چرا باید صلوات بفرستیم

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یکی از سوالاتی که ممکن است به ذهن متبادر شود و سوالاتی را ایجاد کند این است:

دلیل اینکه پس از شنیدن نام امام راحل عظیم الشان «قدس سرّه» و جانشین ولی فقیه «حفظه الله» درود می فرستند و ابراز ارادت می کنند چیست؟

زیرا این موضوع برخلاف آنچه در نگاه اول فکر می کنید چندان مهم نیست! این یکی از موضوعات مهم و اولویت دار است – که پس از مطالعه مطالب زیر انشاءالله جایگاه و اهمیت بحث مشخص می شود – باید به آن پرداخته شود (همراه با مقدمه):

خداوند متعال که خالق انسان است می داند که این مخلوق بزرگ در سایه نظام و حکومتی منطبق با فطرت الهی آن رشد و تکامل می یابد و تنها آموزش فردی و یکپارچه این اثر را به وجود می آورد که یک نظام خوب و سالم می تواند. تولید کردن. من دارم، قطعا نه.

رهبر معظم انقلاب «حفظه الله» در بیانات خود می فرمایند: (نظامی که خداپرستی در آن اصل است و همه چیز، نظامی منطبق با انسان است، انسانی است، برای رشد، فقط نظام الهی است. اما نظام توحیدی، اما نظام علوی، آفریدگار و خالق انسان و همه چیز را از وجود انسان می داند، خالق و دگرگون کننده انسان، کنترل کننده غرایز انسان، که او نقص انسان است. هستی، این آرزوهای عجیب و غریب، این احساسات، که او این عیوب را، این نیازها، این کمبودها را بیشتر از هر کس دیگری می شناسد، می داند که این موجود با تمام وجودش، با تمام عیوبش، با همه چیز، این موجود – که نامش انسان است. – با تمام قوا، با همه ذخایر نهفته، با همه امکاناتی که در اختیارش قرار می گیرد، می تواند رشد کند، بارور شود، میوه های شیرین به بار آورد، خود را کامل کند، در محیط اسلامی از خود متعالی کند، الهی و توحیدی، همه محیط های دیگر باطل است. همه سیستم ها دیگر برای انسان مناسب نیستند.)

تشکیل چنین نظام عادلانه و سالمی مستلزم وجود جامعه ای متحد با ایمان راسخ و تدابیر استوار است. آنها باید افرادی متحد، کاملاً متحد از درون و جدا از مکتب ها، نظام ها و فرقه ها باشند تا بتوانند به عنوان مشت آهنین در برابر اهداف حملات عمل کنند. این اصل ولایت قرآنی است که قرآن کریم (2) به ما می آموزد، اما این نوع ولایت فردی و مرتبط با مؤمنان است. اما شرکت متولی هم دارد و این نکته بسیار مهم است.

رهبر معظم انقلاب «حافظه الله» در بیانات خود وضعیت جامعه را اینگونه بیان کردند: (وضعیت یک جامعه به گونه ای است که در این جامعه اولاً وضعیت آن مشخص است، می دانند که دولت چنین است. معلم، این ثانیاً منشأ و الهام همه چیز باشد، باشد که نیروها، نشاط و فعالیت های این جامعه قطبی باشد که همه جریان ها از آن سرچشمه می گیرند، همه منابع، مرکزی باشد که از آن توزیع می کند، او همه دستورات را اجرا می کند و همه قوانین را اجرا می کند. او در جایی باشد.بگذار همه پسران و دخترانش به آنجا برگردند، همه به او نگاه کنند، بگذار همه چیز در دنیا دنبالش برود، باشد که موتور زندگی در این جامعه را روشن کند. رهبر و رهبر کاروان زندگی باشید. جامعه این جامعه، جامعه ای با ولایت است.)

اهمیت نگهبانان جامعه و نظام اسلامی را می توان در این روایت شریف امام باقر (علیه السلام) مشاهده کرد:

خداوند فرمود: خوشا به حال کسی که در اسلام همه را عذاب نمی کند، می دانید که حجت همه ائمه از جانب خدا نیست و شما مردمی هستید که در اعمالشان بی تقوا هستید و در اسلام همه را نمی بخشید. ولايت همه امامان صالح را مي داني خدا و اگر مردم به خود ستم مي كردند (4)

حفظ پیوندهای درونی و رفع وابستگی های بیرونی برای جامعه اسلامی و در راستای وحدت جامعه اسلامی که یکی از عوامل تعیین کننده پیروزی و موفقیت جامعه و نظام اسلامی است، مدیون یک قدرت واحد است. و مرکزیت در جامعه که تنها منبع آن است. بر همین اساس به این فرد قیم می گوییم. اما در پاسخ به این سوال که ولی کیست؟ قرآن کریم خدای متعال را معرفی می کند (5) و حاکم جامعه اسلامی تنها خدای متعال است و علاوه بر ولایت تکوینی، ولایت تشریعی را نیز حق ثابت روح القدس می داند. اما خداوند متعال که با انسان رو در رو نیست، بلکه قوانین را در جامعه اجرا می کند و عملاً بر آن تسلط دارد، به تعبیر قرآن کریم، فرستاده و پیامبر خداست و پس از رحلت اوست. پیامبر، اما مشروع است. در زمان غیبت ایشان، عموماً افرادی که از سوی امام هدی (سلام الله علیه) به این سمت منصوب می شوند و والیان امر، می توانند نظام اسلامی را که از آن به «ولایت فقیه» تعبیر می شود، تصاحب کنند.

بنابراین آنچه در اینجا لازم است این است که در نظام الهی و اسلامی، حاکم باید در پیشگاه خداوند باشد یا به صورت خاص یا عام!

او حاكم اسلامي و الهي است كه مي تواند منشأ خير در جامعه اسلامي باشد و جامعه اسلامي را در روزهاي سخت هدايت كند. بنابراین، متولی یک جامعه با وحدتی که در بین مسلمانان ایجاد می کند، ضمن تقویت و توانمندسازی آنان، تجارت را نیز تسهیل می کند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بشنو و اطاعت کن از کسی که ولایت تو را بیابد و خداوند آن را تأیید کرده است. زیرا او خیرخواه نظام اسلامی و قدرت اسلام است.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرماید: اطاعت ما اکیداً مولاینا و امامت ما وفای الطائقه (7)

بنابراین، ولی جامعه اسلامی نقش مهمی در پیشرفت نهضت اسلامی و جامعه اسلامی داشته است و زمانی می تواند منشأ کار باشد که مقام او حفظ شود و بزرگ شمرده شود; مانند چشمه آب و چشمه اگر بر بالای قله قرار گیرد، برکات و برکات آن شامل همه کوه ها و پایه ها و غیره می شود، اما اگر در بالای آن قرار نگیرد، اگر چه آب زلال داشته باشد. . هنوز بسیاری از وجود مبارکش محروم خواهند بود. از این رو، قرآن کریم سه عمل اساسی و سه دستور مهم را برای تقویت ولایت در جامعه به مؤمنان ارائه می کند:

«کسانی که از پیامبر بنی امیه پیروی کردند و او را در تورات و انجیل نوشتند باید شناخته شوند، خداوند آنها را از کافران حفظ می کند و شفا می دهد و نهی می شوند. آنها

کسانی که به پیامبر ایمان دارند باید سه کار انجام دهند. تقویت ولایت در جامعه ضروری است و وظیفه مسلمانان در مورد ولی جامعه اسلامی این است که این سه کار را انجام دهند: اولی (اذاروا) به این معناست که باید به امام جامعه احترام بگذارند. امام جامعه احترام خاصی دارد و باید تعظیم کرد; (عزَّروه) به معنای احترام توأم با تواضع است; اول از همه به آن احترام بگذارید. وظيفه دوم (نصاروه) يعنى كمك خداوند است. وظیفه سوم اطاعت و پیروی از اوست.

در مورد قیمومت قانونی نیز چنین است. امام راحل قدس سر فرمودند: ولایت فقیه ادامه کار انبیا و جانشین پیامبر است. بنابراین همان وظیفه ای که قرآن کریم برای تقویت ولایت در جامعه مطرح کرده است، اکنون نیز بر مسلمانان واجب است که بدان پایبند باشند و به آن عمل کنند. اولین دستوری که قرآن کریم برای تقویت ولایت به مسلمانان می دهد و مقدمه مهمی برای دو دستور بعدی است، تعظیم، حفظ کرامت و تقویت جایگاه ولی در جامعه اسلامی است. عده ای نمی خواهند مدیر جامعه علمی باشند تا کار جامعه اسلامی و نظام اسلامی با اقتدار پیش برود و مردم را توانمند کند که این برخلاف مکتب و منطق اسلام است. مثلاً عده ای در جامعه اسلامی بر خلاف منافع ملی کار می کنند، اما عامل اصلی منافع ملی در کشور یعنی مرجعیت دینی را تضعیف می کنند!

هر دعا و ذکری با صدای آهسته خوانده می شود، اما به ما امر شده است که با صدای بلند درود بفرستیم – تا نفاق به این وسیله برطرف شود – «صدای نفاق را بلند کن» (9) همه باید با صدای بلند سلام کنند. چون وقتی صلوات می فرستیم در واقع یک دعا نیست، بلکه یک عمل سیاسی است. به ولی جامعه احترام می گذاشتیم و در اجتماع برای او سجده می کردیم تا مایه قوت و مباهات جامعه مسلمین باشد. سلامی که با شنیدن نام بنیانگذار کبیر انقلاب، امام راحل، «قدس سر» و جانشین او، ولی فقیه «حفیظ الله» سر تعظیم فرود می آورد و جایگاه خود را مستحکم می کند. و نکته مهم در اینجا این است که با صلوات نیز به معنای حمایت و تقویت است و آن این است که والی جامعه اسلامی شخصی است که از سوی بزرگان واقعی جامعه منصوب می شود و (علناً) این مکتب را ادامه و حمایت می کند. ما افتخار می کنیم و تعظیم می کنیم.

مرتبط:  چرا انیس در ستایش فلج شد

اما از سوی دیگر عده ای سعی در ایجاد بی احترامی نسبت به ولی قانونی در کشور دارند تا بتوانند به اهداف و آرزوهای خود برسند و از عدم اتحاد مسلمانان در جامعه برای تحقق خواسته های خود استفاده کنند. جاه طلبی های دنیوی!

اهمیت ولایت و نقش مؤثر جامعه اسلامی در پیشرفت مسلمانان و نظام اسلامی از جمله مسائلی نیست که انسان برای درک آن باید اعتقادات اسلامی داشته باشد. بلکه الگو و طرح اجتماعی برای تقویت ضعیف ترین هاست. این ولایت است که با حسن نیت خود، قدرت را به درستی تقسیم می کند و مسلمانان را توانمند می سازد; به همین دلیل است که امام راحل قدس سر می فرماید: اقتدار دینی نقطه مقابل دیکتاتوری است.

اما از اول انقلاب برخی تلاش کردند جایگاه و نقش ولایت را تضعیف کنند، چنانکه رئیس جمهوری اسلامی در سخنان خود بیان کرد: «با دست خود شاه را بردیم تا مجسمه سازی کنیم؟ و این یعنی قیم قانونی! (ده)

اهمیت جایگاه ولی جامعه اسلامی و نقشی که شایسته آن است در توصیه های رهبر معظم انقلاب در سوم خرداد 1401 منعکس شده است که به همگان توصیه کردند: یاد امام را مبهم نگذارید. تحریف شده در جامعه)

بنابراین اولین وظیفه مسلمانان در جامعه اسلامی تقویت نقش ولی جامعه اسلامی در جامعه و سپس سایر وظایف است; از این رو، هر اقدام مثبت و پسندیده ای که موجب تقویت و حفظ جایگاه مهم دینداران در جامعه شود، مورد دستور قرآن قرار گرفته است.

این به ذهن می رسد: وقتی با شنیدن نام مبارک ائمه علیهم السلام درود نمی فرستیم و با شنیدن نام این بزرگواران نیز چنین نمی کنیم; پس چنین اقدامی برای ولی قانونی و رهبران جامعه اسلامی لازم نیست! در پاسخ مناسب است که بگوییم: گرچه ابراز ارادت به ولی فقیه امام هدی (علیه السلام) امری پسندیده است، اما به یقین می توان گفت: تقویت و حفظ جایگاه ولی منصوب. عموماً) به نام این انوار الهی; یقیناً مورد قدردانی این ائمه (علیهم السلام) است و به توسعه جامعه اسلامی که یکی از اهداف اصلی پیشوایان واقعی امت است کمک می کند.

بنابراین، یکی از وظایف مسلمانان در جامعه اسلامی، تقویت ولایت (و ولی جامعه اسلامی) با سه عمل و وظیفه مهم (تعظیم، حمایت و اطاعت) است تا جامعه اسلامی با امکانات بیشتری به اهداف مبارک خود دست یابد. قدرت و قدرت. بزرگترین وحدت و انسجامی که حاصل خواهد شد، پایه گذاری تمدن نوین اسلامی و ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود.

اشاره:

1) ترجمه مفصل آیه الکرسی; صفحات 19 و 18

2) شرح مطلب: کتاب اندیشه اسلامی در قرآن. بحث «ولایت»

3) خطوط اصلی کتاب اندیشه اسلامی در قرآن؛ صفحه 451

4) خداوند متعال فرمود: هر رعیتى را که اسلام آورد، با پیروى از پیشواى ستمگرى که از جانب خدا نیست، مجازات مى کنم، هر چند آن رعیت در اعمالش باتقوا و پرهیزگار باشد و او را مى بخشم. دین اسلام را با پیروی از پیشوای عادل خدا ادا کند، هر چند برای ظلم به اعمال بد خود باشد.) کافی، کتاب الحجه، باب فی من دان الله عجل، سانس امام من الله، حدیث. 4

رهبر معظم انقلاب «حفظه الله» در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش در تاریخ 1392/03/02 در بیان حدیث شریف شریف ذیل فرمودند: (محتوای حدیث چنین است: اگر رئیس جمهور جامعه در دست افراد فاسد، نالایق، ظالم و منحرف است). به هر حال تحرکات مذهبی مردمی که در این جامعه هستند به جایی نمی رسد و اگر مردم در چنین جامعه ای مطیع و مطیع باشند. خداوند این ظالمان را مجازات خواهد کرد. همه رعایای اسلام از ائمه خدا اطاعت می کنند و رعایای کانت در اعمال خود ظالم هستند که اینک توضیح می دهد که چرا نمی توانیم به این ظاهر بسنده کنیم.

خلاصه قضیه و اصل قضیه این است که اگر حکومت و نظام الهی در یک نظام باشد، در گروهی، در کشوری، در جامعه ای باشد، اگر نظام عادل باشد، کسانی هستند که دنبال کردن. سیستم. خدا آمرزیده حتی اگر اشتباه کنند. در مقیاس یک کشور، در مقیاس یک ملت، در مقیاس یک جامعه قابل محاسبه است. شما می توانید این را در مقیاس سازمانی، مانند یک سازمان نظامی، ببینید و محاسبه کنید. )

5) سوره مائده; آیه 55

6) امالی شیخ مفید; صفحه 14

۷) مظهر طبرسی، جلد ۱، ص ۹۹

8) سوره اعراف، آیه 157

9) کافی، جلد 2، صفحه 493

10) سخنرانی بنی صدر در جماعت مشهد. به نقل از حسن رحیم پور ازغدی، راز قطعنامه، صفحه 157 و 156.

نویسنده: علی گلستانی

چرا با ذکر نام پیامبر صلوات می فرستیم؟

در این لحظه با پاسخ به این سوال که چرا با ذکر نام پیامبر صلوات می فرستیم در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.

سوال مطرح شده یکی از سوالاتی است که در ذهن بسیاری از افراد خطور می کند و در ادامه می خواهیم به آن پاسخ دهیم.

با ما بمان

چرا با ذکر نام پیامبر صلوات می فرستیم؟

در قرآن کریم، سوره احزاب، آیه 56، مؤمنان به درود بر پیامبر سفارش شده است.

مقام و منزلت پیامبر(ص) به گونه ای است که خداوند و فرشتگان بر او درود می فرستند و چه خوب است که مؤمنان بر پیامبرشان درود و درود بفرستند.

ضمناً صلوات به معنای رحمت فرستاده شده و موجب افزایش مقام معنوی پیامبر و خاندان او می شود.

باید گفت که درود فرستادن بر پیامبر (ص) و اهل بیتش از طرف مؤمنان، طلب رحمت نسبت به خود است; زیرا در حقیقت پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) واسطه فیض الهی هستند.

پس اگر برایشان صلوات نفرستیم خود را از رحمت خدا محروم می کنیم.

همچنین در هنگام ذکر نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز بسیار توصیه شده است.

مستحب و فضیلت است که صلوات را به صورت مطلق در هر کجا که یافت می شود فرستاد.

اهمیت صلوات برای پیامبر(ص) و اهل بیت او به حدی است که اگر در تشهد آن را انجام ندهد، نمازش باطل می شود.

درود بر پیامبر

صلوات بیان محبت و ارتباط با پیامبر(ص) و خاندان پاک ایشان است و به معنای طلب رحمت از خداوند برای این بزرگواران است.

درود خواندن با یاد پیامبر(ص) یا شنیدن نام او، نشانه احترام و یکی از راه های بهره مندی از شفاعت است.

درباره فضیلت و ثواب صلوات روایات زیادی داریم، مثلاً از پیامبر اسلام (ص) روایت شده که هرکس یک بار بر من صلوات بفرستد ده مرتبه بر او درود می فرستم و هر که ده مرتبه بر من درود بفرستد. . بار. من صد مرتبه درود می فرستم، او صلوات می فرستد. (بحار الانوار ج 6 روایت 87 باب 8 ص 254 ).

همچنین در روایت دیگری از این پیامبر آمده است که هر کس در نمازش اول و آخر صلوات بفرستد آن دعا مستجاب می شود. (اصول کافی ج 4 از ص 247)

امیدواریم از این مطلب از بخش مذهبی مطبوعات لذت برده باشید.

به این بررسی امتیاز دهید

چگونه و چرا بر پیامبر صلوات بفرستیم؟!

صلوات (کیفیت و مکان صلوات و فضایل و نتایج آن)

تهیه و تحقیق: ابو اسماء

صفت درود بر پیامبر (ص)

درود و صلوات بر پیامبر (ص) به اشکال مختلف:

1- از عبدالرحمن بن ابی لیلی روایت شده که گفت: کعب بن عجره را دیدم، گفت: به تو هدیه بدهم؟ رسول خدا نزد ما آمد و گفتیم: چگونه بر شما درود و صلوات بفرستیم؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «بگو: خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و درود فرست بر علی ابراهیم و حمید مجید. البخاری و مسلم گزارش کرده اند: «رحمت الله علی محمد و علی آل محمد، ولی صلی الله علیه و آله و سلم علی آل ابراهیم، ​​عنک حمید مجید».

2- از ابی حمید ساعدی (رض) نقل شده است که صحابه به پیامبر گفتند: ای رسول خدا چگونه بر تو درود بفرستیم؟ پیامبر اکرم (ص) فرمود: «خدایا بر محمد و همسرش و فرزندانش درود فرست. علی ابراهیم عنک حمید مجید» (به روایت بخاری و مسلم.

3- از ابن مسعود روایت شده است که از او درباره کیفیت صلوات بر پیامبر (ص) پرسیدند: وقتی نماز می خوانیم چگونه بر تو صلوات بفرستیم؟ محمد» (روایت ابن حبان، به نقل از فقه منهاجی).

4- و این صلوات که در احادیث امام بخاری و مسلم و دیگران آمده است: «صلوات الله علی محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم علی ابراهیم و علی آل ابراهیم و صلوات الله علیه. علی محمد صلی الله علیه و آله علی ابراهیم و علی ابراهیم فی العلمین عنک حمید مجید»

مرتبط:  چرا لینک بازنشانی اینستا کار نمیکنه

استفاده از کلمه سید قبل از تلفظ نام پیامبر (ص) نه تنها گناه نیست، بلکه مستحب است، زیرا خداوند در آیه 39 آل عمران این کلمه را برای یحیی (علیه السلام) به کار برده است. و در جای دیگر می فرماید: «ولا تقیه دعای الرسول بینکم کادوا بازارکم بازار». » به جانش سوگند یاد کرد: و مرموده: «لَمَرْکَ عَنْهَمَ لَفی سُکرثَمَ یَمحون» [حجر: 72] (ای پیامبر) به جان تو، در مستی سرگردان شدند.

و در بسیاری از روایات پیامبر(ص) کلمه سید را برای خود به کار برده است.

درود بر پیامبر (ص)

بدانید که مکان هایی وجود دارد که سنت (حدیث) برای پیامبر تعیین کرده است. از جمله:

1-     در تشهد: در تشهد اول، صلوات بر پیامبر جزء تشهد محسوب می شود، همچنان که در تشهد دوم، صلوات بر آل پیامبر(ص) از تشهدات محسوب می شود. اگر کرد، انجام نده، نمازش باطل می شود. شرایط نماز در نماز:

ج: نمازگزار اگر شنوایی او عادی باشد، خودش صلوات را می شنود.

ب: ذکر نام پیامبر (ص) با نام محمد یا صفات رسول یا پیامبر، پس اگر نام «احمد» را به کار برد کافی نیست.

ج: صلوات باید به زبان عربی خوانده شود، پس اگر انسان نمی تواند آن را به زبان عربی بگوید، می تواند ترجمه آن را به هر زبانی بگوید، ولی در صورت امکان سعی در تدریس آن به زبان عربی دارد.

د: رعایت ترتیب کلمات صلوات و ترتیب قرار دادن آنها با تشهد، لذا صلوات در تشهد جایز نیست.

2- در نماز میت بعد از تکبیر دوم:

نمازگزار پس از اتمام فاتحه، دستان خود را تا سطح گوش بلند می کند، تکبیر دوم را می گوید، سپس دوباره دستان خود را می گیرد، سپس با هر سلامی بر پیامبر (ص) درود می فرستد و بهترین درود می فرستد. یکی از آنها نماز ابراهیم است که قبلا ذکر کردم.

3- در خطبه ها: مانند خطبه های جمعه و عید و غیره.

4- پیامبر (ص) پس از اذان فرمود: وقتی مؤذن را می شنوم مثل ما می گوید پس علی را سلام کن زیرا من هستم صلی الله علیه و آله و سلم. -وسیله چون در بهشت ​​خواهد بود. اکن هو فمن صلی الله لی الوسیله توقف علی الشفاء [به گزارش مسلم] هرگاه صدای اذان مؤذن را شنیدید، آنچه می گوید بگویید، سپس صلوات بفرستید. بر من، هر کس برای من صلوات بفرستد، خداوند در عوض ده رحمت به او پاداش خواهد داد. پس برای من از خدا وسیله بخواه، زیرا این مقام در بهشت ​​است و فقط به یکی از بندگان خدا داده شده است و معتقدم هر که از خدا برای من وسیله بخواهد، شفاعت من بر او واجب است. امام بخاری نیز از جابر روایت می کند که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «در حال شنیدن النداء گفتم: بار الها ربّ این دعا و دعای کمیل و صلوات کامل به سیدنا محمد یگانه. کسى که وسائل و فضائل دارد و مقامات محمود را به تو وعده مى دهد.» حلال شفاعت در قیامت: «کسى که پس از شنیدن اذان مى گوید: خدایا! ای صاحب دعوت تام و لایتغیر و صاحب این دعا، مقام و منزلت وسیله و فضیلتی را که به او وعده داده ای به سرور و بزرگ ما محمّد (ص) عطا کن و این مقام را به او عطا کن. که به او وعده دادی اگر بگوید شفاعت من (در روز قیامت) بر او صحیح است مؤذن باید سلام و دعای زیر را جدا از اذان و با صدای ملایم بگوید تا انجام دهد. فکر نکنید که آنها جزء اذان هستند.

5- در وقت نماز: از ابن مسعود (رض) نقل شده است که گفت: من نماز می خواندم، پیامبر و ابوبکر و عمر نزد او بودند، نشستم و شروع به حمد و ثنای خدای متعال کردم، توانا، سپس صلوات فرستادم. بر پیغمبر، سپس برای خود دعا کردم، در این هنگام بود که پیامبر (ص) فرمود: «صلی الطاطع، سلططا» دعا کن، خداوند تو را می شنود، دعا کن، خداوند تو را می شنود.

احمد بن ابی الحواری می گوید: شنیدم که ابا سلیمان دارانی می فرمود: هر که می خواهد خداوند حاجتش را برآورده کند، نمازش را با صلوات بر پیامبر آغاز کند، سپس حاجت را بخواهد و در پایان بفرستد. درود بر پیامبر (ص). صلوات بر پیامبر پذیرفته شده و خداوند بزرگتر از اوست که دعای بین این دو نماز را رد کند.

6- هنگام ورود و خروج از مسجد: از فاطمه رضی الله عنه روایت شده است که گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله هر گاه وارد مسجد می شد، می فرمود: «اللهم صلی الله علیه و آله و سلم». گناهانم را ببخش و درهای رحمت را بگشا. » هر وقت بیرون می رفت، چنین می گفت، مگر آخرش «سوره های رحمت» [قصص الرسول].

7- در صفا و مروه: از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله سه بار تکبیر بر صفا فرمود: «لا اله الا الله، لا شریک و لا شریک. برای این. شریکی برای این نیست، شریکی برای این نیست، و حمد است، و برای هر چیزی است که توانا است» و سپس سلام کردند و سپس دعا کردند و نماز را طولانی کردند و سپس به «مروه» رفتند. «و همین کار را کرد که آن هم از کارکردهای نماز است.

8- هنگام جمع كردن قوم قبل از فراق: از جابر روايت شده كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «مردم را جمع كرديم و سپس از هم جدا شديم، مگر دعاى خدا و درود پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم. ایستادن در جبهه جیفه» (به نقل از ابوداود و غیره و صحیح البانی به نقل از قصص الرسول) هر امت و جماعتی بدون ذکر نام خدا و صلوات بر پیامبر گرد هم می آیند، این مجلس خالی است.

جیفا به معنای پوسیدن است. و در حديث ديگر فرمود: «ما در جلسه اي خدا را ياد نكرديم و سلام بر علي نبيهم، افسوس كه روز قيامت را پشيمان مي كنند و براي ثواب وارد بهشت ​​مي شوند. » یا سلام ندادند. بر پیامبر(ص) روز قیامت پشیمان می شوند. اگر چه وارد بهشت ​​می شوند تا ثواب بگیرند.

9- هنگام ذکر نام پیامبر(ص): از حسین بن علی روایت شده است که پیامبر(ص) فرمود: «من بخیل هستم که فیلم یسال علی را به یاد دارم. » حریص و حسود است. اگر نام من پیش او گفته شود و بر من صلوات نفرستد.

10- صبح و شام: از ابی درداء روایت شده است که رسول خدا (ص) فرمود: «من صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت شفاعت می کنم» به روایت طبرانی. شهر صحیح قصص الرسول. هر که صبح و شام ده سلام بر من بفرستد، شفاعت من در روز قیامت شامل می شود.

11- در حالى كه نزد قبرش ايستاد: از عبدالله بن دينار روايت شده كه گفت عبدالله بن عمر نزد قبر پيامبر (ص) ايستاد و بر پيامبر صلوات فرستاد و براى ابوبكر و عمر نيز دعا كرد. و مقف محسوب می شود.

12- شب و روز جمعه: از ابن مسعود روایت شده است که پیامبر(ص) فرمود: «بیشتر اوقات در روز جمعه نماز می خوانم، زیرا در روز جمعه بهترین روزها هستم، مگر اینکه نماز جمعه را بخوانم. . جمعه.» فاکترو علی من صلاح فیه، صلوات من به علی تقدیم می شود، یکی از بهترین اوقات شما جمعه است، در این روز بیشترین صلوات را برای من بفرست، زیرا صلوات شما (فرشتگان) به من داده شده است.

13- در پایان قرآن: (صحیح قصص الارصول).

14- در موقع تلاوت: امام احمد فرمود: «اگر مررالمسلی با آیه فیها ذکر النبی علیه السلام کن فی نفل علیه السلام» هر بار آیه ای را می خواند که در آن ذکر محمد (ص) آمده است. ص) ذکر شد، اگر در نماز سنت بود. بر پیامبر صلوات بفرست.

15- در عين حزن و رنج و استغفار: از ابى بن كعب (رض) روايت شده كه فرمود: پيامبر (ص) هرگاه دو ثلث شب تمام شود قيام مى كند و مى فرمايد: «اى مردم. ، با یاد خدا قیامت می آید و مرگ فرا می رسد.» ابی گفت: گفتم: ای رسول خدا بر تو بسیار صلوات می فرستم، چقدر بر تو صلوات بفرستم، پیامبر (ص) فرمود: “بگذارید باشد” هر چقدر که می خواهید.

ابی گفت: یک ربع؟

پیامبر (ص) فرمود: «مَشَت فان زادت فهو خیر لک» هر چقدر می خواهی، اگر زیاد کنی برایت بهتر است.

ابی گفت: گفتم: نصف؟

مرتبط:  چرا با عرق مزه میخورند

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مشت فان زدات فهو خیر لک».

ابی گفت: گفتم: دو ثلث؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مشت فان زدات فهو خیر لک».

ابی گفت: گفتم: آیا تمام شب را نماز بخوانم؟

پیامبر(ص) فرمود: این برای تمام غم های تو کافی است و گناهان تو را می بخشد. (به روایت ترمذی، احمد و حکیم)

حدیث فوق به این معناست که هر که بر پیامبر صلوات بفرستد خداوند او را از گرفتاری های دینی و دنیوی حفظ می کند.

16- در وقت دادگاه: از ابن عباس رضی الله عنه روایت شده که گفت: خداوند فرمود: «ان الله و ملائکة عند النبی…» یعنی خداوند پیامبرش را ستایش کند و او را بیامرزد. و همچنین فرشتگان را به استغفار برای او سفارش کرد: «یا ایها الدین امینوا سلام الله علیها یعنی در نماز و مسجد و در همه جا و در وقت دادگاه بر او درود بفرستید. و فراموش نکنید.

17- در همه جا درود بر او باد: از ابوبکر صدیق روایت شده که گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اکتروا من صلاه علی لله وکال بی ملکه بر قبر، تا درود بر علی. مرد امت من به من ذلک الملک گفت: ای محمد فلانی بن فلان صلی الله علیه و آله و سلم. خداوند متعال فرشتگانی را در کنار قبر من قرار داده است تا هر کس از امت من نزد پیامبر بفرستد این فرشتگان بیایند و بگویند: ای محمد چنین پسری فلانی بر تو درود فرستاد.

19- در پایان قنوت: ثابت شده است که معاذ بن حارث انصاری که حضرت عمر او را امام مردم قرار داد در نماز ترایح در پایان قنوت در ماه رمضان بر پیامبر درود فرستاد.

فضایل صلوات بر پیامبر (ص)

فضایل صلوات بر پیامبر بسیار است: از جمله:

1-      در زمان نارا حتی انسان را آرام می کند و باعث آمرزش گناهان می شود: چندی پیش در این باره حدیثی از ابی بن کعب ذکر کردیم.

2- درجات آدمی را بالا می برد و باعث رفع بدی ها می شود: از ابی طلحه انصاری روایت شده است که پیامبر (ص) روزی با روحیه و شوخ طبعی آمد در حالی که در چهره او مژده هایی به چشم می خورد. صحابه گفتند: یا رسول الله امروز سعادت بسیار بزرگی است و توبه در چهره توبه دیده می شود، پیامبر (ص) فرمود: «عجل، عطانی عطانی من قبل از ربیع عجل، قال: من صلی الله علیه و آله. او به کتاب اعتماد کن خداوند را به ده حسنه و ده تا از منکر را نهی کن و ده درجه را نهی کن و بر مثلها بگو. «احمد، چندی پیش از خداوند متعال پیامی دریافت کردم که فرمود: هر که از امتم بر من صلوات بفرستد، خداوند ده حسنه برای او می نویسد و او را محو می کند و از بدی ها و گناهانش پاک می کند و او را برتری می بخشد. رتبه و مانند آن را برای او ارسال کنید.

3- سلام منجر به سلام می شود. یعنی هرکس بر پیامبر درود بفرستد، پیامبر هم بر او درود می فرستد. و خداوند نیز بر او درود می فرستد. دلیل این امر حدیثی است که قبلاً ذکر شد که می فرماید:

4- این امر موجب شفاعت می شود: از ابی درداء روایت شده است که پیامبر (ص) فرمود: «من صلی الله علیه و آله و سلم روز قیامت برای شما شفاعت می کنم.» آن که بر من ده درود بفرستد. صبح و شام شفاعت من بر حال او خواهد بود.

5- این امر باعث می شود که نام یک نمازگزار بر پیامبر عرضه شود. از ابن مسعود روایت شده است که پیامبر (ص) فرمود: «اللهم جلیل اللّه له لکم فی الارض و أمد من صلح» به روایت احمد. آسمان ها و زمین گسترده شده اند تا درود امت من را به من برسانند. حدیث مالک المکل در کنار قبر پیامبر نیز گواه این مطلب است.

6- این باعث استجابت دعا می شود: از علی بن ابیطالب (علیه السلام) نقل شده است که پیامبر (ص) فرمود: «کل الصلوة حتّی دعای علی النبی (ع) نماز است. تا بر پیامبر صلی الله علیه و آله درود نفرستند پذیرفته نمی شود. نفرست

7- سلام طهارت مجلس این است: «مردم جمع شوند و از هر چیزی که یاد خدا نیست جدا شوند و برای پیامبر (ص) دعا کنند جز اینکه بر آنتن جیفا بایستند». ترجمه قبلا ذکر شده بود)

8- صفت بخیل را از مسلمان می‌زداید: «پیامبر (ص) فرمود: بخیل کسی است که وقتی نامم بر او عرضه می‌شود، بر من صلوات نمی‌گذارد.

9-       نور طریقت بهشت ​​است: از ابن عباس روایت شده است که پیامبر(ص) فرمود: «من راه بهشت ​​را فراموش کردم» به قول ابن ماجه. کسی که فراموش کند من را برکت دهد در راه بهشت ​​اشتباه می کند.

فواید و ثمرات نعمت:

ابن قیم رحمه الله می فرماید که فواید و ثمرات سلام بر پیامبر(ص) این است:

1-      اطاعت از امر خداوند سبحان و تبارک و تعالی

2- با خدای متعال در صلوات در صورت اختلاف در شکل صدا موافقت کنید.

3- با ملائکه موافق باشید

4- از خداوند بر عابد ده رحمت به دست آورید.

5- این باعث ده درجه ارتفاع می شود

6- این باعث ده حسنه می شود.

7-      باعث می شود تاریکی را پاک کند.

8- هرگاه قبل از دعا صلوات فرستاده شود باعث قبولی دعا می شود.

9- این عامل شفاعت است

10- باعث آمرزش گناهان می شود.

11- علت خودبزرگ بینی عبد در زمان حموم.

12- علت نزدیکی بنده به پیامبر (ص) در روز قیامت.

13- برای نیازمندان و مستمندان صدقه محسوب می شود.

14- این امر موجب ارضای نیازها می شود.

15- صلوات خدا و فرشتگان را بر نمازگزار می آورد.

16- این باعث طهارت نماز می شود.

17- باعث می شود که انسان قبل از مرگ به بهشت ​​برود.

18- انسان را از وحشت روز قیامت نجات می دهد.

19- این امر پیامبر (ص) را به اجابت صلاح سلام می رساند.

20- این امر باعث می شود که بنده آنچه را فراموش کرده به یاد بیاورد.

21- این مجلس را پاک می کند و باعث می شود در قیامت از این مجلس پشیمان نشوند.

22- این عامل منکر فقر است.

23- بنده را از طمع دور می کند.

24- راه بهشت ​​را به انسان نشان می دهد.

25- انسان را از حضور در جماعتی که در آن برکت داده نمی شود و نام خدا برده نمی شود، نجات می دهد.

26- دلیل پایان دادن به سخنی است که با حمد و ثنای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آغاز شد.

27- این امر باعث نور فراوان در پل صراط می شود.

28- با برکت انسان از رنج رهایی می یابد.

29- در فطرت و زندگی و اعمال نعمت دهنده موجب برکت می شود.

30- این سبب رحمت است، زیرا رحمت یا در نزد برخی به معنای رستگاری است، یا لوازم و لوازم رستگاری از نظر صحیح.

31- علت عشق پایدار به رسول خدا (ص) افزایش محبت است. محبت و محبت به پیامبر(ص) عقد ایمان است که ایمان فقط با او کامل می شود.

32- این باعث محبوبیت بنده نزد رسول خدا می شود.

33- به همین دلیل نام مصلی بر رسول خدا عرضه شد.

34- این باعث می شود که بنده هدایت شود و دل زنده بماند.

35- این انسان را به استواری در راه تشویق می کند: عبدالرحمن سمره می گوید پیامبر (ص) را در خواب دیدم و مردی را دیدم که از این طرف به آن طرف می رفت و گم شد. برکات او انجام شده است. مرد ثابت قدم (وبل الصائب و جلا الافهام/ابن قیم. شهر صحیح قصص الرسول)

36- این کمی عدالت را به همراه دارد.

37- این شامل ذکر خدای متعال و شکر او و شناخت نعمتهای او نسبت به بندگان است.

38- سلام و درود بر پیامبر(ص) مناجات است و دعا و درخواست بنده از خداوند بر دو قسم است:

1- درخواست عبد برای رفع نیازها و مشکلات ونچه که شب و روز در آن گرفتار است. نوعی دعا و سوال بنده از خودش است.

2- درخواست بنده از خداوند برای ستایش دوست خلیل و معشوق و افزایش شعائر و احترام و فداکاری و اعتلای مقام او. پس بدون شک خداوند متعال این دعا را مستجاب می کند و به آن راضی می شود. با صلوات شروع کند انشاءالله که دعایش قبول می شود.

ای مسلمانان ما این را نمی بینیم و این ثمره صلوات بر اوست.

بلغ العلی بکماله کشف الجی بیگمله

عظمت همه خصوصیات درود خدا بر او باد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا