چرا اشکانیان به جنگاوری مشهور بودند

چرایی شهرت اشکانیان به جنگ در تاریخ جهان را پاسخ داده ایم.

در ادامه می توانید دقیق ترین و صحیح ترین پاسخ ها را مشاهده کنید.

با قسمت آموزش مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

پاسخ: چرا اشکانیان به جنگهای خود در تاریخ جهان مشهور بودند؟

پاسخ به این سوال: اشکانیان (اشکانیان) در تاریخ جهان به جنگاوران مشهور بودند و در سوارکاری و تیراندازی مهارت زیادی داشتند. ارتش متشکل از پیاده نظام و سواره نظام بود.

با استفاده از اینترنت مطالعه کنید

دانش آموزان می توانند با تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه به کلاس درس دسترسی داشته باشند.

برای استفاده و یادگیری بهتر، نکات را حتما دنبال کنید.

اگر درس می خوانید سعی کنید تمرکز داشته باشید و اینترنت را غیر از کلاس های آنلاین خاموش کنید.

اینترنت تمرکز را کاهش می دهد.

افزایش تمرکز

سعی کنید تمرکز خود را در طول درس افزایش دهید.

با گذشت زمان، این به شما توانایی زیادی در خواندن درس ها می دهد.

برای این کار می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید.

بازی های فکری، تشویق کودک به حل سوالات مختلف، تمرکز روی چیزهای مختلف، مثلا یک میوه خاص و غیره. می تواند به تمرکز کودک کمک زیادی کند.

فواصل مطالعه

به طور مداوم و برای مدت کوتاه مطالعه کنید.

به عنوان مثال، هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید تا مغز شما بتواند اطلاعات جدید را به درستی دریافت کند.

از طرفی در این مدل مطالعه تمرکز افزایش و یادگیری افزایش می یابد.

اطمینان حاصل کنید که بین دوره های مطالعه استراحت کافی داشته باشید تا ظرفیت یادگیری شما افزایش یابد.

استراحت نقش مهمی در مطالعه دارد.

اهمیت آرامش روانی در مطالعات

ذهن ما اگر آرام باشد آماده یادگیری است.

معمولا ذهن در حالت آرام ظرفیت زیادی دارد پس سعی کنید استرس را از خود دور کرده و تمرکز کنید.

اگر ذهن شما درگیر موضوع خاصی است، سعی کنید چند دقیقه تمرکز کنید و آن موضوع را از ذهن خود حذف کنید.

تنوع در دوره های تحصیلی

هر یک ساعت و نیم تا دو ساعت باید رشته تحصیلی خود را تغییر دهید.

زیرا اگر در یک روز تمام زمان مطالعه خود را به یک موضوع خاص اختصاص دهید، پس از دو ساعت اول، سرعت مطالعه شما کاهش می یابد.

کارایی مغز نیز با مطالعه طولانی مدت یک درس کاهش می یابد و روند نزولی خواهد داشت.

بنابراین لازم است ترکیبی از چندین دوره در برنامه تحصیلی یک روزه خود داشته باشید.

مطالعه به سبک دفترچه خاطرات در شروع زایمان

قبل از شروع مطالعه، نگاهی به کل مقاله بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

زیرا شما آموزش ذهنی خواهید داشت و می دانید موضوع چیست.

هنگام مطالعه یادداشت برداری کنید

باید در حین مطالعه فعال بود، یعنی در حین مطالعه، یادداشت کرد و یادداشت کرد.

این حاشیه نویسی هنگام مرور بسیار مفید است.

مهارت های شنیداری

شما کلمات و صداها را می شنوید، اما این بدان معنا نیست که آنها را درک می کنید.

اگر می خواهید گوش کنید، سوال فرق می کند. هر چه بیشتر گوش کنید، بیشتر درک می کنید.

با قاطعیت می توان گفت که ناتوانی در گوش دادن علت اصلی بسیاری از مشکلات ارتباطی و یادگیری است.

روش صحیح مطالعه مهارت های بپرسید

سوالات شما نشان دهنده دقت، ظرافت، دقت و توانایی شما در یادگیری است.

از پرسیدن سوال نترسید و آنها را در زمان مناسب بپرسید.

در این زمینه مطالعه مقاله مهارت طرح سوال می تواند مفید باشد.

تعیین هدف

قبل از مطالعه باید برای خود هدف تعیین کنید، یعنی برای چه هدفی می خواهید این درس را مطالعه کنید، آیا فقط نکات اصلی درس را می خواهید یا قصد دارید تمام محتوای کتاب را درک کنید.

خواندن

وقتی همه ما مطالعه می کنیم، قصد داریم درس را یاد بگیریم، بفهمیم، به خاطر بسپاریم و درس را حفظ کنیم، به همین دلیل سعی می کنیم کتاب و بروشور را خط به خط بخوانیم، به خاطر بسپاریم و در ذهن خود تکرار کنیم.

در حالی که هدف از مرحله خواندن، یادگیری و حفظ مطالب نیست.

هدف از مرحله خواندن فقط درک و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشت هاست.

فکر

سعی کنید در حین مطالعه به مطالب و مثال ها فکر کنید و تصویر ذهنی از مطالب داشته باشید.

از حفظ

پس از گذراندن دو مرحله قبل یعنی مطالعه و تفکر سعی کنید مطالب مهم را به خود بگویید.

مطالب مطالعه شده را به زبان خودتان و به روشی که بیشتر مناسب شماست بازگو کنید.

حفظ کردن به شما کمک می کند تا قسمت هایی را که خوب یاد نگرفته اید شناسایی کرده و دوباره بخوانید.

خداحافظ

وقتی همه فصل ها را خواندید، مطالب مطالعه شده را در فواصل زمانی مناسب مرور کنید.

مهمترین قسمت مطالعه که به ثبت اطلاعات در لایه های زیرین ذهن کمک می کند و از فراموشی جلوگیری می کند، تجدید نظر است.

تقویت ذهنی

شما می توانید راه هایی برای بهبود سلامت روان خود و تقویت روحیه خود بیابید. روحیه شجاعت و شجاعت را در خود تقویت کنید، امید و اراده داشته باشید تا سطح تسلط شما افزایش یابد.

افکار مزاحم را کنترل کنید

در میان موانع تمرکز، افکار مخرب نقش مهم تری دارند.

معمولا این افکار منشأ ذهنی و درونی دارند که باید از آنها اجتناب و کنترل شود.

این عوامل عبارتند از یادآوری خاطرات تلخ و شیرین یا غرق شدن در تخیلات یا چیزهایی مانند احساس درد، رنج، غم، نگرانی، گرسنگی و تشنگی یا سرما و گرما، ترس، عصبانیت و شادی، سردرد و ….

منبع: باحال مگ

دسته بندی :

تحصیلات

اشکانیان حدود 470 سال حکومت کردند و ایران تحت حکومت آنها قدرت سیاسی و اقتصادی پیدا کرد.

اشکانیان از جمله گروه های آریایی بودند که به ایران مهاجرت کردند و در شرق ایران ساکن شدند. آنها جنگجویان قبیله پرنی بودند که حدود 500 سال یا پنج قرن بر یک امپراتوری قدرتمند در فلات ایران حکومت کردند. این قبایل ابتدا در اطراف رودخانه جیحون تا سواحل دریای خزر و دریاچه آرال در چادر زندگی می کردند. در حدود سال 250 قبل از میلاد، پرنی ها به رهبری ارشک به منطقه اشکانیان حمله کردند و قدرت را در آنجا به دست گرفتند.

آنچه باید درباره اشکانیان بدانید:

منبع عکس: نامعلوم

تاریخ مختصری از سلسله اشکانیان

اشکانیان که اقوام آریایی بودند به تیراندازی و اسب سواری شهرت داشتند. در حمله اسکندر در کنار هخامنشیان جنگیدند. پس از سقوط هخامنشیان، قلمرو اشکانیان نیز به تصرف اسکندر درآمد و یکی از اشکانیان به نام آمناسپ توسط اسکندر به فرمانروایی منصوب شد.

زمانی که سلوکیان درگیر جنگ های داخلی بودند، پرنی ها نیز مانند سایر شهرها از حکومت سلوکیان خارج شدند و حکومت کوچکی به فرماندهی ارشک تشکیل دادند. ارشک در سال 247 قبل از میلاد در شهر نسا تاجگذاری کرد و این تاریخ به عنوان مبدأ تاریخ اشکانی در تقویم آنها قرار گرفت. ارشک هیرکانیه (گرگان) و کمیسین (قمس) را تصرف کرد و به قلمرو اشکانیان افزود و سلوکیان را از ناحیه شرق بیرون کرد و حکومت بزرگی تأسیس کرد.

با تاج گذاری ارشک در سال 247 قبل از میلاد، خاستگاه تاریخی اشکانیان شد.

پس از قتل ارشک، برادرش تیرداد در سالهای 217-248 قبل از میلاد بر تخت اشکانیان نشست. پس از او اردوان اول، فریپایت و فرهاد اول پرشانی به ترتیب بر تخت نشستند و بر وسعت امپراتوری افزودند. در این دوره ها، به جز افزایش جزئی قلمرو، چیز قابل توجهی رخ نداد.

مهرداد اول پارتانی یکی از شاهان مقتدر این سلسله است. او بین سالهای 139 تا 171 قبل از میلاد سلطنت کرد. مهرداد اول با درایت و برنامه ریزی خوب خود ایران را به یکی از بزرگترین امپراتوری های جهان تبدیل کرد. یکی از اقدامات مهم مهرداد اول تصرف باختر، ماد، الیمایی، خراسان، پارس و بابل بود. او همچنین دمتریوس دوم، فرمانروای سلوکی را شکست داد و سلوکیان را از ایران کوتاه کرد.

پس از مرگ مهرداد پسرش فرهاد دوم به سلطنت رسید. او از سال 128 تا 139 قبل از میلاد سلطنت کرد. در طول سلطنت او، سلوکیان، به فرماندهی آنتیوخوس هفتم، دوباره تلاش کردند تا کنترل قلمرو اشکانیان را به دست گیرند. اما با شکست سختی که در بین النهرین بر آنها وارد شد، آنتیوخوس کشته شد و نفوذ سلوکیان بر ایران برای همیشه از بین رفت. فرهاد توسط مزدورانی که از سکاها برای لشکر خود آورده بود کشته شد. گزارش های دیگر حاکی از آن است که علت مرگ فرهاد دوم خیانت سربازان مزدور یونانی بوده است که به او خدمت می کردند. پس از فرهاد دوم، عمویش به نام اردوان اول جانشین او شد و در جنگ با سکاها مجروح و کشته شد.

پس از اردوان اول، پسرش مهرداد دوم که از 124 تا 87 قبل از میلاد سلطنت کرد بر تخت نشست. او سکاها را شکست داد و سرزمین های شرقی را زیر سلطه خود درآورد، نفوذ خود را بر ارمنستان و آسیای صغیر گسترش داد و با روم روابط سیاسی برقرار کرد. دوران سلطنت این پادشاه، دوران وحدت سیاسی، شکوه و عظمت ایران بود. تاریخ اشکانیان پس از مهرداد دوم مبهم است و اسناد مربوط به این دوره بسیار اندک است. گویا چند پادشاه به قدرت رسیدند، سپس نوبت به فرهاد سوم رسید. در دوره فرهاد سوم درگیری هایی بین ایران و ارمنستان رخ داد که به دنبال آن رومیان وارد عمل شدند و از موقعیت ایران سوء استفاده کردند.

مرتبط:  چرا عبور جریان الکتریکی در فلزات آسان است علوم هشتم

در زمان اورد جنگی بین ایران و روم درگرفت و روم به لطف شجاعت سردار ایرانی سورنا شکست خورد.

پس از مهرداد دوم، برادرش مهرداد سوم به قدرت رسید. اما به زودی او را ربودند و کشتند و برادرش ارد جای او را گرفت. از وقایع مهم دوره پادشاهی ارد می توان به جنگ حران اشاره کرد. در این جنگ سرداران رومی به فرماندهی کراسوس از طریق بین النهرین به ایران حمله کردند و با دلاوری سورنا سردار اشکانی روبرو شدند و شکست خوردند. کراسوس کشته شد و سوریه، فنیقیه و آسیای صغیر تحت نفوذ ایران قرار گرفتند. پس از آن پاکر پادشاه شد و با لشکری ​​انبوه وارد سوریه شد و آن را تصرف کرد. اما به زودی در جنگ کشته شد و ارتشش عقب نشینی کرد.

منبع عکس: ویکی پدیا

فرهاد چهارم یکی از شاهان معروف اشکانی بود که از سال ۴۰ قبل از میلاد تا ۳ بعد از میلاد بر تخت پادشاهی اشکانی نشست. او در آغاز سلطنت خود برادران و گروهی از سران کشورش را کشت تا پس از آن دیگر کسی مدعی تاج و تخت نباشد. مارک آنتونی، سردار رومی، در حمله به ایران شکست خورد. فرهاد چهارم توسط همسرش مسموم و کشته شد. پس از آن پسرش فرهاد پنجم به سلطنت رسید. در دوره این پادشاه، رومیان شروع به گسترش نفوذ سیاسی خود در ارمنستان کردند. فرهاد پنجم به دلیل نارضایتی اشکانیان باستان از سلطنت برکنار شد و کشته شد و ارد سوم به پادشاهی رسید. او مدت زیادی سلطنت نکرد و به دلیل بدکاری در حق مردم کشته شد.

اردوغان دوم حاکم آتروپاتن را به جای او منصوب کرد. او پسرش ونن را حاکم ارمنستان کرد که بهانه ای شد تا رومیان علیه او وارد عمل شوند و ارمنستان را از ایران جدا کنند. به دلیل بی کفایتی اردوغان دوم، سردرگمی در کشور به وجود آمد و رهبران کشور شورش کردند. بدین ترتیب تیرداد برادرزاده فرهاد چهارم با حمایت رومیان به تیسفون رفت و در سال 36 میلادی در آنجا تاجگذاری کرد.

اوستا در اوایل دوره اشکانی تدوین شد و در طی آن خط و زبان اشکانی جایگزین خط یونانی سلوکی شد.

پس از این دوره حدود هفت پادشاه اشکانی متوالی به پادشاهی رسیدند. اما در فاصله کوتاهی جای خود را به دیگری دادند. تا اینکه نوبت به اولین رژگونه ها رسید. او از سال 76 تا 80 بعد از میلاد سلطنت کرد. یکی از مهمترین رویدادهای پادشاهی بلاش، گردآوری و ویرایش اوستا بود. پس از مرگ بلاش اول، Paker II حاکم شد. در این زمان، به دلیل درگیری بین شاهزادگان اشکانی بر سر جانشینی، امپراتوری اشکانی شروع به تضعیف کرد. در این دوره جنگ‌های ایران و روم، ظهور کوشانی‌ها، تسلط بر جاده ابریشم و درگیری‌های داخلی باعث تضعیف و زوال پارت‌ها شد.

با روی کار آمدن بلاخوس چهارم که از سال 147 تا 193 بعد از میلاد سلطنت کرد، جنگ های ایران و روم دوباره آغاز شد. ارتش اشکانی ابتدا پیروز شد، سپس شکست خورد و مجبور به تخلیه ارمنستان و سوریه شد. پس از مرگ بلز چهارم، امپراتوری او بین دو پسرش تقسیم شد.

آخرین پادشاه اشکانی اردوان پنجم بود که توانست رومیان را شکست دهد و با آنها پیمان صلح امضا کند. اما در جنگ با اردشیر اول ساسانیان، بنیانگذار سلسله ساسانیان شکست خورد و پایتخت اشکانیان را به اردشیر بابکان سپرد.

منبع عکس: ویکی پدیا

شاهان معروف اشکانی

مهرداد اول پرشانی

مهرداد اول پسر فریاپت و نوه ارشک اول بود. برادر بزرگترش فرهاد اول در سال 176 قبل از میلاد به جای پدرش بر تخت سلطنت نشست. فرهاد اول مجبور شدم یکی از فرزندانش را برای جانشینی او انتخاب کنم. اما به دلیل توانایی های برادرش مهرداد، او را بر فرزندانش ترجیح داد و مهرداد را جانشین خود کرد. پس از مرگ فرهاد اول، مهرداد جای او را گرفت. او در یک عملیات گسترده، پادشاه باختر را شکست داد، درگیر جنگ های طولانی با سغدیان و دولت هند شد، وارد باختر شد و این منطقه را به قلمرو امپراتوری اشکانی ضمیمه کرد.

مهرداد اول در سال 146 قبل از میلاد به ماد حمله کرد و همدان را تصرف کرد. در سال 141 قبل از میلاد به بابل و بین النهرین سفر کرد و آنجا را فتح کرد و به عنوان امپراتور ایران تاج گذاری کرد. سرداران اشکانی نیز در دوران مهرداد اول عیلام و پارس را فتح کردند. مهراد اول علاوه بر صدارواز، در شهرهای مهمی چون هگمتانه، سلوکیه، تیسفون و مهردادکرت کاخ‌ها و اقامتگاه‌هایی ساخت.

منبع عکس: ویکی پدیا

مهرداد دوم پارتانی

مهرداد دوم هشتمین پادشاه اشکانی بود که به بزرگ نیز معروف بود. او از سال 124 تا 91 قبل از میلاد سلطنت کرد و به دلیل اقتدار در همه امور حکومتی، القاب مختلفی دریافت کرد. مهرداد دوم در زمانی به قدرت رسید که هرج و مرج سراسر امپراتوری را فرا گرفته بود و ایران مورد حمله اقوام مختلف قرار گرفته بود. مهرداد دوم با شجاعت مناطق اشغالی ایران را احیا کرد و مرزهای ایران را از شرق تا هیمالیا و از غرب تا رود میانه گسترش داد. در زمان مهرداد دوم پارت، ایران و روم هم مرز شدند و دولت اشکانی قدرت بزرگ زمان خود شد. مهرداد دوم اوضاع داخلی ایران را سامان داد و اقتصاد ایران را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد. در دوره او با رونق اقتصادی، فقر کشور از بین رفت و ایران یکی از بهترین دوران خود را تجربه کرد.

فرهاد چهارم

فرهاد چهارم اشکانی از 37 تا 2 پیش از میلاد بر ایران حکومت کرد. او چهاردهمین پادشاه از سلسله اشکانیان بود. پدرش شاهی را ترک کرد و شاهی را به فرهاد چهارم سپرد. فرهاد چهارم بر تخت نشست و برادرانش را کشت و چون از سوی پدر سرزنش شد او را نیز کشت. او برای مدتی توسط تیرداد کنار گذاشته شد. اما پس از مدتی دوباره قدرت را بدست آورد. از روم خدمتکاری به نام موزا نزد فرهاد چهارم فرستاده شد. موزا پس از مدتی اولین ملکه اشکانی و مادر وارث حکومت ایران شد. ملکه موزا با قدرت فراوانی که به دست آورد، فرهاد چهارم شاه اشکانی را کشت و به عنوان نایب السلطنه اداره امور کشور را بر عهده گرفت تا با رسیدن پسرش فرهاد پنجم، حکومت را به او بسپارد.

اول قرمزی

بالاش اول پارت بیست و دومین پادشاه پارت بود. وی در سال 51 پس از مرگ پدرش به قدرت رسید و تا سال 78 میلادی سلطنت کرد. بلاش اول در دوران سلطنت خود مشکلات و آشفتگی های زیادی را متحمل شد. برخی بر این باورند که پادشاهی اشکانی در زمان بالاش یکم به پایان رسیده است و در دوران سلطنت او با مشکلات فراوانی مواجه شد و پس از او دولت اشکانی بسیار ضعیف شد.

بلاش اول به ارمنستان حمله کرد تا ارمنستان را به ایران بازگرداند که در زمان ارتش سوم اشکانی قبل از او به روم تسلیم شده بود. اما به دلیل ناآرامی های داخلی، بیماری های مختلف و بلایای طبیعی با مشکلاتی مواجه شد و مجبور به ترک جبهه ارامنه و بازگشت به ایران شد. از شورش هایی که در دوره بلاش اول رخ داد، می توان به شورش حاکم آدیابن اشاره کرد. در ادامه مردم دهه نیز به مرزهای ایران هجوم آوردند و بلاش یکم برای مقابله و بیرون راندن آنان به گرگان رفت.

منبع عکس: ویکی پدیا

ارتش پنجم

اردوان پنجم پارت که در برخی منابع تاریخی اردوان چهارم نیز خوانده می شود، آخرین پادشاه سلسله اشکانیان بود. اردوان پنجم از 216 تا 224 قبل از میلاد سلطنت کرد و با مرگ او حکومت اشکانی از بین رفت و ساسانیان جایگزین آن شدند. اردوغان قیام کرد و با حذف بلاش ششم و افزایش نفوذ خود توانست حکومت را به دست گیرد. اما پس از تنها 12 سال سلطنت، در جنگ هرمزدگان تسلیم اردشیر بابکان شد و به پادشاهی 471 ساله اشکانی پایان داد.

اوج قدرت سیاسی اشکانیان

قدرت سیاسی اشکانیان در دوران مهرداد اول و دوم به اوج خود رسید. دلاوری مهرداد اول باعث شد که بخش‌هایی از ایران که به دلیل ضعف سلوکیان مستقل شده بودند پس گرفته و به امپراتوری اشکانی ملحق شوند. مهرداد اول خوزستان و بابل را تصرف کرد و توانست مرزهای ایران را از غرب گسترش دهد.

مهرداد دوم پس از پادشاه شدن، آسیای صغیر و ارمنستان را فتح کرد و با شکست ارمنستان، مرزهای حکومت اشکانی را به نزدیکی روم پیش برد. در این دوره ایران اشکانی به اوج قدرت سیاسی و اقتصادی خود رسید. می توان گفت دوره اشکانیان اول و دوم مهرداد اوج قدرت سیاسی اشکانیان بود.

ثبت نام مهرداد در بیستون/ منبع عکس: ناشناس

فرهنگ و باورهای اشکانی

در دوره سلوکیان، فرهنگ هلنی بر ایران مسلط بود. زمانی که اشکانیان به قدرت رسیدند، ابتدا خود را دوستدار فرهنگ هلنی معرفی کردند و حتی در زمان برخی از پادشاهان اشکانی، عنوان دوستداران فرهنگ هلنی بر روی سکه ضرب شد. با گذشت زمان و معرفی اولین سلسله اشکانی، این عنوان از سکه های اشکانی حذف شد و فرهنگ ایرانی احیا شد و به جایگاه اصلی خود بازگشت. بلاش اول خط پهلوی اشکانی را جایگزین زبان یونانی کرد و با خط اشکانی سکه ضرب کرد. با وجود تلاش بلاش برای احیای فرهنگ ایرانی، فرهنگ یونانی به طور کامل از بین نرفت و نشانه هایی وجود دارد که شاهان اشکانی قدردان تئاترهای یونانی بودند.

مرتبط:  چطور با پول کم پس انداز کنیم

در دوره اشکانیان آزادی مذهبی برقرار شد و ایران به مدارا با دین پرداخت.

اشکانیان عقاید گوناگونی داشتند. در این دوره تسامح مذهبی برقرار شد و پیروان تقریباً همه ادیان در دوره اشکانی به زندگی آزادانه ادامه دادند. یهودیان و مسیحیان در این دوره در آزادی کامل زندگی می کردند. در برخی موارد، خدایان ایرانی و یونانی و حتی گاهی به صورت ترکیبی از اهورامزدا-زئوس پرستش می شدند. علاوه بر خدایان و الهه های مختلف، هر شهر خدایان مشخصی داشت که در شهرها پرستش می شدند.

خط جانبی اشکانی/ منبع عکس: نامعلوم

هنر دوره اشکانی التقاطی از هنر ایران، یونان و بین النهرین بود. هنر و معماری این دوره در شهرهایی مانند مهرداد کرت نمایانگر تلفیقی از هنر ایران، یونان و بین النهرین است. آثار دوره اشکانی نیز متاثر از هنر دوره هخامنشی بوده است. نقاشی های به جا مانده از این دوره تصاویری از شکارهای سلطنتی را نشان می دهد که شامل نقش برجسته و نقاشی های دیواری است.

از این دوره گلدان های کنده کاری شده با عاج باقی مانده است. این گلدان ها که در شهر نسا کشف شده اند، نقش حیوانات، الهه ها و موجودات خیالی را نشان می دهند. قدمت این ظروف به قرن دوم قبل از میلاد می رسد. کنده کاری های استخوانی به جا مانده از این دوره بخشی از هنر دوره اشکانی است که در ساحل دریای سیاه واقع شده است.

آثار تاریخی به جا مانده از سلسله اشکانی

آثار تاریخی زیادی از دوره اشکانی وجود دارد که برخی از آنها تخریب شده و تنها آثاری از آنها باقی مانده است. مهمترین آنها عبارتند از:

در شهر نسا کار می کند

منطقه نسا در چند کیلومتری عشق آباد امروزی در ترکمنستان واقع شده است. بر اساس گزارش های باستان شناسی، این شهر قدیمی ترین مستعمره اشکانیان است. این شهر که پایتخت باستانی اشکانیان بود، طی کاوش های باستان شناسی دو شهر باستانی را که در دل خود پنهان کرده بود، آشکار کرد. آنها نام این شهرها را ناسا جدید و ناسا قدیم گذاشتند. این بخش شامل دژ سلطنتی، محراب، کاخ، خزانه و انبار غلات بود. کتیبه ای گلی در این شهر یافت شد که نشان می دهد بانی شهر مهرداد و نام اصلی شهر مهردادکرت بوده است.

منبع عکس: نامعلوم

معابد اشکانی

معابد زیادی از دوره اشکانیان باقی مانده است که در این میان معبد کنگاور و معبد خورهه از مهمترین آنها هستند.

معبد کنگاور: کنگاور در 96 کیلومتری کرمانشاه و 90 کیلومتری همدان قرار دارد. یکی از بناهای دوره اشکانی در این منطقه معبد ناهید است که تعدادی از ستون های آن باقی مانده و تأثیر معماری هخامنشی نمایان است. تحقیقات گسترده ای در این معبد توسط باستان شناسان ایرانی انجام شده است که برای شناخت آداب و سنن اشکانی بسیار مهم است.

منبع عکس: نامعلوم

معبد خورهه: معبد خورهه از دوره اشکانی باقی مانده است. این معبد دارای دو ستون سنگی بلند به ارتفاع هشت متر است که با سنگ های معدنی ساخته شده است. سنگ‌های معبد خورهه از سنگ تراورتن ساخته شده‌اند که در ۶ تکه روی هم سوار شده‌اند. معبد خورهه شامل اتاق‌ها، راهروها و ایوان‌هایی با 12 ستون بود که تنها دو ستون از این معبد بزرگ باقی مانده است. در دوره ساسانیان این بنا مورد استفاده قرار گرفت و ساخت و سازهایی در آن انجام شد.

منبع عکس: نامعلوم

کاخ اشکانی

کاخ اشکانی در کوه خواجه سیستان قرار دارد. در جزیره‌ای در میان دریای هامون، بقایای کاخی را می‌توان دید که به گفته هرتسفلد، متعلق به فرمانداری اشکانی بوده و در دو دوره مختلف ساخته شده است. کاخ اصلی شامل حیاط بزرگی است که چهار رواق طاقدار و ستون در چهار طرف آن قرار دارد. در کنار کاخ یک شومینه وجود دارد که محراب نیز دارد. روی دیوارهای کاخ گچ بری ها و نقاشی ها به خوبی نمایان است. موضوع این نقاشی ها خدای یونانی اوروس، سوار بر اسب یا یوزپلنگ، رامشگران و خدایان دیگر است.

آرزوی اژدها

میل آژاد در هفت کیلومتری نورآباد قرار دارد. این برج مربع که به میل آزاده نیز معروف است، برج کوره ای است که در آن آتش مقدس نگهداری می شد. برج مورد بحث هم دودکش است و هم آتشدان. دسترسی به بخشی از این بنا که در آن مراسم مذهبی برگزار می شد، تنها برای روحانیون امکان پذیر بود. اما مومنان می توانستند تنور بالای برج را نیز ببینند.

عکاس: افشین عزیزی

مقبره های اشکانی

گورهایی از دوره اشکانیان کشف شده است که بیش از پیش آداب و سنن این قوم را نشان می دهد. تعدادی از این مقبره ها در قزقاپان کردستان عراق قرار دارند که در آن اتاقک هایی به هم پیوسته در دل سنگ حک شده است. نمای بیرونی این مقبره ها که با سرستون های ایوانی تزیین شده اند، شبیه سرستون های شهر نسا است که تلفیق هنر معماری یونانی و ایرانی را نشان می دهد. بر فراز مقبره ها، دو مرد با لباس ایرانی و کمان در دست در حال ادای احترام به خانوار بزرگی را می بینیم.

چهره های مهم دوره اشکانی

نقش برجسته تعطیلات صاف با برجستگی های بسیار کم است. وضعیت این افراد خشک و بی حرکت است و از جلو نشان داده می شوند. نقش مردی سوار بر اسب در این تصاویر قابل توجه است و پادشاهانی را به همراه درباریان و کاهنان در حال دعا نشان می دهد. مهمترین این نقش ها عبارتند از:

نقش برجسته مهرداد دوم پارتانی در بیستون کرمانشاه

نقش برجسته گودرز دوم اشکانی در بیستون کرمانشاه

نقش برجسته عود سوزان موبد پارتانی در بیستون کرمانشاه

شخصیت اشکانی سوار بر اسب در سر پل کرمانشاه

نقش برجسته گروهی از مردم در شیمبار خوزستان

نقش برجسته موبدی در مقابل آتشدان در حال انجام کارهای مذهبی یا شکار در تنگ ساروک

در گردنه کال جانکل در جنوب غربی بیرجند نیز نقش برجسته هایی از دوره اشکانی به چشم می خورد.

چهار نقش برجسته در تنگ ساروک به چشم می خورد که مربوط به دوره اشکانی است.

تنگ سروک/ منبع عکس: نامعلوم

کتیبه های اشکانی

کتیبه های زیادی از اشکانیان به جای مانده است که تعداد آنها بسیار زیاد است. کتیبه خونگ نوروزی، کتیبه شوش، کتیبه کال جنگل، بنچاق اورامان، کتیبه ترکستان جنوبی، کتیبه اشکانی-یونانی مجسمه هرکول، کتیبه دوراروپوس، کتیبه لخ مزار، کتیبه مهرداد دوم، سفال شهر قم، کتیبه های سرپل ذهاب هستند. از آنچه دوره باقی مانده است.

سلسله اشکانی سومین سلسله آریایی ایران پس از مادها و هخامنشیان است. این سلسله ایرانی که پس از اخراج سلوکیان به قدرت رسیدند توانست فرهنگ و هنر ایرانی را احیا کند. اشکانیان 470 سال بر ایران حکومت کردند و در دوره برخی از پادشاهان این سلسله مانند مهرداد اول و دوم، ایران توانست به اوج قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی خود برسد. پس از پنج قرن سلسله اشکانی توسط اردشیر ساسانی نابود شد. همچنین می توانید نظر خود را در مورد اشکانیان با کاربران کیجارو در میان بگذارید.

سوالات رایج

شاهان معروف اشکانی چه کسانی بودند؟

سلسله اشکانیان ۲۶ پادشاه داشت که مهمترین آنها مهرداد اول و دوم، بالاش اول، فرهاد چهارم و اردوان پنجم بودند.

کدام پادشاهی اوج قدرت سیاسی اشکانیان بود؟

قدرت سیاسی اشکانیان در دوران مهرداد اول و دوم به اوج خود رسید.

فرهنگ و باورهای اشکانی بر چه اساسی بود؟

در دوره اشکانیان تسامح مذهبی وجود داشت و پیروان ادیان مختلف آزاد بودند. فرهنگ این دوره تلفیقی از فرهنگ ایرانی دوره هخامنشی، فرهنگ یونانی و بین النهرینی بود.

آثار تاریخی به جا مانده از سلسله اشکانی چیست؟

آثار تاریخی به جا مانده از دوره اشکانی شامل شهرها، کاخ ها، معابد، مقبره ها، کتیبه ها و نقش برجسته های این دوره است.

اشکانیان سلسله ای بودند که توسط اشکانیان به وجود آمدند و سلوکیان را بیرون کردند. اشکانیان با 476 سال حکومت طولانی ترین دوره سلطنت را در ایران داشتند. مهمترین وقایع دوره اشکانی نبرد حران بود که در آن سردار اشکانی سورنا سردار رومی کراسوس را شکست داد.

اسامی برخی از شاهان اشکانی عبارتند از: ارشک (اشک اول)، تیرداد اول (اشک دوم)، فرهاد اول (اشک پنجم)، فرهاد پنجم (اشک پانزدهم)، اردوان پنجم (بیست و نهمین و آخرین پادشاه اشکانی).

محتوا

سلسله اشکانی (اشکانیان) (250 قبل از میلاد تا 220 قبل از میلاد (470 سال)) [ویرایش]

پارت در خراسان امروزی و در کتیبه داریوش (بیستون) یکی از ایالت های ایران است. در اینجا به اختصار به پادشاهانی اشاره می کنم که در زمان آنها اتفاقات بزرگی رخ داده است.

سومین گروه از آریایی ها به ایران آمدند و در شرق ساکن شدند. آنها اشکانی، نژادشان آریایی، زبانشان ایرانی و مذهبشان آیین مزدا رایج در شرق ایران بود. فرهنگ اجتماعی آنها آمیخته ای از آداب و رسوم و باورهای مذهبی و فرهنگ جنگجو بود. که بر خوش اخلاقی، رفتار، شجاعت مردانگی، جوانمردی و قدرت بدنی تاکید دارد. یکی از مهم ترین دلایل پیوستن مردم شهر شرق به اشکانیان در قیام علیه حکومت سلوکی – در کنار پیوندهای خویشاوندی – رفتار خوب آنها با ساکنان اطراف و نارضایتی آنها از آنها نسبت به دولت سلوکی بود که بر قومیت و نژاد تأکید داشت. تبعیض

مرتبط:  چرا در سد نمیشه آب ریخت

چادرنشینان و بیابان نشینان اشکانیان را مردمی چابک، شجاع و پویا ساخته بودند; که در سوارکاری و تیراندازی ماهرانه در سوارکاری همتا نداشت. شجاع ترین و قوی ترین فرد ایل پهلوان نام داشت. هر کسی که به این مقام رسیده باشد. بدیهی است که او علاوه بر قدرت بدنی، به صفات اخلاقی خوب نیز نیاز داشت.

اشکانیان که عموماً اطلاعات کمی در مورد آنها دارند; در سال 250 هجری قمری توسط ارشک (اولین اشک) تأسیس شد. و بیست و نه اشک (پادشاه) بر این سلسله حکومت کردند.

اشک و اولین فکر استقلال

برای اولین بار، اندیشه استقلال از بیگانگان سلوکی توسط حزبی به نام اشک جامه پوشش داده شد، زیرا سلوکیان هفتاد سال حکومت بر ایران را پشت سر گذاشته بودند، قیام اشکبار سلوکیان مجبور به واکنش شد. و علیرغم تصور، سپاه سلوکی شکست خورد و این اولین پیروزی رسمی اشکانیان و یارانشان بر قوم حاکم بود. پس از مرگ برادر و جانشینش تیرداد، قدرت اشکانیان را افزایش داد و بر توسعه متصرفات آنها افزود و بدین ترتیب پیشروی آنها از شرق به غرب آغاز شد; و روز به روز بر قدرت اشکانیان و تحکیم حکومت آنان افزوده شد; و با اقدامات مهرداد شاه بخش دیگری از قلمرو اشکانی را به افتخار احیاگر استقلال ایران (ارشک یا اشک) اشکانی نامیدند. به وسیع ترین حد خود رسیده است. مهمترین راز موفقیت ها و پیروزی های مهرداد اول در سایه شفقت و انسانیت نهفته در ذات او نهفته بود، زیرا محققان او را منشی بزرگ، روحیه عالی، متانت و نجابت اخلاقی در سلسله اشکانی، همتای کوروش کبیر می دانستند. سلسله هخامنشیان نام اشک نزد همه پادشاهان اشکانی باقی ماند، به طوری که فرعون توسط فرمانروایان مصر، سزار یا سزار توسط رومیان کسری و یا خسرو توسط ساسانیان استفاده می شد.

دوران سلطنت مهرداد در دوران توسعه ارضی و تحکیم قدرت

مهرداد عیلام، ایران و سپس بابل را فتح کرد و به دنبال آن پادشاه سلوکی شکست خورد و شهر سلوکیه را تصرف کرد. او ایران را تا دورترین مرزهای غربی گسترش داد. (لقب شاد شاهان) که ششمین اشک، مهرداد، به سبب اعمالی که در زمان حیاتش انجام داد، توسط شاهان هخامنشی پذیرفته شد. او به عنوان پرفیض ترین لقب حتی پس از مرگش نیز در خاندان اشکانی شایسته این لقب است. هنگامی که مهرداد در سنین پیری درگذشت، او را با تشریفات فراوان به عنوان بنیانگذار واقعی سلسله اشکانیان به خاک سپردند. اشکانیان او را به عنوان یک قانونگذار دانا تجلیل کردند، زیرا در سرتاسر قلمرو وسیع خود رسم و شالوده ای پسندیده برای هر ملتی یافت. او آن را در کشورش رواج داد. قلمرو آن از بین النهرین و بابل تا سرزمین سغد و هند امتداد داشت. و قبایل زیادی با آداب و رسوم مختلف در این قلمرو وسیع تحت فرمان او زندگی می کردند.

پس از مهرداد اول، به دلیل پیدایش ناامنی از سوی قبایل خاصی در شرق سکاها و کوشانی ها. با گذشت زمان، مقداری اشک ادامه یافت. تا اینکه بالاخره با آمدن اشک نهم که مهرداد دوم نام گرفت. موفقیت های قابل توجهی در غلبه بر هرج و مرج به دست آمده است. او پایه‌های حکومت و عناصر داخلی آن را چنان مستحکم کرد که حتی پس از مرگش، امپراتوری اشکانی با وجود مدعیان سلطنت و برخی درگیری‌های داخلی، فروپاشید. و قدرت خود را حفظ کرد. تدابیری که او در عرصه ملی و حکومتی در نظر داشت، باعث شد تا دانشمندان او را مهرداد کبیر بخوانند و او را به یاد داریوش کبیر بیاندازند.

دوران حکومت اسخ های دهم تا سیزدهم دوره درگیری و هرج و مرج داخلی بود. تا اینکه با موفقیت اشک سیزدهم فصل جدیدی در روابط خارجی ایران با کشورهای همسایه گشوده شد که مهمترین آن رم بود. در این زمان ایران در شرق و روم در غرب دو قدرت بلامنازع بودند و هر دو درصدد گسترش و گسترش قلمرو و قدرت خود بودند; و این سوال گاهی باعث درگیری در خاک هر یک از طرفین شده است. اما مشکل اصلی توسط رومیان آغاز شد و به این ترتیب روابط می توانست بهترین شکل و زمینه را داشته باشد و باعث تبادل فرهنگ و تمدن و در نهایت رونق و پیشرفت در امپراتوری شود که عملاً جهان را در اختیار داشت. رانده. این به جنگ هایی تبدیل شد که تا پایان امپراتوری اشکانی و سپس تا پایان امپراتوری روم ادامه یافت. در واقع این جنگ ها به طور رسمی و جدی در زمان سلطنت ارد – اشک سیزدهم – و به دلیل جاه طلبی برخی از سرداران (رومی) از جمله کراسوس آغاز شد; و مهمترین انگیزه او عشق به طلای سلوکی و گنجینه های نفیس مادها بود. اما نباید از مهم ترین پرسش غافل شد: همکاری دولت بزرگ ارمنی با رومیان که طاعت اطاعت از ایران را نداشتند. آنها استقلال کامل می خواستند. که این مسئله نیز در قوانین امپراتوری که در آن قرار داشتند، یعنی اشکانیان، جز شورش و نافرمانی اهمیتی نداشت; از این رو هر از چند گاهی پادشاهان ارمنستان رومیان را تحریک می کردند و با آنها هم پیمان می شدند و باعث درگیری بین ایران و روم می شدند. نوع حکومت اشکانیان نیز دست آنان را در این امر بازتر کرد. از زمانی که اشکانیان به قدرت رسیدند و حکومت را تشکیل دادند، به جای ایجاد حکومت مرکزی که همه در سایه نظارت کلی آن باشند، راه پادشاهان الطوائفی را ترجیح دادند. به طوری که برخی از کشورها مانند پارس، آذربایجان و ارمنستان از استقلال داخلی برخوردار بودند. و در مقابل، انقیاد و تابعیت اشکانیان را پذیرفتند و در جریان جنگ برای کمک به شاه و نشان دادن وفاداری و اتحاد خود با او، سپاهیان خود را به مرکز حکومت فرستادند. پادشاهان ارمنستان نیز از این موقعیت برای کسب استقلال و جدا شدن از قلمرو اشکانی استفاده کردند.

شرح مختصری از برخی از پادشاهان اشکانی

* عاشق اول (ارشک): ارشک از خانواده آریایی و از خانواده اشکانیان بود. او با نشان دادن مهارت و شجاعت خود موفق شد سلوکیان (جانشینان اسکندر مقدونی) را از خاک ایران بیرون کند. سایر پادشاهان به افتخار بنیانگذار سلسله اشکانی نام خود را تغییر دادند.

* عاشق نهم (مهرداد بزرگ): قبایل وحشی را عقب راند و قسمتی از سیستان و بلوچستان را به فرمان خود درآورد و تا مرزهای هند پیشروی کرد; سپس به سمت ارمنستان حرکت کرد. و آن را تصرف کرد. پس از آن، ایران و روم جنگ های زیادی را در سرزمین های ارمنی به راه انداختند. همانطور که گفتم مهرداد کبیر در هند پیروز شد و حتی تا هیمالیا پیش رفت. این مشکل با سکه هایی که اخیرا در این مناطق کشف شده است ثابت شده است. مهرداد بزرگ پس از 48 سال سلطنت در سال 76 م. م فوت شده است.

* عاشق چهاردهم (فرهاد چهارم): در سال 37 ه. م روی اورنگ شاهشاهی نشست. او با رومیان جنگید و آنها را چنان شکست داد که صد سال توان جنگ و حمله به ایرانیان را نداشتند. پرچم روم را از آنها گرفت و پس از چند سال به آنها بازگرداند. که این سوال مردم ایتالیا را بسیار خوشحال کرد. و یکی از شاعران آن زمان (هوراس) این مراسم را ترتیب داد که برای آنها بسیار مهم بود.

* عاشق 15 (فرهاد پنجم): پسر عاشق 14. در زمان او بود که عیسی مسیح به دنیا آمد.

* اشک بیست و نهم (ارتش پنجم): ارتش با رومیان جنگ داشت. در این جنگ رومیان گورستان شاهان اشکانی را ویران کردند و استخوان های آنها را بیرون آوردند. این موضوع باعث عصبانیت دربار ایران شد. و برای صلح شروطی قرار داد که رومیان آن را نپذیرفتند و جنگ سختی در گرفت که ایرانیان در آن پیروز شدند. اما جنگ های پی در پی ادامه یافت و هر دو طرف خسته شدند. در این زمان سزار روم شرایط صلح را پذیرفت; و حاضر شد 50 میلیون دینار به عنوان خسارت به ایران بپردازد.

در زمان اردوان بود که اردشیر پسر بابک بر ضد حکومت اشکانی قیام کرد. و سر اردوان را از کنار رود سرغر زد. پس از چند سال اردشیر بابکان تمام ایران را به دست گرفت و حکومت اشکانی پس از 470 سال حکومت سقوط کرد.

پایتخت های اشکانیان به صورت شهرهای مختلف نوشته شده است. اما شهرهای تیسفون و صداروازه (دامغان کنونی) از همه معروفترند.

روش حکومت اشکانیان به گونه ای بود که مجلس مهستان شاه را از نسل ارشک تعیین کرد. این مجمع از دو انجمن تشکیل شده بود. 1: شورای شاهزادگان 2: شورای بزرگان و روحانیون.

اشکانیان با اسیران مهربانانه رفتار کردند و اجازه کشتن آنها را ندادند. آنها ناقض معاهده نبودند. آنها عاشق جنگ و شکار بودند. آنها که به دین زرتشتی پیوسته بودند، دروغ را گناه می دانستند و دشمنان سرسخت جادو بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا