چرا نباید جوش های صورت را فشار داد

آکنه صورت یکی از بیماری های شایع و مزمن پوستی است. به طوری که بیش از 85 درصد از نوجوانان و جوانان جوش دارند و حتی در برخی بیماران این جوش ها تا بزرگسالی باقی می ماند. انواع آکنه چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علت آکنه صورت

پیدایش آکنه یا جوش صورت ناشی از یک علت خاص نیست بلکه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند. ارث، میکروب ها، نوع غذا، مشکلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری ها از جمله عواملی است که در ایجاد این بیماری نقش دارد.همچنین یبوست, کم خونی , ناراحتی های قاعدگی و تغذیه  نادرست از عوامل مهم بروز جوش زیاد هستند. بنابراین پیدایش انواع جوش بدن و درمان آن به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد.

انواع آکنه یا جوش

به طور کلی انواع آکنه های صورت به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند که هر کدام دارای چندین زیرمجموعه هستند:

جوش های غیر التهابی

جوش های التهابی

جوش های غیر التهابی

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع آکنه تورم یا التهاب ندارد و شامل انواع زیر است:

جوش سرسفید

در این جوش منافذ پوست کاملا بسته می شود. سبوم (روغن پوست) و باکتری ها به همراه سلول های مرده پوست در داخل این منافذ محبوس شده و یک “برجستگی” سفید رنگ روی سطح پوست ایجاد می کنند. جوش های سر سفید معمولا زودتر از جوش های سر سیاه ناپدید می شوند.

جوش سرسیاه

این نوع آکنه خیلی شدید نیست، اما از بین رفتن آن نسبت به جوش های سرسفید بیشتر طول می کشد.

جوش‌های سرسیاه زمانی ظاهر می‌شوند که منافذ پوست کاملاً بسته نشده باشند، بلکه تا حدی بسته باشند. این اجازه می دهد تا روغن همچنان به سطح پوست برسد. دلیل سیاهی این جوش ها واکنش ملانین (رنگدانه پوست) با اکسیژن است.

جوش های التهابی

جوش های التهابی دارای تورم و التهاب هستند و شامل دو نوع اصلی زیر می شوند:

جوش پاپول

پاپول نوع دیگری از جوش است که به صورت برجستگی های قرمز کوچک روی پوست ظاهر می شود. پاپول ها را نباید فشار داد، زیرا ممکن است باقی بمانند و هرگز از بین نروند.

جوش پاسچول

پاسکال چیست؟ پوسچول ها جدی ترین نوع بثورات هستند که به وضوح ملتهب هستند. این جوش دارای پایه قرمز و مرکز سفید یا زرد است. اگرچه ممکن است به نظر برسد که پوسچول حاوی باکتری است، اما این جوش به سادگی توسط یک واکنش شیمیایی در سبوم ایجاد می شود که باعث تحریک پوست می شود. فشار دادن بر روی پوسچول نیز می تواند به پوست آسیب برساند و جای خود را روی پوست باقی بگذارد.

انواع دیگر آکنه صورت

انواع دیگری از آکنه وجود دارد، از جمله:

ندول یا کیست

کیست ها ضایعات پوستی بسیار بزرگتر و اغلب دردناک تر هستند. آنها در زیر سطح پوست قرار می گیرند و به صورت برجستگی های سفت احساس می شوند و اغلب روی پوست باقی می مانند. ندول ها و کیست ها نباید فشرده شوند زیرا حاوی باکتری هستند و این می تواند منجر به گسترش عفونت شود.

میلیا را بجوشانید

میلیا برجستگی های سفید ریز روی پوست هستند که به طور طبیعی به دلیل از بین رفتن سلول های پوست ایجاد می شوند. سلول های مرده در سوراخ های کوچک روی سطح پوست جمع می شوند و میلیا را تشکیل می دهند. میلیا معمولا در نوزادان و در قسمت بالایی گونه ها دیده می شود و همچنین می تواند در پوست بزرگسالان نیز رخ دهد.

این برجستگی های پوستی با حذف سلول های مرده پوست از بین می روند. در نوزادان، میلیا معمولاً پس از چند هفته ناپدید می شود، اما در بزرگسالان می تواند به طور نامحدود روی پوست باقی بماند. معمولا میلیا در کودکان نیازی به درمان ندارد زیرا خود به خود از بین می رود.

مرتبط:  چگونه به پک استیکر خود استیکر اضافه کنیم

علت آکنه در قسمت های مختلف صورت چیست؟

در ویدئوی زیر که توسط نبض ما تهیه شده است، علت جوش در قسمت های مختلف صورت را مشاهده می کنید:

درمان آکنه صورت

آکنه صورت یک مشکل پوستی است که برای آن باید با پزشک مشورت کنید و داروی مناسب پوست خود را مصرف کنید. درمان آکنه صورت حداقل 6 ماه طول می کشد و حتی احتمال عود وجود دارد. در واقع، آکنه یا آکنه صورت یک بیماری بسیار جدی است و مانند کنه به پوست می چسبد.

اما در کنار قرص ها و داروها، یک سری اقدامات و توصیه های بهداشتی ساده نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای پیشگیری از آکنه و حتی درمان آن در برخی موارد استفاده کنید. این محلول ها می توانند به درمان آکنه پوسچولار، درمان آکنه پاپولار و انواع دیگر آکنه های صورت منجر شوند.

لحیم کاری را دستکاری نکنید

سعی کنید جوش ها را دستکاری نکنید یا سعی نکنید آنها را با دست تخلیه کنید.

سبک زندگی آرام و بدون استرس

سعی کنید خواب منظم و استراحت کافی داشته باشید و تا حد امکان از فشارهای روحی و عصبی خودداری کنید.

شستشوی صورت

برای شستن صورت، از شوینده یا صابون اسیدی (یا گوگردی) توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید. ابتدا صورت خود را با دقت و به آرامی صابون بزنید سپس به آرامی با آب سرد بشویید.

ماساژ پوست

پوست را ماساژ دهید. ماساژ هفتگی با مواد اسیدی مانند سرکه سیب در کاهش چربی پوست و در نتیجه بهبود جوش موثر است.

مصرف چربی را کاهش دهید

از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شکلات، آجیل، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل خودداری کنید.

مصرف میوه و سبزی

سعی کنید مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها به خصوص سبزیجات غنی از ویتامین A مانند هویج، اسفناج، شاهی و گوجه فرنگی مصرف کنید.

دمای بدن خود را پایین نگه دارید

گرما باعث افزایش میزان جوش و آکنه صورت می شود. پس زیاد گرم نشو

از ضد آفتاب استفاده کنید

نظرات مختلفی در مورد آفتاب وجود دارد، برخی فکر می کنند نور ملایم آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش صورت دارد و برخی فکر می کنند نور خورشید بعد از مدتی آکنه را بدتر می کند. اما مطمئن شوید که با استفاده از ضد آفتاب آن را از دست ندهید.

ورزش

ورزش فواید بی شماری دارد و حتی می تواند آکنه صورت را بهبود بخشد. ورزش و حمام کردن منافذ باز پوست، گردش خون را بهبود می بخشد و چربی را از بین می برد و در نتیجه باعث شادابی پوست و درمان آکنه می شود.

کمتر آرایش کن

استفاده زیاد از لوازم آرایشی و کرم های روغنی باعث تشدید جوش می شود. پس سعی کنید کمتر آرایش کنید.

برای از بین بردن سریع جوش چه باید کرد؟ روی لینک زیر کلیک کنید:

روش های رفع سریع جای جوش

4.6/5 – (24 امتیاز)

دکتر گیتا مجیدزاده

پوست | مو | لیزر موهای زائد

لیزر فرکشنال، آر اف ساده و فرکشنال، مزوتراپی، میکرونیدلینگ، پانچ، سابسیژن، میکرودرم، پی آر پی، تزریق زیر جلدی هیالورونیک اسید و … بخشی از روش های درمانی ترکیبی برای خلاص شدن از شر جوش ها هستند.

متخصصین پزشکی مرتبط

پوست | مو | لیزر موهای زائد

دکتر گیتا مجیدزاده

پوست | مو | لیزر موهای زائد

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا

اطلاعات این مقاله فقط برای راهنمایی است. بدون مشورت با پزشک خود درمانی نکنید.

دریافت مشاوره آنلاین

آکنه صورت یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییرات هورمونی شایع ترین علت آکنه صورت است. اما موارد دیگر نیز می تواند باعث ایجاد جوش شود. در این مقاله به علل ایجاد آکنه در قسمت های مختلف صورت و راه های پیشگیری از آن می پردازیم. ابتدا شما را به دیدن نظر دکتر علی رمضانی متخصص پوست، مو و زیبایی و یکی از پزشکان دکتر ساینا دعوت می کنیم.

مرتبط:  چرا وقتی برنامه دانلود میکنم میگه مشکلی در تجزیه وجود دارد

فهرست مطالبی که می خوانید:

جوش چیست؟

آکنه یکی از شایع ترین اختلالات پوستی است. در این حالت منافذ صورت توسط یک عامل خارجی مانند مو، سبوم (چربی طبیعی پوست صورت)، باکتری یا سلول های مرده پوست مسدود می شود. انسداد منافذ پوست در نهایت منجر به تشکیل جوش های سر سیاه، سرسفید، ندول ها و سایر انواع آکنه می شود.

همانطور که گفتیم، آکنه یک عارضه بسیار شایع است. به طوری که هشتمین بیماری شایع در بین جمعیت جهان محسوب می شود و 9.4 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. [1] آکنه معمولا در صورت، شانه ها، پشت و سینه دیده می شود و بیشترین درصد شیوع را دارد. در نوجوانان به ویژه نوجوانان. .

علت آکنه چیست؟

مهمترین علت آکنه صورت تغییرات هورمونی است. به همین دلیل است که نوجوانان در سنین بلوغ بیش از سایرین به آن مبتلا می شوند. بزرگسالان نیز اغلب هنگام تغییرات هورمونی دچار جوش می شوند.

آکنه صورت ناشی از تغییرات هورمونی به ویژه در زنان مشاهده می شود:

در طول تخمک گذاری

زنان مبتلا به کیست تخمدان

زنانی که از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده می کنند.

علاوه بر تغییرات هورمونی، برخی عوامل دیگر نیز منجر به آکنه در بزرگسالان می شود:

تحریک پوست صورت

استرس روانی

فشار فیزیکی

باکتری های صورت

برخی غذاها، از جمله غذاهای پرچرب و قند، و محصولات لبنی

برخی داروها، از جمله کورتیکواستروئیدها، برخی داروهای ضد افسردگی

جوش هایی که برای مدت طولانی باقی می مانند و از بین نمی روند، می توانند نشانه یک مشکل جدی باشند. در این موارد حتما با متخصص پوست مشورت کنید.

علت آکنه در قسمت های مختلف صورت

علت آکنه پیشانی

جوش های روی پیشانی معمولا به دلیل استرس و چربی پوست ایجاد می شوند. مطالعات نشان داده اند که اگرچه استرس بر میزان چربی پوست تأثیر نمی گذارد. اما استرس و کم خوابی می تواند وضعیت آکنه پیشانی و صورت را بدتر کند.[2]

علت آکنه روی بینی

علت آکنه در بیشتر موارد افزایش تولید چربی پوست است. چربی پوست (سبوم) توسط غدد زیر پوست تولید می شود. این چربی از پوست در برابر تهاجمات خارجی محافظت می کند و اگر به صورت متعادل تولید شود مشکلی ایجاد نمی کند. در مواردی که تولید سبوم بیشتر از حد طبیعی باشد، احتمال ایجاد آکنه در بینی افزایش می یابد.

علت آکنه

علت اصلی آکنه، تحریک و آلودگی پوست است. دست زدن به هر شیء آلوده روی صورت، مانند لمس صورت با تلفن همراه در حین صحبت و پاسخ به تماس یا خوابیدن روی روبالشی کثیف می تواند باعث ایجاد این نوع جوش شود.

علت آکنه در چانه

محققان بر این باورند که تغییرات هورمونی علت آکنه است [3] افزایش میزان ترشح آندروژن در بدن می تواند تولید چربی را تحریک کرده و منافذ پوست را مسدود کند که منجر به آکنه می شود. قاعدگی، داروهای ضد بارداری و برخی داروها می توانند چنین تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد کنند.

تغییرات هورمونی نیز می تواند ناشی از رژیم غذایی باشد. مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات و افزایش مصرف لبنیات می تواند چنین تاثیری داشته باشد.

البته در اینجا به رایج ترین دلایل پرداخته ایم. برای تشخیص قطعی علت آکنه صورت و دریافت درمان مناسب باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

مشاوره پزشکی آنلاین را از بهترین متخصص دریافت کنید

برای جلوگیری از آکنه چه باید کرد؟

متأسفانه آکنه صورت همیشه قابل پیشگیری نیست. با این حال، برخی اقدامات مختلف می تواند به طور قابل توجهی احتمال تشکیل آکنه را کاهش دهد:

روزانه صورت خود را با آب ولرم و پاک کننده های ملایم بشویید.

استفاده از مرطوب کننده ها را فراموش نکنید.

تا حد امکان به صورت خود دست نزنید.

مرتبط:  چرا وقتی در ماینکرافت چگونه به بهشت برویم

هرگز با آرایش نخوابید و قبل از خواب آرایش را کاملا پاک کنید.

هنگام خرید لوازم آرایشی، محصولات بدون روغن یا ضد آکنه را انتخاب کنید.

از استفاده از محصولات و ترکیبات حاوی روغن و چربی روی پوست خودداری کنید.

حتما از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 یا بالاتر برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

آخرین سخنان دکتر ساینا

بسیاری از افراد با وجود توصیه هایی برای جلوگیری از آکنه هنوز از این مشکل رنج می برند. به یاد داشته باشید که برای درمان موثر، ابتدا یک متخصص باید علت آکنه شما را بررسی کند. نکات کلی ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند تا پوست سالم تری داشته باشید. اما برای درمان عوارض پوستی خود درمانی نکنید و از پزشک پوست و مو کمک بگیرید.

سوالات متداول

استرس یکی از دلایل اصلی آکنه صورت در سالمندان است. استرس می تواند وضعیت آکنه روی صورت را تشدید کند.
یکی دیگر از دلایل آکنه در افراد مسن تغییرات هورمونی است. زنانی که یائسگی را تجربه می کنند با تغییرات هورمونی شدیدی مواجه می شوند که می تواند بر سلامت پوست و سطح چربی تأثیر بگذارد.

لازم نیست برای صحبت با او به دکتر بروید! در سامانه دکتر ساینا می توانید در هر زمان و مکان از بیش از 2500 متخصص پزشکی مشاوره متنی، صوتی یا تصویری دریافت کنید.

[1] Tan, JK and Bhate, K. (2015). دیدگاه جهانی در مورد اپیدمیولوژی آکنه. مجله بریتیش درماتولوژی، 172 Suppl 1، 3-12. https://doi.org/10.1111/bjd.13462

[2] Yosipovitch, G., Tang, M., Dawn, A.G., Chen, M., Goh, C.L., Huak, Y., & Seng, L.F. (2007). بررسی استرس روانی، تولید سبوم و آکنه ولگاریس در نوجوانان. Acta dermato-venereologica، 87 (2)، 135-139. https://doi.org/10.2340/00015555-0231

[3] السای م.ل (2016). درمان هورمونی آکنه ولگاریس: به روز رسانی. درماتولوژی بالینی، زیبایی و تحقیقاتی، 9، 241-248. https://doi.org/10.2147/CCID.S114830

این جوش ها که عمدتاً در دوران بلوغ روی صورت ظاهر می شوند، بسیار آزاردهنده، گاهی دردناک و در بیشتر مواقع زشت هستند و از بین بردن آن ها کار ساده ای نیست.

اما اگر آن دکمه ها را فشار دادید، عقب نگه دارید. اطلاعات جدیدی در این مورد به دست آمده است، بنابراین قصد داریم در این مقاله کوتاه، خطرات آن را با شما در میان بگذاریم. دانشمندان می گویند فشار دادن این جوش ها می تواند کشنده باشد. آری فانی!

ممکن است کمی کشنده به نظر برسد که چنین چیزی می تواند کشنده باشد. اما همه ما می دانیم که این جوش ها می توانند به عفونت تبدیل شوند. مطمئناً، جوش ها زائده های تمیز و استریل روی پوست نیستند، اما بهتر است بدانید که می توانند بسیار خطرناک، ترسناک و گاهی کشنده باشند.

به گزارش مستقل، روی صورت یک مثلث حساس وجود دارد که به آن «مثلث خطر» نیز می گویند.

متخصصان پوست معتقدند که رگ های خونی این ناحیه مستقیماً به مغز متصل هستند و این نزدیکی به قسمت مرکزی سیستم عصبی می تواند باعث شود که عفونت در سریع ترین زمان ممکن به مغز برسد.

این مثلث شامل قسمتی از چشم ها، پل بینی، گوشه های دهان و لب بالایی است.

از آنجایی که این قسمت‌های صورت می‌توانند در معرض عفونت‌های تهدیدکننده زندگی قرار بگیرند، می‌توانند میزبان خوبی برای سایر مهمان‌های عفونی ناخوانده باشند که می‌توانند از راه‌های دیگر وارد صورت شوند.

اگر می خواهید از شر این نوع عفونت خلاص شوید که می تواند بینایی شما را کاهش دهد، منجر به فلج دائمی و احتمالاً مرگ شود، از فشار دادن هر گونه جوش صورت به خصوص در ناحیه مثلث خطرناک خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا