چرا وقتی از خواب بیدار میشم تپش قلب دارم

تپش قلب در هنگام خواب و بیداری می تواند باعث سردرگمی و ترس شود، اما به ندرت باعث نگرانی می شود. علل و عوامل بی شماری مانند رژیم غذایی، استرس، کمبود خواب و آریتمی قلبی می تواند باعث این امر شود.

گاهی اوقات ناگهان از خواب بیدار می شوید و ممکن است احساس کنید که قلبتان خیلی سریع می زند و در سینه تان می تپد. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است دچار لرز و اضطراب شوند.

تپش قلب ممکن است مانند ضربان قلب بالا یا آریتمی باشد. این احساس ممکن است نگران کننده نباشد، اما معمولاً به عوامل روزمره مانند اضطراب و رژیم غذایی مربوط می شود و اغلب موقتی است. البته فرد به دلیل بیماری هایی مانند دیابت، اختلالات خواب و کم خونی می تواند با تپش قلب از خواب بیدار شود.

افرادی که به طور مرتب هنگام خواب تپش قلب را تجربه می کنند باید توسط پزشک معاینه شوند تا علت اصلی تپش قلب آنها مشخص شود و تصمیمات مناسب برای درمان اتخاذ شود.

در این مقاله به برخی از عوامل تپش قلب در هنگام خواب و مدت زمان مراجعه به پزشک می پردازیم.

استرس یا اضطراب بیش از حد

افزایش سطح اضطراب و استرس می تواند منجر به ترشح هورمون هایی در خون شود که ضربان قلب را افزایش می دهد. اضطراب یکی از دلایل بسیار شایع تپش قلب است. در واقع، به گفته پزشکان آمریکایی، حدود 31 درصد از تپش قلب ناشی از یک عامل ذهنی مانند استرس، اضطراب یا درگیری درونی است.

افرادی که زندگی پر استرسی دارند یا افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است در هنگام خواب تپش قلب را تجربه کنند. این موضوع در مواقعی که فرد تحت استرس زیادی است یا علائم شدید اضطراب دارد آشکارتر می شود. افرادی که از استرس یا اضطراب رنج می برند ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشند:

اختلالات خواب

نگرانی دائمی

فشار

تنگی نفس

تنفس کم عمق و سریع

رژیم غذایی

رژیم غذایی می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب داشته باشد و انواع خاصی از غذاها، به خصوص اگر در شب خورده شوند، می توانند خطر بیدار شدن با تپش قلب را افزایش دهند.

مواد قندی

مصرف غذاهای شیرین قبل از خواب می تواند باعث شود که فرد قبل از خواب با تپش قلب از خواب بیدار شود. بدن به راحتی قند را از غذاها جذب می کند و خوردن این غذاها منجر به افزایش قند خون می شود. قند خون بیش از حد هورمون های استرس را ترشح می کند که می تواند علائمی شبیه استرس ایجاد کند.

کافئین

مصرف کافئین همچنین می تواند باعث تپش قلب در برخی افراد شود. محرک قهوه، چای و نوشابه باعث تپش قلب می شود. فردی که کافئین مصرف می کند ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کند:

پریشانی

عصبی بودن

اضطراب

مشکلات خواب

کم آبی

کمبود آب در بدن می تواند باعث ضربان قلب نامنظم (آریتمی) شود. همراه با تپش قلب، علائمی مانند تشنگی، خشکی دهان و کاهش برون ده ادرار را نیز ایجاد می کند. اگر کم آبی بدن بدتر شود، ممکن است فرد ضربان قلب قوی، تنفس سریع و فشار خون پایین داشته باشد.

مصرف الکل در شب

مصرف بیش از حد الکل در شب می تواند باعث تپش قلب در هنگام صبح، به ویژه پس از نوشیدن بیش از حد شود. مصرف الکل ضربان قلب را افزایش می دهد و مدتی طول می کشد تا به حالت طبیعی بدن برگردد. در این حالت فرد علائم زیر را تجربه خواهد کرد:

خیلی تشنه

حالت تهوع

دردهای عضلانی

سردرد

خستگی

کم خونی

افراد مبتلا به کم خونی گلبول های قرمز سالم کافی برای گردش در خون ندارند. این می تواند علائم بالینی خاصی از جمله تپش قلب در این افراد ایجاد کند. این افراد ممکن است علاوه بر تپش قلب، علائم زیر را نیز تجربه کنند:

سردرد

خستگی مومی

تنگی نفس

عدم تمرکز

کابوس

کابوس می تواند علائم فیزیکی مانند تپش قلب ایجاد کند. علاوه بر این، افرادی که کابوس می بینند ممکن است علائمی مانند تعریق یا لرزش بدن را نیز تجربه کنند. این علائم در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. و بیشتر مردم جزئیات این کابوس ها را به خاطر نمی آورند. فلج خواب نیز می تواند باعث تپش قلب در افراد شود. اگر تپش قلب ناشی از یک کابوس باشد، معمولاً به زودی پس از بیدار شدن از خواب از بین می رود.

کمبود خواب

کمبود خواب نیز می تواند باعث تپش قلب در هنگام خواب شود. علاوه بر این، اختلالات خواب یا کم خوابی می تواند باعث مشکلات جسمی دیگری شود. انجمن رادیولوژی آمریکا در مطالعه ای نشان داد افرادی که 24 ساعت کم خوابی دارند ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهند. افرادی که کم خواب هستند ممکن است دچار خستگی، عدم تعادل و مه روانی (احساس خستگی، حواس پرتی و نوسانات خلقی) شوند.

آپنه خواب

آپنه خواب باعث بسیاری از علائم مرتبط با خواب و تپش قلب در هنگام خواب می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که فرد در طول شب به طور مکرر نفس خود را قطع می کند. این عارضه باعث کاهش سطح اکسیژن خون در بدن شده و فشار مضاعفی به قلب وارد می کند. آپنه خواب بسیار مهم است زیرا کاهش اکسیژن به مغز و بدن در دراز مدت بسیار مضر است. طبق تحقیقات انجمن قفسه سینه آمریکا، آپنه خواب خطر فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی

این وضعیت زمانی رخ می دهد که سیگنال های الکتریکی قلب هماهنگ نیستند و باعث تحریک نامنظم دهلیزهای فوقانی قلب می شوند. فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین نوع ریتم غیرطبیعی قلب است که برخی افراد هنگام خواب آن را به صورت تپش قلب تجربه می کنند. افرادی که از این بیماری رنج می برند معمولاً علائم زیر را دارند:

تنگی نفس

اضطراب

درد قفسه سینه

ضعف و خستگی

سرگیجه

اگرچه فیبریلاسیون دهلیزی می تواند خطر برخی عوارض از جمله نارسایی قلبی و سکته را افزایش دهد، اما به خودی خود یک عارضه جدی نیست.

دیابت

دیابت یا هیپرگلیسمی بیماری است که بر سطح قند خون افراد تأثیر می گذارد. وقتی سطح قند خون پایین باشد، فرد ممکن است در هنگام خواب یا اضطراب دچار تپش قلب شود. دلیل آن این است که هورمون اپی نفرین در بدن ترشح می شود. ترشح اپی نفرین می تواند باعث اضطراب، بی قراری و تعریق شود. با گذشت زمان، دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سایر مشکلات گردش خون را افزایش دهد. مدیریت موثر دیابت می تواند این خطرات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

هورمون های جنسی زنانه

بیدار شدن با تپش قلب نیز می تواند مربوط به چرخه قاعدگی باشد. به ویژه، تغییرات در سطح هورمون می تواند باعث تپش قلب شود. تغییرات قابل توجه در سطح استروژن و پروژسترون در بدن می تواند باعث تپش قلب در برخی از زنان شود.

در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند، سطح استروژن آنها به طور طبیعی کاهش می یابد. این می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. گرگرفتگی نیز در این زنان بسیار شایع است.

مرتبط:  چرا وقتی برنامه دانلود میکنم میگه مشکلی در تجزیه وجود دارد

تب

تغییر در دمای طبیعی بدن مانند تب نیز می تواند باعث تپش قلب در هنگام خواب شود. افرادی که تب دارند ممکن است علائمی مانند تعریق، لرز، خستگی عمومی و گرفتگی عضلات را تجربه کنند.

داروهای خاص

برخی از داروهای خاص، به ویژه محرک ها، می توانند باعث تپش قلب در هنگام خواب شوند. تپش قلب می تواند یکی از عوارض جانبی هر یک از داروهای زیر باشد:

استروئیدهای استنشاقی: مانند اسپری هایی که مردم برای درمان آسم استفاده می کنند.

سودوافدرین: این یک ماده رایج در داروهای سرماخوردگی است.

ریتالین و آدرال: برای درمان علائم اختلال کمبود توجه بیش فعالی استفاده می شود.

برخی از داروهای تیروئید

افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند باید بروشورهای راهنمای خود را مطالعه کنند یا با داروساز تماس بگیرند و اطلاعات لازم را در مورد عوارض جانبی داروهای مورد استفاده بر قلب به دست آورند.

تپش قلب در هنگام خواب یا بیداری در بیشتر موارد جای نگرانی ندارد و علائمی که در چند لحظه بهبود می یابند و برطرف می شوند معمولاً نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر در هنگام خواب یا بعد از بیدار شدن به طور منظم تپش قلب را تجربه می کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. همچنین، توجه به علائم دیگری که در طول خواب تجربه می کنید، می تواند به روند تشخیص و درمان یک عارضه احتمالی کمک کند.

درمان هر بیماری پزشکی در بیشتر موارد به درمان تپش قلب و بهبود عوارض آن کمک می کند.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود در طول خواب دچار تنگی نفس و تپش قلب شویم. تنگی نفس و تپش قلب می تواند نشانه بیماری قلبی و ریوی باشد. گاهی اوقات شرایطی مانند آپنه خواب، آلرژی یا اضطراب نیز باعث آن می شود. تپش قلب در هنگام خواب ناشی از احساس نبض قوی در قفسه سینه، گردن یا سر است که خوشبختانه اغلب خطر جدی نیست. با ما بمان.

آنچه در این مقاله می خوانید:

چرا هنگام خواب دچار تنگی نفس می شویم؟

تنگی نفس دشواری یا ناراحتی هنگام تنفس را توصیف می کند. فرد احساس شل شدن در قفسه سینه می کند و نمی تواند هوای کافی دریافت کند. تنگی نفس شایع‌ترین علامت نارسایی قلبی است، اما می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، آلرژی، آپنه خواب، اضطراب، آمفیزم یا کم خونی شدید باشد. اگر دچار تنگی نفس شدید یا ناگهانی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در ادامه، تمام علل احتمالی تنگی نفس در خواب را بررسی کرده ایم:

1) تنگی نفس به دلیل مشکلاتی در ریه ها مانند:

لخته خون

تورم و تجمع مخاط

بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)

ذات الریه

فشار خون بالا

سایر بیماری های ریوی

۲) مشکلات راه های هوایی منتهی به ریه ها که باعث تنگی نفس می شود

مجاری هوا در بینی، دهان یا گلو مسدود شده است

خفگی به دلیل گیر کردن چیزی در مجاری تنفسی

تورم در اطراف تارهای صوتی

آسم

3) تنگی نفس ناشی از مشکلات قلبی از جمله موارد زیر

درد قفسه سینه به دلیل جریان خون ضعیف در رگ های خونی قلب

حمله قلبی

نقص قلبی از بدو تولد

نارسایی قلبی

اختلال در ریتم قلب

4) سایر علل تنگی نفس

آلرژی

ارتفاعات بالا که در آن اکسیژن کمتری در هوا وجود دارد

گرد و غبار موجود در محیط

پریشانی عاطفی، مانند اضطراب

مورد وحشت

ورزش

هنگامی که نارسایی قلبی به تدریج رخ می دهد، تنگی نفس نیز به تدریج رخ می دهد که تشخیص آن را دشوار می کند. اما افرادی که نارسایی قلبی شدیدتر دارند با حداقل ورزش دچار تنگی نفس می شوند.

ارتباط آسم با تنگی نفس چگونه است؟

اپیزودهای مکرر تنگی نفس ناگهانی در شب یا در ساعات اولیه صبح یکی از علائم بارز آسم است. علائم دیگر شامل سرفه و خس خس سینه است. اگر در شب علائم مکرر آسم دارید، آسم شدیدتر و کمتر قابل کنترل است. هنگامی که حمله آسم رخ می دهد، پوشش مجاری تنفسی متورم می شود و ماهیچه های اطراف راه های هوایی منقبض می شوند و میزان هوایی که می تواند از آن عبور کند کاهش می یابد. اگر راه‌های هوایی حساس دارید، علائم آسم می‌تواند با تنفس در محیط‌هایی که حاوی مواد آلرژی‌زا مانند گرد و غبار، گرده گل، دود تنباکو یا موی حیوانات است نیز ایجاد شود.

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند به رفع تنگی نفس در شب کمک کند؟

اگر تنگی نفس شبانه با میزان آلرژن های موجود در هوا مرتبط باشد، استفاده از دستگاه تصفیه هوا در هنگام خواب کمک می کند. در غیر این صورت حتما با پزشک مشورت کنید. این روش هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مبتلا به آسم معتبر است. اکثر دستگاه های تصفیه هوا مواد حساسیت زا را روی فیلترها به دام می اندازند، اما برخی از آنها دارای فناوری جدیدی هستند که می تواند آلرژن های موجود در هوا را از بین ببرد. این فناوری که اکسیداسیون الکتروشیمیایی نامیده می شود، آلاینده ها را برای تصفیه هوا تجزیه می کند. استفاده از این وسایل مفیدتر است.

تپش قلب در هنگام خواب

ضربان قلب با تعداد انقباضات (ضربان) قلب در دقیقه اندازه گیری می شود. ضربان قلب بسته به نیازهای فیزیکی بدن، از جمله نیاز به دریافت اکسیژن و دفع دی اکسید کربن، می تواند متفاوت باشد. تاکی کاردی ضربان قلب سریعی است که در حالت استراحت بیش از 100 دور در دقیقه تعریف می شود. برادی کاردی ضربان قلب پایینی است که در حالت استراحت کمتر از 60 ضربه در دقیقه تعریف می شود. در طول خواب، ضربان قلب آهسته در حدود 40 تا 50 دور در دقیقه معمول است و طبیعی تلقی می شود. هنگامی که قلب به طور منظم نمی تپد، به آن آریتمی قلبی می گویند. ناهنجاری های ضربان قلب گاهی اوقات نشان دهنده بیماری است.

چرا هنگام خواب تپش قلب را تجربه می کنیم؟

تپش قلب باعث می شود احساس کنید قلب شما خیلی سریع می زند. تپش قلب در قفسه سینه، گلو یا گردن احساس می شود. تپش قلب در خواب گاهی آزاردهنده یا ترسناک است، اما معمولاً جدی یا مضر نیست و معمولاً خود به خود از بین می رود.

1- علل تپش قلب در خواب که ارتباطی با مشکلات قلبی ندارد:

احساسات قوی مانند اضطراب، ترس یا استرس

فعالیت بدنی شدید

مصرف کافئین، نیکوتین، الکل

شرایط پزشکی از جمله بیماری تیروئید، هیپوگلیسمی، کم خونی، فشار خون پایین، تب و کم آبی بدن

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری یا درست قبل از یائسگی. گاهی اوقات تپش قلب در دوران بارداری نشانه کم خونی است.

مصرف برخی داروها، از جمله قرص های لاغری، ضداحتقان ها، داروهای استنشاقی آسم، داروهای کم کاری تیروئید و داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و آمفتامین ها.

سطوح غیر طبیعی الکترولیت بدن

برخی از افراد هنگام خواب پس از وعده های غذایی پر کربوهیدرات، قند یا چربی، یا پس از خوردن غذاهای سرشار از مونوسدیم گلوتامات (MSG)، نیترات یا سدیم، تپش قلب را تجربه می کنند. برخی مکمل های گیاهی و غذایی و همچنین آلرژی های غذایی نیز باعث تپش قلب می شوند.

مرتبط:  چرا با روش گلخانه ای می توان هر محصولی را پرورش داد

شایع ترین نوع تپش قلب که مربوط به قلب شما نیست زمانی رخ می دهد که شما خم می شوید زیرا فشار شکم افزایش می یابد و سپس به مری که پشت دهلیز چپ قلب شما قرار دارد منتقل می شود و باعث تپش قلب می شود.

یکی دیگر از عواملی که باید در هنگام تجربه تپش قلب در شب در نظر گرفت این است که این تپش قلب در طول روز اتفاق می‌افتد، اما به دلیل سطح صدای پایین‌تر و حواس‌پرتی کمتر در هنگام خواب، تنها در شب متوجه آن می‌شوید.

۲- تپش قلب در خواب گاهی نشانه بیماری قلبی است

بیماری های قلبی که علائم آن تپش در هنگام خواب است شامل موارد زیر است:

حمله قلبی

بیماری عروق کرونر

نارسایی قلبی

مشکلات دریچه قلب

مشکلات عضله قلب

این بیماری های قلبی علاوه بر تپش قلب، باعث سرگیجه، درد قفسه سینه و غش می شود. در صورت مشاهده این علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان تپش قلب در خواب چیست؟

اگر پزشک دلیل جدی برای تپش قلب در هنگام خواب پیدا نکرد و آن را بی خطر دانست، به شما توصیه می کند از مواردی که باعث تپش قلب می شود خودداری کنید. استراتژی ها شامل موارد زیر است:

با تمرینات تمدد اعصاب و یوگا اضطراب و استرس را کاهش دهید. موقعیت استرس زا را رها کنید و سعی کنید آرام شوید.

مصرف الکل، نیکوتین، کافئین را به حداقل برسانید.

از داروهایی که به عنوان محرک عمل می کنند اجتناب کنید. گاهی لازم است مصرف داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی را قطع کنید.

رژیم غذایی خوبی داشته باشید.

اگر تغییر شیوه زندگی کمکی نکرد، ممکن است داروهایی مانند مسدود کننده کانال کلسیم یا مسدود کننده کانال تجویز شود.

اگر علت تپش قلب شما مربوط به بیماری قلبی باشد، به متخصص قلب ارجاع داده می‌شوید که با دارو یا سایر روش‌های درمانی درمان می‌شود.

دلایل بیدار شدن با تپش قلب و لرزش ناگهانی بدن: ممکن است در هنگام بروز این مشکل احساس ترس کنید، اما در بیشتر موارد، ضربان قلب قوی، سریع و نامنظم که در هنگام خواب رخ می دهد، عمدتاً به دلیل اتفاقات و شرایط ما است. روز قبل به ماندن در سرویس بهداشتی Magerta ادامه دهید.

به عنوان مثال: استرس و اضطراب زیاد در طول روز می تواند یکی از بزرگترین علل تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب باشد. البته این مشکل همیشه به این سادگی نیست و اگر در طولانی مدت عود کند، می تواند نشانه یک بیماری خطرناک باشد.

علل تپش قلب ناگهانی و ضربان نامنظم قلب در هنگام خواب

کاربر گرامی اما حتی اگر فقط یک بار برای شما اتفاق بیفتد توصیه می کنیم با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید و در صورت عدم کنترل، می تواند به شدت برای شما خطرناک باشد!

تپش قلب در هنگام خواب ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما معمولاً فعالیت ها و اتفاقاتی که در طول روز برای ما می افتد باعث تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب می شود!

عوامل موثر بر ضربان قلب و نبض قوی

چرا در خواب تپش قلب دارم

۱. مصرف داروهای مختلف

در برخی افراد مصرف داروهای مختلف می تواند باعث این امر شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف دارو با پزشک متخصص مشورت کنید و هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید.

اگر مشکل تیروئید دارید و دارو مصرف می کنید، ممکن است چند لحظه پس از بیدار شدن از خواب دچار تپش قلب شوید. زیرا برخی از داروهای تیروئید باعث تپش قلب می شوند.

برخی از داروهای مرتبط با سرماخوردگی نیز در صورت مصرف می توانند چنین مشکلی ایجاد کنند. بهترین کار این است که مطمئن شوید داروها را از جای مطمئنی تهیه کرده اید و در هنگام خرید، اطلاعات لازم را در مورد عوارض آنها به دست آورید!

۲. داشتن استرس و اضطراب بیش از اندازه

داشتن استرس و اضطراب برای همه انسان ها امری عادی است و هر فردی می تواند این مشکل را در طول زندگی خود تجربه کند. اما اگر بیش از حد معقول استرس و اضطراب احساس می کنید، به احتمال زیاد خود را دچار مشکل خواهید کرد.

یکی از این مشکلات می تواند تپش قلب ناگهانی در هنگام خواب و بعد از بیدار شدن از خواب باشد! با افزایش میزان استرس، بدن شما هورمون هایی ترشح می کند که در نهایت باعث تپش قلب می شوند.

بیشتر علل تپش قلب و لرزش بدن در خواب به اضطراب و استرس مربوط می شود. فشار کاری بالا، مسائل مالی و خانوادگی، نداشتن مهارت کافی مدیریت زندگی و عوامل مختلف دیگر می تواند در افزایش سطح استرس شما موثر باشد.

شما باید بتوانید با تمام این مسائل کنار بیایید و اجازه ندهید که به شما صدمه بزنند. استرس و اضطراب می تواند مشکلات و بیماری های طولانی مدت زیادی برای شما ایجاد کند و برای شما خطرناک باشد!

✅ معمولا افرادی که تحت استرس بیش از حد هستند و تپش قلب دارند علائم زیر را نشان می دهند:

تنگی نفس شدید

حالت تهوع

خیره کننده

نگرانی های بیش از حد

مطالب پیشنهادی: بهترین راه های کاهش استرس

۳. کمبود خواب از علت های تپش قلب

کمبود خواب یکی دیگر از عوامل مهم در تپش قلب است. نداشتن خواب کافی و مناسب فقط باعث مشکلات قلبی نمی شود، بلکه می تواند بر هر قسمت از بدن شما تأثیر بگذارد.

کمبود خواب و تپش قلب نشانه چیست

اختلالات عصبی، افسردگی، بی قراری، پرخاشگری، فشار خون بالا و سرطان از دیگر نکات منفی کمبود خواب هستند. اگر به اندازه کافی نخوابید، ممکن است به یکی از بیماری های ذکر شده مبتلا شوید!

✅ اگر مطمئن نیستید که کم خواب هستید یا خیر، همین الان علائم زیر را در خود بررسی کنید.

خستگی مفرط

عملکرد و کارایی ذهن را کاهش دهید

کسالت

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، باید به میزان خواب توجه بیشتری داشته باشید. ما نمی گوییم که باید ساعت 9 شب به رختخواب بروید. اما بیدار بودن تا ساعت 2 یا 3 صبح اصلا برای شما خوب نیست!

پیشنهاد می کنیم هر شب ساعت 23:30 بخوابید تا بتوانید صبح زود از خواب بیدار شوید و دست به کار شوید و سلامت خود را بهبود ببخشید!

۴. ورزش غیر اصولی و لرزش بدن در خواب

احتمالاً عادت دارید هر روز برای بهبود سلامت، شادابی و شادابی خود برای ورزش وقت بگذارید. ما به شما تبریک می گوییم!

اما اگر اصول تمرین را ندانید، در خطر آسیب دیدن خود هستید. منظور ما از این آسیب، آسیب یا شکستن دست و پا نیست. قصد ایجاد مشکلاتی مانند تپش قلب است.

اگر در حین ورزش تعادل خود را حفظ نکنید (حتی یک پیاده روی ساده) و سعی کنید بیش از حد توان خود ورزش کنید، ممکن است شاهد افزایش شدید ضربان قلب باشید! انجام این کار طولانی مدت می تواند بر عملکرد قلب شما تأثیر منفی بگذارد و باعث شود که حتی در شرایط عادی نیز افزایش ضربان قلب و تپش قلب را تجربه کنید.

ورزش کردن

همچنین ممکن است هنگام خواب برای شما اتفاق بیفتد. بهتر است با یک مربی ورزشی مشورت کنید و از او بخواهید که شما را راهنمایی کند. مشاور ورزشی می تواند با توجه به شرایط بدنی شما برنامه ای برای شما تنظیم کند تا با این کار ضربان قلب شما بیش از حد افزایش پیدا نکند و مشکلات خطرناکی ایجاد نکند!

مرتبط:  چرا از فلز آهن به طور گسترده در تولید وسایل یک کارخانه کاغذ سازی استفاده می کنند

۵. اضافه وزن از علت های تپش قلب در خواب

البته، هر چه وزن شما بیشتر باشد، قلب شما برای تامین خون به تمام قسمت های بدن شما سخت تر کار می کند. فعالیت بیش از حد قلب به دلیل اضافه وزن می تواند برای شما مشکلاتی مانند تپش قلب در هنگام خواب ایجاد کند.

بهتر است در این مورد با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و اگر اضافه وزن دارید از او بخواهید برنامه ای برای کاهش وزن به شما بدهد. هرچه وزن شما مناسب تر و متعادل تر باشد، قلب شما سالم تر خواهد بود و در خواب و بعد از بیدار شدن از خواب تپش قلب نخواهید داشت!

💡 پیشنهاد مقاله برای شما: رژیم دانمارکی برای کاهش وزن در هالیوود

۶. علت تپش قلب در خواب : دیابت

دیابت نقش بسیار مهمی در تپش قلب و به طور کلی بروز بیماری های قلبی عروقی دارد و یکی از عوامل تپش قلب در خواب است! در واقع، افزایش و کاهش قند خون در بدن شما می تواند باعث اضطراب شود که در نهایت منجر به مواردی مانند تپش قلب می شود.

همچنین، اگر قند خون خود را به طور ناگهانی کاهش دهید، ممکن است سردرد و حالت تهوع شدید را تجربه کنید. بنابراین، اگر دیابت را جدی نگیرید، ممکن است در آینده نزدیک دچار مشکلات خطرناکی شوید که دیگر قابل جبران نباشد.

۷. کابوس!

ممکن است برای شما جالب باشد. اما یکی از دلایل تپش قلب ناگهانی در خواب می تواند خواب های بد یا کابوس باشد!
بخشی از علت کابوس های شبانه نیز مربوط به فعالیت های روزمره و اتفاقات سخت و وحشتناکی است که در طول روز با آن ها روبرو بوده ایم.

وقتی کابوس می بینید، ضربان قلبتان تندتر می شود و با لرزیدن از خواب بیدار می شوید. این لرزش ها معمولا لحظه ای هستند و بعد از چند دقیقه اثرات آن کاملا از بین می رود!

تپش قلب و لرزش بدن معمولاً همزمان اتفاق می افتد و دلایل یکسانی دارد. البته عوامل خاصی مانند مصرف نیکوتین و کافئین می توانند مستقیماً باعث لرزش بدن شما شوند.

درمان خانگی تپش قلب ناگهانی هنگام خواب

اگر در هنگام خواب یا بعد از بیدار شدن دچار تپش قلب یا لرزش شدید بدن شدید، زیاد نگران نباشید. اول از همه باید خودتان بررسی کنید که آیا عواملی مانند استرس یا کم خوابی که در روز قبل ذکر شد را داشته اید یا خیر؟

اگر این علائم و مشکلات را دارید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می توانید خودتان را در خانه درمان کنید!

برای درمان تپش قلب می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

استرس و اضطراب را از خود دور کنید!

یکی از بزرگترین دلایل لرزش بدن و تپش قلب استرس و اضطراب است. این دو مورد می توانند به معنای واقعی کلمه زندگی شما را نابود کنند و مانع موفقیت و پیشرفت شما شوند. بنابراین بهتر است آنها را به سرعت از زندگی خود خارج کنید!

راه های مختلفی برای کاهش و جلوگیری از استرس و اضطراب وجود دارد:

تنفس عمیق !

مدیتیشن

زیاد درگیر مشکلات نشوید

ورزش

عوامل ایجاد استرس و اضطراب را روی کاغذ بنویسید!

خنده

در صورت لزوم با روانشناس مشورت کنید!

خودسرانه دارو مصرف نکنید!

برخی از داروها عملکرد واضحی دارند و استفاده از آنها بدون مشورت پزشک اشکالی ندارد. اما بهتر است قبل از استفاده از آنها تحقیقات لازم را انجام دهید!

تمام داروهایی که مصرف می کنید حاوی مواد شیمیایی هستند و دارای عوارض جانبی هستند که باید قبل از استفاده از آنها آگاه باشید. همچنین برخی از داروها حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد و ضربان قلب شما را افزایش دهد.

در صورت مصرف دارو و تپش قلب و لرزش مداوم بدن، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

سیگار کشیدن ممنوع!

در مضرات سیگار شکی نیست. بنابراین بهتر است توضیح بیشتری در مورد آن داده نشود. اگر سیگار نمی کشید، به شما تبریک می گویم!

اما اگر به دخانیات اعتیاد دارید، اکیداً به شما توصیه می کنیم که این عادت مضر را ترک کنید. نه تنها به قلب و سایر اندام های خود آسیب می رسانید. اما شما همچنین در معرض آسیب های جبران ناپذیری به خانواده خود هستید!

در ابتدا، ترک سیگار دشوار است. در مجموع، ترک یک عادت بد بسیار سخت است و ما آن را دریافت می کنیم. اما اگر به سلامت خود و خانواده تان اهمیت می دهید، همین امروز سیگار را ترک کنید.

نوشیدنی ها و مواد کافئین دار را در حد اعتدال مصرف کنید!

درباره نوشیدنی هایی که مصرف می کنید و موادی که در طول روز استفاده می کنید تحقیق کنید. برخی از آنها ممکن است حاوی کافئین باشند که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مشکلات قلبی عروقی و تپش قلب شود.

مواد کافئین دار

اگر از مواد کافئین دار استفاده می کنید و مدام هنگام خواب تپش قلب و لرزش بدن دارید، بهتر است برای مدتی مصرف این مواد را قطع کنید. سپس بررسی کنید که آیا مشکل از مصرف این مواد است یا خیر!

ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید!

ما ورزش و خواب کافی را با هم ترکیب کرده ایم، زیرا آنها می توانند برای شما معجزه کنند! شما می توانید از این ترکیب شگفت انگیز نه تنها برای سلامت قلب، بلکه برای سلامت کل بدن خود استفاده کنید.

شما نیازی به رفتن به باشگاه یا انجام ورزش های سخت ندارید. با پیاده روی روزانه 30 دقیقه تا 1 ساعت می توانید سلامت خود را تضمین کنید. البته باید به رژیم غذایی خود هم توجه کنید!

خواب نیازی به تعریف ندارد و یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. اگر تعجب می کنید که چرا افراد موفق و بزرگ اینقدر سالم و شاد هستند، باید به شما بگوییم که مهمترین دلیل خواب کافی است.

سعی کنید 8 ساعت در شبانه روز بخوابید تا تپش قلب خود را از بین ببرید و سالم و شاداب باشید!

آیا به خاطر پریدن از خواب با تپش قلب، نیاز است به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید و به طور کامل از شر این مشکل خلاص شوید. اما همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم گاهی تپش قلب و لرزش بدن می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد که در این صورت باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

اگر تپش قلب شما با تنگی نفس یا درد شدید قفسه سینه همراه است، باید خیلی سریع به بیمارستان بروید یا با اورژانس تماس بگیرید. هر اتفاق بدی ممکن است برای شما بیفتد، به همین دلیل باید خیلی سریع عمل کنید تا از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنید!

هیچ کس بهتر از یک پزشک دلیل تپش قلب در هنگام خواب را به شما نمی گوید و این مقاله فقط برای افزایش اطلاعات عمومی و آموزشی است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام! مقاله بسیار خوبی بود. اطلاعات کاربردی زیادی داشت و کلی بهم کمک کرد که بفهمم چرا اینطوری میشم. دست مریزاد به نویسنده و خدا قوت!

  2. این مقاله خیلی جالب بود. من همیشه متوجه نمیشدم چرا وقتی از خواب بیدار میشم تپش قلب دارم. حالا با خوندن این مقاله بهتر متوجه شدم. ممنون از شما بابت این مقاله خوب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا