چطور با تلگرام کار کنیم

تلگرام یک پیام رسان قدرتمند و منحصر به فرد با قابلیت های بسیار مفید است. در آینده آموزش استفاده از تلگرام را در پلازا ادامه دهید تا بتوانیم تمامی امکانات اولیه و نحوه استفاده از این اپلیکیشن پیام رسان را آموزش و بررسی کنیم.

تلگرام یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان است که به دلیل رابط کاربری ساده و امکانات جالب و منحصربفردش توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. برخلاف سایر سرویس های پیام رسان، این اپلیکیشن مبتنی بر فضای ابری است، بنابراین کاربر می تواند همزمان مکالمات خود را در تلفن هوشمند، تبلت یا حتی کامپیوتر تلگرام خود دنبال کند.

اما چگونه با تلگرام کار کنیم؟ در این مقاله نحوه کار با تلگرام به آموزش تلگرام از مبتدی تا حرفه ای می پردازیم. اگر هنوز حساب کاربری تلگرام ندارید، نحوه ثبت نام و ایجاد حساب کاربری را بررسی می کنیم، سپس نحوه استفاده از تلگرام را مورد بحث قرار می دهیم. اما اگر از کاربران این اپلیکیشن پیام رسان هستید، پیشنهاد می شود به سراغ پلازا بروید.

فهرست مطالب

آموزش کامل تلگرام; نحوه استفاده از تلگرام

تلگرام چیزی بیش از یک کلاینت پیام رسان است و به کاربران این امکان را می دهد تا برای امنیت بیشتر از قابلیت چت خصوصی (Secret Chat) استفاده کنند. علاوه بر این، کاربر می تواند علاوه بر انتقال عکس و فیلم، اسناد یا موقعیت فعلی خود را از طریق تلگرام با دوستان خود به اشتراک بگذارد. اما اینها تنها چند ویژگی این پیام رسان است. برای آشنایی بیشتر با امکانات و نحوه کار با تلگرام با ما همراه باشید.

آموزش راه اندازی تلگرام; آموزش کار با تلگرام

قبل از اینکه در مورد استفاده از تلگرام صحبت کنیم، باید این برنامه را روی گوشی خود نصب کنید. روش راه اندازی تلگرام چندان پیچیده نیست. برای ثبت نام و ایجاد اکانت تلگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

1. اپلیکیشن تلگرام را نصب کنید

بسته به اینکه از گوشی اندرویدی یا iOS استفاده می کنید، به گوگل پلی و اپ استور بروید و اپلیکیشن تلگرام را از آنجا دانلود کنید.

2. شماره موبایل خود را وارد کنید

پس از ورود به صفحه اول که همان صفحه اصلی است، باید شماره موبایل خود را در صفحه بعد وارد کنید. تلگرام پس از وارد کردن شماره موبایل خود بلافاصله پیامی حاوی کد 4 رقمی به این شماره ارسال می کند.

برای تایید اعتبار شماره موبایل، باید این کد چهار رقمی را در کادر متنی مربوطه وارد کنید. در صورت عدم دریافت پیامک، تلگرام با شما تماس گرفته و از طریق پیام صوتی کد مورد نظر را به شما اطلاع می دهد.

3. نام و عکس پروفایل خود را وارد کنید

شما می توانید یک پروفایل شخصی در تلگرام داشته باشید. برای این کار باید نام و عکس دلخواه خود را در قسمت مربوطه وارد کنید.

4- دوست خود را در تلگرام پیدا کنید

اگر به تلگرام اجازه دسترسی به لیست مخاطبین گوشی خود را داده اید، این برنامه به صورت خودکار مخاطبین گوشی شما را جستجو می کند و افرادی را که از تلگرام استفاده می کنند به شما معرفی می کند. در این حالت، اگر روی تب Contacts واقع در گوشه سمت چپ پایین صفحه ضربه بزنید، تلگرام لیستی از دوستانتان را که از تلگرام استفاده می‌کنند و همچنین آنهایی که از مخاطبانتان به تلگرام دسترسی ندارند، به شما نشان می‌دهد. می‌توانید برای یکی از دوستانتان که از تلگرام استفاده نمی‌کنند دعوتنامه بفرستید، فقط روی نام او ضربه بزنید.

همچنین بخوانید :

آموزش چت در تلگرام; نحوه استفاده از تلگرام

یکی از دوستان خود را که دارای اکانت تلگرام است انتخاب کنید و مکالمه جدیدی با آنها شروع کنید.

می توانید این کار را از لیست مخاطبین انجام دهید یا در صفحه اول، روی نماد قلم ضربه بزنید و یکی از مخاطبین را انتخاب کنید، سپس پیام خود را تایپ کنید.

آموزش چت خصوصی (Secret Chat); آموزش کار با تلگرام

چت های معمولی در تلگرام برخلاف چت های خصوصی به طور پیش فرض رمزگذاری نمی شوند. برای استفاده از این قابلیت، در صفحه اول برنامه مانند بالا، بر روی قلم کلیک کرده و گزینه گفتگوی مخفی جدید را انتخاب کنید. چت خصوصی تلگرام از نظر امنیتی انتخاب بهتری است زیرا در این صورت تلگرام قادر به خواندن چت های شما نخواهد بود.

علاوه بر این، در چت خصوصی، نمی توانید از صفحه اسکرین شات بگیرید یا پیام ها را فوروارد کنید و مهمتر از آن، فقط می توانید در همان دستگاهی که چت را با آن شروع کرده اید، چت کنید.

استفاده از ویژگی حذف خودکار پیام‌ها در چت خصوصی ؛ نحوه استفاده از تلگرام

با استفاده از این ویژگی، هر پیامی که در چت خصوصی ارسال می کنید، پس از زمانی که تعیین کرده اید، به طور خودکار حذف می شود. می توانید مدت زمان را از حداقل 1 ثانیه تا حداکثر 1 هفته تنظیم کنید. برای دسترسی به این ویژگی، در صفحه چت خصوصی خود با مخاطب خود، روی منوی سه نقطه در بالا سمت راست ضربه بزنید و Self-Destruct Timer را انتخاب کنید.

سپس مدت زمان را مشخص کرده و روی Done کلیک کنید.

آموزش کار با تلگرام: ایجاد گروه، سوپرگروه و کانال

ساخت گروه:

برای ایجاد گروه در تلگرام باید مراحل زیر را طی کنید:

1- در مرحله اول باید به پنل بحث خود دسترسی داشته باشید. اکنون برای شروع چت با یکی از مخاطبان خود، باید روی نماد قلم در صفحه اول کلیک کرده و سپس New Group را انتخاب کنید.

پس از انتخاب گزینه New Group در صفحه بعد می توانید افرادی را که می خواهید به گروه شما بپیوندند از بین مخاطبان خود انتخاب کنید. شما می توانید تا 20000 نفر را به یک گروه اضافه کنید. اکنون به گروه خود یک نام و عکس نمایه بدهید.

همچنین بخوانید :

پس از انتخاب اعضای گروه خود و اختصاص نام و عکس به گروه خود، برای ایجاد گروه خود روی Create ضربه بزنید. اکنون یک گروه رسمی در تلگرام خواهید داشت.

اموزش کار با تلگرام؛ ساخت سوپر گروه

اگر می خواهید یک گروه با بیش از 200 عضو ایجاد کنید، باید یک سوپرگروه تشکیل دهید. در سوپرگروه، ادمین می‌تواند پیام‌های مهم را به بالای گروه پین ​​کند تا اعضا بتوانند راحت‌تر از پیام‌های مهم مطلع شوند. علاوه بر این، ادمین می تواند تمام مکالمات ایجاد شده در گروه را حذف کند و محتوای گروه را به خوبی مدیریت کند. لازم به ذکر است که این سوپرگروه 200000 عضو دارد.

برای ایجاد یک سوپرگروه ابتدا باید یک گروه ایجاد کنید و سپس آن را به یک سوپرگروه ارتقا دهید. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- ابتدا روی گروهی که می خواهید سوپرگروه شوید ضربه بزنید.

2- اکنون روی نام گروه ضربه بزنید تا به صفحه اطلاعات گروه هدایت شوید.

3- روی نماد سه نقطه واقع در گوشه سمت راست بالای صفحه اطلاعات گروه ضربه بزنید. اکنون یک منوی کشویی برای شما باز می شود. دقت کنید، اگر قبل از باز کردن صفحه اطلاعات گروه، گزینه سه نقطه را فشار دهید، گزینه تبدیل گروه به سوپرگروه را مشاهده نخواهید کرد.

4- از منوی باز شده گزینه Convert to Supergroup را انتخاب کنید. در صفحه بعد باید همین گزینه را برای تایید انتخاب کنید.

5- در صفحه هشدار باز شده OK را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه تمامی مراحل قبلی تایید شده و گروه به سوپرگروه ارتقا می یابد. از این پس، می‌توانید محتوای مهم گروه را به بالای صفحه پین ​​کنید، پیام‌های سایر اعضا را حذف کنید یا کل تاریخچه چت را مشاهده کنید.

اموزش کار با تلگرام؛ ساخت کانال

ایجاد و ایجاد کانال در تلگرام بسیار ساده است. این کانال اعضا را از ارسال پیام، متن، عکس و فیلم فقط برای ادمین کانال منع می کند. کانال ها روش خوبی برای انتشار محتوا یا حتی راه اندازی یک کسب و کار هستند، اما باید در نظر داشت که با هر حساب تلگرام تنها هشت کانال ایجاد می شود.

همچنین بخوانید :

برای ایجاد کانال در تلگرام مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- ابتدا تلگرام خود را باز کنید و روی نماد قلم در اندروید و New Message در گوشه سمت راست بالای iOS ضربه بزنید و گزینه New Channel را انتخاب کنید.

2- در مرحله بعد نام و توضیحات کانال خود را بنویسید و سپس دکمه Check را بزنید.

3- اکنون می توانید خصوصی یا عمومی بودن کانال ایجاد شده را انتخاب کنید. اگر گزینه عمومی را انتخاب کرده باشید، نام کاربری به کانال شما اختصاص داده می شود که می توانید به راحتی آن را به اشتراک بگذارید یا دیگران با تایپ نام کاربری کانال شما به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. اما اگر حالت خصوصی را انتخاب کرده باشید، لینک عضویت به کانال شما اختصاص داده می شود و افراد تنها با استفاده از این لینک می توانند به کانال شما بپیوندند.

4- در آخر روی آیکون Checkmark ضربه بزنید سپس افرادی را که می خواهید به کانال شما بپیوندند انتخاب کنید.

غیرفعال کردن اعلان ها؛ آموزش کار با تلگرام

اعلان های دریافت پیام ها در نگاه اول بسیار خوب و مفید به نظر می رسند، اما مواردی وجود دارد که مشغول انجام کاری هستید و صدای مداوم این اعلان ها تمرکز شما را مختل می کند. خوشبختانه تلگرام به کاربران خود این امکان را داده است که اعلان های پیام های دریافتی خود را کنترل و مدیریت کنند.

همچنین بخوانید :

برای خاموش کردن این اعلان‌ها، به سادگی مراحل زیر را دنبال کنید:

1- ابتدا تلگرام را باز کنید و به Settings > Notifications & Sounds بروید.

۲- در این قسمت دو قسمت مجزا برای چت خصوصی و اطلاع رسانی گروهی وجود دارد.

3- در صورت غیرفعال کردن بخش Alert، اطلاعیه های دریافتی متعاقبا غیرفعال خواهند شد. اما برای بی‌صدا کردن این اعلان‌ها، کافی است روی Sound ضربه بزنید و None را انتخاب کنید.

4- اگر می خواهید هر یک از چت های مورد نظر را بی صدا کنید، باید روی منویی که به صورت نماد سه نقطه در پنجره چت مورد نظر ظاهر می شود ضربه بزنید و سپس گزینه Mute Notifications را انتخاب کنید. می توانید بین 1 ساعت، 8 ساعت و 2 روز انتخاب کنید که این چت چه مدت بی صدا بماند.

آموزش پاسخگویی و فوروارد پیام ها در تلگرام

برای پاسخ یا پاسخ به یک پیام خاص در گروه های تلگرام، کافی است انگشت خود را روی پیام مورد نظر نگه دارید و سپس از بین گزینه های موجود گزینه Reply را انتخاب کنید. به سادگی!

برای فوروارد یا ارسال مجدد پیام به یکی از مخاطبان هدف خود، باید انگشت خود را روی پیام مورد نظر نگه دارید و سپس گزینه Forward را انتخاب کنید. اکنون در صفحه ای که برای شما باز می شود، مخاطبی را که می خواهید این پیام را با او دریافت کنید، انتخاب کنید.

شروع یک تماس صوتی یا تصویری؛ آموزش کار با تلگرام

تلگرام نیز مانند واتس اپ به شما امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را می دهد. برای استفاده از این قابلیت باید به لیست مخاطبین خود در تلگرام رفته و مخاطب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سپس در صفحه چت با مخاطب، روی سه نقطه در بالا سمت راست ضربه بزنید و برای برقراری تماس صوتی، Call & video call را انتخاب کنید.

نحوه حذف پیام در تلگرام

خوشبختانه تلگرام به کاربران این امکان را داده است که حتی پس از ارسال پیام ها را حذف کنند. در واقع در اپلیکیشن تلگرام می توانید پیام هایی را که در 48 ساعت گذشته ارسال شده اند حذف کنید و اگر گیرنده پیام هنوز پیام مورد نظر را باز نکرده و نخوانده باشد، متوجه نخواهد شد که این پیام قبلا توسط شما ارسال شده است. .

همچنین بخوانید :

برای حذف پیام در تلگرام کافیست انگشت خود را روی پیام مورد نظر نگه دارید و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید.

در این مرحله شما دو گزینه خواهید داشت که با انتخاب اولی پیام مورد نظر هم برای فرستنده و هم برای گیرنده پیام حذف می شود و با انتخاب گزینه دوم این پیام فقط برای فرستنده پاک می شود.

تلگرام به کاربران این امکان را می داد که حتی پس از ارسال پیام، آن را اصلاح و ویرایش کنند. کافی است انگشت خود را روی پیام مورد نظر نگه دارید و سپس گزینه Edit را انتخاب کنید. پس از ویرایش یک پیام، یک برچسب کوچک ویرایش شده در کنار آن ظاهر می شود و طرف مقابل متوجه می شود که این پیام ویرایش و ویرایش شده است.

آموزش ارسال پیام صوتی یا صوتی در تلگرام; نحوه استفاده از تلگرام

برای ارسال پیام صوتی یا صوتی در تلگرام کافی است انگشت خود را روی آیکون میکروفون نگه دارید و پیام خود را ضبط کنید. تا زمانی که پیام صوتی شما تمام نشده است، انگشت خود را از نماد میکروفون خارج نکنید. اگر می خواهید ضبط را متوقف کنید و آن را به طور کامل حذف کنید، باید انگشت خود را به سمت چپ بکشید.

ارسال پیام های ویدئویی یا پیام های ویدئویی؛ آموزش کار با تلگرام

در آپدیت تلگرام نسخه 4.0 امکان ارسال مستقیم پیام های تصویری برای کاربران فراهم شد. پس از اطمینان از به روز رسانی تلگرام به نسخه 4.0، برنامه تلگرام خود را باز کنید.

1- برای ارسال پیام ویدیویی یا چت تصویری، پنجره چت خود را باز کنید یا مخاطبی را که می خواهید برایش پیام ویدیویی ارسال کنید انتخاب کنید.

همچنین بخوانید :

2- حالا روی آیکون میکروفون ضربه بزنید. اگر برای اولین بار است که از تلگرام استفاده می کنید، باید به برنامه اجازه دهید به عکس ها و ویدیوهای گوشی شما دسترسی داشته باشد، بنابراین روی دکمه Allow ضربه بزنید.

3- حالا با زدن آیکون میکروفون حالت کاربری آن به دوربین تغییر می کند. بنابراین انگشت خود را روی آیکون میکروفون نگه دارید تا یک پیام ویدیویی ضبط کنید.

4- اگر از نتیجه کار و فیلم ضبط شده راضی نیستید، می توانید به راحتی اسلایدر را به سمت چپ بکشید تا عملیات فیلم برداری لغو شود.

5- اگر از نگه داشتن انگشت خود روی دکمه ضبط ویدیو خسته شده اید، می توانید انگشت خود را به سمت بالا بکشید تا فیلم بدون نگه داشتن انگشت خود ضبط شود.

6- پس از اتمام عملیات فیلمبرداری، دکمه ارسال را فشار دهید تا فیلم ضبط شده برای مخاطب شما ارسال شود.

7- همچنین می توانید قبل از ارسال فیلم مورد نظر را پیش نمایش کنید. اگر پس از پیش نمایش ویدیوی ضبط شده متوجه شدید که کیفیت مطلوبی ندارد و باید حذف شود، می توانید روی نماد حذف ضربه بزنید.

ارسال فایل، عکس و فیلم (معمولی و بدون کاهش کیفیت)

برخلاف سایر اپلیکیشن های پیام رسان، تلگرام به کاربر این امکان را می دهد که طیف وسیعی از اطلاعات را برای دوستان خود ارسال کند. به سادگی روی نماد گیره کاغذ در کنار کادر متن ضربه بزنید و نوع اطلاعاتی را که می خواهید ارسال کنید انتخاب کنید.

می توانید عکس یا فیلم مورد نظر خود را از گالری گوشی انتخاب کنید یا با انتخاب گزینه Take photo or video، عکس یا فیلم فوری را با دوربین گوشی ذخیره و ارسال کنید. همچنین یک گزینه جستجوی وب وجود دارد که جستجوی سریع را باز می کند و فقط نتایج تصویر را نمایش می دهد. همچنین می توانید تصاویر و فایل ها را در اندازه اصلی با انتخاب File ارسال کنید.

اگر می خواهید موقعیت مکانی فعلی خود را برای دوست خود ارسال کنید، گزینه Location را انتخاب کرده و تأیید کنید که برنامه به مکان فعلی شما دسترسی دارد. سپس دوست شما یک نقشه تعاملی با پین کردن مکان فعلی شما برای شما ارسال می کند. این نقشه می تواند برای یافتن خود بسیار مفید باشد. علاوه بر این، می توانید هر سندی مانند فایل PDF یا Word را به همراه اطلاعات مخاطبان خود برای دوستان خود ارسال کنید.

همچنین بخوانید :

پین بحث ها؛ آموزش کار با تلگرام

قابلیت پین کردن چت ها یکی از قابلیت های مفید اپلیکیشن تلگرام است. در واقع با کمک این قابلیت علاوه بر پین کردن پیام در گروه ها و کانال هایی که همه اعضای گروه به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند، می توانید چت های خصوصی خود را نیز پین کنید.

برای پین کردن یک پیام در یک چت گروهی یا خصوصی، انگشت خود را روی پیام مورد نظر نگه دارید و از بین گزینه های باز شده گزینه Pin را انتخاب کنید، سپس روی OK کلیک کنید. در کادر باز شده، گزینه Notify all Member را می توان انتخاب کرد تا همه اعضای گروه علاوه بر دیدن پیام پین شده، یک پیام هشدار دریافت کنند، اما اگر این گزینه انتخاب نشده باشد، این پیام پین شده فقط به صورت بی صدا ارسال نمی شود. به گروهی دیگر اعضا. نمایش داده می شود.

هر زمان که می خواهید این صفحه را حذف کنید، به سادگی تمام مراحل بالا را تکرار کنید و سپس روی Remove Pin ضربه بزنید.

نوشته های پررنگ و مورب

اگر می خواهید کلمه یا عبارتی را به صورت پررنگ بنویسید و برای دوست خود ارسال کنید، کافی است کلمه یا عبارت مورد نظر را بین دو ستاره و بدون فاصله مانند **word** تایپ کنید.

برای ایتالیک کردن کلمه یا عبارت مورد نظر، باید کلمه یا عبارت را بین دو خط فاصله تایپ کنید، برای مثال _Word__

شخصی سازی تلگرام; نحوه استفاده از تلگرام

تلگرام به شما این امکان را می دهد که رنگ برنامه و تصویر پس زمینه چت ها را به دلخواه تغییر دهید. می توانید تلگرام را به دلخواه شخصی سازی کنید. برای این کار در اندروید به Settings > Chat Settings رفته و در iPhone به Settings > Appearance بروید. در این صفحه می توانید اندازه متن، رنگ حباب چت را تغییر دهید و به تنظیمات حالت شب دسترسی داشته باشید.

برای ایجاد تم خود، روی سه نقطه در بالا سمت راست در اندروید ضربه بزنید و به Chat Themes در آیفون بروید، سپس روی Create New Theme ضربه بزنید. شما می توانید اکثر قسمت ها را مطابق میل خود تغییر دهید.

مسدود کردن شنوایی؛ آموزش کار با تلگرام

اگر می خواهید یکی از مخاطبین خود را در تلگرام بلاک کنید تا دیگر از آن ها پیامی دریافت نکنید، کافیست در منوی تلگرام روی Contacts ضربه بزنید تا لیست مخاطبین شما باز شود. اکنون روی مخاطبی که می خواهید بلاک کنید ضربه بزنید. در این مرحله به صفحه چت خصوصی با شخص مورد نظر هدایت می شوید.

همچنین بخوانید :

فقط روی نام کاربری یا عکس نمایه آنها ضربه بزنید تا صفحه اطلاعات آنها باز شود. اکنون روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید تا منوی کشویی باز شود.

حال از منوی باز شده گزینه Block را انتخاب کرده و سپس در پاسخ به سوالی که از شما می خواهد تا بلاک این کاربر را تایید کنید، گزینه OK را انتخاب کنید. از این پس این شخص دیگر نمی تواند در تلگرام برای شما پیام ارسال کند.

آموزش رپورتاژ مخاطبان تلگرام

اگر کاربر تلگرامی را می شناسید که مطالب نامناسبی را در گروه یا کانال خود ارسال می کند، می توانید به راحتی او را ریپورت کنید. برای گزارش این شخص، کافی است روی پنجره چت او ضربه بزنید. اما اگر آن شخص گروه یا کانال نامناسبی دارد و شما قصد گزارش گروه یا کانال او را دارید، باید روی گروه یا کانال او ضربه بزنید.

اکنون روی پروفایل گروه در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید تا پنجره اطلاعات گروه باز شود و سپس گزینه گزارش را انتخاب کنید.

حال از میان گزینه های نقض قوانین و مقررات، گزینه ای را که فکر می کنید کاربر مورد نظر از آن استفاده کرده است را انتخاب کنید تا مدیران تلگرام بهتر بتوانند این موضوع را بررسی و پیگیری کنند. به عنوان مثال، اگر کاربر مورد نظر برای شما تبلیغات نامربوط و ناخواسته ارسال می کند، گزینه Spam را برای آنها در نظر بگیرید. اگر کاربر شما را تهدید کرد یا محتوای خشونت آمیز را به اشتراک گذاشت، خشونت را انتخاب کنید. موارد دیگر را به همین ترتیب بررسی کنید و در صورت لزوم انتخاب کنید.

مرتبط:  چرا پهلو سمت چپم درد میکنه

همچنین بخوانید :

در نهایت در پنجره ای که به آن هدایت می شوید باید توضیحات مختصری و البته نام کاربری فرد مورد نظر را بنویسید و در نهایت با انتخاب گزینه ارسال به تلگرام ارسال کنید.

نحوه قرار دادن رمز عبور در تلگرام; نحوه استفاده از تلگرام

برای امنیت بیشتر می توانید روی نسخه اندروید، iOS یا دسکتاپ تلگرام رمز عبور قرار دهید.

اندروید:

اگر صاحب گوشی اندرویدی هستید و از آخرین نسخه تلگرام استفاده می کنید، به راحتی می توانید از رمز عبور 4 رقمی یا تشخیص چهره و اثر انگشت برای رمزگذاری تلگرام استفاده کنید.

ابتدا تلگرام را باز کرده و وارد قسمت تنظیمات شوید. حالا گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید. در قسمت بعدی روی Passcode lock ضربه بزنید.

حالا دکمه Passcode Lock را فعال کرده و یک رمز عبور 4 رقمی وارد کنید. البته می توانید از گزینه Fingerprint Lock برای رمزگذاری در تلگرام نیز استفاده کنید.

iOS :

اگر صاحب آیفون هستید و از آخرین نسخه تلگرام استفاده می کنید، می توانید به ترتیب زیر رمز عبور تلگرام را از گوشی خود قرار دهید:

تلگرام را باز کنید و روی تنظیمات ضربه بزنید. حالا گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.

سپس روی Password lock ضربه بزنید. حال گزینه Enable Passcode را انتخاب کرده و سپس در این قسمت یک رمز عبور چهار رقمی قرار دهید. البته برای استفاده از اثر انگشت به جای رمز عبور چهار رقمی می توانید از گزینه Unlock with Touch ID نیز استفاده کنید.

نسخه دسکتاپ:

1- ابتدا تلگرام را باز کنید و به تنظیمات بروید.

2- در منوی تنظیمات به پایین صفحه رفته و در قسمت Privacy and security گزینه Enable local code را انتخاب کنید.

حال در پنجره باز شده رمز چهار رقمی خود را وارد کرده و سپس گزینه Save را انتخاب کنید.

آموزش اشتراک گذاری موقعیت مکانی در تلگرام

می توانید موقعیت مکانی خود را با سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید. می توانید هم موقعیت مکانی فعلی و هم موقعیت مکانی زنده را ارسال کنید. برای این کار باید روی آیکون گیره کاغذ در صفحه چت کلیک کرده و گزینه Location را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه Send my current location می توانید موقعیت فعلی را ارسال کنید. در این صورت برنامه به طور خودکار موقعیت شما را روی نقشه مشخص می کند. البته حتما خودتان آن را به صورت دستی تنظیم کنید.

با این حال، Share My Live Location مکان زنده شما را در فواصل زمانی که شما مشخص می کنید به روز می کند.

آموزش زمان بندی پیام ها در صفحه بحث در تلگرام; نحوه استفاده از تلگرام

یکی دیگر از ویژگی های مفیدی که در این آموزش تلگرام به آن می پردازیم، زمان بندی پیام است. می توانید پیامی را وارد کنید اما بلافاصله آن را ارسال نکنید و تاریخ و زمان بعدی را مشخص کنید تا پیام در آن زمان به طور خودکار ارسال شود. برای دسترسی به این ویژگی، پیام خود را وارد کنید، سپس روی نماد ارسال پیام ضربه بزنید و نگه دارید و زمان‌بندی پیام را انتخاب کنید.

در صفحه بعد زمان و زمان ارسال پیام را مشخص کنید.

در پایان بر روی گزینه زیر این قسمت کلیک کنید تا پیام به صورت خودکار ارسال شود. علاوه بر این، اگر مخاطب شما آخرین بازدید خود را نبسته است، می توانید روی سه نقطه بالای این پنجره کلیک کنید و گزینه Send when online را انتخاب کنید و پیامی را که به محض آنلاین شدن برای آنها ارسال می شود پیکربندی کنید.

همچنین بخوانید :

آموزش ساخت پوشه و اشتراک گذاری آن در تلگرام نحوه استفاده از تلگرام

اگر کانال ها، گروه ها یا چت های زیادی دارید، مدیریت آنها بسیار دشوار می شود. تلگرام برای سازماندهی و تسهیل کار شما امکان ساخت پوشه ها را فراهم کرده است. می توانید کانال ها و چت ها را در پوشه های جداگانه خود قرار دهید تا صفحه اصلی بیش از حد به هم نریزد. برای ایجاد یک پوشه، باید به تنظیمات بروید و Folders یا Chat Folders را انتخاب کنید.

اگر قبلاً پوشه هایی ایجاد کرده اید، آنها را در اینجا خواهید دید. خود تلگرام در پایین صفحه پوشه های پیشنهادی خود را قرار می دهد که با کلیک بر روی ADD می توانید آنها را اضافه کنید. برای ایجاد پوشه خود روی Create New Folder کلیک کنید.

اکنون نام پوشه را در قسمت Folder Name تایپ کنید.

همچنین می توانید یک نماد برای پوشه انتخاب کنید و با افزودن بحث ها می توانید به لیست بحث ها بروید و آنها را اضافه کنید. پس از ایجاد یک چت، می توانید آن را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. به این ترتیب سایر کاربران به طور خودکار با کلیک بر روی لینک پوشه به تمام بحث های آن پوشه اضافه می شوند. برای اشتراک گذاری یک پوشه کافی است انگشت خود را روی آن نگه دارید و از منوی باز شده گزینه Share را انتخاب کنید.

ایجاد نظرسنجی در گروه؛ آموزش تلگرام فارسی

قابلیت بعدی که در این مقاله در مورد استفاده از تلگرام کار با آن را یاد خواهیم گرفت، نظرسنجی است. می توانید نظرسنجی هایی را در گروه ها برای اعضای گروه ایجاد کنید تا نظر خود را در مورد یک سوال یا موضوع بیان کنند. نحوه استفاده از تلگرام برای ایجاد نظرسنجی بسیار ساده است، روی نماد گیره کاغذ در صفحه چت گروهی کلیک کنید و سپس Poll را انتخاب کنید.

حالا در کادر اول Poll Question عنوان سوال خود را وارد کنید. سپس در قسمت Response Options گزینه هایی را اضافه کنید. برای هر سوال می توانید حداکثر 9 گزینه داشته باشید.

در قسمت تنظیمات، در صورت فعال بودن گزینه رای ناشناس، کاربران می توانند به صورت ناشناس گزینه مورد نظر را انتخاب کنند. اگر Multiple Answers فعال باشد می توانند چندین گزینه را انتخاب کنند و اگر حالت Quiz فعال باشد نظرسنجی حالت تست دارد و باید گزینه صحیح را انتخاب کنید.

در نهایت روی Create در بالای صفحه کلیک کنید تا نظرسنجی خود را ایجاد و ارسال کنید.

آموزش ترجمه پیام ها در تلگرام

یکی از ویژگی هایی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است، امکان ترجمه پیام ها در داخل برنامه است. این ویژگی زمانی مفید است که به یک کانال خارجی دسترسی دارید یا با یک فرد خارجی چت می کنید. به این ترتیب می توانید ترجمه پیام را در صفحه بحث مشاهده کنید. ابتدا باید به تنظیمات برنامه رفته و گزینه Language را انتخاب کنید. سپس گزینه Show Translate دکمه را فعال کنید.

اکنون فقط به صفحه بحث بروید و انگشت خود را روی پیامی که می خواهید ترجمه کنید نگه دارید. برای ترجمه پیام در منوی ظاهر شده روی Translate کلیک کنید.

در تلگرام مطلب بگذارید

استوری نیز یکی از ویژگی های جدید این پیام رسان است. اگرچه داستان در دسترس کاربران است، اما در ایران برای استفاده از آن باید یک اشتراک تلگرام پریمیوم داشته باشید. در این صورت می توانید در تلگرام مانند اینستاگرام یا واتس اپ نیز استوری ارسال کنید. برای ارسال یک داستان، روی نماد دوربین در پایین صفحه اول کلیک کنید، یک عکس یا ویدیو را انتخاب کنید و آن را ارسال کنید.

همچنین می توانید استوری های دیگر کاربران را در بالای صفحه برنامه مشاهده کنید.

نحوه نقل قول پیام ها در Replay

یکی دیگر از قابلیت های جدید تلگرام امکان نقل قول بخشی خاص از پیام ها هنگام پاسخ دادن به آنها است. می توانید بخشی از پیام را که می خواهید به آن پاسخ دهید انتخاب کنید و در پاسخ به همان قسمت پاسخ دهید. برای استفاده از این قابلیت ابتدا پیام را طبق معمول انتخاب کرده و گزینه Reply را بزنید. سپس قبل از نوشتن پیام، روی نماد فلش کنار پیام کلیک کنید.

در پنجره باز شده گزینه Select a specific quote را انتخاب کنید سپس قسمتی را که می خواهید به آن پاسخ دهید انتخاب کنید.

پس از انتخاب قسمت مورد نظر، بر روی گزینه نقل قول برای قسمت انتخاب شده کلیک کنید. اکنون می توانید پاسخ خود را در همان قسمت پیام وارد کرده و ارسال کنید.

آخرین کلمه

در این مقاله به آموزش تلگرام و نحوه استفاده از امکانات مختلف آن پرداختیم. البته قابلیت های این پیام رسان بسیار بیشتر از آن است که همه ما بتوانیم در یک مقاله به آن بپردازیم، به همین دلیل در این مقاله آموزشی تلگرام تنها به ویژگی های کلیدی آن پرداخته ایم. اگر در مورد استفاده از تلگرام سوالی دارید در قسمت نظرات با ما همراه باشید. نظر شما در مورد تلگرام چیست؟ به نظر شما بهترین ویژگی این پیام رسان چیست؟

تلگرام با بیش از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه، یکی از محبوب ترین پیام رسان ها در جهان محسوب می شود. این سرویس که چند سال پیش در ایران به بیرون درز کرد، همچنان کاربران زیادی دارد و با افزودن امکانات جدید با هر آپدیت، روز به روز بر تعداد کاربران افزوده می شود.

تلگرام از زمان ایجاد خود دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. در ابتدا امکانات نسبتاً محدودی در این پیام رسان ارائه می شد، اما امروزه تلگرام حتی سرویس اشتراک نیز ارائه می دهد و با بزرگترین پیام رسان های دنیا (واتس اپ) رقابت می کند.

اگر در کار با پیام رسان زیر نظر پاول دورف مشکل دارید، آموزش تلگرام برای شما مناسب است. در ادامه سیر و پیاز تلگرام را به زبانی ساده و بدون توضیح اضافی بررسی خواهیم کرد.

لینک را کپی کنید

ثبت نام

برای ثبت نام در تلگرام پس از اجرای اپلیکیشن شماره خود را با فرمت 989123456789+ وارد کنید تا پیامک حاوی کد فعال سازی برای شما ارسال شود. پس از وارد کردن کد دریافتی، در تلگرام ثبت نام می‌شوید و نام و نام خانوادگی از شما خواسته می‌شود که می‌توانید آن‌ها را به صورت کامل یا مخفف به دلخواه وارد کنید.

عکس پروفایل تلگرام در همان ابتدا قابل تنظیم خواهد بود. پس از مشخص کردن اطلاعات شخصی خود وارد محیط اصلی تلگرام می شوید. صفحه اولیه تلگرام هنگام ثبت نام در این پیام رسان خالی است، اما به مرور زمان می توانید کانال، گروه، ربات یا صفحه چت را به آن اضافه کنید. همه تنظیمات، از جمله نام و تصویر نمایه، می توانند بعدا تغییر کنند.

پس از اتصال اولیه باید مدتی صبر کنید تا تلگرام مخاطبین شما را بررسی کند و افرادی که عضو این پیام رسان هستند را به لیست مخاطبین حساب کاربری اضافه کند.

اگر با وارد کردن شماره حساب شما آماده کار روی دستگاه دیگری باشد، ابتدا کد ارسالی به صورت پیام تلگرام ارسال می‌شود نه پیامک. بنابراین اگر در دریافت کد با تاخیر مواجه شدید، ممکن است این اتفاق برای شما بیفتد. برای رفع این مشکل کافی است گزینه Send via SMS را انتخاب کنید تا کد از طریق SMS ارسال شود.

لینک را کپی کنید

مشکل در ضبط تلگرام

مشکل اصلی در مراحل ثبت نام تلگرام عدم دریافت کد یا عدم پذیرش شماره تلگرام است. اگر کد را دریافت نکردید، تلگرام پس از چند دقیقه با شما تماس می گیرد تا کد را برای شما بخواند. اگر بعد از وارد کردن شماره با خطا مواجه شدید به این معنی است که شماره مورد نظر توسط تلگرام مسدود شده است. این امر یا به صورت موقت (اگر کد ارسالی را چندین بار اشتباه وارد کنید) یا به طور دائم (معمولاً برای شماره های مجازی) اتفاق می افتد.

لینک را کپی کنید

مروری بر بخش های اصلی تلگرام

به محض باز کردن برنامه تلگرام، صفحه اصلی چت را مشاهده خواهید کرد. تلگرام دارای بخش‌های دیگری مانند فهرست مخاطبان و منوی تنظیمات است.

لینک را کپی کنید

مخاطبان

اولین نماد سمت چپ در نسخه iOS تلگرام شما را به لیست مخاطبان می برد. در بالای صفحه می توانید مخاطبان خود را جستجو کنید. گزینه Find People Nearby به شما امکان می دهد افراد نزدیک خود را جستجو کنید. فقط در صورتی می توانید سایرین را پیدا کنید که تنظیمات این بخش فعال باشد. به طور پیش فرض، تلگرام بخش Find people nearby را غیرفعال می کند. با ورود به این منو و انتخاب گزینه Make Me Visible می توانید به کاربران نزدیک خود اجازه دهید تا شما را پیدا کنند.

گزینه دوم در این منو به شما امکان می دهد افرادی را که هنوز عضو تلگرام نیستند به این سرویس پیام رسان دعوت کنید. دعوت به تلگرام از طریق پیام رسان های دیگر و یا از طریق پیامک و ایمیل امکان پذیر است.

در صفحه مخاطبان تلگرام با کلیک بر روی گزینه مرتب سازی می توانید لیست مخاطبان را بر اساس نام یا آخرین بازدید خود ویرایش کنید. با ضربه زدن بر روی گزینه “+” می توانید یک مخاطب جدید اضافه کنید.

دو راه برای اضافه کردن یک مخاطب جدید به مخاطبین تلگرام وجود دارد. روش اول مربوط به موردی است که شما فقط یک شماره تلفن از شخص مورد نظر دارید. راه دوم زمانی است که با شخصی که شماره شما را ذخیره کرده است چت می کنید.

در حالت اول کافی است به قسمت مخاطبین گوشی مراجعه کرده و شماره طرف مقابل را ذخیره کنید. با این کار شماره مورد نظر هم به گوشی و هم به تلگرام شما اضافه می شود. اگرچه این روش بهترین روش محسوب می شود، اما می تواند باعث تاخیر طولانی در افزودن شماره به تلگرام شود. اگر با چنین تاخیری مواجه شدید، به جای دسترسی به مخاطبین گوشی، می توانید به قسمت تماس تلگرام رفته و با لمس آیکون «+» شماره مورد نظر را اضافه کنید. در حالت دوم کافیست با لمس نام فرد وارد پروفایل شده و در قسمت سه نقطه گزینه Add to contacts را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

مخاطب

تلگرام به شما امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را می دهد. برقراری تماس در تلگرام بسیار آسان است. مشخصات فرد مورد نظر را وارد کنید تا گزینه تماس صوتی و تصویری برای شما نمایان شود.

لینک را کپی کنید

صفحه گفتگو

آیکون منوی سوم ابزار تلگرام شما را به صفحه اصلی این اپلیکیشن می برد. در صفحه چت، می توانید چت های خصوصی، گروه ها، کانال ها و ربات ها را مشاهده کنید. اگر صفحه را به سمت پایین بکشید، نوار جستجوی سراسری تلگرام باز می شود. در این بخش می توانید کانال ها و گروه های جدید را علاوه بر جستجوی بحث های خود بیابید. با ضربه زدن روی گزینه Edit می توانید چت ها را حذف یا بایگانی کنید. با زدن آیکون در سمت راست بالای صفحه وارد صفحه مخاطب می شوید. همچنین می توانید در این بخش گروه و کانال ایجاد کنید.

لینک را کپی کنید

تنظیمات

آخرین نماد در نوار ابزار تلگرام شما را به منوی تنظیمات می برد. اگر فقط با حساب کاربری در تلگرام وارد شده اید، این گزینه شبیه چرخ دنده است. با این حال، اگر چندین حساب دارید، نماد چرخ دنده با عکس نمایه شما جایگزین می شود.

منوی تنظیمات تلگرام گزینه های زیادی را ارائه می دهد و به کاربر اجازه می دهد این پیام رسان را شخصی سازی کند. در سمت چپ بالای صفحه، گزینه ای شبیه به کد QR را مشاهده خواهید کرد. این بخش به شما امکان می دهد پروفایل خود را از طریق کد QR به اشتراک بگذارید. می توانید انیمیشن کد QR را با حالت های روشن و تاریک و پس زمینه های مختلف سفارشی کنید.

در سمت راست بالای صفحه تلگرام، گزینه Edit قابل مشاهده است. با ورود به این بخش می توانید اطلاعات شخصی مانند نام، نام خانوادگی، بیوگرافی، شماره همراه و مدرک هویتی را تغییر دهید. در این قسمت می توانید یک اکانت جدید نیز به تلگرام اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید از طریق این صفحه از حساب کاربری خود خارج شوید.

در صفحه تنظیمات تلگرام می توانید از طریق گزینه Change profile photo عکس پروفایل را تغییر دهید. با افزودن عکس جدید، عکس پروفایل قبلی حذف نمی شود. اگر عکس نمایه شما برای مخاطب باز است، طرف مقابل نیز می‌تواند عکس‌هایی را که قبلاً برای نمایه انتخاب کرده‌اید ببیند. در صورت تمایل می توانید تصاویر قبلی را به عنوان تصویر اصلی انتخاب کنید.

دومین گزینه ای که در صفحه تنظیمات مشاهده می کنید، Add Account است که به شما امکان می دهد یک حساب جدید اضافه کنید. می توانید همزمان به سه اکانت تلگرام وارد شوید. دسترسی به اکانت دوم یا سوم کار سختی نیست. فقط بعد از گزینه Add Account شماره موبایل را وارد کنید.

از طریق منوی تنظیمات می توانید به بخش پیام های ذخیره شده دسترسی داشته باشید. ذخیره پیام یکی از جذاب ترین قابلیت های تلگرام است که سال هاست در این پیام رسان وجود دارد اما اخیرا به واتس اپ قابلیت مشابهی داده شده است.

می توانید از بخش ذخیره پیام برای یادداشت برداری یا ذخیره برخی اطلاعات استفاده کنید. Save Message تمام ویژگی‌های صفحات چت، از ارسال متن، عکس و ویدیو گرفته تا پیام‌های صوتی و تصویری را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می توانید فایل های مورد نظر خود را در قسمت ذخیره پیام آپلود کنید. اگر پست جالبی را در یکی از کانال ها مشاهده کردید، آن را برای دسترسی آسان تر به پست به ذخیره پست فوروارد کنید. Save Messenger یک ابزار جستجو نیز دارد.

گزینه Recent Calls در منوی تنظیمات دسترسی به لیست تماس های اخیر را فراهم می کند. در این صفحه با غیرفعال کردن گزینه Show Calls Tab می توانید تب Calls را از صفحه اصلی حذف کنید.

قسمت Devices در منوی تنظیمات تلگرام لیست دستگاه های متصل به حساب کاربری شما را نمایش می دهد. با زدن گزینه آبی در بالای صفحه به راحتی می توانید از طریق دستگاه دیگری وارد حساب کاربری خود شوید. گزینه Edit امکان حذف دستگاه ها را فراهم می کند. در پایین صفحه می توانید تعیین کنید که اکانت تلگرام شما پس از غیر فعال بودن چه مدت حذف خواهد شد.

قسمت پوشه های چت تلگرام برای کسانی است که چت های زیادی دارند و می خواهند آن ها را سازماندهی کنند. در این بخش می توانید یک پوشه جدید ایجاد کنید و کانال ها، گروه ها یا چت ها و ربات ها را به آنجا منتقل کنید. این پوشه ها در صفحه اصلی تلگرام، بالای چت ها نمایش داده می شوند.

لینک را کپی کنید

تنظیمات اعلان

اولین قسمت مهم منوی تنظیمات تلگرام امکان سفارشی سازی اعلان ها و صداهای داخلی این پیام را فراهم می کند. با ورود به این بخش می توانید اعلان های چت، گروه و کانال را تغییر دهید. گزینه In-app sounds صداهای داخلی تلگرام (مانند دریافت نوتیفیکیشن، ارسال پیام و …) را فعال می کند. همچنین می توانید تنظیمات دیگری مانند نمایش نام کاربری در صفحه قفل را فعال کنید. گزینه New Contacts به محض ایجاد اکانت تلگرام توسط مخاطبان برای شما اعلان ارسال می کند. در صورت تمایل می توانید بر روی گزینه reset کلیک کنید تا تمامی تنظیمات اعلان بازیابی شود.

لینک را کپی کنید

تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی

در قسمت حریم خصوصی و امنیت می توانید به لیست اکانت های مسدود شده دسترسی داشته باشید. این صفحه به شما امکان می دهد یک قفل به تلگرام اضافه کنید. در گوشی های آیفون می توانید از طریق تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی Face ID را فعال کنید تا تلگرام تنها با اسکن چهره شما باز شود.

مرتبط:  چرا با گوشی نمیتونم کارت به کارت کنم

تایید دو مرحله ای امنیت حساب شما را افزایش می دهد. برای فعال کردن این ویژگی مشکلی ندارید. احراز هویت دو مرحله ای تلگرام نیاز به وارد کردن رمز عبور و افزودن ایمیل بازیابی دارد. پس از فعال شدن این ویژگی، هر بار که می خواهید از دستگاه جدیدی وارد اکانت تلگرام خود شوید، باید رمز عبور خود را وارد کنید.

هنگام تعیین این ویژگی، تلگرام دو راه مختلف از جمله ایمیل پشتیبانی و راهنمای یادآوری را به شما پیشنهاد می‌کند تا در صورت فراموشی رمز عبور، از یکی از این دو روش آن را بازیابی کنید. اما متاسفانه بسیاری از کاربران از پرکردن این دو قسمت صرف نظر می کنند و با زدن گزینه Skip از آن صرف نظر می کنند زیرا احتمال فراموشی رمز عبور را نزدیک به صفر می دانند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به این موارد توجه نکرده اید و اکنون رمز تایید دو مرحله ای را فراموش کرده اید و برای ورود مجدد به اکانت خود دچار مشکل شده اید، چاره ای جز حذف اکانت خود و ایجاد مجدد آن ندارید. با این کار همه پیام‌ها، کانال‌ها و گروه‌هایی که در آنها عضو بوده‌اید حذف می‌شود.

گزینه Automatically delete messages امکان حذف خودکار پیام ها را فراهم می کند. در این منو می توانید تعیین کنید که پیام های جدید پس از یک روز، یک هفته، یک ماه یا یک بازه زمانی سفارشی حذف شوند. توجه داشته باشید که اگر پیام ها به طور خودکار حذف شوند، هیچ راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد.

در بخش Privacy می توانید تعیین کنید چه کسی می تواند شماره موبایل شما را ببیند. توصیه می کنیم این تنظیمات را در My Contacts بگذارید تا فقط مخاطبان شما بتوانند شماره تلفن همراه را ببینند. گزینه Everyone شماره تلفن را به همه نشان می دهد و گزینه Nobody آن را از همه کاربران پنهان می کند. چنین تنظیماتی را می توان برای تصویر نمایه و ارسال پیام نیز تنظیم کرد. برای مثال، می‌توانید تعیین کنید که اگر پیام شما فوروارد شود، چه کسی می‌تواند به پیوند نمایه دسترسی داشته باشد.

بخش تنظیمات داده به شما امکان می دهد یک سری تغییرات مانند همگام سازی مخاطبین و حذف پیش نویس های ذخیره شده در فضای ابری انجام دهید. گزینه Link Previews پیش نمایشی از لینک هایی که در تلگرام ارسال می کنید را نشان می دهد.

لینک را کپی کنید

تنظیمات داده و حافظه ذخیره سازی

می توانید میزان مصرف اینترنت را در منوی تنظیمات داده و حافظه مشاهده کنید. در این قسمت می توانید اطلاعات ذخیره شده در تلگرام را نیز حذف کنید. اگر فضای گوشی شما پر است، می توانید با حذف اطلاعات تلگرام فضای قابل توجهی را آزاد کنید. همچنین می توانید گزینه حذف خودکار داده های ذخیره شده را فعال کنید.

این منو به شما امکان می دهد دانلودهای خودکار را غیرفعال کنید. در حالت عادی، تلگرام به صورت خودکار پیام ها، عکس ها، فیلم ها و گیف ها را دانلود می کند. گزینه دانلود پس‌زمینه، تلگرام را در پس‌زمینه فعال نگه می‌دارد تا زمانی که از برنامه استفاده نمی‌کنید، بتوانید به دانلود ادامه دهید.

لینک را کپی کنید

تنظیمات ظاهری و تم

منوی ظاهر تلگرام به شما این امکان را می دهد که تا حدی رابط کاربری این پیام رسان را شخصی سازی کنید. در این بخش می توانید تم های مختلفی را برای صفحه چت انتخاب کنید. امکان تغییر پس زمینه چت نیز وجود دارد. فعال کردن حالت شب و تغییر ابعاد متن و حتی تغییر آیکون تلگرام از این قسمت قابل دسترسی است.

لینک را کپی کنید

تنظیمات دیگر

تلگرام به شما امکان می دهد از طریق منوی تنظیمات زبان را تغییر دهید. برای تغییر زبان اپلیکیشن تلگرام وارد قسمت Language شده و زبان مورد نظر را انتخاب کنید.

با مراجعه به منوی Stickers & Emoji به تنظیمات استیکرها و ایموجی ها دسترسی خواهید داشت. در این منو می توانید یک ایموجی سفارشی داشته باشید، ایموجی های پیش فرض را برای واکنش پیام تنظیم کنید یا شروع به استفاده از استیکرهای جدید کنید.

لینک را کپی کنید

چت را در تلگرام شروع کنید

پس از اتصال اولیه به تلگرام، این برنامه به صورت خودکار شماره تلفن های موجود در گوشی شما را اسکن می کند و افراد عضو تلگرام را به مخاطبین اضافه می کند.

به این صورت که پس از ورود به برنامه فقط باید از طریق منوی اصلی به قسمت Contacts رفته و از لیست مخاطبین فرد مورد نظر را انتخاب کنید. با زدن نام هر فرد وارد پروفایل او می شوید. در صفحه باز شده می توانید با فرد مورد نظر چت کنید.

لینک را کپی کنید

تلگرام پریمیوم

در ماه های اخیر تلگرام سرویس اشتراک جدیدی را میزبانی کرده است که محدودیت های کمتری نسبت به نسخه معمولی دارد و از یک سری ویژگی های اضافی پشتیبانی می کند.

سرویس Premium Telegram به کاربران این امکان را می دهد تا فایل های 4 گیگابایتی را برای یکدیگر ارسال کنند (در حالی که نسخه رایگان دارای محدودیت 2 گیگابایتی است). تلگرام همچنین گفت که نسخه پریمیوم از سرعت دانلود بالاتری پشتیبانی می کند.

کاربران اشتراک تلگرام می توانند به 1000 کانال بپیوندند در حالی که کاربران نسخه رایگان می توانند تا 500 کانال بپیوندند. کاربران همچنین می توانند 20 پوشه چت ایجاد کرده و در هر کدام 200 چت قرار دهند. سرویس پریمیوم تلگرام به شما این امکان را می دهد که از چهار حساب کاربری به طور همزمان استفاده کنید، حداکثر 10 چت را پین کنید و تا 10 مجموعه استیکر و 400 گیف ذخیره کنید.

در نسخه جدید تلگرام، کاربر می تواند بیو طولانی تری بنویسد و به آن لینک اضافه کند. نسخه پریمیوم همچنین اجازه می دهد تا از کاراکترهای بیشتری در عنوان محتوای رسانه استفاده شود. علاوه بر این، کاربران Premium Telegram می‌توانند تا ۲۰ لینک عمومی t.me را برای خود رزرو کنند.

Premium Telegram به شما این امکان را می دهد که ارسال پیام های صوتی یا تصویری را مسدود کنید یا آنها را به متن تبدیل کنید. سرویس اشتراک تلگرام نیز ایموجی های سفارشی خود را دارد.

متاسفانه تلگرام پریمیوم برای شماره های ایرانی فعال نیست اما با یک سری روش ها می توان از محدودیت عبور کرد. هزینه تلگرام پریمیوم چهار دلار در ماه است. تلگرام به طور مداوم در حال اضافه کردن ویژگی های جدید به سرویس پریمیوم است.

لینک را کپی کنید

تلگرام قبلا فقط نام کاربری معمولی داشت، اما اکنون علاوه بر نام کاربری معمولی، میزبان «نام کاربری مجموعه» نیز است. نام های کاربری جمعی، نام های کاربری خاصی هستند که تلگرام به دنبال کسب درآمد با آنهاست. علاوه بر نام کاربری اصلی، کاربران می توانند چند نام کاربری مجموعه را به هر یک از حساب ها و گروه های عمومی خود اضافه کنند.

طبق گفته تلگرام، مالکیت نام‌های کاربری جمعی تحت حفاظت شبکه TON مبتنی بر بلاک چین است. نام‌های کاربری جمعی تا حدودی شبیه به نام‌های کاربری استاندارد هستند، اما تفاوت‌های مهمی نیز دارند.

نام های کاربری جمع آوری شده در موتور جستجوی داخلی تلگرام ظاهر می شود. این نام‌های کاربری جدید دارای پیوند اختصاصی با فرمت thezoomit.t.me یا t.me/thezoomit هستند. نام‌های کاربری مجموعه، بر خلاف نام‌های کاربری معمولی، حداقل پنج کاراکتر را شامل نمی‌شوند. به همین دلیل می توان دسته های منحصر به فردی مانند @Tech ایجاد کرد.

تلگرام برای خرید و فروش نام های کاربری کلکسیونی به پلتفرمی به نام Fragment متکی است. Fragment یک پلتفرم رایگان است که هدف آن تسهیل تبادل کلکسیونی بین کاربران است. فروش در Fragment به صورت مستقیم، امن و ناشناس انجام می شود.

لینک را کپی کنید

راز چت تلگرام و تفاوت با چت معمولی

تلگرام علاوه بر چت های معمولی قابلیت دیگری به نام چت مخفی دارد که تفاوت های مهمی با چت های معمولی دارد. برای شروع گفتگوی مخفی باید مشخصات فرد مورد نظر را وارد کرده و روی گزینه Start Secret chat کلیک کنید. چت مخفی در یک صفحه جداگانه باز می شود و ربطی به چت های معمولی شما با آن شخص ندارد.

اولین و مهمترین تفاوت بین چت مخفی و چت معمولی، پشتیبانی از رمزگذاری سرتاسر است. در سیستم رمزگذاری سرتاسر، تمامی پیام ها به صورت دوطرفه رمزگذاری می شوند و خبری از ذخیره آن ها در فضای ابری نیست. رمزگذاری انتها به انتها دسترسی به محتوای چت را غیرممکن می کند.

تلگرام مبتنی بر سرور ابری است. این به شما امکان می دهد به چت های خود در دستگاه های مختلف دسترسی داشته باشید. با این حال، از آنجایی که راز چت در فضای ابری ذخیره نمی شود، دسترسی به آن از طریق دستگاه های دیگر امکان پذیر نیست.

دومین تفاوت بین چت مخفی و چت معمولی، حذف خودکار پیام ها است. شما می توانید تعیین کنید که پیام های ارسال شده به طور خودکار پنج ثانیه پس از خواندن حذف شوند تا خطر سوء استفاده به حداقل برسد. این زمان قابل تغییر است.

تفاوت سوم این است که در چت مخفی به دلایل امنیتی، فرد مقابل از گرفتن اسکرین شات مطلع می شود. اگر دوست دارید از پیام ها اسکرین شات بگیرید، بهتر است این کار را در Secret Chat متوقف کنید. زیرا به محض انجام این کار پیامی مبنی بر اینکه از صفحه چت اسکرین شات گرفته اید برای طرف مقابل ارسال می شود.

چهارمین تفاوت، عدم اجازه فوروارد پیام های ارسالی شماست. همچنین می‌توانید پیام‌ها را از خارج به چت مخفی منتقل کنید، اما نمی‌توانید پیام یا فایلی را از چت مخفی به خارج منتقل کنید.

لینک را کپی کنید

باند

اگر قصد دارید یک گروه دوستی یا گروه خانوادگی ایجاد کنید و می خواهید پیامی که ارسال می کنید برای گروه خاصی قابل مشاهده باشد، می توانید از قابلیت ایجاد گروه در تلگرام استفاده کنید.

برای ایجاد گروه در تلگرام، ابتدا وارد صفحه چت شوید و سپس روی نماد سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید. پس از انتخاب گروه جدید، بلافاصله به لیست مخاطبان خود متصل خواهید شد. در این بخش، روی نام تمام افرادی که می‌خواهید عضو گروه شما باشند، ضربه بزنید و در نهایت روی علامت تایید در منوی بالا ضربه بزنید. سپس وارد مرحله آخر یعنی تعیین نام و عکس گروه می شوید و پس از آن باید دوباره بر روی علامت تایید در منوی بالا ضربه بزنید. با انجام این فرآیند ساده گروه تلگرام ایجاد می شود.

اگر می خواهید پس از ایجاد گروه فردی را به گروه دعوت کنید، کافی است به پروفایل گروه رفته و گزینه Add Member را انتخاب کنید. با این کار به لیست مخاطبان خود منتقل می شوید و می توانید فرد مورد نظر را انتخاب کنید.

اگر می خواهید فردی را اضافه کنید که در لیست مخاطبان شما نیست، باید از “پیوند دعوت” استفاده کنید. برای دسترسی به لینک دعوت، باید وارد تنظیمات گروه شوید و قسمت پیوند دعوت را باز کنید.

اگر می خواهید کاربری را منشن (نقل قول) کنید، می توانید با تایپ کاراکتر @ و سپس انتخاب فرد مورد نظر از لیست ظاهر شده، در پیام خود به او اشاره کنید. تفاوت بین این و Reply در این است که پیامی به عنوان یک اعلان برای طرف مقابل ارسال می شود که او را از پاسخ شما مطلع می کند.

در صورت تمایل می توانید نوع گروه را از خصوصی به عمومی تغییر دهید. گروه های عمومی، همانطور که از نامشان پیداست، برای عموم قابل مشاهده هستند. می توانید سابقه چت را در قسمت تنظیمات گروه فعال یا غیرفعال کنید. همچنین می توانید واکنش ها را محدود کنید یا از یک سری ویژگی ها مانند ارسال عکس و فیلم جلوگیری کنید.

در صورت تمایل می توانید تعداد مدیران گروه را افزایش دهید. نکته جالب در مورد گروه های تلگرام این است که می توانید به هر ادمین دسترسی خاصی بدهید.

لینک را کپی کنید

سوپرگروه تلگرام

قبل از تغییرات اخیر، تبدیل یک گروه معمولی تلگرام به یک سوپرگروه آسان بود، اما اکنون دیگر چنین قابلیتی به راحتی در دسترس نیست. Supergroup برای گروه های بسیار بزرگ طراحی شده است و مدیران آن به امکانات بیشتری دسترسی دارند. برای ایجاد یک سوپرگروه، تعداد کاربران گروه باید بسیار زیاد باشد.

علاوه بر محدودیت عضو، تفاوت‌های دیگری نیز بین گروه و سوپرگروه وجود دارد، از جمله امکان حذف پست کاربر برای همه، پین کردن پست مهم در بالای صفحه، امکان مسدود کردن اعضا و عدم امکان بازگشت کاربران به گروه

لینک را کپی کنید

کانال تلگرام

تمامی افرادی که در گروه تلگرام حضور دارند می توانند در آنجا پیام ارسال کنند اما فقط یک نفر (یا تیم) مسئولیت ارسال در کانال را بر عهده خواهد داشت و بقیه فقط نقش بازدید کننده را دارند. در واقع می توان گفت که کانال بیشتر یک شبکه و کاربری یک طرفه است تا تعامل گروهی. البته می توان قسمت نظرات را به کانال ها اضافه کرد تا کاربران بتوانند در مورد یک پست خاص نظر دهند.

این کانال برای افراد مشهور یا یک تیم سرگرمی یا تجاری استفاده می شود و افراد عادی برای ایجاد کانال نیاز زیادی نخواهند داشت، البته این امکان برای همه وجود دارد و در صورت تمایل می توانید به راحتی کانال خود را ایجاد کنید. شرکت ها و افراد مشهور می توانند اخبار مربوط به خود، عکس محصولات جدید و … را ارسال کنند. با ایجاد یک کانال و عضویت در آن.

برای ایجاد کانال تلگرام کار سختی پیش رو ندارید. فقط روی نماد بالای صفحه اصلی ضربه بزنید و کانال جدید را انتخاب کنید. بعد نام و عکس مناسب کانال را انتخاب کنید و مشخص کنید که کانال خصوصی است یا عمومی. می توانید برای کانال لینک ایجاد کنید.

امکان ایجاد کانال به صورت عمومی و خصوصی وجود دارد. اگر کانال خود را عمومی کنید، کانال شما در قسمت جستجوی جهانی تلگرام نمایش داده می شود. اما اگر حالت خصوصی را انتخاب کنید، کانال شما فقط از طریق پیوند عضویت قابل دسترسی است و در جستجوهای عمومی نمایش داده نخواهد شد.

آدرس دهی کانال به دو صورت شناسه و لینک عضویت امکان پذیر خواهد بود. تفاوت شناسه و لینک عضویت در این است که کاربر با ارسال شناسه می تواند ابتدا کانال شما را مشاهده کند و در صورت تمایل عضو شود. اما با ارسال لینک عضویت کاربر ابتدا باید به کانال شما بپیوندد تا بتواند مطالب و پست های شما را ببیند.

کانال های تلگرام امکان پخش زنده را فراهم می کنند. در قسمت تنظیمات می توانید برای کانال گروه ایجاد کنید. برای این کار باید در منوی تنظیمات کانال وارد Chat شوید. می توانید نام خود را به پست های کانال اضافه کنید و تعداد ادمین ها را افزایش دهید.

لینک را کپی کنید

گپ، گروه یا کانال را بی‌صدا کنید

اگر پیام‌های زیادی از یک شخص، گروه یا کانال دریافت می‌کنید و باید گوشی را روی حالت بی‌صدا قرار دهید، بهتر است از قابلیت بی‌صدا کردن تلگرام استفاده کنید. برای قطع صدا در نسخه iOS، روی چت مورد نظر به سمت چپ بکشید و روی گزینه Mute ضربه بزنید.

لینک را کپی کنید

پاسخ به پیام ها (پاسخ)

ارسال مجدد پیام در تلگرام یکی از ابزارهای مفیدی است که با استفاده از آن می‌توانید به یک پیام خاص پاسخ دهید. به عنوان مثال، سه پیام از دوست خود را با مضامین “سلام”، “خوبی؟”، “دانشگاه رفتی؟” تصور کنید. ارسال شده برای شما با ضربه زدن روی هر پیام و انتخاب گزینه Reply می توانید پیام مورد نظر را به نقل قول تبدیل کرده و شروع به تایپ پاسخ مربوطه کنید. پس از انجام این کار و ارسال پاسخ، پیام فرستنده در فرم خلاصه بالای پاسخ شما درج می شود تا مشخص شود پاسخ شما مربوط به کدام پیام بوده است. این بسیار مفید خواهد بود به خصوص زمانی که در یک گروه چت می کنید و می توانید به افراد مختلف به روشی مشخص پاسخ دهید.

برای پاسخ به یک پیام در نسخه iOS تلگرام، روی پیام مورد نظر به چپ بکشید. در مرحله بعد پاسخ مورد نظر را بنویسید و سپس ارسال کنید تا برای طرف مقابل به عنوان پاسخ دیده شود.

لینک را کپی کنید

پیام ها را فوروارد کنید

در تلگرام امکانی به نام Forward وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، زمانی که پیام جالبی را در یک چت، گروه یا کانال شخصی مشاهده می کنید، می توانید آن را برای افراد دیگر فوروارد کنید.

معمولاً برای ارسال عکس یا ویدیو به شخص دیگری چاره ای جز دانلود آن و سپس آپلود مجدد آن ندارید. اما به لطف امکان فوروارد کردن، می توانید بدون نیاز به آپلود و دانلود با ضربه زدن و نگه داشتن پیام، آن را برای افراد دیگر ارسال کنید.

توجه داشته باشید که با این کار نام فرستنده اصلی پیام برای دیگران نیز قابل مشاهده خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر پیام مورد نظر از طرف شخصی به نام مبین باشد، متن Forwarded From Mobin بالای پیام ارسال شده نوشته می شود و سایر کاربران با کلیک بر روی نام مبین می توانند به پروفایل او دسترسی پیدا کنند (البته مطمئن باشید، نه همه موارد زمان). .

لینک را کپی کنید

واکنش به پیام

واکنش با ایموجی یکی از ویژگی های نسبتا جدید تلگرام است. این قابلیت نه تنها در چت های گروهی و شخصی بلکه در کانال ها نیز کاربرد دارد. برای واکنش به پیام، کافی است انگشت خود را برای مدت کوتاهی روی آن نگه دارید تا لیست ایموجی ها ظاهر شود. با همه ایموجی ها نمی توان واکنش نشان داد. علاوه بر این، کاربران ممتاز می‌توانند به پست‌ها و پیام‌ها با طیف گسترده‌تری از ایموجی‌ها واکنش نشان دهند.

لینک را کپی کنید

ویرایش پیام های ارسال شده

تلگرام مدت‌هاست که امکان ویرایش پیام‌های ارسالی را ارائه کرده است. در صورت وجود اشتباه تایپی در پیام ارسال شده یا حتی اگر از نامه ارسالی پشیمان هستید، می توانید با نگه داشتن انگشت خود بر روی پیام و انتخاب گزینه ویرایش، پیام ارسالی خود را ویرایش کنید. برخلاف iMessage اپل، ویژگی ویرایش پیام تلگرام تاریخچه ویرایش را نمایش نمی دهد. به خاطر داشته باشید که ویرایش پیام ها در تلگرام محدودیت زمانی دارد (حدود دو روز). پس از اتمام زمان ویرایش، حذف پیام در هر جهت همچنان امکان پذیر خواهد بود.

پس از ویرایش، برچسبی با عنوان ویرایش شده در زیر پیام اضافه می شود تا طرف مقابل متوجه شود که پیام ویرایش شده است. البته متن قبلی برای او قابل مشاهده نخواهد بود.

لینک را کپی کنید

پیام های ارسالی را حذف کنید

احتمالاً بارها پیش آمده است که به اشتباه برای شخصی پیام یا استیکر ارسال کرده باشید یا دقایقی پس از ارسال پیام و قبل از خوانده شدن آن از کار خود پشیمان شده باشید. با استفاده از قابلیت ویرایش پیام ها این مشکل تا حدودی حل می شود و در صورت ارسال اشتباه می توانید با ویرایش آن را تغییر دهید. این روش کامل نیست. زیرا فقط برای پیامک استفاده می شود و در مورد استیکر یا فایل کمکی به کاربر نمی کند.

علاوه بر این، حتی اگر پیام را ویرایش کنید، باز هم اعلان برای شخص مورد نظر ارسال می شود و نمی توانید شرایط را تغییر دهید تا طرف مقابل متوجه نشود که شما برای او پیام ارسال کرده اید. خوشبختانه اکنون تلگرام از قابلیت حذف پیام ها پشتیبانی می کند. در تلگرام علاوه بر پیام های خود می توانید پیام های طرف مقابل را به صورت دوطرفه نیز حذف کنید.

برای حذف یک پیام، انگشت خود را روی آن نگه دارید و روی حذف ضربه بزنید. در پنجره شناور جدید، دو گزینه را مشاهده خواهید کرد. گزینه اول پیام را به دو صورت حذف می کند و گزینه دوم فقط پیام را برای شما حذف می کند.

مرتبط:  چطور اخرین بازدید واتساپ را ببندیم

لینک را کپی کنید

ارسال پست صوتی (VICE)

ارسال پیام صوتی یکی از ساده ترین کارها در تلگرام است. به سادگی روی نماد میکروفون در کنار کادر متن تلگرام ضربه بزنید و نگه دارید. تا زمانی که انگشت خود را از روی صفحه بردارید، به محض برداشتن انگشت از روی آیکون میکروفون، صدای شما ضبط و ارسال می شود.

اگر می‌خواهید صدای طولانی‌تری ارسال کنید، می‌توانید پس از شروع ضبط، با کشیدن انگشت به بالا (آیکون قفل) حالت ضبط را قفل کنید.

لینک را کپی کنید

ارسال پیام تصویری (پیام تصویری)

پیام ویدیویی یا پیام ویدیویی عملکردی مشابه پیام صوتی دارد، با این تفاوت که این بار می‌توانید با استفاده از دوربین جلو یا عقب ویدیویی از خود بسازید و ارسال کنید. این قابلیت در نماد Vismessage ادغام شده است.

در حالت عادی، آیکون میکروفون در کنار کادر متن تلگرام وجود دارد که می توانید با زدن و نگه داشتن آن، آن را ضبط و ارسال کنید. در صورت تمایل، می توانید با فشار دادن کوتاه آن نماد، آن را به نماد پیام ویدیویی تغییر دهید. فقط انگشت خود را روی نماد پیام ویدیویی نگه دارید تا ضبط شروع شود.

حداکثر مدت زمان ضبط پیام ویدیویی یک دقیقه است و فیلم ضبط شده به صورت دایره ای برای طرف مقابل ارسال می شود.

ویدئوی ارسالی از نوع GIF خواهد بود و دارای قابلیت پخش خودکار و حلقه می باشد. اما علاوه بر این، این پیام قابل شنیدن خواهد بود و شخص مقابل نیز با لمس آن می تواند صدای ضبط شده در ویدئو را بشنود.

قابلیت غیرفعال کردن پخش خودکار پیام های ویدیویی در تنظیمات تلگرام تعبیه شده است، بنابراین در صورت لزوم می توانید آن را خاموش کنید.

لینک را کپی کنید

ارسال عکس، فیلم و فایل

عکس، صدا، فیلم و هر فایل دیگری که فکرش را بکنید از طریق تلگرام قابل ارسال است. برای ارسال یک فایل، به سادگی این کار را انجام دهید: با ضربه زدن روی نماد پین در کنار کادر متن، به منویی می‌روید که شامل چندین گزینه است.

گزینه اول امکان دسترسی به گالری گوشی از طریق تلگرام را فراهم می کند. در اینجا می توانید عکس ها و فیلم های دلخواه خود را ارسال کنید. ارسال عکس و فیلم از این طریق باعث کاهش حجم و کیفیت آنها می شود. پس از انتخاب فایل های مورد نظر می توانید آنها را به صورت گروهی یا تکی ارسال کنید.

دومین گزینه ای که در نوار ابزار پایین صفحه مشاهده می کنید، File است. در اینجا امکان ارسال انواع اسناد و فایل ها وجود دارد. ارسال از طریق فایل باعث کاهش حجم و کیفیت عکس و فیلم نمی شود.

به لطف گزینه Location، می توانید موقعیت مکانی خود را برای هر کسی که می خواهید ارسال کنید. تلگرام از لایو لوکیشن نیز پشتیبانی می کند. ارسال مکان به فعال بودن GPS گوشی بستگی دارد.

در نهایت به لطف گزینه Contacts می توانید مخاطبینی را که در تلگرام دارید برای شخص دیگری ارسال کنید.

لینک را کپی کنید

ارسال پیام های حذف شده

ارسال پیام قابل حذف قبلاً محدود به قسمت چت مخفی بود، اما امروزه امکان ارسال این محتوا در چت های معمولی نیز وجود دارد. به لطف ویژگی مورد بحث، می توانید پیام هایی ارسال کنید که پس از مدت زمان مشخصی به طور خودکار حذف می شوند.

در قسمت حریم خصوصی منوی تنظیمات تلگرام، گزینه جدیدی به نام Auto-Delete messages اضافه شده است که پس از مدتی تمامی پیام ها را پاک می کند.

اگر نمی خواهید تنظیمات حذف خودکار را به صورت جهانی فعال کنید، می توانید وارد نمایه طرف مقابل شوید و از منوی سه نقطه روی Enable Auto-Delete ضربه بزنید.

در صورت تمایل می توانید عکس هایی را ارسال کنید که پس از مدت کوتاهی به صورت خودکار پاک می شوند. عکس‌هایی که به‌طور خودکار از تلگرام ناپدید می‌شوند، قبلاً فقط در قسمت چت مخفی در دسترس بودند.

برای ارسال این نوع عکس ها، روی نماد ساعت جدید اضافه شده به ابزار ویرایش عکس ضربه بزنید و زمان مورد نظر خود را مشخص کنید، سپس آن را برای شخص دیگر ارسال کنید. تصویر یا فیلم مورد نظر به صورت تاری برای طرف مقابل ارسال می شود و به محض اجرای آن، تایمر مشخص شده توسط شما محاسبه می شود و پس از تکمیل به صورت خودکار حذف می شود. نکته جالب در مورد این ویژگی این است که اگر طرف مقابل از پیام ناپدید شده شما اسکرین شات بگیرد، به شما اطلاع داده می شود.

لینک را کپی کنید

تماس صوتی و تصویری تلگرام

حتی قبل از فیلتر شدن تلگرام، تماس صوتی این پیام رسان برای کاربران ایرانی بسیار آزاردهنده بود و در بیشتر مواقع صدا و تصویر مخابره نمی شد. اما برای کاملتر شدن مطلب به قابلیت تماس صوتی و تصویری تلگرام نیز اشاره می کنیم.

برای برقراری تماس در پلتفرم تلگرام کافی است به صفحه پروفایل شخص مورد نظر مراجعه کرده و آیکون Call یا Video را بزنید. توجه داشته باشید که تماس با طرف مقابل به تنظیمات حریم خصوصی آنها بستگی دارد.

پس از برقراری مکالمه، سه نماد به صفحه تماس اضافه می شود. می توانید میکروفون را با استفاده از نماد اول غیرفعال کنید. با آیکون دوم می توانید صدای طرف مقابل را به بلندگوی گوشی منتقل کنید و با آیکون سوم می توانید در حین مکالمه صوتی به صفحه چت بازگردید.

لینک را کپی کنید

غیرفعال کردن تماس های تلگرام

قابلیت تماس تلگرام بسیار مفید است، اما می تواند ناراحتی را برای شما افزایش دهد. اگر نمی‌خواهید کسی با شما تماس بگیرد، می‌توانید در قسمت تنظیمات تغییراتی را اعمال کنید.

توجه داشته باشید که حتی اگر دریافت تماس‌های صوتی را مسدود یا محدود کنید، همچنان می‌توانید بدون محدودیت با دیگران تماس بگیرید. برای این کار وارد تنظیمات تلگرام، قسمت Privacy and security و سپس قسمت Calls شده و حالت قسمت Who can call me را روی Nobody قرار دهید.

در پایین این صفحه یک بخش مفید به نام Exceptions وجود دارد. می توانید از این بخش به عنوان لیست سیاه (اگر تماس را فعال کرده باشید) یا به عنوان لیست سفید (اگر تماس را بسته اید) استفاده کنید.

اگر تماس صوتی را کاملاً غیرفعال کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از گزینه Exceptions در پایین این صفحه، افراد را به‌عنوان استثناء مشخص کنید تا همزمان با غیرفعال شدن امکان برقراری تماس صوتی با شما برای همه افراد دنیا، این لیست می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

اگر تماس صوتی را باز گذاشته اید، می توانید از گزینه Exceptions به عنوان لیست سیاه استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر فردی مزاحم دارید، می توانید به جای مسدود کردن همه تماس ها، او را به این لیست اضافه کنید تا اجازه تماس با شما را نداشته باشد. البته این لیست فقط افراد مخاطب شما را پوشش می دهد. اگر مزاحم شما غریبه است و شماره او را نمی بینید، به سادگی حساب او را مسدود کنید.

لینک را کپی کنید

یک برچسب جدید اضافه کنید

اگر استیکری از دوستان خود دریافت کردید که به آن علاقه داشتید، کافیست روی آن ضربه بزنید و از پنجره باز شده گزینه Add Stickers را انتخاب کنید. برای مدیریت استیکرهای قبلی نیز می توانید به تنظیمات و سپس گزینه Stickers رفته و ترتیب استیکرها را حذف یا تغییر دهید.

لینک را کپی کنید

یکی از ویژگی های جذاب تلگرام که در ابتدا دل بسیاری از کاربران را به دست آورد، آزادی در ساخت استیکر بود. تقریباً در تمام برنامه‌های مشابه، شما محدود به استیکرهایی هستید که توسط سازندگان برنامه ایجاد می‌شوند.

در تلگرام هر کاربری می تواند استیکر خود را به برنامه اضافه کند. بنابراین در مدت زمان کوتاهی استیکرهای وایبر، لاین و … را دیده ایم. محبوب ترین در تلگرام اگر شما هم به دنبال ساخت استیکرهای مورد علاقه خود هستید، می توانید از آموزش ساخت استیکر تلگرام تهیه شده در زومیت استفاده کنید.

لینک را کپی کنید

متن و برچسب به تصاویر اضافه کنید

در تلگرام می توانید قبل از ارسال یک تصویر را با قلم مو روی آن بکشید. همچنین می توانید از صدها ماسک موجود در برنامه، عناصر جذابی را به عکس های خود اضافه کنید.

همچنین امکان استفاده از استیکرهای تلگرام در این قسمت وجود دارد. علاوه بر موارد فوق، به راحتی می توانید به عکس های خود متن اضافه کنید. بخش ویرایش تصویر تلگرام به بلوغ بالایی رسیده است و کار با این اپلیکیشن را جذاب تر می کند.

لینک را کپی کنید

دسترسی ابری تلگرام

یکی از مهمترین مزیت های تلگرام، وابستگی این اپلیکیشن به سرورهای ابری است. تعداد معینی از خدمات پیام رسانی به حافظه داخلی گوشی بستگی دارد و در صورت تغییر دستگاه، پیام های خود را از دست می دهید. با این حال، تلگرام از سرور ابری استفاده می کند.

در میان انبوه پیام هایی که روزانه در گروه ها و کانال ها مشاهده می کنیم، برخی از پیام های مورد علاقه ما هستند و ما تمایل داریم آنها را در جای دیگری ذخیره کنیم تا دسترسی به پیام ها آسان تر شود. تلگرام فضای شخصی نامحدودی را در اختیار کاربران قرار داد.

این فضای ابری نامحدود در واقع همان قسمت Save Message است. پیام ذخیره شبیه به صفحه چت است و می توانید هر آنچه را که می خواهید در آنجا ارسال کنید. ماندگاری فایل ها در قسمت پشتیبان پیام ها دائمی است. یعنی اگر پیام مورد نظر از کانال یا گروه حذف شود همچنان در قسمت ذخیره پیام شما باقی می ماند.

لینک را کپی کنید

پین کردن بحث ها

یکی از مشکلاتی که پس از تولد کانال ها در تلگرام مشاهده شد، نمایش همزمان چت ها، گروه ها، کانال ها و ربات ها در یک صفحه بود. اگرچه این مشکل از طریق قسمت Chat Folder حل شده است، اما هنوز راه حل دیگری برای دسترسی سریعتر به چت های مهم وجود دارد.

تلگرام به طور معمول به شما امکان پین کردن حداکثر پنج چت را می دهد، اما در صورت خرید نسخه پریمیوم، می توانید حداکثر 10 چت را پین کنید. برای پین کردن، کافی است روی چت مورد نظر به سمت راست بکشید و گزینه Pin را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

آرشیو کردن بحث ها

در تلگرام تابعی به نام آرشیو وجود دارد که از طریق آن می توانید چت های کم اهمیت را در فضایی جداگانه وارد کنید. صفحه آرشیو تلگرام عملکردی نسبتا مشابه با صفحه اصلی دارد و می توانید چت ها را در آنجا پین کنید.

برای آرشیو چت ها، گروه ها، کانال ها یا ربات های تلگرام، کافی است روی چت مورد نظر در آیفون به چپ بکشید و گزینه Archive را انتخاب کنید. با این کار یک بخش جدید به نام بحث های آرشیو شده در بالای صفحه اصلی ایجاد می شود.

لینک را کپی کنید

ویرایش متن؛ از پررنگ و مورب گرفته تا اسپویلرهای فعال

تلگرام یک ابزار داخلی و پرکاربرد برای ویرایش متن دارد که اگرچه به عنوان یک ویرایشگر پیشرفته به نظر نمی رسد، اما ویژگی های جالبی را ارائه می دهد. پس از نوشتن متن، انگشت خود را روی آن نگه دارید تا یک لیست کوچک باز شود. در این لیست روی Format کلیک کنید تا گزینه های بیشتری ظاهر شود.

می توانید متن را پررنگ و مورب کنید یا پیوندی به آن اضافه کنید. یکی از ویژگی های نسبتا جدید اسپویلر است. با انتخاب اسپویلر، متن برای طرف مقابل محو می شود و تا زمانی که روی آن ضربه نزنند، آن را نمی بینند.

لینک را کپی کنید

در قسمت تنظیمات می توانید تم های جدید برای تلگرام ایجاد کنید. روش ایجاد تم به این صورت است که ابتدا یک پوسته در تلگرام قرار داده و سپس آن را ویرایش کنید.

ایجاد تم تلگرام بسیار پیچیده و مبهم است. تلگرام بخش های مختلفی دارد که همگی به صورت عناوین نامفهوم در دسترس هستند و مثلاً اگر قصد تعیین رنگ بخشی از محیط را داشته باشید، متوجه نمی شوید که کدام عنوان را باید تغییر دهید.

زومیت آموزش کاملی را آماده کرده است که با کمک آن می توانید تنها در 10 دقیقه پوست مورد نظر خود را به طور کامل و بی نقص آماده کنید.

لینک را کپی کنید

تنظیمات اخیراً مشاهده شده است

حتما در صفحه چت برخی از کاربران مشاهده کرده اید که به جای زمان آخرین حضور آنها در تلگرام (مثلاً آخرین حضور در ساعت 14:00) پیغام Last seen recently درج شده است. اگر می‌خواهید افراد دیگر نبینند آخرین بار چه زمانی در تلگرام بوده‌اید، می‌توانید با رفتن به تنظیمات تلگرام، بخش Privacy & Security و سپس بخش Last Connected & Online گزینه Nobody را انتخاب کنید.

اگر آخرین زمان حضور خود را از دیگران پنهان کنید، نمی توانید آخرین زمان حضور آنها را در تلگرام تماشا کنید (حتی اگر این گزینه را فعال کرده باشند).

لینک را کپی کنید

عکس ها و فیلم ها بارگیری نمی شوند

در هنگام استفاده از تلگرام ممکن است با مشکل لود نشدن تصاویر و ویدیوها مواجه شوید، بنابراین فقط قادر به خواندن پیامک خواهید بود و حتی اگر سرعت اینترنت بالا باشد، هیچ یک از عکس ها و فیلم ها برای شما لود نمی شود. در مقاله ای جداگانه مشکل لود نشدن تصاویر و ویدیوهای تلگرام را به تفصیل بررسی کرده ایم.

لینک را کپی کنید

مسدود کردن و رفع انسداد

اگر در تلگرام با مشکلی مواجه شدید یا پیام های ناخواسته دریافت کردید، می توانید این حساب را مسدود کنید. برای این کار کافیست وارد پروفایل آنها شده و از منوی سه نقطه گزینه Block user را انتخاب کنید. برای رفع انسداد کافی است دوباره به این قسمت مراجعه کنید و این بار گزینه Unblock را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

آیا توسط کسی بلاک شده اید؟

برای اینکه بفهمید توسط دیگران بلاک شده اید، کافی است به نمایه یا صفحه بحث آنها بروید. اگر آخرین تاریخ بازدید فرد از مدت ها قبل مشاهده شده است و عکس پروفایل قابل مشاهده نیست، به احتمال زیاد آن شخص شما را بلاک کرده است.

لینک را کپی کنید

افراد، گروه ها یا کانال های مزاحم را گزارش دهید

اگر شخص ناشناسی برای شما پیام های مزاحم ارسال کرد و یا با گروه یا کانالی با موضوع و فعالیت مشکل دار برخورد کردید، می توانید به جای بلاک کردن، آنها را گزارش دهید و در صورت لزوم تلگرام آن حساب یا کانال را به طور کامل حذف خواهد کرد. برای این کار کافیست پس از مراجعه به پروفایل، گروه یا کانال چت، از منوی سه نقطه ای گزینه Report را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

آیا به شما گزارش شده است؟ اطلاعات زمان تصحیح را گزارش دهید

اگر حساب شخصی شما به هر دلیلی گزارش شود، محدودیت هایی برای شما در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، شما نمی توانید برای افرادی که شما را در لیست مخاطبین خود ندارند، پیام ارسال کنید. اگر به هر دلیلی احساس کردید که اکانت شما ریپورت و محدود شده است، می توانید توسط ربات رسمی تلگرام به شما اطلاع داده شود. برای این کار کافیست به @SpamBot پیام دهید. این ربات در عرض چند ثانیه به شما می گوید که آیا شما ریپورت شده اید یا خیر.

در صورتی که پاسخ این ربات مثبت باشد، پس از اصلاح گزارش حساب کاربری به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر این اولین باری است که به شما گزارش می شود، مشکل معمولاً ظرف 48 ساعت حل می شود. در صورت تکرار این مشکل، مدت زمان محدودیت ها به تدریج افزایش می یابد.

لینک را کپی کنید

حذف اکانت تلگرام

از طریق اپلیکیشن یا وبسایت می توانید اکانت تلگرام خود را حذف کنید. فرآیند حذف اکانت تلگرام ساده است. ابتدا کدی دریافت می کنید که باید در قسمت مربوطه وارد کنید. با حذف اکانت تلگرام تمامی اطلاعات حذف می شود.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل در این زمینه کارشناسان شرکت موبایل کامپیوتر به صورت شبانه روزی پاسخگوی شما خواهند بود، کافیست با شماره تلفن ثابت بدون پیش شماره زیر را شماره گیری نمایید.
9099070345

تلگرام وب کمی ناشناخته است و اکثر کاربران تلگرام نمی دانند که امکان استفاده از این برنامه پیام رسان حتی از طریق مرورگر بدون نیاز به نصب برنامه ثانویه خاصی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از نسخه وب تلگرام را بیاموزیم. با کمک موبایل همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیر تلفن همراه

مقدمه ای بر استفاده از نسخه تلگرام وب تلگرام

تلگرام در حال حاضر یکی از محبوب ترین پیام رسان ها یا برنامه های پیام رسان موجود است. تلگرام علاوه بر گنجاندن اپلیکیشن های نصب شده سازگار با سیستم عامل های iOS، اندروید، ویندوز فون، مک او اس، لینوکس و ویندوز، این قابلیت را دارد که هنگام اتصال به اینترنت، مستقیماً از طریق مرورگر اجرا شود. به این ترتیب که به آن نسخه تحت وب تلگرام (تلگرام وب)، تلگرام وب یا وب سایت تلگرام می گویند. برای استفاده از نسخه تحت وب تلگرام، نیازی به نصب اپلیکیشن تلگرام بر روی کامپیوتر، لپ تاپ و … ندارید.

تنها چیزهایی که برای استفاده از نسخه وب تلگرام نیاز دارید یک مرورگر و یک شبکه اینترنتی است. در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از نسخه تحت وب تلگرام (تلگرام وب) را بیاموزیم. در صورت نیاز به توضیح بیشتر در مورد هر یک از بخش ها و مراحل شرح داده شده، می توانید از طریق شماره های موجود با کارشناسان تلفن همراه تماس گرفته و از آنها مشاوره دقیق تری بخواهید. با کمک موبایل همراه باشید.

ادامه مطلب: تعمیر آیفون

آموزش استفاده از تلگرام وب

استفاده از نسخه وب تلگرام آسان است، اما اکثر کاربران از وجود آن بی اطلاع هستند. برای استفاده از نسخه وب تلگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

برای ورود به صفحه تلگرام روی لینک زیر کلیک کنید.

تلگرام وب

در صفحه ورود، کشور محل سکونت خود را مشخص کرده و شماره تماس خود را وارد کنید. سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید.

در این شرایط یک کد تایید به شماره تماسی که وارد کرده اید ارسال می شود. این کد تأیید را در فیلد موجود تایپ کنید.

مشاهده خواهید کرد که نسخه تحت وب تلگرام در حال اجرا است و با استفاده از مرورگر و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خارجی قادر خواهید بود با اکانت تلگرام مورد نظر در تعامل باشید. توجه داشته باشید که امکان استفاده همزمان از اکانت تلگرام در چندین دستگاه مختلف و با روش های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید یک حساب تلگرام مشابه در تلفن اندرویدی خود (از طریق برنامه)، در تلفن iOS (از طریق برنامه) و لپ تاپ ویندوزی خود (از طریق نسخه تحت وب یا نسخه ویندوز) ایجاد کنید. همزمان.

ادامه مطلب: تعمیر گوشی سامسونگ

نتیجه

همانطور که مشاهده می کنید در این مقاله نحوه استفاده از نسخه تحت وب تلگرام (تلگرام وب) را یاد گرفتیم. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر در مورد هر یک از بخش ها و مراحل توضیح داده شده تلگرام وب می توانید از طریق شماره های موجود با کارشناسان موبایل تماس گرفته و از آنها مشاوره دقیق تری بخواهید.

بیشتر بدانید:

قیمت دوربین جلو آیفون 6 اس پلاس

قطعات یدکی آیفون SE 2020

صفحه نمایش ال سی دی سامسونگ A10e

در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل در این زمینه کارشناسان شرکت موبایل کامپیوتر به صورت شبانه روزی پاسخگوی شما خواهند بود، کافیست با شماره تلفن ثابت بدون پیش شماره زیر را شماره گیری نمایید.
9099070345

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا