چرا وقتی چای میخورم سردرد میگیرم

چرا تا یکی دو ماه قبل از عید یادت نمیاد؟ 🙂

در سال 12 ماهه س

10 ماه خوابیدی؟ 🙂

در عین حال برای کاهش وزن باید در سطح اعصاب آرام باشید

برخی افراد حریص هستند و چاق می شوند

در این مدت کوتاه وزن کم کنید

سردرد یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد روزانه از آن شکایت دارند. برخی از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار سردردهای شدید می شوند و برخی دیگر از سردردهای گاه به گاه رنج می برند. هر کسی بدون در نظر گرفتن سن، نژاد یا جنسیت ممکن است دچار سردرد شود. تشخیص علت سردرد همیشه آسان نیست. با این حال، با توجه به زندگی روزمره ما، 6 علت اصلی سردرد شامل سردرد خوشه ای، سردرد سینوسی (سینوزیت)، میگرن و سردرد تنشی توسط متخصصان شناسایی شده است. با ما همراه باشید تا با این دلایل و راه های درمان سردرد بیشتر آشنا شوید.

چه چیزی می تواند باعث سردرد شما شود؟

شغل شما

شکی نیست که استرس کاری می تواند باعث سردردهای متعدد در طول هفته شود، اما اگر کار دلیل سردرد شما در تعطیلات باشد، بسیار غیرمنتظره است! بله، استرس کاری در روزهای هفته برای شما در روزهایی که کار نمی کنید اتفاق می افتد و باعث سردرد می شود. این نوع سردرد درست پس از اتمام یک پروژه کاری یا زمانی که در یک روز تعطیل پس از یک هفته کار در حال استراحت هستید یا حتی زمانی که برای مسافرت یا رفتن به تعطیلات مرخصی گرفته اید رخ می دهد. این نوع سردرد که توسط متخصصان به عنوان سردرد ترک تحصیل شناخته می شود، سردرد رایجی است که در بیماران تشخیص داده می شود. علت این سردردها را می توان میزان هورمون های استرسی دانست که بر فعالیت های شیمیایی حساس مغز تأثیر می گذارد.

درمان: برای کاهش استرس هر روز به مدت 5 دقیقه این تمرین ذهنی را انجام دهید: چشمان خود را ببندید و به مکانی فکر کنید که شما را خوشحال می کند. به عنوان مثال، محدوده ای که شما به خاطر دارید. روی تصویری از آن تمرکز کنید و خود را در آنجا تصور کنید. به همه جزئیات توجه کنید، گرمای خورشید روی صورتتان یا نسیم خنک دریا، بوی شور آب دریا و لطافت شن های زیر پایتان. در روزهایی که بسیار خسته و فرسوده هستید، به ماساژ روی بیاورید. تحقیقات گسترده در اسپانیا نشان داده است که 40 دقیقه ماساژ می تواند سردرد تنشی را ظرف چند ساعت تسکین دهد.

برنامه شما

غفلت و فراموشی یا به تعویق انداختن هر وعده غذایی باعث کاهش سطح قند خون و ایجاد سردرد می شود. اما جالب است بدانید که مصرف برخی مواد غذایی نیز می تواند باعث سردرد شود. حداقل 30 درصد از میگرن ها به دلیل غذا است. طبق مطالعه ای که توسط بنیاد ملی سردرد انجام شده است، غذاهای حاوی تیرامین در صدر فهرست غذاهایی هستند که باعث سردرد می شوند. به همین دلیل سوسیس و کالباس، کلم ترش، سس سویا و پنیر کهنه و در برخی افراد مصرف پیاز و مرکبات باعث سردرد و میگرن می شود. سایر غذاهایی که باعث میگرن می شوند عبارتند از غذاهای حاوی کافئین، مونوسدیم گلوتامات (MSG) و آسپارتام. مونوسدیم گلوتامات نمکی است که به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذاهای کنسرو شده و آماده استفاده می شود و آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در محصولات کم کالری و رژیمی یافت می شود.

درمان: پرهیز از غذاها برای سردرد ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. به همین دلیل، پزشکان معمولاً به افراد توصیه می کنند برای چند ماه از رژیم پرهیز استفاده کنند تا دریابند چه غذایی باعث سردرد آنها می شود یا می تواند باعث سردرد شود. می توانید رژیم خود را با غذاهای کم تیرامین شروع کنید و غذاهایی مانند سوسیس، سوسیس، پنیرهای قوی مانند چدار، پنیر آبی، پنیر کهنه، سس سویا، سویا، پنیر سویا، لوبیا، ترشی مانند کلم ترش بخورید و از ترشی و نان های تهیه شده با خمیر ترش خودداری کنید. .

همچنین سعی کنید حداقل هر 3 ساعت یکبار غذا بخورید، مثلاً 3 وعده غذایی کوچک و 3 میان وعده در روز. به یاد داشته باشید که کم آبی می تواند باعث سردرد شود، همانطور که مصرف بیش از حد قهوه می تواند باعث سردرد شود. پس سعی کنید در طول روز برای رفع سردرد و پیشگیری از آن آب کافی بنوشید و بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید. یک فنجان قهوه معمولی حاوی حدود 100 میلی گرم کافئین و یک قوطی نوشابه حاوی حدود 30 تا 50 میلی گرم کافئین است.

زندگی اجتماعی شما

اگر آخر هفته را با دوستان خود می گذرانید، تا دیر وقت بیدار بمانید و به جای آن تا ظهر جمعه بخوابید. احتمالاً صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید، اما چرا؟ تا دیروقت بیدار ماندن، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم یا سیگار کشیدن و خوابیدن طولانی تر از حد معمول از دلایل اصلی سردردهای تعطیلات هستند. درست است که کمبود خواب به تنهایی یکی از دلایل شناخته شده سردرد است، اما به هم ریختن روال قبل از خواب به همان اندازه منجر به سردرد می شود.

راه حل: لازم نیست برنامه های آخر هفته خود را به طور کامل لغو کنید. اما برای جلوگیری از سردرد، شب ها زودتر به خانه بروید تا برنامه خواب خود را زیاد تغییر ندهید و حتی بتوانید کمبود خواب روزانه خود را در صبح تعطیل جبران کنید. البته این بدان معنا نیست که شما برای مدت طولانی در رختخواب بمانید. اگر همچنان در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، یک چرت کوتاه باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: میزان خواب مورد نیاز بدن و تاثیر کم خوابی

وزن شما

اضافه وزن احتمال سردردهای مزمن را برای شما افزایش می دهد و اگر این وزن اضافی در وسط بدن شما باشد، این احتمال دو برابر می شود. زنانی که دارای چربی اضافی شکم هستند تا 30 درصد بیشتر از زنان با شکم صاف و نازک از میگرن رنج می برند. طبق مطالعه‌ای از دانشگاه پزشکی درکسل، «بخشی از مغز که میزان غذایی که می‌خواهید بخورید و عملکرد سلول‌های چربی شما را کنترل می‌کند، هنگام سردرد شدید نیز فعال می‌شود». دلیل آن هنوز کاملاً مشخص نیست، اما سرپرست تحقیقات مرکز سردرد جانز هاپکینز می‌گوید: «مقدار زیادی از پروتئین‌های ترشح شده توسط سلول‌های چربی، مانند آدیپونکتین و لپتین، می‌تواند باعث التهاب در بدن شما شود که بر میگرن و آن نیز تأثیر می‌گذارد. یکی از علل سردرد محسوب می شود.

درمان: عرق کردن! ورزش نه تنها باعث سوزاندن چربی و کاهش وزن می شود، بلکه تأثیر قدرتمندی در تسکین درد نیز دارد. تحقیقات نشان داده است که 40 دقیقه ورزش هوازی 3 بار در هفته به اندازه داروهای مسکن در بهبود میگرن موثر است!

هورمون های شما

قاعدگی علاوه بر اثرات مزاج و بدن درد، انواع سردردها را نیز به همراه دارد. تغییرات هورمونی علت سردرد در حدود 60 درصد زنان است. طبق تحقیقات UCLA، درست قبل از قاعدگی، میزان استروژن در بدن کاهش می یابد و این تغییر در مغز می تواند باعث میگرن شود.

درمان: مصرف روزانه مسکن‌های غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و چند روز قبل از شروع قاعدگی می‌تواند به کاهش التهاب رگ‌های خونی در مغز که باعث میگرن می‌شوند، کمک کند. اگر این نوع مسکن ها به اندازه کافی برای تسکین درد شما موثر نیستند، متخصص زنان ممکن است داروهای دیگری را پیشنهاد کند. مانند داروهایی که از کاهش استروژن در بدن شما جلوگیری می کنند یا مسکن های قوی تر که تأثیر طولانی تری روی سیستم عصبی خواهند داشت. در این صورت فقط با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

عادات خواب شما

علت سردرد می تواند مشکلات فک باشد. مثلاً کسانی که در خواب دندان قروچه می کنند یا در طول روز دندان های خود را به هم فشار می دهند. تحقیقات گسترده انجام شده در یکی از دانشگاه های دندانپزشکی نشان می دهد که این رفتارها در افراد مبتلا به سردرد تنشی بسیار رایج است. این افراد می توانند این کارها را در هنگام خواب یا بیداری انجام دهند. بسیاری از افرادی که از سردرد لوب گیجگاهی شکایت دارند، در هنگام خواب یا به طور ناخودآگاه فک خود را فشار می دهند که این امر به مفصل زیرگیجگاهی فشار وارد می کند. این نوع سردرد به عنوان سندرم مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ شناخته می شود. خروپف هنگام خواب یکی دیگر از علل سردردهای شدید روزانه در افراد است.

درمان: علائم این رفتار درد فک، گوش درد و کلیک کردن مانند فک هنگام باز کردن دهان و جویدن است. دندانپزشک شما همچنین می تواند به راحتی تشخیص دهد که آیا هنگام خواب دندان قروچه می کنید یا خیر. در صورت تشخیص این مشکل می توانید به متخصصان کلینیک خواب مراجعه کنید که درمان های مختلفی برای رفع مشکلات خواب دارند.

انواع سردرد را بشناسید

درد خود را بشناس؛ علت بیش از نیمی از سردردها تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است. طبق مطالعات بنیاد ملی سردرد، سه نوع رایج سردرد عبارتند از:

سردرد تنشی (شایع ترین نوع سردرد)

فشار یا احساس فشار مداوم روی پیشانی، اطراف سر یا پشت سر که با حرکت بدتر نمی شود. حدود 88 درصد از زنان از سردرد تنشی رنج می برند.

میگرن (در زنان شایع تر است)

احساس رایج افزایش درد در یک طرف پیشانی یا یک طرف کل سر که بر خلاف سردرد تنشی با حرکت بدن یا سر بدتر می شود. این نوع سردرد با حالت تهوع یا حتی استفراغ همراه است. حساسیت به نور و صدا نیز در این نوع سردرد شایع است. حدود 18 درصد از زنان از میگرن رنج می برند.

سردرد سینوسی (نادر)

احساس درد و فشار در اطراف چشم، روی گونه ها و پیشانی همراه با آبریزش بینی و گرفتگی یا گرفتگی بینی و حتی در برخی موارد تب و لرز. این عوارض با آنتی بیوتیک از بین می روند. اکثر افرادی که فکر می کنند سردرد سینوسی دارند در واقع سینوزیت یا میگرن دارند.

درمان طبیعی سردرد

با توجه به تحقیقات زیادی که برای کشف علل سردرد انجام شده است، حدود 40 درصد از افرادی که از سردرد رنج می برند، می توانند با اجتناب از سردرد و ایجاد عادات صحیح، راهی طبیعی برای درمان سردرد خود پیدا کنند. اما فقط 14 درصد از مردم این کار را انجام می دهند. بهتر است در مورد استفاده از یک یا چند داروی گیاهی سردرد با پزشک خود صحبت کنید و قبل از استفاده از هر گونه داروی شیمیایی سعی کنید از ویتامین ها و مکمل های غذایی برای درمان سردرد خود استفاده کنید.

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش و حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

گلو و دهان درهای بدن هستند. وجود مشکلات در آنها برای بقیه اندام ها مشکل ایجاد می کند. قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش و حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

مرتبط:  چرا در ساعت های شلوغ پلیس از سوت استفاده می کند

دریافتِ مشاوره

علل خون در مدفوع می تواند بواسیر، هموروئید، کولیت روده و غیره باشد. برای تشخیص و درمان صحیح و به موقع، قبل از اینکه دیر شود، علائم خود را به متخصص گوارش گزارش دهید و مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

اگر اختلالات خواب جدی گرفته نشود، بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد. قبل از اینکه دیر شود به متخصص مغز و اعصاب در مورد علائم خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

درد اسکلتی یکی از شایع ترین علائم در بین ایرانیان است، قبل از اینکه دیر شود علائم خود را به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گزارش دهید و از مشاوره آنلاین استفاده کنید.

دریافت مشاوره

سردرد علل مختلفی دارد. از اضافه وزن گرفته تا اختلالات هورمونی. برای تشخیص درست علت سردرد، قبل از اینکه دیر شود علائم خود را به متخصص مغز و اعصاب گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع در ایران است. در مورد علائم خود به متخصص گوارش خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافتِ مشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش و حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مُشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود به متخصص ریه در مورد علائم خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به یک روانشناس گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

آیا انواع سردرد را می شناسید؟ آیا راه های درمان این بیماری را می شناسید؟ از چه روش های خانگی یا گیاهی می توان برای از بین بردن آن استفاده کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم این مشکل را بررسی کنیم و می خواهیم بدانیم علت سردرد شدید چیست؟

انواع سردرد

می توان گفت انواع سردردها به دو دسته اصلی اولیه و ثانویه تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

1- سردردهای اولیه

سردردهای اولیه انواع سردردهایی هستند که ناشی از بیماری دیگری نیستند. علت سردرد را می توان به آنها مربوط کرد. برخی از این نوع سردردها عبارتند از:

سردرد تنشی

این شایع ترین نوع سردرد است که سه چهارم افراد مبتلا به سردرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این سردرد ناشی از انقباض عضلات گردن، صورت و فک است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که سردرد تنشی ارتباط نزدیکی با استرس دارد.

فرد مبتلا به سردرد تنشی ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

احساس می کنید که یک نوار محکم دور سر شما پیچیده شده است

درد مداوم و خفیف در دو طرف سر

احساس سفتی عضلات به خصوص در پیشانی، فک، گردن یا شانه ها

افراد مبتلا به سردرد تنشی اغلب از این سردرد بی اطلاع هستند، زیرا درد خفیف تا متوسط ​​است، با فعالیت بدنی روزانه بدتر نمی شود و باعث ناتوانی نمی شود.

با این حال، اگر سردرد تنشی درمان نشود، می تواند به یک اختلال مزمن (طولانی مدت) تبدیل شود که علائم و عوارضی مانند:

مشکلات خواب

اختلالات عضلات و مفاصل فک

اضطراب

افسردگی

بیشتر بخوانید: چگونه میگرن بوتاکس انجام دهیم

سردردهای تنشی باعث گرفتگی عضلات ناحیه پیشانی، فک، گردن یا شانه‌ها می‌شود

علائم و نشانه های سردردهای تنشی

علائم و نشانه های رایج این نوع سردرد عبارتند از:

دردی که از پشت سر و بالای گردن شروع می شود و مردم آن را به عنوان نوار فشاری توصیف می کنند. این درد می تواند کل سر را نیز بپوشاند.

قوی ترین فشار در شقیقه ها یا ابروها، جایی که ماهیچه های گیجگاهی و جلویی قرار دارند، احساس می شود.

شدت درد متغیر است اما به طور کلی غیرفعال نیست. به این معنا که انسان را از انجام کارهای روزمره بازدارد. درد در این نوع سردردها معمولا دو طرفه است.

درد با هاله، تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور و صدا همراه نیست.

درد گاهی اوقات رخ می دهد. با این حال، در برخی افراد روزانه و مکرر اتفاق می افتد.

درد با عملکرد بیشتر افراد تداخلی ندارد.

در سردردهای تنشی بیشترین فشار را روی شقیقه‌ها و ابروها حس خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: علائم میاستنی گراویس

سردردهای تنشی چگونه تشخیص داده می شوند؟

کلید تشخیص هر نوع سردرد، توضیحاتی است که بیمار به پزشک ارائه می دهد. پزشک برای تشخیص یک سری سوالات در مورد سردرد می پرسد. این سوالات کیفیت، کمیت و مدت درد و علائم مرتبط را تعیین می کند.

افراد مبتلا به سردرد تنشی معمولاً شدت درد خود را به صورت درد خفیف تا متوسطی که در دو طرف سر احساس می شود توصیف می کنند که با فعالیت بدتر نمی شود. آنها همچنین گزارش می دهند که درد آنها با علائمی مانند تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور همراه نیست.

معاینه فیزیکی به خصوص بخش عصبی در سردردهای تنشی بسیار مهم است. زیرا در این نوع سردردها معاینات عصبی کاملا طبیعی است. لازم به ذکر است که گاهی اوقات گردن یا پوست سر هنگام لمس دردناک می شود.

اگر پزشک در معاینه عصبی نتایج غیرطبیعی را مشاهده کرد، باید به طور موقت از تشخیص سردرد تنشی صرف نظر کند و به دنبال علل دیگر سردرد باشد. پس از رد انواع دیگر سردردها، می توان تشخیص سردرد تنشی را برای فرد ایجاد کرد.

سردردهای تنشی چگونه درمان می شوند؟

سردردهای تنشی دردناک هستند و افراد ممکن است از یاد بگیرند که نوع سردرد آنها فقط از نوع تنشی است ناراحت شوند. اگرچه این نوع سردردها تهدید کننده زندگی نیستند. با این حال، ممکن است انجام فعالیت های روزانه برای آنها دشوار باشد.

اکثر مردم سردرد تنشی خود را با استفاده از مسکن‌های بدون نسخه کنترل می‌کنند. مسکن های زیر برای اکثر افراد مفید هستند:

آسپرین

ایبوپروفن

استامینوفن

ناپروکسن

اگر این داروها مؤثر نباشند، سایر درمان های حمایتی در دسترس هستند. فیزیوتراپی، ماساژ، بیوفیدبک و کنترل استرس از جمله روش های مکمل برای کاهش سردرد تنشی هستند.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه داروهای بدون نسخه بی خطر هستند، اما همچنان دارو هستند و مانند سایر داروها، عوارض و تداخلات خاص خود را دارند. اگر در مورد مسکنی که مصرف می کنید سوالی دارید، بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. این بسیار مهم است زیرا استفاده از مسکن های بدون نسخه بسیار رایج است.

سردردهای تنشی را می‌توانید با داروهای بدون نسخه درمان کنید.

سردرد میگرنی

میگرن به عنوان سومین بیماری شایع و هفتمین بیماری ناتوان کننده در جهان شناخته می شود. بر اساس پرسشنامه ای که در سال 2021 انجام شد، این بیماری تقریباً 16 درصد از جمعیت آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد.

میگرن شامل یک درد کوبنده است که اغلب در یک طرف سر رخ می دهد، اما گاهی اوقات می تواند در طرف دیگر سر نیز رخ دهد. درد وسط سر را می توان به این بیماری نسبت داد.

برخی از شایع ترین علائم میگرن عبارتند از:

احساس سرگیجه کنید

اختلالات حسی مانند تغییرات بینایی معروف به هاله. تاری دید و میگرن نیز با هم مرتبط هستند.

حساسیت به نور یا صدا

حالت تهوع

بالا آوردن

این سردردها می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارند. در صورت عدم درمان، دوره میگرن می تواند بین 4 تا 72 ساعت طول بکشد. فراوانی این حملات از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بیشتر افراد 2 تا 4 دوره میگرن را در ماه تجربه می کنند. بیماران این درد را با شلیک گلوله به سر توصیف می کنند.

function downloadJSAtOnload() { var element = document.createElement(‘script’);element.src =’https://dmsapi.darmankade.com/api/ad/adserverad?zid=28&eid=blog-headache’;document.getElementById (‘blog-headache’).appendChild(element);}if (window.addEventListener)window.addEventListener(‘load’, downloadJSAtOnload, false); else if (window.attachEvent) window.attachEvent(‘onload’, downloadJSAtOnload); else window.onload = دانلودJSAtOnload;

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه ای معمولا بین 15 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشد و می تواند 1 تا 8 بار در روز رخ دهد. این سردردها ممکن است به طور مکرر به مدت 4 تا 12 هفته بروز کنند و سپس ناپدید شوند. سردردهای خوشه ای هر روز تقریباً در زمان مشخصی رخ می دهند.

بین دوره های این سردرد، فرد معمولاً هیچ علامتی ندارد. دوره های بهبود موقت می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

سردردهای خوشه ای اغلب شامل درد کوتاه اما شدید در اطراف یا پشت چشم و در یک طرف صورت است. این درد می تواند به سایر قسمت های صورت نیز سرایت کند.

علائم سردرد خوشه‌ای عبارت‌اند از:

قرمزی یا آبریزش چشم

افتادگی یا تورم پلک

احتقان بینی یا آبریزش بینی

یک مردمک کوچکتر (باریک شدن) یک چشم

تعریق از جلو

سوزش چشم و سردرد خوشه ای گاهی با هم اتفاق می افتد.

سردردهای خوشه‌‌ای با علائمی مانند آبریزش و سوزش چشم همراه است.

 علت سردردهای خوشه‌ای چیست؟

دلیل نامگذاری این است که این نوع سردردها برای چند هفته یا بیشتر ظاهر می شوند و سپس برای چندین ماه تا سال ناپدید می شوند. این سردردها در زمان خاصی از روز اتفاق می افتد و معمولاً در نیمه شب فرد را از خواب بیدار می کند. علت دقیق این نوع سردردها هنوز ناشناخته است، اما می تواند ناشی از ترشح ناگهانی هیستامین یا سروتونین در مغز باشد.

بیشتر بخوانید: قرص مفنامیک اسید برای چیست؟

هیپوتالاموس که در پایه مغز قرار دارد، مسئول تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن است و ممکن است منشا این نوع سردردها باشد. اسکن مغزی بیماران در هنگام تجربه این نوع سردردها، فعالیت غیر طبیعی هیپوتالاموس را نشان می دهد. نکات زیر در مورد سردردهای خوشه ای اعمال می شود:

آنها در خانواده به ارث می رسند که نشان دهنده دخالت احتمالی عوامل ژنتیکی است.

آنها می توانند با تغییر در الگوهای خواب بدتر شوند.

آنها می توانند با داروهای خاص (مانند نیتروگلیسیرین که برای بیماران قلبی استفاده می شود) بدتر شوند.

اگر فردی در دوره احتمال ابتلا به سردرد خوشه ای قرار دارد، باید بداند که این نوع سردرد با مصرف سیگار، الکل و برخی غذاها بدتر می شود.

مشاورۀ آنلاین با دکتر داخلی مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه بهترین مشاوران آنلاین داخلی بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را آنلاین رزرو کنید.
رزرو مشاورۀ داخلی

سردردهای خوشه‌ای چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص سردرد خوشه ای با شرح حال امکان پذیر است. توصیف درد و عود آن در یک ساعت معین به تنهایی برای تشخیص سردرد خوشه ای کافی است. اگر فردی در حالی که سردرد دارد معاینه شود، ممکن است آبریزش بینی یا چشمانش را ببیند. در سایر موارد که بیمار سردرد ندارد، معاینه کاملا طبیعی است. بنابراین تشخیص بر اساس شرح حال امکان پذیر خواهد بود.

سردردهای خوشه‌ای چگونه درمان می شوند؟

درمان سردردهای خوشه ای می تواند بسیار دشوار باشد و شامل آزمون و خطا برای شناسایی بهترین درمان خاص برای هر بیمار است. زیرا سردرد هر روز اتفاق می افتد. بنابراین از دو منظر کنترل درد و پیشگیری از عود سردرد نیاز به درمان دارد. گزینه های اصلی درمان این نوع سردرد عبارتند از:

استنشاق غلظت بالای اکسیژن

مرتبط:  چرا تو میروی در اسمان قلب من

تزریق داروهایی از خانواده تریپتان مانند سوماتریپتان، زولمیتریپتان و ریزاتریپتان که از داروهای رایج برای درمان میگرن هستند.

استفاده از اسپری بینی یا قطره لیدوکائین که یک بی حس کننده موضعی است.

دی هیدروارگوتامین که باعث انقباض عروق می شود.

کافئین

سردردهای خوشه‌ای به‌صورت دوره‌ای بیمار را درگیر می‌کنند. این سردردها می‌توانند دلایل ژنتیکی داشته باشند.

۲- سردردهای ثانویه

سردرد ثانویه اغلب به دلیل بیماری ها و اختلالات خاص رخ می دهد و نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای است. این بیماری ها همچنین می توانند باعث سردرد شوند. برخی از انواع سردردهای ثانویه عبارتند از:

سردردهای سینوسی

سردرد سینوسی با درد عمیق و مداوم در استخوان گونه، پیشانی یا پل بینی همراه است. این نوع سردرد زمانی رخ می دهد که سینوس ها (حفره های سر) ملتهب می شوند. سردرد سینوسی ناشی از عفونت سینوسی است، به همین دلیل است که ترشحات بینی زرد یا سبز است (بر خلاف ترشحات شفاف در سردردهای خوشه ای یا میگرن).

برخی از علائم عفونت سینوسی و سردرد سینوسی عبارتند از:

اگر خم شوید یا دراز بکشید درد بدتر می شود.

آبریزش بینی

خستگی

درد در دندان های بالا

تب

تورم صورت

سردرد بعد از ضربه به سر

این نوع سردرد معمولاً 2 تا 3 روز پس از ضربه به سر شروع می شود. برخی از علائم این نوع سردرد عبارتند از:

درد مداوم اما خفیف که گاهی بدتر می شود.

سرگیجه

خیره کننده

مشکل در تمرکز

مشکلات حافظه

زود خسته شدم

خلق و خوی بد

اگر این نوع سردرد در عرض چند هفته بهبود نیافت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو (MOH)

استفاده طولانی مدت و بیش از حد از داروها برای درمان سردرد می تواند منجر به این نوع سردرد ثانویه شود. این سردرد به عنوان “سردرد برگشتی” نیز شناخته می شود. یکی از دلایل بروز MOH این است که فرد بیش از 3 ماه و 10 روز در ماه مسکن مصرف کرده است. در این شرایط داروهایی که فرد برای درمان میگرن مصرف می کند باعث سردرد بیشتر می شود. برخی از علائم MOH عبارتند از:

حالت تهوع

اضطراب

تحریک پذیری

ضعف

فشار

مشکل در تمرکز

مشکلات حافظه

افسردگی

با مصرف بیش‌ازحد دارو برای درمان سردرد، خود را در معرض ابتلا به سردردهای ثانویه قرار می‌دهید.

سردردهای ثانویه چگونه تشخیص داده می شوند؟

در صورت وجود زمان کافی، تشخیص سردردهای ثانویه با گرفتن شرح حال کامل و سپس انجام معاینه فیزیکی و معاینات آزمایشگاهی و رادیولوژیکی صورت می گیرد.

اما گاهی اوقات بیمار با علائم شدید و کاهش سطح هوشیاری یا بی ثباتی علائم حیاتی به دلیل بیماری زمینه ای مراجعه می کند. در این شرایط، پزشک به جای اینکه منتظر نتیجه آزمایش های تشخیصی باشد، باید به دنبال درمان یک عامل خاص باشد.

به عنوان مثال، بیماری که با سردرد، تب، سفتی گردن و گیجی مراجعه می کند ممکن است مننژیت داشته باشد. از آنجایی که مننژیت می تواند بسیار تهدید کننده زندگی باشد، درمان آنتی بیوتیکی باید قبل از نتایج آزمایش شروع شود و برای تایید تشخیص، یک سوراخ کمری انجام شود.

اگرچه مواردی مانند تومور مغزی یا خونریزی زیر عنکبوتیه را می‌توان در نهایت تشخیص داد، با این وجود، تجویز سریع آنتی‌بیوتیک‌ها بهتر از عدم تجویز آن‌ها است.

معاینات و آزمایش‌های مربوط به سردردهای ثانویه

شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار اولین سرنخ برای شناسایی علت سردرد ثانویه است. بنابراین دریافت خدمات پزشکی و ارزیابی سردرد برای تمامی بیماران مبتلا به سردرد اخیر الزامی است.

نوع آزمایش هایی که می تواند به تشخیص بیماری زمینه ای که باعث سردرد می شود کمک کند به ارزیابی پزشک و نوع بیماری یا آسیبی که ممکن است وجود داشته باشد بستگی دارد. رایج ترین این تست ها عبارتند از:

آزمایشات خون

سی تی اسکن گردن

MRI مغز

پونکسیون کمری

آزمایش‌های خونی

علاوه بر شرح حال و معاینه فیزیکی، آزمایش خون اطلاعات مفیدی را در فرآیند تشخیص در اختیار متخصصان مغز و اعصاب قرار می دهد. به عنوان مثال، عفونت یا التهاب در بدن می تواند منجر به افزایش تعداد گلبول های سفید، سرعت رسوب گلبول های قرمز (ESR) و پروتئین واکنشی C (به اختصار CRP) شود.

آزمایش (خون، ادرار، مدفوع) خود را در محل انجام دهید
به صفحه رزرو آزمایش در منزل درمانکده بروید و آزمایش مد نظر خود را آنلاین رزرو کنید.
دریافت آزمایش در محل

این دو نتیجه بسیار غیر اختصاصی هستند به این معنا که ESR و CRP به دنبال هر رویداد غیر طبیعی مانند التهاب یا عفونت افزایش می‌یابند. اما علت اصلی بیماری را مشخص نمی کنند. ESR به طور کلی برای تشخیص تجربی آرتریت تمپورال استفاده می شود. آرتریت تمپورال معمولا در افراد بالای 65 سال اتفاق می افتد به گونه ای که فرد سردرد شدید و ضربان دار را تجربه می کند.

علت این بیماری التهاب شریان تمپورال در یک طرف سر است. آزمایش خون می تواند برای ارزیابی اختلالات آب و الکترولیت و تعدادی دیگر از مشکلات احتمالی مرتبط با کبد، کلیه ها و غده تیروئید مورد استفاده قرار گیرد. تست سم شناسی در مواردی مانند سوء مصرف الکل یا مواد مخدر و برخی داروها نیز می تواند مفید باشد.

پزشک متخصص برای تشخیص علت اصلی سردردهای ثانویه آزمایش خون را تجویز می‌کند.

توموگرافی کامپیوتری سر (CT-scan)

سی تی اسکن می تواند هرگونه خونریزی، تورم و تومور در مغز را تشخیص دهد. همچنین می تواند شواهدی از سکته مغزی ارائه دهد. همراه با تزریق داخل وریدی ماده حاجب (آنژیوگرافی)، می توان از سی تی اسکن برای ارزیابی عروق مغز از نظر وجود آنوریسم استفاده کرد.

MRI مغز

MRI قادر است آناتومی مغز، نخاع و لایه های پوششی آنها را به خوبی نشان دهد. ام آر آی بسیار دقیق تر از سی تی اسکن است، اما در همه بیمارستان ها در دسترس نیست. علاوه بر این، MRI زمان بیشتری می برد. به علاوه برای این کار بیمار باید ثابت بماند و اجسام فلزی در بدنش نباشد.

پونکسیون کمری

مایع مغزی نخاعی را می توان با وارد کردن یک سوزن در قسمت پایین کمر به دست آورد. این مایع از نظر وجود عفونت و خون بررسی می شود. تقریباً در همه موارد، قبل از انجام پونکسیون کمری، سی تی اسکن انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که خونریزی، تورم یا تومور در مغز وجود ندارد.

فشار مایع مغزی نخاعی را می توان با استفاده از یک سوزن وارد شده اندازه گیری کرد. افزایش فشار این مایع همراه با شرح حال و معاینه فیزیکی مناسب ممکن است نشان دهنده فشار داخل جمجمه ایدیوپاتیک باشد.

علل سردرد

شایع ترین علل سردرد عبارتند از:

بیماری

این بیماری می تواند شامل عفونت (مانند عفونت گلو)، سرماخوردگی یا تب باشد. عفونت گوش و سردرد گاهی با هم اتفاق می افتد.

استرس و فشار

استرس و افسردگی، مصرف الکل، حذف وعده های غذایی و تغییر در الگوی خواب می تواند منجر به سردرد شود. از دیگر علل سردرد می توان به کشش گردن یا پشت به دلیل وضعیت نامناسب بدن اشاره کرد.

محرک های محیطی

قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، بوی تند مواد شیمیایی خانگی یا عطرها، مواد آلرژی زا و برخی غذاها همگی محرک های محیطی محسوب می شوند. استرس، آلودگی، صدا، نور و تغییرات آب و هوایی از دیگر محرک های محیطی احتمالی هستند.

ژنتیکی

سردرد (به ویژه میگرن) گاهی ارثی است. حدود 90 درصد کودکان و نوجوانان مبتلا به میگرن حداقل یکی از اعضای خانواده خود به این بیماری مبتلا هستند. هنگامی که پدر و مادر هر دو سابقه میگرن داشته باشند، 70 درصد فرزندان آنها نیز به میگرن مبتلا خواهند شد. اما اگر تنها یکی از والدین سابقه این سردردها را داشته باشد، این خطر به 25 تا 50 درصد کاهش می یابد.

فاکتورهایی مانند استرس، ژنتیک، بیماری‌های زمینه‌ایی و محرک‌های طبیعی از رایج‌ترین دلایل سردرد هستند.

علل سردرد بعد از بارداری

مطالعات نشان داده است که حدود 39 درصد از افراد در هفته اول پس از زایمان از سردرد رنج می برند. علت سردرد بعد از زایمان طبیعی و سزارین تغییر سطح استروژن است.

پس از بارداری، سطح استروژن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که یکی از دلایل افسردگی پس از زایمان است.

دلایل اصلی سردرد بعد از بارداری عبارتند از:

فشار

کمبود خواب

خستگی

کم آبی بدن

گاهی اوقات سردرد بعد از بارداری می تواند نشان دهنده شرایط جدی باشد مانند:

پره اکلامپسی یا اکلامپسی

مننژیت

تومور

سردرد ستون فقرات

واکنش به یک دارو

مطب پزشک زنان و زایمان مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید
بهترین متخصصین و فوق تخصص‌های زنان را در درمانکده بیابید و زمان مراجعه به مطب را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت زنان

علت سردردی که با مسکن خوب نمی شود چیست؟

بیماری های زیر می توانند باعث سردردهایی شوند که با مسکن قابل درمان نیستند:

میگرن

سردردهای سینوسی

سردرد خوشه ای

سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو

تومور

در صورت بروز چنین سردردهایی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

نحوه تشخیص انواع سردرد

پزشک می تواند یک معاینه فیزیکی برای تشخیص سردرد انجام دهد. مراحل دیگر برای تشخیص این بیماری عبارتند از:

تجزیه و تحلیل تاریخچه پزشکی بیمار

پزشک از شما سوالات مفصلی در مورد سردرد می پرسد، مانند:

زمان عزیمت آنها

تکرار قسمت ها

ویژگی های درد

محرک ها یا عوامل تشدید کننده

علائم او

سابقه مصرف داروهای پیشگیرانه

مقایسه علائم با طبقه بندی بین المللی سردرد (ICHD-3)

پزشکان از مقیاس ICHD-3 برای تشخیص صحیح سردرد استفاده می کنند زیرا سردرد انواع مختلفی دارد که برخی از آنها علائم مشترکی دارند.

تعیین وجود هاله یا هاله

اگر قبل از شروع سردرد احساس هاله کردید، نشانه آن است که سردرد شما شبیه میگرن است.

روش های تصویربرداری برای رد علل دیگر

اگر پزشک شما مشکوک به سردرد ثانویه باشد، ممکن است آزمایش های تصویربرداری مغزی (مانند سی تی اسکن یا ام آر آی) را تجویز کند تا مطمئن شود سردرد شما ناشی از شرایطی مانند سکته مغزی یا تومور نیست.

معاینه چشم

از آنجایی که فشار چشم و سردرد با هم مرتبط هستند، یک معاینه معمول چشم می تواند مشکلات بینایی را که باعث سردرد می شوند، شناسایی کند. به یاد داشته باشید که مشکلاتی مانند تورم ناشی از تومور مغزی یا التهاب نیز می تواند باعث ایجاد تغییراتی شود که در معاینه چشم تشخیص داده می شود.

آزمایش خون

آزمایش خون می تواند به پزشک نشان دهد که آیا مشکلی مانند عفونت وجود دارد.

پونکسیون ستون فقرات

در برخی موارد، اختلالات مغزی مانند التهاب و خونریزی می تواند باعث سردرد شود. ضربه زدن نخاعی شامل استفاده از یک سوزن بلند برای نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی است. سپس این نمونه در آزمایشگاه آنالیز می شود.

گاهی اوقات ضعیف بودن چشم باعث سردردهای شدید می‌شود

چه چیزی برای سردرد مفید است؟

همه سردردها نیاز به دارو ندارند. معمولاً درمان‌های مختلفی وجود دارد و پزشک بسته به نوع سردرد، تعداد دفعات بروز آن و علت آن، نوع مناسب را توصیه می‌کند.

گزینه های درمانی عبارتند از:

درمان سردرد با کنترل استرس

مدیریت استرس به شما می آموزد که چگونه با موقعیت های استرس زا کنار بیایید. تکنیک های تمدد اعصاب نیز یک انتخاب عالی برای کاهش استرس هستند. می توانید از تنفس عمیق، آرامش ذهنی و عضلانی، تصویرسازی ذهنی و موسیقی برای کاهش سطح استرس خود استفاده کنید.

مرتبط:  چرا زندگی به سفر تشبیه شده است

درمان سردرد با بیوفیدبک

بیوفیدبک به شما کمک می کند تشخیص دهید که چه زمانی فشار عصبی در بدن شما ایجاد شده است. در طول این فرآیند بهبودی، خواهید آموخت که بدن چگونه به موقعیت های استرس زا واکنش نشان می دهد و چگونه می توانید این واکنش ها را آرام کنید. در طی بیوفیدبک، حسگرهایی به بدن متصل می شوند. این حسگرها پاسخ‌های فیزیکی غیرارادی به سردرد، از جمله افزایش موارد زیر را کنترل می‌کنند:

تعداد تنفس

تکانه

تپش قلب

دمای بدن

تنش عضلانی

فعالیت مغز

داروهای مفید برای سردرد

سردرد معمولاً به داروهای بدون نسخه پاسخ خوبی می دهد. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از این داروها می تواند منجر به سردردهای طولانی مدت روزانه شود.

برای درمان سردردهای شدید و مکرر، پزشک استفاده از داروهای تجویزی را توصیه می کند.

داروهای پس از بروز سردرد

پس از شروع سردرد، می توانید از این داروها برای کمک به درمان سردرد و علائم آن استفاده کنید. برخی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

اسپری بینی

سردردهای معمولی را می‌توانید با مصرف داروهای بدون نسخه درمان کنید.

درمان‌های پیشگیرانه

این داروهای پیشگیرانه باید به طور مرتب مصرف شوند تا دفعات سردرد را محدود کرده و شدت علائم را کاهش دهند. این داروها عبارتند از:

داروهای ضد تشنج

داروهای ضد افسردگی

داروهای تزریقی مانند Emgality

داروهای ضد روان پریشی

مسدود کننده های کانال کلسیم

طب سوزنی

طب سوزنی به بهبود جریان انرژی مثبت در سراسر بدن کمک می کند. همچنین ادعا می شود که این روش انرژی منفی که باعث درد می شود را از بین می برد. از دیدگاه طب مدرن، طب سوزنی سیستم های مختلف بدن را تحریک می کند. این روش همچنین می تواند پاسخ درمانی را تحریک کند.

طب سوزنی بدن را به یک سری نواحی و نقاط فشار تقسیم می کند. سوزن های آن بسته به علائم شما در نقاط مختلف فشار وارد می شود. این نقاط معمولا نزدیک اعصاب بدن هستند. این سوزن ها اعصاب را تحریک می کنند تا هورمون هایی مانند اندورفین ترشح کنند که باعث واکنش در بدن می شود. این تحریک سیستم ایمنی و گردش خون همان چیزی است که طرفداران طب سوزنی ادعا می کنند که میگرن و سردردهای تنشی را تسکین می دهد.

بر اساس نتایج بررسی 22 کارآزمایی بالینی بر روی 4985 نفر، طب سوزنی ممکن است دفعات سردرد را در افراد مبتلا به میگرن کاهش دهد و ممکن است اثری مشابه داروهای پیشگیرانه داشته باشد.

ماساژ درمانی

بر اساس نتایج برخی مطالعات، ماساژ درمانی می تواند درمان موثری برای میگرن باشد. ماساژ درمانی می تواند درد میگرن را کاهش دهد و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. یک مطالعه آمریکایی روی مبتلایان به میگرن، 26 شرکت کننده را به دو گروه تقسیم کرد. گروه کنترل هیچگونه درمان دارویی دریافت نکردند، در حالی که گروه دیگر ماساژ درمانی را دو بار در هفته به مدت 5 هفته دریافت کردند.

با توجه به نتایج، گروه دوم عملکرد بهتری داشتند. این گروه موارد زیر را گزارش کردند:

درد میگرنی بسیار کمتر است

چندین روز بدون سردرد یا علائم بوده است

مشکلات خواب کمتر

سطوح بالاتر هورمون شادی (سروتونین)

ماساژدرمانی می‌تواند به کاهش انواع سردرد کمک کند.

نمودار انواع سردرد با علائم رایج آنها

انواع سردردعلائم آنتنشیدرد مداوم و خفیف در دو طرف سر
سفت شدن عضلات ناحیه پیشانی، فک، گردن یا شانه‌هامیگرنیاحساس سبکی سر
تغییرات بینایی که به‌عنوان «هاله یا اورا» شناخته می‌شود.
حساسیت به نور یا صدا
حالت تهوع
استفراغخوشه‌اییقرمز شدن یا آبریزش چشم
افتادگی یا ورم پلک
مسدود شدن بینی
آبریزش بینی
کوچک‌تر مردمک یک چشم
عرق کردن پیشانی
سوزش چشم سینوسیتشدید درد، خصوصا زمانی که به سمت جلو خم شوید یا دراز بکشید.
آبریزش بینی
خستگی مفرط
احساس درد در دندان‌های بالایی
تب
ورم صورتضربه به سردرد مداوم و خفیفی که گاهی تشدید می‌شود.
سرگیجه
سبکی سر
مشکل در تمرکز
مشکلات حافظه
خسته شدن زودهنگام
کج‌خلقیمصرف بیش‌از حد داروحالت تهوع
اضطراب
تحریک‌پذیری
ضعف و سستی
بی‌قراری
مشکل در تمرکز
مشکلات حافظه
افسردگی

درمان های خانگی برای سردرد

در این بخش به برخی از رایج ترین درمان های خانگی سردرد اشاره کرده ایم:

مصرف آب کافی

بر اساس نتایج مطالعات، کم آبی بدن یکی از شایع ترین علل سردردهای تنشی و میگرن است. نشان داده شده است که نوشیدن آب علائم سردرد را در عرض 30 دقیقه تا سه ساعت تسکین می دهد.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد به کاهش علائم سردرد کمک می کند. قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی گردن یا سر، التهاب را کاهش می دهد، هدایت عصبی را کند می کند و رگ های خونی را منقبض می کند. همه این موارد به کاهش سردرد کمک می کند. برای تهیه کمپرس سرد، یک کیسه دربسته را با یخ پر کنید و آن را در یک حوله نرم بپیچید.

منیزیم و تاثیر آن در کاهش سردرد

منیزیم یک ماده معدنی مهم در بدن است که نقش کلیدی در بسیاری از عملکردها (از جمله کنترل قند خون و انتقال عصبی) دارد. منیزیم همچنین یک درمان بی خطر و موثر برای سردرد محسوب می شود. طبق مطالعات، مصرف روزانه 600 میلی گرم سیترات منیزیم به صورت خوراکی به کاهش فراوانی و شدت میگرن کمک می کند.

زنجبیل و سردرد

یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف زنجبیل به همراه مسکن های بدون نسخه می تواند سردرد را در افراد مبتلا به میگرن کاهش دهد. برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که زنجبیل به عنوان داروی تجویزی میگرن عمل می کند.

مصرف برخی مواد غذایی مانند زنجبیل به دلیل ترکیباتی که دارد در درمان سردردهای میگرنی موثر است.

ویتامین های B کمپلکس

ویتامین های B گروهی از ریز مغذی های محلول در آب هستند که نقش مهمی در بدن دارند. به عنوان مثال، آنها به سنتز انتقال دهنده های عصبی و تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند.

برخی از ویتامین های گروه B نقش محافظتی در برابر سردرد دارند. چندین مطالعه نشان داده اند که مکمل های ویتامین B مانند ریبوفلاوین (B2)، فولات، B12 و پیریدوکسین (B6) به کاهش علائم سردرد کمک می کنند.

ویتامین‌های B کمپلکس حاوی هر هشت ویتامین B هستند و راهی ایمن و اقتصادی برای درمان طبیعی علائم سردرد هستند.

کاهش کافئین و سردرد

برای تسکین سردرد می توانید چای، قهوه یا هر محصول دیگری حاوی کمی کافئین بنوشید. اگر بلافاصله پس از شروع درد کافئین مصرف کنید، این ماده می تواند سردرد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کافئین همچنین ممکن است به مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن کمک کند که بهتر عمل کنند.

درمان سردرد بعد از بارداری

برای درمان سردرد بعد از بارداری نیز می توانید از روش های درمانی ذکر شده در بالا استفاده کنید.

مشاوره آنلاین زنان با پزشک مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه بهترین مشاوران آنلاین زنان و زایمان بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را آنلاین رزرو کنید.
دریافت مشاوره زنان

پیشگیری از انواع سردرد

کلید پیشگیری از سردرد، دانستن علت آن است. محرک های سردرد برای هر فردی متفاوت است. به عنوان مثال، آنچه باعث سردرد برای شما می شود ممکن است برای دیگران مشکلی ایجاد نکند. هنگامی که محرک ها را شناسایی کردید، می توانید از آنها اجتناب کنید یا آنها را به حداقل برسانید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که برخی از بوهای تند باعث سردرد شدید می شوند. در این مواقع اجتناب از استفاده از عطرها و محصولات معطر می تواند تفاوت زیادی در تعداد سردردهایی که تجربه می کنید ایجاد کند. همین امر در مورد سایر محرک‌های رایج مانند غذاهای مشکل‌ساز، کمبود خواب و وضعیت نامناسب نیز صدق می‌کند.

با این حال، بسیاری از مردم قادر به اجتناب یا تشخیص محرک ها نیستند. در این شرایط پزشک می تواند به شما کمک کند.

عوارض سردرد

در بیشتر موارد، سردرد منجر به عوارض جدی نمی شود. اما گاهی اوقات انواع خاصی از سردردها (به ویژه سردردهای ناشی از ضربه یا عفونت به سر) عوارض جانبی خطرناکی مانند:

گیجی یا نامفهومی گفتار

تب

تشنج یا از دست دادن هوشیاری

سفتی گردن یا درد در گوش یا چشم

ضعف یا بی حسی

در صورت مشاهده این علائم، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

انواع سردردها را در چند خط درمان کنید

همه سردردها نگران کننده نیستند و بیشتر اوقات می توانید آنها را با استراحت و مسکن های بدون نسخه درمان کنید. اما اگر بیش از 2 بار در هفته مدام دچار سردرد شدید می شوید و به طور منظم مسکن مصرف می کنید، بهتر است با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

چند سوال در مورد انواع سردرد

کدام سردردها خطرناک هستند؟

سردردهایی که به طور مکرر رخ می دهند
تشدید سردرد. یعنی قبلا با مصرف مسکن آرام می گرفتی ولی الان این داروها اثری ندارد.
علاوه بر سردرد، حالت تهوع و استفراغ هم دارید.
سردرد شما آنقدر بد است که شب از خواب بیدار می شوید.
سردرد صبحگاهی که شدت آن کاهش می یابد. در طول روز.

سردرد معمولا چقدر طول می‌کشد؟

بستگی به علت دارد. به عنوان مثال، میگرن از 4 ساعت تا 24 ساعت طول می کشد.

سردرد میگرنی با سردرد سکته مغزی چه تفاوتی دارد؟

در میگرن، شما به نور حساس هستید و احساسات شبیه به هاله دارید (نوعی اختلال عصبی برگشت پذیر). در هنگام سکته، احساس می کنید بینایی خود را از دست می دهید.

سردردهای تومور مغزی چگونه هستند؟

در این مورد، هر بیمار تجربه منحصر به فرد خود را دارد. اما به طور کلی این سردردها ثابت بوده و در شب یا در ساعات اولیه صبح تشدید می شوند.

آیا دیابت باعث سردرد می‌شود؟

آره. قند خون بالا یا پایین می تواند باعث سردرد شود.

سردرد میگرنی کدام بخش از سر را درگیر می‌کند؟

میگرن معمولا ضربان دار است و روی پیشانی، شقیقه ها و اطراف چشم احساس می شود.

بهترین قرص برای سردرد کدام است؟

برای درمان سردرد می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند نوافن، ژلوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کنید.

برای سردردهای شدید چه دارویی تزریق می‌شود؟

آمپول کتورولاک یک مسکن است که پزشکان برای کاهش درد شدید از آن استفاده می کنند. با مطالعه مقاله ” آمپول کتورولاک ” بیشتر و بهتر با این دارو آشنا خواهید شد.

سردرد در کرونا چگونه است؟

اگر به کووید 19 مبتلا شده اید، نمی توانید سردرد را با داروهای رایج درمان کنید. این سردرد الگوی خاصی ندارد و معمولا در پشت سر و پیشانی احساس می شود.

چه دمنوشی برای درمان سردرد خوب است؟

چای زنجبیل
دارچین
نعنا
بابونه
میخک

دلیل درد در وسط سر چیست؟

بیماری هایی مانند میگرن، فشار خون بالا، اختلالات خواب و اختلالات تنفسی می توانند باعث ایجاد درد در وسط سر شوند.

منابع: webmd health line|my.clevelandclinic

 

64,204 بازدید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا