چرا نسل شیر ایرانی از بین رفته است علوم ششم

علت از دست رفتن شیر ایرانی چه بود؟ پاسخ این سوال را در علوم پایه ششم ابتدایی در آموزش و پرورش ماگرتا می خوانیم.

پاسخ: شیر ایرانی حدود 70 سال پیش در نقاطی از ایران وجود داشت اما به دلایل مختلف از جمله شکار توسط انسان، از بین رفتن زیستگاه، شکار بی رویه، کمبود غذا و زخم ناپدید شد.

همچنین بخوانید:
چرا گیاهان را مولد علم ششم می نامند
و
منظور از درخت بومی علم ششم چیست؟

اگر سوالی دارید حتما در قسمت نظرات بپرسید. همچنین برای دسترسی سریعتر به پاسخ سایر سوالات خود، آن را با کلمه Magerta در گوگل جستجو کنید.

سوالات علوم پایه دوازدهم با پاسخ; در این مقاله نمونه سوالات را با پاسخ و پاسخ شرح و تعریف کنید و جای خالی مهم متن فصل و درس 12 از فصل دوازدهم جنگل برای چه کسانی است؟ کتاب علوم ششم دبستان را خواندیم. با ما در بخش آموزش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : پاسخ تمامی فعالیت های درس دوازدهم علوم ششم

سوالات درس ۱۲ علوم ششم ابتدایی با جواب

نمونه سوالات متن درس 12 پایه دوازدهم علوم پایه ششم ابتدایی با پاسخنامه

1) زنجیره غذایی چیست؟

پاسخ: رابطه غذایی را یک تولید کننده و چند مصرف کننده می گویند.

2) شبکه غذایی را تعریف کنید.

پاسخ: به این می گویند اتصال غذایی چند زنجیره غذایی به یکدیگر.

3) قارچ ها در کجای زنجیره غذایی قرار دارند؟

جواب: تجزیه کننده هستند.

4) قارچ چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شود؟

جواب: با شکستن بقایای گیاهان و جانوران

5) برخی از جانوران و گیاهانی را که در گذشته وجود داشته اند اما دیگر وجود ندارند نام ببرید.

پاسخ: حیوانات: دایناسورها
گیاهان: درختان بسیار قوی

6) از بین بردن برخی از حیوانات توسط انسان در کشور ما مثال بزنید.

پاسخ: شیر ایرانی حدود 70 سال پیش در نقاطی از ایران وجود داشت اما به دلیل شکار انسان و از بین رفتن زیستگاهش منقرض شد.

7) منظور از درخت بومی چیست؟

پاسخ: درختانی که به طور طبیعی در یک منطقه رشد می کنند درختان بومی نامیده می شوند.

8) چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است؟

جواب: چون کاج موادی را از ریشه خود در خاک ترشح می کند که مانع از رشد بسیاری از گیاهان می شود.

9) به مرور زمان با قطع بی رویه درختان چه تغییراتی در جنگل های کره زمین ایجاد می شود؟

جواب: حیوانات و محیط زیست را از بین می برد.

10) رابطه تغذیه ای بین کرکس و شیر چیست؟

جواب: به صورت اشتراک غذاست. کرکس ها بقایای شیرها را می خورند.
کرکس ها لاشخور هستند.

11) یک زنجیره غذایی ساده را نام ببرید.

جواب: روباه – سنجاب – بلوط

12) قارچ ها چگونه مواد مورد نیاز خود را بدست می آورند؟

پاسخ: آنها برای رشد به مواد و رطوبت نیاز دارند که از تجزیه بقایای بدن موجودات خورده شده تامین می شود.

13) قارچ های تک سلولی و چند سلولی را نام ببرید.

پاسخ: قارچ های چند سلولی مانند قارچ های خوراکی یا سمی و قارچ های تک سلولی مانند مخمرها یا کپک ها

14) زندگی مشترک چیست؟

پاسخ: به انواع روابط تغذیه ای موجودات زنده گفته می شود که به صورت همکاری متقابل، رقابت انگلی و حتی شکار و شکار، غذا را تأمین می کند.

15) زندگی یک هم اتاقی چگونه است؟

جواب: در مصاحبت، موجودی نفع می‌برد و دیگری نه سود می‌برد و نه ضرر می‌کند، مانند ماهی پف کرده و کوسه.

16) زندگی مشترک چیست؟

جواب: در این زندگی هر دو موجود مانند شتر و مورچه سود می برند

17) زندگی رقابتی چیست؟

پاسخ: در این نوع زندگی رقابت وجود دارد. به عنوان مثال، گیاهان بلند از نور خورشید بیشتری استفاده می کنند.

18) زندگی شکارچی و شکارچی چیست؟

جواب: در این زندگی موجودی شکار می کند و موجود دیگری را می خورد. مثل گنجشک و عقاب

19) مشاغل مربوط به محیط های طبیعی چیست؟

پاسخ: کارکنان جنگلداری سازمان حفاظت محیط زیست.

20) زندگی انگلی چیست؟

پاسخ: در زندگی انگلی میزبان انگل هایی مانند کرم کدو یا زالو و شپش است.

21) مشاغل مربوط به محیط های طبیعی چیست؟

پاسخ: کارکنان جنگلداری سازمان حفاظت محیط زیست.

22) آیا قارچ های تک سلولی و چند سلولی وجود دارند؟

پاسخ: قارچ ها تک سلولی و چند سلولی هستند. از قارچ های چند سلولی می توان به قارچ های خوراکی یا سمی و از قارچ های تک سلولی به مخمرها و کپک ها اشاره کرد.

23) قارچ ها در کجا رشد می کنند؟

پاسخ: قارچ در خاک و آب زندگی می کند و در مناطق پر درخت و پر باران رشد می کند. برخی از قارچ های خوراکی و سمی بقایای گیاهان و جانوران را تجزیه می کنند. برخی از قارچ ها باعث بسیاری از بیماری ها می شوند. قارچ دیگر مخمر نام دارد.

گونه ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی های حمام می شود و گونه های دیگر قارچ ها باعث بیماری می شوند و برخی به عنوان دارو استفاده می شوند و برخی باعث پوسیدگی چوب یا رشد مجدد گیاهان می شوند. قارچ های تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه فاسد رشد می کنند.

24) موجودات زنده از نظر نقش در محیط به چند گروه تقسیم می شوند؟

پاسخ: موجودات زنده روی زمین بر اساس نقشی که در محیط دارند به سه گروه زیر طبقه بندی می شوند:

1-تولید کننده 2-مصرف کننده 3-تجزیه کننده (تولید کننده گیاهان – با نور خورشید فتوسنتز می کنند و غذا می سازند – حیوانات مصرف کننده هستند – میکروب ها تجزیه کننده هستند)

25) رابطه تغذیه ای انگل چگونه است؟

پاسخ: در زندگی انگلی، انگل از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند، مانند پشه که نیش خود را وارد بدن حیوان دیگری می کند و خون آن را می مکد.

26) رابطه تغذیه ای بین مورچه و شته چیست؟

پاسخ: آنها به صورت جفت زندگی می کنند و هر دو موجود از یکدیگر سوء استفاده می کنند. مورچه ها شته ها را به قسمت های جوان گیاه می رسانند. مصرف شود

نکته مهم: دانش آموزان عزیز فقط این سوالات را مطالعه نکنید و حتما متن درس را با دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید : سوالات متنی درس علوم یازدهم سال ششم

سوالات متنی درس دوازدهم کتاب علوم ششم ابتدایی با پاسخ را در این مطلب مشاهده کرده اید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از دیگر صفحات Magerta دیدن کنید. برای یافتن بهتر پاسخ ها در انتهای کلمات جستجو شده در گوگل کلمه Magerta را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در قسمت نظرات بنویسید. 😊

پاسخ سوالات علوم ششم دبستان دوازدهم

اگر به دنبال پاسخ درس دوازدهم فعالیت علمی ششم هستید این مطلب از مجله اینترنتی دلگرم را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

پاسخ سوال صفحه 84 علوم ششم ابتدایی

الف) رابطه تغذیه موجودات را با زنجیره غذایی نشان دهید.

پاسخ دادن:

بلوط (تولید کننده)

سنجاب (اولین مصرف کننده – گیاهخوار “بلوط می خورد”)

روباه (مصرف دوم – گوشتخوار “سنجاب می خورد”)

ب) در این زنجیره، زندگی روباه چگونه به درخت بلوط بستگی دارد؟

پاسخ: غیرمستقیم وابسته است. به عبارت دیگر، سنجاب از بلوط به عنوان غذا استفاده می کند و روباه با خوردن سنجاب انرژی موجود در بلوط را به بدن خود منتقل می کند.

مرتبط:  چرا نباید از آب های زیرزمینی زیاد استفاده کرد

ج) زنجیره های غذایی را در شکل زیر پیدا کنید و آنها را رسم کنید.

پاسخ دادن:

ساقه گندم – موش – عقاب

ساقه گندم – موش – مار

ساقه گندم – گنجشک – جغد

هویج – خرگوش – روباه

هویج – خرگوش – عقاب

بلوط – سنجاب – روباه

بلوط – سنجاب – جغد

آیا بین زنجیره‌هایی که کشیده‌اید اتصالات (جانداران مشترک) وجود دارد؟ آنها را شناسایی کنید.

پاسخ: بله، در کانال 1 و 2 موش، در کانال 1، 2 و 3 ساقه گندم، در کانال 4 و 5 خرگوش و هویج و در کانال 6 و 7 سنجاب و بلوط رایج است.

به جواب فکر کن صفحه 85 علوم ششم ابتدایی

شکل زیر رابطه تغذیه ای بین چندین حیوان را نشان می دهد.

پاسخ: اگر حیوان (ب) از بین رفت، با استدلال توضیح دهید که کدام حیوان در خطر است.

حیوان (t) نابود می شود. زیرا این حیوان منبع غذایی خود را از دست داده و تعداد آنها در حال کاهش است. و بعد از (T)، (S) نیز با گذشت زمان ناپدید می شود. زیرا حیوان (S) به حیوان (T) وابسته است.

پاسخ سوال صفحه 85 علوم ششم ابتدایی

آیا می دانید برای اجساد و بقایای حیوانات و گیاهان چه می شود؟

پاسخ: توسط تجزیه کننده ها (باکتری ها و قارچ های میکروسکوپی و بسیار ریز) تجزیه می شود.

سرنوشت موادی که در طول زمان برای ساخت بدن این موجودات به کار رفته است، چیست؟

جواب: به زمین برمی گردند.

شاید دیده یا شنیده باشید که آنها خاک سطحی را از بقایای گیاهی می سازند. قارچ ها در تشکیل این خاک نقش دارند. اما قارچ ها چگونه این کار را انجام می دهند؟

پاسخ: قارچ های در حال پوسیدگی از بقایای موجودات زنده برای تامین انرژی، تولید مثل و رشد آنها استفاده می کنند. آنها یا هاگ ها تکثیر و تکثیر می شوند. این قارچ ها مواد آلی مختص موجودات زنده را به مواد معدنی تبدیل کرده و به خاک باز می گرداند.

پاسخ اکتشافی علوم ششم ابتدایی صفحه 86

“قارچ انرژی خود را از چه چیزی می گیرد؟”

ابزار و مواد مورد نیاز: ذره بین – ظرف شیشه ای درب دار – چوب بستنی – نان تازه – فویل آلومینیومی – نخود خیس خورده – میوه کپک زده

میوه کپک زده را با یک ذره بین قوی مشاهده کنید و آنچه را که می بینید بکشید.

با استفاده از چوب بستنی مقداری از قالب را از میوه جدا کرده و با کشیدن چوب بستنی روی نان، قالب را به نان منتقل کنید.

نان را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید و قبل از بستن در ظرف، آن را با چند قطره آب بپاشید.

مراحل 2 و 3 را برای فویل و نخود فرنگی تکرار کنید.

ظروف را به مدت یک هفته در یک مکان تاریک و گرم قرار دهید.

پس از یک هفته نمونه های داخل ظروف را با استفاده از ذره بین به دقت مشاهده کنید و نتیجه مشاهده خود را در جدولی مانند جدول زیر ثبت کنید.

نمونهنتیجهنانکپک زده استنخودکپک زده استورقه‌ی آلومینیومیکپک نزده است

در کدام نمونه(های) قالب رشد کرد؟

جواب: نان – نخود

کپک در حال رشد انرژی مورد نیاز خود را از کجا می آورد؟

جواب: از مواد نان و نخود

نتیجه جستجوی خود را در یک یا چند خط بنویسید.

پاسخ: نان، نخود و میوه ها منبع غذایی مناسبی برای رشد و تکثیر کپک هستند. کپک غذا را با ریشه جذب می کند و هاگ های باغ را بالغ می کند. هنگامی که قالب بالغ شد، هاگ ها آزاد می شوند و باعث تشکیل و تکثیر قالب جدید می شوند.

پاسخ گفت و گو از صفحه 89 علوم ششم ابتدایی

اکنون در مورد هر یک از مثال های بالا به این سؤالات پاسخ دهید: کدام حیوان سود می برد؟

پاسخ: شته، مورچه، مگس و کرکس
مگس و اسب: مگس سود می برد اما اسب رنج می برد. (حیات انگلی)
مورچه و شته: هر دو فایده. (حمیاری)
کرکس و شیر: کرکس سود می برد، اما شیر نه سود می برد و نه ضرر. (همسفر)

چه حیوانی سود نمی برد؟

جواب: اسب و شیر

پاسخ سوال صفحه 90 علوم ششم ابتدایی

عکس های زیر چند محیط را نشان می دهد.

انسان چه محیطی ایجاد کرده است؟ به طور طبیعی چه اتفاقی می افتد؟ تفاوت این محیط ها چیست؟

جواب: جنگل و مرتع: محیط طبیعی، باغ: محیط مصنوعی، پارک: محیط مصنوعی

محیط های ساخته شده توسط انسان توسط انسان ایجاد شده است، اما هیچ نقشی در ایجاد محیط طبیعی انسان نداشته است.

جمع آوری اطلاعات پاسخ صفحه 90 علوم پایه ششم

محیط های طبیعی زیستگاه بسیاری از انواع جانوران، گیاهان و سایر موجودات زنده هستند. آیا در گذشته محیطی طبیعی در اطراف محل زندگی شما وجود داشت که دیگر وجود نداشته باشد یا از وسعت آن کاسته شده باشد؟

پاسخ: بله، بسیاری از منابع طبیعی و محیط زیست در اقصی نقاط زمین در اثر استفاده بیش از حد انسان از بین رفته است.

به نظر شما چرا محیط طبیعی تخریب شده یا کاهش یافته است؟

پاسخ: با افزایش جمعیت، نیاز به منابع و زمین افزایش می یابد و انسان ها سعی می کنند با استفاده از منابع طبیعی، خود را تامین کنند که نتیجه آن تخریب مراتع و محیط های طبیعی است.

به عنوان مثال در گذشته های نه چندان دور شهرستان دماوند با تولیداتی چون سیب، گیلاس، گیلاس، خشکبار، سیب زمینی، خیار و فرآورده های دامی یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری بوده است.

اما در سال های اخیر به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز فراوان در زمین های این شهرستان، کشاورزی این منطقه به خطر افتاده است. طبیعت دماوند شامل انواع گونه ها و جانوران کمیاب مانند بز، میش و پلنگ به عنوان اصلی ترین جانوران حیات وحش این شهرستان است.

و همچنین پرندگان مختلف مانند کبک، تیهو، کبک، شکار پرندگان مانند عقاب طلایی. در عین حال گردنه قشلاگی شکار پرندگان کمیاب مانند شاهین محسوب می شود.

مخاطراتی مانند ساخت معادن در کنار زیستگاه های طبیعی و تخریب انسانی این مکان ها مانند ساخت و ساز غیر ماهرانه جاده ها در این شهرستان از عوامل اصلی تهدیدات زیست محیطی است.

پاسخ سوال صفحه 90 علوم ششم ابتدایی

در طول تاریخ زمین، حیوانات و گیاهانی وجود داشته اند که دیگر وجود ندارند. چه نمونه هایی از این را می شناسید؟

پاسخ: دایناسورها نمونه بارز حیواناتی هستند که امروزه دیگر وجود ندارند و می توان از ماموت ها به عنوان نمونه های تک سلولی در بین گیاهان غول پیکر و سرخس های باستانی نام برد.

به نظر شما چه عواملی باعث انقراض همه افراد یک گونه (حیوانی یا گیاهی) می شود؟

پاسخ دادن:

تغییرات آب و هوایی شدید

زیستگاه

بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان

از دست دادن منابع غذایی

عوامل مخرب انسانی

قطع درختان

شکار غیر قانونی

پاسخ سوال صفحه 91 علوم ششم ابتدایی

درخت کاری در فرهنگ رسمی ایرانی اسلامی از ارزش بالایی برخوردار است. به همین دلیل در کشور ما یک روز از سال را روز درختکاری می نامند. میدونی چه روزیه؟

پاسخ: 24 اسفند روز درختکاری نامیده می شود.

مرتبط:  چرا وقتی میخواهیم گلی را ببوییم آن را به بینی نزدیک می کنیم

پاسخ گفت و گو از صفحه 92 علوم ششم ابتدایی

در روز درختکاری چه درختانی در منطقه شما کاشته می شود؟

جواب: زردآلو – بادام – سیب – گردو – آلبالو – آلبالو

آیا این درختان بومی منطقه شما هستند؟

پاسخ: بله

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه 92 علوم ششم ابتدایی

یکی از موارد زیر را انتخاب کرده و به کلاس ارائه دهید:

1- جنگل برای کیست؟ در پاسخ به این سوال، بر اساس آموخته های خود یک داستان کوتاه بنویسید.

پاسخ: به منطقه ای که درختان انبوه پوشیده شده است جنگل می گویند. در جنگل های طبیعی، عموماً درختان کوچک و بزرگ و تنومند به طور نامنظم و همچنین علف ها فراوانند.

جنگل مجموعه‌ای از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) است که همراه با عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و غیره، ویژگی خاصی را ایجاد کرده‌اند. محیط. و زیستگاه .

جنگل ها مهم ترین زیستگاه های جهان هستند که حدود یک سوم سطح زمین را به خود اختصاص داده اند. جنگل ها متعلق به همه انسان هاست و همه ما وظیفه داریم از آنها نگهداری و محافظت کنیم.

2- در مورد وضعیت محیط طبیعی که می شناسید و در خطر از دست رفتن است مقاله بنویسید. در این مقاله اهمیت حفظ این محیط زیست را برجسته کرده و راهکارهایی برای حفظ آن پیشنهاد کنید.

پاسخ: مقاله ای در مورد وضعیت محیط طبیعی در خطر از بین رفتن

تخریب جنگل های بلوط در استان ایلام

نوع غالب درخت در استان ایلام بلوط است. بیش از 90 درصد جنگل های استان را این گونه تشکیل می دهد، اما این نماد زیبایی طبیعی استان در حال از بین رفتن است.

زیبایی استان ایلام در گیاهان و درختان بلوط، ارجون، کیکم، آسپن و… نهفته است. اگر مردم به درستی از آنها استفاده نکنند، این استان در آینده زیبایی خود را از دست خواهد داد. افراد مختلف باید به این موضوع توجه کنند.

در سال های اخیر به ویژه در فصول تابستان به دلیل خشکسالی و گرد و غبار خسارات زیادی به درختان بلوط استان وارد شده است و اکنون درختان تشنه باران الهی هستند.

طی چند سال گذشته و امسال درختان بلوط استان ایلام به عنوان گونه درختی غالب در جنگل های استان ایلام به دلیل مسائل مختلف در حال خشک شدن هستند.

وسایل پیشنهادی: عملیات بهداشتی، حذف درختان خشک، بیمار و بیمار و حذف آنها از جنگل ها، هرس بهداشتی، ذخیره بارندگی با ایجاد ضیافت و هلال های آبریز و چاله های شیل و کاشت و حفاظت از مناطق انجام شده است.

نابودی دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه یکی از دریاچه های ایران است که در شمال غربی آن قرار دارد و متاسفانه مستعد خشک شدن است. اگرچه با بارندگی های دو سال اخیر می توان گفت که وضعیت آن کمی بهتر شده است اما همیشه خطر خشک شدن وجود دارد.

دلایل زیادی برای خشک شدن دریاچه ذکر شده است که از آن جمله می توان به خشکسالی، احداث بزرگراه روی دریاچه و استفاده بی رویه از منابع آب در حوضه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران در این دریاچه اشاره کرد. سالهای اخیر.

راه های پیشنهادی: با صرفه جویی در مصرف آب و دوست داشتن بیشتر طبیعت، حفر چاه کمتر و اجرای برنامه های مناسب برای احیای دریاچه می توان دریاچه ارومیه و سایر دریاها، دریاچه ها و منابع آبی را از خطر خشک شدن محافظت کرد.

تخریب تالاب واخونی

تالاب گاوخونی یکی از تالاب های معروف در ارتفاعات مرکزی ایران است. این تالاب حیاتی با مساحتی بالغ بر 476 کیلومتر مربع در 167 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و در مجاورت شهر ورزنه و نزدیک به تپه های ماسه ای واقع شده است.

با تخصیص بی رویه آب به صنایع و باغات، مدت هاست که آب ورودی به این تالاب به صفر رسیده و این تالاب عملا از بین رفته است. این در حالی است که ایران عضو کنوانسیون بین المللی رامسر است و بر اساس آن حق تصویب قوانینی برای زهکشی تالاب ها را ندارد.

جریان آب زاینده رود منبع آب باریکی برای تالاب بین المللی گاوخونی فراهم می کند. همه مسئولان باید برای بازگشت آب به زاینده رود و سپس احیای تالاب بین المللی گاوخونی اقدامات لازم را انجام دهند.

در شرایط کنونی، رطوبت خاک در تالاب برای جلوگیری از انتشار ریزگردها بسیار مهم است، اما باید توجه داشت که خسارات وارده به تالاب گاوخونی با وسعت 47 هزار هکتاری ناشی از خشکسالی رودخانه برای بسیاری از افراد است. سال، فقط در دراز مدت و با شرایط خاص قابل جبران است

حفر چاه های فراوان و ایجاد سد در مسیر زاینده رود باعث شده است که آب دیگر به تالاب گاوخونی نرسد. کسانی که می گویند آب زاینده رود به تالاب گاوخونی می رسد، حوضه زاینده رود را نمی شناسند.

این حوضه دارای آب و هوای طبیعی است که هزاران سال به عنوان یک جسم زنده عمل می کرده است، اما اکنون آن جسم فرو ریخته است.

تخریب زاینده رود

کمبود آب در حوضه زاینده رود بسیار مشهود است که علت اصلی آن توسعه مازاد ظرفیت در حوضه زاینده رود است و متأسفانه به دلیل افزایش جمعیت بیش از نرخ رشد جمعیت کشور ادامه دارد و باعث افزایش جمعیت می شود. ایجاد صنایع و جذب مهاجر.

اهمیت حفظ زاینده رود:

مهمترین کارکرد زاینده رو تامین آب شرب و همچنین آب کشاورزی مردم استان است و کارکرد بعدی و دیگر جلوگیری از گرد و غبار و متعادل سازی اقلیم استان از اصفهان است. اگر زاینده رو خشک شود بسیاری از کشاورزان و صنایع بیکار می شوند.

به علاوه بیشترین تاثیر آن بر هوای ساکنان اطراف آن است که باعث تولید گرد و غبار و کثیفی می شود و زندگی را سخت می کند.

دلایل خشک شدن زاینده رود به ترتیب اهمیت عبارتند از:

کاهش بارندگی در سالهای خشک

ذخیره ناکافی سد در سالهای معمولی و پرباران برای سالها با بارندگی کم که ناشی از فشار بیش از حد مصرف و کمبود عمومی آب در حوضه است.

برداشت های جدید رودخانه

کاهش آب زیرزمینی در سفره های زیرزمینی اطراف زاینده رود به دلیل افزایش تعداد چاه های قانونی و غیرمجاز و در نتیجه مصرف آب برای تغذیه سفره ها.

بسترهای عریض و کندکننده های جریان را در طول مسیر ایجاد کنید که باعث افزایش نفوذ و تبخیر می شود.

مهم ترین چیزی که مادر همه مشکلات است، توسعه بیش از ظرفیت در حوزه زاینده رود است. با ایجاد صنایع بزرگ، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و توسعه کشاورزی و افزایش جمعیت با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده، نقش مخرب خود را ایفا کرده و توسعه در این حوضه را به یکی از نمونه های کلاسیک توسعه ناپایدار تبدیل کرده است.

ارائه می دهد:

انتقال آب از سایر حوضه ها، برداشت کمتر از استان چهارمحال و بختیاری از جاده زاینده و تونل کوهرنگ به دلیل نیاز به آب و کم آبی و آلودگی شدید، فراوانی آب در استان خود.

تخصیص جدیدی برای صنعت و کشاورزی استان صورت نگیرد، فرهنگ سازی های لازم توسط نهادهای فرهنگی و رسانه ای انجام شود و ارزش و اهمیت آب برای همگان روشن شود و راه های جلوگیری از هدر رفت آب و صرفه جویی در مصرف و بنابراین برای اصلاح مدل مصرف آب محقق می شود.

مرتبط:  چرا نجاشی مسلمانان را به مشرکان تحویل نداد کلاس پنجم

در بخش کشاورزی، باید از تبدیل زمین های کشاورزی حاصلخیز اجتناب شود، زیرا راندمان آب در زمین های حاصلخیز بسیار بیشتر از زمین های فقیر است.

فضاهای سبز شهرها به ویژه شهر اصفهان که الگویی برای تمامی شهرها و شهرستان های استان و حتی برخی از شهرهای کشور است باید با توجه به اقلیم خشک، بومی و مقاوم در برابر خشکسالی برنامه ریزی و طراحی شود. گیاهان باید استفاده شوند.

3- مجموعه ای از عکس چند گیاه یا جانور بومی محل زندگی خود تهیه کنید. می توانید شکل آنها را بکشید یا از آنها عکس بگیرید.

با کمک معلم خود نمایشگاهی از عکس ها یا نمونه هایی از حیوانات و گیاهان در محیط خود ترتیب دهید. اگر جنگل زدایی با این سرعت ادامه یابد، حدود نیمی از جنگل های جهان در 20 سال آینده ناپدید می شوند.

مسئولیت حفظ محیط های طبیعی و جانوران و گیاهان ساکن در این محیط ها در کشور ما بر عهده کدام سازمان هاست؟

پاسخ: سازمان جنگلبانی – سازمان مراتع و آبخیزداری – سازمان حفاظت محیط زیست کشور

حرفه های مربوط به ایجاد و حفظ محیط های طبیعی چیست؟

پاسخ: جنگلداری – حفاظت محیط زیست – کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست

سوالات درس دوازدهم علوم ششم ابتدایی

1- زنجیره غذایی چیست؟

پاسخ: به این می گویند رابطه غذایی یک تولید کننده و چند مصرف کننده.

2- شبکه غذایی را تعریف کنید؟

پاسخ: به این می گویند اتصال غذایی چند زنجیره غذایی به یکدیگر.

3- قارچ در زنجیره غذایی کجاست؟

جواب: تجزیه کننده هستند.

4- قارچ چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شود؟

پاسخ: با شکستن بقایای بدن گیاهان و جانوران، خاک را اصلاح و تقویت می کنند.

5- تمساح ها چگونه انگل های دهان خود را از بین می برند؟

پاسخ: گاهی کروکودیل ها بدون حرکت و با دهان باز استراحت می کنند. پرنده کوچکی وارد دهان کروکودیل می شود و انگل های داخل دهان کروکودیل را می خورد.

6- حیوانات و گیاهانی را نام ببرید که در گذشته وجود داشته اند اما دیگر وجود ندارند؟

پاسخ: حیوانات: دایناسورها

گیاهان: درختان بسیار مقاوم

7- به گفته شما چه عواملی باعث از بین رفتن نسل یک گونه زنده می شود؟

پاسخ: وقتی شرایط زندگی تغییر می کند، مانند تغییر شدید آب و هوا، زیستگاه، طوفان یا سیل، موجودات زنده نمی توانند با آن سازگار شوند و این باعث از بین رفتن آنها می شود.

8- از بین بردن برخی از حیوانات توسط انسان در کشور ما مثال بزنید.

پاسخ: شیر ایرانی حدود 70 سال پیش در نقاطی از ایران وجود داشت اما به دلایل مختلف از جمله شکار توسط انسان و از بین رفتن زیستگاه ناپدید شد.

9- منظور از درخت بومی چیست؟

پاسخ: درختانی که به طور طبیعی در یک منطقه رشد می کنند درختان بومی نامیده می شوند.

10- چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است؟

جواب: چون کاج موادی را از ریشه خود در خاک ترشح می کند که مانع از رشد بسیاری از گیاهان می شود.

11- با قطع بی رویه درختان در طول زمان چه تغییراتی در جنگل های زمین ایجاد می شود؟

پاسخ: جنگل یکی از منابع طبیعی و محیط زیست انواع حیوانات است. قطع درختان جنگلی حیوانات و محیط زیست را از بین می برد.

12- رابطه تغذیه ای مورچه ها و شته ها چیست؟

پاسخ: با همدیگر زندگی می کنند و هر دو موجود از یکدیگر سود می برند. مورچه ها شته ها را به قسمت های جوان گیاه می رسانند. شته با پروبوسیس خود از شیره گیاه تغذیه می کند. مورچه شهد استخراج شده از شته را مصرف می کند.

13- رابطه غذایی بین کرکس و شیر چیست؟

جواب: به صورت غذا است. کرکس ها بقایای شیرها را می خورند (کرکس ها لاشخور هستند).

14- رابطه غذایی انگل چگونه است؟

پاسخ: در زندگی انگل، انگل از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند. مثل پشه هایی که بدن حیوان دیگری را نیش می زنند و خون آن را می مکند.

15- یک زنجیره غذایی ساده را نام ببرید.

جواب: روباه – سنجاب – بلوط

16- تولید کننده و مصرف کننده در زنجیره بالایی کیست؟

پاسخ: روباه و سنجاب مصرف کننده و بلوط تولید کننده است.

17- موجودات زنده زمین بسته به نقشی که در محیط دارند به چند گروه تقسیم می شوند؟

پاسخ: موجودات زنده روی زمین بر اساس نقشی که در محیط دارند به سه گروه زیر طبقه بندی می شوند:

تولید کننده
مصرف کننده
توزیع کننده

(گیاهان: تولیدکنندگان – با نور خورشید فتوسنتز می کنند و غذا می سازند – حیوانات: مصرف کننده هستند – میکروب ها: تجزیه می شوند).

18- قارچ ها در کجا رشد می کنند؟

پاسخ: قارچ در خاک و آب زندگی می کند و در مناطق پر درخت و پر باران رشد می کند. قارچ های خوراکی و سمی خاصی که بقایای گیاهان و جانوران را تجزیه می کنند. برخی از قارچ ها باعث بسیاری از بیماری ها می شوند.

نوع دیگری از قارچ مخمر نام دارد. گونه دیگری باعث سیاه شدن رنگ کاشی های حمام می شود. انواع دیگر قارچ ها باعث بیماری می شوند. برخی دیگر به عنوان دارو استفاده می شوند.

برخی نیز باعث پوسیدگی چوب یا رشد مجدد گیاهان می شوند. قارچ های تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه فاسد رشد می کنند.

19- قارچ مواد مورد نیاز خود را چگونه بدست می آورد؟

پاسخ: قارچ برای رشد به مواد و رطوبت نیاز دارد که از بقایای پوسیده بدن موجودات خورده شده تامین می شود.

20- قارچ ها در کجای زنجیره غذایی قرار می گیرند؟

پاسخ: قارچ ها تجزیه کننده هستند.

21- آیا قارچ تک سلولی و چند سلولی وجود دارد؟

پاسخ: قارچ ها تک سلولی و چند سلولی هستند. از قارچ های چند سلولی می توان به قارچ های چتری خوراکی یا سمی و از قارچ های تک سلولی به مخمرها و کپک ها اشاره کرد.

22- زندگی مشترک چیست؟

پاسخ: همزیستی به انواع روابط تغذیه ای بین موجودات زنده اطلاق می شود که شامل تهیه غذا به صورت همراهی، همکاری، رقابت انگلی و حتی شکار و شکار است.

23- زندگی هم اتاقی چگونه است؟

جواب: در معاشرت، موجودی نفع می‌برد و دیگری نه سود می‌برد و نه زیان. مثل ماهی پف دار و کوسه

24- زندگی تعاونی چیست؟

جواب: در این نوع زندگی هر دو موجود منتفع می شوند. مثل شته ها و مورچه ها.

25- زندگی رقابتی چیست؟

پاسخ: در این نوع زندگی رقابت وجود دارد. به عنوان مثال، گیاهان بلند از نور خورشید بیشتری استفاده می کنند.

26- زندگی انگلی چیست؟

پاسخ: در زندگی یک انگل، انگل به عنوان یک منبع غذایی برای میزبان عمل می کند. مثل کرم کدو یا زالو و شپش.

27- زندگی شکارچی و شکارچی چیست؟

جواب: در این زندگی موجودی شکار می کند و موجود دیگری را می خورد. مثل گنجشک و عقاب.

28- مشاغل مربوط به محیط های طبیعی چیست؟

پاسخ: جنگلداری – کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و…

همچنین بخوانید:

پاسخ فعالیت ها و سوالات درس علوم یازدهم ششم ابتدایی

پاسخ فعالیت ها و سوالات درس علوم دهم ششم ابتدایی

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام! مقاله‌ت رو خوندم و واقعا از خوندنش لذت بردم. تحقیقاتی که در مورد این موضوع انجام دادی نشون میده که به این موضوع اهمیت زیادی دادی و توجه خوبی به جزئیات داشتی. موفق باشی.

  2. سلام! خیلی مقاله جذابی بود. واقعا ناراحت کننده است که نسل شیر ایرانی از بین رفته. امیدوارم با پژوهش های بیشتر بتونیم به حفظ گونه های در حال انقراض کمک کنیم.

  3. وای خدای من چه مقاله‌ی عالی و خوبی بود! واقعاً نسل شیر ایرانی محیطی برای رشد بچه‌ها بود و حیف که دیگه اینقدر مراقب نیستیم. امیدوارم هر کسی این مقاله رو بخونه و بیشتر به سلامتی کودکانش اهمیت بده.

  4. این مقاله واقعاً عالی بود! خیلی خوب توضیح داده شده که چرا نسل شیر ایرانی از بین رفته و چه راهکارهایی برای حفظ آن وجود دارد. امیدوارم که این مقاله بیشتر با مردم به اشتراک گذاشته شود تا همه بدانند که چگونه می توانند در حفظ این نسل مهم کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا