چرا به منطقه جنوب غربی آسیا استراتژیک است

چرا منطقه جنوب غربی آسیا یکی از مناطق استراتژیک است؟ مطالعات اجتماعی هشتم، با تدریس ماگرتا ادامه دهید.

پاسخ:
1 اینجا مرکز جهان اسلام است.
2. در محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد.
3. این یک مخزن مهم از منابع انرژی جهانی است.
4. آبراه های مهمی چون تنگه هرمز، بسفر، داردانل و باب المندب در این منطقه قرار دارند.

همچنین بخوانید :
پاسخ فعالیت های درس 20 تحقیق هشتم
و
چرا جنوب غرب آسیا منطقه پر تنش است

✅ اگر سوال درسی دیگری دارید حتما با عبارت Magerta در گوگل سرچ کنید. همچنین می توانید از قسمت نظرات این مقاله با ما تماس بگیرید.

کشور ما ایران در جنوب غربی آسیا یکی از مهمترین مناطق استراتژیک دنیا است، زیرا این منطقه در کانون اتصال آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد و آبراه های مهمی مانند تنگه هرمز، داردانل، بسفر و باب المندب در این منطقه واقع شده است.

وجود بنادر برای همه کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا امکان استفاده از حمل و نقل ارزان کالا و انرژی را فراهم می کند و این آبراه های واقع در کشور ما این امکان را فراهم می کند که دریاهای منطقه به یکدیگر متصل شده و به آب های آزاد برسند. اقیانوس ها .

چرا جنوب غربی آسیا منطقه ای پرتنش است؟

منطقه جنوب غربی آسیا در محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد و منبع مهم انرژی (دو سوم نفت) و (یک سوم گاز) در جهان و همچنین شهر مکه و مدینه که مرکز جهان اسلام است در این منطقه قرار دارد. .

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم بیشترین منابع انرژی مورد نیاز کشورهای صنعتی در این منطقه قرار دارد و بخاطر منابع انرژی مورد نیاز کشورهای صنعتی و راه های مهم حمل ونقل دریایی این منطقه مورد توجه قدرت های بزرگ جهانی است.البته در گذشته نیز دسترسی به آبهای خلیج فارس و اقیانوس هند یکی از دغدغه های مهم کشورهای قدرتمند بود و به همین دلیل همیشه بر سر این موضوع با یکدیگر رقابت داشتند.

متأسفانه دولت‌های برخی کشورهای منطقه به قدرت‌های بزرگ وابسته هستند و از نظر سیاسی از آنها پیروی می‌کنند و اسرائیل با حمایت آمریکا و انگلیس علاوه بر ظلم به مردم فلسطین، با مسلمانان منطقه دشمنی می‌کند.

علاوه بر این، آمریکا، انگلستان و برخی کشورهای قدرتمند دیگر برای حفظ منافع خود در منطقه پایگاه‌های نظامی در کشورهای وابسته ایجاد کرده و سلاح‌های نظامی و نیروهای نظامی مختلف را در این پایگاه‌ها مستقر کرده‌اند.

جایگاه ایران در منطقه جنوب غربی آسیا

آسیای غربی یا باختر آسیا منطقه‌ای در آسیا است که با جنوب خاور اروپا و شمال خاور آفریقا همسایه است. ایران هم به لحاظ این تقسیمات در آسیای غربی واقع شده‌است. 

موقعیت استراتژیک ایران نشان می دهد که بین کشورهای منطقه از نظر شاخص های مورد بررسی تفاوت های چشمگیری و قابل توجهی وجود دارد و کشور ایران با توجه به برنامه ریزی بلندمدتی که برای دستیابی به جایگاه اول منطقه و نیز دارد. با توجه به توانمندی‌ها و مزیت‌های بالقوه‌ای که چشم‌اندازی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز دارد، رسیدن به رتبه اول منطقه بسیار دور است و در شرایط فعلی باید در اکثر شاخص‌های توسعه و پیشرفت تقویت و تجهیز شود.

مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1357 به پیروزی رسیدند. انقلاب اسلامی ایران الگویی برای مردم سایر کشورها برای قیام علیه ظلم داخلی، ظلم و قدرت های خارجی و ارائه چهره برتر از اسلام به جهانیان است.

اگرچه کشور ایران متشکل از اقوام مختلف است، اما این اقوام همواره متحد بوده و از یکدیگر دفاع کرده و از کشور دفاع کرده اند، کشور ایران دارای منابع انرژی قابل توجهی است و از نظر منابع نفتی در رتبه چهارم و منابع گازی در رتبه چهارم قرار دارد. اول در این زمینه

مرتبط:  چرا وقتی اینستاگرام را نصب میکنم روی صفحه نمیاد

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت های زیادی در علم و فناوری به دست آورده است، ایران همچنین  به دلیل داشتن سواحل طولانی و موقعیت بندرگاهی و دسترسی به آب های آزاد جایگاه ممتازی در منطقه دارد.

سوالات مطالعات اجتماعی پایه هشتم

چرا منطقه جنوب غربی آسیا یکی از مناطق استراتژیک (راهبردی) است؟
– این منطقه در کانون اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد. آبراهه های مهمی چون تنگه های هرمز، بسفر، داردانل و باب المندب در این منطقه قرار دارد.
– این منطقه انبار مهم منابع انرژی جهان است.
– این منطقه کانون جهان اسلام است.

چرا دسترسی به دریاها و آب های آزاد اقیانوس ها برای کشورها اهمیت دارد؟

تبیین علل جنگ در منطقه جنوب غرب آسیا
وجود منابع نفت و گاز لازم برای کشورهای صنعتی و راه های مهم حمل و نقل دریایی، وابستگی سیاسی دولت برخی کشورهای منطقه، وجود رژیم اشغالگر اورشلیم با حمایت آمریکا و انگلیس، ایجاد پایگاه های نظامی و تسلیحاتی توسط آمریکا و انگلیس.

اگر صلح و همکاری بین کشورهای منطقه به جای اختلاف وجود داشت، چه پیامدهای مثبتی برای منطقه داشت؟ و کاهش نفوذ قدرت های جهانی.

آبراه ها در جنوب غربی آسیا چقدر اهمیت دارند؟
به لطف این آبراه های مهم، دریاهای منطقه به هم می رسند و به آب های آزاد اقیانوس ها می رسند.

چرا موقعیت بندر برای کشورها بسیار مهم است؟
زیرا امکان استفاده از حمل و نقل ارزان کالا و انرژی را فراهم می کند.

چرا منطقه جنوب غربی آسیا به عنوان یک انبار مهم از منابع طبیعی جهان در نظر گرفته می شود؟
با توجه به اینکه حدود دو سوم ذخایر شناخته شده نفت جهان و حدود یک سوم منابع گازی جهان در این منطقه قرار دارد، البته بخش بزرگی از آن در منطقه خلیج فارس است.

کشورهای اصلی صادرکننده نفت در جنوب غربی آسیا کدامند؟
عربستان، ایران، عراق، کویت و امارات متحده عربی.

کشورهای جنوب غرب آسیا برای همکاری بیشتر با یکدیگر چه برنامه ای دارند؟
از طریق قراردادهای اقتصادی و فرهنگی سعی در همکاری بیشتر با یکدیگر دارند، مانند قرارداد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که اولین بار در سال 1341 بین ایران، پاکستان و ترکیه منعقد شد و هم اکنون ده کشور منطقه در آن عضویت دارند.

چرا جنوب غربی آسیا منطقه ای پرتنش است؟
– با توجه به منابع انرژی مورد نیاز کشورهای صنعتی و راه های مهم حمل و نقل دریایی، این منطقه مورد توجه قدرت های بزرگ جهانی است.

– متأسفانه دولت های برخی کشورهای منطقه به قدرت های بزرگ وابسته هستند و از نظر سیاسی از آنها تبعیت می کنند.

– رژیم اشغالگر قدس (اسرائیل) با حمایت آمریکا و انگلیس، علاوه بر سرکوب مردم فلسطین، به توطئه و دشمنی با مسلمانان منطقه می پردازد.

– آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای قدرتمند دیگر برای حفظ منافع خود در منطقه پایگاه های نظامی در کشورهای وابسته ایجاد کرده و سلاح های نظامی و نیروهای نظامی مختلف را در این پایگاه ها مستقر کرده اند.

در گذشته چه عاملی باعث رقابت و تلاش در منطقه جنوب غرب آسیا می شد؟
دسترسی به آبهای خلیج فارس و اقیانوس هند.

چه عواملی جایگاه ایران را در منطقه جنوب غربی آسیا پر اهمیت تر کرده است؟
– مردم ایران به رهبری امام خمینی در سال 1357به پیروزی رسیدند. انقلاب اسلامی ایران الگویی برای مردم کشورهای دیگر است تا علیه ظلم و استبداد داخلی و قدرت های خارجی به پا خیزند و چهره ای متعالی از اسلام به جهانیان عرضه کنند.

– اگرچه کشور ایران متشکل از اقوام مختلف است، اما این اقوام همواره متحد و حامی یکدیگر بوده و از کشور دفاع کرده اند.

– ایران دارای منابع انرژی قابل توجهی است و از نظر منابع نفتی رتبه چهارم و منابع گازی رتبه اول را در این منطقه دارد.

مرتبط:  چرا در فیلم گشت ارشاد ۳ حمید فرخ نژاد نیست

– ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت زیادی در علم و فناوری داشته است.

– ایران به دلیل سواحل طولانی، موقعیت بندر و دسترسی به آبهای آزاد، موقعیت ممتازی در منطقه دارد.

طول ساحل ایران در جنوب چقدر است و از کجا تا کجا امتداد دارد؟
طول سواحل ایران با احتساب بخشهای ساحلی که از اروندرود در جنوب غربی تا تنگه هرمز و از آنجا تا بندر گواتر در جنوب شرقی امتداد دارد 2043 کیلومتر است.

جزایر مهم ایران در آبهای خلیج فارس را نام ببرید؟
خارک، کیش، قشم، لارک، لوان، تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی.

اهمیت جزایر ایرانی در خلیج فارس چقدر است؟
از نظر استخراج نفت، بازرگانی، بازرگانی و نظامی مهم هستند.

تنگه هرمز چگونه آبراهی است؟
یک آبراه بین المللی است که همه کشورها با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در تنگه حق دارند با قایق از آن عبور کنند.

نوشتن نقش نیروی دریایی ایران در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در زمان صلح؟
نیروی دریایی ارتش مانند نیروی زمینی و هوایی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با شجاعت و دلاوری فراوان در آب با دشمنان جنگید.

و از کشور دفاع کردند و نگذاشتند که در رفت و آمد کشتی های تجاری و واردات کالا به ایران مشکلی پیش بیاید. در زمان صلح نیز حافظ منافع کشور ایران در دریاهاست.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران حوزه رسانه بازنشر می شود و محتوای آن الزاما مورد تایید تبیان نمی باشد.

پاسخ منتخب

سلام
ماشین
این منطقه در محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد.
مخزن بزرگی از انرژی (دو سوم) نفت و (یک سوم) گاز در جهان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا