چرا وقتی حجامت می کنند نمی توانند خون بدهند

حجامت درمانی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، حجامت نوعی درمان جایگزین است که شامل قرار دادن پنکه روی پوست برای ایجاد مکش است. اعتقاد بر این است که این مکش جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد و بهبودی را تسهیل می کند.

یکی از اولین متون پزشکی که به حجامت درمانی اشاره کرده است، پاپیروس ابری (1550 قبل از میلاد) از مصر باستان است، اگرچه حجامت بخشی از بسیاری از سیستم های درمانی باستانی از جمله چینی، یونانی، کره ای سنتی و تبتی بوده است.

بقراط، پزشک یونانی که اغلب «پدر» پزشکی نامیده می شود، روش های حجامت را نیز شرح داده است.

امروزه حجامت درمانی معمولاً به عنوان درمانی توسط پزشکان طب سنتی چینی استفاده می شود.

طرفداران بر این باورند که مکش به تسهیل جریان “چی” در بدن کمک می کند. چی یک کلمه چینی به معنای نیروی حیات است.

بسیاری بر این باورند که حجامت به تعادل یین و یانگ یا منفی و مثبت در بدن کمک می کند. اعتقاد بر این است که بازگرداندن تعادل بین این دو حد به مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و همچنین توانایی آن در افزایش جریان خون و کاهش درد کمک می‌کند.

حجامت باعث افزایش گردش خون در ناحیه ای که حجامت می شود می شود. این می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد، که می تواند جریان خون کلی را بهبود بخشد و باعث ترمیم سلولی شود. همچنین می تواند به تشکیل بافت های همبند جدید و ایجاد رگ های خونی جدید در بافت ها کمک کند.

افراد از حجامت برای تکمیل مراقبت از تعدادی از علائم و شرایط استفاده می کنند.

قدما حجامت را در یک جمله چنین تعریف می کردند: از طریق حجامت خون آلوده و غیرقابل استفاده (مانند روغن سوخته از وسایل نقلیه) از بدن خارج می شود.

حجامت یک روش خونگیری است که برای پیشگیری و درمان بیماری استفاده می شود و این نام احتمالاً به دلیل نحوه عملکرد آن است که با تورم، باز شدن و انبساط موضعی عمل می کند. حجامت در واقع استرس فوری را به سیستم دفاع عمومی ساکن بدن وارد می کند تا آن را در برابر همه عوامل داخلی و خارجی هوشیار و فعال کند.

به گفته متخصصان، حجامت عمدتاً برای پیشگیری استفاده می شود و با مکانیسم های مختلف از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمون های خون و تنظیم سیستم عصبی خودکار بدن از بیماری های مختلف پیشگیری می کند. علاوه بر این، حجامت کاربردهای درمانی نیز دارد. به طوری که در درمان برخی از بیماری ها مانند سردردهای عصبی و میگرن، چربی ها، قند و اوره خون، سنگ کلیه و مثانه موثر است.

حجامت انواع مختلفی دارد، مکان و روش انجام آن متفاوت است، اما آنچه معمولا انجام می شود و افراد با آن آشنا هستند، حجامت عمومی بین دو کتف است. در این روش ابتدا خون آلوده در نقطه مخصوصی با ساکشن کاپ مخصوص جمع آوری می شود سپس مقداری خراش سطحی توسط تیغ ایجاد می شود. کمی دردناک است. سپس خون آلوده وارد فنجان شده و دور ریخته می شود که لیوان های استریل، یکبار مصرف و تیغه های حجامت در مراکز معتبر هستند.

چرا به جای حجامت خون اهدا نمی کنید؟

بدون شک اهدای خون خداپسندانه، انسانی و ایثارگرانه است زیرا با این کار جان افراد نیازمند را نجات داده ایم. اما حجامت با اهدای خون متفاوت است. دکتر ابوالقاسم میرزایی متخصص طب سنتی گفت: این دو مقوله کاملاً متفاوت هستند و کارکردها و فلسفه های مشخصی دارند. مقدار خون و نوع خون دریافتی در حجامت متفاوت است و توصیه می شود قبل از اهدای خون حجامت انجام شود تا خون سالم تری داده شود.

وی درباره فواید حجامت افزود: این کار در بیماری های عضلانی و استرسی بیشترین کاربرد را دارد. حجامت خشک (بدون اصلاح و با بادبزن) نیز در برخی بیماری ها کاربرد دارد.

همچنین محسن امینی یگانه، پزشک عمومی و متخصص طب سنتی نیز می گوید: حجامت از بیماری ها و نشاط جلوگیری می کند و به انسان حالت شادابی می دهد و در عین حال از تجمع خون جلوگیری می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان به جای حجامت خون اهدا کرد، پاسخ داد: اهدای خون برخلاف حجامت باعث ضعف در برخی افراد می شود. بنابراین بهتر است این گونه افراد از حجامت استفاده کنند. بر خلاف افرادی که با فشار خون بالا مواجه هستند، بهتر است خون اهدا کنند. ضمناً در اهدای خون حدود 450 سی سی خون تازه از رگ با سوزن گرفته می شود اما در حجامت با ایجاد مکش بین دو تیغه شانه و ایجاد خراش حدود 50 سی سی خون از مویرگ ها به عقب خارج می شود. . آزمایشات نشان داده است که ترکیب خون وریدی با خون حجامت بسیار متفاوت است. در فنجان ها خون سیاه غلیظی خارج می شود که حاوی اوره، چربی و مواد زائد بیشتری نسبت به خون تازه رگ است.

علاوه بر این، متخصصان از فواید خاص دیگری از حجامت می گویند که در اهدای خون دیده نمی شود: حجامت باعث تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می شود. از بیماری ها پیشگیری می کند و حجامت 150 نوع بیماری را درمان می کند و یا در بهبود و کاهش اثرات آنها مؤثر است. ضمناً در صورتی که اهدای خون مربوط به سنین 18 تا 65 سال باشد، انواع حجامت از بدو تولد تا پایان عمر برای بدن انسان مجاز و مفید و ضروری است.

آیا حجامت از نظر علمی ثابت شده است؟

تحقیقات فزاینده ای در مورد چگونگی و چرایی عملکرد حجامت وجود دارد.

مروری بر مطالعات در سال 2018 نشان داد که حجامت درمانی مزایایی را برای شرایط مختلفی گزارش کرده است که می‌توانند به عنوان موضعی یا سیستمیک طبقه‌بندی شوند.

تصور می شود که حجامت با بهبود گردش خون محیطی (نزدیک پوست) و بهبود ایمنی علائم را کاهش می دهد.

بر اساس بررسی سال 2018، اثرات درمانی حجامت عبارتند از:

افزایش جریان خون پوست

اصلاح خواص بیومکانیکی پوست

افزایش آستانه درد

بهبود متابولیسم بی هوازی موضعی

کاهش التهاب

تقویت ایمنی سلولی

بر اساس یک مطالعه در سال 2017، اثر مکانیکی حجامت باعث افزایش جریان خون موضعی و کشش بافت‌های زیرین می‌شود.

فعال شدن هم اکسیژناز-1، ژنی که نقش مهمی در پیشگیری از التهاب عروقی ایفا می کند، ممکن است فواید موضعی و سیستمیک متعددی برای حجامت درمانی داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2019 اشاره کرد که هیچ نظریه واحدی برای توضیح کامل اثرات حجامت وجود ندارد، اما برخی از نظریه ها عبارتند از:

اصلاح پردازش سیگنال درد

برای کاهش درد از یک ضد تحریک یا مسکن استفاده کنید

تحریک افزایش گردش خون از طریق آزادسازی اکسید نیتریک

تحریک سیستم ایمنی با التهاب موضعی مصنوعی

افزایش سطح محصولات ایمنی مانند اینترفرون و فاکتور نکروز تومور

افزایش جریان لنفاوی در سیستم لنفاوی

کاهش اسید اوریک و هر دو نوع کلسترول

تغییرات در ساختار مولکولی و عملکرد هموگلوبین

علیرغم تئوری های فراوان، تحقیقات با کیفیت بیشتری برای تایید اثرات حجامت و همچنین مکانیسم هایی که ممکن است به بهبودی کمک کنند یا نکنند مورد نیاز است.

آیا حجامت سموم را از بین می برد؟

با توجه به تحقیقات ذکر شده در بالا، حجامت می تواند با تحریک پاسخ ایمنی به صورت موضعی و سیستمی، سموم را از بین ببرد.

همچنین می تواند اسید اوریک، یک محصول زائد طبیعی را از هضم برخی غذاها حذف کند. تجمع اسید اوریک می تواند منجر به سطوح بالای اسیدیته در خون و ادرار شود.

مرتبط:  چرا ذخایر معدنی با وجود فراوان بودن در کره زمین محدود هستند

حجامت همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر سیستم لنفاوی داشته باشد که تا حدودی مسئول دفع مواد زائد از بدن شما است.

هنگامی که جریان لنفاوی قطع می شود، می تواند باعث تجمع مایع شده و از دفع صحیح سموم توسط بدن جلوگیری کند.

ماساژ تخلیه لنفاوی یکی از راه حل های این مشکل است. به همین ترتیب، حجامت می تواند به افزایش جریان لنفاوی و جلوگیری از تجمع مایع کمک کند.

شواهد حاکی از توانایی حجامت در حذف سموم امیدوارکننده است، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

انواع ساکشن کاپ چیست؟

حجامت احتمالاً اولین بار با استفاده از شاخ حیوانات ساخته شده است. بعداً پنکه ها با بامبو و سپس سرامیک ساخته شدند.

مکش عمدتاً از طریق استفاده از گرما ایجاد شد. فنجان ها ابتدا روی آتش گرم می شدند و سپس روی پوست قرار می گرفتند. همانطور که خنک شد، فنجان ها پوست را به داخل کشیدند.

مکنده های مدرن اغلب با استفاده از دمنده های شیشه ای زنگی شکل ساخته می شوند. آنها همچنین می توانند پلاستیکی یا سیلیکونی باشند.

امروزه چهار نوع مکنده وجود دارد:

حجامت خشک: فقط از مکش استفاده می شود

حجامت مرطوب همراه با خونریزی: ممکن است هم شامل آسپیراسیون و هم خونریزی کنترل شده باشد

حجامت متحرک: شامل حرکت حجامت در اطراف بدن پس از استفاده از روغن برای ماساژ ناحیه مورد نظر است

حجامت سریع: شامل مکش سریع و مکرر و رهاسازی ساکشن کاپ در ناحیه ای از بدن است.

حجامت همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوزن های طب سوزنی

موکسیبوشن یا سوختگی برگ ماگ

لیزر درمانی

تحریک الکتریکی

استفاده از گیاهان

هنگام حجامت چه انتظاری باید داشته باشم؟

حجامت گاهی با درمان های طب سوزنی انجام می شود. برای بهترین نتیجه، ممکن است بخواهید 2 تا 3 ساعت قبل از حجامت ناشتا باشید یا فقط غذاهای سبک بخورید.

در حین حجامت می توان موارد زیر را انتظار داشت:

پزشک از شما می پرسد که چه علائمی را تجربه کرده اید و اگر این اولین ملاقات شما باشد، ممکن است یک تاریخچه پزشکی دقیق بگیرد.

پزشک بادکنک ها را روی پوست شما قرار می دهد.

وقتی فن ها مک می کنند، شما مکش و فشار را احساس خواهید کرد.

پزشک ممکن است فقط از گرما یا ساکشن برای قرار دادن استنت ها استفاده کند.

بسته به نوع حجامت، پزشک ممکن است قبل از بازگشت برای برداشتن کاف، چند دقیقه به شما اجازه استراحت دهد.

ممکن است پوست شما بعد از جلسه قرمز شود و کبودی خفیفی نشان دهد.

قبل از شروع درمان حتماً با پزشک خود تأیید کنید که از چه نوع حجامتی استفاده می کنند. این می تواند شامل خشکی، خیس/خونریزی، دویدن، حجامت صورت و موارد دیگر باشد.

معمولاً فن ها در کجا قرار دارند؟

فن ها اغلب برای موارد زیر استفاده می شوند:

قفسه سینه

شانه

شکم

باسن

پاها

چه مدت طول می کشد تا آثار حجامت از بین برود؟

هرگونه تغییر رنگ یا رد حجامت معمولاً در عرض 7 روز پس از جلسه از بین می رود.

حجامت چه شرایطی را می تواند درمان کند؟

حجامت برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. ممکن است به ویژه در تسکین شرایطی که باعث درد عضلانی می شوند، موثر باشد.

از آنجایی که حباب‌های هوا را می‌توان در نقاط اصلی طب فشاری نیز اعمال کرد، این عمل احتمالاً در درمان مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی و سایر بیماری‌هایی که معمولاً با طب فشاری درمان می‌شوند، مؤثر است.

حجامت درمانی می تواند به بهبود شرایط زیر کمک کند، از جمله:

درد پایین کمر

درد گردن و شانه

سردرد و میگرن

زانو درد

زونا

فلج صورت

سرفه و تنگی نفس

آکنه

فتق دیسک کمر

اسپوندیلوز گردنی

براکیالژیا، درد ناشی از فشرده شدن عصب در گردن

سندرم تونل کارپال

فشار شریانی

قند دیابتی

روماتیسم مفصلی

آسم

برای ارزیابی اثربخشی واقعی حجامت در این شرایط به مطالعات بیشتری نیاز است.

عوارض حجامت

حجامت عوارض زیادی ندارد. عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید معمولا در طول درمان یا مدت کوتاهی پس از آن رخ می دهد، مانند:

دایره جایی که طرفداران بوده اند را مشخص می کند

تغییر رنگ

سرگیجه

ممکن است در طول درمان احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید.

به ندرت ممکن است دچار تعریق یا حالت تهوع نیز شوید.

پس از درمان، پوست اطراف لبه توپ ممکن است تحریک شده و به صورت دایره ای زخم شود. همچنین ممکن است بعد از جلسه در محل برش درد داشته باشید.

عفونت بعد از حجامت، به ویژه حجامت همراه با خونریزی، همیشه یک خطر است. اگر پزشک قبل و بعد از جلسه شما از روش های مناسب پاکسازی پوست و کنترل عفونت پیروی کند، این خطر کم است و معمولاً قابل پیشگیری است.

نکاتی که قبل از حجامت باید در نظر گرفت

حجامت درمانی برای همه توصیه نمی شود. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید از حجامت استفاده نکنید.

همچنین در صورت داشتن موارد زیر از حجامت خودداری کنید:

آفتاب سوختگی

زخم عمیق

زخم پوست

اختلال در اندام های داخلی

نازک شدن پوست

حجامت در موارد زیر نباید انجام شود:

کشتی ها

شریان ها

اعصاب

التهاب یا ضایعات پوستی

دهانه های بدنه

چشم ها

گره های لنفاوی

رگهای واریسی

آماده شدن برای یک قرار مزه

حجامت یک درمان طولانی مدت است که می تواند به کاهش علائم بیماری های موقت و مزمن کمک کند.

اگر می خواهید حجامت را امتحان کنید، علاوه بر ویزیت فعلی پزشک از آن استفاده کنید نه به عنوان جایگزین.

قبل از شروع حجامت به چند نکته توجه کنید:

حجامت در درمان چه شرایطی تخصص دارد؟

پرستار از چه روشی برای حجامت استفاده می کند؟

آیا تاسیسات تمیز است؟ آیا پزشک اقدامات ایمنی را انجام می دهد؟

دکتر مدرک داره؟

آیا شرایطی دارید که از حجامت منتفع شود؟

قبل از شروع هر گونه درمان جایگزین، به پزشک خود اطلاع دهید که قصد دارید آن را در برنامه درمانی خود بگنجانید.

سازمان انتقال خون از کسانی که یک سال مشروب می خورند خون نمی گیرد

حجامت یک تکنیک قدیمی است که شامل مکش پوست با لیوان های شیشه ای، پلاستیکی یا سیلیکونی است. می تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی، افزایش جریان خون و کاهش درد کمک کند.

تحقیقات بیشتر و بیشتری در حال ظهور است که نشان می دهد حجامت می تواند یک درمان کمکی موثر برای علائم و شرایط مختلف باشد. با این حال، برای تأیید اینکه حجامت چه کاری می تواند انجام دهد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر میرزایی همچنین دلیل اصلی عدم خونگیری سازمان انتقال خون از افرادی که یک سال است خون گرفته اند را وجود حجامت زیرزمینی می داند. این نوع حجامت ها آلوده هستند اما حجامت اصیل کاملاً بهداشتی است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه روزان نوشت: طب سنتی از دیرباز در کشور ما طرفداران زیادی داشته است. کم نیستند افرادی که با وجود پیشرفت های مختلف در زمینه های مختلف درمانی همچنان از روش های سنتی استفاده می کنند. حجامت یکی از این روش هاست. قدمت حجامت به 3300 سال قبل از میلاد در مقدونیه برمی گردد. پس از آن این اقدام در یونان باستان و سپس در حدود 2600 سال قبل از میلاد در ایران و چین و سپس 1500 سال پیش در هند رواج یافت.

مرتبط:  چرا من همش لکه بینی دارم نی نی سایت

همچنین علاوه بر اینکه بقراط و جالینوس بر این عمل تأکید می‌کنند، می‌گویند بهرام گور، پادشاه ساسانی، چون درمان بیماری خود را در حجامت بی‌نظیر می‌دید، دستور داد که حجامت در ایران رواج پیدا کند.

بعد از اسلام در زمان پیامبر اکرم (ص) حجامت بسیار سفارش شده بود; همانطور که فرشتگان به پیامبر اکرم (ص) گفتند: ای پیامبر حجامت کن و به امتت دستور بده که حجامت کنند.

می گویند حکیمان بزرگ طب سنتی مانند رازی، بوعلی، جرجانی و …. حجامت را به عنوان ابزاری قدرتمند و مرکزی برای پیشگیری و درمان بیماری ها معرفی کرد و هم اکنون این اقدام در 41 کشور جهان به رسمیت شناخته شده است. و در حال انجام است در حال مطالعه و تحقیق می باشد.

چرا بعد از حجامت نمی توان خون اهدا کرد؟

در عین حال باید توجه داشت که پس از حجامت تا مدتی نمی توان خون اهدا کرد. دکتر بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: این افراد به دلیل خراشیدگی بر روی بدن ناشی از حجامت و به دلیل فاز پنجره بودن معاف موقت هستند و حداکثر تا یک سال از این افراد خون گرفته نمی شود. سال؛ زیرا به اصطلاح دارای عامل خطر هستند.

اما دکتر یگانه با این نظر مخالف است و می گوید: این کار اشتباه است و بر اساس سازماندهی خون تراشی روی پوست است که هرگونه خراشیدگی را احتمال هپاتیت یا بیماری خاصی می داند. در گذشته این امکان وجود داشت اما امروزه کاملاً متفاوت است و حجامت کاملاً بهداشتی است. این سازمان انتقال خون است که باید قانون را تغییر دهد.

دکتر میرزایی همچنین دلیل اصلی عدم خونگیری سازمان انتقال خون از افرادی که یک سال است خون گرفته اند را وجود حجامت زیرزمینی می داند. این نوع حجامت ها آلوده هستند اما حجامت اصیل کاملاً بهداشتی است.

مشکل فوی گراس را با حجامت حل کردم

در این بین با دو نفر که حجامت را آزمایش کرده اند صحبت کردیم تا دلیل استفاده از این روش طب سنتی در برخی افراد را جویا شویم.

مجید رئیسی 36 ساله لیسانس و کارمند بانک است و 4 سال است که سالی یک بار حجامت می کند. وی درباره علت حجامت خود به «روزان» توضیح داد: مشکل کبد چرب داشتم و نه تنها بیماری ام با داروهای شیمیایی درمان نشد، بلکه از عوارض داروها نیز رنج می بردم، بلکه با طب سنتی تا حدودی درمان شدم. . در طول درمان، پزشک حجامت را پیشنهاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه سرعت بهبود درمان در این روش سریع نیست، افزود: استفاده از حجامت در درمان بیماری من تاثیر زیادی داشت و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. بعد از حجامت مشکلی نداشتم و خیلی سریع خونریزی قطع شد.

رئیسی اهدای خون را عملی الهی می داند اما به این نکته اشاره می کند که حجامت برای درمان بیماری ها بهتر است. حتی من با حجامت دچار کم خونی نشدم و بعد از حجامت حالم خیلی خوب است.

وی در خصوص شناسایی مراکز بهداشتی حجامت نیز گفت: از آشنایان که قبلاً آنجا بوده اند از حجامت اطلاع داشتم و متوجه شدم که پزشک کلینیک طب سنتی عمل حجامت شماره نظام پزشکی دارد.

دو سال است که حجامت می کنم

همچنین خانم یلدا نوروزی، فارغ التحصیل و معلم 39 ساله که دو سال است چندین بار حجامت کرده است، علت مراجعه خود به حجامت را به خبرنگار ما تشریح کرد: مشکل کبدی داشتم و از طریق اقوامم مشکل کبدی داشتم. و دوستان برای درمان آن با طب سنتی آشنا شدم و به پزشک طب سنتی حجامت را پیشنهاد دادم و مشکل بیماریم کاملا حل شد و حجامت 100% برای بیماریم موثر بود.

وی با اشاره به این سوال که آیا بعد از بریدگی با مشکل خاصی مواجه شده است، افزود: خیر، مشکلی نداشتم و روند بهبودی خوبی را پشت سر گذاشتم.

نوروزی با بیان اینکه حجامت بهتر از اهدای خون است، تصریح کرد: حجامت بیماری ها را درمان می کند و آرامش پس از حجامت ایجاد می شود.

وی درباره نحوه شناسایی مراکز بهداشتی حجامت می افزاید: از سوابق افرادی که تسلیم شده بودند استفاده کردم و آدرس مرکز طب سنتی را که یک کلینیک مورد تایید بود از آنها گرفتم.

میزان پذیرش حجامت توسط پزشکان

اگرچه بسیاری از پزشکان مخالف حجامت نیستند اما برخی از پزشکان نیز مخالف آن هستند و آن را یک روش علمی نمی دانند و معتقدند هیچ پزشکی از ابتدا تا پایان تحصیل در دانشگاه چه در دوره عمومی و چه در دوره تخصصی البته حتی او یک ساعت درس حجامت نکرد.

اما ابوالقاسم میرزایی کارشناس طب سنتی درباره میزان استقبال پزشکان از حجامت گفت: اگر استقبال کم است به دلیل ناآگاهی ماست و اگر این بحث را دنبال کنیم اطلاعات کامل و مفیدی به دست می آوریم. این موضوع با استقبال خوبی از سوی متخصصان منطقی و کسانی که این موضوع را مطالعه کرده اند، شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود پیشرفت های علمی و پزشکی، آیا حجامت می تواند به عنوان یک روش درمانی واجد شرایط باشد؟ وی افزود: بله علاوه بر پیشگیری به عنوان طب مکمل نوعی درمان است. میرزایی خاطرنشان کرد: اصل حجامت بر اساس پیشگیری است و به همه توصیه می شود.

از سوی دیگر محسن امینی یگانه، پزشک عمومی و متخصص طب سنتی درباره استقبال پزشکان از حجامت گفت: پزشکانی که دوره طب سنتی را خوانده و گذرانده اند، مجاز به اظهار نظر در این زمینه هستند. ابتدا باید در مورد یک موضوع آگاهی داشته باشیم، سپس مخالفت کنیم. وقتی مطالعه شد به مزایای حجامت پی خواهیم برد.

وی با توجه به اینکه علیرغم پیشرفت های علمی و پزشکی می توان از حجامت به عنوان یک وسیله درمانی یاد کرد، افزود: حجامت به تنهایی پیشگیری، درمان مکمل و درمان برای افراد و بیماری های خاص است و در هر مورد متفاوت است. همانطور که تجویز داروی مسکن برای همه مناسب نیست، تجویز حجامت برای همه نیز مناسب نیست.

امینی حجامت را بسته به بیماری و فرد متفاوت دانست و گفت: باید مزاج بیمار را شناسایی کنیم تا به پیشنهاد مناسب برسیم.

چه کسی نباید لیوان بزند

اما با وجود فواید حجامت، کسانی هستند که باید از این عمل اجتناب کنند. دکتر یگانه در این باره توضیح داد: حجامت برای افراد مبتلا به کم خونی شدید، ناتوانی های جسمی، بیماری های خاص و برخی مزاج های خاص، حاملگی های زیر 4 ماه و … توصیه نمی شود.

دکتر ابوالقاسم میرزایی درباره اینکه چه کسانی حجامت نکنند گفت: حجامت در هوای گرم و مرطوب بیشتر توصیه می شود. مردان بیشتر از زنان توصیه می شوند. هر چه بیشتر از غذاهای ناسالم و بی کیفیت استفاده کنیم، به پیشگیری و حجامت بیشتری نیاز داریم.

حجامت چه زمانی باید انجام شود؟

زمان حجامت نیز در طب سنتی اهمیت دارد. کارشناسان این رشته معتقدند بهترین زمان برای انجام حجامت از نظر ماه قمری بین روزهای هفدهم تا بیست و هفتم هر ماه است و همچنین حجامت در پایان اسفند ماه توصیه می شود. این گروه می گویند: همچنین بهترین زمان برای چشیدن از نظر فصل بهار و سپس پاییز است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم؛ حجامت اثرات مختلفی از جمله تقویت سیستم دفاعی بدن، بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی، کاهش غلظت خون، درمان آلرژی و… دارد، اما فقط در اهدای خون شاهد چنین اثرات درمانی نیستیم. دکتر عزیزخانی متخصص طب سنتی کشورمان تفاوت این دو را تشریح کرد:

مرتبط:  چرا وقتی آب نمک را میجوشانیم یک ظرف فلزی سرد بالای آن نگه میداریم

انتهای پیام/+

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، حجامت به عنوان یک روش درمانی سنتی از حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح در جامعه بشری، ادیان الهی و پیشوایان دینی مورد توجه بوده است و در اسلام نیز به این درک دانش بشری اشاره شده است. در این روش، خون خارج شده از بدن دور ریخته می شود. اما امروزه علم و پیشرفت های جدید دانش بشری در خدمت این روش درمانی قرار گرفته است تا با اهدای یک واحد خون سالم و تهیه انواع تولیدات از آن، جان چندین بیمار نیازمند به خون نجات یابد.

افرادی که حجامت می کنند تا یک سال از اهدای خون معاف هستند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با توجه به حفظ سلامت خون اهداکنندگان و گیرندگان و همچنین به دلیل باز شدن رگ های حجامت، این افراد تا یک سال از اهدای خون معاف هستند. .

بشیر حاجی بیگی خاطرنشان کرد: کسانی که حجامت می کنند به قصد شفای خود انجام می دهند در حالی که اهدای خون یک عمل نوع دوستانه است که با اخلاص و با هدف کمک به بیماران نیازمند خون انجام می شود.

وی با بیان اینکه نه منکر حجامت هستیم و نه از این اقدام حمایت می کنیم، گفت: سازمان انتقال خون همواره بر سلامت اهداکنندگان خون و فرآورده های آن تاکید دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: این سازمان با انجام مشاوره ها و معاینات دقیق هنگام اهدای خون و رعایت اصول بهداشتی و پزشکی هنگام اهدای خون، سلامت وی ​​را تضمین کرد. اهدا، نگهداری و توزیع نگهداری و معاینه پزشکی قبل از اهدای خون مهم است و ارتقای سلامت فرآورده های خونی با مشارکت صادقانه و صبورانه داوطلبان انجام می شود.

حاجی بیگی گفت: پزشکان سازمان انتقال خون برای ارزیابی سوابق مختلف پزشکی، اهدای خون و به ویژه رفتارها و عادات داوطلبان مصاحبه محرمانه انجام می دهند که نتیجه غربالگری پزشکی منجر به اهدای خون یا معافیت از اهدای خون می شود.

چرا فردی که بریده شده است نمی تواند خون اهدا کند؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با توجه به مقبولیت علمی در تمام نقاط دنیا، انجام هرگونه عمل تهاجمی پزشکی یا غیرپزشکی منجر به عدم پذیرش موقت داوطلب برای اهدای خون و انجام حجامت می شود. که یک روش تهاجمی در نظر گرفته می شود، منجر به معافیت یک داوطلب می شود. او هر ساله داوطلب اهدای خون می شود و اساس این است که حتی انجام چنین عملی در یک مرکز بهداشتی درمانی همچنان می تواند باعث ورود و انتقال افراد خطرناک شود. پاتوژن هایی که می توانند از طریق خون به بدن فرد منتقل شوند.

موارد معافیت دائم و موقت اهدای خون چیست؟

وی با بیان اینکه معافیت اهدای خون می تواند موقت یا دائم باشد، درباره معافیت موقت گفت: معافیت موقت اهدای خون مانع از پذیرش داوطلبان برای مدت معینی می شود و پس از آن داوطلب مشمول مشمولیت می شود. ارجاع و بررسی خواهد شد.

حاجی بیگی ادامه داد: اما معافیت دائم مانعی دائمی تا پایان عمر داوطلب ایجاد می کند که مانع از پذیرش و اهدای مجدد خون می شود.

وی تاکید کرد: نکته مهم در مورد معافیت های اهدای خون این است که افراد معاف به هیچ عنوان در دوران معافیت مراجعه و اهدای خون را انجام ندهند زیرا در این صورت اهدای خون ممکن است خطری جدی برای سلامتی خود و یا سلامت خون داشته باشد. گیرندگان، آنها باشند

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: از زمانی که هر میکروب وارد بدن می شود تا زمانی که عفونت تشخیص داده شود، یک دوره زمانی وجود دارد که به آن «دوره پنجره» می گویند و در این بازه زمانی، امکان تشخیص آلودگی میکروبی به آن وجود ندارد. هر تکنولوژی آزمایشگاهی

وی ادامه داد: رفتارهای پرخطر و غیربهداشتی با امکان انتقال آلودگی میکروبی به بدن همراه است، بنابراین اگر افراد در فاصله زمانی انجام این رفتارها تا معاینه آزمایشگاهی در پنجره آلودگی قرار گیرند، امکان تشخیص آلودگی توسط میکروب وجود ندارد. . در عین حال ممکن است. در حالی که افراد به اشتباه در آزمایشگاه به عنوان سالم تشخیص داده می شوند، به میکروب آلوده می شوند و با اهدای خون و مصرف فرآورده های آن، می توانند این عفونت را به دیگران منتقل کنند.

موارد معافیت دائم از اهدای خون چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: برخی از موارد معافیت دائم عبارتند از: ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند: بیماری های قلبی عروقی، بیماری شدید ریوی و آسم، سکته مغزی، دیابت وابسته به انسولین، سابقه بیماری های عفونی مانند هپاتیت B، C، و ایدز مصرف تزریقی مواد مخدر است که در آن فرد برای حفظ سلامت خود یا گیرنده خون تا پایان عمر مجاز به اهدای خون نیست.

موارد معافیت موقت از اهدای خون چیست؟

وی تصریح کرد: برخی از موارد معافیت موقت شامل ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا، اقدامات اخیر دندانپزشکی تا 72 ساعت، مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک، آسپرین و …، دریافت واکسن، شرایط خاص مانند کم و زیاد است. داشتن فشار خون بالا، بارداری، شیردهی، سقط جنین، داشتن رفتارهای پرخطر مانند رابطه جنسی محافظت نشده، حجامت، خالکوبی، طب سوزنی و سوراخ کردن گوش.

چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟

حاجی بیگی گفت: هنگام تزریق خون به بدن بیمار باید مراقب باشیم که آسیبی به وی وارد نشود و در عین حال سلامت اهداکننده خون را به خطر نیندازیم، بنابراین همه مراکز اهدای خون شرایط اهدای خون را در نظر می گیرند. برخی از این شرایط با هدف حفظ سلامت اهداکننده و برخی دیگر با هدف حفظ سلامت گیرنده خون است.

شرایط اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن اهدای خون 18 سال و حداکثر 60 سال (اهدای مستمر (با سابقه اهدای خون حداقل دو بار در سال) تا 65 سال، حداقل وزن 50 کیلوگرم، خون است. فواصل اهدای خون هر 8 هفته یکبار می باشد، مشروط بر اینکه تعداد دفعات اهدا در سال برای آقایان 4 بار و برای خانم ها 3 بار بیشتر نباشد، یکی از شرایط اهدای خون می باشد.

وی گفت: همچنین همراه داشتن اصل شناسنامه (کارت شناسایی، گواهینامه، گذرنامه و کارت ملی برای اهداکنندگان بار اول الزامی است).

حاجی بیگی گفت: در صورت وجود سابقه آلرژی: تب یونجه و غیره، مصرف دارو، سابقه بیماری های قلبی عروقی-ریوی-کلیوی-کبدی، سابقه انتقال خون و فرآورده های آن، سابقه غش-صرع- تشنج، سابقه تزریق مواد مخدر، سابقه جراحی، سابقه رفتارهای پرخطر (خارج از تماس جنسی خانواده)، سابقه خالکوبی- حجامت- خالکوبی و سابقه زردی یا زردی در خود و خانواده تان، حتماً به پزشک متخصص در مورد تزریق خون اطلاع دهید.

وی تاکید کرد: هموطنان فداکاری که همواره به سازمان انتقال خون کمک می کنند و جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن را نجات می دهند، به یاد داشته باشند که نیاز به خون و فرآورده های آن ثابت است و برخی از بستگان به گونه ای که تالاسمی ها و بیماران هموفیلی مصرف کننده دائمی خون هستند. و از سوی دیگر قربانیان حوادث و سوانح مختلف مانند تصادفات رانندگی، سوختگی و مداخلات جراحی، زنان باردار در هنگام زایمان، نوزادان و به ویژه نوزادان نارس نیز به خون نیاز دارند و از سوی دیگر بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند. درمان یا پرتودرمانی از جمله مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاه: https://www.tasrir.ir/?p=1361

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام دوست من! مقاله جالبی نوشتی در مورد حجامت و اهمیت اینکه چرا نمی‌تونن خون بدن. من همیشه به این موضوع فکر می‌کردم ولی تا حالا جواب درستی نداشتم. ممنون که این مطلب رو به اشتراک گذاشتی.

  2. من این مقاله رو خیلی دوست داشتم. به خاطر اینکه خیلی راحت و با زبان ساده نوشته شده و مفاهیم علمی رو هم خیلی خوب توضیح داده. فقط کاش بیشتر جزییات رو هم توضیح می‌داد. به هر حال خیلی ممنون از این مقاله جالب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا