چرا عرق زیر بغل بو میده

علت بوی بد عرق زیر بغل چیست و چطور می توان آن را درمان کرد؟

بوی بد زیر بغل مشکلی است که برخی افراد با آن مواجه هستند. اینکه بدن یا زیر بغل بوی نامطبوعی دارد از نظر علمی و پزشکی جای نگرانی ندارد اما می تواند باعث ایجاد مشکلات تصویری اجتماعی برای فرد شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال علت بوی بد عرق زیر بغل هستید، ادامه این مقاله را حتما بخوانید. شما می توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن و درمان بوی زیر بغل انجام دهید، که می تواند برخی از اضطراب اجتماعی شما را کاهش دهد.

علت تعریق بد چیست؟

بدن شما پوشیده از غدد عرق است و تعریق یک عملکرد ضروری برای خنک نگه داشتن بدن شما است. دو نوع اصلی غدد عرق وجود دارد، اکرین و آپوکرین.

غدد اکرین: این غدد بیشتر بدن شما را می پوشانند و مستقیماً به سطح پوست باز می شوند.

غدد آپوکرین: این غدد در نواحی با فولیکول های موی زیادی مانند کشاله ران و زیر بغل یافت می شوند. این غدد به جای باز شدن به سطح پوست، در فولیکول مو تخلیه شده و سپس به سطح پوست باز می شوند.

همانطور که بدن شما گرم می شود، غدد اکرین شما عرق ترشح می کنند که بدن شما را خنک می کند. این عرق معمولا بی بو است تا زمانی که باکتری های روی پوست شروع به تجزیه آن کنند. در این صورت، برخی از غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف کرده اید و همچنین انواع خاصی از داروها می توانند علت عرق بد زیر بغل باشند.

غدد آپوکرین عمدتاً در اثر استرس فعال می شوند و مایعی بی بو ترشح می کنند. هنگامی که این مایع با باکتری های روی پوست شما تماس پیدا می کند، شروع به بوی بد می کند. این غدد تا سن بلوغ شروع به فعالیت نمی کنند. این مورد به عنوان دلیل اصلی تغییر بوی عرق بدن در دوران بلوغ شناخته می شود.

برخی افراد بیش از حد معمول عرق می کنند. این مشکل که هیپرهیدروزیس نام دارد یکی از دلایل بوی بد عرق است. افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس بیش از حد عرق می کنند، به خصوص در دست ها، پاها و زیر بغل. اگر پزشک شما فکر کند که شما به این بیماری مبتلا هستید، آزمایشاتی را برای تایید تشخیص و شروع درمان تجویز می کند.

بوی بد عرق می تواند به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و یا عدم استفاده از محصولات ضد تعریق مناسب باشد. همچنین ممکن است علت بوی شدید عرق یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس بیش از حد عرق می کنند، به خصوص در دست ها، پاها و زیر بغل، که باعث بوی بد عرق زیر بغل می شود.

علل بوی بد عرق

اگر همچنان با این سوال روبرو هستید که علت بوی بد زیر بغل چیست؟ باید توجه داشته باشید که محیط شما، غذایی که می خورید، داروهایی که مصرف می کنید، تغییرات در سطح هورمون ها یا اختلالات زمینه ای می توانند بر تغییر ناگهانی بوی بدن و بوی بد زیر بغل تاثیر بگذارند.

تغییر در بوی بدن می تواند بخشی طبیعی از رشد باشد، مانند زمانی که یک نوجوان در حال گذراندن دوران بلوغ است. در دوران بلوغ، غدد عرق و هورمون‌ها فعال‌تر می‌شوند که می‌تواند باعث تغییر در بوی عرق زیر بغل شود.

اگر جزو ورزشکاران هستید، تعریق زیاد و بوی بد عرق زیر بغل شما می تواند ناشی از ورزش باشد. اگر از ضد تعریق استفاده نمی کنید یا عادات بهداشتی را رعایت نمی کنید، عرق با باکتری ترکیب می شود و باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود. اگر بوی بد زیر بغل و بدن دائمی و با علائم دیگری همراه است، بهتر است برای پی بردن به علت آن با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال، بدن ممکن است عفونت داشته باشد. اگر علت بوی بد عرق زیر بغل عفونت باشد، معمولاً منجر به علائم دیگری مانند قرمزی، خارش، ترشح و تغییر رنگ پوست می شود.

چرا عرق بوی بدی می دهد؟

غذاهایی که می خورید گاهی اوقات می توانند باعث تغییر ناگهانی و موقتی در بوی بدن شوند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد پس از خوردن مارچوبه بوی ناگهانی بدن را تجربه می کنند. این بو با متابولیزه شدن غذا از بین می رود، مگر اینکه به طور مداوم مصرف شود.

برخی تحقیقات نشان داده است که مردانی که از رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند، بدون در نظر گرفتن میزان تعریق زیاد، بوی عرق کمتری دارند. از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها نشان داده‌اند که مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها با کمتر بوی بد عرق همراه است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی می تواند تاثیر منفی بر بوی بدن داشته باشد و به عنوان یکی از دلایل تعریق بیش از حد زیر بغل ذکر شده است.

علت بوی بد عرق زیر بغل چیست؟

استرس و اضطراب باعث تعریق بیشتر می شود و می توان آن را یکی از علل تعریق بد زیر بغل دانست. اگر به هایپرهیدروزیس مبتلا هستید، گاهی اوقات بدون هیچ دلیل مشخصی بیش از حد و به طور غیرقابل کنترلی عرق می کنید. برخی افراد به دلیل مشکلات ژنتیکی، بیماری زمینه ای یا استفاده از برخی داروها از این اختلال رنج می برند.

تاثیر بیماری های مختلف بر تعریق

طبق یک مطالعه در سال 2016، هیپرهیدروزیس و استرس با هم مرتبط هستند. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، از استرس رنج می برند، به خصوص اگر تعریق بیش از حد بر اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد. هیپرهیدروزیس اغلب در افراد مبتلا به بیماری های روانی مانند اختلال اضطراب اجتماعی تشخیص داده می شود.

اضافه وزن یکی دیگر از دلایل تعریق بیش از حد زیر بغل است. افراد دارای اضافه وزن معمولا بیشتر عرق می کنند و اگر روزانه دوش نگیرند، بوی بدی در زیر بغل و بدن خود خواهند داشت. برخی از بیماری ها مانند دیابت، مشکلات کبدی یا بیماری کلیوی نیز علت تعریق بد هستند.

پرکاری غده تیروئید یکی از بیماری هایی است که باعث افزایش تعریق می شود. برخی از بیماری های ژنتیکی بسیار نادر نیز می توانند بوی بدن شما را تغییر دهند. در برخی موارد، بوی عجیب بدن می تواند نشانه مسائل جدی تری باشد. به عنوان مثال، اگر عرق شما بوی ادرار می دهد، به این معنی است که احتمالاً مشکلات کبدی یا کلیوی دارید.

یکی دیگر از دلایل بوی بد زیر بغل اضافه وزن است. برخی از بیماری ها مانند دیابت، بیماری های کبدی یا کلیوی نیز علت تعریق بد هستند.

بوی بد عرق زیر بغل نشانه چیست؟

بسیاری از افراد همیشه با این سوال روبرو هستند که بوی عرق بدن چه نشانه ای دارد؟ اگر پوست شما به دلیل بیماری قبلی یا سایر مسائل آلوده باشد، ممکن است متوجه بوی ناگهانی در محل عفونت شوید.

برخی از انواع عفونت های پوستی یا شرایطی که می توانند باعث بوی بد دهان شوند عبارتند از:

تریکومیکوز زیر بغل: عفونت باکتریایی فولیکول های مو در زیر بغل که باعث تعریق ضعیف می شود.

اریتراسما: عفونت باکتریایی سطحی پوست

اینترتریگو: بثورات پوستی که در حضور عفونت ثانویه مانند کاندیدیازیس (عفونت مخمری) می تواند بوی بدی داشته باشد.

در برابر بوی عرق زیر بغل چه کنیم؟

استفاده از ضد تعریق یا دئودورانت یا ترکیبی از دئودورانت و ضد تعریق روزانه بعد از دوش گرفتن می تواند به از بین بردن بوی بد زیر بغل کمک کند. گاهی اوقات باید انواع ضد تعریق و دئودورانت ها را امتحان کنید تا نوع مناسب پوست خود را پیدا کنید.

ضد تعریق ها با مسدود کردن موقت منافذی که عرق را آزاد می کنند، عمل می کنند. در این حالت با کمتر تعریق بدن، بوهای کمتری منتشر می شود.

دئودورانت ها بوی عرق را کاهش می دهند اما بر میزان تعریق تاثیری ندارند. این محصولات اغلب بر پایه الکل هستند و پوست شما را اسیدی می کنند. این کار از تشکیل باکتری های ایجاد کننده بو جلوگیری می کند.

یکی دیگر از اقداماتی که می توانید برای از بین بردن بوی بد عرق زیر بغل استفاده کنید این است که غذاهای تند را از برنامه غذایی خود حذف کنید. معمولاً غذاهایی مانند ادویه کاری، سیر، فلفل تند، کلم بروکسل، کلم بروکلی و پیاز می توانند باعث بوی بد عرق زیر بغل شوند و با از بین بردن یا کاهش آنها تا حدود زیادی از این مشکل پیشگیری کنید.

حتی الکل می تواند بوی عرق شما را تغییر دهد، بنابراین بهتر است از نوشیدن الکل خودداری کنید. اگر به طور مرتب این نوع غذاها را می خورید، سعی کنید کمتر از آنها استفاده کنید یا به طور کلی از خوردن آنها دست بکشید. با این کار می توان بوی بد عرق زیر بغل را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

مرتبط:  چطور با عکس گیف درست کنیم

یکی از راهکارهایی که می توانید برای از بین بردن بوی بد عرق زیر بغل استفاده کنید این است که غذاهای تند را از برنامه غذایی خود حذف کنید یا مصرف آنها را کاهش دهید.

درمان بوی عرق

اگر دئودورانت ها موثر نبودند، با پزشک خود در مورد دئودورانت های قوی تر یا تزریق بوتاکس صحبت کنید. اگرچه بسیاری از بوتاکس را به دلیل استفاده از آن برای صاف کردن چین و چروک های صورت می شناسند، این روش چندین کاربرد دیگر مانند از بین بردن بوی زیر بغل دارد. تزریق بوتاکس به غدد عرق می تواند میزان تعریق و بوی بد زیر بغل را کاهش دهد. بوتاکس یک راه حل دائمی نیست. اثرات تزریق فقط برای چند ماه باقی می ماند، بنابراین باید این روش را به صورت دوره ای تکرار کنید.

برای از بین بردن بوی عرق زیر بغل می توانید از محلول پراکسید هیدروژن و آب استفاده کنید. به این ترتیب، یک قاشق چایخوری پراکسید سه درصد را با یک فنجان آب مخلوط کنید. محلول به دست آمده را با استفاده از پشم پنبه به زیر بغل و سایر نواحی بدن که در آن خطر بوی بد وجود دارد بمالید. این باعث از بین رفتن برخی از باکتری های ایجاد کننده بو می شود.

یکی از راه های مقابله با بوی بد زیر بغل استفاده از بادی میست است. با تماشای ویدیوی زیر به ساده ترین روش ساخت این محصول پی خواهید برد. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر به مقاله بادی میست چیست؟

بوی عرق را از بین می برد

برای از بین بردن بوی بد عرق بهتر است هر روز دوش بگیرید. حمام کردن روزانه پس از فعالیت بدنی شدید مانند ورزش یا ورزش به خلاص شدن از شر باکتری هایی که باعث بوی بد زیر بغل می شوند کمک می کند.

راه دیگر برای مقابله با بوی عرق زیر بغل، پوشیدن لباس های گشاد و خنک است. پارچه های قابل تنفس مانند پنبه، کتان و ترکیبات ضد رطوبت به شما کمک می کنند کمتر عرق کنید. توجه، رعایت این نکته برای افرادی که زیاد عرق می کنند بسیار مهم و موثر است. پوشیدن لباس های سبک و خنک به تنفس پوست شما کمک می کند و همیشه شاداب می ماند. به همین دلیل عرق نمی کند و بوی بدی نمی دهد.

در طی تحقیقات، محققان دریافتند که اصلاح زیر بغل و از بین بردن موهای زائد نقش مهمی در جلوگیری از بوی بد زیر بغل دارد. زیرا تجمع باکتری در زیر موهای زائد یکی از عوامل بوی بد عرق است.

از آنجایی که استرس می تواند علت افزایش تعریق و بوی تعریق در زیر بغل شما باشد، توصیه می شود از تکنیک های مدیریت استرس و کاهش اضطراب برای جلوگیری از تعریق زیاد و بوی بد زیر بغل استفاده کنید.

اگر از چندین نوع دئودورانت یا ضد تعریق و همچنین سایر روش های درمانی استفاده کرده اید و هیچ چیزی برای کاهش بوی زیر بغل شما موثر نبوده است، پیشنهاد می کنیم با پزشک خود مشورت کنید.

علت بوی عرق در کودکان

کودکان معمولاً تا سن بلوغ با بوی بد و نامطبوع عرق نمی کنند. در واقع احتمال اینکه بوی بد عرق زیر بغل کودکان به دلیل وجود باکتری در سطح پوست باشد بسیار کم است. اگر کودک شما قبل از 9 سالگی بیش از حد عرق می کند و زیر بغل بوی بدی پیدا می کند، باید به پزشک مراجعه کنید. بهداشت نامناسب و عادات بد غذایی از دلایل بوی بد زیر بغل در کودکان است.

بلوغ زودرس، مصرف برخی داروها، ابتلا به بیماری های خاص مانند فنیل کتونوری و سندرم ماهی از دیگر علل تعریق بد در کودکان است که نیاز به مشورت با پزشک و درمان تخصصی دارد.

غدد اکرین معمولا فقط در دوران بلوغ فعال می شوند. به همین دلیل، کودکان بوی نامطبوع عرق را حس نمی کنند. اما در صورت مشاهده این عارضه در آنها حتما با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در رابطه با علت بوی بد عرق زیر بغل پاسخ خواهیم داد.

علت بوی بد عرق زیر بغل در خانم ها چیست؟

علت بوی بد عرق زیر بغل در زنان می تواند تغییرات هورمونی یا یائسگی باشد. تغییرات هورمونی اغلب در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ می دهد و در نتیجه عرق بیش از حد ایجاد می شود. تعریق زیاد نیز یکی از دلایل بوی بد زیر بغل است.

کمبود چه ویتامینی باعث تعریق ضعیف می شود؟

محققان طی مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که کمبود ویتامین C در بدن می تواند یکی از دلایل بوی بد عرق زیر بغل باشد. از سوی دیگر، مصرف بیش از حد برخی از ویتامین های دیگر مانند B1 نیز می تواند منجر به بوی بد زیر بغل شود.

آیا با طب سنتی می توان بوی زیر بغل را درمان کرد؟

برای درمان و از بین بردن علت بوی بد عرق زیر بغل می توان از روش های سنتی مختلفی استفاده کرد. جوش شیرین تاثیر زیادی در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده بو از زیر بغل دارد. برای این کار می توانید بعد از حمام، جوش شیرین را با چند قطره گلاب ترکیب کرده و روی پوست زیر بغل بمالید.

بهترین پماد برای بوی بد زیر بغل چیست؟

علاوه بر دئودورانت، کرم های ضد تعریق نیز در بازار موجود است که می توانید از آنها برای از بین بردن بوی بد زیر بغل استفاده کنید. برندهای کلئون، لامینین، میراکل و جنتالین از جمله برندهایی هستند که انواع کرم های ضد تعریق مناسب و باکیفیت را روانه بازار کرده اند.

سخن آخر

برخی افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند و از وضعیتی به نام هایپرهیدروزیس رنج می برند. این تعریق زیاد می تواند علت بوی بد عرق زیر بغل باشد. راه حل های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد.

اسپری های ضد تعریق یا دئودورانت ها می توانند به شما در مدیریت بوی زیر بغل کمک کنند. اگر این محصولات هیچ اثری نداشته باشند، پزشک ممکن است اسپری های قوی تری تجویز کند یا تزریق بوتاکس را توصیه کند. رعایت نکات بهداشتی و استحمام روزانه، پوشیدن لباس های گشاد، کاهش استرس و کوتاه کردن موهای زائد زیر بغل می تواند در پیشگیری یا درمان علت بوی بد عرق زیر بغل موثر باشد.

منبع

خط سلامت

بوی بد زیر بغل ناشی از غدد عرقی که اکثر افراد با آن مشکل دارند، می تواند نشانه برخی بیماری ها در بدن فرد باشد. بوی زیر بغل که معمولاً به آن “بوی بدن (BO)” می گویند و از نظر پزشکی به عنوان “برومهیدروزیس” شناخته می شود، معمولاً جای نگرانی نیست. حال این سوال پیش می آید که بوی بد عرق زیر بغل نشانه چیست؟ وبلاگ ورزش در پاسخ به این سوال مطلب زیر را برای شما آماده کرده است.

عرق کردن، ترشح مایعی به نام عرق از غدد عرق بدن است که طبیعی ترین راه برای تنظیم دمای بدن است. عرق حاوی آب، اوره و عطرهایی مانند دی متیل فنل و تترمتیل فنل است.

بوی بد زیر بغل یکی از بیماری های رایج برای اکثر افراد به خصوص در ماه های گرم سال است و تقریبا همه ما آن را تجربه کرده ایم. تجمع عرق در سطح پوست و گرما محیطی ایده آل برای رشد باکتری ها ایجاد می کند که منجر به ایجاد بوی نامطبوع در زیر بغل می شود. اما زمانی که بوی بد بسیار قوی و ماندگار است، ممکن است منظور بدن مشکلات تیروئید یا تغییرات هورمونی باشد.

غدد عرق در سراسر بدن شما وجود دارد و تعریق برای خنک کردن بدن ضروری است.

دو نوع غدد عرق وجود دارد: غدد آپوکرین و غدد اکرین.

غدد اکرین در اکثر قسمت های بدن یافت می شوند و مجاری آنها مستقیماً روی سطح پوست قرار دارند. تعداد زیادی غدد اکرین در کف پا، کف دست ها و همچنین روی پیشانی، گونه ها و زیر بغل وجود دارد. عرقی که تولید می کنند آبکی و بی بو است. اما در قسمت هایی از بدن که موهای بیشتری دارند مانند زیر بغل و کشاله ران غدد آپوکرین وجود دارند و ابتدا وارد فولیکول مو شده و سپس به پوست باز می گردند. این غدد نقش کلیدی در عملکرد سیستم خنک کننده بدن دارند و غدد آپوکرین در فولیکول های مو باز می شوند و در نواحی خاصی از بدن مانند زیر بغل، نوک سینه ها و اندام تناسلی جمع می شوند. غدد آپوکرین مایع غلیظ و شفافی تولید می‌کنند که وقتی با باکتری‌های روی پوست مخلوط می‌شود، بوی قوی می‌دهد.

مرتبط:  چرا زیر زمین شد خانه تو

هنگامی که دمای بدن افزایش می یابد، غدد اکرین سعی می کنند بدن را با ترشح عرق خنک کنند و معمولاً تا زمانی که پوست شروع به تجزیه آن کند بی بو هستند. مصرف برخی داروها و غذاها باعث بوی بد ترشحات این غده می شود. همچنین بوی عرق ناشی از افزایش هورمون ها در بدن پس از رسیدن به سن بلوغ است.

عوامل تعریق در بدن

دانشمندان مکانیسمی را کشف کرده اند که باعث بوی نامطبوع عرق در زیر بغل می شود. پس از تحقیقات طولانی، محققان متوجه شده اند که بوی بد زیر بغل به دلیل وجود آنزیم خاصی در بدن میکروبی است که در این ناحیه از بدن انسان زندگی می کند. هنگامی که غدد عرق بیش از حد فعال هستند، تعریق افزایش می یابد. باکتری هایی که در این نواحی از پوست بدن زندگی می کنند، با تجزیه پروتئین های عرق به اسید پروپیونیک و اسید ایزولریک، باعث ایجاد بوی بد عرق بدن می شوند.

معمولا استرس و اضطراب غدد آپوکرین را فعال می کند و مایعی بی بو آزاد می کند. هنگامی که این مایع با باکتری های موجود در سطح پوست تماس پیدا می کند، بدبو می شود. زمان شروع فعالیت این غدد در دوران بلوغ است.

اگرچه این حالت کاملا طبیعی است، اما میزان تعریق در برخی افراد بیشتر از حد طبیعی است و به این حالت «هیپرهیدروزیس» می گویند. افراد مبتلا به این بیماری بیش از حد عرق می کنند، به خصوص در دست، پا و زیر بغل. جالب است بدانید که بیشتر اجزای این بوی بد عرق توسط انسان تولید نمی شود. بوی زیر بغل در واقع یک محصول جانبی است و زمانی ایجاد می شود که میکروب های بدن از سایر ترکیبات روی پوست تغذیه کنند.

اکثر میکروب های روی پوست انسان نمی توانند این بو را ایجاد کنند و پس از تحقیقات دقیق تر مشخص شد که یکی از باکتری های موثر در تولید این بو استافیلوکوکوس هومینیس نام دارد. این باکتری پس از مصرف ترکیبات بی بو به نام Cys-Gly-3M3SH که توسط غدد عرق تولید می شود، نوعی بخار بدن ایجاد می کند.

بهداشت نامناسب، کمبود مواد مغذی و برخی ویتامین ها در بدن، چاقی و افزایش وزن، مشکلات گوارشی و گوارشی از جمله یبوست مزمن، مصرف غذاهای تند، اختلالات متابولیک ژنتیکی، بیماری ها بیماری کبد و دیابت از عوامل اصلی بوی بد عرق هستند. بدن

علل بوی بد زیر بغل

برخی دیگر از دلایل بوی بد زیر بغل عبارتند از:

تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز عامل بوی بد عرق زیر بغل در کودک است که بوی عرق را بویژه در ناحیه تناسلی و زیر بغل تشدید می کند. در واقع، پس از بارداری، بدن زن مقدار زیادی هورمون استرادیول تولید می کند که باعث بوی بد عرق می شود.

افزایش وزن، رشد جنین در دوران بارداری و افزایش دمای بدن باعث تعریق بیشتر بدن و تشدید بوی بد عرق بدن می شود.

غذاهایی مانند سیر، پیاز، زیره و کاری می توانند بوی بدن را تغییر دهند. ترکیبات گوگرد مانندی که بدن هنگام تجزیه این غذاها آزاد می کند، می تواند با عرق روی پوست واکنش نشان دهد و منجر به بوی بدن شود که با بوی طبیعی بدن افراد متفاوت است.

قرار گرفتن در محیط گرم

فشار

اگر مشکل چاقی و اضافه وزن دارید، پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید: آب کردن شکم در یک ماه، تمرینات چربی سوزی برای شکم و پهلو در خانه

داروهایی که فرد مصرف می کند نیز می تواند بر عملکرد غدد عرق تأثیر بگذارد و تعریق بیش از حد ممکن است رخ دهد. این می تواند منجر به تغییر در بوی بدن در برخی افراد شود. برخی از نمونه های رایج دارویی عبارتند از:

دزیپرامین (نورپرامین)

نورتریپتیلین (پاملور)

پیلوکارپین (ایزوپتوکارپین)

پروتریپتیلین (ویواکتیل)

مکمل های روی

تمام عوارض جانبی احتمالی دارو باید روی بسته بندی دارو ذکر شود. اما باید توجه داشت که همه کسانی که دارو مصرف می کنند عوارض جانبی را تجربه نمی کنند.

افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس با تعریق بیش از حد از غدد اکرین مواجه می شوند. غدد عرق اکرین معمولا باعث ایجاد بوی بد بدن نمی شوند، اما این احتمال در ترکیب با غدد عرق آپوکرین وجود دارد. هیپرهیدروزیس کف پا باعث تعریق بیش از حد پاها می شود و منجر به بوی بد پا می شود.

یک فرد ممکن است هیپرهیدروزیس اولیه داشته باشد، به این معنی که تعریق بیش از حد خود به خود رخ می دهد، یا ممکن است نشانه ای از یک بیماری دیگر باشد.

تری متیل آمینوری که به عنوان سندرم بوی ماهی نیز شناخته می شود، یک بیماری ژنتیکی نادر است. افراد مبتلا به این بیماری قادر به تجزیه ماده شیمیایی به نام تری متیل آمین نیستند. این ترکیب از طریق عرق، ادرار و نفس از بدن دفع می شود و بویی شبیه به تخم مرغ فاسد، ماهی یا زباله ایجاد می کند.

بوی بدن در برخی افراد می تواند نشانه دیابت باشد. این مشکل زمانی رخ می دهد که گلوکز بیش از حد در خون وجود داشته باشد. دیابت یک بیماری طولانی مدت است، یعنی هیچ درمانی وجود ندارد.

گاهی اوقات بوی بدن می تواند نشانه بیماری کلیوی باشد، به این معنی که کلیه ها آسیب دیده اند و نمی توانند خون را به درستی فیلتر کنند.

تعریق بیش از حد اغلب ناشی از تغییرات سبک زندگی است، مانند پیروی از یک رژیم غذایی جدید یا برنامه ورزشی. با این حال، تغییر ناگهانی بوی بدن گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

اگر کلسترول خون بالا دارید مقاله مقابل را بخوانید: چگونه کلسترول را کاهش دهیم برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

علت تغییر بوی عرق زیر بغل

برخی از غذاهایی که باعث تشدید و تغییر بوی بد عرق زیر بغل می شوند عبارتند از:

گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین است که از طریق تعریق از بدن دفع می شود. باکتری های پوست با تجزیه این پروتئین ها اسید تولید می کنند و بوی عرق را تشدید می کنند.

2. نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی به راحتی جذب بدن می شوند و اسید استیک حاصل از تجزیه آنها از طریق عرق دفع شده و باعث بوی بد عرق می شود.

3. کلم
مقادیر بالای گوگرد موجود در کلم بروکلی، گل کلم، کلم سبز و بنفش و کلم بروکسل از طریق عرق از بدن خارج می شود و بوی بد عرق را تشدید می کند.

4. ماهی
ماهی حاوی مقادیر زیادی کولین است که از طریق عرق از بدن دفع می شود و باعث بوی بد عرق بدن (بوی ماهی) می شود.

5. غذاهای تند
غذاهای تند نیز به دلیل فلفل زیاد حاوی گوگرد هستند، مقداری از این گوگرد از طریق عرق از بدن دفع می شود و باعث بوی بد عرق بدن می شود.

6. غذاهای فرآوری شده و صنعتی

کیک، شکلات، چیپس، کلم و انواع غذاهای آماده حاوی مقدار زیادی چربی و قند هستند که باعث افزایش کلسترول خون و در نتیجه افزایش تعریق و بوی بد بدن می شود.

7. مارچوبه

مارچوبه حاوی مقادیر زیادی گوگرد است که بوی بد عرق را تشدید می کند.

سایر عوامل ایجاد بوی بد بدن

گاهی اوقات بیماری ها می توانند تعریق و بوی بدن را بدتر کنند. در این شرایط بهتر است در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

مثلاً در پرکاری تیروئید و در دوران یائسگی، تعریق افزایش می یابد. در بیماری کلیوی به دلیل وجود مقادیر زیاد سموم در خون و دیابت به دلیل مقادیر بالای کتون در خون، بوی عرق تغییر می کند. یا زمانی که ورزش می کنید، تعریق به حفظ دمای بدن کمک می کند. هنگامی که این عرق با باکتری های روی پوست ترکیب می شود و سپس خشک می شود، می تواند بوی عرق ترش ایجاد کند.

عرق زیر بغل را می توان با روش های ساده ای درمان کرد و میزان عرق و بوی نامطبوع آن را کاهش داد. محصولات و راه حل هایی برای سلامتی وجود دارد که می تواند به شما در مقابله با عرق زیر بغل کمک زیادی کند.

راه های درمان بوی بد دهان

پد عرق زیر بغل

مرتبط:  چرا موقع حرف زدن زبونم میگیره

سویشرت

محصولات ضد تعریق مانند دئودورانت ها و اسپری ها

درمان طبی عرق زیر بغل مانند استفاده از بوتاکس در زیر بغل که 3 تا 6 ماه طول می کشد. و همچنین Miradra که حدود 60 تا 80 درصد تعریق را کنترل می کند و در بوی نامطبوع عرق تأثیر دارد.

استفاده از سبزیجاتی مانند جعفری و گشنیز که در طب سنتی برای رفع بوی بد عرق پیشنهاد شده است.

نوشیدنی هایی مانند چای سبز

در نهایت امید است در آینده دئودورانت ها و محصولات بهداشتی ضد تعریق با ترکیبات قوی تری ساخته شوند. همانطور که دانشمندان می گویند، این آنزیم های ایجاد کننده بو از میمون ها به انسان منتقل شده اند. تولید دئودورانت هایی که فقط میکروب های مسئول بوی بد زیر بغل را هدف قرار می دهند و هیچ ارتباطی با سایر میکروب های بی ضرر موجود در این محیط ندارند، مطمئناً در آینده رشد قابل توجهی خواهند داشت. اما مزیت ساخت این دئودورانت ها ماندگاری اثر آنها بیشتر است.

در صورت مشاهده علائم زیر، توصیه می کنیم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این علائم در زیر ذکر شده است:

شب ها بیشتر عرق می کنید

بدون فعالیت زیاد، بیش از حد عرق می کنید

عرق سرد دارید

عرق کردن زندگی روزمره شما را مختل کرده است

اگر عرق بدن شما بوی متفاوتی نسبت به قبل دارد

کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود؟

کمبود ویتامین های ضروری به ویژه ویتامین C می تواند بر بوی عرق بدن تأثیر منفی بگذارد. کمبود منیزیم از دیگر عوامل موثر در این امر است.

انواع بوی عرق نشانه چیست؟

تری متیل آمینوری که به عنوان سندرم بوی ماهی نیز شناخته می شود، یک بیماری ژنتیکی نادر است. افراد مبتلا به این بیماری قادر به تجزیه ماده شیمیایی به نام تری متیل آمین نیستند. این ترکیب از طریق عرق، ادرار و نفس از بدن دفع می شود و بویی شبیه به تخم مرغ فاسد، ماهی یا زباله ایجاد می کند.

منبع: وب سایت هلث لاین

گاهی اوقات بوی بد زیر بغل یا بوی بد پا غیر قابل تحمل و شرم آور می شود. به خصوص اگر می خواهید در میان جمع متمایز شوید. شاید بارها به این فکر کرده باشید که چگونه از شر بوی بد بدن خلاص شوید. جالب است بدانید که بدن و عرق به خودی خود بو نمی دهد. شاید از خود بپرسید که علت بوی بد زیر بغل چیست؟ یا برای درمان بوی بد پا چه باید کرد؟ در این مقاله پاسخ این سوالات را خواهید یافت و همچنین ۸ روش موثر برای درمان و رفع بوی بد بدن را کشف خواهید کرد.

علت بوی بد زیر بغل چیست؟

ممکن است فکر کنید که بوی بد بدن ناشی از تعریق بد است. اما در واقع بوی بد زیر بغل، پاها و سایر قسمت های بدن از عرق نمی آید. این در واقع توسط باکتری هایی ایجاد می شود که روی پوست شما زندگی می کنند و تکثیر می شوند. این باکتری ها در ترکیب با عرق بوی عجیبی می دهند که تبدیل به بوی بد آزاردهنده ای می شود.

راه درمان و رفع بوی بد زیر بغل چیست؟

بهترین و ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر بوی بد زیر بغل این است که کمتر عرق کنید. برای اینکه کمتر عرق کنید، باید عادات سالم را در پیش بگیرید.

– کاهش وزن
– پرهیز از غذاهای تند و نوشیدنی های الکلی
– استفاده از پدهای عرق
– رهایی از استرس و اضطراب
– درمان پزشکی

چگونه از شر بوی بد بدن خلاص شویم

برای کاهش بوی بدن، باید مطمئن شوید که عرق کمتری به باکتری های تولید کننده بو می رسد. برای انجام این کار، روش های زیر را امتحان کنید:

1. از دئودورانت استفاده کنید

بهترین راه استفاده از دئودورانت است. دئودورانت ها محصولات ضد بو هستند. اطمینان حاصل کنید که ضد تعریق ها از تعریق جلوگیری می کنند و دئودورانت ها از ایجاد بو جلوگیری می کنند.

البته به طور کلی به تمام محصولاتی که از بو و تعریق جلوگیری می کنند، ضد تعریق می گویند. اما در هنگام خرید به آنچه روی ضد تعریق نوشته شده دقت کنید. اگر نوشته دئودورانت به این معنی است که این محصول بو را از بین می برد. اما اگر روی آن ضد تعریق نوشته شده بود به این معنی است که محصول مورد نظر فقط از تعریق جلوگیری می کند نه بو.

توجه داشته باشید که بسیاری از محصولات ضد تعریق ترکیبی از این دو نوع ضد تعریق هستند. بنابراین می توانید به راحتی از محصولاتی استفاده کنید که هر دو روی آنها نوشته شده است. انواع ضد تعریق و خوشبو کننده ها را می توانید از این لینک پیدا و خریداری کنید.

نکته اصلی این است که بهتر است از دئودورانت و ضد تعریق با هم استفاده کنید. به این ترتیب از ضد تعریق برای کاهش تعریق استفاده کنید، سپس از دئودورانت برای کاهش بو استفاده کنید.

2. به طور مرتب دوش بگیرید

دوش گرفتن عرق قبلی را از بدن شما خارج می کند و همچنین بدن شما را از شر باکتری های اضافی خلاص می کند.

بدن ما دو نوع غده عرق دارد. یک نوع آن در تمام بدن شیوع دارد و نوع دیگر بیشتر در قسمت های پر موی بدن یافت می شود. عرق تولید شده توسط غدد نوع 2 حاوی پروتئین بیشتری است و بنابراین حاوی مواد غذایی بیشتری برای باکتری ها است. پس حتما هنگام دوش گرفتن نواحی پر مو بدن را بیشتر بشویید. به این ترتیب جیره غذایی کمتری به باکتری ها می رسد و در نتیجه بوی کمتری تولید می شود.

برای تمیز کردن این نواحی از صابون های آنتی باکتریال استفاده کنید. اگرچه وجود باکتری روی پوست طبیعی است و برخی از این باکتری ها خوب هستند، اما تعداد بالای آنها مشکل ساز است.

3. از شر موهای زائد خلاص شوید

مو عرق و بوی بد را به دام می اندازد. بنابراین، بهتر است موهای زائد زیر بغل و ناحیه شرمگاهی را از بین ببرید.

4. لباس ها را مرتب عوض کنید

عرق جذب لباس می شود و پس از مدتی بو می گیرد. پس سعی کنید هر روز لباس عوض کنید. به خصوص اگر زیاد عرق می کنید یا از تعریق زیاد رنج می برید.

5. لباس نخی بپوشید

لباس های ساخته شده از الیاف طبیعی خنک تر هستند. بنابراین برای کمتر عرق کردن و در نتیجه داشتن بوی بدن، کمتر لباس نایلونی بپوشید.

6. جوراب و کفش مناسب بپوشید

کفش ها و جوراب ها خود به خود بو نمی دهند. پاها هم همینطور. همانطور که توضیح دادیم، واکنش باکتری ها با پروتئین های موجود در عرق است که باعث ایجاد بو می شود. پس برای از بین بردن بوی بد پا، جوراب و کفش بهتر است به آن هم فکر کنید.

جوراب باید نازک، نرم و از الیاف طبیعی بافته شده باشد. همچنین کفش های چرمی و مشبک بهتر از کفش های ساخته شده از مواد مصنوعی هستند. به غیر از آن، سعی کنید حداقل یک روز جوراب را عوض کنید. شستن منظم پاها همچنین عرق و باکتری های اضافی را از بین می برد و بوی کمتری تولید می کند.

7. مراقب آنچه می خورید باشید

حقیقت این است که آنچه در اوست از دیگ بیرون می آید! معلوم شد که این پروتئین های موجود در عرق هستند که باکتری ها را تغذیه می کنند و بو تولید می کنند. بنابراین بهتر است به غذایی که می خورید توجه کنید.

ابتدا سعی کنید از غذاهایی که باعث تعریق بیش از حد می شوند کمتر بخورید. غذاهای حاوی کافئین، نوشیدنی های الکلی، غذاهای تند و چربی. پس از آن سعی کنید از غذاهای حاوی پروتئین خودداری کنید. مثل گوشت و ماهی. البته، بدن به شدت به پروتئین نیاز دارد، بنابراین زمانی که می خواهید به جمعیت برخورد کنید، کمتر از این غذاها بخورید.

به علاوه ادویه ها بوی بدی به عرق می دهند. بهتر است از خوردن غذاهای حاوی گوگرد خودداری کنید. غذاهایی مانند کلم بروکلی و کلم معمولی.

8. از پراکسید هیدروژن استفاده کنید

پراکسید 3 درصد را با یک فنجان آب مخلوط کرده و قسمت های مورد نظر را با آن بشویید. با این کار برخی از باکتری ها از بین رفته و بوهای کمتری تولید می شود.

حالا که منشا بوی بد بدن را می دانید، چه فکر می کنید؟ آیا شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید؟ کدام مارک ضد تعریق برای شما مناسب است؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Berkeleywellness wikihow webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا