چرا قلبم درد میکنه

درد قلب ممکن است به دلیل برخی بیماری ها رخ دهد. برخی از این دلشکستگی ها شرایط کاملاً جدی هستند در حالی که برخی دیگر جای نگرانی ندارند. گاهی اوقات این درد قلبی خطرناک است که نشان دهنده حمله قلبی و حمله قلبی است. که یک وضعیت اورژانسی محسوب می شود و به دلیل نرسیدن خون و اکسیژن به قلب برای عملکرد صحیح آن رخ می دهد.

با این حال، درد در این ناحیه می تواند ناشی از بیماری های مربوط به ریه، معده یا ماهیچه ها نیز باشد. دسترسی زودهنگام به بخش اورژانس برای حفظ سلامت قلب ضروری است. به خصوص اگر ناگهانی و شدید همراه با تنگی نفس، سرگیجه خطرناک یا هر دو باشد.

مقاله مرتبط برای آشنایی بیشتر: سرگیجه های خطرناک به دلیل فشار خون بالا

اگر در این ناحیه از بدن خود درد دارید، پاسخ به این سوالات می تواند به شما در شناسایی علت اصلی درد کمک کند.

احساس شدید یا موجی از درد و ناراحتی در قلب

دکتر آرزو خسروی، متخصص قلب و عروق، شدت درد را نکته کلیدی در تشخیص بیماری قلبی می داند. در فیلم‌ها، قربانیان حمله قلبی اغلب قفسه سینه خود را می‌گیرند و قبل از بیهوش شدن از درد ناله می‌کنند. اما وجود درد شدید در هنگام حمله قلبی شایع نیست. درد حمله قلبی معمولاً به عنوان احساس فشار مداوم توصیف می شود. انگار فیل روی سینه آدمی نشسته است.

درد شدید تیراندازی که مدت کوتاهی طول می کشد، مانند شوک الکتریکی، به احتمال زیاد ناشی از یک مشکل استخوانی یا عصبی، مانند ترک خوردگی دنده یا فشار عضلانی است.

این نوع درد قلبی در واقع می تواند خطرناک تر و آزاردهنده تر از حمله قلبی باشد، اما خیلی سریع از بین می رود. درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی می تواند 30 دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

رسیدن خون تنها به بخشی از عضله قلب و عدم خونرسانی به قسمت های دیگر نشانه بیماری عروق کرونر است. این بیماری منجر به درد قفسه سینه، حملات قلبی و سایر مشکلات قلبی می شود.
اسکن هسته ای قلب یک روش دقیق، ایمن و غیر تهاجمی است که جریان خون به قلب را در موارد تنگی عروق کرونر بررسی می کند. پیشرفت بیماری و خطرات ناشی از آن.

📌 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسکن قلب و نحوه انجام آن کلیک کنید.

آیا درد این ناحیه با تغییر وضعیت بدن بهبود می یابد؟

آیا درد با تغییر وضعیت بدن کاهش می یابد یا از بین می رود؟ به عنوان مثال، اگر در رختخواب خم شوید یا بنشینید احساس بهتری دارید؟ در این مورد، درد قفسه سینه احتمالاً ناشی از یک مشکل ریوی، مانند ذات‌الریه یا آسم است.

اگر دچار حمله قلبی شده اید، نمی توانید راهی برای از بین بردن درد خطرناک قلبی خود پیدا کنید. افرادی که دچار حمله قلبی شده اند این درد را بی امان توصیف می کنند.

آیا خوددرمانی باعث بهبود درد می شود؟

اگر درد شما با مصرف آنتی اسیدها یا تنفس عمیق بهبود می یابد. بعید است که این ناراحتی مربوط به قلب باشد.

آیا ورزش درد قلب را تسکین می دهد؟

درد آنژین با ورزش بدتر می شود. اگر ورزش درد را تسکین دهد، حمله قلبی نیست.

احساس فشار، درد یا گرفتگی در مرکز قفسه سینه یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است. معمولاً این درد به فک، گردن، پشت یا بازو کشیده می شود. اما حتی اگر به خارج از قفسه سینه گسترش یابد. بار دیگر، ما در مورد درد قفسه سینه یا آنژین صدری صحبت می کنیم. افراد ممکن است این درد را به دلایلی غیر از حمله قلبی تجربه کنند.

برای اینکه بفهمید بهترین ورزش برای تقویت قلب چیست؟ را کلیک کنید.

درد گردن و قلب

دلایل احتمالی متعددی وجود دارد که چرا ممکن است درد خطرناک قلب و گردن ایجاد شود. ناراحتی در ناحیه قفسه سینه یا گردن ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه‌ای در یکی از این نواحی یا انعکاس درد ناشی از قسمت دیگری از بدن باشد.

درد قفسه سینه و گردن می تواند ناشی از یکی از شرایط زیر باشد:

علت درد نقطه ای در قلب است

ممکن است بدانید که درد در سمت چپ قفسه سینه می تواند نشانه مشکلات قلبی جدی مانند حمله قلبی یا سایر بیماری های مرتبط باشد. ما معمولاً در مورد درد در سمت راست قلب صحبت نمی کنیم. اما همچنان می تواند نشان دهنده انواع مشکلات باشد. وجود درد در سمت راست قفسه سینه ممکن است ناشی از آسیب مستقیم یا التهاب برخی ساختارها یا درد ارجاعی باشد. درد ارجاعی زمانی رخ می دهد که درد از قسمت دیگری از بدن می آید.

⛔چه زمانی باید فوراً مشورت کرد؟

دسترسی سریع به بخش اورژانس در این مورد بسیار مهم است. به خصوص اگر ناگهانی و شدید و همراه با تنگی نفس، سرگیجه یا هر دو باشد.

اما اگر علائم زیر را دارید، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه

احساس فشار، سفتی یا پری در قفسه سینه

درد شدید در بازوها، پشت، گردن، فک یا معده

عرق سرد

احساس ضعف، سرگیجه یا حالت تهوع

دشواری در تنفس

هر یک از این علائم می تواند ناشی از یک بیماری جدی یا حتی کشنده باشد. بنابراین باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید.

علائم درد قلب خطرناک

آیا می دانید علائم حمله قلبی خفیف در زنان چیست؟

در صورت احساس درد مداوم قفسه سینه، باید برای معاینه بیشتر با پزشک مشورت کنید. دردی که به دلیل بیماری قلبی ایجاد نمی‌شود، می‌تواند یک علامت هشدار جدی از سایر مشکلات آئورت (رگ خونی بزرگی که قلب را ترک می‌کند)، ریه‌ها یا اندام‌های گوارشی باشد.

اگر درد سه دقیقه یا بیشتر طول بکشد یا به سرعت بدتر شود. به خصوص اگر با تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، خستگی مفرط یا عرق سرد همراه باشد. خطر حمله قلبی یا قرار گرفتن در معرض آن وجود دارد. مراجعه فوری به اورژانس می تواند جان یک فرد را نجات دهد.

دکتر محمد حسین نجفی

او فوق تخصص قلب و عروق و دارای فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی است. سایر تخصص های آن عبارتند از: درمان فشار خون، درمان واریس، مانیتورینگ قلب هولتر و غیره.

اگرچه درد یکی از مهم ترین علائم اکثر بیماری ها در نظر گرفته می شود، اما گاهی اوقات تشخیص انواع مختلف درد دشوار است. یکی از رایج ترین آنها تفاوت بین درد قلب و درد اضطراب است. در این مقاله نحوه تشخیص درد قلبی از درد ناشی از اضطراب را توضیح خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

درد قلب عموماً در مردان بالای 50 سال و زنان بالای 60 سال بیشتر رخ می دهد. درد قلب دوره ای است و باعث ناراحتی در قفسه سینه می شود. شرایطی شامل: احساس سنگینی و فشار روی قفسه سینه، احساس تنگی نفس و خفگی

مهمترین ویژگی های درد قلب چیست؟

درد قلب در مردان بیشتر از زنان است. می توانید دست مشت شده خود را روی جناغ و قفسه سینه نگه دارید تا محل درد قلب و ناراحتی قفسه سینه را نشان دهید.

شدت درد قلب ثابت نیست، یعنی ماهیتی فزاینده و کاهشی دارد. به این معنی که از لحظه ای که درد قلب ظاهر می شود، شدت درد افزایش می یابد و سپس درد کاهش می یابد تا زمانی که متوقف شود.

درد قلب معمولا بین 2 تا 5 دقیقه طول می کشد. اگر سابقه چنین دردی به مدت 5 دقیقه دارید و اخیراً درد قلب شما بیش از 5 دقیقه شدیدتر بوده است. این یک علامت هشدار دهنده است که باید خیلی سریع به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

درد قلب مهمترین علامت بیماری عروق کرونر قلب است.

گاهی اوقات درد قلب می تواند به شانه ها یا بازوها سرایت کند. درد قلب را می توان در سایر قسمت های بدن به جز قفسه سینه احساس کرد. محدوده ای از زیر فک تا بالای ناف مانند: بین دو تیغه شانه، گردن، فک، دندان ها و معده.

در شروع علائم بیماری انسداد عروق کرونر، درد قلب ممکن است در حین فعالیت های بدنی مانند ورزش، عجله، فعالیت جنسی یا استرس عاطفی و ذهنی از جمله عصبانیت و عصبانیت رخ دهد. با چند دقیقه دراز کشیدن و استراحت، درد قلب معمولا از بین می رود.

آستانه درد قلبی برای هر فردی متفاوت است و به شرایط مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال، در یک فرد دیابتی که درمان مناسب دریافت نمی کند. اعصاب بدن ممکن است آسیب ببیند. در چنین شرایطی فرد دیرتر و با شدت کمتری نسبت به دیگران درد را احساس می کند.

درد قلب بیشتر در اوایل صبح، در فصل سرما و زمستان و یا بعد از خوردن غذاهای سنگین رخ می دهد. کاهش آستانه درد در این شرایط ممکن است علت افزایش درد قلب باشد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت خانه نشینی برای کاهش زنجیره انتقال این بیماری؛ شما عزیزان می توانید از طریق سامانه مشاوره متنی (پرسش و پاسخ) با پزشک متخصص در ارتباط باشید و مشاوره دریافت کنید. برای دریافت نکات، روی دکمه زیر کلیک کنید (یا ضربه بزنید).

اضطراب و درد اضطراب

اضطراب از کودکی شروع می شود و در نوجوانی و جوانی وجود دارد، اما در میانسالی و پیری کاهش می یابد.

اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که به دلیل سبک زندگی نامناسب انسان ها به یکی از اختلالات زمینه ای انواع بیماری ها تبدیل شده است. از نظر ذهنی و روانی، اضطراب می تواند شروع افسردگی و وسواس را تسهیل کند.

مرتبط:  چطور با تلگرام کار کنیم

اگر فردی مضطرب هستید؛ ممکن است احساس ترس و نگرانی کنید، دست ها و پاهایتان سرد شوند، ضربان قلبتان تندتر شود و همچنین تندتر و مکرر نفس بکشید و ممکن است دردهای پراکنده ای در سر و گردن، اندام ها، سینه و شکم احساس کنید.

تفاوت بین درد قلب و درد اضطرابی

درد قلب در سنین بالاتر نسبت به دردهای اضطرابی رخ می دهد.

درد قلب در حین فعالیت یا هیجان و استرس ناگهانی رخ می دهد، اما درد اضطراب عمدتا زمانی رخ می دهد که اضطراب و افسردگی تشدید شود.

درد قلب معمولا در قفسه سینه، شانه ها و بازوها احساس می شود، اما درد ناشی از اضطراب پراکنده است و هر بار در قسمت های مختلف بدن احساس می شود.

درد قلب معمولا چند دقیقه طول می کشد، اما درد ناشی از اضطراب لحظه ای و یکباره است.

درد قلب به طور کلی با قرص های زیر زبانی بهبود می یابد، اما درد اضطراب با داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی.

وقتی احساس درد قفسه سینه می کنید؛ دانستن ویژگی‌های تفاوت بین درد قلبی و درد اضطرابی به شما کمک می‌کند تا درد را به‌طور مناسب مدیریت کنید.

هنگامی که برای اولین بار درد قلبی را تجربه می کنید، درد ممکن است در حین فعالیت های فیزیکی مانند راه رفتن یا در هنگام هیجان و استرس ظاهر شود.

مروری بر درد قلبی مرتبط با اضطراب

اگر هر از گاهی احساس نگرانی، عصبانیت یا ترس می کنید، این طبیعی است و برای اکثر مردم اتفاق می افتد. اینها واکنش هایی به لحظات غیرعادی در زندگی روزمره هستند.

برخی افراد اضطراب زیادی را تجربه می کنند. علائم می تواند منجر به واکنش های فیزیکی دیگری فراتر از احساس نگرانی شود. گاهی اوقات این علائم با شرایط دیگر اشتباه گرفته می شود.

به عنوان مثال، درد قفسه سینه گاهی اوقات نشانه اضطراب است. اغلب درد ناشی از حمله پانیک یا افزایش واکنش است، یعنی درد در قفسه سینه به دلیل ارتباط احتمالی با حمله قلبی. سایر بیماری های قلبی نگران کننده است.

اگر بیش از حد معمول اضطراب را تجربه می کنید، یادگیری و درک درد قفسه سینه می تواند به شما در شناسایی علائم و تسکین درد کمک کند. همچنین می‌توانید درباره زمانی که به کمک اضطراری نیاز دارید بیشتر بدانید.

درد قلب چگونه ناشی از اضطراب است؟

علائم اضطراب به ندرت در افراد مختلف یکسان است. گاهی اوقات، حتی همان فرد در هنگام تجربه اضطراب علائم مشابهی ندارد. اضطراب به طرق مختلف خود را نشان می دهد و شناسایی و درک علائم را دشوار می کند.

درد قفسه سینه همراه با اضطراب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد ممکن است به تدریج درد قفسه سینه را تجربه کنند. برخی دیگر ممکن است درد ناگهانی و غیرمنتظره را تجربه کنند. درد قلبی ناشی از اضطراب را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

تیراندازی و درد شدید

درد مداوم قفسه سینه

انقباضات غیر معمول عضلانی یا اسپاسم قفسه سینه

سوزش، بی حسی یا درد مبهم

فشار ضربه

فشار یا سفتی قفسه سینه

اگر سابقه درد قلبی به دلیل اضطراب ندارید، مراقب آن باشید. بسیاری از افراد مبتلا به درد قلبی ناشی از اضطراب فکر می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و برای درمان به اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که اختلالات اضطرابی در میان افرادی که درد قفسه سینه غیرقابل توضیحی دارند، رایج است. درد غیرقابل توضیح قفسه سینه به عنوان درد غیرعادی همراه با علائم دیگری که نتیجه یک رویداد قلبی نیستند، تعریف می شود.

اگر به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنید و پزشکان نمی توانند علت درد قفسه سینه شما را بیابند، در مورد سایر علل احتمالی مانند اضطراب با پزشک خود صحبت کنید.

درد قلب ناشی از اضطراب در مقابل درد قلبی ناشی از حمله قلبی

درد قفسه سینه می تواند علامت هشدار دهنده حمله قلبی باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا دچار حمله قلبی هستید یا اینکه آیا درد شما به دلیل اضطراب است:

درد قلبی ناشی از کار سخت نشانه سکته قلبی است.

درد قلب در هنگام استراحت نشانه اضطراب است.

افزایش ضربان قلب هم نشانه حمله قلبی است و هم نشانه اضطراب.

درد قلب همراه با درد نشانه اضطراب است.

درد مداوم قلب نشانه حمله قلبی است.

درد شدید و شدید قلب که فقط 5 تا 10 ثانیه طول می کشد، نشانه اضطراب است.

تنگی نفس نشانه حمله قلبی است.

درد شدیدی که از قفسه سینه به نواحی دیگر مانند بازوها یا فک گسترش می یابد، نشانه حمله قلبی است.

اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید، با اورژانس تماس بگیرید. اورژانس می تواند تشخیص دهد که آیا شما دچار حمله قلبی شده اید یا دلیل دیگری برای درد قفسه سینه شما وجود دارد.

چه عواملی باعث درد قلب ناشی از اضطراب می شود؟

هنگامی که احساس اضطراب و نگرانی می کنید، بدن شما اغلب واکنش های فیزیکی نشان می دهد. مانند تعریق یا تنگی نفس.

هنگامی که مضطرب هستید، مغز و بدن شما شروع به واکنش به استرس می کند. این عامل باعث تغییرات فیزیولوژیکی در شما می شود. ممکن است بدن شما متشنج شود.

پاسخ استرس می تواند شامل یک واکنش روانی یا عاطفی نیز باشد. ممکن است راحت‌تر از قبل پرخاشگر یا پرخاشگر شوید. این واکنش ها به عنوان پاسخ های جنگ و گریز نیز شناخته می شوند. وقتی استرس و اضطراب را احساس می کنید، بدن شما آماده مبارزه می شود یا به دنبال راهی برای فرار از مشکل می گردد.

اگر استرس جنگ و گریز زیادی را تجربه نمی کنید، بدن شما باید در عرض 30 دقیقه به طور کامل بهبود یابد. اگر اغلب این را تجربه می کنید، بدن شما توانایی بازیابی و التیام را نخواهد داشت. این منجر به انقباض عضلانی و در نهایت درد قفسه سینه می شود.

علاوه بر این، در مواقعی که استرس بیشتری دارید، ممکن است ضربان قلب شما افزایش یابد و نیروی ضربان ضربان قلب نیز افزایش یابد. این باعث درد غیر معمول و همچنین انقباض عضلانی می شود.

درمان خانگی درد قلب ناشی از اضطراب

اگر احساس اضطراب می کنید، می توانید با استفاده از روش های ساده ذهن و بدن خود را کنترل کنید. این روش ها همیشه جواب نمی دهند، اما می توانند شروع خوبی برای مدیریت اضطراب در صورت نیاز باشند.

یک نفس عمیق بکش

تنفس عمیق با تمرکز می تواند بدن و ذهن شما را آرام کند. یک اتاق یا محیط ساکت پیدا کنید، یک نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمارید. یک ثانیه صبر کنید، سپس بازدم کنید و دوباره تا 10 بشمارید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا ضربان قلب به حالت عادی برگردد.

وضعیت را بررسی کنید

احساس اضطراب خود را بپذیرید، آنها را بپذیرید و سپس با آنها مقابله کنید. آیا نگران چیزی خارج از کنترل خود هستید؟ آیا از یک نتیجه غیر محتمل می ترسید؟ آیا از موقعیتی می ترسید که نتوانید نتیجه آن را کنترل کنید؟ احساسات خود را جستجو کنید تا منبع آن را بیابید، سپس برای افشای آنها تلاش کنید.

یک منظره زیبا ترسیم کنید

اگر احساس اضطراب می کنید، مکانی را تجسم کنید که بتواند به سرعت شما را آرام کند. این می تواند به شما کمک زیادی کند تا آرام شوید. به خصوص در موقعیت های استرس زا اجتناب ناپذیر، مانند یک جلسه استرس زا. سعی کنید در حالی که این تصویر را برای خود تصور می کنید، نفس عمیق بکشید.

از برنامه های آرامش بخش استفاده کنید

اپلیکیشن های گوشی های هوشمند می توانند به شما در کاهش استرس کمک کنند. همچنین برنامه های مدیتیشن در گوشی های هوشمند وجود دارد که به آرامش ذهن شما در مواقعی که مضطرب هستید کمک می کند. بسیاری از این برنامه ها به صورت رایگان در دسترس هستند و شما می توانید گزینه ای را که برای شما مناسب است از بین چندین برنامه پیدا کنید.

در مورد سلامت جسمانی خود فعال باشید

آیا به خوبی از بدن خود مراقبت می کنید؟ آیا به اندازه کافی میخوابی؟ آیا رژیم غذایی خوبی دارید؟ مراقبت از بدن شما کمک زیادی به مراقبت از ذهن شما می کند. اگرچه این کار درد قفسه سینه ناشی از اضطراب را تسکین نمی دهد، ممکن است به کاهش خطر اضطراب و درد قفسه سینه در آینده کمک کند.

با پزشک متخصص مشورت کنید

اگر اضطراب و درد قفسه سینه شما شدید یا مزمن است، ممکن است لازم باشد به یک درمانگر مراجعه کنید. درمانگران می توانند در مورد شرایطی که باعث اضطراب و استرس شما شده اند با شما صحبت کنند و راه های مقابله با این شرایط را به شما آموزش دهند. این روش ها به طور طبیعی در حالت استرس و اضطراب به شما نمی رسد. در این موارد یک متخصص باید به شما کمک کند.

یک درمانگر یا پزشک می تواند راه هایی را به شما آموزش دهد تا به شما در کنترل اضطراب و احساس امنیت کمک کند. با شروع آرام شدن، علائم شما، مانند درد قفسه سینه، ناپدید می شوند.

اگر روش‌های تمرینی و تمرین‌های ذهنی برای شما مؤثر نبود، ممکن است نیاز به تجویز دارو داشته باشید. داروهای اضطراب و استرس عوارض و خطراتی دارند. اما استفاده از آنها به عنوان یک جایگزین موقت در هنگام مواجهه با علائم درد اضطراب می تواند مفید و یک درمان باشد.

مرتبط:  چطور زبان اینستا را فارسی کنیم

درد قلب چیست؟

درد قلب یکی از دلایل رایج مراجعه افراد به اورژانس بیمارستان است. درد قفسه سینه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این درد در موارد زیر نیز متفاوت است:

کیفیت

شدت

مدت زمان

محل

ممکن است دردی تیز و کوبنده یا درد مبهم احساس کنید. درد قفسه سینه ممکن است نشانه یک مشکل جدی قلبی باشد. بسیاری از علل شایع که تهدید کننده زندگی نیستند نیز می توانند باعث این درد قفسه سینه شوند.

علت درد قفسه سینه چیست؟

وقتی احساس درد قفسه سینه می کنید، اولین حدس شما ممکن است حمله قلبی باشد. اگرچه درد قفسه سینه نشانه مطمئنی از حمله قلبی است، اما می تواند ناشی از شرایط خفیف و خفیف باشد.

بر اساس گزارش مرکز ملی مطالعات سلامت، حدود 13 درصد از مراجعه کنندگان به اورژانس با یک مشکل جدی قلبی تشخیص داده می شوند.

علل درد قفسه سینه مربوط به قلب

در اینجا دلایل مرتبط با درد قفسه سینه و مشکلات قلبی وجود دارد:

حمله قلبی، که انسداد جریان خون به قلب است

درد موضعی شدید، یعنی درد قفسه سینه ناشی از مسدود شدن عروق خونی منتهی به قلب

پریکاردیت که التهاب کیسه اطراف قلب است

میوکاردیت که التهاب عضله قلب است

قلب و عروق که بیماری عضله قلب است

تشریح آئورت، که یک بیماری نادر است که در آن آئورت (رگ بزرگی که از قلب دور می‌شود) شکافته می‌شود.

علل درد قفسه سینه مربوط به معده و روده

در اینجا دلایل مرتبط با درد قفسه سینه مربوط به معده و روده آورده شده است:

رفلاکس اسید یا سوزش سر دل

مشکلات بلع مرتبط با اختلالات مری

سنگ کیسه صفرا

تورم کیسه صفرا یا پانکراس

علل درد قفسه سینه مربوط به ریه ها

علل زیر با درد قفسه سینه مرتبط با ریه مرتبط است:

ذات الریه

برونشیت ویروسی

پنوموتوراکس (وجود هوا یا گاز در پلورا)

لخته خون یا آمبولی ریه

برونکواسپاسم

اسپاسم برونش معمولاً در افراد مبتلا به آسم و اختلالات مرتبط با آن مانند بیماری انسدادی ریه رخ می دهد.

علل درد قفسه سینه مربوط به عضلات یا استخوان ها

موارد زیر علل شایع درد قفسه سینه عضلانی یا استخوانی هستند:

دنده های کبود یا شکسته

آسیب های عضلانی، به دلیل فشار یا سندرم درد مزمن

شکستگی هایی که باعث فشار روی عصب می شود

سایر علل درد قفسه سینه

زونا می تواند باعث درد قفسه سینه شود. قبل از ظاهر شدن زونا، ممکن است در ناحیه کمر یا قفسه سینه خود احساس درد کنید. حمله پانیک همچنین می تواند باعث درد قفسه سینه شود.

در صورت درد قفسه سینه چه علائمی ظاهر می شود؟

ممکن است علائم دیگری و همچنین درد قفسه سینه داشته باشید. شناخت علائم شما می تواند به پزشک شما در تشخیص درست کمک کند. این علائم عبارتند از:

علائم مرتبط با قلب

اگرچه علامت اصلی مشکل قلبی درد در این ناحیه است، اما برخی افراد علائم دیگری دارند که ممکن است همراه با درد قفسه سینه باشد یا نباشد. به ویژه زنان علائم غیرعادی را گزارش کردند که بعداً مشخص شد که نتیجه بیماری قلبی است:

فشار یا سفتی قفسه سینه

درد کمر، فک یا بازو

خستگی

ضعف

سرگیجه

تنگی نفس

درد شکم

حالت تهوع داشتن

درد در حین ورزش و فعالیت

علائم دیگر

علائمی که ممکن است نشان دهنده درد قفسه سینه شما باشد به مشکل قلبی مربوط نمی شود:

طعم ترش یا ترش در دهان

دردی که فقط بعد از قورت دادن یا خوردن چیزی احساس می کنید

مشکل در بلع

دردی که بسته به وضعیت بدن شما افزایش یا کاهش می یابد

دردی که با تنفس عمیق یا سرفه افزایش می یابد

درد همراه با زخم

تب

درد

لرز

آبریزش بینی

سرفه

احساس ترس یا اضطراب

تنگی نفس

کمردردی که تا قفسه سینه گسترش می یابد

درد قفسه سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر احساس می کنید که دچار حمله قلبی شده اید و درد قفسه سینه شما جدید و غیرمنتظره است و بیش از چند لحظه طول می کشد، با اورژانس تماس بگیرید.

پزشک از شما چند سوال می پرسد و پاسخ شما به این سوالات به او کمک می کند تا علت درد قفسه سینه شما را پیدا کند. آماده باشید تا علائم مربوطه را برای پزشک شرح دهید. همچنین باید تمام اطلاعات مربوط به داروها، درمان یا سایر بیماری هایی را که دارید به پزشک ارائه دهید تا پزشک بتواند علت را به درستی تشخیص دهد.

تست های تشخیصی

پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای کمک به تشخیص یا رد مشکلات مربوط به بیماری قلبی به عنوان علت درد قفسه سینه تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نوار قلب، که فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند

آزمایش خون، که سطح آنزیم را بررسی می کند

رادیوگرافی قفسه سینه که برای بررسی قلب، ریه ها و رگ های خونی استفاده می شود

اکوکاردیوگرافی که از امواج صوتی برای ضبط تصاویر متحرک قلب استفاده می کند

MRI، که برای بررسی ضربه به قلب یا آئورت استفاده می شود

یک تست استرس که برای بررسی عملکرد قلب شما پس از ورزش و کار سخت استفاده می شود.

آنژیوگرافی که برای بررسی انسداد در برخی از شریان ها استفاده می شود

درد قفسه سینه چگونه درمان می شود؟

پزشک ممکن است درد قفسه سینه را با داروها، روش های غیرتهاجمی، جراحی یا ترکیبی از اینها درمان کند. درمان بستگی به علت و شدت درد قفسه سینه شما دارد.

روش های درمان علل درد قفسه سینه مربوط به قلب عبارتند از:

داروها، که ممکن است شامل نیتروگلیسیرین و سایر داروهای بازکننده رگ‌های نیمه بسته، داروهای رقیق‌کننده خون یا رقیق‌کننده‌های خون باشد.

کاتتریزاسیون قلبی، که ممکن است شامل استفاده از بالون یا استنت برای باز کردن عروق مسدود شده باشد

جراحی ترمیم عروق، که به عنوان پیوند عروق کرونر یا بای پس عروق کرونر شناخته می شود.

درمان های دیگر برای علل درد قفسه سینه عبارتند از:

تورم مجدد ریه برای نارسایی ریه، که پزشک با قرار دادن لوله قفسه سینه یا دستگاه مربوطه انجام می دهد.

آنتی اسیدها یا داروهای خاص برای رفلاکس اسید و سوزش سر دل که برای درمان علائم استفاده می شود

داروهای ضد اضطراب که برای درمان درد قفسه سینه همراه با حملات پانیک استفاده می شود

چه اتفاقاتی برای افراد مبتلا به درد قفسه سینه وجود دارد؟

پزشک شما می تواند درد قفسه سینه ناشی از بسیاری از شرایط رایج را درمان و تسکین دهد. اینها می تواند شامل رفلاکس اسید، حملات اضطرابی و آسم یا اختلالات مرتبط باشد.

با این حال، درد قفسه سینه همچنین می تواند نشانه یک بیماری تهدید کننده باشد. اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. می تواند زندگی شما را نجات دهد.

همه حملات قلبی یکسان نیستند

آیا می دانستید که می توانید بدون احساس درد قفسه سینه دچار حمله قلبی شوید؟ نارسایی قلبی و بیماری قلبی در همه به خصوص زنان علائم یکسانی ندارند.

قلب ماهیچه ای است که برای پمپاژ خون در سراسر بدن منقبض می شود. حمله قلبی (اغلب حمله قلبی نامیده می شود) زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب خون کافی دریافت نمی کند. خون اکسیژن و مواد مغذی را به ماهیچه قلب می رساند. وقتی خون کافی به عضله قلب شما نمی رسد، قسمت آسیب دیده ممکن است آسیب دیده یا بمیرد. خطرناک و گاهی کشنده است.

حملات قلبی به طور ناگهانی رخ می دهد، اما معمولا به دلیل بیماری قلبی طولانی مدت ایجاد می شود. به طور معمول، پلاک‌های مومی روی دیواره‌های داخلی رگ‌های خونی که ماهیچه قلب را تامین می‌کنند، ایجاد می‌شود. گاهی اوقات یک تکه پلاک به نام لخته خون می شکند و خون را از ورید به عضله قلب مسدود می کند که منجر به حمله قلبی می شود.

به ندرت، چیزی مانند استرس، فعالیت بدنی یا هوای سرد می تواند باعث انقباض یا اسپاسم شریان شود و در نهایت میزان خونی را که به ماهیچه قلب شما می رسد کاهش دهد.

عوامل خطر بسیاری در ایجاد حمله قلبی نقش دارند، از جمله:

سن

میراث

فشار خون بالا

کلسترول بالا

چاقی

تغذیه بد

مصرف بیش از حد الکل (به طور منظم: بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و بیش از دو نوشیدنی در روز برای مردان)

فشار

عدم تحرک فیزیکی

حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است. اگر فکر می کنید ممکن است از آن رنج می برید، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. حتی اگر احساس شما اشتباه باشد.

درد، فشار و ناراحتی در قفسه سینه

اکثر افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، نوعی درد یا ناراحتی قفسه سینه را احساس می کنند. اما درک این نکته مهم است که درد قفسه سینه با هر حمله قلبی رخ نمی دهد.

درد قفسه سینه یکی از علائم شایع حمله قلبی است. مردم این احساس را اینگونه توصیف کرده اند که احساس می کنند فیل روی سینه آنها ایستاده است.

برخی افراد اصلاً درد قفسه سینه را به عنوان درد توصیف نمی کنند. در عوض، ممکن است بگویند که در قفسه سینه خود احساس سفتی یا فشار می کنند. گاهی اوقات این ناراحتی ممکن است برای چند دقیقه شدید باشد و سپس ناپدید شود. گاهی اوقات این ناراحتی ساعت ها یا حتی یک روز بعد برمی گردد. همه اینها می تواند نشان دهد که عضله قلب شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

مرتبط:  چرا باید به دیگران کمک کرد

اگر درد یا گرفتگی قفسه سینه را تجربه کردید، شما یا کسی که می شناسید باید فوراً با 911 تماس بگیرید.

نه فقط درد سینه

همچنین ممکن است درد و گرفتگی در نواحی دیگر بدن ظاهر شود. اکثر مردم حمله قلبی را با درد در بازوی چپ خود مرتبط می دانند. این ممکن است اتفاق بیفتد، اما درد می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن نیز ظاهر شود، از جمله:

بالای شکم

شانه

اندازه

گردن / گلو

دندان یا فک

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، زنان حملات قلبی بیشتری را گزارش می‌کنند که باعث درد می‌شوند، به ویژه در قسمت پایین شکم و پایین قفسه سینه.

درد ممکن است اصلاً در قفسه سینه متمرکز نباشد. ممکن است مانند فشار در قفسه سینه و درد در سایر قسمت های بدن احساس شود. کمردرد یکی دیگر از علائمی است که زنان بیشتر از مردان گزارش می دهند.

روز و شب عرق می کند

تعریق بیش از حد معمول، به خصوص اگر ورزش نمی کنید یا به اندازه کافی تحرک ندارید، می تواند علامت هشداردهنده مشکلات قلبی باشد. پمپاژ خون از طریق شریان های مسدود شده نیاز به کار بیشتری از جانب قلب شما دارد. در نتیجه، بدن شما بیشتر عرق می‌کند تا در حین انجام کارهای اضافی، دمای بدن را پایین نگه دارد. اگر عرق سرد یا پوست نرم دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تعریق شبانه نیز یکی از علائم شایع در میان زنانی است که از مشکلات قلبی رنج می برند. زنان ممکن است این علامت را با اثر یائسگی اشتباه بگیرند. اما اگر از خواب بیدار می‌شوید و ملحفه‌هایتان خیس است یا به دلیل تعریق نمی‌توانید بخوابید، می‌تواند نشانه سکته قلبی باشد، مخصوصاً در زنان.

خستگی

خستگی ممکن است یک علامت ناشناخته حمله قلبی در زنان باشد. به گفته انجمن قلب آمریکا، برخی از زنان حتی ممکن است فکر کنند علائم حمله قلبی آنها مانند آنفولانزا است.

حمله قلبی می تواند به دلیل استرس اضافه ای که بر قلب شما وارد می شود در حالی که ناحیه ای از جریان خون مسدود شده است باعث خستگی شود. اگر اغلب بی دلیل احساس خستگی می کنید، می تواند نشانه ای از اشتباه باشد.

خستگی و تنگی نفس در زنان شایع تر از مردان است و می تواند ماه ها قبل از حمله قلبی شروع شود. به همین دلیل مهم است که به محض مشاهده علائم خستگی به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس

تنفس و قلب شما به طور موثر خون را پمپاژ می کنند و ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. قلب شما خون را پمپاژ می کند تا بتواند به بافت های شما گردش کند و همچنین اکسیژن را از ریه ها دریافت کند. اگر قلب شما نتواند خون را به درستی پمپاژ کند (مانند حمله قلبی)، ممکن است احساس تنگی نفس کنید.

تنگی نفس گاهی اوقات می تواند یکی از علائم مرتبط با خستگی غیر معمول در زنان باشد. به عنوان مثال، برخی از زنان گزارش می دهند که به دلیل فعالیتی که انجام می دهند، به طور غیرمعمولی دچار تنگی نفس و خستگی می شوند. رفتن به صندوق پستی می تواند آنها را خسته و بی نفس کند. این مشکل همچنین می تواند یکی از علائم شایع حمله قلبی در زنان باشد.

سرگیجه

سرگیجه و سرگیجه می تواند در طول حمله قلبی رخ دهد و اغلب علائمی است که توسط زنان توصیف می شود. برخی از زنان گزارش می‌دهند که اگر بخواهند سرپا بایستند یا زیاده‌روی کنند، احساس می‌کنند که ممکن است غش کنند. این احساس قطعا یک احساس عادی نیست و اگر آن را تجربه کردید نباید آن را نادیده بگیرید.

تپش قلب

تپش قلب می تواند از احساس تپش قلب تا تغییرات در ضربان قلب که باعث تنگی نفس شما می شود متغیر باشد. قلب و بدن شما برای حرکت بهینه خون در سراسر بدن به یک ضربان منظم وابسته است. اگر ریتم غیر طبیعی باشد، می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد.

تپش قلب ناشی از حمله قلبی می تواند باعث ناراحتی یا اضطراب به خصوص در زنان شود. برخی از افراد ممکن است تپش قلب را به این صورت توصیف کنند که قلب آنها در گردن آنها می تپد، نه فقط قفسه سینه.

سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ

اکثر مردم قبل از حمله قلبی دچار سوء هاضمه خفیف و سایر مشکلات گوارشی می شوند. از آنجایی که حملات قلبی معمولاً در افراد مسن رخ می دهد که معمولاً مشکلات بیشتری با سوء هاضمه دارند، این علائم ممکن است با سوزش سر دل یا یک عارضه مرتبط با رژیم اشتباه گرفته شود.

اگر به طور معمول چیزی به نام معده آهنی دارید، سوء هاضمه یا سوزش سر دل ممکن است نشانه چیز دیگری باشد.

تغییرات در ریتم قلب را نباید نادیده گرفت، زیرا زمانی که قلب دائماً ریتم ندارد، ممکن است برای بازیابی آن نیاز به مداخله پزشکی باشد. اگر تپش قلب شما با سرگیجه، سفتی قفسه سینه، درد قفسه سینه یا غش همراه باشد، این ممکن است تایید کننده حمله قلبی باشد.

در هنگام حمله قلبی چه باید کرد

اگر فکر می کنید که دچار حمله قلبی شده اید، شما یا یکی از عزیزانتان باید فورا با 911 تماس بگیرید. رانندگی به بیمارستان در هنگام حمله قلبی ایمن نیست، بنابراین با آمبولانس تماس بگیرید. حتی اگر احساس بیداری و هوشیاری کافی برای رانندگی کنید، درد قفسه سینه ممکن است آنقدر شدید باشد که ممکن است در تنفس دچار مشکل شوید.

پس از تماس برای کمک

وقتی با 911 تماس می گیرید، شخصی که برای ارزیابی وضعیت شما فرستاده می شود ممکن است از شما در مورد داروها و آلرژی های شما سؤال کند. اگر در حال حاضر داروهای رقیق کننده خون مصرف نمی کنید و به آسپرین حساسیت ندارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که آسپرین را در حین دریافت مراقبت های پزشکی بجوید. اگر قرص نیتروگلیسیرین دارید، ممکن است بخواهید از آنها طبق تجویز پزشک برای تسکین درد قفسه سینه استفاده کنید.

اگر فهرستی از داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید یا اطلاعاتی در مورد سابقه پزشکی خود دارید، ممکن است بخواهید این اطلاعات را با خود بیاورید. این می تواند مراقبت های پزشکی شما را تسریع کند.

به سمت بیمارستان

هنگامی که به بیمارستان می رسید، می توانید انتظار داشته باشید که پرسنل فوریت های پزشکی یک نوار قلب (ECG) انجام دهند. این روشی بدون درد برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب است.

اگر دچار حمله قلبی شده اید، نوار قلب برای بررسی الگوهای الکتریکی غیر طبیعی در قلب شما انجام می شود. نوار قلب می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا عضله قلب یا کدام قسمت از قلب شما آسیب دیده است. احتمالاً پزشک آزمایش خون را نیز تجویز خواهد کرد. اگر دچار حمله قلبی شده اید، بدن شما معمولاً پروتئین ها و آنزیم های خاصی را به دلیل استرس بر قلب شما آزاد می کند.

اگر دچار حمله قلبی شده اید، پزشک گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارد. اگر ظرف چند ساعت پس از ظهور علائم، درمان را شروع کنید، خطر آسیب جدی قلبی کاهش می یابد.

چگونه از مشکلات قلبی در آینده جلوگیری کنیم؟

بر اساس مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، یک منبع قابل اعتماد، تخمین زده می شود که 200000 مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته قابل پیشگیری است. حتی اگر فاکتورهای خطر بیماری قلبی دارید یا قبلاً دچار حمله قلبی شده اید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی در آینده انجام دهید.

افرادی که قبلاً دچار حمله قلبی شده اند باید مطمئن شوند که تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کنند. اگر پزشک برای باز نگه داشتن رگ های قلب شما استنت های قلبی قرار داده است یا اگر مجبور به جراحی بای پس قلب شده اید، مهم است که داروهای تجویز شده توسط پزشک را برای جلوگیری از حملات قلبی بعدی مصرف کنید.

گاهی اوقات، اگر برای بیماری دیگری نیاز به جراحی داشته باشید، پزشک ممکن است توصیه کند که برخی از داروهای قلبی خود را قطع کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک داروی ضد پلاکت (ضد پلاکت) مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس)، پراسوگرل (افینت)، یا تیکاگرلور (بریلنتا) باشد. همیشه قبل از قطع هر داروی دیگری با متخصص قلب خود مشورت کنید. قطع ناگهانی بسیاری از داروها بی خطر نیست و قطع ناگهانی آن می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

آخرین کلمه:

اگر درد قلب شما بیش از پنج دقیقه طول بکشد و شدت آن بیشتر از درد قلبی باشد که قبلا تجربه کرده اید.

استراحت کردی و درد قطع نشد

قرص زیرزبانی هم مصرف کردی و این درد ادامه داشت

علاوه بر درد قلبی، حالت تهوع، استفراغ و تپش قلب را نیز تجربه کرده اید.

خیلی سریع به اورژانس مراجعه کنید زیرا درد قلبی با این مشخصات می تواند نشانه بدتر شدن بیماری عروق کرونر باشد. در چنین شرایطی لازم است در اسرع وقت توسط پزشک وضعیت درد قلب شما مشخص شود و در صورت لزوم نوار قلب انجام شود.

درد قلبی ناشی از فعالیت یا استرس در عرض یک تا پنج دقیقه پس از توقف فعالیت بدنی یا دور شدن از استرس ناپدید می شود. گاهی اوقات بیماران برای درمان سریعتر درد قلب از قرص های زیر زبانی استفاده می کنند.

مراجع:

خط سلامت

خط سلامت

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا