چرا کمرم درد میکنه

اگر کمردرد دارید، درد باعث می‌شود دقیقاً بدانید چقدر از کمرتان استفاده می‌کنید. ایستادن، نشستن، مسواک زدن، خندیدن، نفس کشیدن، هر کار کوچکی می‌تواند باعث درد شود.

با کمر درد نمی‌توان زندگی کرد؛ وقتی که کمر درد دارید به این فکر می‌کنید که چند وقت باید اینگونه زندگی کنید. اگر درد ناآشنا باشد ترسناک‌تر است. آیا باید درد را تحمل کنید؟ به پزشک مراجعه کنید؟ استراحت کنید و ببینید که چه می‌شود؟

این‌ها سؤالاتی هستند که ممکن است پاسخ دادن به آن‌ها دشوار باشد، اما ما در کنارتان هستیم تا کمکتان کنیم.

فهرست مطالب

انواع کمر درد

دانستن نوع کمر درد می‌تواند به آگاهی از درمان آن کمک کند. در دسته‌بندی کلی اکثر کمردردها در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند:  حاد یا مزمن. (همچنین ممکن است کمردرد نیمه مزمن را هم شنیده باشید که بین حاد و مزمن است، اما رایج نیست.)

کمر درد حاد (کوتاه‌مدت)

وقتی کمردردتان حاد است یعنی درد ناگهانی شروع شده است. عواملی مانند فشار، ورزش سنگین، حرکت نادرست یا بلند کردن نادرست یک جسم می‌توانند باعث کمردرد حاد شوند.

اکثر موارد کمر درد حاد هستند. در کمر درد حاد درد بیش از 6 هفته ماندگار نخواهد بود و در اکثر موارد دلیل زمینه‌ای درد باعث مشکل جدی یا طولانی مدت نخواهد شد.

کمر درد مزمن (درد بلند مدت)

از طرف دیگر کمر درد مزمن می‌تواند مشکلی جدی باشد. درد مزمن جدی و خطرناک است چون علائم آن به قدری شدید هستند که باعث تأثیر بر سلامت، تحرک و کیفیت زندگی به مدتی طولانی خواهند شد.

در حالیکه کمردرد مزمن می‌تواند ناگهانی شروع شود، اما معمولاً به تدریج به وجود می‌آید و بیش از 6 هفته طول می‌کشد. همچنین کمر درد مزمن می‌تواند متناوب باشد یعنی مدتی خبری از درد نباشد و مجدداً رخ دهد.

چه عواملی باعث کمر درد مزمن می‌شوند؟ کمر درد مزمن می‌تواند در اثر آسیب جدید ایجاد شود، اما معمولاً مشکلات زمینه‌ای دلیل اصلی آن هستند. مشکلات عضلانی (که در آن کمر قدرت و ثبات خود را از دست می‌دهد) یکی از رایج‌ترین دلایل است.

علائم کمر درد

کمر درد می‌تواند دردی موضعی و در یک نقطه بوده و یا اینکه دردی گسترده در کل کمر باشد. گاهی اوقات درد از کمر به قسمت‌های دیگر بدن، مانند: باسن، پاها یا شکم کشیده می‌شود. شدت کمر درد در افراد مختلف متفاوت است. بسته به نوع، دلیل و محل کمر درد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • شدت یافتن درد با بلند کردن اجسام و خم شدن
  • بدتر شدن درد در زمان استراحت، نشستن یا ایستادن
  • دردی که می‌آید و می‌رود
  • خشکی در صبح و زمان برخاستن از خواب و کاهش کمردرد با فعالیت
  • دردی که از کمر تا باسن، پاها و ران‌ها کشیده می‌شود

دلایل کمردرد شدید

بسیاری از آسیب‌ها، مشکلات و بیماری‌ها می‌توانند باعث درد پایین کمر شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن

کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر رایج‌ترین دلیل کمر درد است. ممکن است با بلند کردن نادرست و غیر ایمن یا بلند کردن جسمی سنگین باعث آسیب به عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌ها شوید.

شکستگی‌ها

ممکن است مهره‌های ستون فقرات در یک حادثه مانند افتادن یا تصادف رانندگی بشکنند. برخی از مشکلات (مانند: اسپوندیلوزیس یا پوکی استخوان) باعث افزایش احتمال شکستگی می‌شوند.

مشکلات دیسک

دیسک‌ها از مهره‌ها (استخوان‌های کوچک ستون فقرات) محافظت می‌کنند. دیسک‌ها ممکن است بیرون بزنند و به عصب‌ها فشار وارد کنند. همچنین ممکن است پاره شوند (فتق دیسک). با افزایش سن، دیسک‌ها مسطح شده و میزان محافظتشان کاهش می‌یابد (بیماری دیسک دژنراتیو).

مشکلات ساختاری

مشکلی به نام استنوزیس ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی) زمانی رخ می‌دهد که قسمت مربوط به نخاع در ستون فقرات تنگ باشد. در صورتی که قسمتی باعث فشار بر نخاع و نیشگون گرفتگی نخاع شود باعث درد شدید عصب سیاتیک و درد پایین کمر خواهد شد. اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) می‌تواند باعث درد، خشکی و مشکل در حرکت شود.

آرتریت

آرتروز (استئوآرتریت) رایج‌ترین نوع آرتریت است که باعث درد پایین کمر می‌‌شود. اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث درد پایین کمر، التهاب و خشکی ستون فقرات می‌شود.

بیماری‌ها

تومور ستون فقرات، عفونت و انواع مختلف سرطان هم می‌توانند باعث کمردرد شوند. مشکلات دیگر هم می‌توانند باعث کمر درد گردند؛ برخی از آن‌ها عبارتند از سنگ کلیه و آنوریسم آئورت شکمی.

اسپوندیلولیستزیس

این وضعیت باعث لیز خوردگی مهره‌های ستون فقرات می‌شود. اسپوندیلولیستزیس باعث درد پایین کمر و گاهی پادرد می‌شود.

کمردرد مربوط به بارداری

کمر درد در دوران بارداری مشکل رایجی در زنان است.

کمردرد قاعدگی

درد پایین کمر یکی از علائم رایج PMS که مشکلی رایج در زنان در دوران قاعدگی است، می‌باشد. با این حال درد شدید پایین کمر می‌تواند علامت PMDD یا دیسمنوریا (دیسمنوره) باشد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنید؟

باید در صورتی که دردتان بعد از چند هفته بهبود نیافته یا کمردردتان با علائم زیر همراه شده است، به پزشک مراجعه کنید:

  • بی‌حسی و گزگز
  • کمر درد شدیدی که با دارو بهبود نمی‌یابد
  • کمر درد بعد از افتادن یا صدمه
  • کمر درد همراه با:
    • مشکل در ادرار کردن
    • ضعف، درد یا بی‌حسی پاها
    • تب
    • کاهش وزن ناخواسته

تشخیص کمر درد

معمولاً پزشک می‌تواند با پرسیدن علائم و معاینه‌ی فیزیکی کمردرد را تشخیص دهد.

ممکن است در موارد زیر آزمایشات تصویری و آزمایشات دیگر لازم باشد:

  • کمر درد ناشی از صدمه و آسیب
  • وجود مشکل زمینه‌ای که نیاز به درمان داشته باشد
  • دردی که مدت‌ها ادامه داشته باشد

اشعه‌ی ایکس، MRI یا سی‌تی اسکن می‌توانند اطلاعات مفیدی درباره‌ی وضعیت بافت نرم کمر فراهم کنند.

  • اشعه‌ی ایکس می‌تواند ساختار و وضعیت استخوان‌ها را نشان داده و علائم آرتریت یا شکستگی استخوان را نیز نشان دهد، اما آسیب‌های عضلات، نخاع، اعصاب یا دیسک را نشان نخواهد داد.
  • MRI یا CT اسکن می‌تواند فتق دیسک یا مشکلات بافت‌ها، تاندون‌ها، اعصاب، رباط‌ها، رگ‌ها، عضلات و استخوان‌ها را نشان دهد.
  • اسکن استخوان می‌تواند تومور استخوان یا شکستگی فشاری ناشی از پوکی استخوان را نشان دهد. یک ماده‌ی رادیواکتیو یا تریسر به داخل رگ تزریق می‌شود. تریسر در استخوان‌ها انباشته می‌شود و کمک می‌کند تا پزشک مشکلات را با استفاده از دوربین مخصوصی تشخیص دهد.
  • نوار عصب و عضله (الکترومیوگرافی) یا EMG پاسخ‌های الکتریکی عصب‌ها به عضلات را می‌سنجد. این مورد می‌تواند فشردگی عصب که در اثر فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی رخ می‌دهد را نشان دهد.

همچنین ممکن است پزشک در صورت مشکوک بودن به وجود عفونت، آزمایش خون تجویز کند.

درمان کمر درد شدید

درمان‌های زیادی برای کمر درد وجود دارد. بهترین درمان برای شما به این بستگی دارد که دردتان چندوقت ادامه داشته است، دلیل آن در صورتی که تشخیص داده شود چیست، شدت آن چقدر است و نیازها و ترجیحات شخصی شما چیست.

در کمردرد حاد، درمان‌های ساده مانند مصرف مسکن و تا حد ممکن فعال ماندن می‌توانند به تسکین کمر درد کمک کنند.

اگر درد مزمن شود، درمان‌های غیر جراحی برای آن می‌تواند شامل فیزیوتراپی (برنامه‌ی ورزشی، آکوپانکچر (طب سوزنی)، ماساژ و مانیپولاسیون (درمان دستی)) و تزریق آمپول برای درد (بلوک‌های عصبی یا مفصل فاست) باشد. اگر این موارد مؤثر واقع نشوند یا اگر پزشکتان تشخیص دهد که وضعیتتان نیازمند جراحی است، عمل جراحی توصیه خواهد شد.

درمان‌های خانگی برای کمر درد شدید

به احتمال زیاد، در صورتی که مشکلتان جدی نباشد، می‌توانید کمر دردتان را در منزل درمان کنید. در اینجا به متداول‌ترین درمان‌های خانگی کمر درد اشاره می‌شود:

درمان با یخ و گرما

بهتر است که بلافاصله بعد از آسیب به کمر به جای گرما از کیسه یخ استفاده کنید، چون این کار می‌تواند با بی‌حس کردن ناحیه درد را تسکین بخشیده و تورم را کاهش دهد؛ اما حدود 48 ساعت بعد از شروع کمر درد، استفاده از پد گرم یا بطری آب گرم روی کمر می‌تواند کمک کننده باشد. گرما باعث تسکین و شل شدن عضلات دردناک شده و جریان خون را افزایش می‌دهد که باعث کمک به روند بهبودی خواهد شد. توجه داشته باشید که این درمان‌ها فقط در هفته‌ی اول مؤثرند. 

مرتبط:  چطور رگ دست در بیاوریم

استراحت کم

استراحت، به عنوان درمان اصلی کمر درد شناخته نمی‌شود. امروزه پزشکان عقیده دارند که بهتر است تحرک داشته باشید و فعال بمانید تا عضلات خشک نشوند. با این حال استراحت می‌تواند باعث تسکین درد پایین کمر، مخصوصاً اگر درد به قدری شدید بوده که نشستن و ایستادن دشوار باشد، گردد. اما سعی کنید استراحت را به دو یا سه روز و هر بار به مدت چند ساعت محدود کنید.

فعالیت فیزیکی

ورزش کمک می‌کند تا عضلات قوی و منعطف شده و آسیب‌پذیر نباشند. همچنین باعث کمک به روند بهبودی کمر درد، جلوگیری از مشکلات بعدی و بهبود کارکرد خواهد شد. با کمک پزشکتان برنامه‌ی ورزشی تهیه کنید یا از او بخواهید شما را به متخصصی در این زمینه ارجاع دهد. معمولاً در یک برنامه‌ی خوب سه نوع ورزش گنجاده می‌شود: فعالیت‌های ایروبیک (هوازی)، تمرینات قدرتی و ورزش‌های انعطافی.

درمان‌های تکمیلی

درمان‌های مکمل زیادی می‌توانند به تسکین درد پایین کمر کمک کنند که عبارتند از:

  • طب سوزنی (آکوپانکچر) که در آن درمانگر سوزن‌هایی به نازکی تار مو و استریل را در نقاط خاصی فرو می‌کند تا انرژی محصور شده آزاد شود.
  • مانیپولاسیون ستون فقرات (دستکاری) که در آن کایروپراکتور مستقیماً به بدن فشار وارد می‌کند تا شکل ستون فقرات اصلاح شود.
  • ماساژ درمانی برای شل شدن عضلات دردناک.
  • درمان‌های حرکتی مانند یوگا و تای‌چی، که می‌توانند باعث کشش و تقویت عضلات شوند.

مسکن‌های کمر درد

اگرچه بهتر است در موارد کمردرد شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید، اما داروهایی وجود دارند که برای کنترل درد، حداقل تا زمانی که دلیل آن را شناسایی و ریشه‌ای درمان کنید، مناسب هستند.

استامینوفن (تیلنول)

این دارو باعث توقف روند درد خواهد شد، اما التهاب را کاهش نمی‌دهد. استامینوفن نسبت به داروهای دیگر با گوارش سازگارتر است.

داروهای NSAID (آسپرین، ایبوپروفن، موترین)

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی جایگزین خوبی برای استامینوفن بوده و می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید.

شل کننده‌های عضلانی

ممکن است در برخی موارد پزشکتان این داروها را برای درد پایین کمر تجویز کند. برخی از متداول‌ترین شل کننده‌های عضلانی عبارتند از: سیکلوبنزاپرین (فلکسریل)، متاکسالون (اسکلاکسین) و تیزانیدین (زانافلکس).

داروهای ضدافسردگی

در صورتی که دردتان نوروپاتیک باشد، یعنی به پاها کشیده شود، این داروها می‌توانند کمک کننده باشند. اما احتملاً نتیجه‌ی فوری نخواهید گرفت. اکثر افراد بعد از چند هفته مصرف این داروها، دردشان کمی بهتر خواهد شد.

درمان‌های پزشکی غیر جراحی برای کمر درد

درمان‌های غیر جراحی برای کمر درد مزمن عبارتند از:

  • فیزیوتراپی که باید توسط فیزیوتراپیست یا پزشک دیگری که نزد متخصص آموزش دیده انجام شود.
  • برنامه‌های ورزشی برای تقویت عضلات و بهبود حالت بدن و همچنین فعالیت فیزیکی و حرکات کششی.
  • طب سوزنی (آکوپانکچر) که در آن سوزن‌های ظریفی در نواحی مختلف بدن فرو برده می‌شوند تا درد پایین کمر تسکین یابد.
  • منوال تراپی (درمان دستی) که شامل ماساژ یا حرکت دادن و مانیپولاسیون ستون فقرات است.
  • آمپول‌های مسکن که استروئید و بی‌حسی موضعی را به مفصل، رباط، عضلات یا اطراف عصب تزریق می‌کنند.
  • تزریق مفصل فاست که در آن داروی بی‌حسی موضعی و داروی استروئیدی به مفصل فاست تزریق می‌شود تا درد و التهاب بهبود یابد.
  • بلوک عصبی که در آن داروی بی‌حسی موضعی و داروی ضدالتهابی استروئیدی به محدوده‌ای در اطراف ریشه‌ی عصب تزریق می‌شود تا درد عصب گیر افتاده یا متورم تسکین یافته و التهاب کاهش یابد.

جراحی برای کمر درد

وقتی درمان‌های دیگر مؤثر نباشند، برای تسکین درد ناشی از آسیب عصبی پیشرونده، آسیب‌های موسکولواسکلتال جدی، یا فشردگی عصب ممکن است از جراحی استفاده شود. برای هر مشکل یا وضعیتی جراحی خاصی در نظر گرفته می‌شود. با این حال جراحی نیز همیشه موفقیت‌آمیز نیست؛ ممکن است چندین ماه طول بکشد تا فرد به طور کامل بهبود پیدا کند یا فرد موقتاً انعطاف‌پذیری خود را از دست بدهد. روش‌های جراحی عبارتند از:

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی مهره‌های شکسته، درمان‌هایی کم‌تهاجمی برای ترمیم شکستگی فشاری مهره‌ها که ناشی از پوکی استخوان (استئوپروز) باشد هستند. در ورتبروپلاستی از تصاویر سه‌بعدی برای هدایت سوزنی ظریف در زیر پوست به داخل بدنه‌ی مهره، که بزرگترین قسمت مهره است، استفاده می‌شود. سپس یک سیمان استخوانی چسب مانند به داخل فضای بدنه‌ی مهره تزریق می‌شود که فوراً خشک می‌شود و باعث ثبات و تقویت استخوان و تسکین درد می‌گردد. در کیفوپلاستی پیش از تزریق سیمان استخوانی بالون مخصوصی به آرامی وارد بدن می‌شود و سپس باد می‌شود تا ارتفاع ساختار مهره بهبود یابد و انحراف ستون فقرات اصلاح شود و کاهش پیدا کند.

لامینکتومی ستون فقرات

لامینکتومی ستون فقرات (که با عنوان دکمپرشن نیز شناخته می‌شود) زمانی استفاده می‌شود که تنگی کانال نخاعی باعث درد، بی‌حسی یا ضعف شود. در این عمل، لامینا یا دیواره‌های استخوانی مهره، یا هرگونه خار استخوانی برداشته می‌شود تا فشار از روی عصب برداشته شود. 

دیسککتومی و میکرودیسککتومی

این جراحی شامل برداشتن دیسک بیرون‌زده از طریق برشی در کمر است (در میکرولامینکتومی از برش بسیار کوچک‌تری استفاده می‌شود و این امر باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد). معمولاً لامینکتومی و دیسککتومی باهم انجام می‌شوند و ترکیب این دو روش جراحی باهم رایج‌ترین روش‌های کاهش فشار بر ریشه‌ی عصب ناشی از فتق دیسک یا خار استخوانی است.

فورامینوتومی

در این جراحی، کانال استخوانی (فورامن)، که محل خارج شدن ریشه‌ی عصب از نخاع است، تمیز یا باز می‌شود. بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) و ضخیم شدن مفصل در اثر پیری باعث باریک شدن فضایی می‌شود که ریشه‌های عصب از آن خارج می‌شوند و باعث فشار بر عصب خواهد شد. تکه‌های کوچکی از استخوان روی عصب از طریق برش کوچکی برداشته می‌شوند و این کار به جراح اجازه می‌دهد تا انسداد را برطرف کرده و فشار را از روی عصب بردارد.

نوکلئوپلاستی

این جراحی که دکمپرشن دیسک با پلاسما (PDD) نیز نامیده می‌شود، نوعی جراحی لیزری است که در آن از انرژی رادیوفرکانسی (امواج رادیویی) برای درمان افراد مبتلا به درد پایین کمر مربوط به دیسک‌هایی که کمی منحرف شده‌اند استفاده می‌شود. با راهنمای اشعه‌ی ایکس، سوزنی وارد دیسک می‌شود؛ سپس ابزاری لیزری به سوزن وصل می‌شود و باعث گرم شدن نوک سوزن به اندازه‌ی 40-70 درجه‌ی سانتی‌گراد خواهد شد و زمینه‌ای برای تبخیر بافت دیسک، کاهش اندازه‌ی آن و برداشته شدن فشار از روی عصب‌ها فراهم خواهد شد.

دنرواسیون رادیوفرکوئنسی

در این روش از پالس‌های الکتریکی برای اختلال در هدایت عصبی (از جمله مخابره‌ی درد) استفاده می‌شود. با کمک راهنمایی اشعه‌ی ایکس، سوزنی وارد عصب‌های مد نظر شده و آن قسمت داغ می‌شود که باعث از بین رفتن بخشی از عصب‌های مورد نظر و تسکین موقتی درد خواهد شد.

فیوژن ستون فقرات

این جراحی به منظور تقویت ستون فقرات و جلوگیری از انجام حرکات دردناک در افراد مبتلا به بیماری دیسک دژنراتیو و یا اسپوندیلولیستزیس (البته بعد از لامینکتومی) انجام می‌شود. دیسک‌های بین مهره‌ای دو مهره یا بیشتر برداشته می‌شوند و دو مهره با استفاده از گرافت استخوان و یا ابزار فلزی که با پیچ وصل می‌شوند، به هم جوش می‌خورند. فیوژن ستون فقرات می‌تواند باعث کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات شده و دوران نقاهت طولانی برای رشد گرافت استخوانی و جوش خوردن مهره‌ها به هم لازم داشته باشد. فیوژن ستون فقرات باعث تسریع روند دژنراسیون دیسک در قسمت‌های دیگر ستون فقرات خواهد شد. 

مرتبط:  چرا سگ من غذا نمیخوره؟

جایگذاری دیسک مصنوعی

این جراحی جایگزینی برای فیوژن ستون فقرات در مواردی که دیسک شدیداً آسیب دیده است می‌باشد. در این عمل دیسک برداشته می‌شود و به جای آن از دیسک مصنوعی برای بازیابی ارتفاع و حرکت مهره‌ها استفاده می‌شود. 

اسپیسر(جدا کننده) بین ستون فقرات باشه

قطعات کوچکی وجود دارند که در ستون فقرات قرار می‌گیرند تا کانال ستون فقرات را باز نگه دارند و از فشار وارد شدن به عصب جلوگیری کنند. این روش برای درمان افراد مبتلا به استنوزیس ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی) استفاده می‌شود.

محرک‌های عصبی

علاوه بر روش‌های جراحی که در بالا ذکر شد، ممکن است پزشک برای حل مشکلات عصبی از برخی محرک‌ها استفاده کند. این درمان‌ها عبارتند از:

تحریک نخاع

از پالس‌های الکتریکی ضعیف و با ولتاژ کم دستگاه مخصوصی که کاشته می‌شود و سیمی دارد که در امتداد نخاع قرار می‌گیرد استفاده می‌شود. این پالس‌ها برای مسدود کردن مسیر سیگنال‌های درد که معمولاً به مغز می‌روند استفاده می‌شوند.

تحریک گانگلیون ریشه‌ی خلفی

این روش نیز شامل استفاده از پالس‌های الکتریکی است که در سیمی که به دستگاهی که در پایین کمر کاشته می‌شود وصل است جریان می‌یابد. این پالس‌ها بافت‌های عصبی مخابره کننده‌ی سیگنال درد را هدف قرار می‌دهند. این پالس‌ها به گونه‌ای هستند که باعث تبدیل سیگنال درد به بی‌حسی یا گزگز خواهند شد.

تحریک اعصاب محیطی (پریفرال)

در این روش هم از یک دستگاه کوچک کاشته شده و یک الکترود برای تولید و ارسال پالس‌های الکتریکی که باعث ایجاد حس گزگز به منظور تسکین درد خواهند شد استفاده می‌شود.

جلوگیری از کمر درد

راه‌های زیادی برای جلوگیری از درد پایین کمر وجود دارد. استفاده از روش‌های پیشگیرانه می‌تواند باعث کاهش شدت علائم شما در صورت ابتلا به آسیب پایین کمر شود.

راه‌های پیشگیری عبارتند از:

  • ورزش دادن عضلات شکم و کمر
  • کاهش وزن در صورت چاق بودن
  • بلند کردن درست اجسام با کمک خم کردن زانو و تحمل فشار بلند کردن اجسام با پاها
  • حالت بدن درست

همچنین ممکن است بخواهید:

  • روی سطحی سفت بخوابید
  • از صندلی‌های حمایت کننده و با ارتفاع مناسب استفاده کنید
  • از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید
  • اگر سیگاری هستید سیگار کشیدن را ترک کنید

نیکوتین باعث دژنراسیون دیسک‌های ستون فقرات و کاهش جریان خون می‌شود.

هزینه‌ی درمان کمر درد

برای شروع هر درمانی ابتدا می‌خواهید هزینه‌ی دقیق درمان مشکلتان را بدانید.

با این حال راهی برای تخمین دقیق هزینه‌ی درمان مشکلات کمر درد وجود ندارد. بسته به درمان مدنظر شما، طول درمان شما و در صورت درمان پزشکی، اینکه چه کسی شما را درمان کند، این هزینه بسیار متفاوت خواهد بود.

کلام نهایی

کمردرد مشکل رایجی در افراد 30 سال به بالا است. در برخی موارد، می‌توانید از برخی درمان‌های خانگی کمک بگیرید، ورزش کنید، داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) مصرف کنید یا اینکه ممکن است درد خودبه‌خود درمان شود.

اما وقتی که درد شدید و جدی است یا بعد از 1 یا 2 هفته هنوز ادامه دارد، باید به پزشک مراجعه کنید تا ببینید چه درمانی برای شما مناسب خواهد بود.

سؤالات متداول

وقتی کمر درد شدید دارید چه می‌شود؟

در صورتی که کمردردتان با هر یک از علائمی که گفته می‌شود همراه باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است مشکل جدی وجود داشته باشد: درد ناگهانی، ضعف یا بی‌حسی، از بین رفتن کارکرد مثانه و تب.

آیا کمر درد شدید داشتن متداول است؟

کمر درد مشکل رایجی است و بسیاری از افراد کمر درد شدید دارند. در حالیکه این درد لزوماً نشانه‌ی مشکلی جدی نیست، اما اگر مزمن شود یا با علائم دیگری همراه باشد باید به پزشک مراجعه کنید.  

آیا کمر درد شدید می‌تواند نشانه‌ی یک مشکل جدی باشد؟

لزوماً خیر. در حالیکه ممکن است به دلیل یک مشکل زمینه‌ای باشد، اما گاهی اوقات عامل این درد کشیدگی یا فشار است.

آیا کمر درد مزمن شدید قابل درمان است؟

حتی در صورت ادامه‌دار بودن درد نمی‌توان گفت که مشکل زمینه‌ای جدی وجود دارد یا منشاء درد را می‌توان به طور دقیق شناسایی و درمان کرد. در برخی موارد درد مزمن پایین کمر با درمان بهبود می‌یابد، اما در مواردی هم درد با وجود درمان‌های پزشکی و جراحی ادامه خواهد داشت.

آیا درمان خانگی برای کمر درد شدید وجود دارد؟

در حالیکه توصیه می‌شود برای درمان کمردرد شدید به پزشک مراجعه کنید، اما می‌توانید برای تسکین درد و راحت‌تر شدن خودتان از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • مسکن‌های بدون نیاز به نسخه. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌توانند به تسکین کمر درد کمک کنند.
  • شل کننده‌های عضلانی
  • مسکن‌های موضعی
  • داروهای مخدر
  • داروهای ضدافسردگی

چگونه می‌توان تشخیص داد که کمردرد ناشی از مشکلات اسکلتی است یا مشکل دیگری وجود دارد؟

اگر دردتان به سمت بازوها، ساعد و دست کشیده می‌شود منشأ آن می‌تواند مهره‌های گردنی باشد. از طرف دیگر، اگر درد به سمت پاها کشیده شود، منشأ آن مهره‌های کمری خواهد بود.

درد روشی است که بدن از طریق آن تلاش می کند به شما بگوید مشکلی در بدن وجود دارد و قسمتی از آن به درستی کار نمی‌کند. زمانی که صحبت از کمردرد به میان می آید، ریشه ایجاد آن ممکن است واضح باشد. ممکن است اخیرا تصادف کرده باشید یا یک جعبه سنگین را از روی زمین بلند کرده باشید. اما اگر کمردرد خود را بررسی کنید اغلب می‌توانید آن را در دسته بندی‌های مختلف قرار دهید و به بهبود شرایط کمک کنید. در این مقاله قصد داریم ۷ موردی که کمردرد در مورد بدن شما بیان می‌کند را توضیح دهیم.

  1. ممکن است تحت فشار و استرس باشید:

همانطور که می دانید استرس و فشار زیاد می تواند به سفت شدن عضلات بیانجامد و بیشتر عضلات گردن و کمر را درگیر خود سازد. همین امر موجب می‌شود این قسمت های بدن دچار اسیب شوند. اضطراب نیز می‌تواند به اسپاسم کمر منجر شود. اگر احساس کردید که استرس و فشار به بدنتان آسیب وارد می کند، سعی کنید برخی از تکنیک های آرام سازی همچون مدیتیشن یا تنفس عمیق را در برنامه روزانه خود بگنجانید. مطالعات انجام شده نشان می دهد که انجام منظم یوگا یا کشش های فشرده به بهبود کمردرد و کاهش آن کمک خواهد کرد.

  1. به فناوری معتاد شده اید:

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که ساعت ها پای گوشی یا تبلت می نشینند باید بدانید که ممکن است به کمردرد و درد گردن مبتلا شوید. خم کردن گردن و شانه ها می تواند ۶۰ پوند وزن اضافی بر روی ستون فقرات وارد کند و به تدریج وضعیت بدن را تغییر دهد. همین امر ممکن است به کمردرد منجر شود. اگر نمی توانید دست از بازی با موبایل و تبلت بردارید، سعی کنید این وسایل را در سطح چشم نگه دارید و از خم کردن گردن و شانه ها بپرهیزید.

  1. به درستی نمی‌نشینید:

زمانی که در حال کار با گوشی هوشمند خود هستید یا تلاش می کنید سر میز بنشینید باید وضعیت بدن خود را مورد بررسی قرار دهید. نشستن های نادرست و البته طولانی مدت می تواند باعث ایجاد کمردرد شود. اینکار به خاطر افزایش مقدار فشار یا تنشی است که بر روی استخوان ها، مفاصل، رباط‌ها و دیسک های بین مهره ای وارد می‌شود. ترک شغل احتمالا گزینه مناسبی نخواهد بود اما شما می توانید وضعیت خود را بهبود ببخشید. سعی کنید ساعد خود را به صورت موازی با کف اتاق نگه دارید، سر خود را در مسیر نیم تنه قرار دهید، کمر خود را پشتیبانی نمایید و ران ها را موازی کف اتاق نگه دارید.

  1. ممکن است نوزاد تازه متولد شده داشته باشید:

در ۸۰ درصد موارد مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند از کمردرد نیز رنج می برند. این موضوع به خاطر استرس و فشاری است که در طول دوران بارداری بر روی بدن وارد شده است. همچنین عادت‌های نادرست مراقبت از فرزند نیز می تواند چنین دردی را بدتر کند. به عنوان مثال گرفتن فرزند با یک دست باعث ایجاد عدم تعادل در بدن می‌شود و می‌تواند بر روی انحنای طبیعی ستون فقرات تاثیر بگذارد. اگر نوزاد تازه متولد شده دارید، سعی کنید به هنگام مراقبت از او، وضعیت بدن خود را به خوبی حفظ کنید

  1. عدم تعادل عضلات در سایر قسمت‌های بدن دارید:

هر چیزی که در بدن رخ می‌دهد به یکدیگر متصل و مرتبط است. کمردرد شما نیز ممکن است به خاطر همسترینگ سفت یا عضلات شکمی ضعیف باشد. اگر سایر عضلات بدن به درستی کار نکنند، ممکن است کل مکانیسم بدن را تحت تاثیر خود قرار دهند. همین امر موجب می‌شود عضلات کمر کارهای بیشتری نسبت به شرایط معمولی انجام دهد تا ستون فقرات را در وضعیت درست قرار دهد یا بدن را به درستی حرکت دهد. ممکن است برای برطرف کردن چنین مشکلاتی به پزشک متخصص نیاز داشته باشید.

  1. ممکن است دیسک برآمده یا پاره داشته باشید:

دیسک بین مهره ها به ستون فقرات کمک می‌کند کار خود را به درستی انجام دهد و به عنوان جذب کننده شوک عمل می‌کند اما با گذشت زمان این دیسک‌ها ممکن است صاف شوند یا به خاطر فرایند پیری، برخی از حرکات خاص یا سابقه خانوادگی در مورد بیماری های مرتبط با دیسک، پاره گردند. این موضوع همیشه باعث ایجاد درد نمی شود اما زمانی که چنین شرایطی اتفاق می‌افتد، ممکن است بسیار ازاردهنده باشد. زمانی که دیسک برآمده مقصر اصلی کمردرد شماست، پزشک اغلب داروهای بدون نسخه؛ بسته یخ یا مواد گرم و درمان فیزیکی را توصیه می‌کند.

  1. شرایط حادی در حال رخ دادن است:

پانکراتیت، زخم معده یا حتی عفونت کلیه می تواند باعث ایجاد درد در کمر شود. سرطان نیز ممکن است به کمردرد منجر شود. همچنین ممکن است به شرایطی مبتلا شده باشید که به آن استئومیلیت می گویند. استئومیلیت عفونت ستون فقرات است. بیشتر کمردردها خود به خود و در طول شش هفته بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر کمردرد شما در این بازه زمانی بهبود پیدا نکرد یا روز به روز بدتر شد، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. سایر مواردی که باید مدنظر قرار گیرد در برگیرنده تب، بی حسی و کرختی در ناحیه مقعدی و از دست دادن کنترل روده یا مثانه است. اگر ستون فقرات شما در ناحیه و نقطه خاصی به لمس حساس شده است یا اگر افتاده اید و نوعی تروما را تجربه کرده اید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. اگر نمی‌توانید حرکت کنید حتما با پزشک متخصص صحبت نمایید.

مرتبط:  چرا شیعه از مهر استفاده می کند

بررسی دلایل کمردردهای رایج و راه حل آن

کمردرد یک ناراحتی بسیار رایج در جامعه امروزی است که بیشتر افراد به دلیل سبک زندگی نادرست آن را تجربه می کنند. این درد گاهی در ناحیه کمر و گاه در نواحی پشت، گردن و عضلات ذوزنقه ای متمرکز می شود اما چرا دچار کمردرد می شویم؟

کمر درد ممکن است متناسب با سبک زندگی فرد و نحوه مراقبت از خود، تشدید یا بهبود یابد. با این حال، این درد بارها و بارها ایجاد شده و این طور به نظر می رسد که هرگز به طور کامل رفع نمی شود.

آیا این تا به حال کمردرد را تجربه کرده اید؟ آیا در دوره از زندگی احساس ‌کرده اید که کمردرد شما دردی ثابت است و هر چقدر هم که تلاش می کنید از بین نمی‌رود؟ آیا کمردردتان با اوج استرس یا اضطراب همراه است؟ با ما در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک همراه شوید تا جزئیات مهمی در این رابطه بدانید.

دلیل و ریشه دردها؛ چرا کمردرد می گیریم؟

از دیدگاه طب روانشناسی، کمردرد می تواند ناشی از ناراحتی عاطفی، استرس مزمن، اضطراب باشد به طور مثال تنش عاطفی بیش از حد ممکن بر کمر درد تأثیر می گذارد اما، تنها عاملی نیست که باید به آن توجه کرد به همین دلیل در این بخش از سلامت نمناک به موارد دیگر می پردازیم.

آسیب های عضلانی

هر زمان احساس درد شدید در کمر یا هر نقطه دیگری از بدن دارید قبل از هر اقدامی به یک متخصص مراجعه کنید تا هر نوع آسیب عضلانی را تشخیص دهد به خصوص اگر دچار کوفتگی شده باشید. این اولین موردی است که باید به آن توجه کنید. در صورتی که آسیب ظاهری وجود ندارد به دنبال علائم دیگر باشید، مهمترین نکته یافتن علت درد بدن است.

احساسات

بر اساس برخی باورها، یکی از شایع ترین علل کمردرد، احساسات منفی و به طور کلی تنش عاطفی است که برای مدت طولانی ادامه دارد. قرار گرفتن در معرض برخی از احساسات منفی یا موقعیت های استرس زا برای مدت طولانی، بدن را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها می کند.

به همین دلیل گفته می شود که هنگام تلاش برای انجام حرکات مختلف، کمر دچار کشش می شود و هر چه استرس یا تنش عاطفی بیشتر باشد آن ناحیه بیشتر آسیب می‌بیند.

همچنین این باور وجود دارد که برخی از احساسات روی قسمت های مختلف کمر تاثیر می گذارد:

پشتی: ترس

لوزی ها:خشم

کمری: سرخوردگی

تراپزیوس: ناتوانی و سرخوردگی

دهانه رحم: مسئولیت بیش از حد

برای تسکین کمردرد ابتدا به مشکلاتی که باعث ایجاد آن می شوند توجه کنید. در صورت لزوم می توان با یک متخصص، یعنی یک روانشناس برای این منظور مشورت کرد.

بیماری های مرتبط به کمردرد

دیگر بیماری هایی که موجب کمر درد می شود:

یکی از دلایل کمردرد، التهاب عضوی دیگر در بدن است زیرا برخی از اندام ها، در صورت التهاب می توانند باعث ایجاد فشار بیش از حد روی کمر و ایجاد درد شوند.

اندام هایی که درد در آن ناحیه بروز می یابد:

ذوزنقه راست:کبد و کیسه صفرا

ذوزنقه چپ:ریه و معده

کمر:کلیه ها (ناحیه فوقانی)، روده (منطقه میانی) و سیستم تولید مثل (ناحیه خاجی)

در صورتی که پزشک متخصص ضعیف شدن هر یک از این اندام ها را تائید کند باید درمان را شروع کرد.

درمان های طبیعی برای کمردرد

علاوه بر اطمینان از استراحت کافی، برخی ورزش های ملایم را طبق دستورالعمل پزشک یا فیزیوتراپیست انجام دهید. همچنین می توانید برای تسکین کمردرد از درمان های طبیعی استفاده کنید:

  1. ضماد خاک رس
  2. کرم های ضد التهابی بر پایه آرنیکا
  3. اعمال حرارت موضعی با کمک بطری آب گرم یا پتوی برقی
  4. نوشیدن مقداری عرقیجات طبیعی از گیاهان دارویی با خواص ضد التهابی مانند دم کرده بابونه، زنجبیل و زردچوبه
  5. مراجعه به فیزیوتراپیست
  6. نوار درمانی کینزیو یا بانداژ عصبی عضلانی و یا حجامت

در سال های اخیر بانداژ عصبی عضلانی بسیار رایج شده است. این روش شامل استفاده از نوارهای چسب الاستیک با رنگ های بسیار روشن است که با حرکت بدن سازگاری دارد. بسیاری از ورزشکاران از این تکنیک برای تسکین کمردرد و سایر ناراحتی هایی ممکن در بدن خود، استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا