چرا باید میهن خود را دوست داشته باشیم

قبل از اینکه یاد بگیریم خودمان را دوست داشته باشیم، باید بدانیم معنی آن چیست. عشق به خود نوعی قدردانی از اعمال ماست. این کارکردها می تواند شامل حوزه های مختلفی مانند جسم، روح و معنویت ما باشد. وقتی خودمان را دوست داریم، به شادی و خوشبختی خود احترام می گذاریم. در واقع دوست داشتن خودمان به معنای اهمیت دادن به نیازهایمان و دست کشیدن از آزار خودمان برای جلب توجه دیگران است. کسی که خود را دوست دارد به کمتر از آنچه که لیاقتش را دارد قانع نمی شود.

مفهوم عشق به خود برای هر کسی می تواند متفاوت باشد زیرا همه ما از روش های مختلف و متفاوتی برای مراقبت از خود استفاده می کنیم. درک اینکه چگونه و به چه روش هایی می توانید خود را دوست داشته باشید بخش مهمی از سلامت روان شما است.

دوست داشتن خودت برای تو چه معنایی دارد؟

اگر هنوز به طور کامل معنی دوست داشتن خود را درک نکرده اید، به نکات زیر توجه کنید. خود عشق می تواند هر یک از معانی زیر را داشته باشد:

از ما با محبت و عشق صحبت کن

خودت را در اولویت قرار بده

از قضاوت کردن خود خودداری کنید

به ما اعتماد کنید

با خودمان صادق باشیم

با خودمان مهربان باشیم

مرزهای سالم را تعیین کنید

زمانی که فکر می کنید به اندازه کافی خوب نیستید یا خوب نیستید، خود را ببخشید

برای بسیاری، عشق به خود راهی برای مراقبت از خود است. برای تمرین خودمراقبتی، ابتدا باید اصول اولیه را بیاموزید.

علاوه بر این، شما باید:

به بدنت گوش کن

در محل کار به اندازه کافی استراحت کنید و ورزش کنید

تلفن خود را کنار بگذارید و با دیگران صحبت کنید یا کاری خلاقانه انجام دهید

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید اما گاهی اوقات خود را با غذای مورد علاقه خود پذیرایی کنید

دوست داشتن خود یعنی پذیرفتن خود همانگونه که در حال حاضر هستید. این بدان معناست که احساسات خود را همانطور که هستند بپذیرید و سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود را در اولویت قرار دهید.

چگونه ذهن خود را از افکار منفی/آزاردهنده پاک می کنید؟

چرا و چگونه باید یکدیگر را دوست داشته باشیم؟

اکنون می دانیم که دوست داشتن خود منجر به یک زندگی سالم و شاد می شود. هرچه بیشتر به خود احترام بگذاریم، احتمال بیشتری وجود دارد که چیزهایی را انتخاب کنیم که کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشد.

با این برنامه ساده، تنها با گوش دادن به مدت 5 دقیقه در روز، در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز تقویت حافظه همزمان آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

راه های تمرین عشق به خود عبارتند از:

آگاهی: افرادی که خود را دوست دارند به افکار، احساسات و خواسته های خود توجه بیشتری نشان می دهند و از آنها آگاهی کامل دارند.

بر اساس نیازهایتان عمل کنید، نه خواسته هایتان: وقتی روی چیزی که واقعاً نیاز دارید تمرکز می کنید، رفتارهای خاصی که شما را به دردسر می اندازد یا شما را در گذشته گیر می کند باعث می شود خودتان را دوست داشته باشید. اجازه نده اذیتت کنند

خودمراقبتی را تمرین کنید: وقتی بدانید نیازهای اساسی شما چیست و به آن نیازها توجه کنید، احساس بسیار بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. افرادی که خود را دوست دارند از طریق فعالیت های سالم مانند ورزش، تغذیه مناسب، خواب کافی، دوستان خوب و روابط اجتماعی سالم از خود مراقبت می کنند.

ایجاد محیط مناسب برای عادات سالم: مراقبت از خود را با اصلاح برخی عادات بد شروع کنید. مثلاً غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید و به این فکر کنید که وقت خود را صرف چه کاری می کنید و آیا این کارها برای شما مفید است؟ هر کاری را انجام دهید نه فقط به این دلیل که مجبورید یا به این دلیل که مجبورید، بلکه به این دلیل که به خودتان فکر می کنید.

در نهایت، برای تمرین عشق به خود، باید با مهربانی، صبر، ملایمت و شفقت با خود رفتار کرد. درست همانطور که با دیگران رفتار می کنید.

چگونه از قانون جذب برای دوستی، ثروت و موفقیت استفاده کنیم؟

چرا اینقدر مهم است که خودتان را دوست داشته باشید؟

دوست داشتن خود یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای خود انجام دهید و گاهی اوقات از هر چیز دیگری مهمتر است. دوست داشتن خود با اعتماد به نفس باعث ایجاد عزت نفس و احترام به خود می شود و به شما کمک می کند تا در کل نسبت به خودتان احساس مثبت و خوبی داشته باشید. همچنین، وقتی برای اولین بار یاد می گیرید که خودتان را دوست داشته باشید، می توانید راحت تر و بهتر عاشق شخص دیگری شوید.

اگر یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید، شادتر خواهید بود و یاد خواهید گرفت که از خود مراقبت کنید. کسی که خودش را دوست دارد، خود را با دیگران مقایسه نمی کند، به خودش اعتماد دارد و اهمیتی نمی دهد که دیگران در مورد او چه فکری می کنند و در مورد او قضاوت می کنند.

15 نکته بسیار موثر برای دوست داشتن خود

حالا یاد می گیریم همدیگر را دوست داشته باشیم. اگر از بهترین راه‌های دوست داشتن خود آگاه باشید، می‌توانید آن مسیر را راحت‌تر طی کنید.

برخی از این مراحل ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسند یا ممکن است فکر کنید قادر به انجام این وظایف نخواهید بود. اما وقتی مهارت های کافی کسب کردید، احساس خوشبختی بیشتری خواهید کرد و می توانید بگویید که خود را دوست دارید. در اینجا ما 15 نکته موثر برای دوست داشتن خود را به شما پیشنهاد می کنیم. از آنها برای ایجاد اعتماد به نفس و عشق به خود استفاده کنید.

1- برای خود وقت بگذارید و لذت ببرید

خیلی خوب است که چند روز را به خود اختصاص دهید و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید. این بار فقط برای شماست که از آن لذت ببرید. با انجام این کار، یاد خواهید گرفت که از شرکت خود لذت ببرید و به احتمال زیاد، اعتماد به نفس شما در انجام کارها به تنهایی افزایش می یابد. می توانید هر فعالیتی مانند رفتن به سینما، یافتن سرگرمی های جدید یا گشت و گذار را امتحان کنید.

2- سالی یک بار به تنهایی سفر کنید

شاید کاملاً خارج از منطقه راحتی شما باشد. اما ارزش امتحان کردن را دارد! اگر بتوانید به تنهایی سفر کنید، واقعاً گام بزرگی برای دوست داشتن خودتان برداشته اید. با این کار نه تنها خود را کشف خواهید کرد، بلکه با فرهنگ مردم مناطق دیگر نیز آشنا خواهید شد. به علاوه با این شغل از یکنواختی و روتین زندگی دور می شوید.

3- اشتباهات خود را ببخشید

تأمل در اشتباهات خود می تواند به شما کمک کند خود را ببخشید و آن اشتباهات را فراموش کنید. اگر بتوانید به انتخاب‌ها یا اشتباهات بد خود نگاه کنید و خودتان را ببخشید و از آنها پیش بروید، می‌توانید پیش بروید و گذشته را پشت سر بگذارید. وقتی خودتان را با تمام اشتباهاتی که مرتکب شده اید دوست داشته باشید، احساس ارزشمندی می کنید.

تفاوت بین دوست داشتن و دوست داشتن چیست؟

4- خود را غافلگیر کنید

گاهی اوقات چیزهای جدیدی را امتحان کنید که خارج از کنترل شما هستند و به چیزهایی که معمولاً از آنها می گذرید “بله” بگویید. به شما کمک می کند خود را بشناسید. به این ترتیب آنچه را که دوست دارید یاد می گیرید و کارهایی را امتحان می کنید که قبلا هرگز انجام نداده اید. سعی کنید از منطقه راحتی خود خارج شوید، چیزهای جدید را امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد! (احتمالا مثبت خواهد بود!)

5- خاطره بنویسید

اگر افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیاورید، بعداً می توانید به عقب برگردید و ببینید که در آن تاریخ چگونه با آن موقعیت خاص برخورد کرده اید. همچنین راه خوبی برای رهایی از تجربیات و احساسات منفی است. این روش به شما کمک می کند تا روی خوبی ها تمرکز کنید و از بدی ها درس بگیرید.

6- زیاد تند نباشید

گاهی اوقات به خودمان سخت می گیریم، طبیعی است و برای همه ما پیش می آید. اما هر از چند گاهی باید استراحت کنید. هیچ کس کامل نیست، شما هم نمی توانید کامل باشید. هر اتفاقی بیفتد، آن را بپذیرید و به خودتان سخت نگیرید.

۷- با «نه» گفتن به دیگران یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید

گاهی اوقات بیش از حد تلاش می کنیم که دیگران را راضی کنیم و خواسته های آنها را به خواسته های خود ترجیح دهیم. در چنین مواقعی فراموش می کنیم که مراقب خودمان باشیم. بنابراین، شما باید قدرت نه گفتن را داشته باشید. اگر خسته هستید، روی خودتان تمرکز کنید نه روی برآوردن خواسته های دیگران.

8- فهرستی از دستاوردهای خود تهیه کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای دوست داشتن خود انجام دهید این است که فهرستی از دستاوردهای خود تهیه کنید. باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید و خوشحال باشید. گاهی اوقات ما فقط روی نکات منفی خود تمرکز می کنیم و نکات مثبت را فراموش می کنیم. تهیه فهرستی از کارهایی که انجام داده اید به شما کمک می کند تا نکات مثبت را به خاطر بسپارید.

9- برای خود یک چشم انداز ترسیم کنید

تجسم اهداف راهی عالی برای ایجاد انگیزه و هیجان در مورد آینده است. روی رویاهای خود تمرکز کنید و شروع به دوست داشتن خود کنید. برای خود یک چشم انداز روشن از آینده ترسیم کنید و به آن امیدوار باشید.

12 کاری که کسی اگر شما را دوست داشته باشد انجام خواهد داد

10- به دنبال علایق جدید باشید

این عالی است که چیزهای جدید را امتحان کنید. مخصوصاً کارهایی که همیشه دوست داشتید انجام دهید اما از انجامشان می ترسیدید. تا زمانی که آن را امتحان نکنید، هرگز نمی دانید چقدر می تواند سرگرم کننده باشد. بنابراین به یک سرگرمی جدید فکر کنید یا یک کار جدید را شروع کنید یا به جایی جدید بروید که مدت ها به آن فکر می کردید.

11- خود را به چالش بکشید

اگر بتوانید خود را به چالش بکشید، خود و توانایی های خود را خواهید شناخت. مثلاً می توانید صدای خوبی داشته باشید و در یک گروه بخوانید. اما سال ها بود که می خواستی کنسرت اجرا کنی یا رسما وارد این حرفه شوی. علاقه خود را دنبال کنید، خود را به چالش بکشید و با موانعی که در انتظار شما هستند روبرو شوید.

مرتبط:  چرا وقتی کیکو از فر در میارم پفش میخوابه

12- کمی به خود استراحت دهید

سعی کنید هر روز 30 دقیقه را در آرامش بگذرانید. دور شدن از هرج و مرج زندگی راهی عالی برای دوست داشتن خود و مراقبت از خود است. می توانید این زمان را صرف حمام آب گرم، خواندن کتاب یا مدیتیشن کنید. مدیتیشن یک راه عالی برای آرامش است، آن را امتحان کنید.

13- در جایی که لازم است به خودتان اعتبار بدهید

موفقیت های خود را جشن بگیرید! درست مانند تهیه فهرستی از دستاوردها، جشن گرفتن چیزهای خوب و موفقیت ها می تواند به شما کمک کند خودتان را دوست داشته باشید. به دیگران درباره کارهایی که انجام داده اید بگویید، تجربیات خود را با آنها در میان بگذارید و به کاری که انجام داده اید افتخار کنید. برای خود ارزش و اعتبار قائل شوید.

14- روی اعتماد به نفس خود کار کنید

یکی از بهترین راه ها برای دوست داشتن خود، داشتن اعتماد به نفس است. به احتمال زیاد شما خودتان می دانید چه چیزی برای شما بهتر است و اعتماد به نفس شما را به خواسته هایتان نزدیک می کند. یادتان باشد قبل از اعتماد به دیگران به خودتان اعتماد کنید. به ندای درون خود گوش دهید و به احساسات خود اعتماد کنید.

15- مراقب خودت باش

این ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد. اما حقیقت این است که بسیاری از مردم واقعاً از خود مراقبت نمی کنند. اگر مراقب خودت باشی، بهترین نسخه از خودت خواهی بود. به کارهایی فکر کنید که می توانید برای مراقبت از خود و احساسات خود انجام دهید و آنها را انجام دهید. سعی کنید زندگی مورد نظر خود را داشته باشید و به یاد داشته باشید که شما لایق بهترین ها هستید.

منبع کمکی 1 منبع کمکی 2

چگونه سریع دوست پیدا کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بارها شنیده ایم که می گویند: «خودت را دوست داشته باش! گاهی اوقات حتی این جمله انتقادی تر می شود: “تو اصلا خودت را دوست نداری!” باید بیشتر مراقب خودت باش.» در چنین مواقعی، بزرگترین سوالی که به ذهن می رسد این است که دوست داشتن خود به چه معناست و چگونه خود را دوست داری؟

معمولاً کسانی که ما را به خاطر دوست نداشتن خود سرزنش می کنند، در این مورد سکوت می کنند و ما هنوز نمی دانیم چگونه خودمان را دوست داشته باشیم و در اعماق وجود، چرا این عشق ضروری است و چگونه به ما کمک می کند؟

آیا خودتان را دوست دارید یا مانند بسیاری از مردم هنوز در مورد معنای دوست داشتن خود سردرگم هستید؟ در این مقاله از مجله بوکاپو سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم و به چرایی و چگونگی دوست داشتن یکدیگر بپردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه یکدیگر را دوست داشته باشیم؟

وقتی از خود می پرسیم چگونه خودمان را دوست داشته باشیم، نه به دنبال خودخواهی و خود محوری هستیم و نه می خواهیم خودی و مغرور ظاهر شویم. در فرهنگ ما، محبت دیگران، بزرگان، معلمان و اساتید، دوستان و خانواده، برای همه بسیار ارزشمند است و همیشه توصیه می شود. اما معمولاً هیچ کس در مورد دوست داشتن یکدیگر چیزی به ما نمی گوید.

دوست داشتن خود چیزی شبیه عشق مادر به فرزندش است. آیا مادری را دیده اید که عشق و علاقه خود را نسبت به فرزندش شرطی کند و فقط در شرایط خاص به فرزندش محبت کند؟

در هر شرایطی باید بتوانیم خود واقعی خود را بپذیریم و همه اشتباهات خود را ببخشیم. شناخت خود واقعی و دوست داشتن آن می تواند کمک شایانی به آرامش ما کند.

پیشنهاد مطالعه: خود واقعی چیست و چگونه می‌توانیم خود واقعی‌مان باشیم؟

همانطور که مادران پس از اشتباهات و اشتباهات خود، محبت خود را از فرزندان خود دریغ نمی کنند، ما نیز می خواهیم خود را دوست داشته باشیم و عشق خود را به موفقیت ها و دستاوردهای خود گره نزنیم.

همه ما باید به یاد داشته باشیم که کامل نیستیم و نباید انتظار داشته باشیم که همیشه بهترین عملکرد و دستاورد را داشته باشیم. وقتی به مسیری که در زندگی پیموده‌ایم نگاه می‌کنیم، موارد زیادی را می‌بینیم که با خود ظالمانه رفتار کرده‌ایم و چه محبت‌هایی به دیگران داده شده است که شایسته‌تر هستیم.

اگر بدون قید و شرط خود را دوست داشته باشیم، دید مثبتی نسبت به خود داشته باشیم و از یکدیگر قدردانی کنیم، تمام جنبه های زندگی ما تحت تأثیر چنین نگاهی قرار می گیرد و موفقیت های ارزشمندتر و رضایت درونی بیشتری خواهیم داشت.

چرا باید همدیگر را دوست داشته باشیم؟

اما چرا واقعا اینقدر مهم است که خودتان را دوست داشته باشید؟ چرا باید بدانیم چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟ در چند سال گذشته، کلمات زیادی به فرهنگ لغات ما اضافه شده است که نشان دهنده اهمیت مراقبت از خود است:

عشق به خود

خودمراقبتی

دلسوزی به خود

و کلماتی از این قبیل. شاید به نظر برسد که کم کم داریم به سمت خودخواهی پیش می رویم و همه این مفاهیم و کلمات به این معناست که همیشه باید خود را بر دیگران مقدم داشته باشیم و خواسته ها و حقوق دیگران را زیر پا بگذاریم. برعکس!

اگر خودتان را دوست داشته باشید و به خود احترام بگذارید، با دیگران نیز به همین صورت رفتار خواهید کرد. زیرا رفتار ما با دیگران بازتابی از رفتار ما با خودمان است! بنابراین، دوست داشتن خود فقط به معنای خودخواه بودن و زیر پا گذاشتن دیگران نیست، بلکه به معنای احترام گذاشتن و رفتار خوب با دیگران است.

از سوی دیگر، عموماً در جامعه به ما یاد می دهند که همیشه باید محبت دیگران را دریافت کنیم. ما باید مورد توجه و تحسین دیگران قرار بگیریم و آنها نیز ما را دوست داشته باشند. یا باید در یک رابطه عاشقانه باشیم تا احساس ارزشمندی و خوشحالی کنیم.

اما اینطور نیست! شاید شما در یک رابطه عاشقانه هستید و هنوز احساس خوبی نسبت به خود ندارید. آنچه مهم است رابطه شما با خودتان است نه رابطه شما با دیگران. و دقیقاً به همین دلیل است که هیچ عامل اضافی نمی تواند جایگزین عشق به خود شود! این عشق باید در درونت بجوشد.

داشتن یک رابطه عاشقانه خوب با خود اولین قدم برای داشتن عزت نفس بالا است. یکی از ارکان عزت نفس که در کتاب شش رکن عزت نفس ذکر شده است، پذیرش خود و مسئولیت پذیری است.

زیرا اگر همیشه به دنبال یک نیروی خارجی برای احساس مفید بودن هستید، احتمالاً شانس زیادی نخواهید داشت. در عوض، این عزت نفس و اعتماد به نفس باید یک نقطه قوت در شما باشد.

عدم عشق به خود می تواند شما را به آهنربایی تبدیل کند که روابط سمی و ناکارآمد را به سمت شما جذب می کند و شما را در دام عشق گرفتار می کند. فداکاری بیش از حد برای دیگران و تلاش برای حفظ رابطه ای که در آن ارزشی برای شما قائل نیستید.

در حالی که اگر یکدیگر را دوست داشته باشید، تحمل رابطه ای که در آن نیازهای شما نادیده گرفته می شود و نادیده گرفته می شود، غیرممکن خواهد بود و از روابط سمی دوری خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه: تله مهرطلبی: چرا مهرطلب‌بودن زندگی شما را نابود می‌کند؟

7 دلیل برای دوست داشتن یکدیگر

بهبود رابطه ای که با خود دارید در بهبود سلامت روان و رفاه شما بسیار موثر است. دوست داشتن خود استرس ما را کاهش می دهد و عزت نفس و اعتماد به نفس را برای ما به ارمغان می آورد.

از سوی دیگر، اگر با خودتان رابطه عاشقانه نداشته باشید، به احتمال زیاد در دام کمال گرایی بیمارگونه یا عشق جویی گرفتار خواهید شد. کمال گرایی افراطی می تواند به راحتی شما را در یک دور باطل قرار دهد که هرگز از خودتان راضی نیستید و همیشه از خودتان انتقاد می کنید.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع، حتما کتاب چگونه یک کمال گرا نباشیم را مطالعه کنید. این کتاب به شما می گوید که چگونه خود را از کمال گرایی رها کنید و بدون هیچ ترسی زندگی کنید.

قبل از پاسخ به این سوال که چگونه خود را دوست داشته باشیم، به 6 مورد از مهمترین مزایایی که دوست داشتن خود برای شما به ارمغان می آورد، اشاره می کنیم:

افزایش عزت نفس

داشتن عزت نفس بالا یکی از مهم ترین نشانه های سلامت روان است. عزت نفس یعنی ارزش قائل شدن برای خود، و به این معناست که چقدر خودتان را دوست دارید و چقدر برای تمام جنبه های وجود منحصر به فرد خود ارزش قائل هستید.

کتاب شش ستون عزت نفس یکی از محبوب ترین کتاب های بوکاپو است که راه حل های عملی برای افزایش و تقویت عزت نفس شما ارائه می دهد. خواندن خلاصه این کتاب در بوکاپو تنها 20 دقیقه از وقت شما را می گیرد.

استرس را کاهش دهید

وقتی خودمان را دوست داشته باشیم و برای هر چیز کوچکی خود را سرزنش نکنیم، استرس کمتری را تحمل خواهیم کرد. در دنیایی که هر روز استرس‌زاتر می‌شود، باید با مهربانی با خود بار استرس را کاهش دهیم. برای رهایی از استرس می توانید از کتاب پایان استرس کمک بگیرید.

افزایش تاب آوری

اگر همدیگر را دوست داشته باشید و از یکدیگر قدردانی کنید، گذر از روزهای سخت و لحظات حساس زندگی آسان تر خواهد بود. ثابت شده است که افرادی که تصویر بهتری از خود دارند با آسیب های عاطفی مانند طرد شدن یا شکست های عاشقانه سازگاری بهتری دارند.

هدف داشته باشند

چقدر همدیگر را می شناسید؟ اگر خود واقعی‌مان را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم، می‌توانیم بین آنچه واقعاً می‌خواهیم و آنچه نیروهای بیرونی به ما تحمیل می‌کنند، یکی را انتخاب کنیم و مطابق با اهداف واقعی‌مان پیش برویم.

زیرا اگر خودمان را دوست داشته باشیم، ارزش و احترام خود را در گرو برآوردن خواسته های جامعه و دیگران نمی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: هدف در زندگی چیست؟ ۶ روش مهم برای تعیین اهداف چه هستند؟

روابط اجتماعی بهتر

کیفیت رابطه شما با خودتان، کیفیت روابط شما با دیگران را تعیین می کند. پس هر چه با خودتان مهربانتر باشید، با دیگران مهربانتر و دوستانه تر خواهید بود.

مرتبط:  چرا جهان اجتماعی را جهان فرهنگی می نامند تحلیل فرهنگی

هر چه بیشتر به خودتان احترام بگذارید، به دیگران احترام بیشتری خواهید گذاشت و از طرفی اگر کسی بخواهد شما را تحقیر کند، به او اجازه نمی دهید.

موفقیت بیشتر

دوست داشتن خود و داشتن عزت نفس بالا به شما این امکان را می دهد که نقاط قوت خود را به خوبی بشناسید، کمتر مرتکب اشتباه شوید و در صورت مرتکب اشتباه، در دام احساس گناه و سرزنش دائمی خود نیفتید. به این ترتیب می توانید با درس گرفتن از اشتباهات خود و داشتن اعتماد به نفس بالا به موفقیت خود کمک کنید.

5 راه برای دوست داشتن خود

اگرچه دوست داشتن خود در عمل بسیار دشوارتر از آن چیزی است که در کتاب ها می خوانید یا در رسانه های اجتماعی می شنوید، در اینجا می خواهیم به 5 استراتژی عملی و کاربردی در زندگی روزمره برای دوست داشتن بیشتر خود اشاره کنیم:

محدودیت های خود را تعیین کنید

بسیاری از ما با تعیین مرزهای اخلاقی و رفتاری خود برای دیگران دست و پنجه نرم می کنیم. این مشکل ممکن است به دلیل تله محبت، ترس از طرد شدن، ترس از متکبر و متظاهر به نظر رسیدن یا الگوهای نادرست فرزندپروری باشد.

دلایل هر چه که باشد، فقدان مرزهای مشخص می تواند سلامت روان شما را به خطر بیندازد. باید یاد بگیرید در موقعیت هایی که به هر دلیلی دوست ندارید نه بگویید.

زمان و انرژی شما چیزی است که باید برای شما ارزش قائل شوید، نه لزوماً انتظارات و خواسته های غیرمنطقی دیگران. به یاد داشته باشید که تعیین این حد و مرزها یا نه گفتن خودخواهانه نیست، بلکه ارزش گذاری برای خودتان است.

آن را بالا بزن!

مل رابینز نویسنده بازن کدش! این یک قانون است، در مورد یک عادت و یک روش ساده برای دوست داشتن خود است: او پیشنهاد می کند هر روز قد خود را با تصویر خود در آینه اندازه گیری کنید!

در واقع این کار فقط یک حرکت فیزیکی نیست، عادتی است که باعث می شود به خود عشق ورزیده و حمایت کنید.

کاری را که دوست داری انجام بده

آیا واقعا برای انجام کارهایی که دوست دارید وقت می گذارید؟ با انجام فعالیت هایی که واقعاً از آنها لذت می برید، به بهبود رابطه خود با خودتان کمک کنید. شما می توانید یک مهارت جدید را امتحان کنید و سعی کنید به سطح بالایی در آن مهارت برسید.

کسب نمرات بالا یا تکمیل یک کار باعث می شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و احساس کنیم که کافی، قابل اعتماد و مدبر هستیم.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

ما در جامعه یاد گرفته ایم که به دنبال رقابت با دیگران باشیم و به همین دلیل داوطلبانه یا ناخواسته خود را با دیگران مقایسه می کنیم. اما چنین مقایسه هایی بسیار خطرناک است.

اگر به دنبال راهی مطمئن برای احساس بی کفایتی هستید، می توانید به مقایسه خود با دیگران ادامه دهید! فکر نکنید که باید با معیارهای دیگران زندگی کنید. خودتان را با آنچه دیگران در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند مقایسه نکنید. چنین تصاویری تنها برش هایی از واقعیت هستند که معمولاً به طرز شگفت آوری کامل به نظر می رسند.

هرکسی مسیر خود را در زندگی دنبال می کند و هیچ کس نمی داند که دیگران در زندگی خود با چه چالش هایی روبرو هستند. بدانید که فقط شما می دانید که چه اتفاقی برای شما افتاده است و هرگز نمی توانید خود را با کسانی که هرگز جای شما نبوده اند مقایسه کنید.

این شما هستید که باید افسار زندگی خود را به دست بگیرید و برای آن باید به خودتان تکیه کنید. طراح کتاب زندگی خود بودن به شما در این مسیر کمک می کند.

به آنچه دیگران فکر می کنند اهمیت نده

دقیقاً به همان دلایلی که نباید خود را با دیگران مقایسه کنید، به همان دلایلی که نیازی نیست دائماً به نظرات دیگران توجه کنید و در هنجارها و انتظارات دیگران در زندگی خود دخالت کنید. هیچکس جای تو نیست

شما هرگز نمی توانید همه را راضی نگه دارید. چنین چیزی عملا غیر ممکن است. پس وقت و انرژی خود را برای جلب رضایت دیگران هدر ندهید.

به خودتان اجازه دهید که اشتباه کنید

فکر نکنید که اشتباه کردن فقط برای کودکان یا جوانان مجاز است! همه ما انسان هستیم و هیچ یک از ما کامل نیستیم و هرگز تجربه کافی برای اطمینان از اشتباه نکردن نخواهیم داشت.

هر اشتباهی، هر چقدر هم بد باشد، می تواند درسی در دل داشته باشد که از هزاران اشتباه دیگر در آینده جلوگیری کند. پس از اشتباه کردن نترسید. خودتان را ببخشید، از اشتباهاتتان درس بگیرید و ادامه دهید.

یکی از کتاب هایی که می تواند به شما نشان دهد چگونه پس از شکست به میدان نبرد بازگردید، کتاب من انتظار چنین فاجعه ای را نداشتم است. خواندن این کتاب را از دست ندهید.

نتیجه

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا و چگونه باید یکدیگر را دوست داشته باشیم. دوست داشتن خود به ما امکان می دهد عزت نفس بیشتر، استرس کمتر، موفقیت بیشتر، انعطاف پذیری بیشتر و روابط اجتماعی عمیق تر را تجربه کنیم و روابط سمی، احساسات منفی و احساسات را از بین ببریم.

برای تجربه عشق به خود، باید از مقایسه خود با دیگران دست بردارید، کمتر نگران نظرات دیگران باشید، به خود اجازه اشتباه بدهید و محدودیت های خود را مشخص کنید.

سوالات متداول

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

برای دوست داشتن خود، باید توانایی نه گفتن و تعیین محدودیت های خود را داشته باشید. زندگی و دستاوردهای خود را با دیگران مقایسه نکنید و از اشتباه کردن نترسید.

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

دوست داشتن خود باعث افزایش عزت نفس و احساس ارزشمندی می شود، از دام نیاز به محبت رهایی می یابد، احساس مفید بودن می کند و از روابط سمی و افراد دور می شود.

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

دوست داشتن خود به این معنا نیست که به کمتر از آنچه لیاقتش را دارید رضایت دهید و خودتان را آنگونه که هستید بپذیرید! دوست داشتن یکدیگر سخت است زیرا ما در جامعه ای بزرگ شده ایم که به ما یاد نداده است که یکدیگر را دوست داشته باشیم. با این حال، عشق بهترین هدیه ای است که می توانید به خود بدهید.

در این مقاله مجله بوکاپو در مورد تعریف عشق، تمرینات عشق به خود و فواید آن صحبت کردیم. اگر شما هم قبل از انجام کاری به مهر تایید دیگران نیاز دارید و تا زمانی که خانواده از شما راضی نباشند آرام نمی گیرید، این مقاله را بخوانید.

عزت نفس چیست؟

تا زمانی که به نیازهای اولیه و سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید و کاری را صرفاً برای جلب رضایت دیگران انجام نمی دهید، می توان گفت که خود را دوست دارید یا نه! با این حال، نمی توان انکار کرد که گاهی اوقات مردم نمی توانند بفهمند چه چیزی برای آنها خوب است و حتی نمی دانند چه چیزی آنها را بیشتر خوشحال می کند.

جفری یانگ در کتاب Reinventing Your Life به شما می گوید که چگونه ارزش های شما از محیط شما نشات می گیرد. احساس عشق به خود می تواند در تمام رفتارهای زیر وجود داشته باشد:

کمتر خودتان را قضاوت کنید و در مورد خودتان اظهار نظر بد نکنید.

خودت را ببخش! بخشش شما را بهتر می کند.

با خودت مهربان باش. آیا کسی بیشتر از شما سزاوار این مهربانی است؟

از خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید و خود را زیاد جلو نزنید.

شما اولویت زندگی خود هستید! هیچ کس بهتر از شما نمی داند چه چیزی برای شما بهترین است.

با ارزش های خود زندگی کنید و کمتر به حرف های دیگران توجه کنید.

سالم بخورید و بدانید که سلامت جسمانی با سلامت روان ارتباط تنگاتنگی دارد.

از صبح تا عصر کار نکنید و بخشی از روز یا هفته را به طور کامل استراحت کنید.

در همه این رفتارها عزت نفس و مراقبت از خود وجود دارد. حالا باید ببینید که چقدر از این رفتارها آگاه هستید! مایک بایر در طول زندگی خود به همه کمک کرده تا آزادی را در زندگی کشف کنند و بهترین نسخه از خود یا بالاترین خود باشند. Your Best Self یک کتاب پرفروش نیویورک تایمز و همراهی عالی برای تغییرات بزرگی است که به آنها فکر می کنید.

چرا باید همدیگر را دوست داشته باشیم؟

دوست داشتن خود به شما اعتماد به نفس، عزت نفس و احساسات مثبت بیشتری می دهد. اگر بتوانید خودتان را دوست داشته باشید، در زندگی احساس خوشبختی بیشتری خواهید کرد و یاد خواهید گرفت که بهتر از خود مراقبت کنید. هر چه کمتر این احساس را داشته باشید، بیشتر ناراحت و ناامید خواهید شد. اگر هر روز خود را بیشتر دوست داشته باشید، همه چیز به آرامی برای بهتر از آنچه تصور می کنید تغییر می کند.

تمرینات عشق به خود که به شما احساس بهتری می دهد

تمرین عشق به خود می تواند تفاوت بزرگی در زندگی شما ایجاد کند. شما باید باور داشته باشید که لایق بهترین ها هستید و می خواهید اجازه دهید احساس آرامش در شریان های زندگی شما جریان یابد. بعد از فعل خواستن از فعل استفاده کنید تا با تمرکز روی 5 تمرین زیر بتوانید خودتان را بهتر بپذیرید.

1- نحوه صحبت کردن با خود را تغییر دهید

اولین نکته این است که مراقب باشید چگونه با خودتان صحبت می کنید. خودگویی منفی احساس بی ارزشی و اضطراب را در زندگی شما افزایش می دهد. وقتی خودتان را احمق، چاق یا تنبل خطاب کنید، بازتاب منفی آن کلمات را در عصبانیت خواهید دید! تفسیر خود را از وقایع تغییر دهید و گام های موثری برای رهایی از کمال گرایی بدانید.

پیشنهاد مطالعه: ریشه ها، نشانه ها و گام های موثر برای رهایی از کمال طلبی

انسان ها اشتباه می کنند. به جای سرزنش خود، بهتر است سریعتر خود را ببخشید و به روال عادی زندگی بازگردید. مثلاً به خاطر سهل انگاری شما اتفاق بدی افتاده است و شما بی رحمانه شخصیت خود را زیر سؤال می برید. در این شرایط خودداری کنید و از فاصله کمی به مسائل نگاه کنید.

مرتبط:  چگونه به جی تی ای وی ماشین اضافه کنیم

اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده این اشتباه را مرتکب شود، آیا باز هم بی رحمانه به همان شیوه به آنها حمله می کنید؟ خودت را مهمان همدلی و خیرخواهی که برای دیگران گذاشته ای قرار ده! بنابراین به جای اینکه “من خیلی احمقم” تفسیر خود را از موقعیت و دوست داشتن خود تغییر دهید، بگویید “اشتباه کردم و فهمیدم دوستانم حامیان خوبی هستند” با تغییر نگرش خود نسبت به یک مشکل، احساس درونی خود را تغییر خواهید داد. درون تو لحظه را تغییر می دهد

2- از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید

قبل از نشان دادن شواهد علمی برای اثبات آن، جملات زیر را با خود تکرار کنید و به معجزه تکرار جملات مثبت ایمان داشته باشید.

من خودم را دوست دارم.

من بهترین کار را انجام می دهم.

خودم را باور دارم.

من باهوش و توانا هستم.

من آدم خوب و مهربانی هستم.

من بی نظیرم و مثل بقیه نیستم.

من لایق بهترین چیزها در زندگی هستم.

از سلامتی و وضعیتم سپاسگزارم.

من با اطرافیانم دوستانه و مهربان هستم.

تصور کنید که دوست شما پس از چندین بار رد شدن در آزمون رانندگی مجدد شرکت می کند. حالا شما دو انتخاب دارید؟ به دوستتان بگویید که امتحان را پس داده اند یا آنقدر خوب نیستند که گواهینامه بگیرند! دوست شما فردا امتحان دارد و باید ساعت 7:00 صبح از جلوی یک افسر پلیس بگذرد.

کدام عبارت به احتمال زیاد آن را به پذیرش نزدیکتر می کند؟ فکر می کنم پاسخ روشن است. این رابطه را با خود داشته باشید تا در درازمدت اعتماد به نفس و عزت نفس خود را ایجاد کنید.

جملات تاکیدی مثبت با کاهش ترس و اضطراب شانس موفقیت را افزایش می دهد. برای خواندن خلاصه کتاب غول درونی خود را بیدار کنید اینجا کلیک کنید. در این کتاب، آنتونی رابینز بر یادگیری چگونگی تبدیل احساسات منفی خود به احساسات مثبت تمرکز دارد.

3- تکنیک آزادی عاطفی (EFT) را تمرین کنید.

تمرین تکنیک آزادی عاطفی به شما در روند تمرین عشق به خود کمک زیادی می کند. در این مقاله جایی برای صحبت در مورد جزئیات این تکنیک وجود ندارد، اما ما به شما نکات لازم را می دهیم. در حین سوزاندن، نقاط خاصی از بدن تحت تأثیر قرار می گیرند که به آنها مراکز انرژی می گویند. تکنیک EFT نیز در مرحله اول باید این نکات را یاد بگیرد.

با جستجوی تکنیک EFT در گوگل با این نکات انرژی آشنا شوید. آزادی عاطفی زمانی موثرتر است که مشکل یا ترس اصلی خود را شناسایی کرده باشید. به عبارت دیگر، باید بدانید که چرا خودتان را دوست ندارید. چی باعث خجالتت شد؟ یا چرا عصبانی هستی؟

یکی از مهمترین اصول تکنیک EFT این است که شما مشکلات را بپذیرید و با وجود آنها خود را دوست داشته باشید! شدت خشم خود را با اعمال فشار بر اعضای بدن خود نشان دهید. در این تکنیک از شما خواسته می شود که عبارات یا جملات را در حین فشار دادن تکرار کنید. مثلاً با وجود اینکه این ترس یا این مشکل را دارم، اما خودم را کاملاً می پذیرم.

الگوی این عبارت را در ذهن داشته باشید و آن را برای هر احساس یا موضوع دیگری به کار ببرید. خواندن هدیه کامل نبودن به شما می آموزد که آنچه هستید را بپذیرید و دوست بدارید. خلاصه این کتاب را در بوکاپو از دست ندهید.

خلاصه کتاب موهبت کامل نبودن
چطور کسی را که فکر می‌کنید باید باشید، رها کنید و کسی که هستید را در آغوش بگیرید؟
برنی براون

در ۲۴ دقیقه مطالعه کنید

4- مراقب خودت باش

مراقبت از جسم و روح خود بخش مهمی از عشق به خود است! در حال آشپزی هستید و ناگهان نوک انگشت راست خود را با چاقو می برید. سوزش و درد شما را ضعیف می کند. اگر زخم خیلی عمیق باشد، حتی ممکن است برای مدتی انجام فعالیت های روزانه برای شما مشکل باشد.

این آسیب ساده برای چند روز شما را آزار می دهد و استقامت شما را برای دردسر کاهش می دهد. حال، چرا انتظار دارید که عدم تحرک طولانی مدت و خوردن غذاهای ناسالم بدن و ذهن شما را از بین نبرد؟

بیایید به این سوال جور دیگری نگاه کنیم. آیا انتظار دارید که بدن و ذهن ناسالم زیبا باشد؟ مراقبت از سلامت شخصی یکی از نکات مهمی است که ما نسبت به خود احساس خوبی داریم. کتاب با بدن خود مهربان باشید برای کسانی مناسب است که می خواهند با یک سبک زندگی سالم بیشتر از زندگی خود لذت ببرند.

خود را با یک ماساژ پذیرایی کنید یا ذهن خود را با یک کتاب نوازش کنید! راه دیگری برای مراقبت از خود، تعیین اهداف برای چیزهایی است که همیشه می خواستید. خواندن کتاب‌های توسعه مهارت‌های شخصی در بوکاپو گزینه خوبی برای افزایش مهارت‌های شخصی هنگام تمرین مراقبت از خود است.

5- ذهن آگاهی را بخشی از زندگی خود قرار دهید

وقتی آنچه را که می خواهید به آنچه نیاز دارید تبدیل کنید، وضعیت شما تغییر می کند. بیشتر اوقات خواسته های شما در زندگی بر اساس فشارهای جامعه و اطرافیان است. شما برای جلب توجه دیگران تلاش زیادی می کنید. برعکس دوست داشتن خودت اولویت دادن به ارضای نیازها تا حد زیادی الگوهای القای اجتماعی را دور می زند و احساس رضایت شما را از زندگی افزایش می دهد.

انجام روزانه 10 تا 15 دقیقه مدیتیشن راه حل خوبی برای تقویت ذهن آگاهی در انسان است. ابتدا باید بدانید مدیتیشن چیست و چگونه به ذهن شما کمک می کند. کتاب پاکسازی ذهن به موضوع ذهن، افکار منفی و نگرانی هایی می پردازد که دائماً در زندگی خود تجربه می کنیم. خواندن این کتاب به شما یاد می دهد که چگونه از نگرانی ها و افکار منفی خلاص شوید.

مزایای دوست داشتن خود در زندگی شخصی و حرفه ای

ما عموماً خانواده، فرزندان، همسر، کار یا سرگرمی هایمان را بیشتر از خودمان دوست داریم. چند بار در روز لبخند می زنید یا خودتان را دوست دارید؟ یادگیری عشق ورزیدن نیازمند تلاش است و فواید زیادی دارد. در اینجا چهار فایده دوست داشتن خود آورده شده است:

1- افزایش احساس رضایت در زندگی

تحت فشار تصویر کاملی که فضای مجازی از زندگی شاد و کامل ارائه می دهد، احساس رضایت از زندگی از بین می رود. شما نمی توانید با فیلترهای حرفه ای عکس اینستاگرام و خوردن غذاهای رنگارنگ یا سفر به دور دنیا رقابت کنید. با دوست داشتن خود، شانس بیشتری برای تغییر وضعیت و پذیرفتن مسئولیت رفتار خود دارید.

وقتی به قدرت خود در این جهان پی می بریم، از نحوه زندگی خود احساس رضایت بیشتری می کنیم. کتاب «تو احمقی» برای همه کسانی است که خودشان را دوست دارند و می‌خواهند رویاهای شخصی خود را دنبال کنند. خواندن این کتاب به شما شهامت تغییر شغل، موقعیت و هر چیز دیگری را که دوست ندارید می دهد.

خلاصه کتاب تو کله‌خر هستی
چگونه از تردیدها دست بردارید و یک زندگی خارق‌العاده برای خود خلق کنید
جن سینسرو

در ۲۹ دقیقه مطالعه کنید

2- اهمیت سلامت جسمی و روانی را افزایش دهید

داشتن یک زندگی سالم برای اکثر مردم سخت است، اما دوست داشتن خود به شما انگیزه کافی برای پایبندی به این اهداف می دهد. شما عادات سالم خود را پرورش می دهید و توجه به این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس و در نهایت رسیدن به اهدافتان می شود.

3- پذیرش سختی ها و ناملایمات زندگی را افزایش دهید

وقتی خودتان را دوست دارید، در شرایط سخت زندگی کمتر احساس استرس و ناراحتی می کنید. شما با دیگران رقابت نمی کنید و خود را با آنها مقایسه نمی کنید. مقایسه بلای جان انسان است و کوچکترین اتفاقی او را به وحشت می اندازد.

“چرا در امتحانم مردود شدم؟ چرا دوستم مرا به مهمانی دعوت نکرد؟ من چاق هستم و هیچ کس مرا دوست ندارد. دیروز نباید این را به همکارم می گفتم.» به زودی این نشخوار فکری شما را از پا می اندازد و دقیقاً همان فردی می شوید که از آن می ترسیدید!

پیشنهاد مطالعه: گفت و گو های ناتمام ذهن و راهکارهای رهایی از نشخوار ذهنی

چرا درآمد من از دوستانش کمتر است؟ چرا این اتفاقات بد فقط برای من رخ می دهد؟” همه این مقایسه ها نتیجه ای جز به هم ریختن افکار و سخت کردن شرایط ندارد. دوست داشتن یکدیگر به شما کمک می کند و در این شرایط با کاهش استرس و انجام کارهای خلاقانه شما را از رنج نجات می دهد. .

4- افزایش عزت نفس در زندگی

عزت نفس کلید افزایش اعتماد به نفس فرد و امکان پذیر ساختن غیرممکن ها در زندگی است. داشتن عزت نفس به این معنی است که می فهمید شکست در زندگی فرصت جدیدی برای یادگیری است. این توانایی باعث می شود قدر نظرات و توانایی های خود را بیشتر بدانید و نیازی به تایید دیگران نداشته باشید.

یادگیری راه های افزایش عزت نفس نقش مهمی در سلامت روان افراد دارد و با داشتن آن، کمتر دچار تنهایی و رفتارهای پرخطر می شوید.

آخرین کلمه

دوست داشتن خود همیشه آسان نیست. پذیرش درد و صادق بودن با خود گام های مهمی برای رسیدن به این احساس است. ما این قدرت را داریم که کسی را ببخشیم که در گذشته به ما صدمه زده است، چرا همین کار را برای خودمان انجام ندهیم؟

سوالات متداول

دوست داشتن خود چیست؟

انسان رفتار بد خود را در زندگی می پذیرد اما به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهد و خود را دوست دارد. وقتی سعی می کنید نیازهای خود را بدون در نظر گرفتن دیگران برآورده کنید، به مفهوم دوست داشتن خود رسیده اید.

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

دوست داشتن خود با افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در زندگی همراه است. این احساسات همچنین نقش مهمی در افزایش رضایت از زندگی و رضایت از موقعیت دارند.

فواید دوست داشتن خود چیست؟

افزایش احساس رضایت از زندگی، افزایش اهمیت سلامت جسمی و روانی، افزایش پذیرش مشکلات و ناملایمات زندگی و افزایش عزت نفس در زندگی از مزایای دوست داشتن خود است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام. مقاله‌ی جالبی بود و باعث شد به چند تا از ارزش‌های فرهنگی و طبیعی کشورمون دقت کنم. این مقاله یه یادآور خوب برای همه‌ی ماست که باید میهنمون رو سرزمینی مقدس و ارزشمند بشناسیم و ازش حمایت کنیم.

  2. مقاله خوبی بود ولی به نظرم کمی شاید بیش از حدعامیانه بود. ولی خب متنش روان بود و میشه درک کرد که از چه جهت‌هایی میشه به وطن دوست داشتن کرد. به هر حال، برام خیلی مهمه که وطنم رو دوست داشته باشم و همیشه سعی می‌کنم که به هر شکلی کمک کنم به پیشرفتش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا