چرا نباید کرونایی واکسن بزند

دکتر حمید ابوسعیدی در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت کرونا در استان کرمان اظهار کرد: بیش از یک ماه و نیم است که در استان در وضعیت بدی قرار داریم و وضعیت سیاهی داریم و کشور اینگونه است. است.

وی افزود: با نوع و سویه بسیار خطرناکی از کرونا روبه‌رو هستیم که سریع‌تر از سویه‌های قبلی انتقال می‌یابد، افراد بیشتری را درگیر می‌کند و باعث بیماری شدیدتر می‌شود.

ابوسعیدی تصریح کرد: این سویه در جوانان به ویژه کودکان مبتلا به تب های طولانی، دل درد شدیدتر و علائم اسهال و استفراغ نیز دیده می شود و دلتا کرونا در افراد زیر 20، 18 و هفت سال دیده شده است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: علائم کلی ویروس کرونا شامل سردرد، بدن درد و بروز سرفه دو یا سه روز پس از ابتلا و بروز علائم در همه انواع ویروس کرونا یکسان است.

وی ادامه داد: در سویه های قبلی گلودرد شدید یا آبریزش بینی نداشتیم اما در دلتا کرونا بیشتر شاهد آبریزش بینی و علائم سرماخوردگی و گلودرد و همچنین سردرد هستیم. بنابراین این موارد را نباید دست کم گرفت و باید در زمینه کرونا مورد توجه قرار گیرد. زیرا اگر این علائم را با خوابیدن جلوی کولر، نوشیدن آب سرد و … مرتبط بدانیم، خود را قرنطینه نمی کنیم و ماسک می زنیم که باعث ابتلا دیگران می شود.

ابوسعیدی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره ویروس کرونا در درازمدت گفت: بین سه تا پنج درصد بیماران، بیماری آنها سه تا چهار هفته طول می کشد و شب ها تب، سرفه اندکی و بدن درد و همچنین عمومی دارند. علائم. مانند خستگی، کبودی، بعد از کووید شاهد بی اشتهایی هستیم و آنچه نگران کننده است مرحله التهابی بیماری است که ریه ها را درگیر می کند و علائمی که از هفته دوم شروع می شود و اگر بیمار بتواند این علامت را انکار کند، علائمی مانند بدن درد، بی حالی و بی حالی ایجاد می کند. … به راحتی و اینکه بگم 10 روز خوب شدم و دوباره علائم شروع شد، مثل اولین بیماری که طول کشید.

وی افزود: اوج علائم بیماری کرونا از جمله سرفه و تنگی نفس در دو ماه اول است و در صورت تداوم این علائم موارد دیگری مانند آلرژی، حساسیت، آسم و … باید در نظر گرفته شود.

ابوسعیدی با اشاره به اینکه این بیماری در عرض دو هفته به اوج خود می رسد و پس از آن دوره نقاهت و سپس به طور کامل از بدن دفع می شود، درباره مصون ماندن در برابر ویروس کرونا، تاکید کرد: هرگز در مقابل ویروس کرونا مصونیت کامل نخواهید داشت. کانیم گفت: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند احتمالاً ظرف شش تا هشت ماه دوباره به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و حتی در برخی موارد حمله دوم جدی‌تر از بار اول است.

این متخصص بیماری های عفونی درباره تزریق واکسن کرونا گفت: نباید با بهانه های واهی و کلمات عامیانه از زیر بار واکسیناسیون فرار کنیم. امروزه می بینیم که تمام تخت های بیمارستان توسط افراد واکسینه نشده اشغال شده و همه آنها به شکل شدید بیماری مبتلا هستند.

وی گفت: ما کهیر را جزو نشانه هایی نمی دانیم که فرد بخواهد نوبت دوم واکسن را عوض کند یا واکسن نزند. ما معتقدیم افرادی که از آلرژی های شدید همراه با اسپاسم حنجره، کاهش قابل توجه فشار خون و مرگ رنج می برند، نباید علیه کرونا واکسن بزنند. در این موارد می گوییم واکسینه نشوند.

با اشاره به خارش بدن، تب و غیره. ابوسعیدی تصریح کرد: ضعف، بدن درد، بی حسی و بی حالی علائمی است که بعد از تزریق واکسن کرونا ایجاد می شود و باید مایعات مصرف کرد. .

مرتبط:  چرا زکریای رازی الکل را ساخت

وی گفت: در مورد واکسن کرونا بحث و احادیث زیادی وجود دارد و قبل و بعد از واکسن نباید داروی خاصی مصرف کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش پایانی سخنان خود گفت: احتمال انتقال ویروس کرونا در مکان‌های بسته بسیار زیاد است و توصیه می‌شود از باز بودن پنجره‌ها و نصب کولر اطمینان حاصل شود. روشن است، که به طور قابل توجهی سرعت انتقال را کاهش می دهد، حتی اگر به صفر نرسد. علاوه بر این باید فاصله را رعایت کنید و ماسک بزنید.

وی افزود: یک سری مشکلات مانند خواب زیاد، بی انگیزگی و افسردگی، بی خوابی، بی اشتهایی، خستگی زودرس و … می تواند بروز کند. ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است و این علائم باید از طریق حرکات ورزشی و ورزش های ملایم دوباره آموزش داده شوند. و با 10 تا 15 دقیقه پیاده روی به تدریج این حالت بهبود می یابد و این علائم ماندگار نمی شود.

انتهای پیام

دکتر سیدعلی فاطمی درباره واکسن کرونا گفت: زمانی که فردی به بیماری کرونا مبتلا می شود و علائم این بیماری را نشان می دهد، نباید تزریق واکسن کرونا را دریافت کند.

وی افزود: توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا این است که افرادی که از داروهای آنتی‌بادی مونوکلونال استفاده کرده‌اند در حالی که مبتلا به کرونا هستند، مثلاً افرادی که از داروی «توسیلیزمب» یا «اکتمرا» استفاده کرده‌اند، سه ماه بهتر است. پس از پایان مصرف این داروها، واکسن کرونا را تزریق کنید.

فاطمی ادامه داد: در ایران برخی از پزشکان به بیماران توصیه می کنند از زمان بهبودی تا زمان تزریق واکسن کرونا سه ماه صبر کنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: تزریق واکسن کرونا به افراد مبتلا به ویروس کرونا و بدون علائم بیماری ممکن است علائمی مانند تب را تشدید کند، اما باعث افزایش آسیب ریوی نمی شود.

235231

داود یادگاری روز چهارشنبه افزود: واکسن کرونا برای هیچ فرد و بیمار ممنوع نیست، مردم نگران واکسینه شدن نباشند، تمام واکسن‌های مورد تایید مصرف شده در ایران و جهان در برابر کرونا مصونیت می‌دهند. البته ممکن است ایمنی زایی برخی از واکسن ها بیشتر از بقیه باشد، اما به دلیل محدود بودن تعداد واکسن ها، باید هر واکسنی را که به گروه های اولویت دار ارائه می شود مصرف کنند و منتظر نمانند تا واکسن خاصی در اختیار آنها قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکثر جامعه پزشکی و پرستاری و افرادی که در بیمارستان ها یا مراکز بهداشتی درمانی کار می کنند واکسن کرونا را دریافت کرده اند یا واکسیناسیون آنها در حال انجام است و این گروه پرخطر که در تماس نزدیک با بیماران هستند، بر اساس آنها اولویت واکسن کرونا را دریافت می کنند. ممکن است در طبقه بندی و اولویت افراد برای واکسینه شدن بین کشورها تفاوت هایی وجود داشته باشد، اما عمدتا بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی، افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند اولویت بندی می شوند.

سرعت واکسیناسیون در کشور کند است و این مشکل نگران کننده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس از کادر درمانی، افراد دارای بیماری زمینه ای خاص مانند دیابت یا بیماری های خاص و سالمندان در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

وی ادامه داد: امیدواریم این گروه ها به تدریج به واکسن دسترسی پیدا کنند اما متاسفانه سرعت واکسیناسیون در کشور کند است و این مشکل نگران کننده است.

یادگاری افزود: واکسن کرونا برای درصد بالایی از افرادی که این واکسن را تزریق می کنند، ایمنی نسبی ایجاد می کند. کسانی که واکسینه می شوند مصون می شوند و اطرافیانشان کمتر در معرض خطر بیماری هستند و اگر دامنه واکسیناسیون در کشور گسترش یابد می تواند به شکستن زنجیره انتقال بیماری کمک کند.

وی بیان کرد: همه بیماران اعم از بیماران خاص، مبتلایان به سرطان، افرادی که تحت شیمی درمانی یا کورتن هستند نیز باید واکسن تزریق شوند و تزریق واکسن به همه این گروه ها الزامی است. تا کنون ثابت نشده است که واکسن کرونا مضر است یا در برابر هیچ یک از بیماری ها ایمنی ایجاد نمی کند، اگرچه ممکن است علائم خفیفی مانند تب یا درد تا یک یا دو روز پس از تزریق واکسن وجود داشته باشد که باعث می شود. حل شود. . واکسن‌های موجود تا حد زیادی در برابر ویروس‌های کرونا از جمله ویروس انگلیسی در کشور مصونیت ایجاد می‌کنند.

مرتبط:  چرا از ریه نمونه برداری میکنند

این فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: افرادی که واکسن کرونا به آنها تزریق شده است، پس از تزریق، بیماری را به دیگران منتقل نمی کنند. نکته بسیار مهم دیگر این است که برخی افراد برای کاهش درد بعد از تزریق واکسن یا ترس از لخته شدن خون پس از تزریق استامینوفن یا آسپرین یا داروهای دیگر مصرف می کنند که خطرناک است و اصلا توصیه نمی شود. داروهایی که برای کاهش عوارض موقتی واکسن در نظر گرفته شده اند، نباید همزمان با واکسن مصرف شوند، زیرا عوارض این کار بسیار بیشتر از عوارض خفیف واکسن است.

یادگاری بیان کرد: به طور کلی هیچ گونه منع مصرفی برای واکسیناسیون وجود ندارد به جز افرادی که به واکسن حساسیت دارند که تعداد آنها بسیار کم است. واکسیناسیون برای زنان باردار تنها پس از مشورت با پزشک توصیه می شود. البته زنان باردار با سیستم های بهداشتی کارآمد و در معرض خطر جزو گروه های اولویت دار برای واکسیناسیون هستند، زنان شیرده نیز محدودیتی برای واکسیناسیون ندارند و به راحتی می توانند واکسینه شده و همزمان با واکسیناسیون به فرزند خود شیر دهند.

231

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا