکی از اتفاقات ناگوار و غیرمنتظره ای است که ممکن است برای یک معامله گر در بازارهای مالی رخ دهد. به منظور آگاهی بیشتر از دلایل این امر و جلوگیری از وقوع به موقع آن، در این مقاله اطلاعات جامع و جامعی را برای شما آماده کرده ایم که هر فعال بازار مالی باید مطالعه و استفاده کند.

انحلال در بازار کریپتو چگونه اتفاق می افتد؟

زمانی که سرمایه کافی برای باز نگه داشتن معامله در حساب معاملاتی خود نداشته باشید، با پدیده ناگوار انحلال مواجه خواهید شد. در این موارد، معامله شما توسط صرافی بسته می‌شود و معامله‌گر نقدینگی می‌شود یا آتی مارجین فراخوانی می‌کند. عوامل موثر بر انحلال عبارتند از: میزان سرمایه و مقدار اهرم استفاده شده. بنابراین نمی توان عدد دقیقی را برای اهداف انحلال برای همه معامله گران ذکر کرد.

انحلال در بازار آتی زمانی اتفاق می افتد که حساب معاملاتی در یک معامله به صفر برسد. هر گاه میزان زیان معامله گر به اندازه کل موجودی حساب معاملاتی وی شود، صرافی موقعیت معاملاتی وی را بسته و حساب را تسویه می کند.

به عنوان مثال: در صرافی Binance، این به کاربران اهرمی بر وجوه نقد شده می دهد. به عبارت دیگر، وجوه نقد شده در یک صندوق یا استخر جمع آوری می شود و سود سرمایه گذاران و معامله گران برنده از همان صندوق پرداخت می شود.

انواع بازارهای معاملات ارز دیجیتال

در تمام ابزارهای مالی و در بازار ارزهای دیجیتال، بازارهای ثانویه دیگری وجود دارد که شناخته شده ترین آنها بازارهای Spot، Margin و Futures هستند.
این بازارها کارکردهای متفاوتی دارند در ادامه با ویژگی های این سه بازار آشنا خواهید شد.

اگر مبلغ زیان یک تراکنش از موجودی حساب شما در صرافی بیشتر شود، صرافی به طور خودکار تراکنش را بسته و سرمایه شما را به عنوان زیان در نظر می گیرد. در این صورت سرمایه معاملاتی شما از بین می رود.

یکی از صرافی‌های مطمئن که در آن می‌توانید با خیال راحت یک حساب نقدی و آتی باز کنید، صرافی bingx است، ابزار مورد استفاده برای انحلال استاندارد و قابل اعتماد است.

در معاملات بازار نقطه ای، مالکیت یک ارز دیجیتال یا دارایی دیجیتال بین دو نفر منتقل می شود. برای مثال، اگر شخصی اتریوم را خریداری کند، مالکیت مقدار درخواستی اتر از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. بازار مارجین تفاوت چندانی با بازار نقدی ندارد و در واقع همان بازار نقدی است، اما تنها تفاوت این دو این است که در بازار مارجین معامله گر می تواند بخشی از سرمایه معاملاتی خود را به صورت وام بگیرد. اهرم مبادله

بازار آتی یا بازار آتی به صورت کاملاً قراردادی عمل می کند و دارایی ها در واقع از مبدا به مقصد منتقل نمی شوند، بلکه معامله گران بر اساس تغییرات قیمت آتی و پیش بینی های آنها معامله می کنند. بازار آتی نیز اهرمی را در اختیار کاربران قرار داده است و معامله گران می توانند بدون داشتن سرمایه کافی وارد معامله شوند.

موسسه همیار کریپتو با آموزش خصوصی فارکس از شما پشتیبانی می کند تا به یک معامله گر حرفه ای در این بازار تبدیل شوید. مطالب دوره فارکس در قالب رتبه بندی ارائه شده است. و تمام موضوعات مورد نیاز برای ایجاد یک استراتژی سودآور را به شما آموزش می دهد. با استفاده از محتوای این دوره بسیار کاربردی می توانید سود شخصی و حرفه ای خود را شروع کنید. علاوه بر این، این دوره شامل مثال‌ها و مثال‌های استفاده زیادی برای درک بهتر محتوای فارکس است.

چرا مایع می شویم؟

نوع موقعیت باز مربوط به قیمتی است که یک حساب در آن نقد می شود. اگر موقعیت باز خرید یا خرید است و قیمت دارایی مورد نظر کمتر از قیمت ورودی است، ابتدا حساب را در زیان وارد کنید و در صورت ادامه نزول قیمت و تسویه یا نقد شدن دارایی های حساب.

نکته مهم افزایش امکان انحلال حساب در صورت استفاده از اهرم بالاتر است. زیرا هر چه اهرم بیشتر باشد، درصد تغییر قیمت کمتر باعث انحلال حساب شما می شود.

روش های مطالعه برای جلوگیری از مایع شدن

به منظور جلوگیری از انحلال حساب، ما ملزم به رعایت احتیاط و استفاده از مدیریت سرمایه و مدیریت حساب و همچنین تکنیک های مدیریت تراکنش هستیم. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات برای جلوگیری از انحلال حساب می پردازیم:

استفاده از اهرم پایین

باید بدانید که هر چه اهرم معاملاتی یا اهرم معامله بیشتر باشد، امکان انحلال و نابودی سرمایه شما بیشتر می شود. به عنوان مثال، اگر معامله ای را با اهرم 5 باز کنید، اگر قیمت 20 درصد نوسان کند و برخلاف تحلیل شما حرکت کند، حساب شما نقد می شود.

استفاده از یک استراتژی معاملاتی مکتوب

داشتن یک برنامه معاملاتی و محتاطانه عمل کردن هنگام معامله در بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. داشتن یک استراتژی معاملاتی به حساب شما نظم و برنامه می دهد و شما را در مسیر معاملاتی مشخص شده درست قرار می دهد. استراتژی معاملاتی نوشته شده دیدگاه شما را به نمودار خاص تر می کند و نقاط ورود و خروج بهینه را برای شما به ارمغان می آورد.

تجارت را با سرمایه کم شروع کنید

برای آشنایی با مکانیزم بازار و شناسایی فرصت های معاملاتی، توصیه می شود با سرمایه اندک معامله را آغاز کنید. با این روش اگر تحلیل و استراتژی شما اشتباه باشد ضررهای سنگین و جبران ناپذیری را متحمل نمی شوید.

استفاده از حد ضرر و حد سود

استفاده از ابزارهای حد ضرر و حد سود که از ابزارهای مدیریت سرمایه محسوب می شوند، بهترین راه برای جلوگیری از انحلال است. استفاده از این ابزار به مدیریت ریسک هر موقعیت بستگی دارد. در رایج ترین روش برای تعیین ریسک/پاداش، می توان به ریسک/پاداش یک تا سه اشاره کرد.

در بازار به دنبال انتقام نباشید

معامله گران حرفه ای معتقدند که زیان دادن و فعال کردن توقف ضرر بخشی از بازار است و نمی توان از آن اجتناب کرد. برخی از معامله‌گران مبتدی و آماتور پس از باخت در یک معامله، به سرعت و با ذهنیت انتقام‌جویی در بازار وارد موقعیت بعدی می‌شوند و با اتخاذ رفتارهای عجیبی مانند افزایش حجم معاملات یا تغییر قیمت مشخص شده برای استاپ ضرر، پیشتاز می‌شوند. مسیر. مسیری که باید برای تسهیل انحلال حساب آنها دنبال شود.

سخنرانی پایانی

انحلال یکی از ریسک هایی است که همواره معامله گران را تهدید کرده است. انواع مختلفی از انحلال وجود دارد، مانند انحلال حساب به دلیل استفاده از اهرم بالا در بازار آتی یا انحلال در سیستم وام پروتکل های وام.

می دانیم که هر چه مقدار اهرم استفاده شده بیشتر باشد، احتمال انحلال حساب بیشتر می شود. بنابراین استفاده از اهرم کمتر در بازار پر نوسان ارز دیجیتال منطقی تر است.

5/5 – (1 امتیاز)

انحلال، مارجین کال یا بسته شدن یک حساب معاملاتی شاید یکی از تلخ ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است برای یک معامله گر بیفتد. انحلال در بازارهای حاشیه و آتی و در حساب های اهرمی رخ می دهد. برای پاسخ به سوال “انحلال چیست”، به انواع بازارهای معاملاتی نگاه می کنیم و توضیح می دهیم که اهرم یا اهرم معاملاتی چیست. در انتها به روش های جلوگیری از مایع شدن نیز می پردازیم. در سرزمین بلاک چین بمانید.

این مقاله در 11 آوریل 1401 به روز شده است.

انحلال چیست؟

یک معامله گر زمانی که سرمایه کافی برای باز نگه داشتن موقعیت خود را نداشته باشد، با خطر انحلال مواجه می شود. در این صورت موقعیت توسط بورس بسته می شود و معامله گر منحل می شود. نقدینگی به عواملی مانند سرمایه و اهرم بستگی دارد. بنابراین، برای همه معامله‌گران و همه حساب‌ها نمی‌توان یک عدد مشخص و یکسان را نشان داد.

در بازار آتی، انحلال یا بسته شدن حساب معاملاتی به معنای به صفر رساندن سرمایه معامله گر در حین معامله است. زمانی که ضرر یک معامله با سرمایه معامله گر برابر شود، صرافی موقعیت را می بندد و حساب را صفر می کند. به عنوان مثال، فرض کنید یک معامله گر موقعیتی را با اهرم 10 باز می کند. این معامله گر وارد معامله آتی کوین اتر می شود. اگر قیمت ETH در خلاف جهت موقعیت حرکت کند و 10 درصد تغییر کند، از دست دادن این موقعیت به 100 درصد می رسد و صرافی این موقعیت را می بندد. البته برخی از صرافی ها قبل از رسیدن ضرر به 100 درصد، موقعیت را می بندند. این به دلیل مکانیسم این نوع معاملات و استراتژی های معاملاتی است. سود و زیان معاملات هنگام استفاده از اهرم ER به شرح زیر محاسبه می شود:

سود یا زیان = (اهرم x درصد تغییر قیمت) x سرمایه اولیه

در معاملات آتی، صرافی تنها به عنوان یک واسطه عمل می کند و فقط از معامله گران پورسانت دریافت می کند. كسانى كه از معاملات سود مى‏برند، سودشان از ضرر ديگران تأمين مى‏شود; بنابراین انحلال شده از سرمایه خود برای پرداخت سود شخص یا افراد دیگر استفاده می کند. به عنوان مثال، مکانیسم انحلال صرافی بایننس به گونه ای است که کاربران از اهرم سرمایه نقد شده سرمایه گذاران بهره مند می شوند. به عبارت دیگر، بایننس سرمایه نقد شده معامله گران را وارد صندوق می کند و سود سایر سرمایه گذاران را در همان صندوق پرداخت می کند.

فرض کنید معامله گران یک موقعیت خرید باز می کنند یا برای خرید وام می گیرند و بازار در جهت آنها حرکت می کند. بنابراین، معامله گرانی که موقعیت های فروش کوتاه یا فروش کوتاه باز کرده اند، متحمل ضرر خواهند شد. زیرا بازار برخلاف جهت آنها حرکت کرده است. بازار سهام سود پوزیشن های خرید را بیش از از دست دادن موقعیت های فروش می پردازد.

برای اینکه بفهمید انحلال چیست و اهرم چه نقشی در آن دارد، بهتر است ابتدا با انواع بازارهای مالی آشنا شوید.

انواع بازارها و معاملات بازار مالی

سه بازار اصلی در بازارهای مالی عبارتند از Spot، Margin و Futures. در معاملات نقطه ای، مالکیت یک دارایی بین دو معامله گر منتقل می شود. به عنوان مثال، اگر شخصی یک بیت کوین بخرد، مالکیت او از فروشنده به خریدار منتقل می شود. بازار حاشیه همان بازار نقدی است و معاملات آن در بازار نقدی انجام می شود. تنها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که معامله گر بخشی از سرمایه معاملاتی را از بورس وام گرفته است یا چیزی که اهرم نامیده می شود.

مرتبط:  چرا به من بسته معیشتی تعلق نگرفت

بازار آتی نیز قراردادی است و هیچ چیز واقعی واگذار نمی شود. یعنی معامله گران بر اساس تغییرات قیمت در آینده پیش بینی و معامله می کنند. معامله گران آتی نیز از اهرم استفاده می کنند و این نوع بازار به معامله گران اجازه می دهد بدون داشتن سرمایه کافی وارد معامله شوند.

اگرچه بازار مارجین و بازار آتی شباهت های زیادی دارند، اما این دو بازار کاملاً متفاوت هستند و دو بازار مجزا را تشکیل می دهند. وقتی بیت کوین را در بازار مارجین خریداری می کنید، این مبلغ در واقع از فروشنده به حساب شما منتقل می شود. اما در بازار آتی این قرارداد بین شما و صرافی است و در آن زمان هیچ بیت کوینی منتقل نمی شود.

سرمایه شما در بازار نقدی زمانی از بین می رود که قیمت دارایی شما صفر شود. اما در معاملات مارجین و آتی، به دلیل اینکه علاوه بر سرمایه خود، سرمایه بیشتری را در معاملات خود با استفاده از اهرم یا وام استفاده می کنید، صرافی ها از ابزارهای مختلفی مانند انحلال برای مدیریت ریسک ها استفاده می کنند. اگر میزان ضرر از میزان سرمایه شما بیشتر شود، صرافی به طور خودکار موقعیت شما را می بندد و سرمایه را به عنوان ضرر در نظر می گیرد. در نتیجه سرمایه معامله گر صفر خواهد شد.

گام بعدی برای پاسخ بهتر به این سوال که انحلال چیست، شناخت اهرم یا اهرم در قراردادهای آتی است. بنابراین در مورد اهرم توضیح مختصری خواهیم داد.

نقش اهرم در معاملات آتی

اهرم یا اهرم معاملاتی ابزاری برای ضرب سرمایه در معاملات آتی است که صرافی های مختلف بسته به نقدینگی و سیاست های داخلی خود سطوح مختلفی از اهرم را ارائه می دهند.

استفاده از Lourage برای بسیاری از افراد لذت بخش است (با توجه به ماهیت طمع در انسان). زیرا با سرمایه کم و در مدت زمان کوتاه می توانند سود بیشتری کسب کنند. البته یک نکته را هم نباید فراموش کرد. مهم نیست که میزان سود از طریق استفاده از اهرم چقدر افزایش می یابد، اگر تحلیل اشتباه باشد یا روند بازار به طور ناگهانی تغییر کند، زیان ناشی از آن بسیار بیشتر خواهد بود.

اگر شخصی بخواهد بیت کوین بخرد، باید سرمایه ای معادل ارزش یک بیت کوین در حساب کارگزاری یا صرافی خود داشته باشد. اگر آن شخص مالک مقداری از آن باشد، نمی تواند بیت کوین را در بازار نقدی بخرد. زیرا او باید تمام قیمت بیت کوین را بپردازد. اما با ورود به بازار آتی می تواند بخشی از قیمت را با سرمایه خود پرداخت و مابقی را با استفاده از اهرم پرداخت کند. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین را 50000 دلار در نظر بگیرید. یک معامله گر فقط 10000 دلار دارد. اگر او حسابی با اهرم 1:10 (1 تا 10) باز کند، می تواند تا 100000 دلار معامله کند. بدون اهرم او نمی توانست حتی یک بیت کوین بخرد، اما با اهرم می تواند با 2 بیت کوین معامله کند.
اکنون که با مفهوم اهرم و کاربرد آن در بازار معاملات آتی آشنا شدیم، به مفهوم ماهی مرکب یا انحلال می پردازیم.

کی انحلال کنیم؟

قیمتی که باعث انحلال می شود بستگی به نوع موقعیت ما دارد. اگر موقعیت وام گرفته شده یا طولانی باشد، زمانی که قیمت دارایی معامله شده کمتر از قیمت ورودی باشد، ابتدا وارد محدوده ضرر شده و سپس به قیمت تسویه نزدیک می شود. با فرض افزایش قیمت بیت کوین در آینده، شما در این ارز دیجیتال با قیمت 50000 دلار موقعیت خرید داشته اید و اهرم حساب شما 5 است. اگر به دلایلی روند قیمت بیت کوین برگشت و نزولی شد، اگر قیمت این ارز دیجیتال 20 درصد کاهش یابد (یعنی به قیمت 40000 دلار برسد)، شما نقد می شوید.

برای یک موقعیت فروش کوتاه، برعکس اتفاق می افتد. اگر با قیمت ذکر شده وارد یک موقعیت فروش شوید و فکر کنید که قیمت بیت کوین کاهش می یابد، در صورت افزایش 20 درصدی قیمت و رسیدن به 60 هزار دلار، نقدینگی خواهید داشت.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرچه اهرمی که انتخاب می کنید بیشتر باشد، احتمال نقد شدن حساب شما بیشتر می شود و درصد تغییر قیمت کمتر منجر به نقد شدن حساب شما می شود.

انحلال در سیستم وام دهی پروژه های DeFi

سیستم وام دهی یکی از روش های کسب درآمد در پروژه های DeFi است. در پروتکل‌های وام‌دهی، مردم آن‌ها را به پروتکل‌های وام‌دهی و استقراضی مانند Aave، Compound و Maker سپرده می‌کنند تا علاوه بر افزایش قیمت توکن‌ها، از دارایی‌های ارز دیجیتال خود سود ببرند و با وام دادن به اکتیو خود، سود کسب کنند. از سوی دیگر، گروهی هستند که نمی خواهند ارز دیجیتال خود را با فرض افزایش قیمت آن در آینده بفروشند، اما نیاز به نقدینگی دارند. بنابراین از این پلتفرم ها وام دریافت می کنند.

برای دریافت وام، افراد باید ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان وثیقه در پلتفرم های وام دهند و تا مقدار مشخصی (معمولا کمتر از وثیقه خود) وام بگیرند. انحلال در این بازار زمانی اتفاق می افتد که ارزش وام دریافتی از ارزش وثیقه بیشتر شود. در برخی از پلتفرم‌ها مانند Maker، پس از انحلال حساب، دارایی‌های معامله‌گر با قیمتی با تخفیف به حراج گذاشته می‌شوند.

در پلتفرم Maker، می توانید تا دو سوم وثیقه خود را به عنوان وام دریافت کنید. به عنوان مثال، اگر 10 اتر را به عنوان وثیقه در این پلتفرم قرار دهید و قیمت هر اتر را 200 دلار فرض کنید، می توانید تا 1333 توکن DAI را وام بگیرید. اگر قیمت اتر به 100 دلار کاهش یابد، در این صورت فقط می توانید 666 دای وام بگیرید. اگر قبل از تغییر قیمت 1000 دای وام گرفته اید، مبلغ وام شما بیشتر از وثیقه شما خواهد بود. بنابراین Maker حساب شما را تصفیه خواهد کرد.

حالت دیگری در بازارهای وام وجود دارد. زمانی که حسابی در شرف انحلال است، گره های شبکه آن را نقد می کنند و با پیش بینی معامله بازپرداخت وام یا افزایش وثیقه گیرنده یا تراکنش سایر انحلال دهندگان (Liquidators) وثیقه وام را با تخفیف از پلتفرم خریداری می کنند.

راه های جلوگیری از مایع شدن چیست؟

برای جلوگیری از انحلال حساب باید به نکاتی در مورد مدیریت حساب و مدیریت سرمایه توجه شود. برخی از این نکات نیاز به تمرین و تکرار دارند و برخی دیگر باید قبل از شروع معامله یا افتتاح موقعیت در نظر گرفته شوند. در ادامه به معرفی چند نکته مهم برای جلوگیری از فراخوانی مارجین اکانت معاملاتی می پردازیم.

افتتاح حساب با اهرم کم

هرچه اهرم حساب معاملاتی شما بیشتر باشد، احتمال از دست دادن سرمایه یا انحلال حساب شما بیشتر می شود. به عنوان مثال، اگر یک حساب با اهرم 5 باز کنید، اگر قیمت 20 درصد نوسان داشته باشد، حساب شما نقد می شود. حال اگر همان حساب را با اهرم 10 باز کنید، تنها با 10 درصد تغییر قیمت، حساب شما بسته و نقد می شود. با توجه به نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، انتخاب یک حساب معاملاتی با اهرم کم منطقی تر به نظر می رسد.

استراتژی معاملاتی داشته باشید

یکی از مهمترین نکات این است که با دقت و برنامه ریزی عمل کنید. استراتژی معاملاتی به تراکنش شما نظم و برنامه می دهد و شما را در مسیری خاص و معین حرکت می دهد. داشتن استراتژی یا سیستم معاملاتی دید بهتری برای نظارت بر بازار به شما می دهد و به شما امکان می دهد نقاط ورودی و خروجی بهینه را بهتر شناسایی کنید.

علاوه بر این، معاملات انجام شده با یک استراتژی خاص به راحتی قابل تجزیه و تحلیل هستند. بررسی روندهای گذشته ایرادات معاملاتی شما را شناسایی می کند و می توانید با اصلاح آنها از سرمایه خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنید.

با سرمایه کوچک شروع کنید

ابتدا کمی از سرمایه خود را در معاملات سرمایه گذاری کنید تا با مکانیزم این نوع معاملات آشنا شوید تا در صورت نادرست بودن محاسبات و تحلیل ها متحمل ضرر و زیان قابل توجهی نشوید. همچنین برای محافظت از سرمایه خود در برابر ریسک انحلال، بهتر است قبل از هر معامله میزان سرمایه ای را که قصد سرمایه گذاری در این موقعیت را دارید مشخص کنید. علاوه بر این، با استفاده از اهرم و ضرب سرمایه قابل معامله، نیازی به استفاده از تمام سرمایه خود ندارید. زیرا این شغل ریسک زیادی را به همراه دارد.

حد سود و حد ضرر را تعیین کنید

بهترین راه برای جلوگیری از انحلال، استفاده از ابزارهایی مانند توقف ضرر و کسب سود است. تعیین سود و توقف ضرر به مدیریت ریسک افراد بستگی دارد. روش رایج در میان بیشتر معامله‌گران، تعیین نسبت ریسک/پاداش از یک به دو است. این بدان معناست که معامله گر حاضر است در ازای دو واحد سود، یک واحد را از دست بدهد. نکته قابل توجه عدم تغییر میزان حد سود و ضرر پس از تعیین آن است. در لینک زیر می توانید نکات مهمی در مورد نحوه مدیریت ریسک ها بیاموزید.

بازار تجاری جای جبران نیست!

باید قبول کرد که ضرر جزئی از معامله است و خروج با سود در همه موقعیت ها و معاملات امکان پذیر نیست. برخی از معامله گران پس از متحمل شدن ضرر در یکی از معاملات خود، به سرعت به جایگاه بعدی می روند و می خواهند با افزایش سرمایه یا تغییر حد سود و زیان ضرر را جبران کنند. اما در بیشتر موارد این منجر به کاهش سرمایه و در نهایت انحلال می شود. بهتر است از معامله خودداری کنید و معاملات خود را برای مشکل بررسی کنید.

مرتبط:  چطور میشه از یوتیوب فیلم دانلود کرد

ارزهای دیجیتال ناشناخته را انتخاب نکنید

بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی نوسان بیشتری دارد. در این میان، برخی از پروژه ها و ارزهای رمزپایه ارزش واقعی ندارند و فقط به صورت دوره ای ظاهر می شوند و کاهش می یابند. برخی از آنها می توانند در مدت کوتاهی سودهای نجومی ایجاد کنند، اما ناگهان روند آنها تغییر می کند. نوسانات این دسته از ارزهای دیجیتال، که گاهی اوقات شامل ممکوین نیز می شود، بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال است. بنابراین آنها می توانند باعث انحلال حساب تجاری شوند.

سوالات متداول

انحلال در بازار ارز دیجیتال چیست؟
انحلال در همه بازارهای مالی معنای منحصر به فردی دارد. زمانی که نرخ ضرر حساب معاملاتی شما بیشتر از حاشیه سرمایه باشد، صرافی حساب شما را می بندد و شما نقد می شوید. انحلال در بازار ارز دیجیتال ممکن است به دلیل نوسانات بیشتر این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی بیشتر اتفاق بیفتد.

انحلال در بایننس چگونه انجام می شود؟
هر صرافی مکانیزم خاصی برای انحلال حساب های معاملاتی دارد. مکانیسم انحلال صرافی Binance به گونه ای است که اهرم کاربران از محل انحلال سرمایه گذاران مربوطه تضمین می شود. بنابراین، حساب تسویه شده کاربر به صندوق منتقل می شود.

چگونه از انحلال جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از انحلال، باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشید. علاوه بر این، نکاتی مانند تعیین حد سود و زیان و انتخاب اهرم پایین نیز می تواند مفید باشد.

کدام حساب ها تصفیه می شوند؟

نتیجه

انحلال حساب معاملاتی شاید یکی از تلخ ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است برای یک معامله گر بیفتد. انحلال در بازارهای حاشیه و آتی و در حساب های اهرمی رخ می دهد. در این مقاله به چیستی انحلال، انواع بازارهای مالی، اهرم و راه های جلوگیری از انحلال پرداختیم. از چه روشی برای جلوگیری از مایع شدن استفاده می کنید؟

منبع

میهن بلاکچین

انحلال انحلال در بازارهای مالی به معنای پایان یک تجارت و توزیع دارایی آن بین طلبکاران است. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک کسب و کار ورشکسته است و نمی تواند بدهی های خود را به موقع پرداخت کند. پس از انحلال شرکت، مانده دارایی های شرکت در اولویت به طلبکاران و سهامداران پرداخت می شود.

از آنجایی که مدت زیادی است که بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد، بسیاری از افراد فعال در این زمینه اطلاعات لازم در مورد شرایط ضروری بازار را ندارند. یکی از مهمترین مفاهیم در بازار ارزهای دیجیتال انحلال است که در اصل به معنای بستن حساب معاملاتی در بازار آتی است. در ادامه این مقاله این مفهوم را به شما ارائه خواهیم داد.

فهرست مطالب دسترسی سریع

انحلال ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بالایی هستند و آنها را مستعد انحلال می کند. در بازار ارزهای دیجیتال، انحلال به معنای فروش دارایی های دیجیتال برای کاهش درصد زیان است، به خصوص زمانی که بازار در حال افت شدید است، و این زمانی اتفاق می افتد که سرمایه گذار نتواند سرمایه مورد نیاز برای موقعیت خود را افزایش دهد.

در معاملات اهرمی، معامله گران دارایی های قابل معامله خود را با استقراض از شخص ثالث مانند صرافی افزایش می دهند. هنگامی که از اهرم مالی استفاده می کنید یا پول قرض می گیرید، می توانید سود بالقوه خود را چند برابر کنید، اما به خاطر داشته باشید که این کار با ریسک زیادی همراه است. با استفاده از این ابزار این امکان وجود دارد که بازار برخلاف معامله شما حرکت کند و شما تمام سرمایه اولیه خود را از دست بدهید.

با این حال، در فضای ارزهای دیجیتال، اصطلاح انحلال برای اشاره به زمان هایی استفاده می شود که موقعیت معامله گر به دلیل پایان بخشی یا تمام سرمایه اولیه بسته می شود. این زمانی اتفاق می افتد که این افراد نتوانند سرمایه مورد نیاز برای موقعیت اهرمی خود را حفظ کنند یا به عبارتی سرمایه کافی برای باز نگه داشتن بازار سهام نداشته باشند.

لیکویید شدن ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر اوقات این اتفاق می افتد زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال به طور ناگهانی کاهش می یابد و از قیمت کف آن ارز عبور می کند، صرافی به طور خودکار این موقعیت را نقد می کند و در نتیجه سرمایه گذار تمام دارایی های خود را از دست می دهد. میزان این ضرر بستگی به سرمایه اولیه معامله گر و میزان این افت قیمت دارد. در برخی موارد، سرمایه گذار حتی می تواند کل دارایی خود را از دست بدهد. انحلال را می توان به دو بخش کلی و جزئی طبقه بندی کرد:

انحلال جزئی: زمانی است که یک معامله گر یک موقعیت اهرمی را برای کاهش ضرر می بندد.

انحلال کامل: بسته شدن یک موقعیت مالی زمانی که تمام سرمایه اولیه سرمایه گذار تمام شود.

دلیل انحلال ارز دیجیتال

انحلال زمانی اتفاق می افتد که معامله گران از اهرم در معاملات مارجین و آتی استفاده می کنند. استفاده از اهرم به معنای افزایش ریسک معاملات است. هر چه میزان اهرم بیشتر باشد، ریسک تراکنش بالاتر است. در معاملات اهرمی، کاربران با گرفتن وام از صرافی ها، دامنه نوسان معاملات خود را محدود می کنند که منجر به انحلال آنها می شود.

معامله گرانی که وارد معامله نقدی می شوند هیچ ضرری از انحلال ارز دیجیتال متحمل نمی شوند. معامله نقدی معامله ای است که بلافاصله بدون استفاده از اهرم انجام می شود.

در این تراکنش، کاربر با پرداخت قیمت روز توکن ارز دیجیتال، مبلغ مشخص شده را از فروشنده دریافت می کند. مالکیت این ملک نزد کاربر می ماند و با تغییر قیمت ارزش آن کم و زیاد می شود اما ارزش آن همیشه ثابت است.

علت لیکویید شدن ارز دیجیتال

استفاده از اهرم به خودی خود بد نیست و می تواند معامله گران را در شرایط مناسب سودآور کند. به عنوان مثال، اگر با 1000 دلار سرمایه اولیه و اهرم 5 وارد معامله خرید ارز دیجیتال شوید و قیمت توکن خریداری شده 10 درصد افزایش یابد، در این صورت، کل سود تراکنش معادل 500 دلار خواهد بود. ، 10 درصد از ارزش کل معامله.

با خروج از معامله و تسویه وام، با فرض ناچیز بودن کارمزد مبادله، 1500 دلار خواهید داشت که نشان دهنده رشد 50 درصدی سرمایه اولیه است. بنابراین، استفاده از معاملات اهرمی و مارجین می تواند ارز دیجیتال را نقد کند یا سود بالایی برای معامله گران ایجاد کند.

کی انحلال کنیم؟

هنگامی که یک سرمایه گذار یا معامله گر نتواند الزامات معاملات اهرمی را برآورده کند، آنها نقد می شوند. فرض کنید می خواهید 100 دلار با یک موقعیت خرید اهرمی در بیت کوین معامله کنید. اهرمی که انتخاب می کنید 20 برابر است، که ارزش موقعیت شما را 2000 دلار می کند.

اگر قیمت بیت کوین تنها 5 درصد کاهش یابد، حاشیه 100 دلاری اولیه خود را کاملاً از دست خواهید داد. اگر نتوانید شرایط فراخوان حاشیه را برای حفظ موقعیت خود برآورده کنید، ممکن است موقعیت شما منحل شود.

این موضوع علاوه بر درک محدودیت ها و اهرم های استراتژیک، به نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نیز بستگی دارد. در واقع، معامله با موقعیت های اهرمی بسیار دشوار است، زیرا اگر بازار بر خلاف معامله شما حرکت کند، خطر از دست دادن کل دارایی های خود را دارید. به دلیل خطر انحلال است که بسیاری از کشورها پیشنهاد معاملات اهرمی به سرمایه گذاران تازه کار را ممنوع کرده اند.

چه زمانی لیکویید می‌شویم؟

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر چه اهرمی که انتخاب می کنید بیشتر باشد، احتمال نقدینگی شما بیشتر می شود و تغییر جزئی در درصد قیمت منجر به نقد شدن حساب شما می شود.

چگونه از مایع شدن جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از انحلال باید به نکات حسابداری و مدیریت سرمایه توجه شود. برخی از این نکات نیاز به تمرین و تکرار دارند و برخی دیگر باید قبل از شروع معامله یا افتتاح موقعیت در نظر گرفته شوند. در ادامه نکات مهمی را برای جلوگیری از تبدیل شدن حساب معاملاتی به مارجین کال ارائه می کنیم:

چگونه می‌توان از لیکویید شدن جلوگیری کرد؟

انجام معاملات لحظه ای

بهترین راه برای تجارت در بازار ارزهای دیجیتال، تا زمانی که به استراتژی یا فرآیند معاملاتی خود اطمینان نداشته باشید، معاملات نقطه ای است. اولین اصل بازارهای مالی، حفظ سرمایه است که در معاملات آتی و مارجین بسیار دشوارتر از معاملات نقدی است. بار روانی ناشی از معاملات مارجین و آتی نیز بسیار زیاد است و این مشکل نیز ممکن است یکی از دلایل عدم موفقیت و حضور دائمی شما در بازار باشد.

چگونه می‌توان از لیکویید شدن جلوگیری کرد؟

دانش و تجربه خود را افزایش دهید

بازار ارزهای دیجیتال پرنوسان و پرخطر است و کار در آن نیازمند دانش و تجربه بالایی است. برای درک کامل وضعیت بازار باید تحلیل تکنیکال و روش های مختلف آن و همچنین تحلیل بنیادی و تاثیر اخبار بر قیمت ها را بشناسید. برخی از این موارد از طریق آموزش ارزهای دیجیتال قابل حل است، اما افزایش سطح ریسک پذیری نیاز به سطح بالاتری از اعتماد دارد که با تجربه نیز به دست می آید.

برای آگاهی از وضعیت بازار باید نمودار قیمت ارزهای مختلف را چندین بار مشاهده کنید. استراتژی معاملاتی شما باید واضح باشد و قبل از شروع معامله آن را روی نمودار آزمایش کرده باشید. تمامی این فعالیت ها مستلزم زمان است و باید به این نکته توجه داشته باشید که کار در بازارهای مالی مانند هر شغل دیگری نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد و عدم توجه به این نکته باعث از دست دادن اموال شما می شود.

از اهرم های زیر استفاده کنید

اگر فکر می کنید سطح دانش و تجربه شما به اندازه کافی بالا است تا در معاملات اهرمی شرکت کنید، این کار را با استفاده از اهرم پایین انجام دهید. اهرم های 1 تا 5 به طور کلی اهرم های ریسک متوسط ​​در نظر گرفته می شوند، بنابراین توصیه می شود به هیچ وجه از اهرم های بالاتر از 5 استفاده نکنید. در مورد اهرم بالا، کمترین نوسان قیمت منجر به انحلال موقعیت معاملاتی شما می شود و بیشترین سود را به همراه دارد. به صرافی های بزرگ

مرتبط:  چرا باید زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم

اگرچه معاملات آتی و مارجین تقریباً در اکثر صرافی های اصلی ارز دیجیتال در دسترس است، شرایط معاملات ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است در صرافی های مختلف کارمزد دریافت وام و نحوه تصفیه حساب متفاوت باشد و کمبود اطلاعات در این زمینه منجر به انحلال حساب شما شود.

مدیریت سرمایه

مهمترین کاری که می توان برای کنترل ریسک معاملات انجام داد، استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه است. استفاده از این تکنیک ها با یک استراتژی معاملاتی متوسط ​​می تواند به سود مناسبی منجر شود. در این مورد، چندین سوال مهم و حیاتی وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید:

نسبت حد سود به حد ضرر معامله شما باید بیشتر از یک باشد.

میزان موفقیت استراتژی معاملاتی شما باید بالای 50 درصد باشد.

مبلغ تراکنش نباید از مقداری که قبلاً تعیین شده بود تجاوز کند. معمولاً این مقدار بین 1 تا 4 درصد متغیر است. این بدان معناست که حتی اگر در یک معامله نقدینگی کنید، میزان سرمایه ای که از دست می دهید نباید از 4 درصد کل سرمایه شما بیشتر شود.

چگونه می‌توان از لیکویید شدن جلوگیری کرد؟

اگر این سه ویژگی را رعایت کنید، به یک معامله گر حرفه ای با سود معقول تبدیل خواهید شد و نقد شدن در یک معامله تاثیر زیادی بر کل حساب معاملاتی شما نخواهد داشت.

کنترل احساسات و عواطف

نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال بر احساسات معامله گران تأثیر می گذارد. این مشکل در هنگام استفاده از اهرم های بالا بیشتر دیده می شود. برخی از این احساسات با تجربه و مشاهده نوسانات بسیاری در بازار کنترل می شوند، اما راه اصلی برای غلبه بر این احساسات، پایبندی به استراتژی معاملاتی است.

در حالی که هیچ استراتژی 100٪ سودآور نیست، پایبندی به یک استراتژی با نرخ موفقیت بالای 50٪ به شما کمک می کند در دراز مدت سودآور باشید و از انجام فعالیت های احساسی در میانه راه جلوگیری کنید، مانند تغییر محدودیت های سود و محدودیت های ضرر. .

نداشتن معامله اهرمی باز

انحلال ارز دیجیتال در چند ثانیه اتفاق می افتد. نوسانات ارزهای دیجیتال زیاد است و این مشکل می تواند منجر به انحلال دارایی های شما شود.

چگونه می‌توان از لیکویید شدن جلوگیری کرد؟

بنابراین، بهتر است معاملات اهرمی را مدیریت کنید و تا زمانی که موقعیت باز است، از روند بازار پیروی کنید. انجام هر کار دیگری در حین داشتن یک موقعیت باز با اهرم بالا می تواند منجر به نقد شدن حساب شما شود.

از Stop Loss استفاده کنید

چگونه می‌توان از لیکویید شدن جلوگیری کرد؟

توقف ضرر یک ابزار معاملاتی است که اکثر صرافی ها برای جلوگیری از انحلال آن را توصیه می کنند. این ابزار به معامله گران این امکان را می دهد که اگر قیمت برخلاف انتظار آنها حرکت کرد، به طور خودکار یک معامله را با یک قیمت مشخص لغو کنند. معامله گران با استفاده از این ابزار می توانند از انحلال دارایی های خود و از دست دادن کامل آنها جلوگیری کنند.

رابطه بین معاملات حاشیه و انحلال

معامله مارجین معامله مارجین معامله ای است که در آن کاربر می تواند معامله ای را به مبلغی بیشتر از کل دارایی خود انجام دهد. سرمایه اضافی مورد نیاز برای این کار توسط صرافی ها تامین می شود و صرافی در ازای پرداخت وام مبلغی را به عنوان کارمزد معامله دریافت می کند.

در این نوع معاملات، کاربران می توانند چندین برابر سرمایه خود از صرافی وام بگیرند، اما تنها تا زمانی می توانند از این پول استفاده کنند که زیان معامله آنها از کل دارایی آنها بیشتر نباشد.

به عنوان مثال، فرض کنید یک معامله گر 1000 دلار سرمایه اولیه دارد و قصد دارد با استفاده از معاملات مارجین، موقعیت خرید 3000 دلاری را بگیرد. در این حالت اهرم استفاده شده توسط کاربر 3 گفته می شود و معامله گر با سه برابر کل دارایی خود وارد معامله شده است.

ارتباط معاملات مارجین با لیکویید شدن

در این حالت، صرافی 2000 دلار به سرمایه 1000 دلاری موجود در حساب معامله گر مارجین اضافه می کند تا او بتواند موقعیت خرید خود را تکمیل کند. با فرض اینکه کارمزد مبادله در ابتدا توسط تاجر پرداخت شده باشد، مقدار پولی که کاربر می تواند در این تراکنش از دست بدهد معادل یک سوم ارزش کل معامله است.

بنابراین، اگر قیمت ارز خریداری شده 34 درصد کاهش یابد، کل مالکیت 1000 دلاری معامله گر از بین می رود و تنها سرمایه مبادله ای باقی می ماند. صرافی ها به طور کلی پیشنهاد می کنند که معامله گران قبل از رسیدن به این مرحله حساس، با افزودن سرمایه به حساب خود، ریسک معامله را کاهش دهند.

اگر معامله گر نتواند این کار را انجام دهد، معامله به طور خودکار با رسیدن به آستانه بسته می شود و صرافی پول خود را به اضافه کارمزد دریافت می کند، در حالی که کل دارایی معامله گر از بین می رود. توجه داشته باشید که امکان برداشت وجه قرض گرفته شده از حساب مارجین وجود ندارد.

رابطه بین معاملات آتی و انحلال

معاملات آتی معاملات آتی شباهت زیادی به معاملات مارجین دارد و معامله گران در این نوع معاملات نیز می توانند با استقراض از بورس در معاملات شرکت کنند. در بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال، اهرمی که برای معاملات آتی استفاده می شود بسیار بیشتر از معاملات مارجین است و کاربران می توانند با اهرم های 50 و 100 وارد معاملات شوند. ریسک بالا.

تفاوت های اساسی بین معاملات مارجین و معاملات آتی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. در معاملات حاشیه ای، معامله گران دارایی های دیجیتال را به عنوان ابزار معاملاتی خرید و فروش می کنند و در صورت خروج از معامله، مابقی سرمایه آنها در قالب دارایی دیجیتال معامله شده موجود است و کاربر می تواند آن را به حساب نقدی خود منتقل کند. . از سوی دیگر، در معاملات آتی، معامله گران به جای معامله دارایی ها، بر اساس تغییرات قیمت دارایی، قرارداد می بندند.

ارتباط معاملات فیوچرز با لیکویید شدن

بنابراین، هنگامی که برای خرید بیت کوین با مارجین با اهرم 3 وارد معامله می شوید، در واقع به اندازه کل دارایی به اضافه مارجین بیت کوین خریداری کرده اید، اما همان معامله آتی فقط به صورت قرارداد بسته شده روی قیمت است. بیت کوین شما سرمایه ای به صورت بیت کوین ندارید و سود و زیان شما با تغییر قیمت بیت کوین به دلار محاسبه می شود.

ارتباط معاملات فیوچرز با لیکویید شدن

معاملات آتی معمولاً به معاملاتی گفته می شود که در آن کاربران روی قیمت یک دارایی در زمان مشخصی در آینده شرط بندی می کنند، اما نوع دیگری از معاملات آتی وجود دارد که دائمی نامیده می شود که در آن قرارداد تاریخ انقضای خاصی ندارد و کاربر تا آن زمان فرصت دارد. منحل می شود. هر گاه منحل نشود می تواند معامله را فسخ کند. معامله گران معمولا از نوع دائمی برای انجام معاملات آتی در بازار ارز دیجیتال استفاده می کنند.

آیا انحلال برای همه معامله گران اتفاق می افتد؟

انحلال با موقعیت های معاملاتی اهرمی در معاملات مارجین و آتی همراه است. در نتیجه، تنها معامله گران این نوع تراکنش ها با خطر انحلال مواجه هستند و سایر معامله گران ارزهای دیجیتال که ارزهای دیجیتال را به صورت نقطه ای خرید و فروش می کنند مشکلی با این موضوع ندارند. حتی اگر قیمت توکن به سمت صفر برسد، دارایی‌های اثبات شده کاربران از نظر تعداد ثابت می‌مانند و نقد نمی‌شوند.

آخرین کلمه

ارزیابی میزان انحلال در یک بازار برای هر کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، مهم و حیاتی است. سرمایه گذاری در بازار غیر نقدینگی، تجارت را دشوار می کند و منجر به هزینه های بالا می شود. شاخص های متعددی برای سنجش انحلال یک بازار وجود دارد که در این مقاله به مهم ترین و موثرترین نمونه های آن پرداخته شده است. مطمئن شوید که از این روش ها برای سرمایه گذاری مطمئن تری در دنیای ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

اگر قصد دارید وارد معاملات مارجین و آتی شوید، مطمئن شوید که دانش خود را در مورد انحلال افزایش دهید. در پایان باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. بازارهای مالی به کسی اجازه اشتباه نمی دهند. بنابراین، فقط در شرایطی وارد معاملات مارجین و آتی شوید که تحمل ریسک بالایی دارید و برای هر احتمالی آمادگی دارید.

سوالات متداول

سوالات متداول

1. انحلال در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

انحلال در تمام بازارهای مالی معنای منحصر به فردی دارد. زمانی که نرخ ضرر حساب معاملاتی شما بیشتر از حاشیه سرمایه باشد، صرافی حساب شما را می بندد و شما نقد می شوید. انحلال در بازار ارز دیجیتال ممکن است به دلیل نوسانات بیشتر این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی بیشتر اتفاق بیفتد.

2. انحلال بازار سهام چیست؟

به موقعیتی گفته می شود که در آن قیمت بازار با قیمت انحلال معامله گر برابر است و بنابراین موقعیت او به طور خودکار بسته می شود.

3. چگونه از انحلال جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از انحلال، باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشید. علاوه بر این، نکاتی مانند تعیین حد سود و زیان و انتخاب اهرم پایین نیز می تواند مفید باشد.

4. کدام حساب ها تصفیه می شوند؟

حساب هایی که از اهرم استفاده می کنند و در بازارهای مارجین و آتی معامله می کنند، در معرض ریسک انحلال قرار دارند.

5. کدام ارزهای رمزپایه را می توان نقد کرد؟

سکه های پایدار مانند تتر و سکه هایی مانند بیت کوین و اتریوم بسیار روان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا