چطور می توانیم با جرات باشیم

در این مقاله یاد خواهیم گرفت که چگونه یک فرد جسور باشیم، با ما همراه باشید 🙂

چگونگی شجاع دل شدن؟

شجاعت یعنی دفاع از حقوق خود و بیان افکار و احساسات خود به صورت مستقیم، صادقانه و مناسب. افراد شجاع به خود و دیگران احترام می گذارند…

ارتباطات یکی از مهم ترین جنبه های سلامت زندگی اجتماعی و خاستگاه فرهنگ است و به عنوان زمینه و اساس حرکت و پیشرفت انسان، اگر ویروسی شود، بی شک پایه اصلی زندگی و رضایت حاصل از آن از بین خواهد رفت. با آن ناپدید خواهد شد در این میان ارتباط موثر با دیگران مهارتی است که فرد را در موقعیت ممتاز و بهتری قرار می دهد و موفقیت و خوشبختی را تسهیل می کند.

ارتباط موثر رابطه ای است که در آن یک نفر به گونه ای عمل می کند که علاوه بر رسیدن به خواسته های خود، فرد دیگر نیز احساس رضایت کند. یکی از مهارت های ارتباط موثر جسارت است. افرادی که از توانایی جسارت (بین رفتار منفعل و پرخاشگرانه) بهره نمی برند، نمی توانند از خود دفاع کنند. به همین دلیل است که اغلب در روابط خود با دیگران منفعل، پر از پشیمانی و ترسو هستند و به جای اهمیت دادن به نیازها و خواسته های خود، از خواسته ها و نظرات دیگران پیروی می کنند.

راه های افزایش جرات ورزی

تعریف جسارت

شجاعت یعنی دفاع از حقوق خود و بیان افکار و احساسات خود به صورت مستقیم، صادقانه و مناسب. افراد شجاع به خود و دیگران احترام می گذارند. آنها منفعل نیستند و ضمن احترام به خواسته ها و نیازهای دیگران، اجازه نمی دهند دیگران از آنها سوء استفاده کنند و به روش قاهره با آنها ارتباط برقرار کنند.

شجاعت مهارتی برای ایجاد خودکارآمدی و خودکنترلی است که باعث ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس می شود. این مهارت که یکی از مهارت‌های انطباقی و همچنین بهترین روش رضایت‌بخشی ارتباط با دیگران است، مانند سایر مهارت‌های ارتباطی، نیازمند دانش، نبوغ، مذاکره و انعطاف است.

توجه داشته باشید که جسارت و پرخاشگری با یکدیگر متفاوت هستند. پرخاشگر بودن به معنای دفاع از حقوق خود به شیوه ای خصمانه است که در آن فرد بدون توجه به حقوق و خواسته های دیگران، با تسلط، توهین و تحقیر دیگران، سعی در ارضای نیازها و خواسته های خود دارد.

برای درک بهتر تفاوت قاطعیت (وسط رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه) و هر یک از رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه به مثال های زیر توجه کنید.

1. یک نفر در صف می خواهد جلوی شما بیاید و می گوید: اجازه می دهید قبل از شما خرید کنم؟ عجله دارم.

پاسخ منفعل: خیلی خوب.

پاسخ پرخاشگرانه: هی، چه کار خواهی کرد، برو تا آخر خط.

پاسخ با باجرت ورزی: ​​ببخشید نمی توانم من هم عجله دارم.

جسارت در اصل به معنای توانایی بیان افکار و احساسات خود به گونه ای است که نیازهای شما را به وضوح بیان کند و راه ارتباط با دیگران برای همیشه باز بماند. با این حال، قبل از بیان آزادانه نیازهای خود، باید باور داشته باشید که حق مشروع داشتن آن نیازها را دارید.

راه های افزایش دل و جرات

2. یکی از همکلاسی ها برای شب امتحان از شما کتاب درسی می خواهد.

پاسخ منفعل: من خودم به آن نیاز دارم، اما همینطور باشد.

پاسخ پرخاشگرانه: شما آنقدر مغرور هستید که نمی توانید در شب امتحان چنین درخواستی کنید، فراموشش کنید.

پاسخ بجرات ورزی: ​​خوشحال میشم کمکتون کنم، از قبل برنامه ریزی کردم که عصر امتحان بخونم. کاش زودتر میگفتی

انواع رفتارهای جسورانه

رفتار شجاعانه از چند جهت طبقه بندی شده است، برخی ابراز خود را در رفتار شجاعانه دارای چهار جزء می دانند و برخی به طور کلی رفتار شجاعانه را به سه گروه کلی تقسیم می کنند:

✥ ابراز جسورانه احساسات مثبت و منفی

✥ رد شجاعانه درخواست های نامناسب دیگران و مقاومت در برابر آنها

✥ از درخواست های جسورانه دیگران نترسید، جسور باشید

جسارت در اصل به معنای توانایی بیان افکار و احساسات خود به گونه ای است که نیازهای شما را به وضوح بیان کند و راه ارتباط با دیگران برای همیشه باز بماند. با این حال، قبل از بیان آزادانه نیازهای خود، باید باور داشته باشید که حق مشروع داشتن آن نیازها را دارید.

چگونه جرات مند شویم

حقوق زیر را همیشه باید مدنظر داشته باشید:

✓ شما حق دارید تصمیم بگیرید که چگونه زندگی کنید. این حق شامل پیگیری اهداف و رویاهای شخصی شما و تعیین اولویت های خود می شود.

✓ شما حق دارید ارزش ها، باورها، نظرات و احساسات خود را داشته باشید و این حق را دارید که برای آن ارزش ها، باورها، نظرات و احساسات خود، صرف نظر از اینکه دیگران چه فکر می کنند، احترام بگذارید.

✓ شما حق دارید اعمال یا احساسات خود را برای دیگران توضیح ندهید، نیازی به توجیه اعمال و احساسات خود نیست.

✓ شما حق دارید به دیگران بگویید که چگونه می خواهید با شما رفتار شود.

✓ شما حق دارید خود را ابراز کنید و حق دارید بگویید «نه»، «نمی‌دانم»، «نمی‌فهمم» یا «برام مهم نیست». شما این حق را دارید که قبل از بیان افکار خود برای فرموله کردن آنها وقت بگذارید.

مرتبط:  چرا تلگرام با پروکسی وصل نمیشه

✓ شما این حق را دارید که بدون احساس منفی نسبت به نیازهای خود از دیگران اطلاعات یا کمک بخواهید.

✓ شما حق دارید نظر خود را تغییر دهید، مرتکب اشتباه شوید و گاهی اوقات غیر منطقی رفتار کنید و پیام های این اقدام را کاملا بپذیرید.

✓ شما حق دارید خودتان را دوست داشته باشید، حتی اگر می‌دانید که کامل نیستید و گاهی کارهایی را انجام می‌دهید که کمتر از حد توانتان هستند.

✓ شما حق دارید روابط مثبت و رضایت بخشی برقرار کنید. روابطی که در آن احساس راحتی و آزادی می کنید تا صادقانه خود را بیان کنید و در آن حق دارید رابطه خود را تغییر دهید یا اگر نیازهای شما را برآورده نمی کند، پایان دهید.

✓ شما این حق را دارید که زندگی خود را آنطور که صلاح می دانید تغییر دهید و متحول کنید.

✓ وقتی باور ندارید که این حقوق را دارید، ممکن است به شرایط و رویدادهای زندگی خود واکنش منفعلانه نشان دهید. وقتی به نیازها، نظرات و قضاوت‌های دیگران بیشتر از نیازها، نظرات و قضاوت‌های خود اهمیت می‌دهید، احتمالاً احساس آسیب، اضطراب و حتی عصبانیت می‌کنید و این نوع رفتار منفعلانه و جسورانه اغلب غیرمستقیم و احساسی است. ناصادق و ناصادق – انکار کردن

✓ برای بسیاری از افراد توجه به نیازهای مشروع و بیان این حقوق به خودخواهی تعبیر می شود. خودخواهی فقط به معنای توجه به حقوق خود و عدم توجه به حقوق دیگران است. نکته ضمنی و تاکید شده در مورد حقوق شما این است که به حقانیت دیگران نیز اهمیت می دهید.

✓ زندگی افراد شجاع معنا دارد. آنها به دیگران اجازه می دهند مستقل فکر و عمل کنند و علاوه بر ادعای خود، از ارعاب، سلطه، توهین کلامی و تحقیر فاصله می گیرند.

فواید رفتار جسورانه

✓ یکی از مهمترین فواید جسور بودن احساس مثبتی است که فرد نسبت به خود دارد. افراد جسور نسبت به افراد سازشکار و پرخاشگر احساس بهتری نسبت به خود دارند. آنها عزت نفس دارند و خود را نجیب و عزیز می بینند.

✓ مردم افراد شجاع را رک و راستگو می دانند و معتقدند که این افراد چاپلوس، چاپلوس و ریاکار نیستند. این افراد نشان می دهند که چه کاری می توانند انجام دهند. بنابراین مردم بیشتر به این افراد اعتماد می کنند. حتی اگر به نظر نمی رسد که آن را نشان دهند.

✓ زندگی افراد شجاع معنا دارد. آنها به دیگران اجازه می دهند مستقل فکر و عمل کنند و علاوه بر ادعای خود، از ارعاب، سلطه، توهین کلامی و تحقیر فاصله می گیرند.

پیامدهای منفی فقدان شجاعت

مشکلاتی که جرات مند نبودن به همراه دارد

جسور نبودن می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

✘ افسردگی، عصبانیت نسبت به خود، احساس درماندگی، ناامیدی و عدم کنترل زندگی.

✘ رنجش و عصبانیت دیگران؛

✘ شکست در بسیاری از موقعیت ها که در آن فرد نمی تواند به آنچه می خواهد دست یابد.

✘ طغیان خشم (وقتی عصبانیت به درستی ابراز نمی شود، در برخی موارد به صورت نامناسب و پرخاشگرانه ابراز می شود).

✘ اضطراب و پیروی از آن، دوری از افراد و موقعیت هایی که باعث ناراحتی و از دست دادن بسیاری از فرصت ها می شود.

✘ ضعف در روابط بین فردی و ناتوانی در ابراز احساسات مثبت و منفی که در نتیجه طرف مقابل از احساسات و خواسته های خود بی خبر است و نمی تواند برای رسیدن به آنها اقدام کند.

✘ مشکلات جسمانی مانند سردرد، زخم معده، فشار خون بالا و استرس که اثرات جسمی زیادی دارند.

✘ رفتار منفعلانه که باعث می شود فرد نتواند در مقابل دیگران قاطعانه عمل کند.

✘ تقویت رفتار دیگران، باعث می شود آنها انتظار بیشتری داشته باشند و برای خواسته های خود بیشتر فشار بیاورند.

3/5 – (2 امتیاز)

دوره آنلاین مکالمه زبان عربی با لهجه اماراتی برای مهاجرت، مسافرت، ترجمه و تحصیل

اطلاعات بیشتر…

منبع

beytootemosbate1

لینک را کپی کنید

برنامه این هفته هوای تازه با موضوع چگونه شجاعت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم.

آیا شما شجاع هستید یا مانند برخی افراد جسور و ناباور نیستید؟

چگونه جسارت و اعتماد به نفس داشته باشیم پس برنامه هوای تازه این هفته را دنبال کنید.

از دیدگاه روانشناسان، عدم شجاعت و عدم اعتماد به نفس از جمله مواردی است که جوانان در دوران کودکی تهدید می شوند یا از صحبت در مورد آن جلوگیری می کنند و اگر گاهی بخواهند موضوعی را مطرح کنند، اجازه انجام آن را ندارند. بزرگان خانواده

برخی از افراد از سنین پایین این مشکل را حل می کنند و اعتماد به نفس و جرات پیدا می کنند، اما برخی دیگر تا سنین بالا بی جسارت و مشکوک می مانند.

شاید شما هم در مدارس و دانشگاه ها جوانانی را دیده باشید که صدایشان می لرزد، جملاتشان به هم ریخته است، دهانشان هنوز خشک است، سرخ می شوند یا رنگ پریده می شوند، عصبانی می شوند. افزایش ضربان قلب، نداشتن اراده، تصمیم نگرفتن، افسردگی، بی قراری و آهسته صحبت کردن، در واقع به جوانان می گویند بی جسارت.

مرتبط:  چرا در بچه مهندس ۴ روزبه حصاری نیست

می گویند نداشتن شجاعت، عدم اعتماد به نفس است. احمد یاما، جوان ترسو و ناامنی می گوید: زبانش ظرفیت بیان موضوعی را ندارد، اگر از او در مورد موضوعی بپرسند رنگش می پرد و جمله اش زبان می یابد.

اعتماد به نفس یک احساس ذاتی نیست، بلکه یک احساس اکتسابی است. زینب ولی زاده، دانشجوی فاکولته داروسازی دانشگاه کابل، می گوید که در گذشته نترس بود و اکنون اعتماد به نفس پیدا کرده است. او می گوید کسانی که به خود و خودشان اعتماد ندارند نمی توانند به فعالیت خود در جامعه ادامه دهند.

دانشمندی گفت شجاعت نیمی از علم است، اگر انسان نتواند نظر و علم خود را بیان کند به او کمک نمی کند.

این در حالی است که دو جوان دیگر عدم اعتماد به نفس را عدم آگاهی و درک نادرست از یک موضوع و همچنین عدم جسارت می دانند.

اما ذبیح الله ایمان می گوید که همه مسائل را در دلش می داند، اما می ترسد که اگر موضوع را مطرح کند اشتباه نباشد، بلکه شخص دیگری همان موضوع را مطرح کند. او می گوید که با شرکت در جلسات و کنفرانس ها اعتماد به نفس و شجاعت پیدا کرده است.

شرف الدین عظیمی، روانشناس افغان، به نوبه خود می گوید: «اگر می خواهید شجاعت و اعتماد به نفس به دست آورید، هرگز از اشتباه نترسید. حتی یک موفقیت کوچک را دست کم نگیرید و به دیگران کمک کنید.

آقای عظیمی از خانواده ها می خواهد که مانع رشد افکار فرزندانشان نشوند بلکه اجازه دهند آنها به دنبال عقاید و نظرات خودشان باشند و از جوانان می خواهد که قدم به قدم شروع کنند و موفقیت را باور کنند.

فضل الحق طاهرزی، دانشجوی پوهنتون کابل، نظر یک دانشگاهی را در مورد اعتماد به نفس به اشتراک می گذارد: «موفقیت شما در زمان صحبت است، هفتاد درصد هنوز در آماده سازی یک جوان است. باید در ذهن خود تصور کنید که فردی شجاع هستید. “

جوانان دیگر می گفتند که وقتی صحبت از شجاعت می شود، همه چیز از خودمان شروع می شود. اگر جوان قدر خود را بداند و به وجود خود اطمینان داشته باشد، اگر به استعدادهای نهفته خود توجه کند، شکی نیست که موفق می شود. کار انجام دادن.

لیما ساحل، دانشجوی دانشگاه کابل می گوید که تلاش و تشویق خانواده ها نیز در تشویق و افزایش اعتماد به نفس جوانان بسیار مهم است.

اکمل از ولایت کاپیسا تعدادی از دوستان و خانواده های جوانان را مقصر دانست و گفت که آنها آنها را مسخره کرده اند که باعث از دست دادن اعتماد آنها شده است.

روانشناسان می گویند: «ارزش ندادن برای خود انسان را نترس می کند. »

یکی از بزرگان در مورد اعتماد به نفس و جسارت می گوید: «آنقدر شکست می خورم که شکست نخوردن را یاد بگیرم» و این عبارت به اعتماد به نفس اشاره دارد.

شرف‌الدین عظیمی، استاد روان‌شناسی، باز هم تاکید می‌کند که علاوه بر صبر و تحمل برای موفقیت، باید ریسک یا خطر را نیز پذیرفت.

انسان با اعتماد به نفس و شجاعت می تواند سرنوشت خود را جهت دهد، بنابراین داشتن شجاعت و اعتماد به نفس رمز موفقیت و زمینه ساز موفقیت ها و پیروزی های بزرگ است.

برنامه هوا تازه در سایت رادیو آزادی www.radioazadi.co و صفحه فیسبوک هوا تازه <https://www.facebook.Hawa-e-Taza.com>

هم می توانید بشنوید و هم بخوانید.

برگزارکننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

زمان بندی ارسال پست: هفته ای دو بار در روزهای شنبه و سه شنبه

جسارت مساوی با پرخاشگری نیست. برعکس، جسور بودن به معنای ایستادن برای چیزی است که به آن اعتقاد دارید.

این مقاله نکات و تکنیک‌های ساده‌ای را ارائه می‌کند که می‌توانید از آنها برای بهبود مهارت‌های قاطعیت خود استفاده کنید و به دیگران کمک کنید قاطعانه صحبت کنند. جسور بودن به ما کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم – این باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس ما می شود.

گاهی اوقات نحوه واکنش و واکنش ما به دیگران باعث می شود احساس بی کفایتی، گناه یا پشیمانی کنیم. این می تواند نشانه ای از ارتباط منفعلانه باشد.

ما همچنین می‌توانیم در حین گفتگو نسبت به دیگران احساس خشم و سرزنش کنیم – این می‌تواند نشانه‌ای از رفتار پرخاشگرانه باشد.

این مقاله راه های کاهش ارتباطات منفعلانه و تهاجمی و جایگزینی آنها با ارتباطات قاطعانه را توضیح می دهد.

رفتار قاطعانه می تواند منجر به تعاملات بین فردی مثبت تر شود. هنگام تمرین این تکنیک های قاطعیت، مهم است که همیشه معنای قاطعیت و اهمیت آن در فرآیند ارتباط را به خاطر بسپارید.

جسارت مساوی با پرخاشگری نیست. برعکس، جسور بودن به معنای ایستادن برای چیزی است که به آن اعتقاد دارید.

شجاعت به افراد کمک می کند تا بدون تجاوز به حقوق دیگران، حقوق شخصی خود را حفظ کنند.

قاطعیت یک پاسخ متعادل است که نه منفعلانه و نه تهاجمی است و اعتماد به نفس نقش مهمی در آن دارد.

یک فرد شجاع نسبت به دیگران واکنش یکسانی نشان می دهد و هدف او بیان آشکار خواسته ها، افکار و احساسات خود است.

مرتبط:  چطوری تو لپ تاپ اینستا نصب کنیم

تکنیک های عمومی جسورانه

طبق متون علمی، دو تکنیک کلیدی که به رشد قاطعیت کمک می‌کنند عبارتند از «مه»، «پشتکار» و «پرسش مثبت و منفی».

مه

اگر دیگران بازیگوشانه یا تهاجمی عمل می کنند، مه پاش کردن یک تکنیک مفید است. به جای بحث.

در مه، هدف شما این است که با استفاده از جملاتی که تدافعی نیستند، اما آشتی جویانه و در عین حال مخالف با خواسته های طرف مقابل هستند، پاسخی حداقلی و آرام بدهید.

مبهم کردن، موافقت با حقیقتی است که ممکن است در جملات وجود داشته باشد، حتی اگر انتقادی باشند.

هنگامی که شما به شیوه مورد انتظار پاسخ ندهید، یعنی به شیوه دفاعی یا استدلالی پاسخ ندهید، طرف مقابل به دلیل اینکه نتیجه مطلوب را نگرفته، از مقابله و مشاجره دست می کشد. وقتی فضای گفتگو شدت و تنش خود را از دست داد، می تواند به صورت معقول تری بحث کند.

به همین دلیل است که این تکنیک مه‌پاشی را این واقعیت می‌نامند که فرد مانند «دیوار مه» رفتار می‌کند که در آن استدلال‌ها پرتاب می‌شوند اما برنمی‌گردند.

یک مثال

“فکر می کنی ساعت چند است؟ تقریبا نیم ساعت دیر کردی، حالم به هم می خورد که همیشه مرا ناامید می کنی.”

پاسخ مه آلود:

“خب، من دیرتر از حد انتظار هستم و می بینم که شما را عصبانی کردم.”

“ناراضی؟ البته من ناراحتم، خیلی وقته منتظرت بودم. واقعا باید بیشتر به فکر دیگران بود.”

پاسخ مه آلود:

“خب، ترسیدم تو را نیم ساعت صبر کنم.”

“پس چرا دیر اومدی؟”

روش ضبط مسدود شده

این روش در مورد تکرار آنچه می خواهید بارها و بارها بدون بالا بردن صدای خود، عصبانی شدن، ناراحتی یا درگیر شدن در مسائل جانبی است.

مثال

تصور کنید یک کالای معیوب را به یک فروشگاه برگردانید. گفتگو ممکن است به این صورت باشد:

“من هفته گذشته این کفش ها را خریدم و پاشنه های آن پاره شده است. لطفا پولم را به من پس بدهید.”

آنها بسیار فرسوده به نظر می رسند و این کفش ها برای استفاده روزمره ساخته نشده اند.

با تکنیک پشتکار پاسخ دهید:

من فقط یک هفته است که آنها را دارم و آنها معیوب هستند. لطفا پول را به من برگردانید.

شما نمی توانید از من انتظار داشته باشید که به خاطر آسیب رساندن به کفش به شما جبران کنم.

پاسخ

تنها پس از یک هفته، پاشنه‌های پا افتاده و من پولم را پس می‌خواهم.»

و به این ترتیب گفتگو پیش می رود. . . .

تکرار مداوم درخواست تضمین می کند که بحث ربوده نشده و بی ربط نمی شود. کلید این روش این است که آرام بمانید، در مورد آنچه می خواهید بسیار واضح باشید، متمرکز بمانید و تسلیم نشوید.

فقط در صورتی سازش کنید که نتیجه شما را خوشحال کند.

نظرسنجی مثبت

پرس و جو مثبت یک تکنیک ساده برای برخورد با بازخورد مثبت دیگران، مانند تمجید است.

مردم اغلب برای پاسخ به تعریف و تمجید دیگران، به ویژه آنهایی که اعتماد به نفس پایینی دارند و احساس بی کفایتی دارند یا بازخوردهای مثبت دیگران ناموجه است، تلاش می کنند. مهم است که در مواقع مناسب به دیگران بازخورد مثبت بدهید، اما در صورت دریافت بازخورد مثبت، پاسخ مناسب نیز مهم است.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر در مورد تحسین یا تمجید دیگران و موافقت با آنها از تکنیک کاوش مثبت استفاده می شود.

مثال

فرستنده:

“غذای امشب عالی و خوشمزه بود!”

گیرنده:

“ممنون. بله خوب بود. دقیقا چه قسمتی از غذا را دوست داشتید؟”

این نوع پاسخ متفاوت از پاسخ غیرفعال است که در مثال زیر آمده است:

“سخت نبود” یا “یک دستور العمل ساده وجود داشت”

درخواست منفی

نقطه مقابل پرس و جو مثبت، پرس و جو منفی است. نظرسنجی منفی راهی برای پاسخ دادن به اظهارات منفی مانند نظرات است.

رسیدگی به نظرات ممکن است دشوار باشد، به یاد داشته باشید که هر نقدی که دریافت می کنیم فقط نظر شخص دیگری است. ما از پرس و جو منفی برای یادگیری بازخورد انتقادی استفاده می کنیم و جایگزین خوبی برای پاسخ های تهاجمی و عصبانی به انتقاد است.

مثال

فرستنده:

غذای شما غیرقابل خوردن بود، من یادم نمی آید که چنین غذای زننده ای خورده باشم.

گیرنده:

“این بهترین غذایی نبود که من پختم، اما دقیقاً با چه چیزی مشکل دارید؟”

این نوع پاسخ با پاسخ های تهاجمی متفاوت است که دو نمونه از آن در زیر آورده شده است:

“چطور جرات کردی، من تمام شب را آشپزی کردم” یا “این آخرین باری است که برای شما آشپزی می کنم”.

یاد بگیرید که در هنگام برقراری ارتباط با دیگران به پاسخ های خود و نحوه رفتار خود فکر کنید.

بسیاری از افراد به دلیل واکنش های تکانشی و بدون فکر و عدم آگاهی از اصول و فنون رفتار صحیح، پس از مدتی از اتخاذ این رفتار پشیمان می شوند و فرصت ارتباط بیشتر را از دست می دهند. با استفاده از تکنیک هایی که برای بهبود قاطعیت شما طراحی شده اند، متوجه خواهید شد که تعاملات و ارتباطات بین فردی شما به طور کلی مثبت تر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا