چرا در عید نوروز سفره هفت سین می اندازند

می دانیم که در باورهای دینی باستان، اعداد و حروف خاصی دارای تمایز یا تقدس شمرده می شدند. برخی از محققان می گویند این باورها ریشه در باورهای کیهانی کلدانی دارد که در بابل و بین النهرین باستان بسیار رایج بوده است.

و در نتیجه تبادل تمدن ها و فرهنگ ها وارد ایران شد. برخی دیگر منشأ قداست عدد هفت را در باورهای میترائیسم یا میترائیسم می دانند که از دیرباز منشأ ایرانی داشته و به واسطه عواملی از شرق به غرب گسترش یافته است.

بر این اساس می توان دریافت که ایرانیان باستان با تکیه بر اعتقاد به اهمیت و تمایز اعداد و نمادهای خاصی مانند عدد هفت، آیین نوروزی خود را برپا می کردند و هفت اقلام نمادین را بر سر سفره خود خان نوروزی یا هفت سین می گذاشتند.

خوان نوروزی دارای هفت پایه اصلی به نام هفت سین و شامل عناصری است که حرف اول آنها سین است. اعتقادی وجود دارد که عناصر هفت گانه خوان نوروزی را برگرفته از هفت امشاسپند می داند.

اجزای خوان نوروزی یا سفره هفت سین که از قدیم الایام باقی مانده است

سبزه ها را در قاب های قیمتی به عدد هفت یا دوازده کاشتند که عدد مقدس برج هاست. در دربار شاهان، بیست روز مانده به فرا رسیدن بهار و نوروز، دوازده ستون از خشت خام ساخته و روی هر یک از آنها یک دانه کاشته بودند.

رشد خوب هر یک از آنها را به فال نیک می گرفتند و معتقد بودند که برداشت آن دانه در آن سال پربارتر خواهد بود. در روز ششم سال نو این غلات به نشانه برکت و باروری در تالار جمع آوری و توزیع شد.

خانواده های ایرانی معمولاً در نوروز سه قاب سبز می گذارند و در آنجا گندم و جو و ارزن می کارند که غذای اصلی مردم بوده است.

سبز شدن دانه ها نماد امشاسپند امرداد بود و مردم بر این باور بودند که فروهر نیکان دانه ها را در بهار شکوفا و سبز می کند.

سمنو از جوانه گندم تازه رسیده به دست می آمد و از آنجایی که مردم بر این باور بودند که فوهورها باعث رشد و جوانه زدن گیاهان می شوند، معتقد بودند که خوردن این جوانه های بارور به آنها در طول سال نیرو می دهد.

سماق، سرکه و سیر: نمادهای چاشنی و محرک شادی و سلامت در زندگی هستند. سنجد یکی از میوه هایی است که در سفره خوان نوروز یا هفت سین قرار می گیرد و ایرانیان باستان آن را نشانه تولد کیهانی می دانستند.

سیب یکی دیگر از عناصر سفره هفت سین است. روستائیان در ماه های زمستان سیب ها را در خم های مخصوص نگهداری می کردند و قبل از فرا رسیدن نوروز به یکدیگر می دادند.

سکه زرد یا سفید تازه ضرب شده نماد امشاسپند شهریور که نگهبان فلزات است و مردم بر این باور بودند که گذاشتن آن در نوروز خان باعث برکت و درآمد فراوان در سال جدید می شود.

دلیل عدد هفت مقدس چیست؟

عدد هفت در میان ایرانیان باستان

ایرانیان باستان و ساکنان بابل، عدد «هفت»، لایه‌های آسمان و زمین و هفت سیاره، هفت ستاره (زهره، مشتری، عطارد، زحل، مریخ، زمین و خورشید) را مقدس می‌دانستند. هفته هفت روز است

رنگین کمان هفت رنگ دارد، هفت عجایب جهان وجود دارد. و به طور خلاصه، دلایل زیادی برای گرامی داشتن عدد هفت وجود دارد.

چرا عدد هفت مقدس است؟

در سال 1889 کتابی از یک جهانگرد منتشر شد که از جمله روش شمارش در میان قبیله تورس را شرح می داد. آنها فقط از دو کلمه برای شمارش استفاده می کردند: یک و دو.

برای عدد سه، دو و یک، چهار، دو و دو یک و برای شش می گفتند: دو و دو و دو، اما برای اعداد بزرگتر از 6 می گفتند. هر چیزی گفت “خیلی”.

اگرچه این درک مربوط به پایان قرن نوزدهم است، اما ممکن است شاهدی بر نحوه شمارش در ابتدای شکل گیری مفهوم عدد در انسان های اولیه باشد.

بعداً وقتی برای اعداد بزرگتر یک نام در نظر گرفتند، احتمالاً همان کلمه قبلی «بسیار» یا «بسیار» را برای عدد «هفت» به کار بردند. عدد هفت که قرن های متوالی برای آنها ناشناخته بود، به تدریج به عددی مقدس تبدیل شد.

زمانی که مصریان، بابلی ها و سایر ملل توانستند پنج سیاره نزدیک به خورشید را بشناسند، با جمع ماه و خورشید به عدد هفت رسیدند که بر قداست عدد 7 افزوده شد.

وقتی در روایات قدیم که تا زمان ما ادامه داشته است از شهری گفته می شود که دارای هفت برج و هفت بارو بوده است، به این معناست که این شهر دارای برج و باروهای فراوان بوده است.

هفت آسمان و هفت دریا و هفت کشور یعنی آسمان ها و کشورها و دریاهای بزرگ نه هفت آسمان و هفت دریا (نه کمتر و نه بیشتر).

همیشه به زبان فارسی «هفت بار گاز گرفتن یک بار به لباس» تدریس می کنند. این جمله به این معنا نیست که برای صحت کار و کاهش خطای اندازه گیری یا هر کار دیگری دقیقاً 7 بار تست شود نه شش هشت بار. در اینجا هفت به معنای «بسیار» است. عدد 13 نیز همین سرنوشت را می داند.

هفت از نظر ادیان

به گفته هندی ها در دین برهما انسان هفت بار می میرد.

عروس و داماد باید هفت قدم با هم بردارند. هفت قدم جلوتر می روند و فحش می دهند.

در تورات آمده است که هفت مرد و زن را با خود ببر تا یک نسل در دنیا باقی بماند. یهودیان باستان برای عدد هفت نیز معنای خاصی داشتند، در کتاب اول عهد عتیق (تورات) آمده است که خداوند جهان را در شش روز آفرید، روز هفتم خالق آرام گرفت. موسی در ده فرمان خود از شاگردانش می خواهد که این روز استراحت (شنبه و تعطیلات یهودیان) را تقدیس کنند.

همچنین در این کتاب مقدس از هفت به عنوان عدد کامل استفاده شده است. از آن زمان، عدد هفت توسط یهودیان و بعداً توسط مسیحیان که عهد عتیق را پذیرفتند، یک عدد مقدس در نظر گرفته شده است.

ایرانیان باستان در دین زرتشتی، اهورامزدا را مظهر پاکی می‌دانستند و هفت صفت برای او برمی‌شمردند و بر خلاف او اهریمن را خالق خاک می‌دانستند و می‌گفتند در اطراف اهورامزدا فرشتگانی وجود دارند که مظهر صفات نیکو هستند. و برای آنها که اولاً سین بودند، سفره می گسترانند و هفت خوراکی می گذاشتند که نامشان با سین شروع می شود: سیر، سرکه، سیب، سماق، سمنو، سنجد، سکه و سبزی. روی سفره که به سفره هفت سین معروف است.

هفت در دین مسیح

هفت معجزه، از 33 معجزه ای که مسیح در کتاب مقدس ذکر کرده است، هفت روح شیطانی در کتاب مقدس ذکر شده است. در تعالیم کلیسای کاتولیک هفت گناه کبیره (غرور، وسوسه، بداخلاقی، حسادت، افراط، خشم و تنبلی) و هفت عهد مقدس (تعمید، تسلیم و تأیید، تقدیس و بلوغ، ازدواج، بخشش و توبه، غسل) وجود دارد. قبل از مرگ با روغن مقدس وجود دارد، وارد لباس روحانیت مسیحی می شود.

در بیست و هفتم ژوئن هر سال، روز «هفت انسان خفته»، مسیحیان یاد این هفت برادر را گرامی می دارند که در سال 251 پس از میلاد زنده به دیوار کشیده شدند و به خاطر عقیده و ایمانشان به شهادت رسیدند. مردم عادی می گویند اگر آن روز باران ببارد، بعد از آن هفت هفته هوا بد می شود، بنابراین انسان باید هفت مورد نیاز خود را جمع کند و با چکمه های هفت فرسخی خود به مسافرت برود.

مرتبط:  چرا تنفس با بینی بهتر است کلاس چهارم

هفت در اسلام

آسمان هفت لایه دارد. سوره مبارکه حمد که اولین سوره قرآن کریم است دارای هفت آیه است. بهشت و بهشت ​​هر کدام هفت سطح و درجه دارند.

فرعون در خواب هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر دید و گفتند هفت سال خشکسالی و هفت سال فراوان خواهد بود. گناهان کبیره هفت نفر است.

قبل از اسلام در میان اعراب مرسوم بود که هفت بار دور کعبه دور می زدند و در سنت اسلامی نیز چنین است. هفت نفر از قاریان معروف قرآن بودند که هفت مرتبه شستن چیزهای نجس و قرار دادن هفت عضو بدن در نماز نیز ذکر شده است.

پیامبر اسلام (ص) به آسمان هفتم عروج کرد. نماز دارای هفت رکن، هفت تحلیل و هفت قبله (مکه، مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد) نیز در اسلام مهم است.

هفت در تصوف

هفت وادی سلوک در تصوف معروف است: جستجوی عشق، دانش، جهل، توحید، سرگردانی، مرگ. کوچه.

هفت در هنر و موسیقی

موسیقی ایران و یونان هفت ساز دارد.
هفت نوع ساز بادی وجود دارد.
هفت نت موسیقی وجود دارد (D, D, E, F, C, A, C).
یونانیان باستان هر ساله هفت نفر از بهترین بازیگران نقش های سنگین و غمگین را انتخاب می کردند و نقش های خنده دار و طنز را انتخاب می کردند. آنها مانند رومیان باستان به هفت هنر احترام می گذاشتند.

هفت در علم

«هفت» در میان بسیاری از اقوام باستانی عدد خاصی بود. در فلسفه و نجوم مصر و بابل، عدد هفت به عنوان مجموع دو زندگی، سه و چهار، جایگاه ویژه ای داشت. (پدر و مادر و فرزند یعنی سه نفر اساس زندگی هستند و عدد چهار جمع چهار جهت آسمان و باد است).

صورت فلکی خوشه پروین یا سوریا به «هفت ستاره» معروف است، در حالی که حتی با چشم غیرمسلح تا یازده ستاره در این صورت فلکی دیده می شود.

برای فیلسوف و ریاضیدان یونانی “فیثاغورس”، عدد هفت مفهوم خاص خود را داشت که از مجموع دو عدد سه و چهار تشکیل می شود: مثلث ها و مربع ها توسط ریاضیدانان باستان اشکال هندسی کاملی در نظر گرفته می شدند. هفت، مجموع سه و چهار برای آنها عدد مقدسی بود.

هفت در افسانه ها

در افسانه ها نیز هفت طلسم جادویی را می یابیم. اسب سوار ریش آبی هفت زن داشت، سفید برفی با هفت کوتوله پشت هفت کوه زندگی می کند و افسانه اژدهای هفت سر.

همچنین می توان به هفت منطقه، هفت اورنگ، هفت کتاب شاهنامه، هفت پیکر، هفت مجسمه، هفت خان رستم، هفت الوان و هفت گنج اشاره کرد که به این عدد قداست خاصی بخشیده است.

هفت در تاریخ

همراهان داریوش هفت نفر با او بودند، در نقش رستم بالای آرامگاه داریوش هفت نقش دیده می شود. جنگ هفت ساله در زمان لویی یازدهم اتفاق می افتد. اژدهای هفت سر معروف است. هفت پسر غستاسب هفت راهزن شدند و هفت خوان رستم و اسفندیار معروفند.

در یونان باستان، افسانه ای به نام هفت خدا در ذهن مردم نقش بسته است. علاوه بر این، در یونان، هفت سیاره خدایان در نظر گرفته می شدند: سلن، هلیوس، آرس، هرمس، زئوس، آفرودیت و کرونوس. رم بر روی هفت تپه ساخته شد.

معابد هفت طبقه

در بابل و آشور هر معبد هفت طبقه داشت و هر طبقه به نام یکی از سیارات و هفت رنگ (قرمز، سفید، سیاه، بنفش، آبی و سبز) نامگذاری شده بود. حصار اکباتان هفت دیوار و مقبره کورش هفت پله داشت.

بیشتر بدانید:

چرا برای عید نوروز سفره هفت سین می چینیم؟

سفره هفت سین عید نوروز را چه زمانی تهیه کنیم؟

دلیل برپایی سفره هفت سین نوروزی

یکی از ارکان اصلی نوروز، چیدن سفره هفت سین است تا در آخر سال دور آن جمع شود. در بسیاری از منابع آمده است که «هفت سین» ابتدا «هفت شین» بوده و بعداً به «سین» تبدیل شده است.

با ما در دلگرم همراه باشید تا کمی درباره تاریخچه سین و چرایی چیدن سفره هفت سین در عید نوروز صحبت کنیم.

چگونه گناهان برای هفت سین انتخاب شدند

در جدول هفت سین معمولاً هفت جزء یا بیشتر وجود دارد که با حرف سین شروع می شوند که معمولاً از مجموعه زیر انتخاب شده اند.

سیر، سیب، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو، سماق، سنبل، سکه، سپند، سبستان، فیله، زنبق، سرمه، مغز، سبزی، سیاهدانه. این سینوس ها (همراه با سایر قسمت های این نمودار) معمولاً به عنوان نماد مفاهیمی مانند تولد دوباره، باروری، فراوانی، ثروت و غیره شناخته می شوند.

برخی نیز این مولفه ها را به خدایان ایران باستان، به ویژه آناهیتا و سپندارمذ، ایزدبانوان آب و زمین نسبت می دهند. موادی که امروزه بر سر سفره هفت سین گذاشته می شود معمولاً عبارتند از: سیب، سرکه، سمنو، سماق، سیر، سنجد و سبزی.

چرا سر سفره هفت سین نشسته ایم؟

در آیین‌های باستانی ایران برای هر جشن «سفره‌خوانی» مستقر می‌شد که حاوی انواع غذاها بود. سفره سال نو «هفت سین» نام داشت و قرار بود رنگارنگ‌تر از سفره‌های دیگر باشد.

هر کدام از این خوراکی ها که با حرف سین شروع می شوند، نماد و نشانه چیزی هستند و البته همه این نمادها نویدی تازه و شادابی می دهند.

دلیل چیدن سفره هفت سین چیست؟

با چیدن سفره هفت طبقه مملو از نمادهای شادابی و عشق، آرزوی سلامتی و برکت در سال جدید داریم.

سفره هفت سین از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سنجد: نماد عشق و شیفتگی و یکی از مقدمات اصلی تولد و تولید مثل است. برخی افراد بر این باورند که بوی برگ و گل سنجد یک محرک عشق است.

سبز: نماد شادابی و سرسبزی است و نشان دهنده زندگی انسان و ارتباط آن با طبیعت است.

سمنو: نماد زایش و باروری گیاه است و از جوانه گندم تازه رسیده تهیه می شود.

سکه: که نماد خیر و برکت و درآمد است.

سیب: همچنین نماد محبت است.

سماق و سیر: نماد چاشنی و شادی در زندگی هستند.

اما غیر از آن گیاهان و میوه های سفره، خوان نوروزی اجزای دیگری هم داشت: در این میان «تخم» نماد تولد و آفرینش و نشانه نطفه و نژاد است. «آینه» نماد نور است و باید روی میز گذاشته شود. «آب و ماهی» نشانه برکت زندگی است. ماهی را به نشانه اسفند روی میز می گذارند.

عدد هفت در میان ایرانیان باستان

ایرانیان باستان و ساکنان بابل، عدد «هفت»، لایه‌های آسمان و زمین و هفت سیاره، هفت ستاره (زهره، مشتری، عطارد، زحل، مریخ، زمین و خورشید) را مقدس می‌دانستند. هفته هفت روز است

رنگین کمان هفت رنگ دارد، هفت عجایب جهان وجود دارد. و به طور خلاصه، دلایل زیادی برای گرامی داشتن عدد هفت وجود دارد.

چرا عدد هفت مقدس است؟

در سال 1889 کتابی از یک جهانگرد منتشر شد که از جمله روش شمارش در میان قبیله تورس را شرح می داد. آنها فقط از دو کلمه برای شمارش استفاده می کردند: یک و دو.

برای عدد سه، دو و یک، چهار، دو و دو یک و برای شش می گفتند: دو و دو و دو، اما برای اعداد بزرگتر از 6 می گفتند. هر چیزی گفت “خیلی”.

اگرچه این درک مربوط به پایان قرن نوزدهم است، اما ممکن است شاهدی بر نحوه شمارش در ابتدای شکل گیری مفهوم عدد در انسان های اولیه باشد.

مرتبط:  چرا گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی مهم است

بعداً وقتی برای اعداد بزرگتر یک نام در نظر گرفتند، احتمالاً همان کلمه قبلی «بسیار» یا «بسیار» را برای عدد «هفت» به کار بردند. عدد هفت که قرن های متوالی برای آنها ناشناخته بود، به تدریج به عددی مقدس تبدیل شد.

زمانی که مصریان، بابلی ها و سایر ملل توانستند پنج سیاره نزدیک به خورشید را بشناسند، با جمع ماه و خورشید به عدد هفت رسیدند که بر قداست عدد 7 افزوده شد.

وقتی در روایات قدیم که تا زمان ما ادامه داشته است از شهری گفته می شود که دارای هفت برج و هفت بارو بوده است، به این معناست که این شهر دارای برج و باروهای فراوان بوده است.

هفت آسمان و هفت دریا و هفت کشور یعنی آسمان ها و کشورها و دریاهای بزرگ نه هفت آسمان و هفت دریا (نه کمتر و نه بیشتر).

همیشه به زبان فارسی «هفت بار گاز گرفتن یک بار به لباس» تدریس می کنند. این جمله به این معنا نیست که برای صحت کار و کاهش خطای اندازه گیری یا هر کار دیگری دقیقاً 7 بار تست شود نه شش هشت بار. در اینجا هفت به معنای «بسیار» است. عدد 13 نیز همین سرنوشت را می داند.

هفت از نظر ادیان

به گفته هندی ها در دین برهما انسان هفت بار می میرد.

عروس و داماد باید هفت قدم با هم بردارند. هفت قدم جلوتر می روند و فحش می دهند.

در تورات آمده است که هفت مرد و زن را با خود ببر تا یک نسل در دنیا باقی بماند. یهودیان باستان برای عدد هفت نیز معنای خاصی داشتند، در کتاب اول عهد عتیق (تورات) آمده است که خداوند جهان را در شش روز آفرید، روز هفتم خالق آرام گرفت. موسی در ده فرمان خود از شاگردانش می خواهد که این روز استراحت (شنبه و تعطیلات یهودیان) را تقدیس کنند.

همچنین در این کتاب مقدس از هفت به عنوان عدد کامل استفاده شده است. از آن زمان، عدد هفت توسط یهودیان و بعداً توسط مسیحیان که عهد عتیق را پذیرفتند، یک عدد مقدس در نظر گرفته شده است.

ایرانیان باستان در دین زرتشتی، اهورامزدا را مظهر پاکی می‌دانستند و هفت صفت برای او برمی‌شمردند و بر خلاف او اهریمن را خالق خاک می‌دانستند و می‌گفتند در اطراف اهورامزدا فرشتگانی وجود دارند که مظهر صفات نیکو هستند. و برای آنها که اولاً سین بودند، سفره می گسترانند و هفت خوراکی می گذاشتند که نامشان با سین شروع می شود: سیر، سرکه، سیب، سماق، سمنو، سنجد، سکه و سبزی. روی سفره که به سفره هفت سین معروف است.

هفت در دین مسیح

هفت معجزه، از 33 معجزه ای که مسیح در کتاب مقدس ذکر کرده است، هفت روح شیطانی در کتاب مقدس ذکر شده است. در تعالیم کلیسای کاتولیک هفت گناه کبیره (غرور، وسوسه، بداخلاقی، حسادت، افراط، خشم و تنبلی) و هفت عهد مقدس (تعمید، تسلیم و تأیید، تقدیس و بلوغ، ازدواج، بخشش و توبه، غسل) وجود دارد. قبل از مرگ با روغن مقدس وجود دارد، وارد لباس روحانیت مسیحی می شود.

در بیست و هفتم ژوئن هر سال، روز «هفت انسان خفته»، مسیحیان یاد این هفت برادر را گرامی می دارند که در سال 251 پس از میلاد زنده به دیوار کشیده شدند و به خاطر عقیده و ایمانشان به شهادت رسیدند. مردم عادی می گویند اگر آن روز باران ببارد، بعد از آن هفت هفته هوا بد می شود، بنابراین انسان باید هفت مورد نیاز خود را جمع کند و با چکمه های هفت فرسخی خود به مسافرت برود.

هفت در اسلام

آسمان هفت لایه دارد. سوره مبارکه حمد که اولین سوره قرآن کریم است دارای هفت آیه است. بهشت و بهشت ​​هر کدام هفت سطح و درجه دارند.

فرعون در خواب هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر دید و گفتند هفت سال خشکسالی و هفت سال فراوان خواهد بود. گناهان کبیره هفت نفر است.

قبل از اسلام در میان اعراب مرسوم بود که هفت بار دور کعبه دور می زدند و در سنت اسلامی نیز چنین است. هفت نفر از قاریان معروف قرآن بودند که هفت مرتبه شستن چیزهای نجس و قرار دادن هفت عضو بدن در نماز نیز ذکر شده است.

پیامبر اسلام (ص) به آسمان هفتم عروج کرد. نماز دارای هفت رکن، هفت تحلیل و هفت قبله (مکه، مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد) نیز در اسلام مهم است.

هفت در تصوف

هفت وادی سلوک در تصوف معروف است: جستجوی عشق، دانش، جهل، توحید، سرگردانی، مرگ. کوچه.

هفت در هنر و موسیقی

موسیقی ایران و یونان هفت ساز دارد.
هفت نوع ساز بادی وجود دارد.
هفت نت موسیقی وجود دارد (D, D, E, F, C, A, C).
یونانیان باستان هر ساله هفت نفر از بهترین بازیگران نقش های سنگین و غمگین را انتخاب می کردند و نقش های خنده دار و طنز را انتخاب می کردند. آنها مانند رومیان باستان به هفت هنر احترام می گذاشتند.

هفت در علم

«هفت» در میان بسیاری از اقوام باستانی عدد خاصی بود. در فلسفه و نجوم مصر و بابل، عدد هفت به عنوان مجموع دو زندگی، سه و چهار، جایگاه ویژه ای داشت. (پدر و مادر و فرزند یعنی سه نفر اساس زندگی هستند و عدد چهار جمع چهار جهت آسمان و باد است).

صورت فلکی خوشه پروین یا سوریا به «هفت ستاره» معروف است، در حالی که حتی با چشم غیرمسلح تا یازده ستاره در این صورت فلکی دیده می شود.

برای فیلسوف و ریاضیدان یونانی “فیثاغورس”، عدد هفت مفهوم خاص خود را داشت که از مجموع دو عدد سه و چهار تشکیل می شود: مثلث ها و مربع ها توسط ریاضیدانان باستان اشکال هندسی کاملی در نظر گرفته می شدند. هفت، مجموع سه و چهار برای آنها عدد مقدسی بود.

هفت در افسانه ها

در افسانه ها نیز هفت طلسم جادویی را می یابیم. اسب سوار ریش آبی هفت زن داشت، سفید برفی با هفت کوتوله پشت هفت کوه زندگی می کند و افسانه اژدهای هفت سر.

همچنین می توان به هفت منطقه، هفت اورنگ، هفت کتاب شاهنامه، هفت پیکر، هفت مجسمه، هفت خان رستم، هفت الوان و هفت گنج اشاره کرد که به این عدد قداست خاصی بخشیده است.

هفت در تاریخ

همراهان داریوش هفت نفر با او بودند، در نقش رستم بالای آرامگاه داریوش هفت نقش دیده می شود. جنگ هفت ساله در زمان لویی یازدهم اتفاق می افتد. اژدهای هفت سر معروف است. هفت پسر غستاسب هفت راهزن شدند و هفت خوان رستم و اسفندیار معروفند.

در یونان باستان، افسانه ای به نام هفت خدا در ذهن مردم نقش بسته است. علاوه بر این، در یونان، هفت سیاره خدایان در نظر گرفته می شدند: سلن، هلیوس، آرس، هرمس، زئوس، آفرودیت و کرونوس. رم بر روی هفت تپه ساخته شد.

معابد هفت طبقه

در بابل و آشور هر معبد هفت طبقه داشت و هر طبقه به نام یکی از سیارات و هفت رنگ (قرمز، سفید، سیاه، بنفش، آبی و سبز) نامگذاری شده بود. حصار اکباتان هفت دیوار و مقبره کورش هفت پله داشت.

بیشتر بدانید:

سفره هفت سین عید نوروز را چه زمانی تهیه کنیم؟

چرا برای عید نوروز سفره هفت سین می چینیم؟

فلسفه سفره هفت سین چیست و چرا ایرانیان در ایام نوروز سفره هفت سین را می چینند و تزیین می کنند؟ نماد هر یک از هفت سین چیست؟ برای ارائه توضیحات سفره هفت سین عید نوروز در ادامه با ما همراه باشید.

مرتبط:  چرا از فلز آهن به طور گسترده در تولید وسایل یک کارخانه کاغذ سازی استفاده می کنند

فلسفه سفره هفت سین و اجزای آن

نوروز یکی از کهن ترین جشن های دوران باستان است که آداب و رسوم بسیاری دارد. یکی از معروف ترین مراسم نوروزی ایرانیان، پهن کردن سفره هفت سین است.

امروزه ایرانیان چند ساعت مانده به عید نوروز، سفره هفت سین می چینند و غذاهایی که نامشان با سین شروع می شود مانند سنجد، سبزه، سمنو، سکه، سیب، سماق و سیر روی سفره می گذارند.

با ورود اسلام به ایران، قرآن کریم نیز وارد سفره هفت سین شد. هر یک از اجزای هفت سین نشانه مفاهیمی مانند رشد، تولد و باروری، برکت و… است.

سفره هفت سین از گذشته تا امروز

ایرانیان با اهدای هفت سین به دوازده عدد برج مقدس برای اولین روز بهار وسایلی مانند آب و سرسبزی نشان دهنده (نور و فراوانی)، آتشدان (پایداری نوروترمی)، شیر نماد (تولد، رستاخیز و رستاخیز) هستند. تولد دوباره، تخم مرغ (نژاد و دانه)، نماد آینه (شفافیت و پاکی)، نماد بزرگتر (باروری و تولد)، نماد سیب (راز عشق)، نماد انار (مقدس بود)، نماد سکه (برکت و ثروت) ، نماد ماهی (اسفند تمام شد)، نارنج نماد (زمین) روی سفره خود مشک بید (بازو بازو) می گذاشتند.

گلاب، نان هفت دانه، خرما، پنیر، شکر، شاخه های انار، بید، انجیر و کتاب مقدس از دیگر چیزهایی بود که ایرانیان بر سر سفره هفت گذاشتند.

برخی منابع ذکر کرده اند که ایرانیان قبل از اسلام سفره ای به نام «هفت چین» داشتند و در نوروز غذا را در هفت ظرف چینی به نام هفت چین یا هفت دینی می چیدند.

در برخی اسناد تاریخی آمده است که ایرانیان در گذشته سفره ای به نام هفت شین داشته اند که به مرور زمان نام آن تغییر کرده است. اجزای سفره هفت شین شمع، شراب، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه های گیاه بود.

در زمان ساسانیان، هفت شین به رسم رایج ایرانیان تبدیل شد و شمشاد را در کنار سایر سوغات نوروزی به عنوان نماد جاودانگی بر سر سفره می گذاشتند.

در برخی روستاها رسم هفت سینی اجرا شده است. غذاهای مختلف را در هفت سینی می گذاشتند. هفت سین به تدریج با حذف (y) به هفت سین معروف شد.

دلیل تبدیل هفت شین به هفت سین

موارد مشابه

در زمان ساسانیان و قبل از اسلام، ایرانیان سفره‌ای به نام هفت شین پهن می‌کردند که روی آن شمع، شراب، شهد، شمشاد، شربت و شقایق می‌گذاشتند. پس از ورود اسلام به ایران و حرام شدن شراب آنها، سرکه را سر سفره می گذاشتند که همنشین شراب شد و به همین دلیل نام شین به سین تغییر یافت.

دلیل عدد «هفت» سین های نوروزی

در زبان باستانی نام عدد هفت «امرداد» به معنای زندگی و جاودانگی است. از این رو ایرانیان باستان هفت نام را به عنوان نماد خود برگزیدند و در نوروز قرار دادند.

هفت برای ایرانیان مقدس است و از عدد هفت برای مفاهیمی مانند شانس و فال نیک استفاده می کردند. به عنوان مثال، هفت رنگ رنگین کمان، هفت خان رستم، هفت آسمان، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان، هفت پیکر و ….

عدد هفت در قرآن و برای مسلمانان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و عدد هفت در برخی از آیات و سوره های قرآن ذکر شده است. مثلاً حج هفت مرحله دارد و اولین قاریان نیز هفت مرحله بوده است.

✅ مطلب مشابه: مدل سفره هفت سین + وسایل لازم و ایده های خلاقانه

اجزای فعلی هفت سین

سالیان دراز است که هفت نوع غذا و سبزی که حرف اولشان «سین» است در سفره هفت سین می گذارند، مانند (سیر، سرکه، سماق، سنجد، سمنو، سبزی و سیب) و بعد از ورود اسلام. ایرانی ها آنها را سر سفره می گذارند، قرآن خود را می گذارند و سال جدید را با آیات قرآن آغاز می کنند. مسلمانان قرآن، زرتشتیان کتاب اوستا و کلیمیان کتاب تورات را بر سفره های خود می گذارند.

ماهی، تخم مرغ تزیین شده و آینه از دیگر عناصر سفره هفت سین است.

گذاشتن سنبل، سکه و سماور روی سفره هفت سین، واقعیت هفت سین ندارد. به همین ترتیب ماهی قرمز نیز نماد عید چینی است. در عید چین ماهی قرمز رها می شود تا زندگی جاری شود اما در عید ایرانی ماهی قرمز را در قفس نگه می داریم تا از بین برود.

در هفت سین فارس نیز انار کاشته شد که نماد عشق است. همچنین سیب قرمز را در ظرف آبی می گذارند تا عشق همیشه جاودانه باشد. پس بهتر است آداب و رسوم خود را حفظ کنیم.

این روزها سفره هفت سین روی زمین یا سفره پهن می شود و اعضای خانواده دور سفره هفت سین می نشینند و برای سالی سرشار از شادی و نیکی دعا می کنند. عده ای در همان روز عید سفره نوروزی را جمع می کنند، اما عده ای سیزده روز سفره را نگه می دارند و در روز سیزدهم، برگ های هفت سین را در آب می اندازند.

سفره های هفت سین نماد چیست؟

قرآن کریم، شاهنامه یا فلنامه حافظ: اولین چیزی که هنگام چیدن سفره هفت سین بر سفره گذاشته می شود قرآن است. با ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن بسیاری از آنان، قرآن را بر سر سفره هفت سین خود گذاشتند تا سال جدید را با توکل به خدا آغاز کنند. از قدیم الایام شاهنامه و فالنامه حافظ نیز بر سر سفره هفت سین گذاشته شده است.

سبز: سبز یکی از غذاهای هفت سین است که با رنگ سبز خود روح را شاداب می کند. ایرانی ها قبل از فرا رسیدن سال نو و در روزهای پایانی سال گندم یا عدس می کارند و برخی سبزی های آماده نیز تهیه می کنند.

در ایران باستان، 20 روز قبل از فرا رسیدن سال نو در کاخ شاهان، 12 ستون از خشت خام ساخته و روی هر کدام نقشی از غلات می کاشتند. اگر سبزه ها خوب رشد کنند، سالی پر از برکت را پیش بینی می کنند. سبز نماد شادابی و سر سبز نماد زندگی انسان و پیوند آن با طبیعت است.

سیب: سیب نمادی از سلامتی و زیبایی است که برای حفظ سلامت افراد خانه روی میز گذاشته می شود.

سمنو: سمنو از جوانه گندم پخته می شود و نمادی از باروری گیاه و فراوانی غذاها و غذاهای لذیذ و مقوی است.

سنجد: سنجد یکی از اجزای سفره هفت سین است که بوی برگ های آن محرک عشق و محبت است و نماد تولد و عشق است.

سیر: سیر یکی از اجزای سفره نوروزی است که نمادی از پاکیزگی محیط و سلامت بدن و همچنین رفع چشم درد است. به همین دلیل زرتشتیان سیر را بر سفره هفت سین می گذاشتند، زیرا معتقد بودند بوی سیر دیوان را می راند. سیر را پوست کندند و روی میز گذاشتند.

سرکه: سرکه را مانند سیر روی سفره هفت سین می گذارند تا محیط را پاکیزه کند، آلودگی ها را از بین ببرد و سحر و جادو را از بین ببرد.

سماق: یکی از اجزای سفره هفت سین و نماد عشق و محبت است.

سفره هفت سین دارای اجزای دیگری نیز می باشد که عبارتند از:

سکه: (نشانگر برکت و ثروت)

تخمک: (نماد تولد و علامت اسپرم)

آینه: (نماد روشنایی)

آب و ماهی: نماد (برکت)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا