چرا وقتی کیکو از فر در میارم پفش میخوابه

برای پخت کیک نکاتی وجود دارد که تقریباً در هر نوع دستور کیکی ثابت است و اگر رعایت نکنید، موجب خراب شدن کیک می‌شود. یکی از عواملی که موقع پخت کیک ممکنه با آن موجه شوید و سوال خیلی از دوستان چاره‌دانی عزیز هست اینه که: علت خوابیدن پف کیک بعد از پخت کیک و خارج کردن آن از فر چیست؟ اگر شماهم این مشکل رو دارید، به احتمال زیاد یکی از نکاتی که در ادامه براتون مینویسم، را رعایت نمی‌کنید.

چه چیزی باعث خواب پف کیک می شود؟

1- بکینگ پودر

اگر کیک شما زیاد پف می کند اما بعد از بیرون آوردن از فر به خواب می رود، یکی از مهم ترین دلایل آن میزان بکینگ پودر است.

برای پخت هر نوع کیک پخت لازم است و بیکینگ پودر باید سالم باشد. اما مقدار آن نیز بسیار مهم است. بکینگ پودر باید به اندازه ریخته شود، نه زیاد و نه کم، اگر کم بریزید کیک به اندازه کافی پف نمی کند و بافت سفتی پیدا می کند. اگر زیاد باشه پفکی تقلبی درست می کنه و وقتی از فر در اومد پفک می خوابه.

۲- یک شوک به کیک اضافه کنید

برای جلوگیری از خوابیدن پف کیک لازم است بعد از پخت به کیک شوک وارد نشود.

اگر کیک را خیلی زود بعد از پخت در حالی که هنوز خیلی گرم است از فر خارج کنید و در محیط آشپزخانه مخصوصاً در هوای سرد قرار دهید، کیک شوکه می شود و پفش می خوابد.

برای جلوگیری از این اتفاق، بعد از خاموش کردن فر، کیک را به مدت 5-6 دقیقه در فر بگذارید تا دمای آن پایین بیاید. سپس در فر را باز بگذارید تا کیک کم کم خنک شود و پس از خنک شدن از فر خارج کرده و از قالب خارج کنید.

3- ریز بودن مایه کیک

اگر مقدار آرد در دستور کیک کم یا بیشتر است، از مایعات و مواد مرطوب مانند: روغن، شیر، گلاب و تخم مرغ استفاده کنید. مواد کیک شل و نازک می شود. آبکی بودن مواد کیک باعث ایجاد پف کاذب در کیک می شود و بعد از پخت پف کیک به خواب می رود.

پس سعی کنید از دستورات مطمئن و تست شده استفاده کنید.

4- پخت کیک را کامل کنید

اگر کیک را قبل از خاموش کردن فر تست نکنید که آیا کاملا پخته شده است یا نه و وسط کیک لطیف است، پف کیک می خوابد. چون هنوز بافت کیک به قوام نرسیده و کیک کم کم می ریزد و حالت چسبناک و لطیفی پیدا می کند.

بنابراین، همیشه قبل از خاموش کردن فر، وسط کیک را با خلال دندان یا چاقو لمس کنید، اگر چیزی به آن نچسبید، کیک کاملا پخته شده است.

5- در فر را باز کنید

در 8 نکته مهم برای پف دار و اسفنجی شدن کیک هم گفتم که یکی دیگر از دلایل مهم خوابیدن پف کیک این است: در حین پخت کیک در توستر یا تابه را باز کنید. در این حالت هوای سرد بیرون به کیک برخورد می کند و به کیک شوک می دهد و پف کیک به خواب می رود.

تا زمانی که بوی کیک بلند نشده و 40 دقیقه از زمان پخت سپری شده است در فر را باز نکنید.

اگر این 5 نکته را در نظر داشته باشید، به مرطوب شدن کیک هایی که درست می کنید کمک می کند. بدون اینکه حیوانات عروسکی آنها بخوابند. اگر ترفندی برای جلوگیری از به خواب رفتن پف کیک می دانید، لطفا تجربه خود را در نظرات بنویسید.

این مقالات را حتما بخوانید:

4.1/5 – (61 امتیاز)

خواب کیک پفکی یکی از مهم ترین بحث ها برای پخت کیک است و دستورات زیادی برای پخت آن چه در توستر و چه در فر وجود دارد، اما برای اینکه کیک اسفنجی در بهترین حالت خود قرار گیرد باید به نکات زیادی توجه کرد.

مرتبط:  چرا با هرکی مثل خودش رفتار میکنی ناراحت میشه

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا پف کیک خوابیده است؟ یا اگر شیرینی پفکی نخوابد چه؟ پس اگر بعد از پختن به دنبال علت این امر هستید، با ویناکوک همراه باشید.

دلیل خوابیدن پف کیک

ما ۹ مورد از مهمترین دلایل را برای شما آورده ایم. مهم ترین عامل آرد است، آرد انواع مختلفی دارد، حتما برای پخت کیک از آرد درست استفاده کنید و حتما 3 بار الک کنید تا هوادهی شود و کیک پف کند. بهتر است بیکینگ پودر را مخلوط کنید. با آرد و کاملا با آرد مخلوط کنید. . دلایل دیگر عبارتند از:

1- دمای فر خیلی زیاد یا خیلی کم است.

یکی از دلایل مهم خوابیدن پف کیک دمای داخل فر است مثلا اگر در فر زیاد باز و بسته شود دمای داخل فر پایین می آید و به کیک شوک می زند. اگر دما زیاد باشد کیک قبل از پخت کامل به سرعت بالا می رود و به همین دلیل وقتی پف کیک از فر خارج می شود به خواب می رود.

حتما قبل از پخت کیک فر را حداقل 15 دقیقه روشن کنید تا داغ شود کیک را در فر سرد قرار دهید پف نکند بعد از گذاشتن کیک در فر را باز نکنید فر میخوره تا بوی کیک بلند بشه
با خلال دندون چک کنید اگه مواد کیک به خلال دندون نچسبه کیک پخته میشه از فر خارج کنید

۲- مواد را به ترتیب اضافه نکنید

وقتی دستور کیک ها را دیدیم سعی کنید آنها را به ترتیب اضافه کنید تا مشکلی برای کیک ایجاد نشود.

مثلا در کیک اسفنجی اگر به جای آرد آب را آخر بریزید مشکل ایجاد می شود.

اگر سفیده ها را به اندازه کافی بکوبید یک کیک اسفنجی بسیار پف دار می گیرید.

دانستن نحوه و زمان استفاده از مواد به کار رفته در کیک بسیار مهم است، حتما مواد را به ترتیب ذکر شده در دستور اضافه کنید.

3- کره و تخم مرغ باید سرد باشند

باید گفت کره و تخم مرغ باید در یک درجه حرارت باشند. پس سعی کنید قبل از شروع مواد کیک را گرم کنید، حتما قبل از پخت مواد لازم را روی میز کار بگذارید و موادی مانند شیر، کره، تخم مرغ و ماست را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند، مگر اینکه مشخص شده در دستور غذا مطمئن شوید که مواد سرد هستند

4- مقدار بکینگ پودر زیر یا بالاتر از اندازه باشد

بکینگ پودر پف کیک را داخل مواد کیک میریزیم ولی اگر به مقدار آن توجه نشود پف کیک میخوابد. مقدار زیاد مایه باعث پف زیاد آن می شود و بعد از خروج از فر، پف کیک به خواب می رود.

5- بکینگ پودر قدیمی است

همانطور که گفتیم بیکینگ پودر مخصوص پف کیک است و تازگی آن تاثیر زیادی در عملکرد آن دارد. حتما قبل از استفاده بیکینگ پودر را تست کنید و از تازگی آن اطمینان حاصل کنید.

نحوه تست بکینگ پودر

بیکینگ پودر را در یک فنجان آب جوش (خیلی داغ) می ریزیم، اگر حباب های بزرگی بود تازه است.

6- قالب کیک باید خیلی بزرگتر باشد

قالب ها نقش مهمی در پف کیک دارند، در پخت کیک ها انواع مختلفی از قالب ها وجود دارد که بسته به اندازه مواد باید از آنها استفاده کرد. اصولاً باید نصف قالب مواد باشد، اگر کمتر باشد یعنی قالب بزرگ است. مواد کیک باید 2/3 قالب را پر کند، قالب کوچکتر یا خیلی بزرگتر از بالا آمدن مناسب کیک جلوگیری می کند.

7- زودتر از فر خارج کنید

وقتی کیک شما پخته شد، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس آن را بردارید. کیک باید تا زمان پخت کامل در فر بماند و هرگز در فر باز نشود.

مرتبط:  چرا در پمپ بنزین نباید از تلفن همراه استفاده کرد

8- در حین پخت کیک تکان می خورد

تا زمانی که کیک کاملا پخته نشده است در فر را باز نکنید و آن را تکان ندهید. وقتی فر داغ شد کیک را داخل فر می گذاریم در حین پخت قالب را تکان نمی دهیم چون پف می کند.

9- نقش سفیده تخم مرغ در شیرینی پف دار

تخم مرغ را باید از یخچال خارج کرد و در دمای اتاق نگهداری کرد تا سرد نشود. هنگام جدا کردن زرده و سفیده، زرده نباید به سفیده نفوذ کند. کاسه و کاسه همزن باید بدون چربی باشد و سفیده باید پر و کف آلود باشد در هنگام مخلوط کردن سفیده با مواد خیلی آروم با لیسک و فقط به صورت دایره ای و در حد هم زدن، نه زیاد هم بزنید. .


عوامل خوابیدن پف کیک و فوت و فن پف کیک

یادتون باشه فر باید داغ باشه وقتی مواد رو تا میزنید زیاد هم نزنید.

بلافاصله کیک را در فر قرار دهید سپس فر را خاموش کنید و بعد از چند دقیقه کیک را بیرون بیاورید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد

ویدا جهانگیری ❤

4.5/5 – (14 امتیاز)

مثلا کیک من الان پخته شده چیکار کنم؟ مثلا وقتی درش میذارم پف کیک خوابش میبره. یک جایی گفته شد فر را خاموش کنید و بگذارید کیک چند دقیقه در فر بماند بعد پف کیک خوابش نمی برد، درست است؟ اینو هم امتحان کردم پف کیکم نخوابید ولی کم کم حس کردم بعد از شش به چهار سانت رسید که از فر در اومد چیکار کنم؟ آیا باید آن را در فضای باز بگذارم یا در یخچال؟ وقتی کنار گذاشته بشه خیلی خوب میمونه ولی وقتی میذارمش تو یخچال کیک لطیف میشه. نمی دانم چرا. نمی دونم به خاطر رطوبت یخچاله یا لایه ضخیمی از خمیر زیر کیک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. خیلی عالی بود! من همیشه میخواستم بفهمم چرا کیک هام وقتی از فر در میارم پفش میخوابن. با خوندن مقاله تون الان متوجه شدم که چیکار کنم که این مشکل حل بشه. خیلی ممنون از توضیحات کامل و روشنتون!

  2. مقاله جالبی بود! من هم قبلا این مشکل رو داشتم ولی الان که توضیحاتتو خوندم، متوجه شدم که دلیل پف کردن کیک چیه. دستت درد نکنه!

  3. این مقاله خیلی جالب بود، من همیشه فکر می‌کردم مشکل از فر منه! خیلی خنده‌دار بود که کیکو پفش می‌کنه. ممنون بابت این مقاله جالب و آموزنده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا