چرا به بستنی میگن بستنی

بستنی، اسمش لذیذ، لذیذ و خوش مزه است. هیچ کس نیست که دوست نداشته باشد به راحتی بستنی بخورد.

حبوبات ما – ماده اولیه بستنی شیر و شکر است که در نهایت با شکلات، قهوه و میوه طعم دار می شوند. آگاهی از خواص ترکیبات بستنی نشان می دهد که بستنی آنطور که ادعا می شود مضر نیست و مصرف متعادل آن اثرات مفیدی بر بدن دارد.

فواید خوردن بستنی برای ورزشکاران

در موقعیت های ورزشی خاص، ممکن است تاکید بر میزان کربوهیدرات ها و مایعات مصرفی مهم باشد. همچنین در نظر گرفتن سایر اهداف تغذیه ای هنگام انتخاب یک وعده غذایی قبل از تمرین مفید است، یعنی انتخاب غذاهایی که حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

غذاهای حاوی کربوهیدرات اثرات متفاوتی بر قند خون (گلوکز) دارند. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین از جمله بستنی باعث آزاد شدن آهسته و مداوم گلوکز در خون می شوند مانند: سیب، گلابی، گریپ فروت، لوبیا، عدس، گیلاس، انجیر، برگ زردآلو، هلو، آلو، شیر، ماست. ، سوپ گوجه فرنگی ، بادام زمینی.

بر این اساس توصیه می شود از غذاهای با GI پایین به عنوان غذاهای قبل از ورزش استفاده کنید، زیرا می توانند باعث آزاد شدن آهسته و مداوم گلوکز در خون شوند و سطح قند خون را برای مدت طولانی تری ثابت نگه دارند.

آیا خوردن بستنی مفید است؟

مانند ماست، بستنی نیز می تواند باکتری های پروبیوتیک را ذخیره کند. این باکتری ها دارای کپسول هایی با قطر بسیار ریز (اندازه میکرو یا نانو) هستند و به اصلاح فلور میکروبی روده انسان و جلوگیری از رشد باکتری های بیماری زا در روده و ایجاد بیماری های روده کمک می کنند.

بستنی حاوی مواد مغذی با ارزشی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی است، اما در عوض می‌توانید ماست یخ‌زده کم‌چرب بخورید که حاوی همه این مواد است اما حاوی مواد بسیار کمتری است.

بستنی نیز یک محصول لبنی غنی از مواد معدنی مهم است. به طور خاص، بستنی حاوی 10 درصد کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن یک بزرگسال است.

بستنی علاوه بر مواد معدنی حاوی ویتامین های بسیاری از جمله A، C، D و E نیز می باشد. بستنی علاوه بر این ویتامین های مهم حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین های B6 و B12 نیز می باشد. در پایان لازم به ذکر است که بستنی حاوی مقادیر کمی ویتامین K نیز هست که عامل مهمی برای لخته شدن خون است.

مضرات بستنی خوری

– بستنی یک غذای بسیار چرب است زیرا برای تبدیل شدن به بستنی به بیش از 10 درصد چربی شیر و 16 درصد چربی دیگر نیاز دارد. خبر بد این است که چربی شیر بالاتر از کلسترول و چربی اشباع است. کلسترول بالا به معنای تجمع پلاکت های خون در رگ ها است که در نهایت می تواند باعث بسته شدن رگ ها و منجر به بیماری قلبی و سکته شود.

– بستنی همچنین حاوی مقدار زیادی قند است که بیشتر آن کربوهیدرات است. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد قند می تواند خطر اضافه وزن، پوسیدگی دندان، تری گلیسیرید بالا و تجمع چربی های ناسالم را در بدن افزایش دهد. برای جلوگیری از این مشکلات و خطرات، بهتر است بستنی های کم چرب و کم شکر را انتخاب کنید.

– بستنی یکی از غذاهایی است که در برخی افراد باعث حملات میگرنی می شود. این غذاها بر ترشح سروتونین و نوراپی نفرین تأثیر می گذارند و باعث انبساط یا انقباض عروق خونی می شوند.

– خیلی ها فکر می کنند بستنی را می توان یک لبنیات مناسب برای مثال جایگزین شیر یا ماست دانست و زیاده روی در خوردن آن اشکالی ندارد. این در حالی است که علاوه بر بسیاری از شیرین‌کننده‌های طبیعی یا شیمیایی، خوردن حتی یک پیمانه بستنی، چربی‌های اشباع (حیوانی) زیادی را وارد بدن می‌کند، که اغلب تا نیمی از کل چربی‌های اشباع‌شده‌ای را که باید در یک روز مصرف شود، وارد می‌کند. مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده باعث چاقی، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های خطرناک مشابه می شود.

آیا بستنی باعث افزایش وزن می شود؟

بستنی همچنین کربوهیدرات بالایی دارد، بنابراین در هر نصف فنجان بستنی حدود 15 گرم کربوهیدرات وجود خواهد داشت. همین مقدار بستنی حاوی 7 گرم چربی و 2 گرم پروتئین است که این ماده غذایی را بسیار پرانرژی می کند. تقریباً می توان گفت که نصف فنجان بستنی حاوی 137 کیلو کالری انرژی است و این مقدار دقیقاً دو برابر انرژی موجود در نصف فنجان شیر کامل است. بنابراین خوردن بستنی برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند انتخاب خوبی است.

چاقی شکمی بسیار خطرناکتر از سایر انواع چاقی است زیرا چربی هایی که در ناحیه شکم انباشته می شوند در معرض تبادل با چربی خون قرار می گیرند و می توانند مشکلات متابولیکی زیادی را در فرد ایجاد کنند. به همین دلیل و با توجه به اینکه مصرف زیاد بستنی می تواند باعث افزایش تراکم کالری و ایجاد چربی شکمی در مردان شود، می تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد.

فواید خوردن بستنی در دوران بارداری

اگر گاهی بستنی بخورید به جنین آسیبی نمی رساند. در اینجا نگاهی به مواد مغذی موجود در بستنی داریم:

نصف فنجان بستنی حاوی 16 گرم قند و 111 کالری است.

اگر در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کنید، احتمال نیاز به سزارین افزایش می یابد.

وزن کودک بیش از حد سنگین می شود و به سختی از بدن او خارج می شود.

از سوی دیگر، بستنی حاوی کلسیم است که باعث رشد دندان ها و استخوان های کودک شما می شود.

علیرغم این واقعیت که یخ نشاط آور است، خطراتی در دوران بارداری دارد که باید در نظر گرفته شود:

احتمال انقباض ناشی از باکتری لیستریا وجود دارد.

در ماشین هایی که یخ می سازند باکتری وجود دارد.

هنگامی که در معرض باکتری قرار می گیرید، ممکن است مایع آمنیوتیک، جفت و جنین تحت تأثیر قرار گیرند.

وقتی تحت تأثیر باکتری قرار می گیرید، خطر سقط جنین، مرده زایی، عفونت های تنفسی در کودکان، تحریک پوست و مننژیت وجود دارد.

علاوه بر فواید و مضرات خوردن بستنی در دوران بارداری، برخی باورهای غلط وجود دارد:

تاثیر یخ سرد بر مغز جنین یک خرافات است. از آنجایی که خوردن بستنی زمان زیادی نمی برد، سرمای آن روی جنین تاثیری ندارد. یک زن باردار معمولاً یک یا دو بستنی می خورد که سردی آنها روی معده او تأثیر نمی گذارد. زمانی که یخ به معده شما می رسد، آب شده و دمای آن به همان دمای بدن شما رسیده است. اما اگر برای مدت طولانی در معرض سرما قرار بگیرید، ضربان قلب شما کاهش می یابد و جریان خون کمتری به جنین می رسد.

مرتبط:  چرا ژاپنی ها موهای زائد را نمیزنند

برای سرماخوردگی بستنی بخورید

در مورد مصرف بستنی هنگام سرماخوردگی نظرات مختلفی وجود دارد. برخی افراد بر این باورند که خوردن بستنی می تواند به رفع گلودرد یا سرماخوردگی کمک کند.

تصور خوردن بستنی زمانی که گلودرد شدید دارید دشوار است، اما باید بدانید که سرما اثر بی‌حسی دارد. به علاوه، خوردن بستنی حتی با گلو متورم آسان است. علاوه بر بستنی، میلک شیک، ژلاتین و سوپ های داغ نیز می توانند در کاهش درد موثر باشند. از آنجایی که در هنگام تب و گلودرد، بدن آب زیادی از دست می دهد، در زمان سرماخوردگی و عفونت های چرکی گلو باید تا حد امکان مایعات بنوشید. البته بهتر است از خوردن مایعات اسیدی خودداری کنید زیرا باعث تحریک گلو می شوند.

از سوی دیگر، برخی دیگر با این نظر مخالف هستند و افراد را از خوردن بستنی در هنگام سرماخوردگی یا گلودرد منع می کنند و ادعا می کنند که بستنی در کاهش درد و از بین بردن باکتری ها تأثیری ندارد.

نبض ما – مجموعه

مراجع:

دکتر من، سلامت زنان اوما، آفتاب نیوز

4.7/5 – (4 امتیاز)

بستنی یکی از خوشمزه ترین تنقلات است که در فصل تابستان محبوبیت بیشتری پیدا می کند. در این مقاله می خواهیم کمی بیشتر بدانیم.

آیا تا به حال بعد از خوردن بستنی دچار سردرد شده اید؟ محققان این نوع سردرد را “یخ زدگی مغز” می نامند. وقتی غذاهای سرد مانند یخ یا آب بسیار سرد می خوریم، دمای کام که معمولاً گرم است به سرعت کاهش می یابد و باعث اختلال در خون رسانی به این ناحیه و تحریک اعصابی می شود که باید خون را به سمت کام ببرند. مغز با ایجاد اختلال در خون رسانی به مغز، این امر نیز از طریق تورم رگ ها رخ می دهد و به این ترتیب اعصاب مغزی تحریک شده و سردرد به سراغ ما می آید.

اگر از طرفداران بستنی هستید و نمی توانید سردردهای بعدی را تحمل کنید، نگران نباشید. کارشناسان دانشگاه میشیگان می گویند که اگر غذاهای سرد را به آرامی بخورید و اجازه دهید بدن خود را با دمای خود تنظیم کند، از شر این سردردها خلاص خواهید شد. اگر می خواهید اطلاعات کامل و جدیدی در مورد بستنی به دست آورید بد نیست این پرسش و پاسخ ها را با دقت بخوانید.

گاهی اوقات وقتی بستنی را از فریزر و بسته بندی آن بیرون می آوریم، کریستال های ریز یخ را روی سطح آن می بینیم و دلیل یخ زدن بستنی را نمی دانیم. این مشکل نه ربطی به بی کیفیتی بستنی دارد و نه به ماندن زیاد در فریزر. تنها دلیل یخ زدن سطح بستنی این است که مدتی آن را خارج از فریزر نگه داشته اید و وقتی بستنی نرم شد و باز شد دوباره آن را در فریزر قرار می دهید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید همیشه بستنی را قبل از مصرف در فریزر در دمای بین 0 تا منفی 5 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

اگر عاشق درست کردن دسرهای خانگی هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید. نمک ماده سختی است و بستنی با ترکیب آن با خامه، سرما را راحت‌تر جذب کرده و در فریزر یخ می‌زند.

یک پیمانه بستنی یا بستنی ماست حدود 120 کیلو کالری انرژی دارد و فاقد چربی اشباع شده است، اما یک پیمانه بستنی خامه ای حداقل 145 کیلوکالری انرژی دارد و این انرژی با افزودن شکلات یا آجیل به همراه خامه بسیار بیشتر است. یخ.

از سوی دیگر، یک پیمانه بستنی خامه ای حاوی حدود 6 گرم چربی اشباع شده است، بنابراین مصرف چنین بستنی برای افرادی که اضافه وزن دارند یا سطح کلسترول خون بالایی دارند، توصیه نمی شود.

بستنی خواران حرفه ای می دانند که خوردن منظم و روزانه بستنی می تواند پس از مدتی فرد را به بستنی معتاد کند. محققان معتقدند شیرینی و چرب بودن بستنی طعم های مختلفی را به خود جلب می کند. حال اگر فردی دائماً بستنی بخورد، طعم و مزه او به سمت شیرینی و چربی بیشتری می رود و به این ترتیب میل و حرص او به بستنی میل می کند. بیشتر و بیشتر افزایش یابد. تنها راه رهایی از اعتیاد بستنی، محدود کردن مصرف آن به ۲ بار در هفته است.

اخیرا بستنی هایی با نام لایت وارد بازار شده اند و ادعا می شود که نسبت به سایر بستنی ها سالم تر هستند. بد نیست بدانید میزان چربی این بستنی ها حدود 50 درصد و کالری آن ها حدود 33 درصد کمتر از سایر بستنی ها است، اما این به معنای سالم تر بودن آنها نیست.

به هر حال در تهیه بستنی سبک از خامه استفاده می شود و خامه هم حاوی انرژی و هم چربی اشباع است. متأسفانه بسیاری از مردم به دلیل اینکه بستنی‌های سبک را سالم‌تر می‌دانند، تعداد بیشتری از آنها را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند و به این ترتیب سالم نمی‌مانند. همچنین از اضافه وزن و چربی خون رنج می برند.

6 – بستنی ماست چیست؟

بستنی ماست به انواع بستنی هایی گفته می شود که ویژگی های ماست را دارند. اکثر بستنی هایی که امروزه می خوریم تخمیر نمی شوند بلکه بلافاصله فرموله می شوند و سپس منجمد می شوند، اما بستنی را نیز می توان تخمیر کرد.

در بستنی های تخمیر شده، پایه محصول تخمیر می شود. اما اگر در مخلوط این بستنی های تخمیر شده از ماست که شیر تخمیر شده با استارتر است استفاده شود به آن بستنی ماست می گویند! در واقع پایه اصلی بستنی های ماست همان شیری است که در فرآیند تولید به خمیر ماست های تولید کننده ماست اضافه می شود و سایر مواد لازم برای مخلوط بستنی مانند شکر، چربی، تثبیت کننده ها و طعم دهنده ها نیز به آن اضافه می شود. او

بستنی ماست در گروه لبنیات قرار می گیرد، البته با برخی تغییرات شیمیایی که دارای خواص مفید بسیاری است. این بستنی علاوه بر داشتن ترکیبات شیر، در طول فرآیند تولید غلیظتر شد و شاید تنها نقطه ضعف آن کالری بالای آن باشد.

مرتبط:  چطور مخاطب از تلگرام حذف کنیم

نان لعاب دار از مخلوط آب، آرد، نمک، مقدار کمی روغن و … تهیه می شود. ارزش غذایی آن از نظر نشاسته و املاح در مقادیر کم در مقایسه با مواد تشکیل دهنده مشابه نان است. از ترکیب این مواد خمیر بسیار شلی نسبت به خمیر نان بدست می آوریم. این خمیر را در قالب های مستطیلی بسیار داغ و بسیار کم عمق با اشکال مختلف مانند الماس، مربع، خطوط مورب و … می ریزند.

به لطف حرارت قالب، خمیر سفت می شود و می پزد و در نهایت نان های نازک، ترد و شکننده را آماده می کنیم. نان لعاب قیفی نیز به این صورت تهیه می شود که فقط قالب ها قیفی شکل هستند. برای اینکه نان های بستنی حالتی درخشان و براق داشته باشند، ماده ای به نام اکسید تیتانیوم را به آن اضافه می کنند.

این ماده انواع مختلفی دارد و در انواع “غذایی” و “صنعتی” در بازار موجود است. در نوع مواد غذایی، ماده اکسید تیتانیوم دارای کیفیت و درجه خلوص بالایی بوده و فاقد هرگونه مواد و فلزات سمی است، اما نکته مهم این است که این ماده باید بر اساس استاندارد و حدود قابل تعیین و مجاز مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجایی که تعدادی رول بستنی تهیه و در کارگاه ها توزیع می شود، می توان از نوع صنعتی این ماده که کیفیت مناسبی ندارد یا بیشتر از مقدار تعیین شده استفاده کرد. از سوی دیگر، اکسید تیتانیوم به عنوان یک محصول وارداتی، امکان واردات آن از کشورهای نامعتبر وجود دارد.

اکثر کارخانه های بستنی معتبر و معتبر نیز نان بستنی را خود تهیه می کنند. در این کارخانه ها بر روند تولید نان سرد نظارت و کنترل می شود اما بر کارگاه های تولید نان سرد نظارت و کنترلی وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت و کنترل های دقیق، تهیه نان سرد انجام می شود. بر اساس اکسید تیتانیوم درجه مواد غذایی یا به صورت صنعتی استفاده می شود. پس بستنی نانی را از جاهای معتبر خریداری کنید.

منبع: تبیان

به گزارش «شیعه نیوز»، یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین تنقلات در تابستان بستنی است. در این مقاله می خواهیم کمی بیشتر بدانیم…

آیا تا به حال بعد از خوردن بستنی دچار سردرد شده اید؟

محققان این نوع سردرد را “یخ زدگی مغز” می نامند. وقتی غذاهای سرد مانند یخ یا آب بسیار سرد می خوریم، دمای کام که معمولاً گرم است به سرعت کاهش می یابد و باعث اختلال در خون رسانی به این ناحیه و تحریک اعصابی می شود که باید خون را به سمت کام ببرند. مغز با ایجاد اختلال در خون رسانی به مغز، این اتفاق با تورم رگ های خونی رخ می دهد و به این ترتیب اعصاب مغز تحریک شده و سردرد به سراغ ما می آید.

اگر از طرفداران بستنی هستید و نمی توانید سردردهای بعدی را تحمل کنید، نگران نباشید. کارشناسان دانشگاه میشیگان می گویند که اگر غذاهای سرد را به آرامی بخورید و اجازه دهید بدن خود را با دمای خود تنظیم کند، از شر این سردردها خلاص خواهید شد. اگر می خواهید اطلاعات کاملتر و جدیدی در مورد بستنی به دست آورید بد نیست این پرسش و پاسخ ها را با دقت بخوانید.

1- چرا یخ روی برخی بستنی ها یخ می زند؟

گاهی اوقات وقتی بستنی را از فریزر و بسته بندی آن بیرون می آوریم، کریستال های ریز یخ را روی سطح آن می بینیم و دلیل یخ زدن بستنی را نمی دانیم. این مشکل نه ربطی به بی کیفیتی بستنی دارد و نه به ماندن زیاد در فریزر. تنها دلیل یخ زدن سطح بستنی این است که مدتی آن را خارج از فریزر نگه داشته اید و پس از نرم شدن و آب شدن بستنی دوباره آن را در فریزر قرار می دهید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید همیشه بستنی را قبل از مصرف در فریزر در دمای بین 0 تا منفی 5 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

2- چرا برای تهیه بستنی خانگی به نمک نیاز داریم؟

اگر عاشق درست کردن دسرهای خانگی هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید. نمک ماده ای سفت است و ترکیب آن با بستنی و خامه باعث می شود بستنی به راحتی سرما را جذب کرده و داخل فریزر یخ بزند.

سنگ نمک نقطه انجماد یخ را کاهش می دهد، دمای مخلوط یخ و سنگ نمک کمتر از نقطه انجماد آب است.

3- آیا کالری یک پیمانه بستنی میوه ای کمتر از یک پیمانه بستنی خامه ای است؟

یک پیمانه بستنی یا بستنی ماست حدود 120 کیلو کالری انرژی دارد و فاقد چربی اشباع شده است، اما یک پیمانه بستنی خامه ای حداقل 145 کیلوکالری انرژی دارد و این انرژی با افزودن شکلات یا آجیل به همراه خامه بسیار بیشتر است. یخ.

از سوی دیگر، یک پیمانه بستنی خامه ای حاوی حدود 6 گرم چربی اشباع شده است، بنابراین مصرف چنین بستنی برای افرادی که اضافه وزن دارند یا سطح کلسترول خون بالایی دارند، توصیه نمی شود.

4- آیا بستنی های رژیمی سالم تر از بستنی های معمولی هستند؟

مقدار چربی بستنی رژیمی حداقل 50 درصد کمتر و محتوای کالری آن 33 درصد کمتر از بستنی معمولی است، اما این باعث سالم‌تر شدن آن نمی‌شود و به این معنا نیست که می‌توانید آن را بخورید، بیشتر بخورید. حتی بستنی های رژیمی حاوی چربی بیش از حد هستند. حداقل سعی کنید با مقایسه برچسب های تغذیه ای گزینه کم چرب را انتخاب کنید. فقط نصف فنجان بستنی بریزید و برای لذت بیشتر آن را به آرامی بخورید.

5- فرق بستنی با بستنی چیست؟

بستنی با شربت میوه تهیه می شود و اغلب بین وعده های غذایی برای از بین بردن طعم غذا در دهان سرو می شود. افرادی که در هضم لاکتوز مشکل دارند، می توانند با خیال راحت این ماده غذایی را بخورند که حاوی هیچ گونه لبنیات نیست. البته گاهی اوقات شربت ها حاوی شیر، تخم مرغ یا ژلاتین هستند. گیاهخواران یا افرادی که هیچ محصول حیوانی نمی خورند می توانند با کره بادام زمینی، شیر بادام، شیر نارگیل و سایر جایگزین های لبنی بستنی درست کنند.

6- چرا خوردن بستنی اعتیادآور است؟

بستنی خواران حرفه ای می دانند که خوردن منظم و روزانه بستنی می تواند پس از مدتی فرد را به بستنی معتاد کند. محققان معتقدند شیرینی و چرب بودن بستنی طعم های مختلفی را به خود جلب می کند. حال اگر فردی دائماً بستنی بخورد، طعم و مزه او به سمت شیرینی و چربی بیشتری می رود و به این ترتیب میل و حرص او به بستنی میل می کند. بیشتر و بیشتر افزایش یابد. تنها راه رهایی از اعتیاد بستنی، محدود کردن مصرف آن به ۲ بار در هفته است.

مرتبط:  چرا باید وطن را دوست داشت

7- آیا بستنی های سبک سالم تر از بستنی های معمولی هستند؟

اخیرا بستنی هایی با نام لایت وارد بازار شده اند و ادعا می شود که نسبت به سایر بستنی ها سالم تر هستند. بد نیست بدانید میزان چربی این بستنی ها حدود 50 درصد و کالری آن ها حدود 33 درصد کمتر از سایر بستنی ها است، اما این به معنای سالم تر بودن آنها نیست.

به هر حال در تهیه بستنی سبک از خامه استفاده می شود و خامه هم حاوی انرژی و هم چربی اشباع است. متأسفانه بسیاری از مردم به دلیل اینکه بستنی‌های سبک را سالم‌تر می‌دانند، تعداد بیشتری از آنها را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند و به این ترتیب سالم نمی‌مانند. آنها اضافه وزن دارند و سطح چربی خون بالایی دارند.

8- چرا یخ در روزهای گرم و باد سریعتر آب می شود؟

این سرعت ذوب کاملاً منطقی است، زیرا در این شرایط آب و هوایی، یخ سرد گرما را از هوا جذب می کند. علاوه بر این، یخ در هوای مرطوب سریعتر ذوب می شود.

9- بستنی ماست چیست؟

بستنی ماست به انواع بستنی هایی گفته می شود که ویژگی های ماست را دارند. بیشتر بستنی‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم تخمیر نمی‌شوند، بلکه بلافاصله فرموله می‌شوند و سپس منجمد می‌شوند، اما بستنی را نیز می‌توان تخمیر کرد.

در بستنی های تخمیر شده، پایه محصول تخمیر می شود. اما اگر در مخلوط این بستنی های تخمیر شده از ماست که شیر تخمیر شده با استارتر است استفاده شود به آن بستنی ماست می گویند! در واقع پایه اصلی بستنی های ماست همان شیری است که در فرآیند تولید به خمیر ماست های تولید کننده ماست اضافه می شود و سایر مواد لازم برای مخلوط بستنی مانند شکر، چربی، تثبیت کننده ها و طعم دهنده ها نیز به آن اضافه می شود. او

بستنی ماست در گروه لبنیات قرار می گیرد، البته با برخی تغییرات شیمیایی که دارای خواص مفید بسیاری است. این بستنی علاوه بر دارا بودن ترکیبات شیر، در مراحل تولید غلیظتر شده است و تنها عیب آن شاید کالری بالای آن باشد.

10- آیا نان سرد حاوی اکسید تیتانیوم است؟

نان لعاب دار از مخلوط آب، آرد، نمک، مقدار کمی روغن و … تهیه می شود. ارزش غذایی آن از نظر نشاسته و املاح در مقادیر کم در مقایسه با مواد تشکیل دهنده مشابه نان است. از ترکیب این مواد خمیر بسیار شلی نسبت به خمیر نان بدست می آوریم. این خمیر را در قالب های مستطیلی بسیار داغ و بسیار کم عمق با اشکال مختلف مانند الماس، مربع، خطوط مورب و … می ریزند.

به لطف حرارت قالب، خمیر سفت می شود و می پزد و در نهایت نان های نازک، ترد و شکننده را آماده می کنیم. نان لعاب قیفی نیز به این صورت تهیه می شود که فقط قالب ها قیفی شکل هستند. برای روشن و براق شدن نان های بستنی، ماده ای به نام اکسید تیتانیوم به آن اضافه می شود.

این ماده انواع مختلفی دارد و در انواع “غذایی” و “صنعتی” در بازار موجود است. در نوع غذایی اکسید تیتانیوم از کیفیت و درجه خلوص بالایی برخوردار بوده و فاقد مواد سمی و فلزات می باشد اما نکته مهم این است که این ماده مطابق با استاندارد و حدود قابل تعیین و مجاز مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که تعدادی رول بستنی تهیه و در کارگاه ها توزیع می شود، می توان از نوع صنعتی این ماده که کیفیت مناسبی ندارد یا بیشتر از مقدار تعیین شده استفاده کرد. از سوی دیگر، اکسید تیتانیوم به عنوان یک محصول وارداتی، امکان واردات آن از کشورهای نامعتبر وجود دارد.

اکثر کارخانه های بستنی معتبر و معتبر نیز نان بستنی را خود تهیه می کنند. در این کارخانه ها بر روند تولید نان سرد نظارت و کنترل می شود، اما نظارت و کنترلی بر کارگاه های تولید کننده نان سرد وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت و کنترل های دقیق، برای تهیه نان سرد. نان سرد از اکسید تیتانیوم برای مصارف غذایی یا صنعتی. پس بستنی نان را از جاهای معتبر خریداری کنید.

11- بچه ها از چه زمانی می توانند بستنی بخورند؟

بعد از یک سال می توانید به کودکان لبنیات مانند شیر، پنیر، خامه… بدهید که بستنی یکی از آنهاست. البته باید از پاستوریزه بودن شیر استفاده شده در بستنی اطمینان حاصل کنیم، زیرا کودکان به پروتئین های شیر و سایر مواد آلرژی دارند.

با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که باید تا حد امکان بستنی به کودک خود بدهید زیرا حاوی مواد مغذی کمتری است.

12- چرا نباید به کودک زیر یک سال بستنی داد؟

وقتی کودک کمتر از یک سال سن دارد کم کم غذاهای جدید کشف می کند و بهتر است او را با غذاهای سالم آشنا کنیم. بنابراین هنوز برای شروع دادن بستنی زود است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا نباید قبل از یک سالگی به کودک خود بستنی بدهید.

• عوامل نگهداری

تقریباً تمام بستنی ها حاوی مواد نگهدارنده، چربی، شکر، مواد مصنوعی و رنگ های خوراکی هستند. بنابراین ارزش آن را ندارد که شکم کودک خود را با این غذاهای ناسالم پر کنید.

• شیر گاو

کودک زیر یک سال نمی تواند شیر گاو را تحمل کند.

• باکتری ها

باکتری ها می توانند در بستنی رشد کنند، چه آن را از فروشگاه بخرید و چه خودتان آن را در خانه درست کنید. از آنجایی که سیستم ایمنی کودک هنوز ضعیف است، ممکن است در اثر خوردن بستنی دچار عفونت شود.

• مشکلات گوارشی

هضم شیر و سایر مواد مورد استفاده در تهیه بستنی برای کودک دشوار است. بستنی می تواند باعث درد شکم و نفخ در کودکان زیر یک سال شود.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا