چطور در بورس سکه بخریم

فهرست

خرید و فروش سکه و به طور کلی طلا یکی از مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری در ایران است. در واقع مردم با هدف حفظ سرمایه خود در برابر خطرات ناشی از بحران های اقتصادی وارد این عرصه می شوند. بورس کالا به لطف خدمات ویژه خود امکان مبادله سکه را بدون نیاز به حمل و نگهداری آن فراهم کرد. این امر به لطف گواهی سپرده سکه طلا امکان پذیر است. در این مقاله به طور کامل به موضوع خرید و فروش سکه در صرافی ها و روند انجام معاملات خواهیم پرداخت.

طلا در کدام بورس قابل معامله است؟

در سال های اخیر خرید طلا و سکه در بورس به یکی از روش های اصلی پس انداز تبدیل شده است. بورس با صندوق سرمایه گذاری سکه و طلا، امکان خرید مطمئن طلا و سکه را برای علاقه مندان به این حوزه از سرمایه گذاری فراهم کرده است. صندوق های سرمایه گذاری طلا در بازار سهام از نوع ETF هستند و به همین دلیل امکان خرید و فروش یک یا چند سهم از صندوق را در روزهای معاملاتی بازار به سرمایه گذاران می دهند.

برای سرمایه گذاری در این صندوق ها داشتن کد بورسی الزامی است. البته نه تنها برای خرید سهام صندوق های سرمایه گذاری طلا، بلکه برای خرید طلا در بورس به روش های دیگر، داشتن کد سهامی الزامی است. پس پس از ثبت نام در سایت سجام و شروع ثبت نام در کارگزاری، اطلاعات خود را تکمیل و کد بورسی دریافت کنید. خرید و فروش سهام صندوق طلا پس از اخذ کد سهام در پنل معاملات ارائه شده توسط کارگزار امکان پذیر است.

بهترین برای دریافت اعتبار

کارگزاری هوشمند رابین

نظر کارشناسی نظر کارشناسی ویژگی ها:

ثبت نام با 5 کلیک پنل معاملاتی انحصاری برای تسویه فوری

چرا کارگزاری هوشمند رابین را انتخاب کردیم؟

امکان دریافت اعتبار از این نمایندگی تا سقف یک میلیارد تومان وجود دارد. البته میزان خرید و فروش شما در ماه به گردش حساب شما بستگی دارد.

کارگزاری سهام هوشمند رابین دارای یک سیستم معاملاتی اختصاصی است که هم سرعت بالا و هم نمودارهای متفاوتی نسبت به سایر کارگزاری ها دارد.

یکی از ویژگی های جذاب این کارگزاری تسویه آنی است، یعنی در هر ساعت از شبانه روز می توانید درخواست پول کنید و ظرف چند دقیقه به حساب بانکی شما واریز می شود.

مزایا و معایب اعطای اعتبار مذاکره‌ای تسویه آنی سیستم معاملات اختصاصی پشتیبانی تلفنی و واتساپ

کارگزاری آفرین بیشتر

نظر کارشناسی نظر کارشناسی ویژگی ها:

پلت فرم معاملاتی انحصاری Robottrader

چرا کارگزاری مهر آفرین را انتخاب کردیم؟

کارگزاری مهر آفرین دارای سیستم معاملاتی اختصاصی RobotTrader است که هم سرعت بالا و هم نمودارهای متفاوتی نسبت به سایر کارگزاران دارد.

در این کارگزاری می توانید بورس انرژی، بورس کالا و بورس را معامله کنید.

مزایا و معایب ثبت نام آسان پشتیبانی تلفنی سیستم معاملاتی اختصاصی بهترین از لحاظ پشتیبانی

کارگزاری فارابی

نظر کارشناسی نظر کارشناسی ویژگی ها:

پشتیبانی 24 ساعته، ثبت نام سریع

چرا کارگزاری فارابی را انتخاب کردیم؟

کارگزاری فارابی یکی از 10 کارگزاری برتر از نظر حجم معاملات است.

این کارگزاری برای اولین بار پشتیبانی شبانه روزی از مشتریان خود را راه اندازی کرده است.

ثبت نام و احراز هویت مشتریان در این کارگزاری با چند کلیک ساده انجام می شود.

این یک پلت فرم معاملاتی ساده و کاربرپسند دارد.

مزایا و معایب پشتیبانی 24 ساعته ثبت نام با چند کلیک

نحوه خرید و فروش نماد طلا در بورس

اما چگونه می توان نماد طلا را در بورس خرید و فروش کرد؟ در ادامه به بررسی گام به گام خرید طلا در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری می پردازیم:

مرحله اول: همانطور که اشاره کردیم برای خرید طلا در بورس باید از یکی از روش های ذکر شده کد بورسی دریافت کنید. بنابراین در صورت داشتن کد بورسی نیازی به گذراندن این مرحله نیست. در غیر این صورت ابتدا در سایت سجام ثبت نام کرده و با تکمیل اطلاعات درخواستی کد رهگیری ثبت نام سجام را در پایان دریافت خواهید کرد.

پس از آن، باید در یکی از نمایندگی های بورس معتبر ذکر شده در بالا ثبت نام کنید. برای ادامه خرید و فروش طلا در بورس به این نکته توجه کنید. پس از تکمیل ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد صرافی، آماده معامله در بازار هستید.

مرحله 2: با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ارائه شده توسط کارگزار انتخاب شده وارد پنل معاملات شوید.

مرحله سوم: نماد صندوق سرمایه گذاری طلای مورد نظر خود را در قسمت جستجوی نماد وارد کنید. صندوق لوتوس با نماد طلا، صندوق مفید با نماد عیار، صندوق سکه طلا با نماد طلا و …. در بازار سرمایه معامله می شوند. برای مثال علامت طلایی را در کادر جستجو وارد کنید.

مرحله 3: از نتایج نمایش داده شده نام طلایی (صندوق پشتیبانی طلای لوتوس) را انتخاب کنید. سپس به صفحه مربوط به خرید و فروش سهام صندوق هدایت خواهید شد. در این صفحه همانند خرید و فروش سهام شرکت های بورسی می توانید تعداد سهام مورد نظر صندوق و قیمت خرید پیشنهادی خود را در قسمت خرید وارد کنید.

مرحله چهارم: پس از بررسی مبلغ نهایی تراکنش و اطلاعات خرید، می توانید تراکنش را تایید کنید تا در صورت عرضه واحد با قیمت مورد نظر، خرید شما به مقدار درخواستی انجام شود و نماد طلا به حساب شما اضافه شود. کیف پول.

برای فروش واحدهای صندوق طلا، از نظر وضعیت خرید، می توانید به صفحه خرید و فروش نماد مورد نظر مراجعه کرده و با وارد کردن تعداد و قیمت مورد نظر در قسمت فروش، واحدهای متعلق به خود را به فروش برسانید.

خرید نماد “طلا” در بورس بهادر (بر پایه و پشتوانه طلا)

خرید به روش گواهی سپرده سکه طلا

از صندوق های کالایی با پشتوانه طلا خرید کنید

خرید شمش طلا در بازار فیزیکی

روش های مختلفی برای خرید طلا در بورس وجود دارد که با توجه به نیاز هر یک از آنها باید اطلاعات تخصصی مربوطه را به دست آورید. روش های اصلی خرید و فروش طلا و سکه در بورس عبارتند از: خرید فیش سپرده گذاری سکه، صندوق کالایی با پشتوانه طلا و خرید شمش طلا، طلا در بورس فیزیکی.

گواهی سپرده طلا یک سند امنیتی است که مالکیت مقدار معینی از آن کالا را نشان می دهد. به لطف این گواهی با خرید سکه در بورس می توان آن را از خزانه بانک های مجاز دریافت کرد. این نوع گواهی در بورس معامله می شود و هرکسی می تواند در صورت نیاز گواهی سپرده خود را بفروشد. این روش یکی از کم ریسک ترین روش های خرید طلا و سکه است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

صندوق کالایی با پشتوانه طلا راه دیگری برای خرید سکه و طلا در بازار سهام است. صندوق طلا یک صندوق سرمایه گذاری مشترک قابل معامله است که سرمایه گذاری خود را بر روی اوراق قرضه مبتنی بر طلا یا گواهی سپرده طلا متمرکز می کند. مدیر صندوق طلا و سکه لازم را از بانک یا بازار خریداری می کند و در بانک عامل سرمایه گذاری می کند. سرمایه گذاری با این روش نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم بر اساس نرخ طلا و ارز جهانی است. در حال حاضر 4 صندوق سرمایه گذاری طلا و سکه در بورس جزو فعال ترین صندوق ها در حوزه معاملات طلا و سکه در بورس محسوب می شوند. این صندوق ها عبارتند از: صندوق لوتوس با نماد طلا، صندوق مفید با نماد عیار، صندوق سکه طلای زر با نماد طلا و صندوق سرمایه گذاری بر اساس سکه طلا، طلا کیان با نماد سنگ قیمتی. .

در نهایت خرید و فروش طلا از طریق خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در این دارایی ارزشمند در بورس است. خرید و فروش با این روش از طریق تالار طلایی که زیرمجموعه بازار صنعتی است انجام می شود. افراد فعال در بازار سهام فیزیکی نیز می توانند بدون محدودیت در این بازار سرمایه گذاری کنند.

مزایای خرید صندوق لوتوس طلا

نقدینگی بالا

امکان خرید مقادیر کمتر از طلا و سکه (حداقل 500000 تومان)

تاثیر کمتری نسبت به نوسانات طلا و سکه

تحت نظارت سازمان بورس و با شفافیت قیمت و عملکرد صندوق

بر خلاف سکه و طلا، بدون مالیات

ریسک نگهداری کمتر از طلا و سکه

و…

معنی نماد طلا و نحوه خرید اوراق قرضه طلا در بورس چیست؟

در شرایط اقتصادی کنونی خرید و فروش طلا یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ ارزش نقره است. خرید طلا همیشه مشکلات خاص خود را داشته است، از جمله هزینه ساخت، نگهداری و جلوگیری از سرقت، مالیات و غیره. شما می توانید ارزش ملک خود را بدون پرداخت مالیات و خطر نگهداری یا سرقت در بورس بدون خرید نماد طلا حفظ کنید.

در واقع نماد طلا (صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلای لوتوس) یک صندوق ETF کالایی است که از سال 1395 تحت نظارت بورس اوراق بهادار فعالیت می کند و مبنای این صندوق سکه طلا است و با نوسانات سکه و بازار طلا این نماد تحت تاثیر قیمت بازار تغییر می کند که البته بخشی از این ریسک توسط مدیریت و معامله گران صندوق کنترل و کنترل می شود.

این صندوق برای چه کسانی است؟

همانطور که گفته شد، قیمت این صندوق با نوسانات بازار سکه و طلا تغییر می‌کند و بهتر است کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا و سکه و همچنین تحمل ریسک بالایی دارند، در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه گذاران طلا و سکه باید به این نکته توجه کنند که هیچ تضمینی برای افزایش یا کاهش قیمت سکه و طلا وجود ندارد. طبیعتاً هیچ تضمینی برای افزایش یا کاهش قیمت نماد طلا وجود ندارد، هرچند مدیران و معامله گران این نماد همواره سعی می کنند از ضرر و زیان سهامداران خود جلوگیری کنند.

مرتبط:  چطور از نت داخلی استفاده کنیم

منظور از گواهی سپرده اسنادی چیست؟

بر اساس یک تعریف کلی، «گواهی سپرده کالا» یک سند تضمینی است که بر اساس دستورالعمل بورس کالا صادر می شود و نشان دهنده مالکیت مقدار معینی از کالاهای سپرده شده در انبار است. پشتیبانی این گواهینامه فاکتور انبار صادر شده توسط انباردار می باشد. به عبارت دیگر این گواهی سندی است که نشان دهنده مالکیت شخص بر کالای خریداری شده است و انواع مختلفی دارد.

در واقع گواهی سپرده سکه طلا نوعی گواهی سپرده کالایی است که در اسفند ماه سال 1392 وارد بورس ایران شد و با ورود این گواهی به بورس، صاحبان سکه طلا می توانند با تحویل سکه خود گواهی سپرده دریافت کنند. به انبارهای تعیین شده این انبارها گاوصندوق بانک های مورد تایید بورس کالا هستند.

روند کلی کار به این صورت است که انبارها بر اساس استانداردهای تعیین شده سکه ها را تایید کرده و پس از تایید اصالت، سکه ها را از مالک دریافت می کنند. اصولاً مردم سکه های خود را به این انبارها واریز می کنند و در ازای آن گواهی سپرده سکه دریافت می کنند. این گواهی به هیچکس قابل انتقال نیست و تنها شخصی که گواهینامه به نام او ثبت شده است مالک آن خواهد بود. ضمناً محل انبار و مقدار دقیق قطعات خریداری شده نیز در این گواهی درج شده است.

مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا در مقابل خرید سکه فیزیکی

معافیت دارنده از پرداخت مالیات

خطر کم جابجایی و سرقت آنها (صفر)

امکان تعهد گواهی سپرده سکه برای دریافت تسهیلات

نیازی به حمل فیزیکی سکه طلا نیست

امکان دریافت سکه به مدت 24 ساعت پس از ارائه گواهی سپرده به خزانه بانک

امکان فروش آفلاین و دریافت مبلغ به دست آمده به مدت 24 ساعت پس از اقدام (نقدینگی بیشتر)

انتقال بخشی از سفته بازی در بازار سکه از سابقه معاملات نقدی به گواهی سپرده

شفافیت در انجام معاملات و افزایش امنیت آنها

کارمزد معاملاتی بسیار پایین در مقایسه با خرید سکه های فیزیکی

نحوه معامله اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بورس

به طور کلی رسیدهای سپرده گذاری سکه طلا در بورس ها به دو صورت زیر معامله می شود:

با داشتن کد سهام، شخص سهام مورد نظر خود را خرید و فروش می کند. بنابراین اولین روش برای خرید این گواهی، خرید مستقیم آن از طریق بورس کالا خواهد بود.

شخصی سرمایه خود را در اختیار شخصی قرار می دهد که اموال او را اداره می کند. در واقع فرد با خرید سهام صندوق های سرمایه گذاری طلا به صورت غیرمستقیم سرمایه گذاری می کند. در ادامه هر یک از این دو روش را به تفصیل شرح خواهیم داد.

1. خرید و فروش قبوض سپرده گذاری سکه طلا از بورس کالا

در یک تعریف کلی، بورس کالا یک بازار منسجم است که در آن فروشندگان محصولات خود را عرضه می کنند و خریداران آنها را خریداری می کنند. خرید و فروش کالاهای از پیش تعیین شده در چارچوب های خاص این بازار صورت می گیرد. سکه طلا یکی از اقلام قابل خرید و فروش از سال 1393 به منظور افزایش شفافیت معاملات این ماده اولیه در بورس است.

اولین قدم برای خرید و فروش سکه در صرافی، داشتن کد بازخرید است. برای دریافت این کد ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. پس از انجام مراحل احراز هویت در این سامانه، به هر یک از نمایندگی های کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم، کد سهام خود را دریافت نمایید.

پس از دریافت این کد، سرمایه گذار می تواند به صورت حضوری و یا با استفاده از سامانه کارگزاری آنلاین، معاملات وصول سپرده سکه را انجام دهد. خرید و فروش اینترنتی این اوراق در بورس همانند سایر سهام با ثبت سفارش در سامانه معاملات انجام می شود.

نکته: لازم به ذکر است که هر برگ گواهی سپرده سکه طلا معادل 0.1 سکه می باشد. بنابراین، برای خرید یک سکه کامل، باید 10 واحد CSD خریداری کنید.

فروش سکه از طریق گواهی سپرده برای دارندگان سکه فیزیکی

دارندگان سکه طلا می توانند سکه ها را به خزانه بانک مورد نظر خود واریز و در ازای آن گواهی سپرده سکه را دریافت کنند. نوع سکه مورد قبول این انبارها سکه تمام بهار به وزن 133.8 و 900 قیراط می باشد. یک روز پس از تحویل قطعه، قبض انبار به نام متقاضی صادر می شود. این فاکتور گواهی مالکیت شخص بر سکه های تحویلی است.

زمان انجام معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس اوراق بهادار

خرید و فروش سکه در بورس مانند سایر سهام با ثبت سفارش از طریق سامانه معاملات آنلاین از شنبه تا چهارشنبه که دوره اصلی فعالیت بورس (به استثنای تعطیلات رسمی) است، انجام می شود. برای این کار داشتن کد سهام برای دسترسی به سامانه ضروری است. زمان معامله از ساعت 13:00 الی 15:30 می باشد.
مرحله پیش گشایش این معاملات از ساعت 12:30 الی 13:00 انجام می شود. محدوده نوسان قیمت گواهی سکه طلا نیز بین 10+ تا 10 درصد در روز است. حداقل مبلغ خرید این گواهی یک سکه (یا 10 سهم از گواهی سپرده) می باشد.

هزینه های خرید و فروش سکه در بورس

هزینه های خرید و فروش فیش های سپرده گذاری در صرافی ها شامل کارمزد نگهداری و کارمزد معاملات می باشد. هزینه نگهداری این سکه ها به ازای هر سکه در روز 700 ریال می باشد. کارمزد انجام این معاملات به ازای هر خرید و فروش معادل 0.00125 در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این دو مورد، کارمزد ارزیابی هر قطعه سکه 20000 ریال می باشد که باید در زمان تحویل قطعه پرداخت شود. لطفا توجه داشته باشید که این معاملات معاف از مالیات هستند و هیچ مالیاتی برای آنها دریافت نمی شود.

نحوه دسترسی به اطلاعات کسب و کار گواهی سپرده سکه

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت معاملات گواهی سپرده سکه و همچنین سایر سهام، به tsetmc.com مراجعه کنید. با انتخاب گزینه جستجو و وارد کردن عبارت سکه، لیست سکه های قابل معامله در بورس کالا نمایش داده می شود. در حال حاضر همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، گواهی سپرده سکه با پنج نماد زیر قابل معامله است:

پارت 0011P02 – قطعه کامل بهاره تحویل 1 روزه ملت

Part 0012P01- قطعه کامل فنری تحویل 1 روزه رفاه

قسمت 0111P05 – قسمت بهار کامل تحویل روز بعد

پارت 0112P03- پارت کامل بهار تحویل 1 روزه سامان

قطعه 9912P04- قطعه کامل فنری تحویل 1 روزه صادرات

فهرست نمادهای سکه فعال در بورس

با انتخاب یکی از این نمادها، صفحه اطلاعات مربوط به آن نماد نمایش داده می شود که در آن می توانید آخرین اطلاعات مربوط به معاملات سکه را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.
برای مثال، با انتخاب نماد Nation 1 Day Delivery Complete Spring Part، صفحه مربوط به آن نماد مطابق شکل زیر ظاهر می شود.

صفحه مرتبط با معاملات گواهی سپرده سکه طلا در سایت tsetmc

نکته: توجه داشته باشید که در سامانه معاملات، قیمت هر سکه معادل 10 واحد معاملاتی در نظر گرفته شده است. بنابراین قیمتی که مشاهده می کنید 0.1 قیمت سکه بهار آزادی است. بنابراین برای ذخیره سفارش خرید قطعه، قیمت را در 10 ضرب کنید.

انبارهای ذخیره سکه طلا

سکه های خریداری شده با استفاده از گواهی سپرده طلا در صرافی نگهداری می شوند. در حال حاضر چهار انبار به عنوان انبار برای نگهداری این سکه ها در بورس کالا پذیرفته شده است:

نام انبار نماد معاملاتی آدرس انبار تلفن خزانه پردیس بانک رفاه کارگران سکه0012پ01 تهران، ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، شماره 186 02182188507 خزانه بانک سامان سکه0112پ03 تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک وی، نبش کوچه ترکش دوز، پلاک 2 02123095122 خزانه زرین سپهر بانک صادرات ایران سکه9912پ04 تهران، خیابان سمیه، بین خیابان شهید مفتح و بهار، برج سپهر بانک صادرات ایران، طبقه منفی 2 ،صندوق امانات اداره کل خزانه داری 02188831909 خزانه بانک ملت سکه0011پ02 تهران، خیابان دماوند، بعد از تقاطع آیت، پلاک 484  02188822053 انبارهای نگهداری سکه‌های خریداری شده

دریافت فیزیکی سکه های گنج

دارندگان قبض سپرده سکه در صورت تمایل می توانند سکه های خریداری شده خود را به صورت فیزیکی دریافت کنند. برای این منظور لازم است فرد یک روز پس از خرید گواهینامه با در دست داشتن مدارک شناسایی به خزانه بانک مورد نظر خود مراجعه و با ارائه مدارک و گواهینامه، سکه های خود را دریافت کند. ساعت کار این گاوصندوق ها همه روزه از ساعت 8 صبح تا 16 بعد از ظهر می باشد.

توجه: در صورت تحویل قطعات بعد از ساعت 12 به انبار، پس از دو روز کاری فاکتور صادر می شود.

2. خرید و فروش سهام صندوق سرمایه گذاری طلا

در یک تعریف کلی، صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه افرادی است که زمان یا اطلاعات کافی برای فعالیت در بازار ندارند، توسط تیم متخصص خود در زمینه های مرتبط سرمایه گذاری می شوند. صندوق های سرمایه گذاری طلا نیز به همین منظور در بورس کالا ایجاد شد. این وجوه صندوق های قابل مبادله (ETF) هستند. ETF به معنای صندوقی است که واحدهای آن مانند سهام عادی در بورس قابل معامله است.

فعالیت اصلی این صندوق سرمایه گذاری در اوراق گواهی سپرده سکه است. به طوری که 96 درصد از دارایی های صندوق به سپرده گذاری در این حوزه اختصاص دارد. 4 درصد باقیمانده به سرمایه گذاری در اوراق قرضه، اوراق مشتقه و به طور کلی سپرده های با درآمد ثابت اختصاص می یابد.

سرمایه گذاران می توانند با خرید سهام این صندوق ها به صورت غیرمستقیم در فضای سکه سرمایه گذاری کنند. این روش مزایایی از جمله: عدم نیاز به مراجعه حضوری به صرافی ها، کاهش خطر سرقت و گم شدن سکه، کاهش ریسک خرید سکه های تقلبی و … را به همراه خواهد داشت. برای خریداران آن در حال حاضر چهار صندوق سرمایه گذاری طلا در کشور فعال است. سرمایه گذاران
می توانند هر کدام را از جنبه های مختلف بررسی کرده و سپس سهام آن را خریداری کنند. این وجوه عبارتند از:

مرتبط:  چرا وقتی با اسنپ چت فیلم میگیرم صدا نداره

صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلای لوتوس پارسیان (تیک: طلا)

صندوق سرمایه گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان (نشانگر: طلا)

صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا مفید (تیک: عیار)

صندوق سرمایه گذاری بر اساس سکه طلای کیان (نماد: گوهر)

نتیجه

خرید و فروش سکه در صرافی ها از سال 1393 با استفاده از ابزارهایی مانند رسید سپرده سکه امکان پذیر شده است. این معاملات از طریق سامانه آنلاین کارگزاری منتخب در محیطی شفاف و امن انجام می شود. برای خرید و فروش سکه در این بازار به اطلاعات کافی در مورد نحوه انجام این معاملات در بورس و مهارت کافی برای انجام این کار نیاز دارید. در این صورت می توانید از مزایای این تراکنش ها بهره مند شوید که از مهم ترین آنها می توان به نبود حمل و نقل فیزیکی، امنیت بالا و کارمزد بسیار پایین اشاره کرد.
همانطور که گفته شد برای افرادی که این مهارت ها را ندارند بهترین گزینه خرید سهام صندوق های سرمایه گذاری طلا خواهد بود. این روش مزایای خرید گواهی سپرده سکه در صرافی را نیز به همراه خواهد داشت.

در پی افزایش بیش از 100 درصدی حباب ربع سکه در بازار، بانک مرکزی تصمیم به عرضه 500 هزار ربع سکه از طریق بورس کالا گرفت. توزیع گسترده ربع سکه بهار آزادی از شنبه 3 دی ماه به مدت سه روز کاری به صورت فروش سکه در بورس کالای ایران انجام می شود.

خریداران می توانند پنج روز کاری پس از خرید سکه در بورس به خزانه بانک های عملیاتی مراجعه و با ارائه مدارک مربوط به بورس، معادل سکه های خریداری شده را به صورت فیزیکی دریافت کنند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، کلیه افراد بالای 18 سال دارای کد ملی می توانند حداقل یک سکه و حداکثر پنج سکه طلای ربع بهار آزادی خریداری کنند.

در اطلاعیه بورس کالا در خصوص شرایط معاملات ربع سکه آمده است خریداران ربع سکه در بورس باید آن را به صورت فیزیکی دریافت کنند و نمی توانند بعداً آن را در بورس بفروشند. مبادلات روز شنبه 24 ژانویه ساعت 9 صبح آغاز می شود. حداقل 1 عدد و حداکثر 5 عدد قابل خریداری است. سفارش های ارسالی باید مضربی از 100 باشد (هر 100 سفارش برابر با یک چهارم قطعه) و ربع های تحویلی به مشتریان خالی خواهند بود.

به طور کلی خرید سکه در بورس یکی از مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود و مردم با هدف حفظ سرمایه خود در برابر ریسک‌های ناشی از بحران‌های اقتصادی به این حوزه می‌پردازند. این امکان با انتشار اوراق قرضه امکان پذیر شد که هر کدام نشان دهنده بخشی از کل یک قطعه فنری طرح جدید است. به این ترتیب لازم نیست همه به اندازه یک سکه تمام بهار آزادی پول داشته باشند و این فرصت را دارند که مثلا یک دهم سکه امامی بخرند.

اگر می خواهید پس از شش ماه ماراتن سرمایه گذاری یک سکه کامل دریافت کنید، باید 100 برگ تحویل دهید. سرمایه گذاران کلان نیز می توانند شانس خود را با خرید تا 10 هزار برگ اوراق گواهی سکه از بورس کالا به ارزش حدود یک میلیارد و 700 هزار تومان امتحان کنند.

نحوه خرید و فروش نماد طلا در بورس

اما چگونه می توان نماد طلا را در بورس خرید و فروش کرد؟ در ادامه به بررسی گام به گام خرید طلا در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری می پردازیم:

مرحله اول: برای خرید طلا در بورس باید از یکی از روش های ذکر شده کد بورسی دریافت کنید. بنابراین در صورت داشتن کد بورسی نیازی به گذراندن این مرحله نیست. در غیر این صورت ابتدا در سایت سجام ثبت نام کرده و با تکمیل اطلاعات درخواستی کد رهگیری ثبت نام سجام را در پایان دریافت خواهید کرد.

پس از آن باید در یکی از کارگزاری های معتبر بورس ثبت نام کنید. پس از تکمیل ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد صرافی، آماده معامله در بازار هستید.

مرحله 2: با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ارائه شده توسط کارگزار انتخاب شده وارد پنل معاملات شوید.

مرحله سوم: نماد صندوق سرمایه گذاری طلای مورد نظر خود را در قسمت جستجوی نماد وارد کنید. صندوق نیلوفر با نماد طلا، صندوق مفید با نماد عیار، صندوق سکه طلا با نماد طلا و غیره. در بازار سرمایه معامله می شوند. برای مثال علامت طلایی را در کادر جستجو وارد کنید.

مرحله 3: از نتایج نمایش داده شده نام طلایی (صندوق پشتیبانی طلای لوتوس) را انتخاب کنید. سپس به صفحه مربوط به خرید و فروش سهام صندوق هدایت خواهید شد. در این صفحه همانند خرید و فروش سهام شرکت های بورسی می توانید تعداد سهام مورد نظر صندوق و قیمت خرید پیشنهادی خود را در قسمت خرید وارد کنید.

مرحله چهارم: پس از بررسی مبلغ نهایی تراکنش و اطلاعات خرید، می توانید معامله را تایید کنید تا در صورت موجود بودن واحد با قیمت دلخواه، خرید شما به مقدار درخواستی انجام شود و نماد طلا به کیف پول شما اضافه شود.

برای فروش واحدهای صندوق طلا، از نظر وضعیت خرید، می توانید به صفحه خرید و فروش نماد مورد نظر مراجعه کرده و با وارد کردن تعداد و قیمت مورد نظر در قسمت فروش، واحدهای متعلق به خود را به فروش برسانید.

روش های خرید طلا در بورس

خرید نماد طلا در بورس بهادر (بر پایه طلا)

خرید به روش گواهی سپرده سکه طلا

از صندوق های کالایی با پشتوانه طلا خرید کنید

خرید شمش طلا در بازار فیزیکی

روش های مختلفی برای خرید طلا در بورس وجود دارد که با توجه به نیاز هر یک از آنها باید اطلاعات تخصصی مربوطه را به دست آورید. روش های اصلی خرید و فروش طلا و سکه در بورس عبارتند از: خرید فیش سپرده گذاری سکه، صندوق کالایی با پشتوانه طلا و خرید شمش طلا، طلا در بورس فیزیکی.

گواهی سپرده طلا یک سند امنیتی است که مالکیت مقدار معینی از آن کالا را نشان می دهد. به لطف این گواهی با خرید سکه در بورس می توان آن را از خزانه بانک های مجاز دریافت کرد. این نوع گواهی در بورس معامله می شود و هرکسی می تواند در صورت نیاز گواهی سپرده خود را بفروشد. این روش یکی از کم ریسک ترین روش های خرید طلا و سکه است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

صندوق کالایی با پشتوانه طلا راه دیگری برای خرید سکه و طلا در بازار سهام است. صندوق طلا یک صندوق سرمایه گذاری مشترک قابل معامله است که سرمایه گذاری خود را بر روی اوراق قرضه مبتنی بر طلا یا گواهی سپرده طلا متمرکز می کند. مدیر صندوق طلا و سکه لازم را از بانک یا بازار خریداری می کند و در بانک عامل سرمایه گذاری می کند. سرمایه گذاری با این روش نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم بر اساس نرخ طلا و ارز جهانی است. در حال حاضر چهار صندوق سرمایه گذاری بورس طلا و سکه از بزرگترین صندوق های فعال در حوزه معاملات بورس طلا و سکه هستند. این صندوق ها عبارتند از: صندوق لوتوس با نماد طلا، صندوق مفید با نماد عیار، صندوق سکه طلای زر با نماد طلا و صندوق سرمایه گذاری بر اساس سکه طلا، طلا کیان با نماد سنگ قیمتی. .

در نهایت خرید و فروش طلا از طریق خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در این دارایی ارزشمند در بورس است. خرید و فروش با این روش از طریق تالار طلایی که زیرمجموعه بازار صنعتی است انجام می شود. افراد فعال در بازار سهام فیزیکی نیز می توانند بدون محدودیت در این بازار سرمایه گذاری کنند.

مزایای خرید صندوق لوتوس طلا

نقدینگی بالا

امکان خرید مقادیر کمتر از طلا و سکه (حداقل 500000 تومان)

تاثیر کمتری نسبت به نوسانات طلا و سکه

تحت نظارت سازمان بورس و با شفافیت ارزش و عملکرد صندوق

معافیت مالیاتی

ریسک نگهداری کمتر از طلا و سکه

معنی نماد طلا و نحوه خرید اوراق قرضه طلا در بورس چیست؟

در شرایط اقتصادی کنونی خرید و فروش طلا یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ ارزش پول است. شما می توانید ارزش ملک خود را بدون پرداخت مالیات و بدون خطر نگهداری یا سرقت در بورس و با خرید نماد طلا بدون خرید فیزیکی طلا حفظ کنید.

در واقع نماد طلا (صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلای لوتوس) یک ETF کالایی است که از سال 1395 زیر نظر بورس فعالیت می کند و پشتوانه این صندوق سکه طلا است و با نوسانات بازار سکه و طلا، این نماد تحت تأثیر قیمت بازار تغییر می کند، اگرچه بخشی از این ریسک توسط مدیریت و معامله گران صندوق کنترل و کنترل می شود.

منظور از گواهی سپرده اسنادی چیست؟

بر اساس یک تعریف کلی، «گواهی سپرده کالا» یک سند امانی است که طبق دستورالعمل بورس کالا صادر می‌شود و نشان دهنده مالکیت مقدار معینی از کالاهای سپرده شده در انبار است. پشتیبانی این گواهینامه فاکتور انبار صادر شده توسط انباردار می باشد. به عبارت دیگر این گواهی سندی است که نشان دهنده مالکیت شخص بر کالای خریداری شده است و انواع مختلفی دارد.

در واقع گواهی سپرده سکه طلا نوعی گواهی سپرده کالایی است که در اسفند ماه سال 1392 وارد بورس ایران شد و با ورود این گواهی به بورس، صاحبان سکه طلا می توانند با تحویل سکه خود گواهی سپرده دریافت کنند. به انبارهای تعیین شده این انبارها خزانه بانک های مورد تایید بورس کالا را تشکیل می دهند.

مرتبط:  چطور با عکس گیف درست کنیم

مزایای خرید گواهی سپرده گذاری سکه طلا در مقابل خرید سکه فیزیکی

معافیت دارنده از پرداخت مالیات

خطر کم جابجایی و سرقت آنها

امکان تعهد گواهی سپرده سکه برای دریافت تسهیلات

نیازی به حمل فیزیکی سکه طلا نیست

امکان دریافت سکه به مدت 24 ساعت پس از ارائه گواهی سپرده به خزانه بانک وجود دارد.

امکان فروش غیر حضوری و دریافت مبلغ به دست آمده طی 24 ساعت پس از اقدام (نقدینگی بیشتر)

انتقال بخشی از سفته بازی در بازار سکه از سابقه معاملات نقدی به گواهی سپرده

شفافیت در انجام معاملات و افزایش امنیت آنها

کارمزد معاملاتی بسیار پایین در مقایسه با خرید سکه های فیزیکی

نحوه معامله اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بورس

به طور کلی رسیدهای سپرده گذاری سکه طلا در بورس ها به دو صورت زیر معامله می شود:

شخص با کد سهام خود اقدام به خرید و فروش سهام مورد نظر می کند. بنابراین اولین روش برای خرید این گواهی، خرید مستقیم آن از طریق بورس کالا خواهد بود.

شخصی سرمایه خود را در اختیار شخصی قرار می دهد که اموال او را اداره می کند. در واقع فرد با خرید سهام صندوق های سرمایه گذاری طلا به صورت غیرمستقیم سرمایه گذاری می کند. در ادامه هر یک از این دو روش را به تفصیل شرح خواهیم داد.

1. خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا

اولین قدم برای خرید و فروش سکه در صرافی، داشتن کد بازخرید است. برای دریافت این کد ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. پس از انجام مراحل احراز هویت در این سامانه، به هر یک از نمایندگی های کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم، کد سهام خود را دریافت نمایید.

پس از دریافت این کد، سرمایه گذار می تواند به صورت حضوری و یا با استفاده از سامانه کارگزاری آنلاین، معاملات وصول سپرده سکه را انجام دهد. خرید و فروش اینترنتی این اوراق در بورس همانند سایر سهام با ثبت سفارش در سامانه معاملات انجام می شود.

نکته: لازم به ذکر است که هر برگ گواهی سپرده سکه طلا معادل 0.1 سکه طلا می باشد. بنابراین برای خرید یک سکه کامل باید 10 واحد گواهی سپرده سکه خریداری کنید.

فروش سکه از طریق گواهی سپرده برای دارندگان سکه فیزیکی

دارندگان سکه طلا می توانند سکه ها را به خزانه بانک مورد نظر خود واریز و در ازای آن گواهی سپرده سکه را دریافت کنند. نوع سکه مورد قبول این انبارها سکه تمام بهار آزادی با وزن 133.8 و 900 قیراط می باشد. یک روز پس از تحویل قطعه، قبض انبار به نام متقاضی صادر می شود. این فاکتور برای حمایت از مالکیت فردی قطعات تحویل شده در نظر گرفته می شود. شخص می تواند با مراجعه به کارگزاری خود یا از طریق سامانه معاملات آنلاین خود گواهینامه خود را بفروشد.

زمان انجام معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس اوراق بهادار

خرید و فروش سکه در بورس مانند سایر سهام با ثبت سفارش از طریق سامانه معاملات آنلاین از شنبه تا چهارشنبه که دوره اصلی فعالیت بورس (به استثنای روزهای تعطیل) است، انجام می شود. برای این کار داشتن کد سهام برای دسترسی به سامانه ضروری است.

زمان معامله از ساعت 13:00 الی 15:30 می باشد. مرحله پیش گشایش این معاملات از ساعت 12:30 الی 13:00 انجام می شود. محدوده نوسان قیمت گواهی سکه طلا 10+ تا 10 درصد در روز است و حداقل مبلغ خرید این گواهی 1 سکه (یا 10 سهم گواهی سپرده) می باشد.

هزینه های خرید و فروش سکه در بورس

هزینه های خرید و فروش فیش های سپرده گذاری در صرافی ها شامل کارمزد نگهداری و کارمزد معاملات می باشد. هزینه نگهداری این سکه ها به ازای هر سکه در روز 700 ریال است. کارمزد این معاملات نیز به ازای هر خرید و فروش معادل 0.00125 در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این دو مورد، کارمزد ارزیابی هر قطعه سکه 20000 ریال می باشد که باید در زمان فروش.تحویل قطعه پرداخت شود.

توجه داشته باشید که این تراکنش ها معاف از مالیات بوده و مالیاتی برای آنها دریافت نمی شود.

نحوه دسترسی به اطلاعات کسب و کار گواهی سپرده سکه

برای اطلاع از وضعیت معاملات گواهی سپرده سکه و همچنین سایر اقدامات، به tsetmc.com مراجعه کنید. با انتخاب گزینه جستجو و وارد کردن عبارت سکه، لیست سکه های قابل معامله در بورس کالا نمایش داده می شود.

در حال حاضر، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، COD در پنج نماد زیر قابل معامله است:

Part 0011P02- پارت کامل بهار تحویل 1 روزه ملت

Part 0012P01- قطعه کامل فنری تحویل 1 روزه رفاه

قسمت 0111P05 – قطعه کامل فنری، تحویل 1 روز آینده

پارت 0112P03- پارت بهار سامان تحویل 1 روزه

قطعه 9912P04 – قطعه کامل فنری تحویل 1 روزه برای صادرات

با انتخاب یکی از این نمادها، صفحه اطلاعات مربوط به آن نماد نمایش داده می شود که در آن می توانید آخرین اطلاعات مربوط به معاملات سکه را به صورت لحظه ای مشاهده کنید. برای مثال، با انتخاب نماد سکه تمام بهار تحویل یک روزه کشور، صفحه مربوط به آن نماد مطابق شکل زیر ظاهر می شود.

نکته: توجه داشته باشید که در سامانه معاملات، قیمت هر سکه معادل 10 واحد معاملاتی در نظر گرفته شده است. بنابراین قیمتی که مشاهده می کنید 0.1 قیمت سکه بهار آزادی است. بنابراین، برای ثبت سفارش خرید سکه، قیمت را در 10 ضرب کنید.

دریافت فیزیکی سکه های گنج

دارندگان قبض سپرده سکه در صورت تمایل می توانند سکه های خریداری شده خود را به صورت فیزیکی دریافت کنند. برای این منظور لازم است فرد یک روز پس از خرید گواهینامه با در دست داشتن مدارک شناسایی به خزانه بانک مورد نظر خود مراجعه و با ارائه مدارک و گواهینامه، سکه های خود را دریافت کند. ساعت کار این گاوصندوق ها همه روزه از ساعت 8 صبح تا 16 بعد از ظهر می باشد. اگر قطعات بعد از ساعت 12 به انبار تحویل داده شود، پس از دو روز کاری فاکتور صادر می شود.

2. خرید و فروش سهام صندوق سرمایه گذاری طلا

عمده فعالیت این صندوق سرمایه گذاری در اوراق گواهی سپرده سکه است. به طوری که 96 درصد از دارایی های صندوق به سپرده گذاری در این حوزه اختصاص دارد. 4 درصد باقی مانده برای سرمایه گذاری در اوراق قرضه، اوراق مشتقه و به طور کلی سپرده های با درآمد ثابت در نظر گرفته شده است.

سرمایه گذاران می توانند با خرید سهام این صندوق ها به صورت غیرمستقیم روی سکه سرمایه گذاری کنند. این روش مزایایی از جمله: عدم نیاز به مراجعه حضوری به صرافی ها، کاهش خطر سرقت و گم شدن سکه، کاهش ریسک خرید سکه های تقلبی و … را به همراه خواهد داشت. برای خریداران آن

بیشتر بدانید:

تفاوت بین سبدگردانی در بازار سهام و صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

چگونه در بورس خودرو بخریم؟

به گزارش ایسنا، 500 هزار قطعه سکه طلای رباح بهار آزادی از فردا به مدت سه روز کاری در بورس کالا عرضه می شود. اطلاعات مربوط به سفارش‌ها و قیمت‌های معاملاتی را می‌توانید در بخش «بورس کالا» در بخش «گواهی سپرده کالای مستمر» مشاهده کنید.

قیمت سکه، ساعات معاملات و شرایط خرید برای هر متقاضی چگونه است؟

بر این اساس کلیه افراد بالای 18 سال دارای کد ملی مجاز به معامله هستند و متقاضیان خرید ربع سکه توجه داشته باشند نماد مذکور فاقد معامله ثانویه است.

دوره پیش بازگشایی از ساعت 9 صبح آغاز و در ساعت 13 به پایان می رسد و حراج تک قیمتی در ساعت 13 برگزار می شود. محدوده قیمت سفارش و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین می شود. این روند از شنبه 24 ژانویه تا چهارشنبه 26 ژانویه ادامه دارد. هر داوطلب می تواند حداقل یک سکه و حداکثر پنج ربع سکه خریداری کند.

چه زمانی قطعه به خریدار تحویل داده می شود؟

تحویل ربع سکه به مشتری از خزانه حداقل پنج روز کاری پس از انجام معامله امکان پذیر است و تحویل ربع سکه به دارنده گواهی سپرده کالا قبل از مهلت تعیین شده امکان پذیر نیست. . البته تا 29 اسفند 1403 امکان نگهداری کالاهای گنجینه وجود دارد و هزینه نگهداری هر سکه طلای ربع بهار آزادی روزانه 1000 ریال می باشد. این هزینه به عهده خریدار خواهد بود و هنگام خروج کالا از خزانه باید با تاجر تسویه شود. علاوه بر این، مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان 1 درصد هزینه ذخیره سازی محاسبه و به تاجر پرداخت می شود.

شرایط تحویل قطعات چگونه است؟

برای دریافت ربع سکه از خزانه داری لازم است مالک یا نماینده قانونی وی از اول بهمن ماه سال جاری و پس از هماهنگی با خزانه داری و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان تعیین شده، احراز هویت به همراه داشته باشد. اسناد، به محلی که در زمان تغییر مراجعه کرده اید که توسط بانک اعلام می شود. قطعات ربع تحویل به مشتریان بدون باطل هستند.

پس از دریافت ربع سکه، اعتراض به کمیت و کیفیت کالای تحویلی پذیرفته نخواهد شد. بدین ترتیب مالک می تواند در زمان تحویل ربع سکه را مشاهده و در صورت مغایرت با مشخصات کیفی اعلام شده از تحویل آن خودداری و حداکثر ظرف مدت دو روز مراتب را جهت بررسی از طریق کارگزار مربوطه به بورس اطلاع دهد. .

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا