چرا جسد روی اب میماند

چرا جسد روی آب شناور می ماند؟

اغلب اتفاق می افتد که فردی در حالی که سعی می کند روی آب شناور بماند غرق می شود. از طرفی بدن انسان پس از مدتی معین روی آب شناور می ماند.

طبق قانون ارشمیدس وقتی جسمی در آب قرار می گیرد، جایگزین همان حجم آب می شود. اگر وزن جسم برابر یا کمتر از وزن آب جایگزین آن باشد، جسم روی آب شناور می شود. برای مثال چوب پنبه و چوب روی آب شناورند. زیرا وزن آنها از وزن آب و حجم آنها کمتر است. از طرفی اجسامی که وزن آنها بیشتر از وزن آب و حجم آنها بیشتر است در آب فرو می روند و فرو می روند.

وزن بدن انسان کمتر از وزن آب است. به همین دلیل جسمی که در آب قرار می گیرد برای چند ثانیه روی آب شناور می ماند. اما وقتی آب وارد بدن می شود، وزن میت از وزن آب بیشتر می شود و در آب فرو می رود. پس از مدتی بدن شروع به انبساط می کند و حجم آن افزایش می یابد. در این صورت وزن آبی که جایگزین میت می شود بیشتر از وزن میت است. به همین دلیل بدن بالا می آید و روی آب شناور می ماند.

مراجع

کتاب چرا، چگونه، چگونه؟ نوشته شده توسط دکتر سونیتا گوپتا و دکتر نینا آگراوال. ترجمه پریسا همایون روز و پریچر همایون روز. مؤسسه انتشارات و پژوهشی ذکر. جولای 2013.

نمایش بیشتر در حال بار گزاری ….

رجوع به: 328065

سوال

پاسخ

به طور کلی، هر چیزی با چگالی کمتر از آب به سطح می‌آید و هر چیزی با چگالی بیشتر از چگالی آب که 1 گرم بر سانتی‌متر مکعب است، فرو می‌رود. رابطه چگالی d=m/V است. انسان زنده یا مرده مرتکب همان جرم می شود. اما مرده حجم بیشتری دارد (مثل اینکه مرده باد می کند)، زیرا مرده ماهیچه های خود را منقبض نمی کند، بلکه انسان زنده ماهیچه های خود را منقبض می کند و بنابراین حجم او کمتر می شود. هر چه مخرج کسر بالا که حجم است بیشتر باشد، چگالی کمتر است. به همین دلیل، چگالی یک فرد متوفی به دلیل مخرج بزرگتر کسری بالا، کمتر از چگالی آب می شود و روی آب شناور می شود. شما می توانید این تجربه را در استخر شنا داشته باشید.

پیروز و سربلند باشید.

مشاور: خانم ایلی سوال: سه شنبه 1385/08/30 پاسخ: جمعه 9/3/1385 دبیرستان | نامشخص 18 ساله شیمی تعداد بازدید: 1003 بار

کلید واژه ها:

آخرین توصیه

پاسخ منتخب

در پاسخ به: {{reply.reply_to.name }}

در پاسخ به

این پیام حذف شده است.

مرتبط:  چرا گوشی لمسی با مهر کار میکند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا