چرا سفر به اعماق اقیانوس ها دشوارتر از صعود به قله هاست

گام به گام درس 4 مطالعات اجتماعی نهم

پاسخ فعالیت های درس چهارم پژوهش نهم

نام درس: آب فراوان، هوای پاک موضوع: پاسخ به فعالیت هاپ کلاس نهم

پاسخ فعالیت های درس چهارم پژوهش نهم

انتخاب سریع صفحه:

گام به گام مطالعات نهم / درس 4 :: آب فراوان، هوای پاک

فعالیت صفحه 22 پژوهش نهم

1- با توجه به نقشه صفحه 21 بگویید کدام جریان های اقیانوسی به نیوفاندلند و شرق ژاپن که از مناطق مهم ماهیگیری در جهان هستند، می رسد.

2- چرا سفر در اعماق اقیانوس ها از صعود به قله دشوارتر است؟
پاسخ: چند دلیل را نام ببرید. به دلیل فشار بسیار زیاد آب، تاریکی و دمای پایین در اعماق آب و نبود ابزار و تجهیزات پیشرفته، کاوش های علمی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

3- کاربرگ شماره (3) را در کلاس انجام دهید.

بر روی: پاسخ کاربرگ 3 تحقیق نهم کلیک کنید

پاسخ فعالیت های درس 4 پژوهش نهم

فعالیت صفحه 23 تحقیق نهم

4- به رابطه آب و خشکی روی کره زمین فکر کنید و بگویید اگر چنین رابطه ای معکوس شود چه اتفاقی می افتد
پاسخ: بسیاری از موجودات دریایی ناپدید می شوند، بارندگی وجود ندارد. امکانات حمل و نقل آسان با قایق وجود نداشت. منابع معدنی مانند گاز و نفت وجود نداشت.

5- الف) خبر فوق را بخوانید. این خبر چقدر مهم است؟
پاسخ: جلوگیری از آلودگی محیط زیست و اقیانوس ها و جلوگیری از صید بی رویه و استخراج منابع.

ب) برخی از کشورهای قدرتمند در برابر یک توافق بین المللی برای حفاظت و کنترل اقیانوس ها مقاومت می کنند و با آن مخالف هستند. به نظر شما چرا
پاسخ: قدرتمندان از استخراج منابع و صید بی رویه سود زیادی می برند. آنها همچنین از دریاها برای دفع زباله های سمی کارخانه های بزرگ خود استفاده می کنند.

همگام سازی دوره های HamGamDars.com

فعالیت صفحه 26 تحقیق نهم

6- به نقشه دقت کنید. آیا در ژانویه سردتر است یا در رم یا استکهلم؟ چرا استکهلم؟ به دلیل وجود اقیانوس اطلس، سه شهر برگن، استکهلم و سنت پترزبورگ (لنینگراد) تقریباً در یک عرض جغرافیایی قرار دارند، اما میانگین دمای این شهرها در ژانویه متفاوت است. چرا؟
پاسخ: به دلیل دوری و مجاورت با اقیانوس ها و دریاها، آب و هوای متفاوتی دارند.

دو شهر امین (در فرانسه) و کیف در یک عرض جغرافیایی قرار دارند، اما میانگین دمای این دو شهر در ژانویه متفاوت است، چرا؟

7- به تصویر صفحه قبل دقت کنید. لایه اوزون در کدام قسمت از جو قرار دارد؟ لایه اوزون در استراتوسفر (یوش سپهر) می توانید در یک جمله بگویید لایه ازون برای چیست؟
پاسخ: لایه اوزون از عبور برخی از اشعه های مضر خورشید یعنی اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند و باعث ادامه حیات در کره زمین می شود.

فعالیت صفحه 27 پژوهش نهم

8- الف) چرا کوهنوردان در ارتفاعات با مشکلات تنفسی مواجه می شوند
پاسخ: هوای سطح دریا دارای 21 درصد اکسیژن است. اما در ارتفاع بالا، چگالی هوا تغییر می کند، هوا رقیق تر می شود. هوای رقیق به اندازه هوای بسیار فشرده و متراکم در سطح دریا از نظر اکسیژن غنی نیست. (هر چه ارتفاع بالاتر باشد، فشار اتمسفر کمتر است.)

ب) چرا قبل از شروع پرواز به مسافران آموزش داده می شود که از ماسک اکسیژن در هواپیما استفاده کنند؟ پاسخ:
پاسخ: هر چه ارتفاع هواپیما بیشتر باشد غلظت اکسیژن در هوا کمتر می شود و چون هواپیما در ارتفاعات پرواز می کند به همین دلیل یک سیستم نقش تامین اکسیژن و هوای تنفس را ایفا می کند. این عمل «پرشریز» نام دارد. حال اگر به دلایلی این سیستم در ارتفاع بالا از کار بیفتد، ماسک های اکسیژن جان مسافران را نجات می دهند در حالی که خلبان هواپیما را به سطح هوا می رساند.

مرتبط:  چرا در جدول ارزش مکانی اعداد هر طبقه شامل سه مرتبه است

9- با مشاهده دقیق محیط زندگی خود بگویید چه کارها و فعالیت هایی باعث آلودگی هوا می شود. و فعالیت های انسانی مانند کارخانه های صنعتی، کشاورزی، ساخت و سازهای شهری، مولدهای حرارتی، نیروگاه ها، وسایل نقلیه و… از عوامل آلوده کننده هوا هستند. ماشین
استفاده از وسایل نقلیه شخصی کمتر
استفاده از دوچرخه و وسایل برقی وسیله نقلیه

همگام سازی دوره های HamGamDars.com

از صفحه 28 تحقیق نهم استفاده کنیم

1- یکی از فعالیت های زیر را مطابق میل خود انجام دهید. الف) قوانین حفاظت از اقیانوس ها و دریاها را به صورت گروهی بنویسید و راه حل هایی را به کشورها پیشنهاد دهید.

ب) به صورت گروهی پوستری با موضوع حفاظت از آبهای خلیج فارس برای نشست فرضی سران کشورهای منطقه طراحی و روی آن پیام ماهی آلوده یا پر از ماهی مرده و شعار آن را بنویسید. می تواند اینگونه بنویسد: «برای داشتن دریاهای بدون آلودگی» در این پوستر می توان مواد مورد نیاز برای حفاظت از دریاها و خلیج ها را ارائه کرد.

2- روی برخی از اسپری ها نوشته “ما عاشق اوزون هستیم” یا “دوست اوزون” یا علامت آن را می بینید. بپرسید منظور از این نوشته یا این علامت چیست و این کالا چه ویژگی هایی دارد
پاسخ: این نوشته برای کالاهایی استفاده می شود که عدم استفاده از آلاینده ها و لایه اوزون را رعایت می کنند. این مورد هم اکنون در صنایع کشورمان برای حذف استفاده از مواد و آلاینده های لایه اوزون از تولید در حال اجراست. در صنعت یخچال، فریزر، کولر ماشین و اسفناج و کشاورزی کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

🧧 همچنین پیشنهاد می شود پاسخ فعالیت های درس 5 پژوهش نهم و همچنین سوالات درس 4 پژوهش نهم را مطالعه فرمایید.

برای مشاهده سوالات و توضیحات کتاب های خود؛ به سادگی نام درس یا شماره صفحه آن را با عبارت Lesson Syngam در گوگل جستجو کنید.

پاسخ منتخب

فشار آب بالا، به خصوص در اعماق بیشتر

درصد نمک بالا

عدم رسیدن نور به اعماق اقیانوس

هجوم برخی از حیوانات وحشی آبی مانند کوسه، اره ماهی و…

عدم دید به دلیل کمبود نور و زیر آب بودن

سمیت برخی از موجودات دریایی مانند چتر دریایی، ستاره دریایی و غیره.

محدودیت کپسول های اکسیژن قابل حمل

تجهیزات سنگین غواصی

بدن به دلیل نیاز به استفاده از تجهیزات ویژه در زیر آب آزاد نیست

وجود امواج به دلیل اصطکاک بین آب و هوا و هوای محیط

امکان جابجایی آب زیاد و یا تغییر جهت و فشار بیشتر در اثر فوران آتشفشان یا ایجاد زلزله و سونامی بسیار شدید و ….

مسمومیت با آب (مانند افزایش دی اکسید کربن، نشت نفت، تولیدات کشاورزی و صنعتی، فاضلاب شامل فلزات سنگین، آفت کش ها، مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و سایر مواد شیمیایی ناشی از سنتز) در برخی مناطق به دلیل فعالیت های انسانی

و…

پاسخ کلید فعالیت های درس چهارم پایه نهم: در این مقاله پاسخ فعالیت های درس چهارم مطالعات اجتماعی پایه نهم در صفحات 22، 23، 26، 27 و 28 مربوط به درس 4، آب فراوان، هوای پاک در اداره آموزش و پرورش ماگرتا .

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس 3 پژوهش نهم

پاسخ فعالیت درس 4 پژوهش نهم

در پاسخ به فعالیت درس 4، درس نهم داریم:

پاسخ فعالیت در صفحه 22 مطالعات اجتماعی نهم

1- با توجه به نقشه صفحه 21 بگویید کدام جریان های اقیانوسی به نیوفاندلند و شرق ژاپن که از مناطق مهم ماهیگیری در جهان هستند، می رسد.
گلف استریم-کوروشیو

2- چرا سفر در اعماق اقیانوس ها دشوارتر از صعود به قله است؟ چند دلیل بیاور

به دلیل فشار بسیار زیاد آب، تاریکی و دمای پایین در اعماق آب و همچنین کمبود ابزار و تجهیزات پیشرفته، کاوش های علمی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

مرتبط:  چرا گوشی با بلوتوث به لپ تاپ وصل نمیشه

3- کاربرگ شماره (3) را در کلاس انجام دهید.

برای مشاهده پاسخ کاربرگ شماره 3 روی دکمه مربوطه در زیر کلیک یا ضربه بزنید.

پاسخ فعالیت صفحه 23 تحقیق نهم

4- به نسبت آب و خاک روی کره زمین فکر کنید و بگویید اگر چنین نسبتی معکوس شود چه اتفاقی می افتد.

بسیاری از موجودات دریایی در حال مرگ بودند، بارانی نبود. امکانات حمل و نقل آسان با قایق وجود نداشت. منابع معدنی مانند گاز و نفت وجود نداشت.

5- الف) خبر فوق را بخوانید. چرا این خبر مهم است؟

اجتناب از آلودگی محیط زیست و اقیانوس ها و جلوگیری از صید بی رویه و استخراج منابع.

ب) برخی از کشورهای قدرتمند در برابر یک توافق بین المللی برای حفاظت و کنترل اقیانوس ها مقاومت می کنند و با آن مخالف هستند. چرا فکر میکنی؟

قدرتمندان از استخراج منابع و صید بی رویه سود زیادی به دست می آورند. علاوه بر این، آنها از دریاها برای دفع زباله های سمی کارخانه های بزرگ خود استفاده می کنند.

حل فعالیت صفحه 26 مطالعات پایه نهم درس 4

6- به نقشه بالا دقت کنید. آیا در ژانویه سردتر است یا در رم یا استکهلم؟ استکهلم
چرا؟ به دلیل وجود اقیانوس اطلس، سه شهر برگن، استکهلم و سنت پترزبورگ (لنینگراد) تقریباً در یک عرض جغرافیایی قرار دارند، اما میانگین دمای این شهرها در ژانویه متفاوت است.
چرا؟ به دلیل دوری و نزدیکی به اقیانوس ها و دریاها، آب و هوای متفاوتی دارند.
دو شهر آمیان (در فرانسه) و کیف در یک عرض جغرافیایی قرار دارند اما میانگین دمای این دو شهر در ژانویه متفاوت است. چرا
با حرکت از شهرهای داخلی به شهرهای نزدیک اقیانوس، سرمای زمستان کاهش می یابد.

7- برای کسب اطلاعات بیشتر به تصویر بالا توجه کنید. لایه اوزون در کدام قسمت از جو قرار دارد؟ لایه اوزون در استراتوسفر (یوش سپهر) می توانید در یک جمله بگویید لایه ازون برای چیست؟ دریابید.

لایه اوزون از عبور برخی از اشعه های مضر خورشید یعنی اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند و باعث ادامه حیات در کره زمین می شود.

پاسخ فعالیت صفحه 27 مطالعات پایه نهم

8- الف) چرا کوهنوردان در ارتفاعات بسیار زیاد با مشکلات تنفسی مواجه می شوند؟

هوای سطح دریا حاوی 21 درصد اکسیژن است. اما در ارتفاع بالا، چگالی هوا تغییر می کند، هوا رقیق تر می شود. هوای رقیق به اندازه هوای بسیار فشرده و متراکم در سطح دریا به اکسیژن نیاز ندارد.

ب) چرا قبل از شروع پرواز به مسافران آموزش داده می شود که از ماسک اکسیژن در هواپیما استفاده کنند؟

با افزایش ارتفاع هواپیما، غلظت اکسیژن در هوا به همان میزان کاهش می یابد و با پرواز هواپیماها در ارتفاعات بالا، به همین دلیل، سیستمی وظیفه تامین اکسیژن و هوای تنفس را بر عهده می گیرد. این عمل «پرشریز» نام دارد. حال اگر به دلایلی این سیستم در ارتفاع بالا از کار بیفتد، ماسک های اکسیژن جان مسافران را نجات می دهند در حالی که خلبان ارتفاع هواپیما را تا جایی که هوا وجود دارد می رساند.

به نظر شما برای کاهش آلودگی هوا به خصوص در حمل و نقل چه می توان کرد؟

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

معاینه فنی خودرو را دریافت کنید

استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی

استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه برقی

9- با مشاهده دقیق محیط زندگی خود بگویید کدام کار و فعالیت هوا را آلوده می کند.

عوامل طبیعی مانند فوران های آتشفشانی قوی، طوفان ها، بادهای شدید و غیره و فعالیت های انسانی مانند کارخانه های صنعتی، کشاورزی، ساخت و سازهای شهری، دستگاه های مولد گرما، نیروگاه ها، وسایل نقلیه و غیره از عوامل آلوده کننده هوا هستند.

بیایید پاسخ را تمرین کنیم، صفحه 28، فعالیت پایه نهم، درس چهارم

1- یکی از فعالیت های زیر را مطابق میل خود انجام دهید. الف) پیش نویس قوانین برای حفاظت از اقیانوس ها و دریاها به صورت گروهی و پیشنهاد راه حل به کشورها.

مرتبط:  چرا در قدیم قوانین و مقررات وضع شد

کاهش فعالیت های انسانی مرتبط با ماهیگیری

از ورود آلاینده های نفت و شهر به دریاها و دریاچه ها جلوگیری کنید

توسعه و گسترش مناطق حفاظت شده

ب) به صورت گروهی پوستری با موضوع حفاظت از آب های خلیج فارس برای نشست فرضی سران کشورهای منطقه طراحی و روی آن پیام بنویسید.

می توان پوستری از تصاویر دریاها و اقیانوس های بزرگ جهان تهیه و نمایش داد و در مقابل آنها تصاویری از دریاهای آلوده و کثیف یا پر از ماهی های مرده را به نمایش گذاشت و شعار آنها را به صورت زیر نوشت: “آلودگی داشته باش”. – seas free” در این پوستر محتوای ضروری برای حفاظت از دریاها و خلیج ها.

2- روی برخی از اسپری ها نوشته “ما عاشق اوزون هستیم” یا “دوست اوزون” یا علامت آن را می بینید. بپرسید معنی این نوشته یا علامت چیست و این کالاها چه ویژگی هایی دارند.

این مقاله برای محصولاتی استفاده می شود که به عدم استفاده از آلاینده ها و لایه اوزون احترام می گذارند. این مورد در حال حاضر در صنایع کشورمان برای حذف استفاده از مواد و آلاینده های لایه اوزون در حال اجراست. در صنعت یخچال، فریزر، کولر ماشین و اسفناج و کشاورزی کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

در نهایت پاسخ فعالیت های درس 4 از مطالعات نهم در صفحات 22، 23، 26، 27 و 28 تکمیل شده است و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل در قسمت نظرات با ما یا سایر دانش آموزان در میان بگذارید و نظر خود را اعلام کنید. نظرات. ما به تمام سوالات به طور کامل و درست پاسخ داده ایم. شما همچنین می توانید آنها را خلاصه کنید. برای یافتن بهتر ما، در انتهای عبارت جستجوی خود در گوگل، Magerta را بنویسید. 🤗👍👀

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مقاله جالبی بود. خیلی خوب توضیح داده شده که چرا سفر به اعماق اقیانوس دشوارتر از صعود به قله هاست. اما به نظرم بعضی از جملات کمی پیچیده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا