چرا پابجی از مایکت برداشته شد

امشب به دستور کارگروه فیلترینگ، بازی محبوب PUBG از مارکت ها و سایت های دانلود اندروید حذف شد. اما در واکنش به این خبر، مدیرعامل مایکت در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که حذف بازی های محبوب بازیکنان ایرانی از مارکت های اندروید داخلی نمی تواند ذائقه گیمرها را تغییر دهد و آنها را به سمت بازی دیگری سوق دهد و معتقد است که عواقب چنین تصمیماتی خواهد بود. برای انتقال بار ترافیک اینترنت به خارج از مرزهای ایران و همچنین بی اعتمادی کاربران به پلتفرم های ایرانی.

«وحید رحیمیان» در گفتگو با دیجیاتو ضمن اشاره به حذف بازی پرطرفدار PUBG از این مارکت و سایت های دانلودی اندروید و سایر مارکت ها، این سوال را مطرح می کند که آیا این بازی تاکنون مشکلی داشته است، چرا سفارش انجام نشده است؟ بلاک صادر شد؟ وی در این باره می گوید:

پابجی یک ماه است که آپدیت ارسال نکرده است، چطور این بازی ویدیویی از دیشب تا امروز به طور ناگهانی جزو مصادیق جرایم رایانه ای محسوب می شود؟ اگر بازی مشکلی داشته باشد، کسانی که قبلاً مسئول بودند، سهل انگاری کردند که بازی را به چند میلیون نصب رساندند و سپس آن را خاموش کردند. اگر مشکلی وجود ندارد، پس چرا اخطار حذف صادر شده است؟»

رحیمیان در پاسخ به این سوال که این ابلاغیه ها از چه نهادی و به چه صورت صادر می شود، به دیجیاتو گفت: در طول هفته از کارگروه پرونده های کیفری فناوری اطلاعات کشور اخطاریه های مختلفی دریافت کردیم که شامل نام یک سری اپلیکیشن و بازی است. و باید حذف کنیم البته این امکان وجود دارد که ما هم مانند همه شهروندان شکایت کنیم و می توانیم در سامانه internet.ir در خصوص مسدود شدن برنامه یا بازی شکایت کنیم، اما معمولا این سوال انجام نمی شود. به نتیجه خاصی منتهی می شود و فکر نمی کنم بتوان شکایتی از PUBG کرد که منجر به نتیجه ای شود.” دستور صادر شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر تبعات حذف این بازی ها برای بازیکنان ایرانی به دیجیاتو گفت: بازیکن حذف این بازی را به چشم ما می بیند و نمی داند که ما یک تیم اجرایی هستیم نه قانون گذار. . . این روش ها برای نظارت بر محتوا از طریق مسدود کردن و غیره. شکست خورده اند. دولت قرار است با مالیات دهندگان رفتار دوستانه داشته باشد و وقتی مالیات می پردازیم باید با ما رفتار دوستانه داشته باشند، اما این اقدامات به طور غیرمستقیم بستر خارجی را مهم تر می کند. »

رحیمیان معتقد است این انسداد باعث دلسردی بازیکنان از بستر داخلی و احتیاط نسبت به محصولات بومی خواهد شد. او امروز می تواند PUBG را از سرویس گوگل پلی یا صدها سایت خارجی و داخلی دیگر دانلود کند و در این مسیر حرکت می کند. در این حالت، ما ترافیک را به مکان دیگری فرستادیم و کاربر را از پلتفرم داخلی به پلتفرم خارجی یا سایت‌هایی که ممکن است بدافزار را به گوشی کاربر ارسال کنند هدایت کردیم.

مدیر عامل مایکت می‌گوید که نمی‌داند چرا بازی محبوب PUBG حذف شده است، اما تصور می‌کند که مربوط به یک بند نسبتاً جدید است که در سیستم internet.ir نیز ذکر شده است:

در یکی از بند ها آمده است که محصولات باید مورد تایید وزارت ارشاد اسلامی باشند و نام “بنیاد ملی بازی های رایانه ای” نیز در پرانتز قید شده است، بازی ای مانند PUBG یا دیگر مجوز ملی نداشت. ولی اصولا شرکت ناشر این بازی میتونه به راحتی تو ایران لایسنس بگیره؟ممکنه تا چند روز دیگه مثلا فیفا بدون مجوز بشه و از بازارها خارج بشه تا ما توقف کنیم و ای گیمز ( ناشر این بازی) بیا تو ایران مجوز بگیر؟”

مرتبط:  چرا اچ دی ام ای وصل نمیشه

رحیمیان می گوید مسدود شدن یک شبه بازی ها بدون دلیل باعث می شود ناشران خارجی تمایلی به ورود به بازار کشور نداشته باشند. او در گفتگو با دیجیاتو می گوید: گیمرهای ایرانی هم مانند جمعیت برنامه نویسان ایرانی اکنون هم از بیرون و هم از داخل فیلتر ممنوع شده اند و در چرخه بی پایان محدودیت ها گیر کرده اند.

مدیرعامل مایکت با اشاره به اینکه PUBG 5 میلیون نصب و دانلود در مایکت دارد و ماهانه چند ترابایت دانلود به لطف این بازی عظیم ایجاد می شود، می گوید که می ترسم سایر بازی های محبوب نیز به همین سرنوشت دچار شوند، زیرا اکثر بازی ها اینگونه نیستند. این کار را انجام دهید مجوز ملی لازم را ندارند: «برخی از بازی‌ها مانند Call Of Duty، خود کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند، اما از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که دیگر بازی‌های محبوب بین گیمرها از بازار حذف شوند. “.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نظر می رسد امروز روز خوبی برای کاربران بازی های موبایل در ایران نیست. پس از اعلام محدودیت های اکتیویژن برای بازی های Call of Duty Mobile برای کاربران ایرانی، امروز مشخص شد که سایت های دانلود اپلیکیشن و بازی و Myket به عنوان بستر دانلود اپلیکیشن های اندرویدی، به دستور کمیته فیلترینگ، PUBG Mobile را از دانلود حذف کرده اند.

به گفته وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، بازی PUBG که بیش از ۵ میلیون بار روی این پلتفرم دانلود شده بود، به دستور کمیته فیلترینگ از مایکت حذف شد. هنوز مشخص نیست که آیا این به دلیل یک رویداد خاص است یا محدودیت های دسترسی کاربران ایرانی به PUBG Mobile تغییر خواهد کرد.

دسترسی کاربران ایرانی به این بازی ها محدود می شود، در حالی که PUBG Mobile و Call of Duty Mobile از محبوب ترین عناوین در بین گیمرهای موبایل ایرانی هستند. باید منتظر ماند و دید که آیا این محدودیت های جدید اعمال شده توسط اکتیویژن شامل بازی های دیگر این شرکت می شود یا حداقل فعلاً فقط توسط Call of Duty Mobile محدود شده ایم.

منبع: ویجایاتو

بازی PUBG Mobile که نسخه گوشی‌های هوشمند PUBG، یکی از اولین و موفق‌ترین عناوین بتل رویال است، دیروز از پلتفرم‌های اصلی اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم عامل گوشی‌های هوشمند اندروید مانند کافه بازار و مایکت حذف شد. مارکت های ایرانی مانند کافه بازار و مایکت به دستور کارگروهی که مسئول تعیین موارد محتوای مجرمانه است، بازی PUBG Mobile را از بازارهای خود حذف کرده اند تا دسترسی کاربران ایرانی به این بازی بتل رویال را محدود کنند.

وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت گفت: بازی PUBG Mobile با بیش از 5 میلیون بار دانلود بر روی پلتفرم مایکت به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از این پلتفرم حذف شد. حدیث خسروی، مدیر روابط عمومی مایکت نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که با حذف بازی PUBG Mobile از پلتفرم مایکت، کاربران ایرانی برای دانلود این بازی محبوب به سرویس های مختلف دیگر از جمله فروشگاه گوگل پلی مراجعه خواهند کرد. و به این ترتیب پلتفرم Myket بخشی از ترافیک روزانه خود را از دست خواهد داد.

در پی انتشار محدودیت‌های جدید برای بازی PUBG Mobile در ایران و حذف این بازی از کافه بازار و مایکت، کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار پیگیری این موضوع از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شدند و خواستار رفع محدودیت‌های اعمال‌شده شدند. با توییت های مختلف . با این حال، حساب توییتر بنیاد ملی بازی های ویدیویی در توییتی اعلام کرد که این بنیاد هیچ نقشی در محدود کردن هیچ بازی ای نداشته است.

هنوز مشخص نیست که چرا کارگروه تعیین محتوای مجرمانه دستور حذف PUBG Mobile از پلتفرم های اپلیکیشن اندروید ایرانی را صادر کرده است. همچنین مشخص نیست محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به این بازی محبوب تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. تنها مشکل واضح این است که دسترسی کاربران و بازیکنان ایرانی به یکی از محبوب ترین عناوین بتل رویال در گوشی های هوشمند با محدودیت های جدی مواجه بوده است.

مرتبط:  چرا خرگوش من اب نمی خورد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا