چطور عزت نفس خود را حفظ کنیم

همه ی ما در زندگی مواقعی داریم که برای مدت کوتاهی اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم. در این حالت ما در پوست و زندگی احساس خوبی نداریم. این طبیعی است و معمولا پس از مدتی برطرف می شود، اما زمانی که عزت نفس پایین طولانی شود، می تواند اثرات مخربی بر سلامت روان و زندگی روزمره ما داشته باشد. اگر فکر می کنید ارزش کافی ندارید یا افکار منفی در مورد ارزش خود دارید، بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید تا راه حلی برای افزایش عزت نفس خود بیابید. روانشناس به شما یاد می دهد ارزش درونی خود را ببینید و با تکنیک های مختلف آن را پرورش دهید.

در ادامه با شما در مورد عزت نفس و راه های افزایش عزت نفس صحبت خواهیم کرد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس یعنی اینکه چگونه از یکدیگر قدردانی و درک می کنیم. به عبارت دیگر، عزت نفس بر اساس عقاید و باورهای ما در مورد خودمان است که گاهی اوقات تغییر دادن آنها دشوار است. برخی از مردم فکر می کنند که عزت نفس صدای درونی آنهاست، صدایی که به شما می گوید آیا آنقدر خوب هستید که کاری را انجام دهید یا به چیزی برسید.

وقتی عزت نفس خوبی داریم، تمایل داریم افکار خوب و احساسات مثبت در مورد خود و زندگی به طور کلی داشته باشیم. باعث می شود بهتر بتوانیم با فراز و نشیب های زندگی کنار بیاییم.

از سوی دیگر، زمانی که عزت نفس ما پایین است، تمایل داریم به خود و زندگی خود با دیدی منفی و انتقادی نگاه کنیم. همچنین احساس می کنیم کمتر قادر به پذیرش چالش هایی هستیم که در زندگی با آن ها روبرو هستیم.

چرا عزت نفس مهم است؟

ممکن است به خود بگویید که عزت نفس خیلی مهم نیست و داشتن یا نداشتن آن برای شما تفاوت چندانی ندارد. اما این اشتباه را نکنید. عزت نفس بسیار ارزشمند و مهم است زیرا جدا از احساسی که در زندگی دارید، نقش مهمی در تعیین مسیر زندگی شما نیز دارد. یکی از بزرگترین چالش هایی که روزانه با آن روبرو هستید چیست؟ درست است! تصمیم گیری! هر روز تصمیمات زیادی می گیرید و مسیر زندگی خود را تعیین می کنید. اگر تصمیمات شما متفاوت باشد، روز شما متفاوت خواهد بود. این شما هستید که تعیین می کنید روز خود را چگونه شروع کنید و چگونه به رفتار دیگران و اتفاقاتی که رخ می دهد واکنش نشان دهید. همه این اتفاقات به تصمیمی که می گیرید بستگی دارد.
چه نقشی در تصمیم گیری شما دارد؟ عشق به خود! به گفته verywellmind، فردی با عزت نفس پایین نمی تواند تصمیمات خوبی بگیرد. او معمولا تصمیماتی می گیرد که در نهایت به او آسیب می رساند. اما فردی که اعتماد به نفس و عزت نفس کافی دارد می تواند در تصمیم گیری موفق تر باشد. اینجاست که اهمیت افزایش عزت نفس را درک می کنیم و برای بهبود آن تلاش می کنیم.

عزت نفس تعریف مشخصی دارد و به معنی دوست داشتن خود و ارزش نهادن به خود است.

تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

احتمالاً با خود می گویید هرکسی که عزت نفس بالایی دارد اعتماد به نفس بالایی هم دارد و برعکس. این جمله اشتباه است. اگرچه ممکن است فردی باشد که هر دو را تا حد معقولی داشته باشد، اما لزوماً همه کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، عزت نفس بالایی ندارند. این دو مفهوم متفاوت هستند و بسیاری از ما را گیج می کنند.
عزت نفس تصویری است که شما از خود دارید. شما بر اساس عزت نفس خود تعیین می کنید که چقدر خودتان را دوست دارید و چقدر با خودتان مهربان هستید. اینکه چگونه خود را ارزش گذاری و ارزیابی می کنید، عزت نفس شما را تعیین می کند. اگر خود را با ارزش می دانید، البته منظورتان فقط در کلام و ذهن شما نیست، پس عزت نفس بالایی دارید. عزت نفس معمولاً در سنین پایین مشخص می شود و بهتر است بدانید که اگر پدر و مادر هستید، از قبل با تأثیرگذاری بر عزت نفس فرزندانتان بر زندگی آینده آنها تأثیر گذاشته اید. . اعتماد به نفس همان اعتمادی است که شما به توانایی های خود دارید. اگر در یک زمینه یا مهارت تخصص دارید، مطمئن هستید که می توانید آن کار را انجام دهید. اینکه شما عزت نفس دارید یا نه کاملا با اعتماد به نفس متفاوت است. وقتی اعتماد به نفس دارید، فکر می کنید در آن مهارت دارید و در واقع در آن مهارت دارید. پس با اطمینان این کار را انجام دهید.

وقتی عزت نفس کافی داشته باشید احساس می‌کنید که برای انجام کاری یا دستیابی به چیزی به‌قدر کافی خوب هستید.

علائم و نشانه های عزت نفس پایین

عزت نفس پایین می تواند بر افکار، احساسات و رفتار افراد تأثیر بگذارد. این علائم گاهی واضح‌تر و گاهی ضعیف‌تر می‌شوند. علائم رایج عزت نفس پایین عبارتند از:

1. اعتماد به نفس پایین

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اعتماد به نفس پایینی دارند و بالعکس. اعتماد به خود و توانایی هایتان به شما این امکان را می دهد که بدانید می توانید برای مدیریت موقعیت های مختلف به خودتان تکیه کنید.

عزت نفس پایین می تواند در کاهش اعتماد به نفس نقش داشته باشد. عزت نفس پایین نیز می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن عزت نفس پایین شود. یافتن راه هایی برای به دست آوردن اعتماد به نفس و افزایش توانایی های خود می تواند مفید باشد. یادگیری و تمرین مهارت های جدید یکی از تاکتیک هایی است که می توانید برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس خود از آن استفاده کنید.

2. از دست دادن کنترل

اکثر افراد با عزت نفس پایین احساس می کنند کنترل کمی بر زندگی خود و اتفاقاتی که برای آنها می افتد دارند. این به این دلیل است که آنها معتقدند توانایی کمی برای تغییر خود یا شرایط زندگی خود دارند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که در شرایطی که افراد واقعاً کنترل کمی بر رویدادها دارند، عزت نفس بالاتر می‌تواند به کاهش برخی از اثرات منفی عدم کنترل کمک کند، که در نهایت به سلامت روان کمک می‌کند.

اگر احساس می کنید کنترلی بر زندگی یا موقعیت خود ندارید، یافتن راه هایی برای افزایش عزت نفس می تواند به رفاه شما کمک کند.

3. مقایسه اجتماعی منفی

مقایسه اجتماعی گاهی می تواند کارکرد مثبتی داشته باشد و حس خود را در فرد تقویت کند. با این حال، مقایسه خود با دیگران نیز می تواند در کاهش عزت نفس نقش داشته باشد. افراد دارای عزت نفس پایین ممکن است خود را بیشتر با افرادی که فکر می کنند بهتر از خود هستند مقایسه کنند. این نوع مقایسه اجتماعی همیشه بد نیست. گاهی اوقات این مقایسه ها می تواند منبع اطلاعات و الهام بخشی برای خودسازی باشد. با این حال، زمانی که افراد احساس ناامیدی می کنند، می تواند منجر به کاهش عزت نفس شود.

شبکه های اجتماعی نیز می توانند در این مقایسه ها نقش داشته باشند. اگر اغلب خود را با افرادی در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام مقایسه می کنید، عزت نفس شما می تواند ضربه بخورد.

افرادی که عزت نفس پلیینی دارند دائما خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و افکار منفی در مورد خودشان دارند.

4. مشکل در درخواست

وقتی فردی عزت نفس پایینی دارد، ممکن است برای او مشکل باشد که آنچه را که نیاز دارد بپرسد. از آنجایی که این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند، ممکن است احساس کنند که مستحق کمک دیگران نیستند. همچنین ممکن است احساس خجالت کنند یا نتوانند به کمک و حمایت دیگران نیاز داشته باشند. از آنجایی که این افراد خواسته های خود را در اولویت قرار نمی دهند، در صورت نیاز سعی می کنند خود را ثابت کنند.

5. نگرانی و شک به خود

حتی پس از تصمیم گیری، افراد با عزت نفس پایین اغلب نگران هستند که انتخاب اشتباهی انجام داده اند. آنها به نظرات خود مشکوک هستند و اغلب می توانند انتخاب های خود را به دلیل نظرات دیگران نادیده بگیرند به جای اینکه به آنها پایبند باشند.

6. عدم پذیرش بازخورد مثبت

عزت نفس پایین مستقیماً با ناتوانی در پذیرش یا استفاده از تعریف و تمجیدهای دیگران مرتبط است. در این صورت تعاریفی که دیگران ارائه می دهند با باورهای فرد در مورد خودش همخوانی ندارد و حتی ممکن است آن را تکبر اطرافیان بدانند.

7. منفی نگری نسبت به خود

یکی دیگر از علائم عزت نفس پایین این است که افراد به جای نقاط قوت و ویژگی های مثبت خود، بر نقاط ضعف خود تمرکز می کنند. این افراد همیشه در مورد خود چیزهای منفی برای گفتن دارند، همیشه خود را سرزنش و سرزنش می کنند.

برای تشخیص اینکه عزت نفس پایینی دارید، می‌توانید از علائم کمک بگیرید.

8. ترس از شکست

از آنجایی که این افراد به توانایی های خود شک دارند، ممکن است با ترس از شکست و عدم موفقیت مواجه شوند. به عبارت دیگر، آنها از چالش‌های جدید اجتناب می‌کنند و بدون اینکه واقعاً برای رسیدن به چیزی تلاش کنند، تسلیم می‌شوند.

9. سعی کنید دیگران را راضی نگه دارید

خوشایند مردم نیز یکی از علائم رایج اعتماد به نفس پایین است. افرادی که نسبت به خود احساس خوبی ندارند، می‌توانند برای کسب اعتبار از آرامش و خوشحالی دیگران مطمئن شوند. نادیده گرفتن نیازهای خود، بله گفتن به کارهایی که نمی خواهند انجام دهند و احساس گناه به خاطر نه گفتن به دیگران، برخی از رفتارهایی است که این افراد از خود نشان می دهند.

مرتبط:  چگونه به جی تی ای وی ماشین اضافه کنیم

چه عواملی باعث کاهش عزت نفس می شود؟

عزت نفس پایین اغلب از دوران کودکی شروع می شود. معلمان، دوستان، خواهران و برادران، والدین و حتی رسانه های ما پیام های مثبت و منفی درباره خودمان برای ما ارسال می کنند. به دلایلی پیام های منفی در ذهن شما می ماند.

عواملی که بر عزت نفس ما تأثیر می گذارد برای هر فردی متفاوت است. ممکن است عزت نفس شما به طور ناگهانی تغییر کند یا ممکن است برای مدتی عزت نفس پایینی داشته باشید. تجارب تلخ و پر استرس زندگی اغلب می تواند عاملی برای کاهش عزت نفس باشد. شامل:

مورد آزار و اذیت قرار گرفتن

قرار گرفتن در معرض تعصبات، تبعیض یا انگ کاذب

از دست دادن شغل یا مشکل در یافتن شغل

مشکلات در محل کار یا مدرسه

استرس مداوم

مسائل سلامت جسمانی

مشکلات روحی و روانی

داشتن مشکلات روابط، مانند جدایی یا طلاق

مشکلات مالی یا مسکن

بیش از حد به ظاهر او اهمیت می دهد

ممکن است با برخی از این مسائل و همچنین موارد دیگری که در اینجا به آنها اشاره نشده است، مواجه شده باشید. همچنین ممکن است دلیل خاصی برای اعتماد به نفس پایین وجود نداشته باشد و عوامل متعددی در این امر دخیل باشند.

اعتماد به نفس پایین معمولاً ریشه در تجربیات دوران کودکی دارد و به دلیل دریافت پیام های منفی درباره خود از طرف خانواده، دوستان، مدرسه و غیره ایجاد می شود.

اثرات و عوارض عزت نفس پایین

داشتن عزت نفس پایین می تواند عواقب مخربی داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

ایجاد اضطراب، استرس، تنهایی و انزوا و افزایش خطر افسردگی.

این باعث ایجاد مشکلاتی در روابط دوستانه و عاشقانه می شود.

به طور جدی با عملکرد کار یا مدرسه تداخل دارد.

این امر منجر به افزایش احتمال سوء مصرف مواد مخدر و الکل می شود.

بدتر از آن، این اثرات و عوارض جانبی باعث می شود که تصور منفی و بدی که فرد از خود دارد بیشتر و بیشتر شود و عزت نفس او کمتر و کمتر شود.

کودکان اگر عزت نفس پایینی داشته‌باشند، علائمی دارد که باید پدر و مادر به آنها توجه کنند.

عزت نفس کودکان

تجربیات کودک عزت نفس او را شکل می دهد. برای ایجاد عزت نفس مثبت باید با کودک با محبت، احترام و مهربانی رفتار کرد. اگر کودکی مورد بدرفتاری قرار گیرد، بیش از حد مورد آزار و اذیت قرار گیرد، یا احساس کند ارزش کمتری نسبت به دیگران دارد، عزت نفس آن کودک می تواند آسیب های طولانی مدتی را متحمل شود.

کودکان به نحوه درک دیگران به خصوص در دوران نوجوانی اهمیت زیادی می دهند.

راهکارهایی برای تقویت و افزایش عزت نفس کودک یا کودک

وقتی خوب کار می کنند آنها را تحسین کنید. نه فقط واکنش نشان دادن به بچه ها وقتی کاری اشتباه انجام می دهند. نظر آنها را جویا شوید. آنها می خواهند احساس کنند که در تصمیم گیری های مهم حرفی برای گفتن دارند. اجازه دهید در چیزهای مثبتی که به آنها علاقه دارد مشارکت کنند. بگذارید در آنچه به آنها علاقه دارد متخصص شوند.

دختران اغلب عزت نفس پایین تری نسبت به پسران دارند، بنابراین ممکن است برای والدین مهم باشد که در سال های شکل گیری به آنها توجه ویژه ای داشته باشند تا به افزایش عزت نفس آنها کمک کنند.

برای افزایش عزت نفس در کودکان آنها را تحسین کنید و نظر آنها را در مورد تصمیماتتان جویا شوید، اجازه دهید کودک فکر کنید که نظرش مهم است.

تست عزت نفس

تست های زیادی برای تعیین سطح عزت نفس کودک استفاده می شود. این آزمایش‌ها می‌توانند بینشی در مورد اقدامات کودک ارائه دهند و به متخصص در درمان مشکلات کمک کنند.

والدین و مربیان می توانند به شاخص های زیر در مورد اعتماد به نفس پایین در کودکان توجه کنند:

بی میلی به امتحان چیزهای جدید

سرزنش دیگران برای شکست

تقلب کردن

عصبانیت و ناامیدی

عدم تمایل به پذیرش تمجید

تمایل به جبران بیش از حد خطاها

دارو مصرف کنید یا امتحان کنید

در بزرگسالان، علائم زیر ممکن است نشان دهنده عزت نفس پایین باشد:

وسواس منفی

کمبود انگیزه

عدم اعتبار برای موفقیت

علاوه بر این موارد، تعداد زیادی از انواع مختلف تست عزت نفس در اینترنت وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

چگونه عزت نفس خوبی داشته باشیم؟

برای تقویت عزت نفس خود، باید باورهای منفی خود را شناسایی کرده و سپس آنها را به چالش بکشید. ممکن است به خود بگویید که مثلاً برای یک کار جدید بیش از حد بی کفایت هستید یا کسی به شما اهمیت نمی دهد. شروع به نوشتن این افکار منفی بر روی یک تکه کاغذ یا در یک مجله کنید. از خود بپرسید که اولین بار کی شروع به فکر کردن به این افکار کردید.

سپس شروع به نوشتن شواهدی کنید که این باورهای منفی را به چالش می‌کشد، مثلاً من در حل پازل‌های متقاطع مرموز مهارت دارم. چیزهای مثبت دیگری درباره خودتان بنویسید، مثلاً من مراقب هستم یا آشپز خوبی هستم یا کسی هستم که مردم به آن اعتماد دارند. همچنین به چیزهای خوبی که دیگران درباره شما می گویند توجه کنید.

سعی کنید حداقل 5 چیز مثبت در لیست خود داشته باشید و مرتباً به آن اضافه کنید. سپس لیست خود را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. به این ترتیب می توانید مدام به خود یادآوری کنید که خوب هستید.

ممکن است در حال حاضر به دلیل اتفاقاتی که در دوران کودکی شما رخ داده است، اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، اما ما می توانیم در هر سنی رشد کرده و راه های جدیدی برای دیدن خود ایجاد کنیم.

راهکارهای زیادی برای افزایش عزت نفس وجود دارد که هر کسی با تمرین می‌تواند به آن دست پیدا کند.

چگونه عزت نفس را افزایش دهیم؟

عزت نفس پایین می تواند اثرات منفی زیادی بر آینده شغلی یا عاطفی شما داشته باشد و بهتر است از هم اکنون برای رفع آن گام بردارید. راه های زیادی برای افزایش عزت نفس حتی در بزرگسالی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

1. باورها و نظرات منفی در مورد خود را شناسایی کنید و آنها را به چالش بکشید

اولین قدم و یکی از مهم ترین گام ها برای بهبود و افزایش عزت نفس این است که افکار منفی در مورد خود را شناسایی کرده و سعی کنید آنها را اصلاح کنید.

2. ویژگی های مثبت خود را شناسایی کنید

این ایده خوبی است که چیزهای مثبتی در مورد خود بنویسید، مانند خوب بودن در یک ورزش یا چیزهای خوبی که مردم درباره شما گفته اند. وقتی احساس ناراحتی کردید، به این چیزها نگاه کنید و به خود یادآوری کنید که خوبی در شما وجود دارد.

3. ایجاد روابط مثبت و اجتناب از روابط منفی

اگر افرادی هستند که باعث می شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، سعی کنید از آنها دوری کنید.

4. به خود استراحت دهید.

لازم نیست هر ساعت از روز کامل باشید. حتی لازم نیست همیشه احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

عزت نفس از موقعیتی به موقعیت دیگر، روز به روز و ساعت به ساعت متفاوت است. برخی از افراد در کنار دوستان و همکاران احساس آرامش و مثبت می کنند، اما در کنار غریبه ها احساس ناراحتی و ناخوشایندی دارند. دیگران ممکن است احساس کنند کاملاً در کار کنترل دارند، اما از نظر اجتماعی (یا برعکس) مبارزه کنند.

به خودت استراحت بده همه ما مواقعی داریم که کمی احساس ناراحتی می کنیم یا در حفظ اعتماد به نفس خود مشکل داریم.

نکته اصلی این است که خیلی به خودتان سخت نگیرید. با خودتان مهربان باشید و بیش از حد انتقاد نکنید.

5. نه گفتن را یاد بگیرید

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اغلب احساس می‌کنند که باید به دیگران بله بگویند، حتی زمانی که واقعاً نمی‌خواهند. مشکل این است که شما می توانید بیشتر خشمگین، عصبانی و افسرده شوید. در بیشتر موارد، نه گفتن ضرری ندارد و می تواند مفید باشد.

عزت نفس واقعی به این معناست که وقتی نمی‌خواهید کاری را انجام دهید بتوانید به آن نه بگویید.

6. بهبود سلامت جسمانی

وقتی تناسب اندام و سلامتی داریم، احساس خوبی نسبت به خودمان خیلی راحت تر است. با این حال، افرادی که عزت نفس پایینی دارند اغلب از خود غافل می شوند زیرا احساس می کنند ارزش مراقبت ندارند.

سعی کنید بیشتر ورزش کنید، خوب غذا بخورید و به اندازه کافی بخوابید. همچنین ایده خوبی است که به جای کاری که دیگران از شما انتظار دارند، زمانی را برای استراحت اختصاص دهید و کاری را که می خواهید انجام دهید. ممکن است متوجه شوید که تغییرات ساده ای مانند این می تواند تفاوت بزرگی در دیدگاه کلی شما ایجاد کند.

7. قدر چیزهای کوچک را بدانید

سعی کنید در پایان هر روز حداقل سه کاری را که به خوبی انجام داده اید یادداشت کنید و از آنها سپاسگزار باشید.

8. روی چیزهایی که می توانید تغییر دهید تمرکز کنید

گرفتار شدن در همه چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند، آسان است، اما چیز زیادی به دست نمی آورید. اما در عوض، می توانید سعی کنید انرژی خود را بر شناسایی چیزهایی که تحت کنترل شما هستند متمرکز کنید و ببینید که در مورد آنها چه کاری می توانید انجام دهید. روی اینکه چگونه می توانید چیزهایی را که خارج از کنترل شما هستند بپذیرید، بیشتر کار کنید.

مرتبط:  چرا من همش لکه بینی دارم نی نی سایت

9. رژیم غذایی سالم داشته باشید

غذاهای سالم بخورید و از غذاهای ناسالم (غذاهای حاوی قند، نمک یا چربی بالا) اجتناب کنید. یک رژیم غذایی سالم روزانه معمولاً شامل موارد زیر است:

پنج یا شش وعده سبزیجات و میوه

شش وعده غذای غلات کامل مانند نان، پاستا، غلات و برنج

دو وعده غذای پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی، پنیر، پنیر دلمه یا ماست.

در خانه ننشینید و دائما فکر کنید! به جای ان بلند شوید!‌ ورزش‌کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم باعث ایجاد حس مثبت و افزایش عزت نفس در شما می‌شود.

ورزش کنید و عزت نفس را افزایش دهید

بسیاری از مطالعات ارتباط بین ورزش و عزت نفس بهتر و همچنین سلامت روان بهتر را نشان داده اند.

بای مندل، نویسنده کتاب The Stress Addict می گوید: «ورزش استقامت جسمی و ذهنی را ایجاد می کند، به ویژه وزنه برداری، جایی که می توانید موفقیت را اندازه گیری کنید. “ورزش، روز شما را حول محور مراقبت از خود سازماندهی می کند.” او پیشنهاد می‌کند هر روز یک کار را از فهرست کارهای بی‌پایان خود حذف کنید و استراحت کنید یا کاری سرگرم‌کننده انجام دهید و ببینید چه احساسی دارید. سایر اشکال مراقبت از خود، مانند تغذیه خوب و خواب کافی نیز تأثیرات مثبتی بر ادراک خود دارند. ورزش هایی مانند یوگا که نوعی مدیتیشن نیز هست نیز بسیار مفید هستند.

کتاب هایی برای افزایش عزت نفس

خواندن برخی کتاب ها نیز به تقویت و افزایش عزت نفس کمک می کند. برخی از این کتاب ها عبارتند از:

شش ستون عزت نفس اثر ناتانیل براندن

هدایای معیوب؛ آنچه را که فکر می کنید باید باشید رها کنید و آنچه هستید را در آغوش بگیرید – برن براون

هنگام صحبت چه باید گفت – شاد هلمستتر

ده روز برای عزت نفس – دیوید دی برنز

مناسب برای من: راه های مثبت برای جشن گرفتن نقاط قوت خود، ایجاد عزت نفس و رسیدن به پتانسیل های خود – کارلین و کارولین درو

غول درون را بیدار کنید: چگونه فوراً کنترل سرنوشت ذهنی، عاطفی، فیزیکی و مالی خود را در دست بگیرید! -تونی رابینز

روانشناسی سایبرنتیک جدید – ماکسول مالتز

قدرت ناخودآگاه شما – جوزف مورفی

از ذهن خود خارج شوید و وارد زندگی خود شوید: درمان جدید پذیرش و تعهد – استیون سی هیز

روان خود را درمان کنید: برنامه ای قدرتمند برای کمک به ایجاد عزت نفس، آرام کردن منتقد درونی و غلبه بر شرم – بورلی انگل

سوالات متداول شما

برخی از سوالات متداول در مورد عزت نفس در زیر پاسخ داده شده است. با ما بمان. شاید شما هم سوالی داشته باشید.

ارتباط میان چاقی و عزت نفس چیست؟

بسیاری از والدین و پزشکان بر تأثیرات جسمی چاقی در نوجوانان تمرکز می کنند، اما پیامدهای روانی و عاطفی آن چگونه است؟ چاقی می تواند منجر به بیماری قلبی، آسم، دیابت و فشار خون بالا شود. با این حال، اثرات ذهنی و عاطفی چاقی دوران کودکی بر عزت نفس ممکن است حتی بیشتر باشد. بنابراین، مواردی مانند افسردگی، اضطراب و باورهای منفی و ضعیف در مورد بدن ناشی از چاقی باید برای بیشتر افراد نگران کننده باشد. اختلاف در عزت نفس در حدود سن 14 سالگی رایج است که اتفاقاً برای نوجوانان نیز زمان بسیار مهمی است زیرا در این زمان است که احساس عزت نفس در آنها ایجاد می شود. نوجوانان جوان در این سن بیشتر مستعد متلک، متلک و بدرفتاری هستند. این می تواند منجر به افسردگی یا مسائل پرخاشگری شود.

علائم عزت نفس پایین در نوجوانان چیست؟

نوجوانان با عزت نفس پایین اغلب احساس تنهایی، عصبانیت یا به طور کلی غمگینی می کنند. آنها همچنین به احتمال زیاد سیگار، الکل و مواد مخدر را امتحان می کنند. کناره گیری از فعالیت های اجتماعی و خانوادگی، علاوه بر از دست دادن علاقه به سرگرمی های مورد علاقه، نشانه واضحی از اشتباه است.

عزت نفس به انگلیسی چیست؟

عزت نفس در زبان انگلیسی عزت نفس نامیده می شود که با اعتماد به نفس متفاوت است.

چطور عزت نفس داشته باشیم؟

عزت نفس می تواند در زندگی ما بسیار موثر باشد. برای بهتر شدن زندگی مان و دیدن آثار آن لازم است در زندگی خود عزت نفس ایجاد کنیم. یکی از مهم ترین مواردی که در افزایش عزت نفس موثر است مراجعه به روانشناس است. یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا بدانید چگونه عزت نفس خود را افزایش دهید. برای مثال سعی کنید از شکست نترسید. اگر به یاد داشته باشید که هر شکستی می تواند پلی برای پیروزی باشد و اگر توانایی های خود را به درستی بسنجید و منطقی فکر کنید، پیروزی شما با احتمال زیاد اتفاق می افتد، در عین حال عزت نفس شما نیز افزایش می یابد.
لازم نیست برای جلب رضایت دیگران تلاش کنید. این مشکل می تواند در کاهش عزت نفس شما نیز موثر باشد. پذیرای تعریف و تمجید دیگران از خودتان باشید. بپذیرید و لذت ببرید.

نتیجه گیری از راهنمای مراجعه به پزشک

عزت نفس به ارزش درونی اطلاق می شود که شخص به خود نسبت می دهد. به معنای شفاف تر، این احساس که ما آنقدر خوب هستیم که کاری را انجام دهیم یا نکنیم، عزت نفس ما را نشان می دهد. داشتن عزت نفس بالا مساوی است با داشتن اعتماد به نفس خوب و به معنای داشتن حس خوب از زندگی و شادی درونی و نزدیک شدن به موفقیت و اتفاقات خوب زندگی است. و عزت نفس پایین می تواند دقیقا برعکس باشد.

افرادی که عزت نفس پایینی دارند خود را به اندازه کافی خوب نمی دانند تا به آنچه می خواهند برسند. این احساس معمولاً ریشه در تجربیات دوران کودکی ما دارد. فرزندپروری ضعیف همراه با دریافت افکار و احساسات منفی و نادیده گرفته شدن توسط خانواده، دوستان، مدرسه و غیره می تواند الگوی اعتماد به نفس پایین را در کودک ایجاد کند. مشکلی که اگر حل نشود تا آخر عمر با کودک باقی می ماند.

اما نگران نباشید، هنوز دیر نشده است. با مراجعه به روانشناس، مطالعه کتاب های عزت نفس و ورزش می توانید عزت نفس خود را افزایش دهید. باورها و افکار منفی در مورد خود پیدا کنید و آنها را به چالش بکشید تا عزت نفس خود را افزایش دهید. مطمئناً ویژگی های مثبت زیادی در شما وجود دارد، آنها را پیدا کنید. خود را به داشتن یک زندگی اجتماعی فعال تر تشویق کنید. یاد بگیرید وقتی چیزی را نمی خواهید نه بگویید و احساسات خود را بیان کنید. راه های زیادی برای افزایش عزت نفس وجود دارد، فقط باید بخواهید به آن برسید.

در این بین می توانید بیشترین کمک را از روانشناس بگیرید. روانشناس با صحبت کردن با شما، ریشه این احساسات منفی و اعتماد به نفس پایین را در شما پیدا می کند و به شما کمک می کند تا با آن مقابله کنید و اقدامات درستی برای رفع آن انجام دهید. برای یافتن بهترین روانشناس به وب سایت پزشک خود مراجعه کنید. در پزشک خود می توانید به راحتی با پزشک مورد نظر خود وقت بگیرید و یا اگر نمی خواهید به مرکز روانشناسی مراجعه کنید، از طریق مشاوره آنلاین و تلفنی با درمانگر خود صحبت کنید.

پزشک مراقب سلامتی شماست!

ستاره | سرویس روانشناسی – «عزت نفس، دادنی نیست، بدست آوردنی است – ناتانیل براندن» در بسیاری از مواقع ما عزت نفس خود را ناآگاهانه زیر سوال می‌بریم. اما رفتار‌ها و عادات ساده‌ای وجود دارند که شما می‌توانید برای حفظ عزت نفس خود آنها را به کار گیرید. اگر می‌خواهید زندگی شاد و رضایت بخشی داشته باشید، به این ۵ روش برای حفظ عزت نفس به عنوان یک راهنما نگاه کنید.

پیشنهاد ستاره:

5 راه برای حفظ عزت نفس

1. به خودتان احترام بگذارید

احترام به خود کلید حفظ عزت نفس است. اما چگونه به یکدیگر احترام بگذاریم؟ ابتدا باید نیازها و ارزش های خود را بشناسید و ببینید. ما نمی توانیم همیشه عقب بایستیم و نیازهای دیگران را برآورده کنیم. اگر نتوانیم خودمان را راضی کنیم، در خطر ناراضی کردن دیگران هستیم. ابراز خشم خود از چیزی یا شخصی به طور سازنده شما را به یک فرد بد تبدیل نمی کند. قدردانی کنید و به تمام جنبه های خود که باعث افتخار شما می شود پاسخ دهید.

2. خود را بپذیرید و دوست داشته باشید

اگر واقعا می‌خواهید برای خودتان زندگی کنید، باید خودتان را بپذیرید، پس همیشه خودت باش! اگر این کار را نکنید، شما در حال زندگی کردن یک دروغ هستید. زندگی شما مال شماست، سعی نکنید شبیه به کس دیگری شوید. شاید خودتان را با دیگری مقایسه کنید و آن‌ها به نظرتان کامل بیایند، اما آیا واقعا اینگونه است؟ یاد بگیرید که زندگیتان را دوست بدارید و خودتان را بپذیرید. تنها در این زمان است که قادر خواهید بود زندگی هماهنگ و شاد داشته باشید.

3. اشتباهات را بشناسید و بپذیرید

اگر اشتباهات خود را نپذیرید، تمام زندگی خود را صرف عذرخواهی و بهانه جویی می کنید و همه اینها انرژی زیادی از شما می گیرد. به اشتباهات و بهانه های خود نگاه کنید و مسئولیت همه چیز را بپذیرید. چه اشتباهی کردی؟ چی شد؟ با بهانه و بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید. اشتباهات ما را ضعیف یا آسیب پذیر نمی کنند، برعکس. آنها ما را قوی تر می کنند و به ما کمک می کنند تا برای آینده آماده شویم.

4. مراقب منتقد درونی خود باشید

انتقاد از خود لزوما کار بدی نیست، اما باید مراقب باشید! گاهی این قاضی انتقادگر درون و شخصی سازی و سرزنش کردن می‌تواند زندگیتان را نابود کند. پس لازم است آن را نابود کنید. زمانی که صدای انتقادگر درونی ما منفی و دلسرد کننده است ما را از پیشرفت بازمی‌دارد و ما باید آن را متوقف کنیم.
“هرگز نمی‌تونی درست انجامش بدی!” این صدا بسیار آرام و در پس زمینه ذهن در حال نجوا کردن است، بنابراین وقتی آن را می‌شنوید فکر کنید: “من از کجا می‌توانم مطمئن باشم که آینده چگونه است؟ آیا تلاش کرده‌ام؟ آیا شکست خورده‌ام؟” بعضی وقت‌ها باید بیش از یکبار به دل یک مسئله هجوم ببرید تا آن را بفهمید. اگر به دنبال چیزی هستید سخت کار کنید… این صدای سمی را ساکت کنید.

مرتبط:  چرا لک لک ها روی یک پا میخوابند

“تو از آنها بدتر هستی!” هیچکس بهتر یا بدتر از دیگران نیست. ما همه متفاوتیم بهتر است ببینیم چگونه می توانیم به هم کمک کنیم. هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. فقط روی تلاش و یادگیری تمرکز کنید و همیشه خودتان باشید. تو منحصر به فرد و اصیل هستی و مثل بقیه متفاوتی
آنها من را دوست ندارند. مطمئنی؟ از آنها پرسیدی؟ شاید شما اشتباه متوجه شده اید و سیگنال های آنها را اشتباه دریافت کرده اید. یا حتی اگر هم داشته باشند، مهم نیست که شما را دوست داشته باشند یا نه! این پایان دنیا نیست، اینطور است؟

5. منتظر تایید خارجی نباشید

یک اشتباه رایج که اصلا به حفظ عزت نفس کمک نمی‌کند این است که همیشه به دنبال تایید دیگران باشید و این تنها یک نمونه از احساس عدم امنیت در درون است. برای راضی کردن دیگران تلاش نکنید. اگر نظر متفاوتی دارید، بگذارید همه بدانند. به یاد داشته باشید که اگر دیگران با شما موافق نیستند به این خاطر است که شما اجازه داده‌اید. در این رابطه تست روانشناسی مطلوبیت اجتماعی را انجام دهید تا در مورد روحیات خود مطمئن شوید!
در تصمیمات خود قاطع باشید و به رفتار‌های خود فکر کنید. دیگران هرگز با شما درباره همه مسائل موافق نخواهند بود. پس خودتان بمانید.

در افسردگی، غم و اندوه به لایه های عمیق زندگی نفوذ می کند و در احساسات و رفتار شما اختلال ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کنید و راه حلی برای آن پیدا کنید. برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

یک کلمه با شما

تلاش برای دریافت تایید از سوی دیگران، بهانه تراشی، نظر ندادن و … همگی برای ما آشنا هستند، درست است؟ امیدواریم که این نکات به شما در افزایش عزت نفس‌تان کمک کند و در نهایت منجر به یک زندگی شادتر شود.
حتما برایتان جالب خواهد بود که به طور دقیق بدانید تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟  پس روی لینک این مقاله کلیک کنید و آن را بخوانید. فراموش نکنید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را نیز در این زمینه با ما و همراهان ستاره در میان بگذارید.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله خیر

بر اساس رای 5 بازدیدکننده

احتمالا برای شما اتفاق افتاده است که گاهی اوقات احساس می کنید. شما چیزی ندارید که به آن افتخار کنید و شما فردی بی ارزش هستید. اگر اغلب این احساس را در مورد خودتان دارید؛ عزت نفس خود را از دست خواهید داد و دیگر انگیزه ای برای زندگی نخواهید داشت و هیچ چیز شما را خوشحال نمی کند. برای موفقیت و رضایت در زندگی به عزت نفس نیاز دارید. در این مطلب از سایت علیرضا نیکنام راهکارهای جالبی برای حفظ عزت نفس به شما ارائه می دهیم پس با ما همراه باشید.

فهرست

عزت نفس چقدر در زندگی مهم است؟

عزت نفس یک ویژگی بسیار مهم در انسان است که نقش زیادی در موفقیت ها و حتی شکست های ما دارد. افرادی که عزت نفس دارند؛ آنها شناخت کاملی از خود، توانایی ها و معایب خود دارند و همه آنها را پذیرفته اند، به یکدیگر احترام می گذارند و برای یکدیگر ارزش قائل هستند. در برابر عزت نفس پایین؛ این یک مانع بزرگ برای حرکت در مسیر اهداف و خواسته ها است. کمبود عزت نفس باعث می شود:

احساس بی ارزشی کنید

شما نمی توانید به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

فرصت های زیادی را در زندگی شخصی و اجتماعی خود از دست خواهید داد.

شما نمی توانید از حقوق خود در برابر دیگران دفاع کنید.

شما به خودتان احترام نمی گذارید و بنابراین دیگران نیز به شما احترام نمی گذارند.

مقاله مرتبط: آنچه کار می کند عزت نفس را از بین می برد

البته افراد با عزت نفس بالا نیز می توانند اتفاقات بد و تلخی را تجربه کنند. از دست دادن آرامش و عزت نفس؛ بنابراین باید بتوانیم با روش ها و تمرین هایی یاد بگیریم که چگونه در هر شرایطی عزت نفس خود را حفظ کنیم.

با عزت نفس، می توانید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید و در همه زمینه های زندگی به فردی تبدیل شوید که آرزوی آن را دارید. بنابراین همیشه باید سعی کنید عزت نفس خود را حفظ کنید.

مقاله مرتبط: انواع پرسشنامه عزت نفس

مزایای داشتن عزت نفس چیست؟

داشتن عزت نفس بالا فواید زیادی دارد و می تواند شیوه زندگی شما را تغییر دهد. زیرا با عزت نفس قوی; شما همه چیز درونتان را دوست دارید و دیگر ضعف ها، شکست ها و عوامل بیرونی ارزش درونی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. برخی از مهمترین مزایای عزت نفس در زندگی:

در زمان شکست؛ موفقیت های گذشته به شما انگیزه می دهد تا تلاش کنید.

نیازی به تایید دیگران ندارید و کاری را که دوست دارید انجام می دهید بدون اینکه به نظر و قضاوت دیگران اهمیت دهید.

فکر می کنید باید از نظر روحی و جسمی از خود مراقبت کنید.

کمال گرایی را از شما دور می کند و می توانید بدون نیاز به بهترین بودن انجام دهید. سعی کنید کارها را انجام دهید و انجام دهید.

به دلیل شناخت کامل از خود و توانایی ها و مهارت های خود؛ شما می دانید که چگونه راحت تر به اهداف خود برسید.

گفتگوهای درونی شما با خودتان مثبت خواهد شد و باورهای محدود کننده خود را رها خواهید کرد. بنابراین، این ذهن آگاهی به شما قدرت و انرژی در زندگی می دهد.

شما احساسات و شرایط روحی خود را می شناسید و به راحتی آنها را درک می کنید. به این ترتیب تصمیمات آگاهانه تری می گیرید و می دانید چگونه در هر شرایطی خود را کنترل و مدیریت کنید.

شما روابط موثر و سالمی با دیگران برقرار می کنید و در روابط خود مطابق با ارزش ها و اصول خود رفتار می کنید.

شما خود را با دیگران مقایسه نمی کنید زیرا خود را فردی ارزشمند و قابل احترام می دانید و از آنچه هستید راضی هستید.

مقاله مرتبط: تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

مقایسه خود با دیگران و گفتگوهای درونی منفی قاتل عزت نفس هستند

راه های حفظ عزت نفس در زندگی چیست؟

برای داشتن عزت نفس در زندگی فقط باید خودتان باشید و خودتان زندگی کنید و عادات ذهنی و رفتاری مثبتی را در خود ایجاد کنید تا بتوانید همیشه عزت نفس خود را حفظ کنید.

عزت نفس داده نمی شود؛ قابل حصول است

ناتانائل براندون

ما در اینجا 5 راه برای حفظ عزت نفس در زندگی به شما معرفی می کنیم تا با ارزیابی مثبت از خود، در تمام جنبه های زندگی خود از جمله تحصیل، ازدواج و شغل خود احساس رضایت کنید:

وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما احساس خوبی می دهند

افراد و دوستانی را در زندگی خود پیدا کنید که با شما خوب رفتار کنند و باعث شوند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و از افرادی که با شما تحقیر می کنند و باعث ایجاد احساس بدی در شما می شوند، دوری کنید.

دیدی واقع بینانه نسبت به خود داشته باشید و بین انتظاراتی که از خود دارید تعادل برقرار کنید

اگر از خود انتظارات زیادی داشته باشید، نمی توانید از دستاوردها و موفقیت های خود لذت ببرید. پس خودت را همانگونه که هستی و با تمام عیب هایی که داری ببین. بپذیرید و سعی کنید بهتر باشید؛ اما انتظار نداشته باشید که بهترین باشید.

داشتن دید واقع گرانه به خود و انجام کارهای مورد علاقه عزت نفس را حفظ می کنند

اهدافی را تعیین کنید و با برنامه به سمت آنها حرکت کنید

با توجه به علایق و توانایی های خود در زندگی هدف گذاری کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی و تلاش کنید و به خاطر تلاش هایی که در این مسیر انجام داده اید به خود افتخار کنید.

کارهایی انجام دهید که باعث افتخار شما می شود

مهربان و دلسوز باشید و به دیگران کمک کنید. در این صورت احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت، زیرا انجام کارهای خوب; حتی اگر کوچک باشند؛ آنها تأثیر مثبتی بر عزت نفس دارند.

مهارت جدیدی بیاموزید

با یادگیری هر مهارتی مانند نقاشی، موسیقی، دوچرخه‌سواری، گلدوزی و غیره، احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت و در مورد چیزهایی که شما را خوشحال می‌کند بیشتر می‌دانید. برنده خواهی شد

مقاله مرتبط: چه چیزی باعث افزایش عزت نفس می شود؟

آخرین کلمه

در این مقاله متوجه شدید که در طول زندگی‌تان می‌توانید اتفاقاتی را تجربه کنید که تصاویر مثبتی که از خودتان دارید را کاهش می‌دهد و بر بقیه زندگی‌تان تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین لازم است عادات و راهکارهای حفظ عزت نفس را که به شما ارائه کرده ایم، تمرین کنید; عزت نفس را به خود تلقین کنید تا بتوانید در هر شرایطی به عزت نفس قوی خود تکیه کنید و از زندگی لذت ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا