چرا همراه با ترشح خون میاد

سوال مخاطب نینی بان: علائم درد ناگهانی و متناوب قلب و کاهش شمارش خون همراه با ترشح در یک دختر 18 ساله چیست؟

دکتر فاطمه کیخواه، متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه:
اگر سیکل قاعدگی شما منظم باشد و فقط یک بار اتفاق افتاده باشد، مهم نیست. اما اگر دوباره تکرار شد و بین پریودها خونریزی کردید، باید بررسی و معاینه شوید. زیرا بیماری هایی مانند پولیپ و فیبروم با این علائم ظاهر می شوند. گاهی اوقات خارج از قاعدگی به دلیل عدم تخمک گذاری، خانم ها دچار خونریزی می شوند.

ولی خونریزی هایی که به دلیل عدم تخمک گذاری هستند تداوم بیشتری دارند. یک حمله خونریزی و توقف سریع آن را نمی شود زیاد به این موضوع ربط داد. پس اگر باز هم تکرار شد حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

برترین ها:
تقریباً هیچ کس دوست ندارد در مورد ترشحات واژن صحبت کند – حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که درباره هر اتفاقی که برای شما می افتد صحبت می کنید، این کلمه احتمالاً شما را کمی عصبی می کند.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مفیدی در مورد ترشحات واژن کشف کنیم.


ترشحات واژن چیست؟
دکتر لکیشا ریچاردسون، مشاور کمپین پیشگیری از بارداری می‌گوید: ترشح واژن، نوعی ترشح است که از ناحیه‌ی واژن خارج می‌شود.
خروج این مایعات در واقع راهی برای تمیز و سالم نگه داشتن واژن است، بنابراین زمانی که پای نگهداری و مراقبت از این ناحیه به میان می‌آید، لازم نیست کار زیادی انجام بدهید. به این معنا که نیازی به انجام دوش واژینال یا استفاده از محصولات زنانه‌ی طراحی شده برای شستن واژن وجود ندارد.
بدن شما خودش این کار به طور طبیعی انجام می‌دهد و استفاده از محصولات ممکن است منجر به عفونت شود.
با این وجود، خیلی خوب است اگر کلا هیچگونه از انواع ترشحات واژن را تجربه نکنید! میزان ترشح خارج شده از واژن شما بستگی به هورمون‌ها، میل جنسی شما و میزان فعالیت شما به لحاظ جنسی بستگی دارد.
بنابراین، طبق نظر دکتر لیکیشا، بسته به این‌که مشغول پیشگیری از بارداری هستید یا «در صورتی که در طول روز تحریک می‌شوید، حتی اگر از نظر جنسی فعال نباشید، باز هم ممکن است حجم ترشح بیش‌تری داشته باشید یا واژن‌تان مرطوب‌تر باشد».

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

1. شل و شفاف
دکتر لیکیشا می گوید: ترشحات واژن اگر آبکی یا شفاف باشد طبیعی است و اگر کمی کدر باشد اشکالی ندارد.
بسته به اینکه ترشحات در سیکل قاعدگی شما از واژن شما خارج می شود، ممکن است کمی غلیظ تر شود، اما نکته اصلی این است که نسبتاً شفاف است.
تا زمانی که علائم عجیبی مانند خارش یا بوی بد در آن ناحیه نداشته باشید، ایرادی ندارد و درگیر آن نشوید.

2. ترشحات چسبنده ای که
پخش می شود در حدود روز چهاردهم چرخه قاعدگی، ممکن است متوجه ترشحاتی از واژن خود شوید که قوام سفیده تخم مرغ دارد.
این نوع ترشحات در واقع بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی شما است، اما در نهایت به این معنی است که شما در حال تخمک گذاری هستید (این بافت لغزنده به اسپرم کمک می کند تا به دهانه رحم برسد)، بنابراین اگر از نظر جنسی فعال هستید، به خصوص در این زمان، باید بیشتر عمل کنید. مراقب باشید از همیشه

3. ترشحات غلیظ تر از حد معمول
اگر علائم دیگری مانند بوی شدید یا خارش یا ناراحتی در ناحیه واژن ندارید، احتمالاً فقط ترشحات خامه ای مانند پایان دوره قاعدگی است.
دکتر ویکوف می گوید: ترشحات واژن معمولا در نیمه دوم سیکل قاعدگی غلیظ می شود. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، استرس نداشته باشید.

4. ترشحات بسیار سنگین
طبیعی است که در اواخر چرخه قاعدگی خود متوجه ترشحات بیشتری شوید و اگر از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنید یا رابطه جنسی زیادی دارید، ترشحات واژن ممکن است کمی شدیدتر شود.
اما چندین دلیل دیگر برای رطوبت بیش از حد وجود دارد، از جمله عفونت در ناحیه، تامپون گیر کرده در واژن یا واکنش به یک صابون جدید. اگر مشکلی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

5. ترشحات قهوه ای یا خونی
اگر به تازگی پریود شده اید، ممکن است خون باقی مانده همراه با ترشحات از واژن خارج شود. اما اگر در اواسط ماه به طور تصادفی متوجه شدید یا متوجه شدید که مقدار کمی خون در ترشحات واژن شما وجود دارد، یا حتی اگر ترشحات شما را آزار می دهد، حتما با متخصص زنان خود صحبت کنید – او می تواند به شما کمک کند تا ترشحات واژن خود را ایجاد کنید. تشخیص. مشکل احتمالی و کمک به علت آن.
دکتر راس می گوید: ترشحات قهوه ای یا خونی از واژن ممکن است به دلیل عفونت واژن، تامپون گیر کرده در آن ناحیه، کیست تخمدان یا چیزی در داخل رحم مانند پولیپ باشد.
هیچ یک از این مشکلات آنقدر جدی نیست که باید وحشت کنید، اما در هر صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از شر مشکل خلاص شوید.

6. ترشحات سفید با لکه های سفید
ترشحات ضخیم و سفید واژن با بافتی شبیه پنیر از علائم شایع عفونت قارچی است و زمانی رخ می دهد که سطح قارچ در واژن شما از تعادل خارج شود. حتماً مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید، به خصوص اگر علائم دیگری مانند خارش خفیف، سوزش و سوزش لبه‌های دهانه واژن یا درد هنگام ادرار کردن دارید.
به دنبال خبر خوب هستید؟ خب بله! دکتر Wyckoff می گوید: عفونت های قارچی به راحتی قابل درمان هستند.


۷. ترشحات زرد یا سبز
ترشح خارج شده از واژن می‌تواند در هنگام برخورد با هوا کمی تغییر رنگ بدهد، بنابراین اگر متوجه شدید که ترشح واژن روی لباس زیرتان زرد کم رنگ است، محتمل‌ترین توضیح قرار گرفتن آن در معرض هوا است.
اما اگر این ترشح به رنگ زرد یا سبز پررنگ باشد، ممکن است به عفونت دچار شده باشید – حتی عفونت منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا یا گونوره. اگر ترشح خارج شده از واژن شما سبز رنگ است و بوی ماهی دارد، ممکن است به واژینوز باکتریایی مبتلا شده باشید، که مانند یک عفونت قارچی و زمانی که باکتری در واژن شما تعادل خود را از دست داده باشد، رخ می‌دهد.
در هر صورت، پزشک متخصص زنان می‌تواند چند آزمایش سریع و بدون درد روی شما انجام دهد تا معلوم شود چه اتفاقاتی در این ناحیه در جریان است، و واژینوز باکتریایی به راحتی درمان می‌شود.

8. ترشحات خاکستری
دکتر ویکوف می گوید: بوی قوی ماهی با ترشحات ریز خاکستری مایل به سفید یکی از نشانه های شناخته شده عفونت باکتریایی است. البته همه بوی بد دهان ناشی از عفونت نیست. ممکن است ناشی از چیزی باشد که امروز خوردید.
با این حال، اگر احساس می کنید بوی بدی از واژن خود می آید، بهتر است برای رد هر گونه مشکل جدی با متخصص زنان مشورت کنید.

9. بدون ترشح
اگر ترشحی از واژن شما خارج نشود مشکلی نیست – شرایط بدن افراد متفاوت است. دکتر راس می گوید تا زمانی که علائم غیرعادی دیگری را تجربه نکنید، خونریزی واژن شما کاملا طبیعی است.
و بله، می توانید خیلی راحت و بدون دغدغه لباس سفید بپوشید. اما اگر خشکی این ناحیه شما را آزار می دهد یا آزارتان می دهد، بد نیست با یک متخصص زنان مشورت کنید و با او در میان بگذارید.
پس اگر مجبورید روزی دو بار لباس زیر خود را عوض کنید نگران نباشید زیرا این وضعیت کاملا طبیعی است. . چه از نظر جنسی فعال باشید یا نه، ترشحات از واژن شما خارج می شود.
به یاد داشته باشید که همیشه باید از رنگ، بو و سایر علائم احتمالی آگاه باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به موقع آنها را برطرف کنید.

علائم پولیپ رحم
علائم و نشانه های پولیپ رحم عبارتند از:
– خونریزی قاعدگی نامنظم – به عنوان مثال، خونریزی مکرر، دوره های غیرقابل پیش بینی یا متغیر از نظر زمان، و خونریزی شدید بین 7575985875 8 – قاعدگی مجدد گلس بسیار سنگین 757575 -9 99888 خونریزی واژینال بعد از یائسگی
– ناباروری
برخی از زنان فقط خونریزی خفیف یا لکه بینی دارند. بقیه زنان هیچ علامتی ندارند.

مرتبط:  چرا باید در قرآن تدبر کنیم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت مشاهده موارد زیر باید با پزشک مشورت کنید:
– خونریزی واژینال بعد از یائسگی.

علل پولیپ رحم
به نظر می رسد عوامل هورمونی در این مورد نقش دارند. پولیپ های رحم به استروژن حساس هستند، به این معنی که در پاسخ به استروژن در گردش رشد می کنند.


درمان پولیپ رحم
در مورد پولیپ رحم پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:
– انتظار هشیارانه. پولیپ‌های کوچک فاقد علامت خود به خود از بین می‌روند. درمان پولیپ‌های کوچک رحم ضرورتی ندارد مگر اینکه شخص در معرض خطر سرطان رحم قرار داشته باشد.
– دارودرمانی. برخی داروهای هورمونی شامل پروژستین و آگونیست‌های هورمون ترشح کننده گونادوتروپین ممکن است علایم پولیپ را به حداقل کاهش دهند.
اما مصرف چنین دارویی در بهترین حالت یک راه حل کوتاه مدت است – علایم به طور معمول پس از توقف مصرف دارو برمی‌گردند.
– برداشتن پولیپ با عمل جراحی. در طول عمل هیستروسکپی، ابزار جاگذاری شده در هیستروسکپ – ابزاری که برای مشاهده داخل رحم از سوی پزشک استفاده می‌شود – امکان برداشتن پولیپ‌ها را ایجاد می‌کند. پولیپ خارج شده احتمالاً برای بررسی میکروسکپی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
اگر پولیپ رحم حامل سلول‌های سرطانی باشد، پزشک برای برداشتن گام‌های بعدی تشخیصی و درمانی با بیمار مشورت خواهد کرد.
در موارد نادر، امکان برگشت پولیپ رحم وجود دارد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنگاه بیمار نیاز به درمان‌های بیشتر خواهد داشت.

سرویس بهداشتی ستاره – ترشحات واژن ترکیبی از سلول ها و مایعات بدن هستند که از طریق واژن خارج می شوند. این ترشحات از نظر بیولوژیکی طبیعی هستند و همه زنان از آن رنج می برند. ترشحات واژن معمولاً سفید و بی بو هستند اما گاهی اوقات بسته به شرایط مختلف کمیت و کیفیت این ترشحات تغییر می کند.

پیشنهاد ستاره

علائم همراه با ترشحات خونی واژن

از آنجایی که مقدار، رنگ و غلظت این ترشحات بسته به شرایط می تواند به طور قابل توجهی تغییر کند، مهم ترین نکته برای خانم ها توجه به علائم این ترشحات است. این ترشحات گاهی اوقات ممکن است به رنگ خون باشد. در چنین شرایطی ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

علائم مرتبط با قاعدگی مانند درد و گرفتگی عضلات

سوزش و خارش واژن

درد واژن یا دهانه رحم

درد هنگام رابطه جنسی

خونریزی بعد از رابطه جنسی

افزایش ادرار یا سوزش سر دل

علت ترشحات خونی واژن

علت ترشحات خونی واژن اغلب قابل تشخیص و درمان است. هنگامی که متوجه علائم این ترشح شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. در ادامه به طور جداگانه دلایل مختلفی که می تواند باعث این عارضه شود را توضیح خواهیم داد.

1. علل ترشحات خونی واژن مرتبط با باروری

چرخه قاعدگی. ترشحات خونی می تواند با مخلوط کردن ترشحات با خون باقی مانده از دوره قاعدگی ایجاد شود. اغلب حجم ترشحات در پایان دوره قاعدگی افزایش می یابد. این ترشحات اغلب قهوه ای یا قهوه ای مایل به قرمز هستند.
عوارض بارداری. ظاهر شدن ترشحات خونی در دوران بارداری می تواند نشانه ای از عوارض بارداری مانند سقط جنین یا جدا شدن زودرس جفت از دیواره رحم باشد.

سن. گاهی اوقات زنان در شروع بلوغ یا در دوران یائسگی و در زمان هایی غیر از قاعدگی دچار خونریزی می شوند. این خونریزی با ترشحات معمولی ترکیب می شود و به آنها رنگ قرمز یا قهوه ای می دهد.

2. علل ترشحات خونی واژن مرتبط با سرطان

دهانه رحم دهانه رحم در پایین رحم قرار دارد و مستعد ابتلا به یک عفونت مقاربتی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. عفونت با این ویروس می تواند سلول های دهانه رحم را به سلول های سرطانی تبدیل کند. ترشحات خونی یا قهوه ای واژن ممکن است یکی از علائم سرطان دهانه رحم
باشد. آندومتر نوعی لایه سلولی است که در رحم تشکیل می شود. زنان یائسه در معرض خطر سرطانی شدن این سلول ها هستند که سرطان آندومتر یا رحم نامیده می شود. ترشحات خونی ممکن است نشانه این نوع سرطان باشد.

3. علل ترشحات خونی واژن مرتبط با عفونت

دستگاه تناسلی زنان از طریق واژن با محیط خارجی در تماس است و این امر زنان را مستعد ابتلا به عفونت‌ها چه از طریق اندام‌های خارجی و چه از طریق اندام‌های داخلی می‌کند.
باکتری. باکتری هایی که به طور معمول در واژن یافت می شوند می توانند بیش از حد رشد کنند و باعث عفونت شوند. نتیجه این مشکل ترشحات غیر طبیعی واژن خواهد بود. علاوه بر این، بسیاری از عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. قارچ
. مخمر نوعی قارچ است که معمولاً به مقدار متناسب در واژن یافت می شود. هنگامی که این تعادل مختل شود، مخمر می تواند بیش از حد رشد کند و باعث عفونت شود. این عفونت باعث خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی خواهد شد.

سایر علل ترشحات خونی واژن

انسداد هر جسمی که وارد واژن شود می تواند جریان مایع واژن را مختل کند و باعث ترشحات خونی واژن شود. به عنوان مثال، دستگاه داخل رحمی یا آی یو دی می تواند کمیت، کیفیت و غلظت ترشحات واژن و همچنین دوره قاعدگی را تغییر دهد. افتادگی غیرطبیعی آناتومیک بین واژن و مقعد (پرولپس مقعد چیست؟) یا بین واژن و مثانه (پرلاپس مثانه چیست؟) می تواند باعث ورود مدفوع یا ادرار به داخل واژن شود و در نتیجه ترشحات قهوه ای رنگ با بوی نامطبوع ایجاد شود. این به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

5 علت مهم دیگر ترشحات خونی واژن

1. لکه های طبیعی

لکه بینی نوعی خونریزی واژینال است که بین دوره های قاعدگی اتفاق می افتد. بسیاری از زنان از لکه بینی رنج می برند و معمولاً جای نگرانی نیست. یکی از دلایل لکه بینی استفاده از قرص های ضد بارداری است. علاوه بر این، استفاده از مکمل های هورمونی فقط استروژن نیز می تواند باعث خونریزی شود. : خونریزی واژینال یا ترشحات خونی
علائمی که هرگز در هنگام لکه بینی ظاهر نمی شوند: خونریزی شدید واژینال غیر منتظره، درد واژن، خارش یا سوزش واژن، خونریزی بعد از رابطه جنسی، درد شدید شکم

2. تخمک گذاری دردناک (Mittel Schmerz)

میتل اشمرز نوعی درد شکمی است که زمانی رخ می دهد که تخمک از تخمدان آزاد شود. تخمک گذاری گاهی اوقات می تواند باعث خونریزی خفیف واژن، لکه بینی یا ترشحات قهوه ای شود. این عارضه در خانه قابل درمان است. اگر درد شما بسیار شدید است و علائمی مانند حالت تهوع یا تب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. تخمک گذاری: دو هفته پس از آخرین قاعدگی

3. خونریزی غیر طبیعی واژینال ناشی از استفاده از IUD

دستگاه IUD ممکن است باعث خونریزی غیر طبیعی واژینال یا لکه بینی شود.
اگر خونریزی کم باشد جای نگرانی نیست. اما اگر علائم بیش از 3 ماه طول بکشد، بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید. احتمال وقوع

4. سرطان دهانه رحم

همانطور که قبلا ذکر شد، دهانه رحم می تواند تحت تاثیر باکتری ها و ویروس ها قرار گیرد و باعث بیماری های جدی شود. برخی از این بیماری ها می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند که در این صورت باید ظرف 24 ساعت به پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایش پاپ را برای تشخیص تجویز می کند.
احتمال وقوع: نادر
علائم درجه 1: ترشحات واژن، خونریزی واژن، ترشحات خونی واژن، درد لگن، مقاربت دردناک

5. واژینوز باکتریایی (التهاب واژن)

واژینوز باکتریایی نوعی عفونت است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های خاصی تعادل طبیعی باکتری‌ها را در واژن تغییر دهند. واژینوز باکتریایی یک عفونت مقاربتی نیست و به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد نمی شود. علائم آن معمولاً شامل ترشحات واژن خاکستری سفید و بوی بد است. اگر علائم این بیماری را داشته باشید، پزشک مقدار کمی از ترشحات را تجزیه و تحلیل کرده و درمان آنتی بیوتیکی را آغاز می کند.
احتمال وقوع: غیر معمول
علائم درجه اول: خارش یا سوزش واژن، بوی نامطبوع، ترشحات خونی واژن، ترشحات غلیظ واژن، ترشحات رقیق واژن

مرتبط:  چرا در کارهای نیک باید عجله کرد

راه های درمان ترشحات خونی واژن

اگر ترشح خونی دارید، شرایطی را بررسی کنید که ممکن است بر رنگ ترشحات، آخرین قاعدگی و رابطه جنسی شما تأثیر بگذارد. با این حال، اگر علائم ترشحات واژن در خارج از ساعات عادی رخ دهد، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک شما احتمالاً آزمایشات زیر را تجویز خواهد کرد:
معاینه لگن. پزشک اندام تناسلی را به دقت معاینه می کند و از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن و معاینه اندام های داخلی مانند رحم و دهانه رحم استفاده می کند. در این آزمایش، پزشک از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کند و شرایط پیش سرطانی یا سرطانی را بررسی می کند.
سونوگرافی رحم. پزشک با استفاده از سونوگرافی داخل رحم را بررسی می کند.
نمونه بافت واژن و رحم. پزشک این بافت ها را زیر میکروسکوپ یا ابزارهای پیشرفته دیگر بررسی می کند.

پس از دریافت نتایج و تشخیص، پزشک موارد زیر را تجویز می کند:

آنتی بیوتیک ها. آنتی بیوتیک ها برای بسیاری از عفونت ها و باکتری های مقاربتی تجویز می شوند.

واکسیناسیون یک واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) برای زنان 9 تا 26 ساله وجود دارد. پزشک می تواند از این واکسن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم استفاده کند.

تغییر روش های پیشگیری از بارداری اگر به دلیل استفاده از داروها یا سایر روش های پیشگیری از بارداری خونریزی واژینال دارید، احتمالاً پزشک روش جدیدی را پیشنهاد می کند.

جراحی یا رادیوتراپی. اگر ترشحات واژن ناشی از سرطان باشد، پزشک جراحی یا پرتودرمانی را پیشنهاد می کند. برای زنان مبتلا به سرطان پیشرفته، شیمی درمانی نیز استفاده می شود.

اگر باردار هستید و ترشحات خونی واژینال همراه با درد شکمی، گرفتگی عضلات، تب و لرز دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

آمار و ارقام مربوط به علائم ترشحات خونی واژن

افرادی که خونریزی واژینال را تجربه می کنند علائم زیر را نیز تجربه کرده اند:

24 درصد خونریزی واژینال

13% گرفتگی شکم

7 درصد ترشحات واژن

در افرادی که دارای ترشحات خونی واژن هستند، علائم آنها بسته به موارد زیر ادامه دارد:

39 درصد کمتر از یک هفته

27 درصد کمتر از یک روز

17 درصد بیشتر از یک ماه

افرادی که خونریزی واژینال را تجربه می کنند اغلب علائم زیر را تجربه می کنند:

33 درصد لکه های طبیعی

8 درصد تخمک گذاری دردناک

چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ خوشحال می شویم اگر تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

در برخی موارد علت ترشحات واژن مربوط به قاعدگی، عوامل عفونی و سرطان است. اما ترشحات خونی واژن می تواند دلایل دیگری داشته باشد. حتی اگر رنگ و قوام ترشحات واژن وجود داشته باشد، داشتن ترشحات خونی واژن پس از پریود بسیار شایع و طبیعی است. سایر علل مخاط خونی یا ترشحات قهوه ای ممکن است به دلیل چرخه های قاعدگی بسته به سن شما، عفونت های باکتریایی یا مخمری یا بیماری های مقاربتی باشد. علائم مرتبط، علل دیگر و گزینه های درمانی را در زیر بخوانید.

ترشحات واژن بخش سالمی از بدن زنان است. این ترکیبی از سلول ها و مایعات بدن است که از طریق واژن دفع می شود و معمولاً به صورت ترشحات موکوس مانند سفید یا شفاف بدون بوی قوی ظاهر می شود. با این حال، کمیت و کیفیت ترشحات واژن گاهی اوقات می تواند تغییر کند. اگر به علائم دیگر توجه کنید، می توانید از این تغییرات آگاه شوید و متوجه شوید که کدام یک نگران کننده است. به عنوان مثال، ترشحات واژن که غیرطبیعی به نظر می رسد ممکن است دارای بو یا رنگی باشد که شما هرگز آن را تجربه نکرده اید.

علائم خونریزی واژن

ترشحات خونی واژن ممکن است قرمز به نظر برسد، اما گاهی اوقات ممکن است قهوه ای نیز به نظر برسد. ممکن است با موارد زیر نیز مواجه شوید.

تحریک و خارش واژن

درد واژن یا دهانه رحم

درد در حین فعالیت جنسی

خونریزی بعد از فعالیت جنسی

افزایش ادرار یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

علائم مربوط به چرخه قاعدگی، مانند گرفتگی عضلات

اگر چنین علائمی دارید، می توانید به صورت آنلاین با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

چه چیزی باعث خونریزی واژینال می شود؟

اگر متوجه علائمی شدید که خارج از ریتم قاعدگی مورد انتظار شما هستند، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما احتمالاً یک برنامه تشخیص و درمان فوری انجام خواهد داد.

علل چرخه ای ترشحات خونی واژن

علل خونریزی واژینال مربوط به چرخه باروری شامل موارد زیر است.

چرخه قاعدگی: ترشحاتی که خونی به نظر می رسند ممکن است نتیجه مخلوط شدن باقی مانده قاعدگی با ترشحات واژن باشد. اغلب میزان ترشحی که بدن شما تولید می کند در پایان چرخه قاعدگی افزایش می یابد، بنابراین ترشحات اغلب قهوه ای یا زنگ زده به نظر می رسند.

عوارض بارداری: ترشحات خونی در دوران بارداری، در حالی که نباید انتظار خونریزی داشته باشید، می تواند نشانه ای از عوارض جدی بارداری مانند سقط جنین یا جدا شدن جفت باشد، وضعیتی که در آن جفت از پوشش داخلی رحم جدا می شود.

مرتبط با سن: مانند بارداری، زنان ممکن است در طول شروع بلوغ و مراحل بعدی یائسگی دچار خونریزی شوند. این خونریزی نامنظم ممکن است با ترشح مخلوط شود و خونی یا قهوه ای به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: علت ترشح زیاد واژن

سرطان علل ترشحات خونی واژن

علل سرطانی ترشحات خونی واژن ممکن است شامل موارد زیر باشد.

دهانه رحم: دهانه رحم قسمت پایینی رحم است که به واژن متصل می شود. دهانه رحم به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) حساس است، یک عفونت مقاربتی که می تواند سلول های دهانه رحم را به سلول های سرطانی تبدیل کند. ترشحات خونی یا قهوه ای واژن ممکن است نشانه سرطان دهانه رحم باشد.

آندومتر: آندومتر لایه ای از سلول هاست که رحم را می پوشاند. زنان یائسه در معرض خطر ایجاد سلول های سرطانی در این پوشش هستند که سرطان آندومتر یا رحم نامیده می شود. از دست دادن خون نیز می تواند نشانه ای از این نوع سرطان باشد.

علل عفونی

دستگاه تناسلی زنانه از طریق واژن به روی محیط باز است و به ویژه در معرض عفونت نه تنها توسط ارگانیسم‌های خارجی، بلکه توسط ارگانیسم‌هایی که قبلاً در دیواره‌های آن وجود دارند نیز حساس است. تحریک ناشی از چنین علل عفونی ممکن است منجر به خونریزی مخلوط با ترشحات شود.

باکتریایی: باکتری هایی که به طور معمول در واژن زندگی می کنند می توانند بیش از حد رشد کنند و باعث عفونت شوند که منجر به ترشحات غیر طبیعی واژن می شود. علاوه بر این، بسیاری از عفونت های مقاربتی ناشی از باکتری ها، مانند سوزاک و کلامیدیا، می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

قارچی: مخمر نوعی قارچ است که در واژن وجود دارد. هنگامی که این مقدار مخمر از تعادل خارج شود، می تواند بیش از حد رشد کند و باعث عفونت شود که منجر به خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی می شود.

علل دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انسداد: هر جسمی که وارد واژن شود و بتواند جریان مایع واژن را مسدود کند می تواند منجر به ترشحات غیر طبیعی واژن شود. به عنوان مثال، دستگاه های داخل رحمی (IUD) می توانند کمیت، کیفیت و قوام ترشحات واژن و همچنین چرخه قاعدگی شما را تغییر دهند.

تشریحی: در موارد نادر، یک شکاف غیر طبیعی بین واژن و راست روده یا بین واژن و مثانه که فیستول نامیده می شود، اجازه می دهد مدفوع یا ادرار به داخل واژن جریان یابد. این نشت باعث ترشحات قهوه ای بدبو می شود.

این فهرست به منزله توصیه پزشکی نیست و ممکن است به درستی بیانگر آنچه شما دارید نباشد.

مرتبط:  چرا وقتی راه میرم تپش قلب میگیرم

بیشتر بخوانید: سکنیدازول برای عفونت های واژن

درد مربوط به تخمک گذاری (mittelschmerz) یا لکه بینی در اواسط سیکل

Mittelschmerz یک کلمه آلمانی است که به “درد تخمک گذاری” ترجمه می شود. این یک ناراحتی طبیعی است که زنان گاهی در طول تخمک گذاری که در اواسط سیکل قاعدگی است، تجربه می کنند.

هر ماه یکی از دو تخمدان فولیکولی تشکیل می دهد که حاوی یک تخمک است. درد زمانی رخ می دهد که فولیکول پاره شود و تخمک آزاد شود.

این یک احساس کسل کننده و گرفتگی است که ممکن است به طور ناگهانی فقط در یک طرف پایین شکم ظاهر شود. در موارد نادر، ترشحات واژن ممکن است رخ دهد. Mittelschmerz حدود 14 روز قبل از شروع دوره بعدی رخ می دهد.

Mittelschmerz واقعی با حالت تهوع، استفراغ، تب یا درد شدید لگن همراه نیست. این علائم باید توسط پزشک ارزیابی شوند زیرا ممکن است نشان دهنده بیماری جدی تری باشند. تشخیص از طریق شرح حال بیمار انجام می شود.

درمان فقط به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه برای تسکین درد نیاز دارد. یک قرص ضد بارداری خوراکی علائم را متوقف می کند زیرا تخمک گذاری را نیز متوقف می کند.

اندومتریوز

اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که به طور معمول پوشش داخلی رحم را تشکیل می دهد – آندومتر – نیز شروع به رشد در خارج از تخمدان ها و لوله های فالوپ می کند. این اندومتر نابجا هر ماه به ضخیم شدن و خونریزی ادامه می دهد و باعث درد، بافت اسکار و چسبندگی می شود.

علائم شامل درد شدید لگن، گرفتگی عضلات و خونریزی بیش از حد قاعدگی است. درد ممکن است در حین مقاربت جنسی و گاهی در حین اجابت مزاج و ادرار ایجاد شود. اسهال، یبوست، حالت تهوع و نفخ نیز شایع است، البته مشکل باردار شدن را هم ذکر نکنیم.

اندومتریوز را می توان با سایر بیماری ها مانند بیماری التهابی لگن یا سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفت. ناباروری دائمی می تواند با اندومتریوز درمان نشده رخ دهد. تشخیص با معاینه لگن، سونوگرافی و گاهی لاپاراسکوپی انجام می شود.

درمان شامل مسکن های بدون نسخه و هورمون درمانی، از جمله قرص های ضد بارداری است. ممکن است جراحی برای برداشتن بافت اندومتریوز انجام شود. به عنوان آخرین راه حل، برداشتن تخمدان ها و رحم ممکن است توصیه شود.

برای مشاوره آنلاین با متخصص زنان در مطب پزشک خود کلیک کنید.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یا PID، اصطلاح عمومی برای عفونت باکتریایی اندام های تناسلی زنانه است. PID اغلب عارضه یک بیماری مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا است. با این حال، PID ممکن است به دلایل دیگری دریافت شود.

هر زنی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. این بیماری بیشتر در زنان زیر 25 سال فعال از نظر جنسی دیده می‌شود، به‌ویژه آن‌هایی که قبلاً PID داشته‌اند، شریک‌های متعددی دارند یا مکرراً دوش می‌کنند. علائم شامل تب، درد زیر شکم، ترشحات بدبوی واژن، درد یا خونریزی در حین رابطه جنسی و درد هنگام ادرار است.

PID درمان نشده می تواند باعث ناباروری به دلیل بافت های آسیب دیده در دستگاه تناسلی و همچنین درد مزمن لگن و شکم شود. شرکای جنسی محافظت نشده نیز آلوده خواهند شد.

تشخیص بر اساس علائم، معاینه لگن، سواب واژینال و دهانه رحم و آزمایش ادرار است. درمان بر اساس یک دوره آنتی بیوتیک است. مطمئن شوید که تمام داروهای خود را طبق دستور مصرف می کنید، حتی زمانی که احساس بهتری دارید. برای جلوگیری از PID، از رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید.

پولیپ دهانه رحم

پولیپ دهانه رحم رشدی است که در سطح دهانه رحم ایجاد می شود. دهانه رحم ساختار دستگاه تناسلی زنانه است که رحم را به واژن متصل می کند. علائم اغلب با پولیپ دهانه رحم وجود ندارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است خونریزی بین…

پولیپ آندومتر

پولیپ های آندومتر رشد یا برجستگی هایی هستند که در پوشش داخلی رحم ایجاد می شوند و اغلب به اندازه ای بزرگ می شوند که به داخل حفره رحم بیرون بزنند. آنها توسط یک پایه بزرگ (به نام پولیپ) یا یک ساقه نازک (به نام پدانکل) به دیواره رحم متصل می شوند.

عفونت کلامیدیا

کلامیدیا تراکوماتیس نوعی باکتری است که بیشتر به دلیل ایجاد عفونت مقاربتی معروف به کلامیدیا شناخته شده است. این یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی (STDs) است که سالانه بیش از یک میلیون مورد آن تنها در ایالات متحده گزارش می شود.

گردن گنوکوکی

سرویکیت گنوکوکی التهاب دهانه رحم – انتهای تحتانی رحم – ناشی از باکتری نایسریا گونوره یا سوزاک است. سوزاک یک بیماری مقاربتی (STD) است که از طریق تماس جنسی محافظت نشده منتقل می شود.

علائم شامل ترشحات غیر طبیعی واژن، درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی و خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی است. با این حال، برخی از زنان علائم کمی را تجربه می کنند یا هیچ علائمی ندارند. در صورت عدم درمان، سرویکیت گنوکوکی می تواند منجر به عفونت بیشتر دستگاه تناسلی و بیماری التهابی لگن شود که می تواند منجر به ناباروری شود.

تشخیص پس از سواب دهانه رحم و آزمایشات انجام می شود. درمان بر اساس دوره ای از آنتی بیوتیک های خوراکی است. زنانی که مبتلا به سرویکیت گنوکوکی تشخیص داده می شوند باید برای سایر بیماری های مقاربتی رایج مانند کلامیدیا و تریکومونیازیس آزمایش شوند، زیرا اغلب همزمان تشخیص داده می شوند.

بهترین پیشگیری برای سوزاک استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی و آزمایش همه شرکای جنسی است تا بتوانند درمان شوند و مجدداً دچار عفونت نشوند.

به طور کلی، با قرار ندادن دهانه رحم در معرض دوش یا سایر عوامل تحریک کننده، می توان از التهاب دهانه رحم جلوگیری کرد.

حالت ردیابی عادی

لکه بینی به مقادیر کمی خونریزی واژینال اطلاق می شود که بین دوره های معمول قاعدگی اتفاق می افتد – به اندازه ای که لکه خون کوچکی روی حوله یا لباس باقی بماند. گاهی اوقات لکه بینی علت جدی دارد، اما اغلب به دلایل ساده ناشی از نوسانات هورمونی است:

ارتباط جنسی

شروع بارداری

یائسگی زودرس

سطوح غیر طبیعی تیروئید

سندرم تخمدان پلی کیستیک

هر نوع هورمون درمانی زنانه، از جمله قرص های ضد بارداری را تغییر دهید.

این تغییر در سطح هورمون می تواند برای هر زنی که هنوز یائسه نشده است اتفاق بیفتد. کسانی که از هورمون درمانی استفاده نمی کنند اصلا نباید لکه بینی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خونریزی بین قاعدگی یا لکه بینی

صرف نظر از سن یا وضعیت سلامتی یک زن، در صورت ادامه ترشحات، باید با متخصص زنان مشورت شود تا هر گونه علت جدی را رد کند. پزشک می تواند به مدیریت سطوح هورمونی کمک کند تا در سطح طبیعی باقی بماند، نه تنها از لکه بینی جلوگیری می کند بلکه کیفیت زندگی بیمار را نیز بهبود می بخشد.

حالت طبیعی ترشحات واژن

برای هر خانمی ترشحات شفاف، سفید یا ریز واژن، کم و بیش ثابت، کاملا طبیعی است. بدن با تولید این مخاط سبک از غدد دهانه رحم و دیواره های واژن از بافت های واژن محافظت می کند. این کار بافت ها را مرطوب نگه می دارد تا خشک و تحریک نشوند و بافت ها را کمی اسیدی نگه می دارد زیرا به از بین بردن میکروب های مضر کمک می کند.

این ترشح همچنین یک مکانیسم پاکسازی است که سلول های مرده یا باکتری ها را هنگام خروج از واژن از بین می برد. دوش گرفتن برای ترشحات طبیعی ضروری نیست. ترشحات واژن می تواند در مراحل مختلف زندگی تغییر کند. در دوران بارداری سفید و شیری رنگ می شود.

در طول یائسگی و پس از آن، ترشحات به دلیل کاهش سطح استروژن کاهش می یابد. اگر خشکی باعث تحریک یا مشکل در فعالیت جنسی شود، متخصص زنان می تواند درمان مناسب را توصیه کند. ترشحات طبیعی واژن هرگز خارش نمی کند، بوی بدی نمی دهد و هرگز رنگی جز شفاف یا سفید ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا