چرا به مشاور مراجعه می کنیم

اختلالات و مشکلات روانی از جمله عوامل کاهش دهنده سلامت روانی جامعه است که متأسفانه با توجه به توسعه علمی و اقتصادی کشورها افزایش یافته و در مواقع بحرانی و اپیدمی هایی مانند کرونا بدتر شده است. از همه مهمتر بر اساس مطالعات پژوهشگران روانشناسی طی دو سال گذشته، با توجه به ایجاد و شیوع ویروس کرونا، می توان تشدید و گسترش اختلالات عاطفی، اعتیاد، طلاق، ناسازگاری های فردی و اجتماعی را مشاهده کرد.

از یک سو به منظور دستیابی به سلامت روان، کیفیت زندگی و رفاه و از سوی دیگر به منظور پیشگیری، شناسایی و درمان انواع اختلالات روانی یا آسیب های روانی اجتماعی، خدمات مشاوره و روان درمانی توسط متخصصان مشاوره، روانشناسی و روان درمانی. امروز 18 اردیبهشت ماه به عنوان روز روانشناس و مشاور نامگذاری شده است و عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان درباره دلایل مراجعه به مشاور و همچنین ویژگی ها از سوی روانشناس حاذق توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر رضا سلطانی شال در گفت وگو با ایسنا، درباره نقش مشاور، روانشناس و روان درمانگر در سلامت روان جامعه اظهار کرد: در هر جامعه ای نیاز به متخصص در ابعاد مختلف وجود دارد. همانطور که انسان در هر یک از جنبه های معنوی، زیستی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به متخصصان معنوی، پزشکی، جامعه شناسی، سیاسی، انسان شناس و اقتصاد دان مراجعه می کند، در جامعه توسعه یافته نیز باید چنین باشد. بعد روانشناختی باید برای بررسی سوالات و مشکلات روانشناختی به کارشناسان ذیصلاح که مشاور، روانشناس و روان درمانگر هستند مراجعه کنند.

نقش مشاور و روانشناس در ارتقای سلامت روان جامعه

وی افزود: در فرهنگ معنوی ما نیز بر این امر تأکید شده است، چنان که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: «هیچ مظهر مشورت نیست، هیچ پشتوانه و سختی کار، قابل اعتمادتر از مشورت نیست». در واقع فرد برای تصمیم گیری، داشتن اعتماد به نفس برای انجام کارها، برنامه ریزی برای زندگی و بالاتر از همه حفظ و ارتقای سلامت روانی خود باید به متخصصانی مراجعه کند که در زمینه روانشناسی، آسیب شناسی روانی و روان درمانی متخصص با روان انسان هستند. و ابعاد آن و همچنین لایه های مختلف آن در شناسایی اختلالات روانشناختی و درمان آنها در حوزه تخصصی خود کاملاً آشنا و مطلع هستند.

یکی از اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان افزود: مشاوران، روانشناسان و روان درمانگران می توانند ابتدا اختلالات و آسیب های روانی را شناسایی و تشریح کنند و سپس با تحلیل و تبیین و تدوین برنامه درمانی به تنظیم و درمان آنها کمک کنند. بنابراین مشاوران، روانشناسان و روان درمانگران می توانند مشکلات، اختلالات و آسیب های روانی افراد را شناسایی کرده و راهکارهای مناسبی برای درمان آن ها ارائه دهند و در نهایت به ارتقای سلامت روان افراد جامعه کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟ وی ادامه داد: گاهی مددجو درگیر اختلال، آسیب، استرس، سردرگمی و اضطراب می شود که باید برطرف شود. در این موارد مشاور یا روانشناس می تواند کمک بزرگی باشد. زیرا در ابتدا متخصص با توجه به ریشه های تاریخی، خانوادگی و محیطی مشکل را شناسایی می کند، سپس با مراجعه به لایه ها و عوامل مختلف ایجاد کننده مشکل، فرد را آگاه می کند، طرح درمانی را برای رفع آن پیشنهاد می کند. . بنابراین، یک مشاور یا روانشناس می تواند در شناسایی، توصیف، تجزیه و تحلیل و درمان یک اختلال یا مشکل روانی مفید باشد.

دلایل مراجعه به مشاور و روانشناس

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: از سوی دیگر برخی افراد برای بهبود کیفیت زندگی، رفاه، افزایش مهارت های روانی، افزایش شادی و عزت نفس، بهبود روابط اجتماعی، بهبود اثربخشی فردی و اعتماد به نفس به مشاور یا روانشناس مراجعه می کنند. . -اعتماد به نفس و خودشناسی . مراجعه به مشاور یا روانشناس متخصص برای این دو دسته از خدمات سلامت روان در واقع به دو جریان غالب روانشناسی اشاره دارد.

سلطانی شعل افزود: روانشناسی منفی بر اختلالات، آسیب‌ها، بلایا، تنش‌ها و آشفتگی‌ها، اضطراب‌ها و استرس‌ها و شناسایی، توصیف، تبیین، تحلیل و درمان آن‌ها تمرکز دارد، اما از سوی دیگر روان‌شناسی مثبت‌گرا بر استعدادها، توانایی‌ها و شناخت تمرکز دارد. تمرکز بر توسعه قابلیت های نهفته انسان ها و طراحی و تدوین راه حلی برای شناخته شدن، بهبود و ارتقای این استعدادها بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در روانشناسی مثبت گرا، شادکامی، عزت نفس، خودکارآمدی، اعتماد به نفس، مهارت های بین فردی و سایر ویژگی های رشد محور تقویت می شود و در نتیجه بهزیستی، بهبود روابط و کیفیت زندگی افزایش می یابد. بهبود یافته اند. بنابراین زمانی که فرد با مشکل و اختلال روانی مواجه می شود می تواند برای دریافت روان درمانی به مشاور یا روانشناس مراجعه کند و در صورت تمایل به بهبود ویژگی های رشد محور خود نیز می تواند برای دریافت روان درمانی به مشاور یا روانشناس مراجعه کند. . به روز رسانی برنامه های مداخله

تجربه یک رابطه آسیب زا؛ یکی از علل اصلی اختلالات روانی در انسان است

یکی از اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان در پاسخ به این سوال که در چه مواردی مشاوره گرفتن اهمیت بیشتری دارد؟ وی بیان کرد: بر اساس مطالعات متعددی که در جوامع و فرهنگ‌های مختلف انجام شده است، مشخص شده است که بیشتر مشکلات، اختلالات، آسیب‌ها، آشفتگی‌ها و تنش‌هایی که افراد تجربه می‌کنند محصول یک رابطه اجتماعی آسیب‌زا یا یک محیط خانوادگی ناکارآمد است. در واقع یکی از علل اصلی اختلالات روانی در افراد، تجربه یک رابطه آسیب زا در دوران کودکی، در محیط خانواده، بین همسالان یا پس از ازدواج است. بنابراین، می‌توان گفت که اغلب مراجعانی که به خدمات روان‌شناختی مراجعه می‌کنند، هر یک از آنها نوعی بستر یا فضای ارتباطی آسیب‌زا را تجربه می‌کنند، مانند یک دوستی دردناک، یک کودکی شکست‌خورده، گروهی از همسالان تنها، یک رابطه ناکارآمد. خانواده، یا ازدواج ناموفق، و در نتیجه رنج می برد.

وی ادامه می دهد: بنابراین در اکثر مواقع مشکلات مربوط به اختلالات ارتباطی برای مشاوره مهم است و در واقع اکثر افرادی که به مشاور یا روانشناس متخصص مراجعه می کنند در هر مقطع زمانی دچار عدم توسعه و توسعه ارتباطات شده اند. زندگی آنها. .

این روانشناس بیان کرد: امروزه مهارت های بین فردی و ارتباطی و بهبود و بهبود ارتباط آن ها یکی از مهم ترین مشکلاتی است که مراجعان ما با آن مواجه هستند.

رضا سلطانی شعل با تاکید بر اینکه بین مشاوره و روان درمانی تفاوت ظریفی وجود دارد، تاکید کرد: مشاوره یک فرآیند ارتباطی تخصصی و حرفه ای بین مراجعه کننده و مشاور است که در آن مشاور با بررسی و تجزیه و تحلیل نقاط ناشناخته فرد را شناسایی می کند. اختلال مددجو و از طریق تعامل و ارتباط حرفه ای با مراجع، راه حل یا درمان لازم را ارائه می دهد.

تفاوت مشاوره و روان درمانی

در پاسخ به این سوال که نصیحت شامل چه مواردی می شود؟ وی بیان کرد: مشاوره می تواند به حوزه های مختلفی مانند خانواده، تحصیل، ازدواج، پیش از ازدواج، ارتباطات، مهارت های کشاورزی، فرزندپروری و شغلی مربوط باشد. بنابراین یک جریان فعال و پویا بین مشتری و مشاور است که از طریق آن مشتری از مشکلات خود آگاه می شود و اهداف خود را در زندگی شناسایی و اولویت بندی می کند.

وی در خصوص تفاوت مشاوره و روان درمانی گفت: مشاور در اغلب موارد به دنبال پیشگیری از بروز مشکلات و فشارهای روانی و رفع آنها است، اما روان درمانگر با اختلالات و آسیب های روانی سروکار دارد و برای مدت طولانی با مشتریان تعامل دارد. با این حال، جنبه های مشترک زیادی بین مشاوره و روان درمانی وجود دارد، زیرا هم مشاور و هم روان درمانگر به دنبال ایجاد یک رابطه درمانی و موثر بین خود و مراجع هستند، تأثیر مثبتی بر طیف وسیعی از مراجعان دارند و احساسات مشتری را درک می کنند. و رفتارها قادر به ارائه راه حل های موثر هستند.

ویژگی های یک روانشناس توانمند و یک جلسه مشاوره موفق

این عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در پاسخ به این سوال که یک جلسه مشاوره خوب یا یک مشاور و روانشناس توانمند چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ وی بیان کرد: جلسه روانشناسی خوب که به آن جلسه مشاوره یا روان درمانی می گویند، جلسه ای است که در آن گوش دادن فعال باشد، قضاوتی صورت نگیرد، توجه مثبت بی قید و شرط و بدون قید و شرط به مراجعه کننده، انعکاس احساسات و محتوا باشد. صحبت های مشتری باید به خوبی انجام شود تا مشتری مطمئن شود که حرف ها و احساسات او به خوبی و درستی درک شده است. علاوه بر این، مشاور باید تعاملی همدلانه برقرار کند تا هر چه بیشتر دنیا را از دید مشتری ببیند و اگرچه صداقت و رازداری از مهمترین عناصر این جلسه است، اما به مراجع به عنوان یک انسان گرانبها نگریسته می شود. .

رضا سلطانی از شعل خاطرنشان کرد: مشاور خوب و شایسته فردی است که بتواند تعامل همدلانه داشته باشد، فعالانه به حرف های مراجع گوش دهد، آنها را قضاوت نکند و به طور صحیح و به گونه ای به مراجع بازخورد بدهد که مراجع احساس کند درک و شنیده شدن توسط درمانگر خود را دارد. یک مشاور خوب باید حوصله زیادی داشته باشد، شخصیتی معتدل و سالم داشته باشد و باید صداقت، رازداری و انگیزه عمیق انسان دوستانه را نشان دهد. بنابراین برخی از ویژگی های مناسب یک مشاور یا متخصص روانشناسی تربیتی نیست، بلکه ذاتی و درونی است و در واقع موهبتی است که خداوند مهربان در او به ودیعه گذاشته است. در واقع بهترین شرایط زمانی است که یک مشاور یا روانشناس با تخصص علمی مناسب در زمینه مشاوره، روانشناسی، آسیب شناسی روانی و روان درمانی، علاقه مند به حل مشکلات افراد، باهوش و با استعداد و بالاتر از همه از هوش کلامی بالایی باشد. سلامت روانی دارد و از نقاط ضعف و قوت خود آگاه است.

دلایل عدم مراجعه به مشاور و روانشناس

وی در پاسخ به این سوال که دلیل مراجعه نکردن به روانشناس یا روانپزشک چیست؟ وی بیان کرد: بسیاری از افراد بر این باورند که مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص مستلزم وجود یک اختلال روانی عمیق و جدی است در حالی که این تصور اشتباه است.

وی ادامه می دهد: امروزه یکی از دلایل اصلی عدم مراجعه به مشاور یا روانشناس ممکن است همین باور غلط رایج در مورد مشاوره و روان درمانی باشد. افراد با این دیدگاه از آنجایی که معمولاً برای حل مشکلات روانی به مشاور و روانشناس مراجعه نمی کنند باعث تعمیق و تشدید مشکل و اختلال می شوند و بر شدت و وسعت گرفتاری و اختلال می افزایند. چه به تروما یا آسیب تبدیل شود. از نظر روانی موثر است.

هزینه های بالای مشاوره و خدمات روانشناسی

سلطانی شال هزینه های بالای مشاوره و خدمات روانشناختی را یکی دیگر از عوامل عدم مراجعه به مشاور و روانشناس دانست و افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و عدم پوشش بیمه ای برای خدمات سلامت روان، دریافت مشاوره مشاهده می شود. و خدمات روانشناختی به تدریج به افراد با وضعیت اقتصادی متوسط ​​تا بالا محدود می شود و بسیاری از اقشار جامعه از این خدمات محروم می شوند که می تواند منجر به کاهش سلامت روان در بسیاری از جامعه ایران شود.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: یکی دیگر از دلایل عدم مراجعه به مشاور و روانشناس تجربه ناموفق جلسات مشاوره و روان درمانی است که می توان آن را به عواملی چون عدم تجربه روانشناس، ناتوانی علمی و یا عدم آگاهی مناسب نسبت داد. مهارت های ارتباطی که مستلزم آن است که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تحت کنترل دقیق قرار گیرد تا افراد واجد شرایط علمی، اخلاقی و شخصی در مراکز مشاوره و روان درمانی مشغول به کار شوند.

مرتبط:  چرا وقتی چیزی دانلود میکنم باز نمیشه

یافتن و انتخاب یک مشاور و روانشناس موثر یکی از دشوارترین مباحث روان درمانی است.

این روانشناس در پاسخ به این سوال که چگونه می توان یک مرکز مشاوره و روان درمانی مناسب پیدا کرد؟ وی بیان کرد: یکی از سخت ترین موضوعات روان درمانی و مشاوره، یافتن و انتخاب یک مشاور و روانشناس قابل اعتماد و موثر و همچنین فردی است که بتوان به او اعتماد کرد و با طرح مشکلات فردی و اساسی خود، مشکل را حل کرد. در همین راستا، برای پیدا کردن یک روانشناس خوب، می توانید از متخصصی که می شناسید و به آن اعتماد دارید بپرسید، یا از دوستان یا اعضای خانواده بپرسید که روانشناس خوب کیست، یا از روانشناس که می شناسید، روانشناس یا مراجعی در این زمینه بپرسید. تجربه و تخصص. هر آنچه که می خواهید، یا می توانید اطلاعاتی را از واحد سلامت روان یا محل کار سازمان خود دریافت کنید، زیرا بسیاری از مشاغل سازمانی دارای بخش یا واحد سلامت روان برای کارکنان خود هستند.

وی افزود: مدارس و دانشگاه ها نیز منابع خوبی هستند و می توانید از گروه های علمی روانشناسی و مشاوره اطلاعات کسب کنید. اگر فرزند دانشجو دارید، می توانید با مشاور مدرسه یا مشاور تحصیلی آنها مشورت کنید و همچنین می توانید از اساتید روانشناس و اساتید مرکز خدمات سلامت روان دانشگاه بهره مند شوید. علاوه بر این، با پیشرفت روزافزون فناوری، می توانید از اینترنت برای یافتن یک روانشناس خوب استفاده کنید و با مطالعه و بررسی اظهارات، مطالب و صفحات او، انتخاب کنید.

انتهای پیام

اشاره؛ یکی از موضوعات مهمی که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است موضوع «مشاوره» است که بیش از گذشته در جامعه رواج یافته و طرفداران بیشتری را در جامعه جذب کرده است. به همین منظور جلسه ای را با دو نفر از کارشناسان این حوزه برگزار کردیم تا این موضوع را بررسی کنیم.

متنی که می خوانید قسمت اول گفتگوی یک و نیم ساعته ما با «حجت الاسلام والمسلمین مهدی عباسی، مشاور خانواده، رئیس مرکز مشاوره روحان و رئیس دفتر تبلیغات خانواده» است. دفتر» و «دکتر مبین صالحی، مشاور کودک و نوجوان و رئیس مرکز مشاوره طراوت بهشت» با عنوان «مشاوره؛ چرا و چگونه؟!» شرق

نگاه کن:

خانواده نیاز به ارتقای سطح دانش و مهارت های رسانه ای دارد

به نام خدا

ضمن عرض خیر مقدم به حاج آقای عباسی و حاج آقای صالحی از حضور شما در خبرگزاری حوزه به عنوان رسانه رسمی سمینارها بسیار سپاسگزارم.

در گذشته نگرش مثبتی نسبت به شورا وجود نداشت و برخی افراد تحت نظر بودند. اما هر چه زمان می گذرد اهمیت مشاوره برای همگان آشکارتر می شود و طبیعتا تمایل و پذیرش مردم و جامعه نیز بیشتر می شود; به همین دلیل این جلسه را برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه برگزار کردیم.

* به عنوان اولین سوال، چرا باید به مشاور مراجعه کنیم و چرا به مشاور نیاز داریم؟

– حجت الاسلام والمسلمین عباسی

به نام خدا

در زندگی انسان مسائل و مشکلاتی وجود دارد و معناشناسی زندگی می گوید که نمی توان زندگی بدون مشکل را تصور کرد.

سیستم کنترل انسانی که همان عقل انسان است، در واقع هسته مدیریتی شخصیت انسان را تشکیل می دهد و افراد برای حل این مشکلات، ارزیابی و نتیجه گیری، بررسی مشکلات و تصمیم گیری از فرآیندهای فکری و محاسبات خود استفاده می کنند.

در مواردی انسان با یک سری مشکلات روبه‌رو می‌شود که عمیق‌تر و پیشرفت می‌کند تا جایی که خود این سیستم درگیر می‌شود، یعنی ذهن درگیر می‌شود، عواطف و احساسات درگیر می‌شود و درگیری ذهن انسان به یک حد می‌رسد. نقطه. جایی که بر این عواطف و احساسات غلبه می شود. .

در این زمان، این عقل دیگر نمی تواند زیاد کار کند.

وجود چنین مشکلی در زندگی امری طبیعی است و همه ما چنین شرایطی را تجربه می کنیم.

وقتی احساسات تسخیر می شود، دیگر پردازش و ارزیابی وجود ندارد، همه چیز شکست می خورد، همه چیز ضعیف می شود. اینجاست که به قول بزرگان ما نیاز به ذهنی جدا و غیر مرتبط داریم.

ذهن متصل ما سیستم پردازش و ارزیابی است که خودمان در دسترس داریم و در سیستم روانشناختی ما است که این ذهن متصل تحت تاثیر احساسات، عواطف، خشم، غم و غیره قرار می گیرد.

اما ذهن منفصل در آرامش است. ذهن منفصل کجاست؟ این عقل در مقام مشاور است. او در حالت آرامی قرار دارد و می تواند مشکلات فرد را از بیرون ببیند و در این فضای آرام بررسی کند.

اینجاست که به یک مشاور نیازمندیم. از او بخواهیم، ​​از او بخواهیم و از ذهنی جداگانه و ذهنی دیگر که مشکل ما را از منظر دیگری می بیند، از او راهنمایی بخواهیم.

اینجاست که نیاز به مشاوره ثابت می شود. این ضرورت صرف نظر از همه برای همه توضیح داده شده است.

من به عنوان مشاور در زندگی ام مشکل دارم، اگر این مشکل را داشته باشم باید به ذهن منفصل مراجعه کنم. ذهنی دیگر در آرامش و متاثر از احساسات و مشکلات. به همین دلیل است که می گویند یکی از ویژگی های مشاور این است که آرام باشد و درگیر همان مشکل نشود. به عبارت دیگر، اگر فردی دچار اضطراب است و به مشاور مراجعه می کند، مشاور نباید در آن زمان احساس اضطراب کند.

اگر فردی افسرده است و به مشاور و روان درمانگر مراجعه می کند، یکی از ویژگی های آن مشاور در این شرایط این است که افسرده نیست زیرا به عنوان یک ذهن منفصل و به عنوان منبع اطلاعاتی وارد می شود که می خواهد از آن استفاده کند.

اگر چنین شد، تعبیر امیرالمومنین (علیه السلام) محقق می شود که می فرماید: «من در امر نصیحت به شما اعتماد ندارم». هیچ پشتیبانی قابل اعتمادتر از مشاوره وجود ندارد. هیچ منبع موثقی تر از این مشاور که با ذهنی جدا کار می کند وجود ندارد.

بنابراین اگر بخواهم اینجا را کاملا شخصی تفسیر کنم باید بگوییم که ما به مشکل برمی خوریم، ما مانده ایم که مشکلات را حل کنیم و برای حل مشکلات و مشکلات موانعی داریم و دلیل آن این است که مدیریت اصلی روانشناسی ما سیستم درگیر است و به همین دلیل است که مشکل ما حل نمی شود و راه حلی نمی یابیم. بنابراین باید این سوال را از زاویه ای دیگر بررسی کنیم، سوال را باید از زاویه ای دیگر بررسی کنیم. در اینجا به فردی نیاز داریم که دارای یک سری خصوصیات باشد که باید به آن رجوع کنیم و از نظرات آنها به عنوان مشاور استفاده کنیم.

* جناب آقای عباسی نکات خوبی را بیان کردند که چرا به مشاور نیاز داریم. اما یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری پیش بیاید این است که به کدام مشاور مراجعه کنیم؟ از این منظر یک مشاور باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا مشاور خوبی برای ما باشد؟

– دکتر صالحی

به نام خدا

از دعوت شما برای حضور در این جلسه تشکر می کنم و از آقای عباسی نیز تشکر می کنم.

به نظر می رسد یکی از مهمترین شاخص ها این است که خود مشاور مشکلی نداشته باشد. یا اگر مانند دیگران مشکلاتی برای او پیش آمد باید حواسش به آن باشد تا مشکلات شخصی در مشاوره هایش تاثیری نداشته باشد. یعنی وقتی وارد جلسه مشاوره می شود همه را پشت در می گذارد و وارد می شود و فقط مشاور است و مسائل شخصی او دیگر در آن جلسه وجود ندارد. . این سوال بسیار مهمی است

مشکل دیگر این است که باید یک سری امکانات داشته باشد. اگر این ویژگی ها را نداشته باشیم، نمی توانیم آنها را به ارجاع دهنده منتقل کنیم. این یک سری ویژگی های مثبت است، یک سری ویژگی هایی است که او باید داشته باشد. به عنوان مثال، یک مشاور امیدوار می تواند امید را به مراجعان خود منتقل کند که محور درمان است.

او باید خوش بین باشد، باید صبور باشد، باید آرام باشد. اینها ویژگی هایی است که در صورت داشتن آنها به داور منتقل می شود. بدون کلام و در واکنش های ما منتقل می شود. این بدان معناست که وقتی مشتری من عصبی است، باید او را درک کنم و با او همدردی کنم، واکنش های تکانشی و احساسی نشان ندهم و این باعث می شود که او احساس بهتری داشته باشد و سعی کند نمونه باشد.

یکی دیگر از خصوصیات مشاور خوب داشتن دانش کافی است; چون بحث کارشناسی است و بسیار مهم است.

مشاور در صورت نداشتن تخصص می تواند با یک مرجع تماس بگیرد. می تواند زندگی ها را نابود کند. با توصیه های غیر علمی که می کنند می تواند شخصیت فرد را مختل کند و به همین دلیل داشتن تخصص و تجربه کافی ضروری است.

نکته بعدی این است که مشاور خوب کسی است که از همدلی بالایی برخوردار باشد. چه مفهومی داره؟ این بدان معناست که او می تواند خود را به جای دیگران بگذارد و مسائل را از دید آنها ببیند. این یک ویژگی بسیار مهم است. یعنی اگر مشکلات منتقد را از دید خودم ببینم نمی توانم کمکی به او کنم. باید بتوانم خودم را جای او بگذارم. این سطح بالایی از توانایی شناختی است. ما یک بخشی داریم که فطری است و یک قسمت دیگر آموختنی و اکتسابی و باید تربیت شویم. اینگونه می توانیم احساسات او را درک کنیم و به او کمک کنیم.

* مشکلات در همه خانواده ها وجود دارد و در برخی خانواده ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. اما سوال اینجاست: برای مراجعه به مشاور، مشکل یک خانواده یا یک فرد چقدر باید بزرگ باشد؟ خلاصه سوال: چه زمانی باید با مشاور مشورت کرد؟

– حجت الاسلام والمسلمین عباسی

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردم، پرسش و مسئله بخشی از معناشناسی زندگی از جمله جنبه خانوادگی و زناشویی زندگی است.

یکی از پیامدهای طبیعی ازدواج و تشکیل خانواده، ایجاد مشکلات است. دو نفر، دو نفر متفاوت از نظر شخصیت، تحصیلات و حتی جنسیت، تصمیم می گیرند تا آخر عمر زیر یک سقف زندگی کنند. . با این حال، اینکه چه زمانی باید به آنها رسیدگی شود بستگی به دسته مشکلاتی دارد که در خانواده رخ می دهد.

تاریخچه بحث خانواده و روانشناسی خانواده و بررسی مشکلات خانواده نشان می دهد که حل گروهی از مشکلات به مهارت هایی بستگی دارد که از همسران، همسران و والدین انتظار داریم و طبیعتاً این مشکلات باید خود به خود حل شوند، حتی در زمان برنامه ریزی. این سوالات و مشکلات برای دیگران و والدین خود می تواند پیامدهای منفی داشته باشد. بنابراین به این نتیجه می رسیم که اگر تمام مشکلات و مشکلاتی که در خانواده و زوجین ایجاد می شود سریعا به مشاور مراجعه کنند و به برنامه ریزی عادت کنند، خود این کار می تواند عواقب منفی داشته باشد، مثلاً افراد را به دیگران وابسته کند.

در روانشناسی این تعبیر وجود دارد که آنها از مشاهده و موقعیت خود به این موضوع منتقل می شوند که نیاز به دریافت بازخورد از دیگران دارند، عادت کردن به این موقعیت چندان مناسب نیست. به همین دلیل است که می گوییم یکسری مشکلات را خودشان باید حل کنند.

باید یک سری مسائل را در قالب مداخلات غیررسمی، یعنی در میان اقوام خود مطرح کنند که بسیار محدود است، زیرا امروزه مسائل و مشکلات زندگی بسیار پیچیده شده است. خود والدین مشکلاتی دارند و معمولا نمی توانند به فرزندان متاهل خود کمک کنند. خانواده ها می توانند مسائل خاصی را با خانواده اصلی خود یا والدین خود مطرح کنند.

مرتبط:  چرا رز جک را روی تخته جا نداد

اما در قسمت سوم باید سوالات و مشکلات را به مشاور ارجاع داد و تجربه نشان می دهد که با مراجعه به مشاور و مشاور خانواده این سوالات برطرف شده و به نتیجه می رسد.

بخشی از این تجربه مواردی است که خانواده ها معمولا به مراکز مشاوره ما مراجعه می کنند و بیشتر ابراز رضایت و رضایت می کنند. یعنی کار می کند.

اما اگر بخواهم روی نقطه شروعی که باید به آن مراجعه کنند تاکید کنم، جایی است که وقتی خانواده ها و اعضای خانواده وارد حل مشکل می شوند، می بینند که تنش در حال بالا رفتن است. حالا چگونه تشخیص دهیم که باید به حل مشکل مراجعه کنیم، وقتی خانواده ها برای حل مشکل وارد می شوند می بینند که وارد شده اند و چند قدم جلوتر رفته اند و تنش زیاد شده است، یعنی من این مشکل را ندارم. اختیار حل این مشکل را دارد و نیازی به ورود به سیستم نیست.

شما نمی توانید با این نظرات یا نظرات مردم مخالف باشید و بگویید باید به آنها مراجعه کنند و شما موضوعی را مطرح می کنید. بسیاری چنین ادعا می کنند؛ من می توانم مشکلات زندگی خانوادگی را حل کنم. ما همچنین معتقدیم که آنها خودشان می توانند این کار را انجام دهند. اما چه زمانی باید از این عقل منفصل استفاده کنند؟ وقتی می بینند واقعاً دچار مشکل هستند و اضطراب و تنش زیاد است و درگیری ایجاد می شود و با وجود دخالت در حل مشکل روز به روز بیشتر می شود. این نشانه ای است که باید به آن رجوع کنیم.

اگر بخواهیم از منظر آسیب شناسی نگاه کنیم، 3-4 نشانه نقطه شروع مشاوره است. از جمله پریشانی روانی، اضطراب، تنش، درگیر شدن بدن در حالات منفی ذهنی و عاطفی، چه در محیط خانوادگی و چه در فضای شخصی. زمان می گذرد یعنی زمان بر این حالات اثر می گذارد و مزمن می شود و در اینجا رجوع به آن کاملاً ضروری است وگرنه کارکردهای زندگی مختل می شود.

* برخی از افراد در مقابل حضور مشاور گارد خاصی دارند و عملاً فراری هستند; مثلاً در خانواده مشکلی پیش می‌آید و زن به مرد می‌گوید برو پیش مشاور، اما مرد قبول نمی‌کند یا برعکس، زن موافقت نمی‌کند. راهکار برای حل این مشکل چیست؟

– دکتر صالحی

این یک واقعیت است که خوشبختانه سال به سال وضعیت در حال بهبود است. حداقل در این تجربه حدود دو دهه ای که داشتم، می بینم که نظرات مثبت تر می شود و تعداد بازدیدها بیشتر می شود. هم در اقشار غیر سمینار و هم در اقشار سمینار اینگونه است.

یکی از دلایلی که می توانیم بگوییم وضعیت رو به بهبود است این است که می بینیم افراد تحصیل کرده بیشتر به سمت مشاوران می روند.

بسیاری از آنها ریشه تاریخی دارند و شاید در گذشته رویکردهایی به روانشناسی وجود داشته است و اکنون دیدگاهی که آنها نسبت به انسان و بخشی از جامعه داشتند با این دیدگاه ها زاویه دارد. بخشی از آن ایده ای است که در مورد مشاوره دارند، مثلاً افرادی که بیماری روانی دارند و مشکلات جدی دارند به مشاور مراجعه کنند.

اولین قدم این است که به رسانه ها و سایر نهادها اطلاع دهید که مشاوره اینطور نیست.

شاید 70-80 درصد چیزی که در جلسات مشاوره می گوییم برای رشد افراد باشد نه برای رفع مشکلاتشان و این خیلی مهم است.

اغلب افرادی به ما مراجعه می کنند که واقعاً مشکل جدی در زندگی خود ندارند، این مشکلات ناچیز هستند و حتی اغلب مشکلی را مطرح نمی کنند و به دنبال بهبود هستند.

به عنوان مثال، منتقد می گوید همه چیز خوب است، اما من می خواهم ببینم چگونه می توانیم جلوتر برویم و اوضاع را بهتر کنیم.

همچنین عملکرد خود مشاوران نیز در بهبود این مشکل بسیار موثر است.

اغلب کسانی می آیند که مشکلی داشته اند، اما چون دیده اند اقوام و دوستانشان برای مشاوره رفته اند و نتیجه خوبی گرفته اند، مشتاق می شوند و می آیند.

البته در اینجا باید از آسیب ها آگاه باشید. اگر مشاور مشاور خوبی نباشد و ویژگی هایی را که به شما عرض کردم نداشته باشد، می تواند باعث رنجش شود، یعنی همان دیدگاه منفی به وجود می آید.

بعضی وقتا باید کاملا توضیح بدم که اگه اونجا اتفاقی افتاده و مثلا حالتون بدتر شده به خاطر همینه. این بدان معناست که برای حل آن باید مشکل را توجیه کنیم.

نکته دیگر این است که تجربیات خوبی که افراد از طریق مشاوره به دست می آورند را می توان علنی کرد.

بسیاری از مردم مشکلات جدی داشتند. این کار بسیار عینی تر و ملموس تر است. حالا من بشینم به صورت تئوریک و بر اساس یک سری اصول و حتی بر اساس توصیه های دینی پیشنهاد بدم که مشاوره خوبه، برو مشاوره بگیر و…; اما تفکر اکثر مردم عینی است و باید چیزهای ملموس و واقعی را ببینند تا باور کنند.

وقتی در مورد جزئیات و چیزهایی که بهبود یافته اند صحبت می کنیم، اعتماد بیشتری دارند. می گویند: بله، مشاوره جواب می دهد و درست است. خوبه.

من تجربه شخصی ام را به اشتراک می گذارم. در جلسات مشاوره ام، برای ایجاد انگیزه در آنها و فعال تر کردن آنها برای همکاری در مشاوره و به اصطلاح اتحاد درمانی ما، ممکن است سوالات مشابهی را مطرح کنم یا این نکات را در جلسات آموزشی خود بیان کنم.

همچنین راه حل بسیار خوبی است که خوشبختانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یا حتی در کتاب ها. اگر در زمینه آموزش یا در زمینه مشاوره کتاب می نویسم، ارائه مثال های واقعی موثر است.

*آیا مردم برای مشاوره قدرت به شما مراجعه کرده اند؟

– دکتر صالحی

آره؛ خیلی زیاد است

چون خودم در حوزه کودک و نوجوان کار می کنم، نوجوانان جزو کسانی هستند که به زور آنها را وارد می کنند. گاهی نه به زور، بلکه با زور فیزیکی، مثلاً با فریب دادن و گفتن این که می خواهیم برویم پیش عمه مان و بعد چند بار بیایم اینجا.

البته یک نکته را به شما بگویم. مشاور اگر مهارت ارتباطی خوبی داشته باشد خیلی خوب می تواند مدیریت کند و مثلاً یک مراجعه کننده که اصلا صحبت نمی کند سرش را پایین انداخته و اخم می کند تا مثلاً در جلسه بعدی پدر و مادرش بیاید و بگوید چه اتفاقی افتاده است. در جلسه شما؟ پسرم از من می پرسد که چهارشنبه کی است که دوباره به مشاوره برویم؟ اصلاً نیامد و ما مجبورش کردیم.

اینها یک سری مهارت هستند. مهارت های ارتباطی در مشاوره بسیار مهم است. چیزی که باعث می شود یک نفر به جلسه مشاوره بیاید و بگوید من فقط برای یک جلسه آمدم و تمام و بعد می مانند و ادامه می دهند این است که در جلسه قضاوت نمی شوند، او را می شنویم، احساس می کند اینجا جایی است که من می تواند بدون قضاوت صحبت کند. زیرا وقتی در این موقعیت قرار می گیرند، احساس بهتری پیدا می کنند و عزت نفسشان افزایش می یابد; چون می بینند که ما آنها را بدون هیچ قضاوتی پذیرفته ایم و این حس خوبی به آدم می دهد.

اینها یک سری تکنیک هایی است که ما معمولا از آنها استفاده می کنیم و روی باورهای ارجاع دهنده در مورد مشاوره تاثیر می گذارد و در آخر می ماند تا انشاءالله مشکلاتشان برطرف شود.

* جناب آقای عباسی؛ جنابعالی در مسائل خانوادگی تخصص بیشتری دارید. می خواهم بدانم شایع ترین مشکلی که معمولا برای خانواده ها پیش می آید چیست؟ و اگر راه حلی برای این مشکل دارید با ما در میان بگذارید.

– حجت الاسلام والمسلمین عباسی

من نمی دانم که آیا در جایی که هستم چنین مشتریانی دارم یا نه برای مقابله با چنین مشکلاتی شهرت کسب کرده ام یا نه. موضوع اصلی مراجعان من در زوج درمانی، خانواده درمانی یا مشاوره خانواده، «اعتماد بین همسران» است. یعنی این اعتماد خدشه دار شده و باعث ایجاد درگیری و مشکل در روابط بین همسران شده است.

روابط بین همسران خوب نیست; چون یک سری کنش ها و واکنش ها بین همسران رخ می داد، این اعتماد تا حدودی خدشه دار شد.

در این راستا صداقت و امانت بسیار مهم است و همانطور که قرآن کریم تاکید می کند کتمان عیب طرف مقابل و نتیجه این کتمان عیب که اعتماد است نیز مهم است. و زمانی اتفاق می افتد که این اعتماد شکسته شود و منجر به بدتر شدن رابطه شود.

البته، مشکلات دیگری نیز وجود دارد، از جمله آنچه که خود مردم به عنوان “عدم درک” تعبیر می کنند. می گویند ما همدیگر را درک نمی کنیم و اگر بخواهیم تشخیص بدهیم می بینیم که همسران مهارت همدلی ندارند یا خشم را کنترل نمی کنند یا حوصله ندارند و نمی توانند صبور باشند و سعی کنند طرف مقابل را تغییر دهند. ، شخصیت خود را تغییر دهند یا به عبارتی تصمیم به تربیت همسر خود بگیرند. این صبر نیست و در نهایت دچار چنین مشکلاتی می شوند.

اما اگر منظورم در سطح تشخیص بالینی، یعنی تشخیص توسط مشاور است، مشکلات اصلی همسران چیست؟ به نظر می‌رسد نقش‌های زناشویی، نقش‌های خانوادگی و مواردی از این دست از مشکلاتی است که وجود دارد. يعنى مجموعه كارها و كارهايي كه هر كس بايد بر حسب جنسيت خود انجام دهد، كه زن نسبت به مقام زن و مرد نسبت به مقام مرد خود انجام دهد. مثلاً یک تشخیص داریم، می گوییم تداخل نقش رخ می دهد. برخی از زنان نقش مردانگی را در خانواده بر عهده می گیرند یا در ایفای این نقش با مشکلاتی مواجه می شوند یا مرد نقش خاصی را چه در قبال همسرش و چه نسبت به فرزندان خود ایفا نمی کند. این نقش موضوع مهمی است که در بسیاری از مسائل نقش آفرینی شاهد آن هستیم.

نکته دیگر این است که مهارت حل مسئله در خانواده پایین و تشخیص آن در مقایسه با مهارت حل مسئله پایین است.

موضوع دیگر مسائلی است که در الگوهای معاملاتی به وجود می آید. یعنی رابطه زن و مرد وارد شرایطی می شود که زن و شوهر واکنش های منفی یکدیگر را تقویت می کنند. این هم یک مشکل است. مثلاً زنی با یک سری واکنش‌های منفی از سوی همسرش مواجه می‌شود و می‌خواهد این واکنش‌ها و عادت‌ها را برطرف و تغییر دهد. در اینجا او از استراتژی هایی استفاده می کند که این واکنش منفی را تقویت می کند.

اگر بخواهم مثالی بزنم، فرض کنید مردی عصبانی می شود تا اتفاقی بیفتد. عصبانیت شوهر مشکل بزرگی برای زن است، واقعا تحمل آن سخت و سنگین است که مرد عصبانی می شود، بنابراین زن می خواهد این عصبانیت را کنترل کند و حمله می کند و مدام می خواهد و می گوید: چرا عصبانی هستی؟

مرد می خواهد در این مرحله از عصبانیت به آرامش برسد و موقتاً از این مشکل پیش آمده دور شود، زیرا عصبانیت مکانیسم واکنش است، این آرامش را به هم می زند، به مردش فرصت می دهد و به قول خودشان بسیار متاسف است. من او را نمی کشم، چند روز صبر کن ببینیم خانم می آید بیشتر مطالبه کند و اعتراض کند، چرا عصبانی شدی؟ این اعتراض این عصبانیت را تقویت می کند. یعنی دفعه بعد مرد فرار میکنه یعنی زودتر عصبانی میشه.

مرتبط:  تو چگونه از میهن خود دفاع میکنی با جواب

*و شاید در آن لحظه مرد پرخاشگر باشد که باعث عصبانیت زن شود.

بله، ما به آنها می گوییم الگوهای تبادلی، یعنی تبادل اطلاعات، این تبادل اطلاعاتی که در رابطه صورت می گیرد، یک الگوی بیمارگونه پیدا می کند.

در بسیاری از موارد، چنین مدل مبادله ای آسیب شناختی در روابط همسران و همچنین در روابط والدین با فرزندان و در رابطه فرزندان با والدین ایجاد می شود.

*شاید خیلی از زوج ها به دلیل عدم شناخت همدیگر این مشکلات را داشته باشند. مثلاً اگر خانم بداند این مرد با این عصبانیت آرام می شود صبر می کند و این عدم شناخت برایش مشکل ایجاد می کند.

تشخیص در واقع در ناهنجاری این مدل تبادل و این مدل ارتباطی نهفته است. اما چه عواملی ریشه آن است، باید بگوییم که مثلاً فرض کنید زن و مرد جنس مخالف را از نظر روانی، اجتماعی، عاطفی، عاطفی و شناختی نمی شناسند. آنها نمی دانند نیازها و خواسته های او چیست، علاقه و علاقه او چیست. در تمام این موارد جنسیت طرف مقابل را نمی داند. اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم به این مشکل می رسیم.

یک چیز دیگر هم به شما بگویم که الان رایج شده و وقتی ریشه را پیدا می کنیم مشکلاتی را که در خانواده به وجود آمده می بینیم چه در رابطه همسران با یکدیگر و چه در رابطه والدین با فرزندان. و بالعکس.

وقتی به ریشه یابی و بررسی اختلالات ارتباطی در بین اعضای خانواده می پردازیم، در اصل می بینیم که نحوه استفاده از تلفن همراه، فضای مجازی، کانال های ارتباطی که در فضای مجازی وجود دارد، عادت هایی که در فضای مجازی ایجاد شده است. . خانواده، به عنوان یک عامل با التهاب مرتبط هستند.

این امر بسیار مهم است و به نظر می رسد هم در سطح فرهنگ سازی و هم در سطح راه حل ها و روش های مشاوره باید به این عامل توجه کنیم و باید آن را کنترل کنیم و بالاتر از همه باید به سمت ساخت و ساز حرکت کنیم. فرهنگ.

امروزه خانواده های ما به شدت نیازمند ارتقای سطح دانش و مهارت های رسانه ای خود هستند. رسانه ها با انواع و اقسام ابزارها و دستگاه ها وارد خانواده شده اند، اما می بینیم که هم در سطح حاکمیت، دولت و نهادهای مرتبط و هم در سطح کارشناسان و نخبگان این حوزه اقدام جدی صورت نگرفت. فرهنگ سازی و توسعه دانش و مهارت انتقال به فضای خانواده.

نرم افزارها می آیند و به فرهنگ و فضای خانواده هجوم می آورند و بعدها که آسیب را می بینیم احساس می کنیم باید دخالت کنیم.

به نظر می‌رسد این سؤال بسیار مهمی است و با ریشه‌یابی می‌بینیم که پردازش بالاست، علت این درگیری چه بوده است. سوء استفاده، عادات بد در رسانه ها و استفاده از موبایل.

این مرد می آید و سرش هنوز تلفن است. بیشتر اوقات با این اعتراض روبرو هستیم که پدر همیشه در خانه تلفن است، مادر تلفن می‌زند، بچه‌ها عادت‌های بد استفاده از تلفن دارند و در نتیجه با هم درگیر می‌شوند.

آنها استفاده های غیرعادی و شدید دارند که زمان زیادی را از اعضای خانواده می گیرد. تا زمانی که بیرون از خانه هستند، وقتی می آیند، وقت نمی گذارند با هم صحبت کنند، وقت نمی گذارند که شراکت داشته باشند.

ادامه بده…

بخش دوم این نشست به زودی منتشر خواهد شد

مصاحبه توسط محمد رسول صفری عربی انجام شد

روانشناسی علمی است که به بررسی ذهن و رفتار انسان می پردازد. در این علم فرآیندهای ذهنی و تأثیر آن بر رفتار به صورت آگاهانه و ناخودآگاه مورد بررسی قرار می گیرد. رفتار به تمام اعمال و حرکات انسان اطلاق می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم قابل مشاهده است.

بسیاری از افراد تصور می کنند که مراجعه به مشاور و روانشناس تنها برای افراد دارای مشکلات روانی مناسب است و حتی اگر خود یا اعضای خانواده شان به مراکز مشاوره مراجعه کنند، آن را از دیگران پنهان می کنند. یا حتی بسیاری از مردم فکر می کنند که می توانند به همه آموزش دهند و اگر مشاور می توانست توصیه کند پس چرا زندگی او ایده آل نیست؟

اما باید گفت که با پیشرفت جوامع و توسعه زندگی شهری، پیچیدگی های زندگی نیز افزایش یافته است و انسان به عنوان عضوی از این جامعه نمی تواند به تنهایی و با تجربه خود پاسخگوی مشکلات خود باشد. بنابراین در این مسیر استفاده از دانش و تجربه دیگران به ویژه کارشناسان امر ضروری است.

مرکز مشاوره روانشناسی مفتخر است که می تواند پاسخگوی سوالات هموطنان باشد و آنها را در مسیر مشکلاتشان راهنمایی کند. این مسائل شامل تعارضات خانوادگی و زناشویی، خیانت زناشویی، مشاوره طلاق و جدایی، تصمیم به ازدواج، روابط زن و شوهر، وابستگی عاطفی، مشکلات کودک و نوجوان، اختلالات استرس، اضطراب، افسردگی، وسواس فکری، روابط با دیگران و سایر مشکلات است. شرق

مرکز مشاوره خدمات خود را به صورت تلفنی و حضوری ارائه می دهد که در زیر توضیح داده شده است تا کسانی که نیاز به جلسات مشاوره دارند بتوانند با توجه به شرایط خود نحوه برگزاری جلسات مشاوره خود را انتخاب کنند.

اهداف مشاوره روانشناسی

برخی افراد به اشتباه فکر می کنند وقتی در یک دوراهی قرار دارند، مشاور می تواند به آنها بگوید که چه تصمیمی بگیرند، اما این کاملاً نادرست است و مشاور هرگز نمی تواند برای کسی تصمیم بگیرد. در واقع، مشاوره روانشناسی اهداف دیگری را دنبال می کند، از جمله:

وضعیت را بهتر ببینید: بسیاری از مردم موقعیتی را که در آن قرار دارند را درک نمی کنند. ممکن است متوجه شده باشید که وقتی کسی مشکلات خود را به شما می گوید، برای شما راحت تر است که در مورد آنها اظهار نظر کنید زیرا فقط از عقل خود استفاده می کنید و احساسات شما در آن دخیل نیست. گاهی اوقات احساسات افراد را از درک درست موقعیت و شرایط خود باز می دارد، در این صورت یک مشاور می تواند به شما در درک بهتر کمک کند.

بهبود خودشناسی و خودآگاهی: بسیاری از مشکلات مردم از این واقعیت ناشی می شود که خود فرد نمی داند چه می خواهد و چه چیزی او را خوشحال می کند. به دلیل عدم آگاهی از خود، در بسیاری از موقعیت ها ممکن است تصمیماتی بگیریم که بعداً پشیمان شویم. در طول جلسات مشاوره و گفتگو، مشاور به درمان جو کمک می کند تا خود را بهتر ببیند و بشناسد. علاوه بر این، گاهی اوقات مشکلات ما ناشی از عدم شناخت نقاط ضعفمان است. شاید شما هم متوجه شده باشید که اکثر مردم فکر می کنند خوب هستند و دیگران آنها را بد کرده اند. اگر به این دسته از افراد نشان داده شود که نقاط ضعفی دارند و کارهای بدی انجام داده اند، رفتار مناسب تری نسبت به شرارت دیگران اتخاذ می کنند. برعکس، گاهی اوقات افسردگی و عزت نفس پایین را می توان با عدم شناخت توانایی ها و استعدادهای آنها توضیح داد و خودشناسی نیز می تواند در این زمینه مفید باشد.

با توجه به موارد ذکر شده مشاور برای کاندید تصمیم گیری نمی کند و تنها با بالا بردن آگاهی و ارائه دانش به او کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرد.

مشاوره تلفنی در سراسر کشور

برای مشاوره تلفنی، داوطلبان می توانند از طریق تلفن همراه و تلفن ثابت با مشاوران در ارتباط باشند. امکانات ارائه شده توسط مرکز مشاوره از طریق مشاوره تلفنی عبارتند از:

به سرعت یک مشاور و روانشناس با تجربه پیدا کنید که به درستی مشکلات شما را درک کند.

به سرعت مشکل را تشخیص دهید، ریشه را پیدا کنید و مناسب ترین راه حل را در اسرع وقت ارائه دهید.

سهولت در بیان مشکلات به لطف ناشناس بودن و محرمانه بودن گفتگو.

در زمان صرفه جویی می شود زیرا نیازی به نوبت گرفتن، بازدید حضوری و سفر مسافت های طولانی با توجه به ترافیک نیست

در تمام مناطق ایران و حتی در شهرهای دوردست برای همه قابل دسترسی است

از آنجایی که روانشناس در طول مشاوره تلفنی بدون شناسایی تماس گیرنده، مشاوره های لازم را ارائه می دهد، بسیاری از نگرانی ها و نگرانی های افراد را که ممکن است هرگز نخواهند با کسی در میان بگذارند برطرف می کند.

زمانی که فردی هنوز درگیر تفسیر نادرست تجربیات و ادراکات خود است یا شانس کمی برای تجدید ذهن خود دارد، روانشناس می تواند در یک تماس تلفنی پشتیبان فکری فوری باشد تا فرد بتواند در سریع ترین زمان ممکن خودکنترلی پیدا کند و وارد نشود. یک حالت روانی بن بست. از آنجایی که گاهی قدرت تهدیدها، نگرانی‌ها و ترس‌های افراد بر توانایی‌ها و قدرت ذهنی آن‌ها چیره می‌شود، یک اشتباه یا اتفاق ناگهانی می‌تواند بر فرد فشار بیاورد و او را دچار احساس گناه، احساس گناه، اضطراب و نگرانی کند. در این شرایط روانشناس در همین تماس تلفنی می تواند از تشدید این فشارها جلوگیری کرده و حتی با روشی ساده ریشه مشکل را حل کند و احتمال عود آن را کاهش دهد.

افرادی که در رابطه زن و شوهری دغدغه ها و نگرانی های مختلفی دارند یا والدینی که مشکلات جزئی زیادی در رابطه با فرزندان خود دارند و در حل آنها وسواس نشان می دهند، طی تماس تلفنی، از طریق رهاسازی عاطفی و رسیدن به تفکر منطقی یا به دست آوردن. رهایی از افکار اجباری و وسواسی قابل درمان است. در جلسات مشاوره حضوری، لازم است مراجعه کننده متوجه شود که برای افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات خاص، این افکار، گفته ها و برداشت های اوست که به عنوان ماده اولیه در روند درمان استفاده می شود. بنابراین لازم است او با صداقت و اعتماد کامل با روانشناس خود همکاری کند. اما در مشاوره تلفنی فرد کاملا این مشکل را درک کرده است و نیازی به کسب این دانش در جلسات متوالی نیست که باعث افزایش کیفیت و سرعت ارتباط درمانی می شود.

مشاوره روانشناسی حضوری در تهران

اگرچه مشاوره تلفنی فواید بسیاری دارد و در برخی مواقع می تواند بسیار مفید باشد، اما در برخی شرایط بهتر است فرد جلسات مشاوره خود را حضوری داشته باشد. گاهی اوقات، افراد برای ایجاد رابطه نزدیکتر با مشاور خود، باید بتوانند با آنها رابطه بصری داشته باشند یا آنها را از نزدیک ببینند. در این شرایط افرادی که مشاور مناسب خود را از طریق مشاوره تلفنی یافته اند و از مشکلات خود آگاه هستند، پیشنهاد می کنند در صورت امکان با مشاور خود نیز مصاحبه حضوری داشته باشند. از طرفی مشاور می تواند با مشاهده ظاهر مشتری به اطلاعات خاصی دست یابد. به عنوان مثال، حتی نحوه نشستن شما ممکن است حاوی اطلاعاتی باشد که به مشاور کمک می کند تا پردازش جوی شما را بهتر درک کند.

خانه مشاوره تخصصی ترین مرکز مشاوره روانشناسی ایران با مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در راستای ارتقای کیفیت مشاوره خدمات مشاوره حضوری در زمینه مشاوره روانشناسی را نیز ارائه می دهد. و زمینه های دیگر

مسائل مشاوره حضوری

به دلیل مسائل خانوادگی، کاری و غیره امکان مشاوره وجود ندارد.

هزینه بالای جلسات مشاوره روانشناسی و تربیتی حضوری.

عدم بیان علت اصلی مشکل به دلیل خجالت و ترس از قضاوت شدن.

عدم حضور مشاور روانشناختی و تحصیلی مجرب و کارآزموده.

در صورت بروز مشکلات فوق به صورت حضوری می توانید از مشاوره تلفنی استفاده کنید.

4.9/5 – (90 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا