چرا باید خود را ببخشیم

شاید شما هم این شرایط را تجربه کرده باشید، وقتی شاد نشسته اید، ناگهان یکی از رفتارها یا تصمیمات بد خود را به یاد می آورید و عصبانی می شوید و به خود آسیب می زنید. یا بخاطر حرفی که زدی یا نگفتی، کاری که جلوی آینه انجام دادی یا نکردی، خودت را سرزنش کردی و چیزی از دست ندادی که به خودت نفرین کنی. اما چگونه می توانیم خود را ببخشیم و از شر این سرزنش ها خلاص شویم؟

گاهی اوقات تصمیماتی می گیریم یا کارهایی انجام می دهیم که فراموش کردن یا بخشیدن خودمان بسیار سخت است. در این مقاله می خواهیم در مورد اینکه چگونه پس از انجام این کارها خود را ببخشیم و احساس گناه نکنیم صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله مجله بوکاپو با ما همراه باشید.

در شش مرحله یاد بگیرید که خودتان را ببخشید

اجازه دهید در همان ابتدا با این عبارت زیبا از لوئیز هی به شما کودتا کنیم. این نویسنده آمریکایی می گوید: «بخشش برای شماست، زیرا شما را آزاد می کند. این به ما امکان می دهد از زندانی که خود را در آن حبس کرده ایم فرار کنیم.»

برای پاسخ به این سوال که چگونه خود را ببخشیم و خود را از این زندانی که در آن محبوس هستید رها کنیم، برای شما ۶ مرحله و راه حل آماده کرده ایم.

1. دوباره فکر کنید

به زمانی در زندگی خود فکر کنید که احساس امنیت و مراقبت می کنید. به یاد داشته باشید که این شخص کیست؛ این می تواند دوست، عضو خانواده، معلم، مربی یا حتی حیوان خانگی شما باشد. چشمان خود را ببندید و تصور کنید که با آنها هستید. گرمای آغوششان را حس می کنی؟

خود را آزاد کنید و اجازه دهید با این تخیل دوباره احساس امنیت کنید و در این بین تمام ویژگی های مثبتی که دارید را مرور کنید. آدام گرانت همچنین با بررسی و بازنگری در کتاب Rethink به شما کمک می کند تا شرایط بهتری برای موفقیت ایجاد کنید.

خلاصه کتاب دوباره فکر کن
قدرت دانستن چیزهایی که نمی‌دانیم
آدام گرنت

در ۴۱ دقیقه مطالعه کنید

مشاهده کتاب دوباره فکر کن

2. خاطرات را به خاطر بیاورید

قدم بعدی این است که حقیقت را در مورد آنچه باید خود را ببخشید بپذیرید. برگرد به خاطره ای که باعث شد احساس کنی. توجه کنید که مواجهه با چه چیزی دشوار است. فهرستی از اتفاقات رخ داده تهیه کنید و همه آنها را به سه دسته مختلف تقسیم کنید:

این حوادث می تواند در زمره عیوب و رذایل اخلاقی باشد و یا این احساس نابخشودنی ناشی از عدم صلاحیت شماست که از این پس این دسته را دست و پا چلفتی می نامیم و در نهایت دسته سوم حوادثی هستند که به آن تعلق ندارند. هیچ کدام از این دو گروه

شما باید احساس گناه کنید یا از خطاها و رذایل اخلاقی خود پشیمان شوید! اما اگر می خواهید بدانید چگونه خودتان را ببخشید، لازم نیست مدت زیادی در این احساس بمانید و برای رفع آن آستین ها را بالا بزنید. نگران گروه بی‌صلاحیت هم نباشید. اگر مهارت مورد نظر فنی و سخت باشد، در نهایت با سه ماه تلاش به سطح قابل قبولی می رسد.

3. از احساس گناه فرار نکنید

بد نیست از انجام کاری اشتباه احساس بدی داشته باشید. اصلا اگر آدم از این چیزها حالش بد نباشد مریض است! اگر احساسات بد ناشی از اعمال بد وجود نداشت، آیا باز هم انسانیت داشتیم؟

اینکه به خودتان بگویید ذاتاً آدم بدی هستید و احساس گناه می کنید، کمکی به شما نخواهد کرد. فکر نکنید این احساس گناه و تکرار اینکه شما آدم بدی هستید می تواند شرایط شما را تغییر دهد.

حالا باید چه کار کنیم؟ احساس گناه کنیم یا نه؟ ابتدا با مطالعه مقاله چگونگی خلاص شدن از شر احساس گناه، از شر این احساس خلاص شوید و سپس خود را برای مراحل بعدی آماده کنید.

4. مسئولیت را بر عهده بگیرید

یکی از مواردی که روند بخشش را تسریع می کند و به شما امکان می دهد به این سوال که چگونه خود را در سریع ترین زمان ممکن ببخشید، برسید، مواجهه با ظلمی است که در حق خود یا دیگران انجام داده اید.

به خود یا کسانی که به آنها ظلم کرده اید نشان دهید که مسئول کارهایی هستید که انجام داده اید. برای مسئولیت پذیری باید یاد بگیرید که مسئولیت های خود را تقویت کنید تا بتوانید در تمام جنبه های زندگی فردی مسئولیت پذیر باشید.

5. سعی کنید آسیب را ترمیم کنید

اگر آنچه را که برای بخشیدن خود لازم است انجام نداده اید، بخشیدن واقعی خود می تواند دشوار باشد. شاید گاهی اوقات فقط با ابراز پشیمانی بتوانید خسارت را جبران کنید. یا شاید گاهی اوقات لازم است قدم بردارید و خسارت مالی را جبران کنید.

البته به هر شکلی که می توانید و تا آنجا که ممکن است جبران کنید. شاید بهتر باشد از خودتان شروع کنید و از اشتباهات بعدی جلوگیری کنید.

جفری یانگ با آموزه‌هایش در کتاب زندگی خود را دوباره اختراع کنید، به شما کمک می‌کند تا روانکاو خود شوید. با کمک این کتاب می توانید به شناخت خود دست یابید تا در جنگ با رفتارهای بد به پیروزی دست یابید.

6. با خودتان همدلی بیشتری داشته باشید

مشخص شده است که وقتی افراد با دیگران همدردی می کنند و نسبت به خود بی تفاوت هستند، در بخشیدن خود دچار مشکل می شوند. برای افراد عادی است که این تنش را تجربه کنند.

با این حال، بدون دلسوزی به خود، در مسیر اشتباهی قرار گرفته اید. علاوه بر همدردی با طرف مقابل، کمی هم به فکر خودتان باشید.

رایان هالیدی و استیون هنسلمن با استفاده از یک فلسفه رواقی، راه درست زندگی را برای محافظت از خود در برابر خطر و آسیب به شما نشان می دهند. با مطالعه کتاب رواقی گری روزانه می توانید هنر زندگی را بیاموزید و دنیای خود و اطرافیانتان را متحول کنید.

انجام هر یک از این مراحل می تواند کمی دشوار باشد، اما با شروع این سفر، یاد می گیریم که خود را ببخشیم.

به احتمال زیاد، سفری طولانی و سخت در پیش دارید، سفری که فراز و نشیب های زیادی دارد و در نهایت ممکن است در پایان این سفر، احساسات منفی هرگز از گردنتان خارج نشوند.

چگونه احساس گناه نکنیم؟

تا اینجا در مورد اینکه چطور خودتان را ببخشید صحبت کردیم، اما گاهی اوقات خودتان را می بخشید، اما همانطور که در بالا گفتیم، همیشه ممکن است که دلتان آنقدرها درست نباشد، مدام در حال نشخوار فکری باشید و همیشه خودتان را سرزنش کنید.

پس از این مقاله، راه حل هایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از سرزنش خود دنبال کنید:

مرتبط:  چرا لپ تاپ خاموش نمیشه

1. با دیگران صحبت کنید تا خود را بشناسید!

به دنبال افرادی باشید که واقعاً به آنها اعتماد دارید و در حالت ایده آل، شنوندگان خوبی نیز هستند. وقتی دیگران را دعوت می کنید تا افکار خود را با آنها در میان بگذارید، این فرصت را به شما می دهد که از دید دیگران به خود نگاه کنید و مسیر خودیابی را آغاز کنید.

دیدگاه شما را تغییر می دهد و از بالا به شما نگاه می کند. در نهایت، این دیدگاه متفاوت به شما کمک می کند خودتان را بهتر بشناسید.

خلاصه کتاب شاید نیاز داری با یک نفر حرف بزنی
روان‌درمانگر چه کسی است و چگونه مشکلات زندگی افراد را حل می‌کند
لوری گاتلیب

در ۴۲ دقیقه مطالعه کنید

مشاهده کتاب شاید نیاز داری با یک نفر حرف بزنی

همانطور که از عنوان کتاب پیداست، همه ما به کسی نیاز داریم که با او صحبت کنیم، به خصوص اگر بخواهیم بدانیم چگونه خودمان را ببخشیم. اما لوری گوتلیب، نویسنده کتاب، این فرد را روان درمانگر می داند; یعنی کسی که سعی می کند مشکلات رفتاری دیگران را از طریق گفتگو تشخیص دهد و با راهنمایی های لازم برای دستیابی به سلامت روان به آنها گوش دهد.

اگر شما هم نیاز دارید با کسی صحبت کنید، بهترین افراد همین روان درمانگران هستند.

2. کمال گرایی را کنار بگذارید

برخی از این انتقادات ریشه در کمال گرایی افراد دارد. اگر فردی کمال گرا هستید، همیشه در تصمیم گیری مشکل دارید و گاهی کارها را به بعد موکول می کنید.

این تعلل اعتماد به نفس شما را پایین می آورد و در نهایت همه اینها به مشکلات دیگری مانند دومینو منجر می شود و در نهایت فقط آه، پشیمانی و سرزنش خواهید داشت. به همین دلیل است که ما یک منبع عالی برای کمک به شما برای خلاص شدن از شر کمال گرایی گردآوری کرده ایم.

خلاصه کتاب چگونه یک کمال گرا نباشیم نوشته استفان گیز است. گیز در این کتاب ابتدا در مورد مشکلاتی که کمال گرایی می تواند برای شما ایجاد کند صحبت می کند سپس روش ها و تاکتیک هایی را برای رهایی از این شیطان ارائه می دهد. خلاصه این کتاب را می توانید در بوکاپو بخوانید.

3. ذهن خود را پاک کنید

با استفاده از روش های حذف حواس پرتی و تکنیک های مدیتیشن ذهن خود را آرام کنید تا بتوانید جزئیات اضافی را از افکار خود حذف کنید. جزئیاتی که می تواند افکار شما را تیره کند و باعث شود دوباره خود را سرزنش کنید.

اگر به دنبال نقشه گنج برای به دست آوردن ذهنی آرام و رهایی از افکار منفی و مزاحم هستید، SG Scott و Barry Davenport این نقشه را برای شما طراحی کرده اند. کتاب پاکسازی ذهن شامل راه حل هایی برای حذف منفی گرایی، اضطراب و نگرانی از صحنه روزانه ذهن شماست.

4. با اقتدار به پا خیزید

باید یاد بگیرید بعد از هر شکست آغوش خود را برای پذیرش این شکست باز کنید و سعی کنید با درس گرفتن از این شکست آن را جبران کنید. در Rise Up With Authority، برنی براون به شما تکنیک‌هایی را آموزش می‌دهد تا دست‌هایتان را روی زانو بگذارید، بایستید و شکست را با آستین بالا بپذیرید به جای فرار، و شما را آماده می‌کند تا قوی‌تر از قبل شروع کنید.

با انجام این چهار کار و شش مرحله قبل، حتی در ناخودآگاه ذهنتان، دیگر جایی برای سرزنش خود باقی نمی ماند و به راحتی با مشکلات کنار آمده و به راحتی خود را می بخشید.

من نمی توانم خودم را ببخشم!

این جمله ای است که بارها تکرار کرده اید یا از زبان دیگران شنیده اید. البته اگر قسمت های قبلی را با دقت مطالعه کرده باشید، مطمئن هستیم که دیگر چنین نظراتی را از شما نخواهیم شنید.

اما برای قوی‌تر کردن اوضاع بد نیست از زبان دیگران بشنوید که چگونه با این مشکل مواجه شده‌اند و پس از تجربه احساس شکست دوباره به زندگی بازگشته‌اند. به عنوان نویسنده این مقاله، وقتی می خواستم نوشتن را شروع کنم، فکر کردم خوب است که از تجربیات واقعی دیگران برای نوشتن مقاله استفاده کنم.

بنابراین من در توییتر و اینستاگرام شخصی خود این سوال را از دیگران پرسیدم: “چگونه خود را ببخشیم؟” چگونه خود را ببخشیم؟ » و در زیر مجموعه ای از پاسخ ها را با شما به اشتراک می گذارم:

اول، وقتی مغزم را می‌خورم، بلافاصله تجربیات قبلی‌ام را به یاد می‌آورم: ببین، حالا دیگر احساس بدی در مورد این یا آن مشکل ندارید. در آینده هم همینطور خواهد بود. در نهایت دو روز دیگر از این حادثه خلاص می شوید و سه ماه دیگر به همان اندازه بی تفاوت خواهید بود. بالاخره به بهترین دوستم زنگ می زنم و به او می گویم و او به من انرژی می دهد و حالم را بهتر می کند.

به خودم می گویم کاری که کردی از این به بعد درستش کن.

قبلاً خیلی خودم را سرزنش می کردم، اما اکنون نسبت به خودم حرص می کنم. اما بعد اثبات را با خودم تمام می کنم تا یادتان باشد در این شرایط دیگر این کار را نکنید و بعد از اتمام اثبات واقعاً از این پرونده صرف نظر کنم.

اگر روی من تأثیر بگذارد، سعی می کنم از آن اجتناب کنم. اگر روی شخص دیگری تأثیر می گذارد، عذرخواهی می کنم و سعی می کنم جبران کنم. در هر دو مورد سعی می کنم یکی دو روز صبر کنم تا احساسی تصمیم نگیرم.

چرا باید خودمان را ببخشیم؟

همانطور که گفتیم بخشش از پذیرش اشتباهات ناشی می شود. این قانون پذیرش یک قانون جذاب است; زیرا فواید بی شماری به همراه دارد و یکی از آنها تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت است.

کارول تورس و الیوت آرونسون نیز در کتاب Who Was Who Was Who؟ به این تحقیق جالب اشاره می کنند. در این کتاب می گویند دلیل موفقیت و عملکرد بهتر دانش آموزان شرقی در ریاضیات نسبت به دانش آموزان آمریکایی ریشه در موضوع مهمی دارد و این چیزی جز شرم اشتباه دانش آموزان آمریکایی نیست.

دانش آموزان آسیایی ابتدا از اشتباهات خود درس می گیرند، اشتباه خود را می بخشند و در نهایت بر مشکل غلبه می کنند. به همین دلیل است که آنها در حل مسائل پیچیده ریاضی بهتر هستند.

آخرین کلمه

اگر با خود آشتی نکنیم و عیوب خود را نپذیریم هرگز رنگ پیشرفت را نخواهیم دید. در این مقاله یاد گرفتیم که چگونه خود را ببخشیم و خود را سرزنش نکنیم. نطر شما چی هست؟ چگونه خود را ببخشیم؟ چگونه از سرزنش خود دست برداریم؟ اگر راه حلی دارید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا دیگران از راه حل شما استفاده کنند.

مرتبط:  چطور حجم فایل را کم کنیم

سوالات متداول

چگونه خود را ببخشیم؟

برای اینکه خود را ببخشیم و خودمان را سرزنش نکنیم، باید یک استراتژی شش مرحله ای ایجاد کنیم: بازاندیشی، یادآوری خاطرات، فرار از گناه، مسئولیت پذیری، جبران کردن، و شفقت بیشتر به خود.

چرا با بخشش خود از زندگی لذت بیشتری می بریم؟

زیرا بخشش می تواند شما را از احساسات منفی، عصبانیت، گناه، شرم، اندوه و هر احساس دیگری که می تواند شما را آزار دهد و باعث درد شود، رها کند و این رهایی آرامش روحی و جسمی را به همراه دارد.

خودبخشی به معنای غلبه بر خطاها و خطاهایی است که دیگران در حق ما می کنند. این عمل نشان دهنده بزرگواری، آرامش و توانایی برقراری روابط سالم با مردم است. خودبخشی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و از نظر جسمی یا معنوی استفاده شود.

راه های بخشش خود عبارتند از:

1. خوابیدن روی چیزهای بد: به این ترتیب انسان می تواند اشتباهات و خطاهای انجام شده را فراموش کند، روی آنها بخوابد و آنها را ببخشد. این روش در مواردی که خطا خیلی زیاد نباشد و ظرفیت بخشش وجود داشته باشد می تواند موثر باشد.

2. تسلیم شوید: به جای ادامه بحث و دعوا با فردی که به او آسیب رسانده است، ممکن است یک فرد تصمیم بگیرد که تسلیم شود و بپذیرد که این اتفاق افتاده است و ادامه درگیری اتلاف وقت و انرژی است.

3. ارزش: فرد می تواند ارزش خود را در مواجهه با اشتباهات و سوء استفاده ها در نظر بگیرد و بفهمد که این رویدادها آنقدر مهم نیستند که بر او تأثیر بگذارد. این روش به فرد کمک می کند تا رابطه مثبتی با خود داشته باشد و از تأثیر منفی بر روابط خود با دیگران جلوگیری کند.

4. تمرکز بر یادگیری: به جای تمرکز بر خطاها و اشتباهات، می توانیم آنها را فرصتی برای یادگیری و بهبود بدانیم. این روش به فرد این امکان را می دهد که از تجربیات خود بیاموزد و به مشکلات و آزار و اذیت در آینده پاسخ بهتری بدهد.

5. مشاوره و درمان: در برخی موارد، خودبخشی ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشد. در این مورد، مراجعه به روانشناس یا مشاور می تواند به فرد کمک کند تا اشتباهات خود را ببخشد، به خود آسیب برساند و بهبود یابد.

بخشش خود یک عمل قدرتمند و همچنین غیرمنتظره است. این عمل به فرد کمک می کند تا خود را از آسیب های گذشته رها کند و تأثیر مثبتی بر دنیای اطراف خود داشته باشد.

راه هایی برای بخشیدن خود

راه های بخشش خود شامل چندین عنصر مهم است که می تواند به فرد کمک کند تا در زندگی خود بخشش را تمرین کند. این راه ها عبارتند از:

1- آگاهی از اهمیت بخشش: برای انجام عمل بخشش، اولین قدم آگاهی از اهمیت آن و تأثیر مثبت آن در زندگی انسان است. درک کنید که بخشش نه تنها به دیگران کمک می کند، بلکه معنویت و آرامش بیشتری نیز به شما می دهد.

۲- روی خود تمرین کنید: برای بخشیدن دیگران ابتدا باید خودتان را ببخشید. یعنی مهربان باشیم و عیوب خود را ببخشیم و بپذیریم که هیچکس کامل نیست. با این تمرین می توانیم قدرت بخشش خود را تقویت کنیم.

3- تجربیات را بپذیرید و از آنها بیاموزید: یکی از مهم ترین راه های بخشش، پذیرش و عبرت گرفتن از تجربیات گذشته است. با پذیرش اشتباهات و اشتباهات گذشته می توان روند بخشش را ادامه داد و از آنها درس گرفت.

4- تمرکز بر بخشش: بخشیدن به معنای بخشیدن است. با تمرکز بر بخشش، می توانیم احساسات منفی و خصمانه را به عشق و آرامش تبدیل کنیم. این مستلزم تمرکز بر قدرت عشق و اندیشیدن به مشکلات انسانی است.

5- توجه به نیازهای دیگران: وقتی به نیازهای دیگران توجه می کنیم، می توانیم به آنها کمک کرده و در نتیجه بخشش را تمرین کنیم. این شامل شناخت نیازها، احترام به حریم خصوصی دیگران و حمایت معنوی و عاطفی است.

6- مشارکت در کمک به دیگران: مشارکت در کمک به دیگران و انجام امور خیریه و انسان دوستانه یکی دیگر از راه های انفاق است. با انجام این اعمال می توانیم به دیگران نشان دهیم که با آنها هستیم و از آنها قدردانی می کنیم.

با اجرای این روش ها، هر فردی می تواند در زندگی خود بخشش را تمرین کند و به ایجاد جامعه ای آرام و دلسوز کمک کند.

چگونه خود را ببخشیم؟ 6 راه برای بخشیدن خود

1- برای خود ارزش قائل شوید: برای بخشیدن خود ابتدا باید به فکر ارزش گذاری خود باشید. به خودتان اجازه اشتباه بدهید و به خودتان بگویید که هیچکس کامل نیست. به ارزش خود ایمان داشته باشید و خود را دوست داشته باشید.

2- انتقاد از خود را متوقف کنید: انتقاد مداوم از خود می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی در بخشیدن خود شود. شما باید به خودتان اجازه دهید که اشتباه کنید و از آنها درس بگیرید. به جای انتقاد، خود را تشویق کنید و خود را در مسیر پیشرفت قرار دهید.

3- درک و پذیرش احساسات: برای بخشیدن خود باید بتوانیم احساسات خود را درک کرده و بپذیریم. احساساتی مانند خشم، غم و اضطراب طبیعی هستند و باید به خود اجازه دهید آنها را تجربه کنید. با بیان احساسات خود به شیوه ای سالم و قابل قبول، می توانید خود را ببخشید.

4- به خودتان توجه کنید: برای بخشیدن خود باید به خودتان توجه کنید و به نیازهایتان رسیدگی کنید. کمی به خود استراحت دهید، برای خود وقت بگذارید و فعالیت هایی را انجام دهید که شما را خوشحال می کند. با مراقبت از خود می توانید خود را ببخشید.

5- عمل بهبود: برای اینکه خود را ببخشید باید عمل بهبود را آغاز کنید. به خودتان اجازه دهید از اشتباهاتتان درس بگیرد و رشد کنید تا بهتر شوید. اعتماد به نفس خود را در بهبودی خود افزایش دهید و اهداف کوچک و دست یافتنی تعیین کنید.

6- محبت و مهربانی نسبت به خود: برای بخشیدن خود باید خود را دوست داشته باشید و نسبت به خود محبت و مهربانی داشته باشید. به خودتان اجازه دهید قبل از دیگران به خودتان عشق بورزید و از آن مراقبت کنید. با دوست داشتن خود و مهربانی با خود، می توانید خود را ببخشید.

چرا باید خودمان را ببخشیم؟

چرا باید خودمان را ببخشیم؟ این سوال مهم و اساسی است که در زندگی هر فردی پیش می آید. بخشیدن خود به معنای پذیرش اشتباهات و نقص های خود و درک این است که هیچکس کامل نیست. این سوال برای موفقیت، رشد فردی و ایجاد روابط اجتماعی بسیار موثر است.

مرتبط:  چرا وقتی شارژ ایرانسل وارد نمیشه

از آنجایی که هر فردی در زندگی خود با اشتباهات و نواقصی مواجه است، باید بتواند از این اشتباهات به عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت استفاده کند. خودبخشی نه تنها به فرد کمک می کند تا خود را بهتر بشناسد، بلکه به او امکان می دهد در زمینه های مختلف زندگی خود پیشرفت کند. به عنوان مثال، اگر فردی مرتکب اشتباهی شود و خود را ببخشد، می تواند از آن اشتباه درس گرفته و در آینده از انجام آن اجتناب کند.

خودبخشی به فرد کمک می کند تا اعتماد به نفس و رضایت بیشتری از خود پیدا کند. وقتی فردی خود را می بخشد، احساس می کند که کنترل بیشتری بر زندگی خود دارد و می تواند برای رسیدن به اهداف و بهبود وضعیت خود تلاش کند. اعتماد به نفس و رضایت از خود باعث می شود که انسان بهترین نسخه خود را به ارمغان بیاورد و فردی موفق و شاد در زندگی محسوب شود.

علاوه بر این، خودبخشی نقش مهمی در روابط اجتماعی و بین فردی دارد. وقتی فردی خودش را می بخشد، به راحتی می تواند دیگران را ببخشد و روابط صمیمی و سالمی ایجاد کند. در واقع خودبخشی می تواند در توسعه و تقویت روابط انسانی بسیار موثر باشد. با بخشیدن خود، می توانیم بر تجربیات منفی غلبه کنیم و به سمت آینده ای بهتر پیش برویم.

در نهایت باید گفت که بخشش خود یک عمل آزاد و ضروری است. هیچ کس از اشتباهات و عیب های خود در امان نیست و همه باید بتوانند خود را ببخشند تا زندگی خوبی داشته باشند. بنابراین خودبخشی به معنای خودپذیری و خود دوستی است که به فرد امکان می دهد در مسیر موفقیت و رضایت نیز مثبت و سازنده باشد.

چرا باید دیگران را ببخشیم وقتی آنها به ما ظلم کرده اند؟ وقتی با حرف هایشان ما را آزار می دهند؟ وقتی جلوی پیشرفت و موقعیت های ارزشمند ما را گرفتند؟

جهانی که ما در آن زندگی می کنیم بیش از 7 میلیارد نفر جمعیت دارد. 7 میلیارد نفر در این سیاره زندگی می کنند، با تفاوت های کوچک و بزرگ. همانطور که اثر انگشت هیچ دو نفر از این هفت میلیارد نفر یکسان نیست، شخصیت و سلیقه آنها نیز متفاوت است. افرادی که در اطراف ما زندگی می کنند هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. آنها رفتارهایی از خود نشان می دهند که چه خوب و چه بد، ممکن است ما را خشنود نکنند و آزارمان دهند.

حتی ممکن است اشتباهات دیگران از این حد فراتر برود و شرایط بدتری برای ما ایجاد کند. همه این مشکلات مهم نیست که در محیط بیرونی به چه شکلی برای ما ظاهر می شوند. ما هیچ کنترلی بر چیزهایی که شخصیت ما نیستند نداریم. ما نمی توانیم افراد را تغییر دهیم یا رفتار آنها را تغییر دهیم. این فقط یک تلاش بیهوده است که بیشتر از هر کس دیگری به ما آسیب می رساند.

پس بهتر است روی آنچه می توانیم کنترل کنیم تمرکز کنیم. بیایید خشم خود را کنترل کنیم، اضطراب خود را مدیریت کنیم و مسیر پیروزی در میدان را در پیش بگیریم. حتی اگر دیگران آن چیزی که ما می خواهیم نباشند.

مهارتهای زندگی

مهارت های زیادی در زندگی وجود دارد که باید آن ها را بیاموزیم و برای رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی خود استفاده کنیم. یادگیری این مهارت ها به ما کمک می کند تا در طوفان مشکلات و ناملایمات آرام و سرشار از آرامش بمانیم و روح و روان خود را از آسیب حفظ کنیم. برخی از این مهارت‌ها، مانند اصول مکالمه، به ما کمک می‌کنند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم و ما را کمتر آشفته کنیم.

در کلاس‌های مهارت‌های زندگی بدون کمک، سعی کردیم مخاطب را به درک درستی از هر مشکل برسانیم و راه‌حل آن مشکل را نشان دهیم. از طریق لینک مهارت های زندگی می توانید این دوره ها را مشاهده کنید.

چرا ببخشیم؟

اکنون زمان پاسخ به این سوال است که چرا باید دیگران را ببخشیم؟

اگر نبخشیم چه می شود؟

برای پاسخ به این دو سوال، ابتدا باید درک کنیم که بخشش نباید فقط به زبان باشد. بلکه باید با اعماق وجود باشد. اگر دیگران را ببخشیم انگار بار منفی از روی دوشمان برداشته می شود. نبخشیدن باعث می شود این بار منفی را با خود حمل کنیم. بار منفی که کمرمان را آزار می دهد. این امر روحیه ما را از بین می برد و آسیب جسمی به دنبال خواهد داشت.

وقتی دیگران را می بخشیم، فقط خاطرات زیبا و شادی از گذشته خود به یاد می آوریم. هر بار که به گذشته نگاه می کنیم، فقط احساس مثبت می کنیم. وگرنه گذشته ما پر از زشتی و بدی است که حال و آینده ما را تباه می کند.

زمانی که دیگران را می بخشیم، علاوه بر اینکه برای ما احساس خوشایندی ایجاد می کند، در نظر آنها فردی بخشنده می شویم و آنها را از کردار و رفتار خود پشیمان می کنیم.

ضرب المثلی که همیشه شنیده ایم این است که ببخشیم و بخشیده شویم. ممکن است عمدا یا ناخواسته در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده باشیم و یا در آینده برایمان اتفاق بیفتد. وقتی دیگران را ببخشیم، بخشیده می شویم.

اگر نتوانیم ببخشیم چه؟

اکنون که به این سؤال پاسخ دادیم که چرا باید دیگران را ببخشیم، سؤال دیگری مطرح می شود: اگر نتوانیم ببخشیم چه اتفاقی می افتد؟ چرا نمی توانیم ببخشیم؟ این نفرت چه سودی برای ما دارد؟

معمولاً نبخشیدن مردم راهی برای حفظ امنیت خودمان است. وقتی دیگران را به خاطر همه بدبختی های خود سرزنش می کنیم و همه تقصیرها را به گردن آنها می اندازیم، کمی آرامش به دست می آوریم. به خودمان بگوییم که اگر من اینجا هستم، تقصیر یکی است. اگر او این کار را نمی کرد، من الان اینجا نبودم. این عدم بخشش بهانه ای می شود تا دیگران را قضاوت کنیم و خود را آرام کنیم.

به همین دلیل، ما معمولا چیز زیادی برای بخشیدن دیگران نداریم. از طرفی ما مدت هاست با این نفرت زندگی کرده ایم و همیشه به فکر انتقام بوده ایم. به همین دلیل است که رسیدن به صلح برای ما دشوار می شود. اما اگر تصمیم بگیریم و تمام زمینه های ذهنی خود را پاک کنیم. ما به راحتی می توانیم از نعمت بزرگ صلح لذت ببریم.

پس اگر شما هم می خواهید راز آرامش در بخشش را کشف کنید، همین حالا تصمیم بگیرید و گناه دیگران را فراموش کنید و راه را برای خود آسان کنید. ما به شما کمک می کنیم تا از آشفتگی نفرت بیرون بیایید و در زمان نابخشودگی آرامش را به زندگی خود بیاورید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا