چرا موقع حرف زدن تپش قلب میگیریم

بسته به شدت علائم و علل اصلی تپش قلب، متخصص قلب معمولا یکی از سه روش زیر را توصیه می کند:

1- مراقبت های پیشگیرانه (برای تپش قلب خفیف)

سعی کنید سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد کافئین و الکل را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید. تنفس عمیق و یوگا را تمرین کنید، خواب کافی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. به طور کلی برای مراقبت از سلامت خود برنامه ریزی روزانه منظم داشته باشید.

2- دارو مصرف کنید

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مانند مسدود کننده های بتا یا مسدود کننده های کانال کلسیم را تجویز کند. هر دوی این داروها سابقه خوبی دارند. گاهی اوقات این داروها خیلی مؤثر نیستند و داروهای آریتمی قوی تری مورد نیاز است که مستقیماً بر کانال های پتاسیم و سدیم قلب تأثیر می گذارد.

3- ابلیسین دل

در این روش، سیم‌های بلند انعطاف‌پذیر (کاتتر) از طریق سیاهرگ‌های پا وارد قلب می‌شوند تا محل ضربان‌های غیرطبیعی قلب بررسی شود. سپس با ارسال امواج رادیویی، مسیر غیرعادی مورد نظر را از بین می برند. این روش در شرایطی که پزشک نوعی آریتمی را در قسمت خاصی از قلب تشخیص داده باشد (مانند تاکی کاردی فوق بطنی) بسیار موثر است. روش های دیگر عبارتند از کاردیوورژن (شوک الکتریکی به قلب که می تواند باعث از بین رفتن قلب نامنظم شود) و دفیبریلاتور قابل کاشت (نوعی باتری که در داخل قلب قرار می گیرد. این دستگاه می تواند بی نظمی های قلب را تشخیص دهد و در صورت لزوم با ایجاد شوک، می تواند آنها را سرکوب کند.

دلایل بیدار شدن با تپش قلب و لرزش ناگهانی بدن: ممکن است در هنگام بروز این مشکل احساس ترس کنید، اما در بیشتر موارد، ضربان قلب قوی، سریع و نامنظم که در هنگام خواب رخ می دهد، عمدتاً به دلیل اتفاقات و شرایط ما است. روز قبل به ماندن در سرویس بهداشتی Magerta ادامه دهید.

به عنوان مثال: استرس و اضطراب زیاد در طول روز می تواند یکی از بزرگترین علل تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب باشد. البته این مشکل همیشه به این سادگی نیست و اگر در طولانی مدت عود کند، می تواند نشانه یک بیماری خطرناک باشد.

علل تپش قلب ناگهانی و ضربان نامنظم قلب در هنگام خواب

کاربر گرامی اما حتی اگر فقط یک بار برای شما اتفاق بیفتد توصیه می کنیم با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید و در صورت عدم کنترل، می تواند به شدت برای شما خطرناک باشد!

تپش قلب در هنگام خواب ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما معمولاً فعالیت ها و اتفاقاتی که در طول روز برای ما می افتد باعث تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب می شود!

عوامل موثر بر ضربان قلب و نبض قوی

چرا در خواب تپش قلب دارم

۱. مصرف داروهای مختلف

در برخی افراد مصرف داروهای مختلف می تواند باعث این امر شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف دارو با پزشک متخصص مشورت کنید و هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید.

اگر مشکل تیروئید دارید و دارو مصرف می کنید، ممکن است چند لحظه پس از بیدار شدن از خواب دچار تپش قلب شوید. زیرا برخی از داروهای تیروئید باعث تپش قلب می شوند.

برخی از داروهای مرتبط با سرماخوردگی نیز در صورت مصرف می توانند چنین مشکلی ایجاد کنند. بهترین کار این است که مطمئن شوید داروها را از جای مطمئنی تهیه کرده اید و در هنگام خرید، اطلاعات لازم را در مورد عوارض آنها به دست آورید!

۲. داشتن استرس و اضطراب بیش از اندازه

داشتن استرس و اضطراب برای همه انسان ها امری عادی است و هر فردی می تواند این مشکل را در طول زندگی خود تجربه کند. اما اگر بیش از حد معقول استرس و اضطراب احساس می کنید، به احتمال زیاد خود را دچار مشکل خواهید کرد.

یکی از این مشکلات می تواند تپش قلب ناگهانی در هنگام خواب و بعد از بیدار شدن از خواب باشد! با افزایش میزان استرس، بدن شما هورمون هایی ترشح می کند که در نهایت باعث تپش قلب می شوند.

بیشتر علل تپش قلب و لرزش بدن در خواب به اضطراب و استرس مربوط می شود. فشار کاری بالا، مسائل مالی و خانوادگی، نداشتن مهارت کافی مدیریت زندگی و عوامل مختلف دیگر می تواند در افزایش سطح استرس شما موثر باشد.

شما باید بتوانید با تمام این مسائل کنار بیایید و اجازه ندهید که به شما صدمه بزنند. استرس و اضطراب می تواند مشکلات و بیماری های طولانی مدت زیادی برای شما ایجاد کند و برای شما خطرناک باشد!

✅ معمولا افرادی که تحت استرس بیش از حد هستند و تپش قلب دارند علائم زیر را نشان می دهند:

تنگی نفس شدید

حالت تهوع

خیره کننده

نگرانی های بیش از حد

مطالب پیشنهادی: بهترین راه های کاهش استرس

۳. کمبود خواب از علت های تپش قلب

کمبود خواب یکی دیگر از عوامل مهم در تپش قلب است. نداشتن خواب کافی و مناسب فقط باعث مشکلات قلبی نمی شود، بلکه می تواند بر هر قسمت از بدن شما تأثیر بگذارد.

کمبود خواب و تپش قلب نشانه چیست

اختلالات عصبی، افسردگی، بی قراری، پرخاشگری، فشار خون بالا و سرطان از دیگر نکات منفی کمبود خواب هستند. اگر به اندازه کافی نخوابید، ممکن است به یکی از بیماری های ذکر شده مبتلا شوید!

✅ اگر مطمئن نیستید که کم خواب هستید یا خیر، همین الان علائم زیر را در خود بررسی کنید.

خستگی مفرط

عملکرد و کارایی ذهن را کاهش دهید

کسالت

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، باید به میزان خواب توجه بیشتری داشته باشید. ما نمی گوییم که باید ساعت 9 شب به رختخواب بروید. اما بیدار بودن تا ساعت 2 یا 3 صبح اصلا برای شما خوب نیست!

پیشنهاد می کنیم هر شب ساعت 23:30 بخوابید تا بتوانید صبح زود از خواب بیدار شوید و دست به کار شوید و سلامت خود را بهبود ببخشید!

۴. ورزش غیر اصولی و لرزش بدن در خواب

احتمالاً عادت دارید هر روز برای بهبود سلامت، شادابی و شادابی خود برای ورزش وقت بگذارید. ما به شما تبریک می گوییم!

اما اگر اصول تمرین را ندانید، در خطر آسیب دیدن خود هستید. منظور ما از این آسیب، آسیب یا شکستن دست و پا نیست. قصد ایجاد مشکلاتی مانند تپش قلب است.

اگر در حین ورزش تعادل خود را حفظ نکنید (حتی یک پیاده روی ساده) و سعی کنید بیش از حد توان خود ورزش کنید، ممکن است شاهد افزایش شدید ضربان قلب باشید! انجام این کار طولانی مدت می تواند بر عملکرد قلب شما تأثیر منفی بگذارد و باعث شود که حتی در شرایط عادی نیز افزایش ضربان قلب و تپش قلب را تجربه کنید.

ورزش کردن

همچنین ممکن است هنگام خواب برای شما اتفاق بیفتد. بهتر است با یک مربی ورزشی مشورت کنید و از او بخواهید که شما را راهنمایی کند. مشاور ورزشی می تواند با توجه به شرایط بدنی شما برنامه ای برای شما تنظیم کند تا با این کار ضربان قلب شما بیش از حد افزایش پیدا نکند و مشکلات خطرناکی ایجاد نکند!

۵. اضافه وزن از علت های تپش قلب در خواب

البته، هر چه وزن شما بیشتر باشد، قلب شما برای تامین خون به تمام قسمت های بدن شما سخت تر کار می کند. فعالیت بیش از حد قلب به دلیل اضافه وزن می تواند برای شما مشکلاتی مانند تپش قلب در هنگام خواب ایجاد کند.

بهتر است در این مورد با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و اگر اضافه وزن دارید از او بخواهید برنامه ای برای کاهش وزن به شما بدهد. هرچه وزن شما مناسب تر و متعادل تر باشد، قلب شما سالم تر خواهد بود و در خواب و بعد از بیدار شدن از خواب تپش قلب نخواهید داشت!

💡 پیشنهاد مقاله برای شما: رژیم دانمارکی برای کاهش وزن در هالیوود

۶. علت تپش قلب در خواب : دیابت

دیابت نقش بسیار مهمی در تپش قلب و به طور کلی بروز بیماری های قلبی عروقی دارد و یکی از عوامل تپش قلب در خواب است! در واقع، افزایش و کاهش قند خون در بدن شما می تواند باعث اضطراب شود که در نهایت منجر به مواردی مانند تپش قلب می شود.

همچنین، اگر قند خون خود را به طور ناگهانی کاهش دهید، ممکن است سردرد و حالت تهوع شدید را تجربه کنید. بنابراین، اگر دیابت را جدی نگیرید، ممکن است در آینده نزدیک دچار مشکلات خطرناکی شوید که دیگر قابل جبران نباشد.

۷. کابوس!

شاید برای شما جالب باشد. اما یکی از دلایل تپش قلب ناگهانی در خواب می تواند خواب های بد یا کابوس باشد!
بخشی از علت کابوس های شبانه نیز مربوط به فعالیت های روزمره و اتفاقات سخت و وحشتناکی است که در طول روز با آن ها روبرو بوده ایم.

وقتی کابوس می بینید، ضربان قلبتان تندتر می شود و با لرزیدن از خواب بیدار می شوید. این لرزش ها معمولا لحظه ای هستند و بعد از چند دقیقه اثرات آن کاملا از بین می رود!

تپش قلب و لرزش بدن معمولاً همزمان اتفاق می افتد و دلایل یکسانی دارد. البته عوامل خاصی مانند مصرف نیکوتین و کافئین می توانند مستقیماً باعث لرزش بدن شما شوند.

درمان خانگی تپش قلب ناگهانی هنگام خواب

اگر در هنگام خواب یا بعد از بیدار شدن دچار تپش قلب یا لرزش شدید بدن شدید، زیاد نگران نباشید. اول از همه باید خودتان بررسی کنید که آیا عواملی مانند استرس یا کم خوابی که در روز قبل ذکر شد را داشته اید یا خیر؟

اگر این علائم و مشکلات را دارید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می توانید خودتان را در خانه درمان کنید!

برای درمان تپش قلب می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

استرس و اضطراب را از خود دور کنید!

استرس و اضطراب یکی از بزرگترین علل لرزش بدن و تپش قلب است. این دو مورد می توانند به معنای واقعی کلمه زندگی شما را نابود کنند و مانع موفقیت و پیشرفت شما شوند. بنابراین بهتر است آنها را به سرعت از زندگی خود خارج کنید!

مرتبط:  چرا جبار باغچه بان دوست کودکان نامیده شد

راه های مختلفی برای کاهش و جلوگیری از استرس و اضطراب وجود دارد:

تنفس عمیق !

مدیتیشن

زیاد درگیر مشکلات نشوید

ورزش

عوامل ایجاد استرس و اضطراب را روی کاغذ بنویسید!

خنده

در صورت لزوم با روانشناس مشورت کنید!

خودسرانه دارو مصرف نکنید!

برخی از داروها عملکرد واضحی دارند و استفاده از آنها بدون مشورت پزشک اشکالی ندارد. اما بهتر است قبل از استفاده از آنها تحقیقات لازم را انجام دهید!

تمام داروهایی که مصرف می کنید حاوی مواد شیمیایی هستند و دارای عوارض جانبی هستند که باید قبل از استفاده از آنها آگاه باشید. همچنین برخی از داروها حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد و ضربان قلب شما را افزایش دهد.

در صورت مصرف دارو و تپش قلب و لرزش مداوم بدن، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

سیگار کشیدن ممنوع!

در مضرات سیگار شکی نیست. بنابراین بهتر است توضیح بیشتری در مورد آن داده نشود. اگر سیگار نمی کشید، تبریک می گویم!

اما اگر به دخانیات اعتیاد دارید، اکیداً به شما توصیه می کنیم که این عادت مضر را ترک کنید. نه تنها به قلب و سایر اندام های خود آسیب می رسانید. اما شما همچنین در معرض آسیب های جبران ناپذیری به خانواده خود هستید!

در ابتدا، ترک سیگار دشوار است. در مجموع، ترک یک عادت بد بسیار سخت است و ما آن را دریافت می کنیم. اما اگر به سلامت خود و خانواده تان اهمیت می دهید، همین امروز سیگار را ترک کنید.

نوشیدنی ها و مواد کافئین دار را در حد اعتدال مصرف کنید!

درباره نوشیدنی هایی که مصرف می کنید و موادی که در طول روز استفاده می کنید تحقیق کنید. برخی از آنها ممکن است حاوی کافئین باشند که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مشکلات قلبی عروقی و تپش قلب شود.

مواد کافئین دار

اگر از مواد کافئین دار استفاده می کنید و مدام هنگام خواب تپش قلب و لرزش بدن دارید، بهتر است برای مدتی مصرف این مواد را قطع کنید. سپس بررسی کنید که آیا مشکل از مصرف این مواد است یا خیر!

ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید!

ما ورزش و خواب کافی را با هم ترکیب کرده ایم، زیرا آنها می توانند برای شما معجزه کنند! شما می توانید از این ترکیب شگفت انگیز نه تنها برای سلامت قلب، بلکه برای سلامت کل بدن خود استفاده کنید.

شما نیازی به رفتن به باشگاه یا انجام ورزش های سخت ندارید. با پیاده روی روزانه 30 دقیقه تا 1 ساعت می توانید سلامت خود را تضمین کنید. البته باید به رژیم غذایی خود هم توجه کنید!

خواب نیازی به تعریف ندارد و یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. اگر تعجب می کنید که چرا افراد موفق و بزرگ اینقدر سالم و شاد هستند، باید به شما بگوییم که مهمترین دلیل خواب کافی است.

سعی کنید 8 ساعت در شبانه روز بخوابید تا تپش قلب خود را از بین ببرید و سالم و شاداب باشید!

آیا به خاطر پریدن از خواب با تپش قلب، نیاز است به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید و به طور کامل از شر این مشکل خلاص شوید. اما همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم گاهی تپش قلب و لرزش بدن می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد که در این صورت باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

اگر تپش قلب شما با تنگی نفس یا درد شدید قفسه سینه همراه است، باید خیلی سریع به بیمارستان بروید یا با اورژانس تماس بگیرید. هر اتفاق بدی ممکن است برای شما بیفتد، به همین دلیل باید خیلی سریع عمل کنید تا از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنید!

هیچ کس بهتر از یک پزشک دلیل تپش قلب در هنگام خواب را به شما نمی گوید و این مقاله فقط برای افزایش اطلاعات عمومی و آموزشی است.

خلاصه این مقاله را در این پادکست بشنوید

لب

اگر تپش قلب دارید، احتمالاً می خواهید بدانید علائم این بیماری چیست؟ چگونه تپش قلب را تشخیص دهیم؟ راه های بهبود عملکرد قلب چیست؟ چه غذاهایی برای کنترل این بیماری مفید است؟ در این مقاله علت تپش قلب، علائم آن و راه های درمان این بیماری را توضیح می دهیم.

اگر به دنبال بهترین متخصص قلب برای درمان بیماری های قلبی هستید، می توانید از طریق وب سایت پزشک خود اقدام کنید. علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

ضربان قلب چیست؟

تپش قلب یکی از علائم بیماری قلبی و احساس تپش بیش از حد تند یا تند قلب است، احساسی که قلب یک ضربان را رد می کند یا می لرزد. در واقع افراد در شرایط عادی متوجه ضربان قلب خود نمی شوند، زمانی که آن را احساس می کنند دچار تپش قلب می شوند. ضربان قلب قوی را می توان در قفسه سینه، گلو یا گردن احساس کرد.

این وضعیت می تواند آزاردهنده یا ترسناک باشد. معمولاً جدی یا مضر نیست، بنابراین اغلب خود به خود برطرف می شود. اغلب به دلیل استرس و اضطراب یا به دلیل مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین یا الکل ایجاد می شود. همچنین ممکن است زمانی که فرد باردار است اتفاق بیفتد. در موارد نادر، این مشکل می تواند نشانه ای از بیماری قلبی جدی تر باشد.

ضربان قلب بالا در انگلیسی ضربان قلب نامیده می شود.

ضربان قلب طبیعی

ریتم قلب معمولاً طبیعی نیست. تپش قلب زمانی نامیده می شود که فرد ضربان قلب را در قفسه سینه خود احساس کند. اما اگر بخواهیم در مورد ضربان قلب و تعداد ضربان صحبت کنیم، زمانی که ضربان قلب در محدوده طبیعی باشد بین 60 تا 100 بار در دقیقه می زند. البته این عدد در افرادی که ورزش می کنند یا برای کاهش ضربان قلب خود دارو مصرف می کنند می تواند کمتر از 60 باشد. البته این حالت اگر خطر یا مشکلی برای فرد به همراه نداشته باشد طبیعی است. در غیر این صورت افزایش و کاهش این عدد باید تایید شود.

ضربان قلب بالا

تپش قلب وضعیتی است که در آن فرد ضربان قلب را در قفسه سینه، گردن و گلو احساس می کند. البته این حالت خیلی خطرناک نیست و معمولا خود به خود برطرف می شود. در برخی موارد، تپش قلب با ضربان قلب سریعتر همراه است. این حالت معمولاً باعث ایجاد استرس و اضطراب در فرد می شود.

به دلایل مختلفی ممکن است ضربان قلب سریع یا محکم بزند. به طوری که نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

علائم تپش قلب

علائم مرتبط با تپش قلب بسته به علت ممکن است متفاوت باشد:

1. علائم مرتبط با تپش قلب به دلیل حمله اضطراب

اگر در حین حمله پانیک (حمله اضطرابی) ضربان قلب تند را تجربه کنید، ممکن است در طول آن احساس تهوع و عرق کنید.

2. علائم همراه با تپش قلب ناشی از اختلالات تیروئید

در بیماری های غده تیروئید و هیپوگلیسمی علائم دیگر مخصوص این بیماری با تپش قلب مشاهده می شود. برخی از این علائم عبارتند از:

خشکی پوست

کمبود خواب

تنبلی

موی خشک

زبری صدا

تشنگی

انرژی داشته باشند

لرزش اندام

قرص لووتیروکسین و تپش قلب

یکی از عوارض جانبی لووتیروکسین تپش قلب است. داروهای تیروئید می توانند عوارض قلبی ایجاد کنند. اگر سن شما بالا است و نیاز به استفاده از این داروها دارید، پزشک معمولاً درمان دارویی را با دوز پایین این داروها آغاز می کند. یک مشکل واکنشی است که قلب ممکن است به دارو نشان دهد.

3. علائم تپش قلب ناشی از کم خونی

تپش قلب ناشی از کم خونی می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

خستگی

رنگ پریدگی

ضعف

4. علائم تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی

در موارد نادری تپش قلب نشانه مشکلات جدی قلبی و بیماری های قلبی است که در این موارد می تواند با علائمی مانند درد قفسه سینه، گیجی، تنگی نفس شدید و بیهوشی همراه باشد که باید با جدیت پیگیری شود.

هنگامی که تپش قلب به دلیل مشکلات قلبی ایجاد می شود، می تواند منجر به عوارضی از جمله موارد زیر شود:

بیهوشی

نارسایی قلبی

سکته مغزی (انسداد عروق مغزی به دلیل لخته شدن خون)

نارسایی قلبی.

5. تپش قلب و گزگز دست و پا

هنگامی که بی حسی و گزگز در اندام ها با تپش قلب همراه است، ممکن است نشان دهنده حمله پانیک یا اضطراب شدید باشد. گاهی نیز ممکن است اختلال در الکترولیت ها باعث چنین واکنشی شود. برخی از اختلالات الکترولیتی شامل موارد زیر است.

هیپرکالمی: افزایش میزان پتاسیم در بدن

هیپوکلسمی: سطوح پایین کلسیم در خون

هیپومنیزیمی: سطح منیزیم پایین

گاهی اوقات ممکن است چنین علائمی با هم در نتیجه اختلالات زیر ظاهر شوند.

تاکی کاردی ناشی از فیبریلاسیون شریانی

SVT

ورمونت

6. تپش قلب و فشار خون پایین

وقتی فشار خون شما پایین است، قلب قدرت کمتری برای پمپاژ خون از طریق سیاهرگ ها و رساندن آن به اندام ها دارد. در چنین حالتی علائمی در بدن شما ظاهر می شود. برخی از این علائم عبارتند از:

تپش قلب

سرگیجه

حالت تهوع

در این موارد فشار خون شما باید اندازه گیری شود. در صورت کم بودن باید اقدامات درمانی لازم انجام شود.

رفلاکس معده در بسیاری از شرایط حتی در خواب نیز به سراغ افراد می‌رود.

7. اسیدیته معده و تپش قلب

به گزارش medicalnewstoday، اسید معده به تنهایی نمی تواند مستقیما باعث تپش قلب شود. البته این می تواند به طور غیر مستقیم باعث تپش قلب در شما شود. به عنوان مثال، یکی از دلایلی که می‌توان برای تپش قلب ناشی از اسید معده در نظر گرفت، این است که وقتی فردی رفلاکس اسید معده دارد، ممکن است به دلیل علائم آن تحت استرس قرار گیرد. این استرس می تواند باعث تپش قلب او شود.

8. لرزش و تپش قلب

به گزارش medicalnet، اگر لرزش بدن همراه با تپش قلب مشاهده شود، ممکن است به دلیل اضطراب یا حمله پانیک، استرس شدید، واکنش به داروها و افت شدید فشار خون باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است ضربان نامنظم قلب باعث ایجاد چنین حالتی در بدن شود. برخی از شرایط روانی نیز می توانند چنین واکنش هایی را ایجاد کنند.

مرتبط:  چطور با تنهایی کنار بیام نی نی سایت

علت تپش قلب چیست؟

علل تپش قلب متنوع است و علائم مختلفی را به همراه دارد. دلایل زیادی برای تپش قلب وجود دارد که می تواند مربوط به قلب یا علت ناشناخته باشد.

علل غیر قلبی عبارتند از:

احساسات شدید مانند اضطراب، ترس یا استرس. آنها اغلب در طول حملات پانیک رخ می دهند.

افسردگی

فعالیت بدنی شدید، مصرف کافئین، نیکوتین (از تنباکو در سیگار)، الکل یا مواد غیرقانونی مانند کوکائین و آمفتامین ها.

برخی شرایط پزشکی مانند بیماری تیروئید، هیپوگلیسمی، کم خونی، فشار خون پایین، تب و کم آبی بدن.

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری یا درست قبل از یائسگی. گاهی اوقات ضربان قلب قوی در دوران بارداری نشانه کم خونی است.

داروها، از جمله قرص های لاغری، ضد احتقان ها، داروهای استنشاقی آسم و برخی از داروهایی که برای پیشگیری از آریتمی (ضربان نامنظم قلب) یا درمان کم کاری تیروئید استفاده می شوند.

برخی مکمل های غذایی و گیاهی

سطوح غیر طبیعی الکترولیت

اگر علائمی مانند درد قفسه سینه با ضربان قلب شدید همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

در ادامه به سایر علل تپش قلب پرداخته ایم.

1. علت تپش قلب ناگهانی

علل تپش قلب ناگهانی می تواند ناشی از موقعیت های ناگهانی باشد. بیشتر این حالات روانی و ناشی از تصادف هستند.

در بسیاری از موارد، واکنش های احساسی قوی مانند استرس، اضطراب یا حملات پانیک باعث تپش قلب ناگهانی می شود. اگر در موقعیت های مختلف استرس زیادی دارید یا از اختلال اضطرابی رنج می برید، باید بیشتر مراقب باشید و برای مدیریت بیماری با پزشک مشورت کنید.

2. علل تپش قلب در زنان

گاهی اوقات یائسگی می تواند دلیل این مشکل باشد. یکی از شایع ترین علائم قبل از یائسگی تپش قلب است. معمولاً زمانی که خانمی حدود 12 ماه پریود نشده باشد، به این دوره قبل از یائسگی می گویند. هنگامی که هورمون استروژن کاهش می یابد، قلب بیش از حد تحریک می شود. این کاهش هورمون ها با افزایش ضربان قلب و فراوانی تپش قلب و آریتمی های غیرتهدید کننده آشکار می شود.

3. تپش قلب در دوران بارداری

تپش قلب در دوران بارداری به دلیل تغییرات در سیستم گردش خون ایجاد می شود. ضربان قلب مادر در هفته های اول بارداری افزایش می یابد. این حالت در پایان سه ماهه دوم تا آغاز سه ماهه سوم به حداکثر خود می رسد. به طور کلی در دوران بارداری ضربان قلب مادر 10 تا 20 ضربه در دقیقه افزایش می یابد. این افزایش ضربان قلب در دوران بارداری کاملا طبیعی است. اما گاهی ممکن است مادر به دلیل بیماری قلبی تپش قلب داشته باشد. به همین دلیل باید با پزشک خود مشورت کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

4. علل تپش قلب در جوانان

علت تپش قلب در جوانان با علل تپش قلب در سنین دیگر تفاوتی ندارد. اما یکی از عوامل اصلی که می تواند باعث تپش قلب در آنها شود استرس و اضطراب شدید، واکنش به داروهای ضد حساسیت و موارد دیگر است.

5. علل تپش قلب هنگام دراز کشیدن

یکی از ساده ترین دلایلی که باعث تپش قلب در افراد می شود، نحوه خوابیدن آنهاست. زمانی که خمیده اند و فکر می کنند دچار حمله قلبی شده اند، به خوبی می توانند تپش قلب را احساس کنند. اما در مواردی که فشار خون فرد هنگام دراز کشیدن کاهش می یابد، ممکن است این احساس را نیز تجربه کند. البته اضطراب، استرس و افسردگی نیز می تواند چنین حالاتی را در فرد ایجاد کند.

6. تپش قلب عصبی

گاهی اوقات عصبانیت مانند اضطراب می تواند بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد و ضربان قلب را افزایش دهد. اگر فردی از بیماری قلبی رنج می برد، تپش قلب مضر است و باید اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شود. شرایط محیطی باید به گونه ای باشد که فرد تا حد امکان عصبی نشود.

7. علت تنگی نفس و تپش قلب

اگر تپش قلب با علائم همراه باشد، ممکن است نشان دهنده بیماری قلبی باشد. در مواردی که ضربان قلب با تنگی نفس، تنگی نفس، سرگیجه و بی حالی همراه باشد، این امر نشان دهنده بیماری قلبی نیست و باید برای انجام معاینات لازم به متخصص قلب مراجعه کرد. اگر بیماری قلبی تشخیص داده نشود می تواند خطرناک باشد.

8. تپش قلب در هنگام خواب

علت تپش قلب ناگهانی هنگام خواب همان دراز کشیدن است. البته اگر فردی از بیماری قلبی رنج می برد، ممکن است هنگام دراز کشیدن دچار تپش قلب شود.

9. علت خشکی دهان و تپش قلب

یکی از مواردی که می تواند باعث تپش قلب شود، کم آبی بدن است که به معنای کمبود آب در بدن است. تپش قلب زمانی اتفاق می‌افتد که آب کمی بنوشید یا در هوای گرم به دلیل حضور در فضای باز کم‌آبی می‌شوید. در مواردی که کم آبی رخ می دهد، حجم خون کاهش می یابد و ضربان قلب نامنظم با تپش قلب مشاهده می شود. یکی از علائم دیگری که همراه با تپش قلب است خشکی دهان است.

ده علل دیگر تپش قلب چیست؟

برخی از افراد پس از وعده های غذایی پر کربوهیدرات یا چربی با این مشکل مواجه می شوند. گاهی اوقات خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی مونوسدیم گلوتامات (MSG)، نیترات ها یا سدیم هستند می تواند علت باشد.

اگر پس از خوردن برخی غذاها تپش قلب دارید، ممکن است به دلیل حساسیت غذایی باشد. توجه به غذاهایی که در طول روز خورده می شوند برای دانستن اینکه از چه غذاهایی باید اجتناب کنید مفید است.

همانطور که گفته شد، ضربان قلب سریع نیز می تواند با بیماری قلبی مرتبط باشد و اگر چنین باشد، احتمال ایجاد آریتمی بیشتر است. بیماری های قلبی که می تواند منجر به این عارضه شود عبارتند از:

حمله قلبی قبلی

بیماری عروق کرونر یا حمله قلبی

نارسایی قلبی

مشکلات دریچه قلب

مشکلات عضله قلب

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر در معرض خطر تپش قلب هستید:

استرس بیش از حد

بارداری

مصرف داروهای محرک مانند برخی داروهای سرماخوردگی و آسم

پرکاری تیروئید

سایر مشکلات قلبی مانند آریتمی، نقص قلبی، حملات قلبی قبلی یا جراحی قبلی قلب.

نوار قلب یکی از روش‌های ساده و سریع برای تشخیص بیماری قلبی است.

11. برخی از سوالات متداول در مورد علت تپش قلب

در ادامه به سوالاتی در مورد علت تپش قلب پاسخ داده شده است. با ما بمان.

تپش قلب در دروان کرونا نشانه درگیری قلب است؟ تپش قلب در کرونا خطرناک است؟

با گسترش بیماری کرونا، علائم این بیماری مشخص می شود. کرونا همچنین می تواند بر قلب تأثیر منفی بگذارد. علائم کرونا تپش قلب، سرگیجه، درد قفسه سینه و تنگی نفس است. در صورت مشاهده چنین علائمی باید برای تشخیص بیماری با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند بیماری قلبی را تشخیص دهد یا آزمایشاتی را برای تشخیص کرونا تجویز کند.

تپش قلب چه ارتباطی با استرس دارد؟

گاهی اوقات علت این حالت اضطراب و استرس است. در شرایط استرس زا، ضربان قلب افزایش می یابد. همچنین ممکن است فرد به دلیل اختلال اضطرابی (نگرانی بیش از حد) دچار این عارضه شود.

علت تپش قلب و لرزش بدن در خواب چیست؟

اگر دچار لرزش و تپش قلب شدید، باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. البته استرس و اضطراب یکی از دلایل اصلی آن است.

عفونت دندان و تپش قلب به هم ارتباط دارند؟

دندان درد و عفونت دندان به تنهایی نمی تواند باعث تپش قلب شود. اما به طور غیرمستقیم می توانند چنین شرایطی را ایجاد کنند. به عنوان مثال، عفونت دندان می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند و باکتری می تواند به قلب سرایت کند و باعث عفونت قلبی شود. در این موارد تپش قلب همراه با عفونت دندان دیده می شود.

چرا تپش قلب بعد از مصرف الکل اتفاق می‌افتد؟

برخی افراد چنین واکنشی نسبت به الکل دارند. وقتی مشروبات الکلی می نوشند، قلبشان به تپش می افتد. این وضعیت معمولا به عنوان سندرم تعطیلات شناخته می شود. اگر حتی با مقدار کمی الکل این اتفاق بیفتد، ممکن است فرد ضربان قلب نامنظم داشته باشد. در این صورت باید بررسی های بیشتری انجام شود.

علت حس گرما در سینه و تپش قلب و بی حالی چیست؟

اگر علائمی مانند گرما، گرگرفتگی و تپش قلب به طور همزمان در فرد مشاهده شود، ممکن است علائم استرس حاد، حمله اضطراب، تاکی کاردی فوق بطنی و فیبریلاسیون شریانی باشد. تاکید می کنیم که اگر این علائم با درد قفسه سینه و فشار در قفسه سینه همراه باشد، به احتمال زیاد یک موقعیت اورژانسی رخ داده است.

تپش قلب ناگهانی درد دست چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

ممکن است به دلیل استرس و اضطراب ناگهانی باشد.

آیا کورتیکواسترویید ها موجب تپش قلب میشوند؟

در بسیاری از موارد، افرادی که دوزهای بالای کورتیکواستروئید دریافت می کنند دچار تپش قلب می شوند.

علت تپش قلب همراه با سرفه چیست؟

سرفه شدید همراه با تپش قلب و فشار خون بالا ممکن است نشان دهنده ذات الریه باشد.

علت تپش قلب زیاد چیست؟

می تواند ناشی از مشکلات قلبی یا استرس زیاد باشد.

نمک و تپش قلب به هم ارتباطی دارند؟

نمک فشار خون را افزایش می دهد و این می تواند با تپش قلب همراه باشد.

در زمان بارداری ضربان قلب فزایش پیدا می‌کند. این حالت کاملا طبیعی است.

تشخیص تپش قلب توسط متخصص قلب

راه های مختلفی برای تشخیص بیماری قلبی و عوارض آن مانند تپش قلب وجود دارد. برای تشخیص تپش قلب، پزشک ابتدا با استفاده از گوشی به صدای قلب گوش می دهد و در مورد سوابق پزشکی سوال می کند. گاهی اوقات شرایط پزشکی مانند غده تیروئید متورم باعث تپش قلب می شود. به همین دلیل باید علائم این نوع بیماری ها را نیز بررسی کرد. اگر پزشک به آریتمی قلبی یا بیماری قلبی دیگری مشکوک باشد، از آزمایش های زیر برای تشخیص دقیق تر استفاده می کند.

مرتبط:  چرا ژاپنی ها موهای زائد را نمیزنند

1. نوار قلب (ECG)

ECG: در این آزمایش غیر تهاجمی، تکنسین الکترودها را به قفسه سینه متصل می کند. با استفاده از این الکترودها، سیگنال های الکتریکی که باعث ضربان قلب می شوند را ثبت می کند.

2. هولتر مانیتورینگ

این دستگاه قابل حمل و کوچک است. برای ثبت ضربان قلب مداوم استفاده می شود. معمولاً در این روش ضربان قلب به مدت 72-24 ساعت کنترل می شود و ریتم قلب که در معاینه طبیعی یافت نمی شود، در این حالت تشخیص داده می شود.

3. پژواک قلب

اکوکاردیوگرافی: این آزمایش غیر تهاجمی است و با استفاده از امواج صوتی تصویری از قلب ایجاد می کند. در این تصویر متحرک، جریان خون و ساختار قلب مشخص می شود.

در این ویدئو دکتر کامبیز پارازران متخصص داخلی و قلب و عروق روش های تشخیص و درمان تپش قلب را توضیح می دهد.

درمان تپش قلب چیست؟

درمان تپش قلب به علت آن بستگی دارد. اغلب این عارضه بی ضرر است و خود به خود از بین می رود. در این موارد نیازی به درمان نیست. اگر پزشک شما نتواند علت خاصی را پیدا کند، احتمالاً توصیه می کند از چیزهایی که ممکن است باعث ایجاد آن شوند اجتناب کنید. استراتژی های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استرس و اضطراب را از طریق تمرینات تمدد اعصاب، یوگا، تای چی، بیوفیدبک، تصاویر هدایت شده، رایحه درمانی کاهش دهید.

قطع برخی غذاها، نوشیدنی ها و مواد دیگر از جمله الکل، نیکوتین، کافئین و مواد مخدر.

از داروهایی که به عنوان محرک عمل می کنند اجتناب کنید. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد از داروهای سرفه و سرماخوردگی و برخی مکمل های گیاهی و تغذیه ای خودداری کنید.

اگر تغییر سبک زندگی کمکی نکرد، ممکن است لازم باشد دارو را بنا به صلاحدید پزشکتان تجویز کنید. گاهی اوقات این دارو ممکن است مسدود کننده بتا یا مسدود کننده کانال کلسیم باشد.

اگر پزشک دلیلی برای مشکل بیابد، روی درمان علت تمرکز می کند. اگر علت استفاده از داروی خاصی باشد، ممکن است داروی دیگری را جایگزین آن کند.

اگر تپش قلب به صورت آریتمی ظاهر شود، ممکن است نیاز به مصرف دارو یا انجام یک روش خاص داشته باشید. همچنین ممکن است به یک الکتروفیزیولوژیست (متخصص ریتم قلب) ارجاع داده شوید.

1. داروی تپش قلب چیست؟

پزشک ممکن است از داروهای ضد آریتمی مانند مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های کانال کلسیم برای درمان استفاده کند. این داروها بی خطر هستند. اما گاهی اوقات آنها به طور موثر کار نمی کنند. در این شرایط داروهای ضد آریتمی قوی تری تجویز می شود.

2. دیلتیازم و تپش قلب

یکی از داروهای موثر در درمان ضربان قلب نامنظم و تپش قلب، دیلتیازم است. بنابراین این دارو برای چنین افرادی تجویز می شود.

3. آیا داروی آرامبخش برای تپش قلب خوب است؟

اگر علت این عارضه شرایطی مانند استرس و عصبانیت باشد، داروهای آرام بخش می توانند در بهبود سلامت قلب موثر باشند. پزشک بسته به علت عارضه از داروهای مختلفی استفاده می کند.

میتوانم بدون مراجعه به پزشک قلب و عروق داروی آرام بخش بخورم؟

آرام بخش ها عوارض جانبی زیادی دارند و مصرف آن ها با سایر داروها به دلیل تداخلات دارویی می تواند به بدن آسیب برساند. این داروها اعتیادآور هستند و در صورت مصرف زیاد منجر به اعتیاد شدید می شوند. به همین دلیل حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

4. قرص برای تپش قلب و استرس

گاهی اوقات این می تواند دلیل اضطراب و استرس باشد. در این شرایط پزشک داروهای ضد اضطراب را برای بهبود عملکرد قلب تجویز می کند. این نوع داروها باعث آرامش فرد می شود. داروهایی مانند لورازپام یا آلپرازولام از این قبیل داروها هستند. اگر با وجود مصرف آنها همچنان تپش قلب دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

5. درمان گیاهی تنگی نفس و تپش قلب

داروهای گیاهی برای کاهش علائم بیماری قلبی استفاده می شود. برخی گیاهان دارویی می توانند در تسکین تپش شدید قلب و بهبود عملکرد فرد موثر باشند. زالزالک یکی از مفیدترین گیاهان برای قلب است. زالزالک به درمان تصلب شرایین، کاهش کلسترول و کنترل فشار خون کمک می کند.

عناب همچنین برای تسکین ضربان قلب ناشی از اضطراب مفید است. این یک آرام بخش ملایم است که به افراد مبتلا به آریتمی نیز کمک می کند. دو گیاه دیگر به نام هالی هاک و بادرنجبویه نیز برای درمان تپش قلب شدید توصیه می شود.

روغن اسطوخودوس

برای افرادی که بیماری قلبی دارند یا جراحی قلب انجام داده اند، رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس ممکن است مفید باشد. ریختن چند قطره از این روغن روی حوله برای درمان بی خوابی، خستگی، استرس و ترس استفاده می شود. در یک تحقیق مشخص شد که رایحه درمانی اسطوخودوس فشار خون و ضربان قلب را در بیماران قلبی کاهش می دهد.

6. درمان تپش قلب با طب سنتی

برخی از داروهای گیاهی مورد استفاده در طب سنتی برای بهبود تپش قلب به شرح زیر است:

بابونه

والرین

گلگزبان

بید

رنگ صورتی

سکنجبین

چای بابونه یکی از بهترین دمنوش های ضد استرس است که می‌توانید آن را مانند چای کیسه‌ای دم کنید.

سوالات متداول در مورد تپش قلب

تپش قلب در کودکان خطرناک است؟

این عارضه هم در کودکان و هم در بزرگسالان می تواند بی ضرر باشد. اما اگر این عارضه با علائم دیگری مانند غش همراه باشد، باید این وضعیت را جدی گرفت. اگر پزشک در طول معاینه فیزیکی ریتم قلب غیرطبیعی را تشخیص دهد، باید آزمایش های دیگری برای تشخیص بیماری قلبی انجام شود.

تپش قلب در جوانان به چه علت است؟

در جوانان، مشکلات قلبی مانند تپش قلب معمولاً به دلیل استرس، کمبود خواب، ورزش، مصرف کافئین و نیکوتین و شرایط پزشکی مانند بیماری تیروئید رخ می دهد. گاهی چنین عارضه ای به دلیل مصرف قرص های لاغری یا داروی سرماخوردگی ایجاد می شود.

تپش قلب همراه با سرخ شدن صورت نشانه چیست؟

یکی از علائم این بیماری گرگرفتگی صورت است. گرگرفتگی می تواند نشانه ای از سایر شرایط پزشکی مانند استرس شدید، حملات پانیک، فیبریلاسیون دهلیزی یا اختلالات ریتم قلب باشد. اگر این علامت با درد یا فشار قفسه سینه همراه باشد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تپش قلب به همراه لرزش بدن نشانه چیست؟

اغلب این دو عارضه با هم رخ نمی دهند. اما اگر علت تپش قلب پرکاری تیروئید باشد منجر به فیبریلاسیون دهلیزی و لرزش بدن می شود. حملات پانیک معمولا این مشکل را در بیماران دیابتی ایجاد می کند.

اگر تپش قلب و عرق کردن با هم باشد چه باید کرد؟

تپش قلب و تعریق ممکن است به دلایل مختلفی با هم رخ دهند. گاهی اوقات فرد به دلیل استرس و اضطراب زیاد عرق می کند. اما اگر این دو عارضه با علائم دیگری همراه باشد باید برای بررسی بیشتر با پزشک مشورت کنید.

برای تپش قلب چه بخوریم و چه نخوریم؟

رژیم غذایی می تواند در تپش قلب نیز موثر باشد. برخی از غذاها باعث افزایش ضربان قلب پس از خوردن غذا می شوند. به عنوان مثال، سطح پایین پتاسیم و کم آبی بدن یکی از دلایل آن است. اگر فردی مشکلات قند خون داشته باشد، غذاهای پر کربوهیدرات و قند فرآوری شده می تواند این مشکل را ایجاد کند.
گاهی اوقات آلرژی غذایی باعث مشکلات قلبی می شود. بهتر است مصرف غذاهای تند را به حداقل برسانید.

در هنگام تپش قلب دراز بکشیم یا نه؟

گاهی اوقات ضربان قلب قوی به دلیل تغییر وضعیت بدن ایجاد می شود. هنگامی که دراز می کشید، شکم و سینه شما بر قلب و گردش خون شما فشار می آورد. در این حالت گردش خون افزایش می یابد و باید موقعیت خود را تغییر دهید.

تفاوت تپش قلب با ضربان قلب نرمال چیست؟

ضربان قلب در واقع آگاهی از ضربان قلب است. تقریباً همه در طول زندگی خود این وضعیت را تجربه کرده اند. گاهی اوقات این مشکل می تواند با آریتمی قلبی (ضربان غیر طبیعی قلب) همراه باشد. اما ضربان قلب طبیعی به راحتی احساس نمی شود و فرد نمی تواند ضربان یا ضربان آن را تشخیص دهد. معمولاً هنگام فعالیت بدنی، استرس یا مصرف کافئین، ضربان طبیعی قلب به تپش قلب تغییر می کند.

چه مواقعی برای درمان تپش قلب باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به خاطر داشته باشید که تپش قلب غیر عود کننده که فقط چند ثانیه طول می کشد نیازی به ارزیابی پزشکی ندارد. اگر سابقه بیماری قلبی دارید و ضربان قلب تند تکرار می شود یا بدتر شده است، به متخصص قلب مراجعه کنید.
اگر تپش قلب را با علائم زیر تجربه کردید، به اورژانس مراجعه کنید: تنگی نفس، گیجی شدید، ضعف، تعریق شدید، درد در بازوها، گردن، قفسه سینه، فک یا قسمت بالای کمر، ضربان قلب بالای 100 در حالت استراحت.

آیا تپش قلب خطرناک است؟

اغلب اوقات، می تواند هشدار دهنده باشد، اما خطرناک نیست. مثلاً اگر دلیل آن اضطراب باشد، با از بین بردن علت اضطراب، این مشکل حل می شود. اما به ندرت پیش می آید که تپش قلب ناشی از آریتمی یا سایر مشکلات قلبی باشد. در این شرایط لازم است با متخصص قلب و عروق مشورت کرده و آزمایشات لازم را برای تشخیص بیماری قلبی انجام دهید.

برای درمان تپش قلب باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟

اگر تپش قلب یا سایر علائم بیماری قلبی دارید، باید برای تشخیص بیماری و انجام آزمایشات لازم به متخصص قلب مراجعه کنید. متخصص پس از تشخیص علت لاغری، روش های درمانی لازم را توصیه می کند.

شما می توانید به صورت آنلاین با بهترین متخصص قلب در تهران، متخصص قلب در شیراز، متخصص قلب در اصفهان، متخصص قلب در کرج، متخصص قلب در مشهد و شهرستان ها نوبت بگیرید و زیر نظر بهترین متخصص قلب تحت درمان قرار بگیرید.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی جالب بود. من همیشه میدونستم که وقتی حرف میزنم تپش قلبم بالا میره، ولی نمیدونستم دقیقا چرا. با خوندن این مقاله خیلی چیزا یاد گرفتم. مرسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا