چرا پف کیک میخوابه

برای پخت کیک نکاتی وجود دارد که تقریباً در هر نوع دستور کیکی ثابت است و اگر رعایت نکنید، موجب خراب شدن کیک می‌شود. یکی از عواملی که موقع پخت کیک ممکنه با آن موجه شوید و سوال خیلی از دوستان چاره‌دانی عزیز هست اینه که: علت خوابیدن پف کیک بعد از پخت کیک و خارج کردن آن از فر چیست؟ اگر شماهم این مشکل رو دارید، به احتمال زیاد یکی از نکاتی که در ادامه براتون مینویسم، را رعایت نمی‌کنید.

چه چیزی باعث خواب پف کیک می شود؟

1- بکینگ پودر

اگر کیک شما زیاد بلند می شود اما بعد از بیرون آوردن از فر به خواب می رود، یکی از مهم ترین دلایل آن میزان بکینگ پودر است.

برای تهیه هر نوع کیک پخت لازم است و بیکینگ پودر باید سالم باشد. اما مقدار آن نیز بسیار مهم است. بکینگ پودر را باید به اندازه بریزید، نه زیاد و نه کم، اگر کم اضافه کنید، کیک به اندازه کافی ور نمی‌شود و بافت سفتی پیدا می‌کند. اگه زیاد باشه کیک پفکی تقلبی درست میکنه و وقتی از فر در اومد پف کیک میخوابه.

2- به کیک شوک اضافه کنید

برای جلوگیری از خوابیدن پف کیک لازم است بعد از پخت به کیک شوک وارد نشود.

اگر کیک را بعد از پخت در حالی که هنوز خیلی گرم است سریع از فر خارج کنید و در محیط آشپزخانه مخصوصاً در هوای سرد قرار دهید، کیک شوکه می شود و کلم ها به خواب می روند.

برای جلوگیری از این اتفاق، بعد از خاموش کردن فر، کیک را به مدت 5-6 دقیقه در فر بگذارید تا دمای آن پایین بیاید. بعد از آن در فر را باز بگذارید تا کیک کم کم خنک شود و پس از سرد شدن از فر خارج کرده و قالب بزنید.

3- ریز بودن مایه کیک

اگر مقدار آرد در دستور کیک کم یا بیشتر است، از مایعات و مواد مرطوب مانند: روغن، شیر، گلاب و تخم مرغ استفاده کنید. مواد کیک شل و نازک می شود. آبکی بودن مواد کیک باعث تورم کاذب کیک می شود و بعد از پخت پف کیک به خواب می رود.

پس سعی کنید از دستورات مطمئن و تست شده استفاده کنید.

4- پخت کامل کیک

اگر کیک را قبل از خاموش کردن فر تست نکنید تا ببینید کاملا پخته شده یا نه و وسط کیک لطیف شده است، کیک پوسته پوسته می‌خوابد. چون هنوز بافت کیک به قوام خودش نرسیده و کیک کم کم میریزه و حالت چسبناک و خمیری پیدا میکنه.

بنابراین همیشه قبل از خاموش کردن فر وسط کیک را با خلال دندان یا چاقو لمس کنید، اگر چیزی به آن نچسبید کیک کاملا پخته شده است.

5- در فر را باز کنید

در 8 نکته مهم برای پف دار و اسفنجی شدن کیک هم گفتم که یکی دیگر از دلایل مهم خوابیدن پف کیک این است: در حین پخت کیک در توستر یا تابه را باز کنید. در این صورت هوای سرد بیرون به کیک برخورد کرده و به کیک شوک وارد می کند و پف کیک به خواب می رود.

تا زمانی که بوی کیک بلند نشده و 40 دقیقه از پخت نگذشته در فر را باز نکنید.

اگر این 5 نکته را در نظر داشته باشید، به مرطوب شدن کیک هایی که درست می کنید کمک می کند. بدون اینکه حیوانات عروسکی آنها بخوابند. اگر ترفندی برای جلوگیری از به خواب رفتن پف کیک می دانید، تجربه خود را در نظرات بنویسید.

این مقالات را حتما بخوانید:

4.1/5 – (65 امتیاز)

پوشش کیک پفکی یکی از مهم ترین بحث ها برای پخت کیک است و دستور پخت زیادی چه در توستر و چه در فر وجود دارد، اما برای اینکه کیک اسفنجی به بهترین شکل ممکن شکل بگیرد باید به نکات زیادی توجه کرد. .

مرتبط:  چطور با خارج از کشور تماس بگیریم

شاید این سوال را از خود بپرسید: چرا پف کیک می خوابد؟ یا اگر پف کیک نخوابد چه کار کنیم؟ پس اگر بعد از پختن به دنبال علت این امر هستید، با ویناکوک همراه باشید.

دلیل خوابیدن پف کیک

ما ۹ مورد از مهمترین دلایل را برای شما آورده ایم. مهم ترین عامل آرد است، آرد انواع مختلفی دارد، حتما از آرد مناسب برای پخت کیک استفاده کنید و حتما 3 بار الک کنید تا هوا بخورد و کیک پف کند. بکینگ پودر با آرد و کاملا با آرد مخلوط کنید. . دلایل دیگر عبارتند از:

1- دمای فر خیلی زیاد یا خیلی کم است.

یکی از دلایل مهم خوابیدن پف کیک دمای داخل فر است. مثلاً اگر در فر زیاد باز و بسته شود دمای داخل فر پایین می آید و به کیک شوک می زند. اگر دما خیلی زیاد باشد، کیک قبل از پخت کامل به سرعت بالا می رود و به همین دلیل کیک سوفله وقتی از فر خارج می شود به خواب می رود.

حتما فر را حداقل 15 دقیقه قبل از گذاشتن کیک در فر روشن کنید تا داغ شود کیک را در فر سرد قرار دهید پف نکند بعد از گذاشتن کیک در فر در فر را باز نکنید تا بوی کیک بلند نشود نپزید.
و وقتی بوی کیک بلند شد با خلال دندون چک کنید اگر مواد کیک به خلال دندون نچسبه کیک پخته شده و میتونید از فر خارج کنید

۲- مواد را به ترتیب اضافه نکنید

وقتی دستور کیک ها را دیدیم سعی کنید آنها را به ترتیب اضافه کنید تا مشکلی برای کیک ایجاد نشود.

مثلا در کیک اسفنجی اگر به جای آرد در آخر آب اضافه کنید مشکل ایجاد می شود.

اگر سفیده ها را به اندازه کافی بکوبید، کیک اسفنجی بسیار نرمی به دست می آید.

دانستن نحوه و زمان استفاده از مواد به کار رفته در کیک بسیار مهم است، حتما مواد را به ترتیب ذکر شده در دستور اضافه کنید.

3- کره و تخم مرغ باید سرد باشند

باید گفت کره و تخم مرغ باید در دمای یکسان باشند. پس سعی کنید قبل از شروع، مواد کیک را گرم کنید. حتما قبل از پخت مواد لازم را روی میز کار بگذارید و موادی مانند شیر، کره، تخم مرغ و ماست را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند، مگر اینکه در دستور غذا مشخص شده باشد. مطمئن شوید که مواد سرد هستند.

4- مقدار بیکینگ پودر کمتر یا بیشتر از اندازه باشد

بکینگ پودر پف کیک را داخل مواد کیک میریزیم اما اگر به مقدار توجه نکنیم پف کیک خواب میرود. مقدار بیشتر بکینگ پودر باعث پف کردن زیاد آن می شود و بعد از خروج از فر پف کیک به خواب می رود.

5- بکینگ پودر قدیمی است

همانطور که گفتیم بیکینگ پودر برای کیک های پولکی در نظر گرفته شده است و تازگی آن تاثیر زیادی در عملکرد آن دارد. حتما قبل از استفاده بیکینگ پودر را تست کنید و از تازگی آن اطمینان حاصل کنید.

نحوه تست بکینگ پودر

کمی بیکینگ پودر را در یک فنجان آب جوش (خیلی داغ) می ریزیم، اگر حباب های بزرگی بود تازه است.

6- قالب کیک باید خیلی بزرگتر باشد

قالب ها نقش مهمی در پف کیک دارند، در پخت انواع قالب ها وجود دارد که بسته به اندازه مواد باید از آنها استفاده کرد. در اصل باید نیمی از قالب مواد باشد، اگر کمتر باشد یعنی قالب بزرگ است. مواد کیک باید 2/3 قالب را پر کند؛ یک قالب کوچکتر یا خیلی بزرگتر از بالا آمدن مناسب کیک جلوگیری می کند.

7- زودتر از فر خارج کنید

وقتی کیک شما پخته شد، بگذارید 5 دقیقه بماند سپس آن را بردارید. کیک باید در فر بماند تا کاملا بپزد و به هیچ عنوان در فر باز نشود.

مرتبط:  چرا تغذیه سالم مهم است

8- کیک در حین پخت تکان می خورد

تا زمانی که کیک کاملا پخته نشده است در فر را باز نکنید و آن را تکان ندهید. وقتی فر داغ شد کیک را در فر قرار دهید. در حین پخت قالب را تکان ندهید زیرا منبسط می شود.

9- نقش سفیده تخم مرغ در پف کیک

تخم مرغ را باید از یخچال خارج کرد و در دمای اتاق نگهداری کرد تا سرد نشود. هنگام جدا کردن زرده و سفیده، زرده نباید به سفیده نفوذ کند. کاسه و کاسه همزن باید بدون چربی باشد و سفیده باید پر و پف کند با لیسک خیلی آروم با لیسک و فقط به صورت دایره ای تا میزنیم و به اندازه مخلوط باید زیاد هم نزنید

عوامل خوابیدن پف کیک و فوت و فن پف کیک

به یاد داشته باشید که فر باید داغ باشد، هنگام تا کردن مواد بیش از حد مخلوط نشوند.

بلافاصله کیک را در فر قرار دهید سپس فر را خاموش کنید و بعد از چند دقیقه کیک را خارج کنید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد

ویدا جهانگیری ❤

4.5/5 – (14 امتیاز)

دستور کیک ساده + نکات پف کیک

کیک نمناک خانگی ساده اما با طعم لذیذ و مطلوب

ساده ترین روش تهیه کیک بدون فر (کیک قابلمه)

به راحتی یک “کیک یخچالی” ساده خانگی درست کنید

محبوب ترین کیک های خانگی کدهایی که خانم ها باید درباره بدانند

شیرینی نهدچی با دستور و نکات عالی و خوشمزه

طرز تهیه پنکیک ساده خانگی به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک وانیلی ساده با کرک زیاد

روشی برای درست کردن کیک کاکائویی خوشمزه تر

طرز تهیه یک “جنویز” ساده در خانه با کرک زیاد

طرز تهیه کیک خانگی ساده بدون شیر

طرز تهیه کیک گورخری خانگی

طرز تهیه کیک تولد خانگی با 11 نوع مختلف

اصول پخت کیک یزدی یا فنجان خوشمزه خانگی

طرز تهیه پیراشکی ساده با طعم باورنکردنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا