چرا نباید مشروب بخوریم

این کارشناس طب سنتی انواع غذاهای ممنوعه را با هم برشمرد و گفت: مصرف ماست و ترب، شیر برنج و آرد گندم موجب قولنج و نفخ می شود، مصرف انار و حلیم (حاریسه) باعث گرفتگی مویرگ ها و مصرف آن می شود. خربزه و عسل باعث تشنج و سایر بیماری ها می شود.

به گزارش شبکه خبر، سید جواد علوی درباره غذاهای ممنوعه با هم گفت: مصرف لبنیات با گوشت سفید (مرغ، ماهی و…)، مصرف تخم مرغ و ماهی به دلیل اختلاف خلق و خوی انسان، احتمال ابتلا به بیماری ها. مانند بیماری های جازم، فلج، نقرس، بواسیر، قولنج، دندان درد و نم.

به گفته وی، مصرف سرکه و حلیم، مصرف لبنیات و ترشیجات باعث یخ زدن شیر در معده، مصرف پنیر و ماست غلیظ، پنیر و بادام، سرکه و عدس یا سرکه و ماش، سرکه و ماست می شود. لکه ها روی پوست

این متخصص طب سنتی ادامه می دهد: مصرف ماست و ترب، شیر برنج و آرد گندم باعث ایجاد قولنج و نفخ در بدن می شود. مصرف انار و حلیم (حریسه) که باعث انسداد مویرگ ها می شود. مصرف خربزه و عسل که باعث سنکوپ و سایر بیماری ها می شود.

علوی گفت: خوردن خربزه و موز یا خربزه و انبه مناسب نیست، خوردن کله گوسفند و انگور به دلیل بدتر شدن گرانروی و بلغم (مزاج سرد و مرطوب) و خوردن غذاهای سرد و گرم با هم ممنوع است. همچنین خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند و در نهایت خوردن غذاهایی که طبع گرم دارند و نفاخ همراه با نفاخ حرام است.

خوردن غذاهای حرام بعد از غذاهای قبلی

فرمود: خوردن سرکه بعد از برنج، نفاخ، چسبناک، گازدار، لطیف (ماهی، شیر و هندوانه) و غذاهای سنگین مناسب نیست.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه نوشیدن آب سرد بعد از غذای گرم یا بعد از حمام مفید نیست، افزود: نوشیدن آب سرد بعد از خوردن میوه ها به ویژه میوه های سرد به ویژه خربزه و هندوانه باعث تولید سموم در بدن می شود.

علوی افزود: بعد از غذای شور آب گرم بنوشید، معده خالی آب سرد بخورید، مثلا ناشتا، ترشی بعد از شیرینی، آب سرد بعد از ورزش، ریاضت و حرکات سنگین، خوردن خربزه و هندوانه با آبگوشت و گوشت. باعث وزن و بسیاری از بیماری ها می شود.

وی تاکید کرد: آب سرد بنوشید و بلافاصله بخوابید، بلافاصله بعد از غذا آب بنوشید، به ویژه در هوای سرد، هنگام غذا خوردن آب بنوشید، بدون توقف آب سرد بنوشید، ممکن است بسیاری از بیماری ها از جمله اگر سرماخوردگی آن به قلب برسد. ، خطر سکته مغزی به دلیل گرمازدگی غریزی وجود خواهد داشت.

در ضمن اگر به جگر برسد باعث بیماری استیقا می شود. اگر سرمای آن به مغز برسد باعث شل شدن و ضعف اندام ها (ام اس) می شود. و همچنین اگر سردی آن به اندام های تنفسی و صوتی برسد باعث اختلال در عملکرد این اعضا می شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: نوشیدن آب بعد از خوردن غذاهای شیرین و ترش و نوشیدن آب بعد از خوردن ادویه باعث اسهال می شود.

علاوه بر این، نوشیدن آب سرد بعد از غذا و بعد از شیرینی به دندان ها آسیب می رساند و باعث ریزش زودرس آن ها می شود.

منبع تصویر: Getty Images

در روزهای اخیر، انجمن رژیم غذایی بریتانیا از مردم خواسته است تا در آستانه سال نو از پنج رژیم غذایی معروف (مکمل های خام گیاهخواری مطلق، قلیایی، PUP، کتوژنیک و مکمل های کیتی پرایس) اجتناب کنند.

در همان زمان، بنیاد تغذیه بریتانیا نیز تایید کرد که بهتر است از این پنج رژیم غذایی اجتناب شود، اما دکتر آسیم مالهوترا، خالق رژیم غذایی پیوپی، از روش خود دفاع کرد.

در این مقاله بر اساس آخرین تحقیقات به سوالات مخاطبان بی بی سی فارسی در مورد تغذیه و رژیم غذایی پاسخ می دهیم.

توصیه های کلی برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای بزرگسالان سالم بدون بیماری های زمینه ای چیست؟

کل رژیم روزانه شما باید تقریباً این نسبت را داشته باشد: یک سوم غذاهای نشاسته ای + یک سوم میوه ها و سبزیجات + یک سوم لبنیات و پروتئین.

starch: نان، سیب زمینی، برنج و ماکارونی (ماکارونی) را پایه غذا قرار دهید. تقریباً یک سوم غذای شما باید از این غذاها تشکیل شود. نان قهوه ای را ترجیح دهید، یعنی بیشتر از نان سبوس دار (گندمی) استفاده کنید تا نان سفید. از برنج قهوه ای بیشتر از برنج سفید استفاده کنید. بسته به روش پخت، اگر می توانید از پوست سیب زمینی دوری کنید، از ماکارونی غنی از فیبر استفاده کنید. حذف سبوس از نان یا برنج میزان فیبر غذا را کاهش می دهد و برخی از مواد معدنی مغذی نیز ممکن است حذف شوند.

فیبر به کار روده بزرگ کمک می کند و دفع را تسهیل می کند و یبوست را برطرف می کند. به علاوه، وقتی غذاهای نشاسته ای را به این روش مصرف می کنید، کمتر غذا می خورید زیرا زودتر احساس سیری می کنید، بنابراین کالری کمتری مصرف می کنید. اینجا بیشتر درمورد آن بیاموزید.

مرتبط:  چطور حجم فایل را کم کنیم

میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات باید تقریبا یک سوم رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل دهند. توصیه فعلی این است که شما باید در مجموع چهارصد گرم میوه و سبزیجات (خام و پخته) در روز مصرف کنید. می توانید بخشی از آن را در آشپزی استفاده کنید و بخشی از آن را خام مصرف کنید. در این میوه ها و سبزیجات تا حد امکان تنوع ایجاد کنید.

منبع تصویر: Getty Images

اگر میوه را خام می خورید، یک سیب، نارنگی، پرتقال، هلو یا سیب را به عنوان یک پنجم نیاز روزانه یا حدود هشتاد گرم در نظر بگیرید. میوه های خشک نیز غذاهای خوبی هستند، مانند برگ زردآلو، انجیر خشک، کشمش یا آلو. توصیه فعلی 30 گرم در روز است که معادل 80 گرم میوه و سبزیجات است.

تا حد امکان آب میوه را جایگزین نکنید، فیبر ارزشمند را از میوه جدا نکنید. اگر مثلاً یک پرتقال برای شما کافی است، باید برای یک لیوان آب پرتقال بیش از یک پرتقال استفاده کنید تا قند و کالری بیشتری وارد بدن شما شود. اگر آب میوه می نوشید، نباید بیش از 150 میلی لیتر در روز باشد. یک لیوان متوسط ​​استاندارد تقریباً 330 میلی لیتر است.

توجه داشته باشید که سبزیجات و میوه ها را نباید به عنوان مکمل در نظر گرفت بلکه باید به عنوان یک سوم رژیم روزانه در نظر گرفته شود.

لبنیات: بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باید شامل لبنیات باشد. اولویت با آنهایی است که قند، چربی و نمک کمی دارند، مانند شیر و ماست. بهتر است شیر ​​و ماست کم چرب را انتخاب کنید که به شیرهای کامل و کاملاً بدون چربی مانند شیر و ماست با یک تا دو درصد چربی ترجیح داده می شود. اینجا بیشتر درمورد آن بیاموزید.

پروتئین: باید بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد، لوبیا، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی پروتئین هستند. حبوبات را دست کم نگیرید، آنها حاوی پروتئین و مواد مغذی هستند، کالری کمی دارند و فیبر بالایی دارند. مراقب گوشت قرمز باشید. گوشت بدون چربی ترجیح داده می شود. تا حد امکان از گوشت فرآوری شده (سوسیس و کالباس) استفاده کنید. به ماهی به خصوص ماهی های چرب توجه کنید، خوردن ماهی دو بار در هفته توصیه می شود.

توصیه های مهم

از نظر علمی هنوز رژیم غذایی برتر وجود ندارد، اما اصول یک رژیم غذایی سالم و متعادل شناخته شده است. بنابراین مرجع ما در اینجا این است که چگونه می توان تا حد امکان به یک رژیم غذایی سالم و متعادل غذا خورد. از روی این معیارها است که می توانیم ارزیابی کنیم که کدام رژیم ها مناسب هستند یا نه.

از روغن های غیر اشباع (روغن زیتون، روغن کانولا) استفاده کنید. مصرف روغن را تا حد امکان کاهش دهید و از روغن جامد استفاده نکنید. روغن را از غذای سرخ شده با دستمال کاغذی بردارید یا تا آنجا که ممکن است چربی آبگوشت را از آن جدا کنید. اینجا بیشتر درمورد آن بیاموزید.

تا حد امکان از غذاها و نوشیدنی های چرب، شیرین و شور کمتر استفاده کنید. و اگر می خورید کمتر بخورید: انواع شیرینی و کیک، کلوچه، بستنی، کره و خامه، نوشیدنی های گازدار و شیرین.

وقتی گرسنه نیستید غذا نخورید

در مصرف میان وعده زیاده روی نکنید

کم غذا بخورید و قبل از اینکه احساس سیری کنید دست از غذا خوردن بردارید

سعی کنید هنگام غذا خوردن تا حد امکان دقیق باشید

اندازه بشقاب ها و قاشق های خود را کاهش دهید: برخلاف تصور عموم، مطالعات متعدد نشان می دهد که این حرکت ساده تاثیر زیادی در کاهش مصرف غذا دارد.

هنگام خوردن و جویدن غذا مراقب باشید. غذا خوردن جلوی تلویزیون و کامپیوتر باعث پرخوری می شود

روزی شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

اینها توصیه های رسمی و معتبری هستند که توسط علم پشتیبانی می شوند. بر این اساس به چند سوال پاسخ می دهیم.

برای رهایی سریع از چاقی شکمی چه باید کرد؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما این نکات ممکن است مفید باشد:

چاقی شکمی در صورتی که فرد بیماری زمینه ای نداشته باشد، نشانه دریافت کالری زیاد و ورزش نکردن است. اینجا را بخوانید تا متوجه شوید که آیا چربی شکمی دارید یا خیر.

رژیم غذایی خود را بر اساس آنچه گفته شد تنظیم کنید و ورزش کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که هر رژیمی که ادعای «برتری» دارد، «ادعای» خود را «بزرگ‌نمایی» کرده است.

منبع تصویر: Getty Images

به وعده های تبلیغاتی بزرگ – چه در رسانه ها و چه از طریق دهان به دهان – توجه نکنید. اگر واقعاً به این وعده ها عمل می شد، تحقیقات علمی آن را ثابت کرده بود.

نکته دیگر این است که تحقیقات نشان می دهد که اگر در حین رژیم گرفتن خیلی سریع وزن کم کنید، احتمال بازگشت آن بیشتر است. افزایش وزن در طول زمان اتفاق می افتد، درست مانند کاهش وزن سالم. ادامه دادن به تغذیه سالم در حین ورزش موثرترین روش است.

مرتبط:  چطور تو امتحان استرس نداشته باشیم

بهترین و سالم ترین رژیم غذایی چیست؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما بررسی تحقیقات رژیم غذایی نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای سالم ترین است. رژیم های غذایی مختلف و رژیم غذایی مدیترانه ای را در اینجا کشف کنید. در سال 2014، دو متخصص تغذیه تحقیقات زیادی را در مورد رژیم های غذایی مختلف برای یافتن بهترین رژیم مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که سه چیز را می توان با اطمینان کامل گفت: یک رژیم غذایی سالم است که:

1. غذای آن مستقیماً از طبیعت می آید (بدون غذاهای فرآوری شده، غذاهای آماده، بدون فست فود، بدون غذاهای کنسرو شده یا مایکروویو و غیره)

2. بیشتر سبزیجات هستند

3. مواد حیوانی آن از حیواناتی می آید که خودشان غذاهای طبیعی مصرف کرده اند (پیدا کردن و اطمینان از این امر آسان نیست).

اینجا بیشتر درمورد آن بیاموزید.

منبع تصویر: Getty Images

رژیم غذایی مناسب کبد چرب چیست؟

ما چندین سؤال در این مورد دریافت کرده ایم که با این اطلاعات محدود نمی توان به آنها پاسخ داد، اما این توصیه ها ممکن است کمک کند:

بیماری کبد چرب که دلیلی غیر از مصرف الکل دارد درجات مختلفی دارد. درجه خفیف آن، معمولاً بدون علامت، می تواند در بسیاری از افراد وجود داشته باشد و محصول تجمع چربی در سلول های کبدی است. در درصد کمی از مردم، این چربی می تواند باعث التهاب کبد و درجات جدی تری شود که در نهایت می تواند منجر به سیروز کبدی و نارسایی آن شود. چاقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سن بالای پنجاه سال و استعمال دخانیات عوامل زمینه ساز هستند. بنابراین به طور کلی می توان گفت که رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش بدنی، ترک سیگار و تنظیم قند خون راه حل اصلی است و خوردن روغن زیتون در صبح و یا پرهیز از خوردن میوه برای درمان، مبنای پزشکی ندارد.

قرص های لاغری توصیه شده چه عوارضی دارند؟

انواع مختلفی از داروهای کاهش وزن با ترکیبات مختلف وجود دارد، بنابراین نمی توان گفت که آیا آنها مضر هستند یا خیر. اما چیزی که می توانیم با اطمینان بسیار بیشتر بگوییم این است که تا به امروز هیچ دارویی برای کاهش وزن از نظر پزشکی مفید نبوده است.

من وگان هستم (ولی گیاهخوار مطلق نیستم) میخواستم بدونم این رژیم از نظر پزشکی هم خطرناکه؟

از نقطه نظر پزشکی، گیاهخواری خطرناک نیست، اما نیاز به بررسی دارد. علاوه بر آنچه به عنوان یک رژیم غذایی سالم و متعادل ذکر شد به این نکات نیز توجه کنید:

شما باید از تعادل و سلامت رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید، به ویژه برای تامین آهن، کلسیم و ویتامین B12.

منبع تصویر: Getty Images

کلسیم و ویتامین ها ارتباط تنگاتنگی با متابولیسم بدن دارند. در گیاهخواران و وگان هایی که لبنیات مصرف می کنند، کلسیم از این طریق به بدن می رسد، اما برای کسانی که هیچ گونه فرآورده حیوانی مصرف نمی کنند، این توصیه ها را ارائه می دهیم: برای تامین ویتامین D و کلسیم:

کنجد و آرد

لوبیا (عدس، لوبیا، نخود و لوبیا). نان ها را قبل از پخت خیس کنید و خوب بشویید.

میوه خشک شده

برای تامین آهن:

سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند شاهی، کلم بروکلی

میوه خشک شده

آجیل (بادام، پسته، فندق). اینجا بیشتر درمورد آن بیاموزید.

نان غنی شده با آهن

برای دریافت ویتامین D: قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید را در نظر بگیرید. اینجا بیشتر درمورد آن بیاموزید.

برای کلسیم، آهن، ویتامین D و به خصوص ویتامین B12 می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل ها استفاده کنید.

آیا مصرف گوشت قرمز برای بدن لازم است؟ در هفته چقدر باید مصرف کنیم؟ آیا پرهیز کامل از گوشت در دراز مدت مضر است؟ آیا بدون گوشت می توان یک رژیم غذایی کامل و سالم داشت؟

گوشت قرمز یکی از منابع پروتئین و آهن است. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیم هاست. در این رژیم مصرف گوشت قرمز کم است و عمدتاً در آخر هفته یا در مناسبت های خاص مصرف می شود. شکی نیست که رژیم غذایی سرشار از گوشت به خصوص گوشت قرمز، رژیم غذایی متعادلی نیست.

اگرچه نمی توان به طور قطعی تعیین کرد که چند بار در هفته گوشت بخورند، اما می توان گفت که گیاهخواران و وگان ها منعی از خوردن گوشت قرمز ندارند و فقط ملاحظات خاصی به آنها توصیه می شود.

اگر به طور منظم گوشت قرمز مصرف می کنید، بهتر است بیش از 70 گرم در روز (نیم کیلو در هفته) مصرف نکنید. اگر این مقدار ناچیز به نظر می رسد، یک راه حل کاهش مصرف آن به یک یا دو روز در هفته است. کباب کردن گوشت بدون چربی (به طوری که چربی گوشت از زیرش خارج شود) بهترین روش است، مانند برشته کردن ساق یا برگ، اما نه مانند کباب پوندی که حاوی چربی زیادی است.

این مقاله برای پاسخ به تعدادی از سوالات مخاطبان بی بی سی فارسی ارسال شده از طریق صفحه #آزمابپرس تهیه شده است.

مرتبط:  چرا وقتی کسیو تگ میکنم نمیتونه اد استوری کنه

همچنین می توانید سوالات خود را از طریق این صفحه یا فرم های موجود در مطالب دیگر وب سایت برای ما ارسال کنید تا سوالات شما به مطالب و گزارش های بی بی سی فارسی تبدیل شود.

دکتر امین مقدم

ایمونولوژیست

منبع تصویر: Getty Images

مشروبات الکلی ناسالم، یعنی مشروبات الکلی حاوی مواد سمی و خطرناک مانند متانول، به طور مرتب در ایران قربانی می گیرند و اخبار آنها هر از چند گاهی توجه رسانه ها را به خود جلب می کند. اما از نظر پزشکی، چه چیزهایی باید در این مورد بدانید؟

متانول چیست و چه تفاوتی با اتانول دارد؟

متانول یا متیل الکل که به عنوان الکل صنعتی و الکل چوب نیز شناخته می شود، بر خلاف اتانول اصلی خود (یا همان الکل اتیلیک موجود در نوشیدنی های الکلی)، بسیار سمی است.

متانول خالص از نظر رنگ، بو و طعم شبیه به اتانول است، اما در بسیاری از کشورها برای جلوگیری از مصرف آن و تشخیص آن از متانول، مواد رنگی و بی مزه به آن اضافه می کنند.

اما تشخیص طعم و بوی متانول خالص بسیار دشوار است، به خصوص هنگامی که با اتانول مخلوط شود، که منجر به سوء استفاده از این الکل ارزان اما بسیار سمی در تولید نوشیدنی های تقلبی می شود.

چه نوشیدنی هایی حاوی متانول هستند؟

متانول در طی فرآیند تخمیر و تولید الکل در مقادیر بسیار کمتری نسبت به اتانول تولید می‌شود، اما در حین تولید مشروب استاندارد، سپس تصفیه و حذف می‌شود. بنابراین، الکل استاندارد هیچ خطری برای مسمومیت با متانول ندارد.

در طی تخمیر خانگی مقداری متانول نیز توسط آنزیم های میکروبی تولید می شود که با روش های خانگی نمی توان آن را خالص کرد.

در مشروبات الکلی خانگی، مقدار متانول می تواند در شراب آلوده و تخمیر ضعیف افزایش یابد و می تواند به سطح بسیار خطرناکی برسد، به ویژه در نوشیدنی هایی با درصد الکل بالاتر، مانند ودکا و ودکا.

اما متانول صنعتی به دلیل قیمت پایین و در دسترس بودن آن در تولید نوشیدنی های تقلبی استفاده می شود. گاهی اوقات از مواد سمی حاوی مقادیر زیادی متانول مانند ضد یخ در ساخت این نوشیدنی ها استفاده می شود.

چرا متانول سمی است؟

متانول موجود در بدن، به ویژه در کبد، به چندین ماده سمی مانند فرمالدئید و اسید فرمیک (جوهر مورچه) تبدیل می شود. این ترکیبات خطرناک به ویژه اسید فرمیک می تواند باعث انواع آسیب های بافتی و علائم گوارشی، عصبی، چشمی و اسیدی شدن خون (اسیدوز) شود و در مسمومیت شدید باعث کوری و حتی مرگ شود.

منبع تصویر: Getty Images

چه مقدار متانول می تواند خطرناک باشد؟

حتی مقدار کمی متانول می تواند اثرات سمی ایجاد کند. در منابع مختلف ذکر شده است که مصرف 4 تا 10 سی سی (به اندازه یک تا دو قاشق چایخوری) متانول می تواند عوارض جدی داشته باشد و از 25 سی سی به بالا حتی می تواند منجر به مرگ شود.

برای مقایسه، هر “شات” ودکا 25 سی سی (میلی لیتر) است.

علائم و عوارض مصرف متانول چیست؟

در اولین ساعات پس از نوشیدن مشروبات الکلی حاوی متانول، عوارض جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف ممکن است به اشتباه شبیه مسمومیت ناشی از الکل معمولی (حاوی اتانول) باشد.

با این حال، اثرات خطرناک اغلب پس از 12 تا 24 ساعت رخ می دهد، زمانی که مواد سمی مشتق شده از متانول، مانند اسید فرمیک، افزایش می یابد. عوارضی مانند:

اختلالات تعادل و سرگیجه شدید، تاری دید و عدم تحمل نور، تهوع و استفراغ، دل درد، مشکل در تنفس، کبودی و در موارد شدید و عدم درمان سریع، از دست دادن کامل بینایی، تشنج و مرگ.

درمان مسمومیت با متانول چیست؟

مسمومیت با متانول یا مسمومیت مشکوک با متانول یک اورژانس پزشکی است.

اگرچه علائم اولیه ممکن است با علائم مصرف بیش از حد الکل استاندارد اشتباه گرفته شود (مثلاً مصرف بیش از حد اتانول)، تداوم و بدتر شدن این علائم باید زنگ خطر را به صدا درآورد و درمان سریع را به دنبال داشته باشد.

تشخیص آزمایشگاهی این مسمومیت به لطف وجود متانول و مشتقات آن در خون امکان پذیر است.

درمان های اصلی مسمومیت با متانول عبارتند از:

تجویز داروهایی که تولید مشتقات متانول سمی را متوقف می کنند (مانند فومپیزول)، کنترل اسیدوز، درمان های نگهدارنده و در صورت لزوم دیالیز.

اگر درمان به موقع شروع شود، می تواند از ایجاد مسمومیت و بروز عوارض خطرناک و مرگ جلوگیری کند.

آیا راهی برای آزمایش متانول در الکل وجود دارد؟

آزمایش های قابل اعتمادی که حتی مقادیر کمی متانول را تشخیص می دهند، فقط در آزمایشگاه های تخصصی امکان پذیر است.

در برخی از کشورها، از جمله ایران، که دسترسی به مشروبات الکلی استاندارد برای بسیاری امکان پذیر نیست، کیت هایی برای آزمایش وجود متانول در خانه فروخته می شود.

اما استفاده و اعتماد به پاسخ هر کیت خانگی اعم از کالریمتری یا رنگ سنجی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا