چرا زیر شکمم سمت چپ درد میکنه

بسیاری از افراد احساس درد در ناحیه شکم را دل درد یا معده درد می نامند. این تفکر نسبتاً اشتباه است. به عنوان مثال، درد در سمت چپ شکم یکی از مهم ترین دلایل احساس ناراحتی در این قسمت از بدن است که به عنوان نشانه ای از بیماری یا مشکل جدی در بدن تعبیر می شود. برخی از بیماری ها که با درد شکم در سمت چپ همراه است، هم در مردان و هم در زنان شایع است و برخی دیگر فقط مختص جنس خاصی است.

پیشنهاد می کنیم هر زمان که در ناحیه شکم خود به خصوص در سمت چپ احساس درد کردید با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید. اما در این مقاله مجله دکتر دکتر قصد داریم به بررسی علل ایجاد این درد در بدن بپردازیم; با ما بمان.

درد در سمت چپ شکم چه علامتی دارد؟

درد شکم به عنوان یک علامت رایج در بسیاری از بیماری ها یکی از دلایل اصلی مراجعه به پزشک است. وجود اندام هایی مانند تخمدان، رحم، قسمت هایی از روده کوچک، طحال، روده بزرگ، کولون سیگموئید و کولون نزولی، لوله فالوپ چپ و حالب چپ باعث درد شکم می شود. در طول این مدت، زنان معمولاً به دلیل اندام های تناسلی داخلی خود مانند تخمدان چپ، لوله فالوپ چپ و رحم، درد بیشتری را در سمت چپ شکم نسبت به مردان احساس می کنند. علاوه بر این، به دلیل بیماری هایی که در زنان شایع تر از مردان است، مانند کیست تخمدان یا سندرم روده تحریک پذیر، خطر ابتلا به درد سمت چپ شکم را در زنان افزایش می دهد. البته ناگفته نماند که هرگونه آسیب، عفونت یا فشار به هر قسمت از بدن در سمت چپ شکم می تواند منجر به درد در آن ناحیه شود.

علائم درد شکم چپ به انواع حاد و مزمن، مبهم و آشکار، پیوسته و متناوب تقسیم می‌شوند که البته برخی از این علائم همان علائم درد شکم راست است. درد در این ناحیه ممکن است با علائمی مانند تهوع، استفراغ، تب و لرز، بی اشتهایی، حساسیت و احساس سنگینی در این ناحیه همراه باشد. اگر هر یک از این علائم را دارید، پیشنهاد می کنیم در اسرع وقت با یک متخصص گوارش مشورت کنید. بیماری ها و علل اصلی درد شکم در سمت چپ عبارتند از:

کولیت

ادم روده که با نام کولیت نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی روده است که باعث التهاب طولانی مدت در بخشی از دستگاه گوارش می شود. معمولاً داخلی ترین سطح کولون و رکتوم تحت تأثیر قرار می گیرد. در حالی که درد شکمی مرتبط با دیورتیکولیت اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شود، علائم کولیت (التهاب روده بزرگ) به تدریج ایجاد می شود. همچنین کولیت با تغییراتی در عملکرد روده (اسهال یا اسهال خونی) همراه است و دیورتیکولیت معمولاً این را نشان نمی دهد. کولیت اغلب در اثر عفونت (از جمله مسمومیت غذایی)، کم خونی و واکنش های خود ایمنی ایجاد می شود.

کیست های تخمدان

تخمدان ها در شکم در دو طرف رحم قرار دارند. برخی از زنان در طول زندگی خود از کیست تخمدان رنج می برند. اما کیست ها معمولا بدون درد هستند و خود به خود از بین می روند. بسیاری از زنان حتی نمی دانند که کیست تخمدان دارند. با این حال، در برخی موارد، کیست ها می توانند باعث درد لگن شوند. اگر درد شدید همراه با تب، سرگیجه یا تنفس سریع باشد، ممکن است کیست پاره شده یا پیچ خوردگی تخمدان باشد. هر دو نیاز به درمان فوری دارند. اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از کیست تخمدان وجود ندارد، اما می توان آن را در طول معاینه معمول لگن یا سونوگرافی تشخیص داد.

سنگ کلیه

سنگ کلیه چپ، عفونت یا تومور می تواند باعث درد بالای شکم یا درد در سمت چپ شکم شود. هر گونه رسوبی که در داخل کلیه ها ایجاد شود و باعث درد در پشت و پهلو شود، سنگ کلیه نامیده می شود. علاوه بر درد شکم، علائم ادراری مانند ناراحتی، تغییر رنگ، بوی ناپایدار یا نیاز دائمی به تخلیه مثانه ممکن است در فردی که سنگ کلیه دارد دیده شود. سنگ کلیه به دلایل مختلفی مانند سابقه خانوادگی یا عادات غذایی نامناسب ایجاد می شود. بسته به نوع سنگ و شرایط بیمار درمان می شود.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت وضعیتی است که در آن پاکت های برجسته در پوشش داخلی روده بزرگ یا کولون ایجاد می شود. به تدریج این پاکت ها عفونی یا ملتهب می شوند. جدی ترین علائم این مشکل درد در قسمت پایین و سمت چپ شکم است. دیورتیکولیت یکی از شایع ترین دردهای سمت چپ شکم است و به طور کلاسیک با تب، تغییر عادات روده، گاهی اوقات خونریزی، لرز و علائم نسبتاً موضعی همراه است. در موارد شدید، دیورتیکولیت می تواند منجر به خونریزی، فتق یا انسداد روده شود. تشخیص بیماری نیاز به آزمایش های فیزیکی و تصویربرداری دارد.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یکی از بیماری هایی است که برخی از زنان به دلایل مختلف از آن رنج می برند. عفونت ها و باکتری های جنسی، عفونت های لگن زنان، اندومتریوز شدید، سرطان دهانه رحم و غیره. از جمله علل بیماری التهابی لگن هستند. بیماری التهابی لگن ممکن است علائمی ایجاد نکند. اما در موارد دیگر، می تواند باعث درد شکم یا لگن، تب، ادرار دردناک یا مقاربت دردناک شود.

نفخ شکم

نفخ معمولاً دردناک نیست، اما می تواند آزاردهنده و شرم آور باشد. نفخ اغلب در اثر بلع هوا (جویدن آدامس یا خوردن یا آشامیدن خیلی سریع) ایجاد می شود. افراد مبتلا به بیماری‌های خاصی مانند بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک‌پذیر، یا عدم تحمل لاکتوز یا فروکتوز، بیشتر در معرض نفخ هستند. برای درمان نفخ نیز می توان از گیاهان دارویی استفاده کرد. این داروها عوارض جانبی ندارند و منجر به بهبود طولانی مدت نفخ می شوند.

گاستریت

هنگامی که معده دارای التهاب یا عفونت خفیف لایه مخاطی است. به این گاستریت می گویند. گاهی اوقات به دلیل التهاب طولانی مدت، فرد دچار زخم معده می شود. التهاب می تواند در اثر عفونت، استفاده منظم از مسکن ها یا الکل ایجاد شود. زخم معده و ورم معده شایع ترین علل درد در سمت چپ شکم هستند و معمولاً با درد عمیق همراه هستند که ممکن است در شب بدتر شود. این دردها اغلب با حالت تهوع و استفراغ، کاهش وزن و مدفوع تیره همراه است.

فتق

بارزترین علامت فتق بیرون زدگی اندام داخلی از نقطه ضعف یا سوراخی در عضلات اطراف آن است. به زبان ساده به بیرون زدگی غیر طبیعی اعضای بدن فتق می گویند. انواع مختلفی از فتق وجود دارد. فتق زمانی رخ می دهد که لایه های عضلانی شکم ضعیف شوند.

ایلئوس

انسداد روده مشکلی است که در آن غذا و مایعات نمی توانند از روده کوچک (روده باریک) یا روده بزرگ (کولون) عبور کنند زیرا مسیر عبور آن مسدود شده است. یبوست روده می تواند ناشی از چسبندگی روده باشد که معمولاً پس از جراحی رخ می دهد، وجود کیسه های ملتهب یا پر از چرک در دیواره روده (دیورتیکولیت)، فتق یا تومور. بدون درمان پزشکی، قسمت های مسدود شده روده می میرند و مشکلات جدی ایجاد می کنند. اما با مراقبت دقیق زیر نظر متخصص گوارش، انسداد روده اغلب با موفقیت برطرف می شود.

علل شایع انسداد روده شامل بافت اسکار ناشی از جراحی، فتق و تومور است. علائم می تواند شامل درد، نفخ و از دست دادن اشتها باشد. درمان به منبع و شدت انسداد بستگی دارد، اما انسداد می تواند به اندازه ای شدید باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و حتی جراحی داشته باشد.

عفونت ریه چپ

قسمت پایینی ریه چپ به پشت شکم فشار می آورد. عفونت ریه یا ذات الریه که در قسمت پایین ریه سمت چپ تأثیر می گذارد می تواند باعث درد بالای شکم شود.

زونا

عفونت زونا روی پوست می تواند باعث درد شدید و احساس سوزش در سمت چپ شکم حتی قبل از ظاهر شدن بثورات شود. ایجاد درمان پزشکی زونا را در اسرع وقت دریافت کنید.

غده فوق کلیوی سمت چپ

در برابر بیماری هایی که غده فوق کلیوی را تحت تأثیر قرار می دهند؛ درد شکم بسیار خفیف است. مگر اینکه تومور بزرگی در این غده ایجاد شود. غده فوق کلیوی سمت چپ یکی از این مشکلات فیزیکی و ریشه درد در ناحیه چپ شکم است.

پانکراس

انتهای لوزالمعده ممکن است تحت تأثیر کیست یا تومور پانکراس قرار گیرد و در نتیجه درد شکم ایجاد شود.

درد طحال

بزرگ شدن طحال می تواند در اثر آسیب به طحال یا عفونت هایی مانند مالاریا ایجاد شود.

سوء هاضمه

در حالی که سوء هاضمه یک بیماری نیست، اما علائم اصلی آن شامل درد شکم و احساس سیری اولیه هنگام غذا خوردن است. راه های زیادی برای درمان سوء هاضمه وجود دارد، یکی از روش های رایج استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سوء هاضمه است. برای مشاهده مکمل های گیاهی برای درمان سوء هاضمه روی بنر زیر کلیک کنید.

کشش و پارگی عضلات شکم: در نتیجه فعالیت بدنی شدید یا ورزش، کشش عضلات شکم و پارگی فیبرهای عضلانی امکان پذیر است. این باعث درد در ناحیه کشش ماهیچه می شود.

مرتبط:  چرا باید سواد رسانه ای داشته باشیم تفکر هشتم

سرطان

با پیشرفت سرطان در اندام های ناحیه شکم و سایر اندام ها درگیر سرطان هستند، درد در ناحیه شکم ایجاد می شود.

تشخیص درد سمت چپ شکم

علت درد شکم بر اساس ویژگی های آن، معاینه فیزیکی و آزمایشات تشخیص داده می شود. پزشک احتمالاً یک سری سوالات در مورد ویژگی های درد، الگوها و مدت درد از شما خواهد پرسید. همچنین اطلاعاتی در مورد وضعیت جسمی یا روحی شما ارائه می دهد.

راه های تشخیص نوع درد شکم برای کنترل و درمان آن با تشخیص پزشک یکی از موارد زیر است:

معاینهی جسمی

تست های آزمایشگاهی؛ شمارش کامل خون (CBC)، آنزیم های کبدی، آنزیم های پانکراس (آمیلاز و لیپاز)، آزمایش های بارداری و ادرار

اشعه ایکس ساده از شکم

مطالعات اشعه ایکس

سونوگرافی

سی تی اسکن شکم (شامل تمام اندام ها و روده ها)

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

باریم اشعه ایکس

آندوسکوپی کپسولی

روش های آندوسکوپی، از جمله ازفاگوگاسترودئودنوسکوپی یا EGD

کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر

سونوگرافی آندوسکوپی (EUS)

درمان درد شکم در سمت چپ

درمان درد سمت چپ شکم به دلیل علت آن و بیماری ایجاد کننده درد بستگی دارد برای درمان این درد، متخصص گوارش ممکن است از یکی از روش های درمانی زیر استفاده کند:

مسکن بدون عوارض

داروهای تجویزی برای التهاب، GERD، زخم، یا درد کلیه

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد افسردگی با دوز پایین

تغییرات رفتاری، از جمله حذف برخی غذاها یا نوشیدنی ها که ممکن است به درد شکم کمک کند

جراحی برای جلوگیری از انسداد روده، فتق یا اندام های عفونی

برای درمان دردهای سمت چپ شکم به دکتر مراجعه کنید!

درد بدن خود را جدی بگیرید. درد سمت چپ شکم در مردان یا درد سمت چپ در زنان هر کدام از علائم خاصی هستند که باید بررسی و درمان شوند. بنابراین، اگر در سمت چپ شکم احساس درد کردید، سریعاً با متخصص گوارش مشورت کنید، زیرا این نشانه بیماری خاصی است که باید در اسرع وقت درمان شود. در صورت نیاز به مشاوره و مراقبت می توانید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین دکتر دکتر کمک بگیرید.

در نهایت از شما می خواهیم که اگر در مورد درد سمت چپ شکم سوالی دارید از ما بپرسید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. اشتراک گذاری

علت درد در سمت چپ و پایین شکم چیست و چگونه می توان علت آن را دریابید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سمت چپ پایین شکم محل روده بزرگ (کولون) و برای برخی از زنان – تخمدان چپ است. درد خفیف در این ناحیه معمولا جای نگرانی ندارد و ممکن است ظرف یک یا دو روز خود به خود برطرف شود.

اگر درد ناشی از تصادف یا جراحت را تجربه کردید، فوراً با اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر احساس فشار یا درد در قفسه سینه خود کردید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، از شخصی بخواهید که شما را به اورژانس برساند:

تب

حساسیت شدید به لمس در ناحیه آسیب دیده

تورم شکم

مدفوع خونی

حالت تهوع و استفراغ مداوم

کاهش وزن غیر قابل توضیح

ظاهر زرد پوست (یرقان)

برای اینکه بدانید چه چیزی باعث درد در سمت چپ و پایین شکم می شود و چه کاری باید انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

دیورتیکولیت یکی از شایع ترین علل درد در سمت چپ شکم است

در بسیاری از موارد، درد مداوم مخصوص دردهای چپ و پایین شکم ناشی از دیورتیکولیت است. دیورتیکولیت پاکت های کوچکی هستند که به دلیل فشار روی نقاط ضعیف روده بزرگ ایجاد می شوند.

دیورتیکولیت یک مورد شایع است و حتی بعد از 40 سالگی نیز افزایش می یابد. هنگامی که یک جیب پاره می شود، تورم و عفونت می تواند باعث دیورتیکولیت شود.

علائم دیگر عبارتند از:

تب

حالت تهوع

بالا آوردن

درد و حساسیت شکم

علائم کمتر شایع دیورتیکولیت می تواند یبوست یا اسهال باشد. برای دیورتیکولیت خفیف، اکثر افراد به استراحت، تغییرات رژیم غذایی و آنتی بیوتیک ها پاسخ خوبی می دهند. برخی از افراد در صورت داشتن علائم شدید یا تکرار شونده نیاز به جراحی دارند.

سایر علل شایع درد پایین شکم سمت چپ

برخی از شایع ترین علائم درد در سمت چپ و پایین شکم در زیر توضیح داده شده است.

گاز

گاز و آروغ طبیعی است. گاز را می توان در دستگاه گوارش از معده تا راست روده به عنوان یک نتیجه طبیعی از بلع و هضم یافت.

گاز ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

هوای زیادی را قورت دهید

شکم پرستی

سیگار کشیدن

آدامس

عدم توانایی در هضم کامل برخی غذاها

خوردن غذاهایی که گاز تولید می کنند

تجزیه باکتری در روده بزرگ

گاز معمولا جدی نیست. اگر این علائم ادامه یافت یا با علائم دیگری همراه بود، با پزشک خود مشورت کنید:

بالا آوردن

اسهال

یبوست

کاهش وزن ناخواسته

درد معده

خون در مدفوع

سوء هاضمه

سوء هاضمه معمولا بعد از خوردن غذا رخ می دهد. هنگام غذا خوردن، معده اسید تولید می کند. این اسید می تواند مری، معده یا روده کوچک را تحریک کند.

درد معمولاً در قسمت فوقانی شکم رخ می دهد، اما در موارد نادری در قسمت تحتانی شکم نیز تأثیر می گذارد. سوء هاضمه معمولاً خفیف است و بیشتر افراد ناراحتی، درد یا احساس سوزش را تجربه می کنند که ممکن است همراه با آن باشد. علائم دیگر عبارتند از:

درد معده

احساس پری یا نفخ

آروغ زدن یا عبور گاز

حالت تهوع

اگر سوء هاضمه ادامه یافت یا بدتر شد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک آلرژی مزمن است که زمانی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود که فرد نتواند گلوتن را هضم کند. گلوتن پروتئینی است که در گندم و در بسیاری از غذاها و محصولات رژیمی یافت می شود. هنگامی که فردی مبتلا به بیماری سلیاک است، سیستم ایمنی به قسمت هایی از روده حمله می کند و باعث مشکلات گوارشی و کمبود ویتامین می شود.

علائم بیماری سلیاک می تواند شامل موارد زیر باشد:

فشار و گاز

نفخ شکم

معده درد

کاهش وزن

اسهال

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده نشده معمولاً به دلیل این بیماری از سوء تغذیه و توقف رشد رنج می برند.

عدم تحمل لاکتوز

فرد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز در هضم شیر و محصولات لبنی مانند پنیر و ماست مشکل دارد. این به این دلیل است که چنین فردی دچار کمبود آنزیمی به نام لاکتاز است. لاکتاز لاکتوز شیر را به قندهای ساده و گالاکتوز تجزیه می کند.

هنگامی که فردی دارای سطوح بالای لاکتوز در خون خود باشد، ممکن است علائم عدم تحمل لاکتوز را تجربه کند. این علائم عبارتند از:

مدفوع شل یا اسهال

درد در ناحیه شکم

نفخ شکم

حالت تهوع

غرش و صداهای معده

بیماری های التهابی روده

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو بیماری هایی هستند که باعث التهاب دردناک دستگاه گوارش می شوند. بیماری کرون در روده کوچک و کولیت اولسراتیو در روده بزرگ شایع تر است.

علت بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو هنوز مشخص نیست. شایع ترین علائم آن شامل درد شکم و اسهال خونی است. همچنین باعث تب و کاهش وزن بدون دلیل می شود.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی مزمن است که پزشکان تنها زمانی آن را تشخیص می دهند که سایر علل علائم بیمار را رد کنند. علائم سندرم روده تحریک پذیر عبارتند از:

معده درد

فشار

یبوست یا اسهال

گاز

نفخ شکم

ایلئوس

هنگامی که انسداد در روده وجود دارد، غذا نمی تواند از سیستم گوارش عبور کند. این منجر به بازخورد دردناکی می شود که باید فوراً مورد توجه قرار گیرد. انسداد روده عمدتاً در افراد مسن رخ می دهد و معمولاً توسط بیماری های دیگری مانند دیورتیکولیت یا سرطان روده بزرگ ایجاد می شود.

علائم رایج انسداد روده عبارتند از:

معده درد

ناتوانی در اجابت مزاج

گسترش

بالا آوردن

یبوست

یبوست

یبوست زمانی رخ می دهد که فرد قادر به دفع مدفوع نباشد. این عارضه اغلب به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک است. بهبود تغذیه و افزایش تحرک دو روش موثر برای درمان یبوست است. برخی از علائم یبوست عبارتند از:

زور در هنگام اجابت مزاج

نیاز به فشار دادن شکم برای فشار دادن مدفوع به سمت پایین

مدفوع توده ای یا خیلی سفت

احساس انسداد در مقعد

احساس دفع نکردن تمام مدفوع

تعداد دفعات کمتر از سه بار در هفته

فتق

فتق توسط یک عضو داخلی یا بخشی از بدن ایجاد می شود که بر عضله یا بافت اطراف فشار وارد می کند. ممکن است یک توده یا تورم در شکم یا لگن همراه با فتق ایجاد شود.

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

افزایش اندازه برآمدگی

افزایش درد در این ناحیه

درد هنگام بلند کردن وسایل

درد خفیف

سیری

علائم مختلفی با هر نوع فتق رخ می دهد. به عنوان مثال، فتق معده باعث تورم نمی شود. این علت خاص به نوع فتق بستگی دارد. فتق می تواند مشکلات جدی ایجاد کند، بنابراین اگر به آن مشکوک هستید به پزشک مراجعه کنید.

مرتبط:  چرا استقلال در کمپ حجازی تمرین نمی کند

سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه معمولاً زمانی که از داخل کلیه به سمت مزانتر می‌روند، مشکل ایجاد می‌کنند، یعنی همان لوله‌ای که کلیه را به مثانه متصل می‌کند.

این سنگ حتی می تواند باعث درد شدید در پهلو و شکم زیر ناف شود. این درد معمولاً به صورت موجی می آید و لحظه به لحظه با حرکت سنگ در مسیر مجاری ادراری بهتر یا بدتر می شود.

ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

ادرار صورتی، قرمز، قهوه ای، کدر یا بدبو

دردناک یا تکرر ادرار بیش از حد طبیعی

حالت تهوع

بالا آوردن

تب یا لرز

سنگ کلیه علت خاصی ندارد. بعضی چیزها می توانند خطر را افزایش دهند، به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای خانواده شما سنگ داشته باشد. اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند، به پزشک خود مراجعه کنید.

زونا

آیا تا به حال آبله مرغان گرفته اید؟ اگر چنین است، ویروس واریسلا-زوستر بی سر و صدا بدن شما را گرفته است. این ویروس می تواند دوباره باعث ایجاد زونا شود. این خطر با افزایش سن، معمولا بعد از 50 سالگی افزایش می یابد. عفونت زونا می‌تواند باعث ایجاد بثورات دردناکی شود که شبیه تاول‌هایی در اطراف یک طرف بدن است. گاهی بثورات روی گردن و صورت ظاهر می شود. برخی افراد جوش دارند اما درد ندارند.

علائم دیگر عبارتند از:

سوزش، بی حسی یا گزگز

حساسیت به لمس

تاول هایی که می ترکند و زخم ایجاد می کنند

خارش

واکسن آبله می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. اگر دچار زونا شدید، به پزشک خود مراجعه کنید. شروع درمان در مراحل اولیه می تواند عفونت را کاهش دهد و خطر مشکلات بعدی را کاهش دهد.

علت درد در ناحیه چپ و پایین شکم در زنان

برخی از علل درد در سمت چپ شکم فقط زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری ها می توانند جدی تر باشند یا نیاز به درمان خاصی داشته باشند. در این موارد ممکن است درد در سمت راست شکم ظاهر شود.

درد قاعدگی (دیسمنوره)

کرامپ معمولا قبل و در طول قاعدگی اتفاق می افتد. اگرچه درد می تواند یک ناراحتی جزئی باشد زیرا بر فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد، دردهای قاعدگی معمولاً جدی نیستند.

در صورت داشتن موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

دردی که بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد

علائمی که با گذشت زمان بدتر می شوند

اگر بالای 25 سال دارید و درد شما شروع به بدتر شدن می کند

اندومتریوز

در آندومتریوز، بافتی که به طور معمول داخل رحم را می پوشاند، خارج از رحم رشد می کند. این می تواند باعث درد شکم شود و منجر به ناباروری شود.

برخی از علائم دیگر آن عبارتند از:

دردهای قاعدگی وحشتناک که با گذشت زمان بدتر می شوند

درد همراه با رابطه جنسی

حرکات روده (اسهال) یا ادرار دردناک

لکه بینی بین پریودها

علت آندومتریوز ناشناخته است. زمانی باید به پزشک مراجعه کنید که علائم شما شدید است و در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان یک کیسه پر از مایع در داخل یا روی سطح تخمدان است. اینها بخشی از چرخه طبیعی یک زن هستند. اکثر کیست ها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و در عرض چند ماه بدون هیچ درمانی ناپدید می شوند. کیست بزرگ می تواند باعث ناراحتی شود. می تواند به مثانه فشار وارد کند و تکرر ادرار را افزایش دهد.

اگر کیست پاره شود (ترکد)، می تواند مشکلات جدی مانند درد شدید یا خونریزی داخلی ایجاد کند. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، فوراً به پزشک یا مرکز پزشکی مراجعه کنید:

درد ناگهانی و شدید شکم

درد همراه با تب و استفراغ

علائم شوک مانند سردی پوست، تنفس سریع، سرگیجه، سبکی سر یا ضعف

پیچ خوردگی تخمدان

کیست های بزرگ تخمدان می توانند موقعیت تخمدان را در بدن زن تغییر دهند. این وضعیت خطر پیچ خوردگی تخمدان را افزایش می دهد، که یک پیچ خوردگی دردناک تخمدان است که می تواند جریان خون را در ناحیه قطع کند. لوله های فالوپ نیز می توانند از این عارضه رنج ببرند. پیچ خوردگی تخمدان بیشتر در دوران بارداری یا هنگام استفاده از هورمون ها برای افزایش تخمک گذاری اتفاق می افتد.

پیچ خوردگی تخمدان شایع نیست. وقتی این اتفاق می افتد، زنان در دوره باروری خود هستند. در صورت احساس درد شدید یا ناگهانی شکم همراه با استفراغ با پزشک مشورت کنید. برای ترمیم پیچ خوردگی یا تخمدان یا برداشتن آن باید جراحی انجام شود.

حاملگی خارج رحمی

در حاملگی خارج از رحم، تخمک بارور شده قبل از رسیدن به رحم رشد می کند. این معمولا در داخل لوله های فالوپ متصل به رحم اتفاق می افتد. فردی که حاملگی خارج از رحم دارد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. علاوه بر درد شکم، علائم معمولاً عبارتند از:

پریودهای از دست رفته و سایر علائم بارداری

خونریزی واژن

ترشحات آبکی

درد در هنگام ادرار یا مدفوع

درد شانه در انتهای شانه

اگر این علائم را دارید و فکر می کنید ممکن است باردار باشید، حتی اگر تست بارداری شما منفی است و هنوز خیلی زود است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

حاملگی خارج از رحمی که خاتمه می یابد (از بین می رود) جدی است و برای ترمیم لوله فالوپ نیاز به جراحی دارد. در صورت مشاهده علائم زیر فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید:

احساس تهوع یا سرگیجه

ضعف

ظاهر بسیار کم رنگ

بیماری های التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن یک عفونت دستگاه تناسلی زنانه است. معمولاً در اثر بیماری های مقاربتی (STDs) مانند کلامیدیا و سوزاک ایجاد می شود، اما سایر انواع عفونت ها نیز می توانند منجر به بیماری التهابی لگن شوند.

ممکن است علائم مربوط به بیماری التهابی لگن را داشته باشید یا نداشته باشید. علاوه بر درد شکم، این علائم عبارتند از:

تب

ترشحات واژن با بوی بد

درد یا خونریزی با رابطه جنسی

احساس سوزش هنگام ادرار کردن

خونریزی بین پریود

اگر فکر می‌کنید که شریک جنسی شما به بیماری مقاربتی مبتلا است یا علائم تناسلی مانند زخم‌ها یا ترشحات غیرقابل توضیح دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علت درد شکم چپ و پایین در مردان

برخی از علل درد در سمت چپ و پایین شکم ممکن است فقط مردان را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری ها می توانند جدی باشند یا نیاز به درمان داشته باشند. در این موارد ممکن است درد در سمت راست شکم ایجاد شود.

فتق مغبنی

فتق اینگوینال یا اینگوینال باعث می شود که چربی یا بخشی از روده کوچک از طریق قسمت ضعیف پایین شکم مرد فشار آورده و آن را بیرون بزند. این نوع فتق در زنان کمتر دیده می شود.

برخی از علائم آن عبارتند از:

یک برآمدگی کوچک روی ران که با گذشت زمان بزرگتر می شود و معمولاً با دراز کشیدن از بین می رود

درد در ران، که با تلاش، بلند کردن اشیاء، در حین فعالیت بدنی افزایش می یابد

ضعف، سنگینی، سوزش یا درد در ران

تورم یا بزرگ شدن کیسه بیضه

این نوع فتق می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. در صورت داشتن علائم زیر فوراً به دنبال درمان باشید:

حساسیت یا قرمزی شدید در ناحیه متورم

درد ناگهانی که بدتر می شود و ادامه می یابد

مشکلات دفع گاز یا افزایش حرکات روده

تهوع و استفراغ

تب

پیچ خوردگی بیضه

در پیچ خوردگی بیضه، بیضه می چرخد. این جریان خون به بیضه ها را کاهش می دهد و باعث درد و تورم شدید می شود. علت این بیماری ناشناخته است. پیچ خوردگی بیضه ممکن است برای هر مردی اتفاق بیفتد، اما بیشتر در پسران بین 12 تا 16 سال رخ می دهد.

برخی از علائم آن عبارتند از:

درد شدید ناگهانی و تورم در بیضه ها

درد شکم

حالت تهوع

بالا آوردن

ادرار دردناک

تب

پیچ خوردگی بیضه بسیار جدی است. در صورت احساس درد ناگهانی یا شدید در بیضه ها، فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید. اگر درد خود به خود برطرف شد، باز هم باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. جراحی می تواند از آسیب بیضه جلوگیری کند و توانایی شما برای بچه دار شدن را حفظ کند.

علل درد در سمت چپ و پایین شکم را تشخیص دهید

اگر درد شکم شدید یا پیشرونده باشد، پزشکان می توانند از روش های مختلفی برای تعیین علل احتمالی و تعیین مسیر درمان استفاده کنند. این روش ها عبارتند از:

سی تی اسکن

سونوگرافی

ام آر آی

معاینه فیزیکی شامل فشار بر ناحیه دردناک برای تعیین علت درد قابل لمس یا توده های مشکوک

آندوسکوپی که در طی آن پزشک لوله ای را با یک لامپ و یک دوربین متصل از طریق گلو وارد معده می کند و تصویری از قسمت پایین شکم ایجاد می کند.

تعیین مشکلات خاص شکمی ممکن است مستلزم مراجعه منظم به پزشک و پیگیری مراحل درمانی باشد. هنگامی که یک پزشک عمومی تشخیص خاصی می دهد، اغلب افراد را به یک متخصص، مانند یک متخصص گوارش، ارجاع می دهد، که می تواند مراقبت های هدفمندتری را ارائه دهد.

مرتبط:  چطور سپر ایمنی گوگل پلی را غیر فعال کنیم

اگر پزشک نوعی سرطان را در قسمت تحتانی شکم پیدا کند، فرد را به یک متخصص انکولوژی ارجاع می دهد تا برای درمان سرطان خود برنامه ریزی کند.

درمان های خانگی برای درد پایین شکم سمت چپ

نوع درمان درد در سمت چپ پایین شکم بستگی به بیماری ایجاد کننده درد دارد. درد زیر شکم به دلیل عفونتی مانند دیورتیکولیت یا عفونت دستگاه ادراری اغلب فقط به آنتی بیوتیک و استراحت برای درمان نیاز دارد. جدای از این، مشکلات فیزیکی مانند فتق یا انسداد روده ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

درمان یبوست و گاز معده اغلب شامل تغییرات رژیم غذایی و در موارد شدید، استفاده از نرم کننده های مدفوع است. برای دردهای مزمن زیر شکم مانند درد IBS، مراقبت بیشتر و کنترل رژیم غذایی طولانی مدت می تواند به مدیریت علائم کمک کند.

درمان عدم تحمل غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز اغلب شامل اجتناب از غذاهای حاوی این ماده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به پزشک برای درد در سمت چپ و پایین شکم زمانی که درد غیرقابل توضیح است یا با علائم دیگر همراه است، مهم است. پزشک باید بیماری مزمن یا درد مداوم را بررسی کند تا علل جدی زمینه ای را رد کند. پزشک می تواند علت درد را تشخیص دهد و یک برنامه درمانی تهیه کند که علت اصلی درد در سمت چپ و پایین شکم را مشخص کند.

چشم انداز درمان

در بسیاری از موارد، فرد احتمالاً هیچ اثر طولانی مدتی از درد ندارد.

اگر درد شکمی ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک باشد، پزشک می‌تواند یک برنامه درمانی را تعیین کند که علائم فرد را در دراز مدت بهبود بخشد، که ممکن است شامل رژیم غذایی باشد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای بدون گلوتن، به بخش آشپزی مجله قرمز نگاهی بیندازید).

ترجمه و گردآوری اختصاصی مجله قرمز

منابع: خط سلامت medicalnewstoday

علت درد در سمت چپ و پایین شکم

برخی از قسمت های پایین شکم در واقع امتداد اندام های نواحی فوقانی هستند و برخی کاملاً متفاوت هستند. درد در قسمت پایین شکم می تواند برای فرد آزاردهنده باشد. در ادامه به علت درد در ناحیه پایین شکم و سمت چپ شکم خواهیم پرداخت، لطفا با ما همراه باشید.

درد در سمت چپ شکم

در سمت چپ و پایین شکم، مرز تحتانی کلیه چپ، مزانتر چپ، بخشی از روده بزرگ، کولون سیگموئید، بخشی از مثانه، عروق خونی بزرگ و اعصاب را می یابیم. در زنان، لوله فالوپ چپ نیز وجود دارد. درد در این ناحیه دلایل مختلفی دارد. برخی از عوامل رایج و ساده هستند، در حالی که برخی دیگر جدی هستند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

واریکوسل و درد زیر شکم

برخی از مردان مبتلا به واریکوسل هنگام ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی یا در حین ورزش درد بیضه را تجربه می کنند. درد ممکن است یک درد مبهم یا سنگینی در قسمت پایین شکم باشد و این ناراحتی اغلب با دراز کشیدن برطرف می شود.حدود 10 درصد از همه مردان مبتلا به واریکوسل هستند، در حالی که بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند.

علل درد زیر شکم در مردان

در ادامه انواع علل درد زیر شکم چپ در مردان را توضیح می دهیم:

1- دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یکی از شایع ترین علل درد در سمت چپ و پایین شکم است. دیورتیکولیت زمانی رخ می دهد که یک دیورتیکول (کیسه کوچک) در دیواره روده عفونی و ملتهب شود. دیورتیکول ها در نواحی ضعیف روده بزرگ تشکیل می شوند. روده بزرگ اغلب کولون نامیده می شود. دیورتیکول در بسیاری از بزرگسالان وجود دارد. با افزایش سن، تعداد دیورتیکول ها افزایش می یابد و احتمال پارگی یا تورم آنها افزایش می یابد. بنابراین اگرچه احتمال دیورتیکول در جوانان وجود دارد، اما شیوع آن در افراد مسن بیشتر است. درد دیورتیکولیت با درد ناگهانی در پایین شکم هنگام غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن شروع می شود.

سایر علائم دیورتیکولیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حساسیت به لمس در شکم

تب

حالت تهوع

بالا آوردن

احساس نفخ کنید

2- بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یکی از علل متعدد درد زیر شکم است. این بیماری یک بیماری مزمن است که زمانی رخ می دهد که گلوتن در دستگاه گوارش هضم نشود. گلوتن پروتئینی است که در آرد و برخی محصولات پزشکی یا غذایی یافت می شود. زمانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستید، سیستم ایمنی بدن به قسمت هایی از روده حمله می کند و باعث ایجاد یک سری مشکلات گوارشی و کمبود ویتامین می شود.

علائم بیماری سلیاک می تواند شامل موارد زیر باشد:

فشار و گاز

نفخ شکم

درد در ناحیه شکم

خستگی

کاهش وزن

اسهال

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده نشده ممکن است از سوء تغذیه و توقف رشد رنج ببرند.

3- تولید گاز (نفخ)

هنگامی که هوا در طول وعده های غذایی یا در طی فرآیندهای گوارشی بلعیده می شود، اغلب گاز در دستگاه گوارش به دام می افتد. به طور کلی وجود گاز در دستگاه گوارش نگران کننده نیست و از طریق مقعد یا مری برطرف می شود. گازهایی که به طور موقت در دستگاه گوارش محبوس می شوند تا زمانی که دفع شوند می توانند باعث درد و ناراحتی شوند.

گازها را می توان از طریق:

غذاهای تولید کننده گاز

هوا را ببلع

سیگار کشیدن

آدامس

شکم پرستی

غذای هضم نشده

باکتری ها

در صورت افزایش دفعات دردهای گازی و یا همراه با علائم دیگر، این موضوع باید با پزشک در میان گذاشته شود. علائم دیگر عبارتند از:

کاهش وزن غیر قابل توضیح

یبوست

وجود خون در مدفوع یا تمیز کردن ناحیه مقعد

استفراغ یا اسهال

درد معده

4- عدم تحمل لاکتوز

افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند در هضم شیر و محصولات لبنی مانند پنیر و ماست مشکل دارند. بروز چنین وضعیتی به این دلیل است که مقادیر کافی آنزیمی به نام لاکتاز در بدن فرد وجود ندارد. آنزیم لاکتاز لاکتوز شیر را تجزیه می کند و آن را به قندهای ساده ای به نام گلوکز و گالاکتوز تجزیه می کند. در صورت وجود مقدار زیادی لاکتوز در خون، احتمال بروز علائم مربوط به عدم تحمل لاکتوز وجود دارد. این علائم شامل موارد زیر است:

مدفوع شل یا اسهال

درد شکم

نفخ شکم

درد گاز

حالت تهوع

صداهای شکمی

5- بیماری های التهابی روده

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو شرایط مزمنی هستند که می توانند باعث التهاب دردناک در هر نقطه از دستگاه گوارش شوند. بیشترین شیوع بیماری کرون و کولیت اولسراتیو به ترتیب در روده کوچک و بزرگ است. علت بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو هنوز مشخص نشده است. شایع ترین علائم این شرایط شامل درد شکم و اسهال خونی است. این موارد همچنین می توانند باعث تب و کاهش وزن غیرقابل توجیه شوند. داروهای درد زیر شکم ناشی از کولیت فقط باید توسط پزشک تجویز شود. مصرف خودسرانه و کنترل نشده کورتیکواستروئیدها می تواند عواقب بسیار جدی برای بیمار داشته باشد. در موارد حاد قسمتی از دستگاه گوارش که دارای التهاب است بریده می شود و مسیر مستقیم ایجاد می شود.

6- سوء هاضمه

سوء هاضمه به دلیل تجمع اسید پس از خوردن غذا ایجاد می شود. در بیشتر افراد، درد سوء هاضمه در قسمت بالایی شکم رخ می دهد. به ندرت، سوء هاضمه می تواند در قسمت تحتانی شکم نیز رخ دهد. به طور کلی، بیشتر موارد سوء هاضمه خفیف است. علائم سوء هاضمه شامل سوزش، درد یا ناراحتی خفیف، نفخ یا گاز است.

7- زونا

همچنین می توان از بیماری زونا به عنوان یکی از علل دردهای زیر شکم نام برد. این بیماری توسط ویروس واریسلا ایجاد می شود. پس از اینکه فردی یک بار به آبله مرغان مبتلا شد، این ویروس تا پایان عمر در بدن او نهفته باقی می ماند. گاهی این ویروس دوباره فعال می شود و باعث درد و کهیر در یک طرف شکم می شود.

واکسن هایی وجود دارند که خطر ابتلای مجدد به این بیماری را کاهش می دهند. علائم زونا عبارتند از:

درد در لمس

خارش

حساسیت به لمس روی پوست

کهیر

تاول هایی که می توانند ترکیده و باعث ایجاد زخم شوند.

ممکن است قبل از ظهور کهیر روی پوست، فرد احساس خارش کند یا به لمس این ناحیه حساس باشد. همچنین ممکن است تب یا احساس خستگی عمومی احساس شود. پس از ظاهر شدن کهیرها، درد ممکن است تشدید شود.

8- سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال مزمن مربوط به معده و روده است. پزشکان تنها پس از اطمینان از اینکه هیچ عامل دیگری باعث ایجاد علائم نمی شود، می توانند این بیماری را تشخیص دهند. علائم سندرم روده تحریک پذیر عبارتند از:

درد شکم

فشار

یبوست یا اسهال

گاز

نفخ شکم

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی عالی بود! به راحتی متوجه شدم که مشکل من در چه قسمتی از شکمم هست. فقط اگر گرافیک بهتری داشت، بهتر میشد. اما در کل ممنون بابت این مقاله مفید.

  2. مقاله عالی بود، نکات جالبی در مورد درد زیر شکم در طرف چپ برایم مشخص شد. از شما بابت این اطلاعات مفید ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا