چرا ویندوز من بالا نمیاد

مشکلات کمی می تواند به اندازه شروع نشدن ویندوز آزار دهنده باشد. وقتی سیستم عامل حتی قدرت اجرا را نداشته باشد، یافتن منبع مشکلات سخت تر از همیشه می شود.

البته مشکلی وجود ندارد که قابل حل نباشد. حتی اگر رایانه شما در شرایط سختی باشد، همچنان می توانید راه هایی برای تعمیر آن پیدا کنید. برای رفع مشکل بوت نشدن ویندوز 10، راه حل های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به توضیح آنها می پردازیم. با ما بمان.

1. از حالت ایمن ویندوز استفاده کنید

یکی از عجیب ترین راه حل ها برای بوت نشدن ویندوز 10 استفاده از Safe Mode است که روشی ویژه برای بوت کردن سیستم عامل با حداقل استفاده از نرم افزار است. این راه حل مشکلات نرم افزاری و نقص درایور را نادیده می گیرد. نکته جالب اینجاست که گاهی اوقات مشکل شروع نشدن ویندوز با یک بار راه اندازی ویندوز با استفاده از روش Safe Mode به طور کامل حل می شود.

دقیقاً مشخص نیست که چگونه این اتفاق می افتد، اما تجربه نشان داده است که استفاده از حالت ایمن گاهی اوقات مشکل را برطرف می کند.

دو روش برای استفاده از حالت ایمن ویندوز 10 وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

روش 1: از Windows Recovery وارد Safe Mode شوید

اکثر کامپیوترها روی صفحه لوگوی ویندوز گیر می کنند. هنگامی که به این صفحه رسیدید، سه بار متوالی رایانه را روشن نکنید (به عنوان مثال، می توانید رایانه خود را در این صفحه راه اندازی مجدد کنید). با سه بار انجام این کار، ویندوز به طور خودکار صفحه بازیابی ویندوز را نمایش می دهد. در این قسمت و در Choose an option گزینه ای به نام Troubleshooting را انتخاب کنید. سپس روی Advanced Options و از آنجا روی Startup Settings کلیک کنید.

در قسمت Startup Settings می توانید کامپیوتر را در حالت امن راه اندازی کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که آیا ویندوز شما از اینترنت در حالت امن استفاده می کند یا خیر. انتخاب این مورد نباید تاثیری در باز شدن یا نشدن ویندوز داشته باشد.

روش 2: استفاده از Windows 10 Recovery Drive

اگر نمی توانید وارد حالت Safe Mode شوید، باید یک درایو بازیابی اطلاعات ویندوز 10 با استفاده از درایو USB ایجاد کنید. Windows 10 Data Recovery Drive حالتی است که با فشار دادن F8 روی صفحه کلید قابل مشاهده بود که مایکروسافت (مانند سایر تصمیمات بد خود) تصمیم به حذف آن گرفت.

برای ایجاد درایو بازیابی، باید از رایانه دیگری با استفاده از ویندوز 10 کمک بگیرید.

به Control Panel > Create Recovery Drive بروید، سپس دستورالعمل ها را دنبال کنید.

پس از ایجاد درایو ریکاوری و در صورت درست بودن تنظیمات بایوس یا UEFI مادربرد، می توانید آن را بوت کنید.

2. باتری لپ تاپ را بررسی کنید

اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، مشکلات باتری می تواند یکی از دلایل بوت نشدن ویندوز 10 باشد. بد نیست از کابل شارژ دیگری استفاده کنید تا ببینید مشکل حل شده یا خیر. مطمئن شوید کابل هایی که استفاده می کنید در شرایط خوبی هستند. سپس باتری را از دستگاه خارج کرده و دستگاه را مستقیماً به برق وصل کنید.

برداشتن باتری به تشخیص مشکلات سخت افزاری کمک می کند. نکته کلیدی در اینجا این است که شما بررسی می کنید که آیا یک ماده واحد سالم است یا خیر. واضح است که اگر مشکل از منبع تغذیه مانند باتری یا کابل باشد، باید آنها را تعویض کنید و اگر مشکل حل نشد، ممکن است نیاز به تعمیر قطعه دیگری باشد.

3. همه دوشاخه های USB را از دستگاه جدا کنید

یکی از مشکلات جدی به روز رسانی ویندوز 10 این است که گاهی اوقات کامپیوتر به دلیل ناسازگاری درایوهای USB متصل به دستگاه، ویندوز را راه اندازی نمی کند. می توانید با جدا کردن تمام پورت های USB از دستگاه و راه اندازی مجدد رایانه، این مشکل را حل کنید.

اگر رایانه شما روی صفحه بارگذاری ویندوز گیر کند، جدا کردن پورت های USB متصل به رایانه معمولاً مشکل را حل می کند و سیستم عامل کار می کند. گاهی اوقات با راه اندازی مجدد رایانه، مشکلات از بین می روند.

4. Fast Startup را غیرفعال کنید

تنظیماتی در سیستم BIOS یا UEFI وجود دارد که به ویندوز 8 و سیستم عامل های جدیدتر اجازه می دهد تا با بارگذاری درایورها سریعتر اجرا شوند. متأسفانه به‌روزرسانی‌های ویندوز می‌توانند این عملکرد را مختل کنند. اما خوشبختانه این قابلیت به نام Fast Boot را می توان غیرفعال کرد. راه حل این است که به BIOS/UEFI بروید. در اکثر سیستم ها، می توانید با فشار دادن دکمه Delete در حالی که کامپیوتر در حال کار است به صفحه BIOS دسترسی پیدا کنید. دو دکمه متداول دیگر برای ورود به BIOS/UEFI F2 و Escape هستند.

[در برخی از لپ‌تاپ‌ها باید از دکمه‌های ترکیبی استفاده شود. به عنوان مثال، در برخی از لپ تاپ های ایسوس، باید لپ تاپ را خاموش کنید و سپس دکمه پاور لپ تاپ را در حالی که دکمه F2 را نگه داشته اید فشار دهید. مراقب باشید تا زمانی که لوگوی ایسوس را نبینید دکمه F2 را رها نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که لپ‌تاپ‌هایی مانند لنوو وضعیت متفاوتی دارند و باید با فشار دادن دکمه مخفی که معمولاً در سمت چپ لپ‌تاپ قرار دارد، رایانه را روشن کنید.]

پس از ورود به BIOS یا UEFI، معمولاً می توانید گزینه Fast Boot را در تب Advanced پیدا کرده و آن را غیرفعال کنید.

اگر گزینه Fast Boot را نمی بینید، احتمالاً رایانه شما قبل از سال 2013 ساخته شده است و از ویژگی Fast Boot پشتیبانی نمی کند.

5. سیستم را اسکن کنید

بدافزار یکی از دلایل اصلی خرابی ویندوز است. روش معمول برای از بین بردن این بدافزارها که باعث ایجاد مشکل در هنگام اجرای ویندوز می شوند، استفاده از نرم افزار امنیتی و آنتی ویروس است که می تواند به صورت بوت از طریق درایوهای USB یا DVD اجرا شود. برخی از شرکت ها این نوع نرم افزارها را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند. برای مثال سی دی های نجات بیت دیفندر و AVG به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد (البته نه در ایران).

با استفاده از این نرم افزارها می توانید سیستم خود را قبل از اجرای ویندوز اسکن کرده و در صورت وجود بدافزار را حذف کنید.

6. محیط command prompt را فراخوانی کنید

وقتی دستگاه شما نمی تواند ویندوز را اجرا کند، واقعاً هیچ فایده ای ندارد. اما همچنان می تواند محیط خط فرمان را فراخوانی کند. با استفاده از این محیط می توانید از روش های مختلفی برای رفع مشکلات و احتمالا رفع آنها استفاده کنید. البته برای این کار به یک USB یا DVD قابل بوت ویندوز 10 نیاز دارید.

برای فراخوانی خط فرمان، سیستم را روشن کرده و به تنظیمات بایوس سیستم بروید. به تب Startup رفته و درایو بوت ویندوز 10 را اولین گزینه بوت (از قسمت Boot Device Priority) قرار دهید. لطفاً به یاد داشته باشید که جزئیات مراحل کار ممکن است بسته به دستگاه متفاوت باشد. بنابراین به نوشته ها و دستورالعمل های صفحه ای که می بینید توجه کنید.

سپس درایو بوت را به دستگاه متصل کرده و آن را مجددا راه اندازی کنید.

پس از بوت شدن، ممکن است لازم باشد دکمه ای را روی صفحه کلید فشار دهید تا تأیید کنید که می خواهید از USB یا DVD ویندوز 10 بوت شود. سپس زبان مورد نظر، واحدهای اندازه گیری و زبان صفحه کلید را مشخص کنید. سپس به قسمت Repair your computer بروید. در قسمت بعدی به مسیر Troubleshoot > Advanced Options > Command Prompt رفته و دستورات مورد نظر را وارد کنید.

7. از System Restore یا Startup Repair استفاده کنید

اگر می توانید از درایوهای قابل بوت برای اجرای ویندوز 10 استفاده کنید، بهتر است روش های دیگری را در نظر بگیرید. پس از بوت شدن از یکی از این درایوها (USB یا DVD)، به دنبال گزینه هایی به نام System Restore and Startup Repair باشید که در صفحه Advanced Options قرار دارد.

System Restore ابزاری است که با استفاده از آن می توانید ویندوز خود را به حالت سالم در گذشته بازگردانید. این می تواند مشکل روشن نشدن ویندوز را برطرف کند. البته اگر مشکل شما سخت افزاری نباشد.

مرتبط:  چرا تو اذان صبح اعدام میکنن

Startup Repair ابزاری است که مشکلاتی را که ممکن است مانع از راه اندازی ویندوز شده باشد را شناسایی می کند. اگر نمی توانید دلیل قاطعی برای رفع مشکل شروع نشدن ویندوز 10 پیدا کنید، استفاده از این ابزار ایده بدی نیست.

8. تغییر نام درایورها

سیستمی با درایوهای متعدد می تواند هنگام اجرای ویندوز 10 مشکل ایجاد کند. البته راه حل این مشکل ساده است. برای این کار باید از روش 6 استفاده کنید و Command Prompt را اجرا کنید.

سپس دستور Diskpart را تایپ کرده و دکمه Enter را فشار دهید. در مرحله بعد (در حالی که امکان تایپ مجدد وجود دارد)، دستور volume list را وارد کرده و Enter را فشار دهید. لیستی را مشاهده خواهید کرد که درایوهای نصب شده روی سیستم شما را نشان می دهد.

از اینجا می توانید نام هر درایو را با استفاده از دستور انتخاب و حروف مشخص کنید. برای مثال در تصویر بالا اگر بخواهیم نام سی دی صوتی را به E تغییر دهیم باید ابتدا دستور select volume 0 را تایپ کرده و Enter را فشار دهیم. سپس دستور assign letter=E را در آنجا وارد می کنیم.

مثل همیشه، هنگام استفاده از Command Prompt باید به جزئیات دقت کنید. کوچکترین اشتباه در این بخش می تواند مشکلات بزرگتری را در رایانه شما ایجاد کند.

9. صفحه بارگذاری جدید ویندوز 10 را دور بزنید

اگر برای رفع مشکل خود نیاز به نصب نسخه جدید ویندوز 10 دارید، ممکن است با صفحه بارگذاری جدید ویندوز 10 یا به اصطلاح بوت لودر جدید مواجه شوید که دسترسی به ابزارهای ذکر شده در بالا را کمی دشوار می کند.

خوشبختانه راه حل ساده ای برای این مشکل وجود دارد. ابتدا طبق روش 6 Command Prompt را اجرا کرده و دستور زیر را وارد کنید:

وراثت خط مشی راه اندازی Bcdedit /set {default}

حالا کامپیوتر را ریستارت کنید. پس از اجرای صفحه بارگذاری ویندوز، خواهید دید که با همان صفحه نمایش سنتی و قدیمی روبرو هستید و به راحتی می توانید از طریق آن به Safe Mode و دیگر ابزارهای ویندوز 10 دسترسی داشته باشید.

ده استفاده از نرم افزار

یافتن دلیل اصلی راه اندازی نشدن ویندوز 10 سخت ترین بخش رفع این مشکل است. بدیهی است که وقتی ویندوز حتی اجرا نمی شود، یافتن علت اصلی کامپیوتر دشوار و طاقت فرسا است. اما لازم به ذکر است که برای رفع این مشکل می توان از نرم افزارهای دیگری مانند Boot Repair Disk استفاده کرد.

نرم افزار Boot Repair Disk یک دیسک نجات منبع باز است که می توانید از آن برای یافتن مشکلاتی که از بوت شدن ویندوز جلوگیری می کنند استفاده کنید. استفاده از آن بسیار ساده است. به سادگی نسخه 32 یا 64 بیتی ویندوز خود را انتخاب کنید و دیسک Startup Repair بقیه کارها را انجام خواهد داد.

البته استفاده از این نرم افزار به معنای حل دائمی مشکل شما نیست. اما استفاده از آن می تواند مشکلات پنهان را در رایانه شما آشکار کند.

11. تنظیمات کارخانه را بازیابی کنید

حالا بیایید به بخش های کمی ترسناک مربوط به رفع مشکل ویندوز 10 بیاییم. اگر همه روش‌های بالا را امتحان کرده‌اید و هیچ‌کدام از آنها جواب نداده‌اند، ممکن است زمان آن رسیده است که به روش ناخوشایند بازگرداندن به تنظیمات کارخانه متوسل شوید.

با استفاده از این گزینه مقداری از نرم افزار و اطلاعات خود را از دست می دهید اما بخشی از اطلاعات شما باقی می ماند.

12. از Repair Update استفاده کنید

استفاده از این گزینه شبیه به تنظیم مجدد کارخانه است، اما با یک تفاوت عمده: این گزینه معمولا ویندوز را مجددا نصب می کند. متاسفانه این راه حل نیاز به دانلود کامل سیستم عامل ویندوز دارد.

[البته در ایران و به دلیل نقض کپی رایت، این روش ممکن است بی نتیجه باشد و به راحتی می توان گفت به جای آن ویندوز را دوباره نصب کنید. اگر همچنان مشکل دارید، ممکن است مشکل از سخت افزار کامپیوتر شما باشد. هارد دیسک اولین قسمتی است که در این شرایط باید به آن توجه کنید. ]

13. CMOS را بازنشانی کنید

تنظیم مجدد CMOS بایوس را به تنظیمات کارخانه برمی گرداند و بر عملکرد سیستم تأثیر منفی نخواهد گذاشت. به طور معمول برای این کار ابتدا باید وارد بایوس شوید که با فشردن کلیدهای F2 و F8 یا Delete پس از روشن شدن دستگاه امکان پذیر است.

اگر روش قبلی جواب نداد، وقتی سیستم خاموش است و به برق وصل نیست، می توانید کلید ریست فیزیکی را به مدت پنج ثانیه فشار داده و نگه دارید، سپس دوباره مراحل قبلی را تکرار کنید. اکثر مادربردها کلید مخصوصی برای این منظور دارند و می توانید محل دقیق آن را در وب سایت سازنده محصول مشاهده کنید.

قبل از فشردن کلید مذکور، برق سیستم را خاموش کرده و کلید پاور را چندین بار فشار دهید تا از خالی بودن تمام خازن ها اطمینان حاصل کنید. سپس دکمه را به مدت 5 تا 10 ثانیه فشار دهید و سپس آن را رها کنید. از آنجایی که کلید کوچک است، بهتر است از میخ یا انتهای مداد استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که الکتریسیته ساکن را با اتصال یک جسم فلزی متصل به زمین، مانند قاب در، از بدن خود تخلیه کنید.

روش دیگر برای بازنشانی CMOS زمانی که ویندوز 10 بوت نمی شود، جدا کردن باتری از مادربرد است. باتری‌های CR2032 معمولاً در مادربردها استفاده می‌شوند که به اندازه یک سکه هستند و نزدیک به پورت PCIe قرار می‌گیرند. به سادگی باتری را برای چند ثانیه از شکاف خود خارج کرده و آن را در همان محل قرار دهید. فقط مراقب باشید که تیغه فلزی قرار داده شده روی آن را هنگام جداسازی کج نکنید.

14. رفع خطای 0xc0000f

یکی از پیام‌های خطای رایج در هنگام راه‌اندازی نشدن ویندوز 10 شامل متن Windows Failed to Start 0xc0000f است که عمدتاً به دلیل پیکربندی عادی راه‌اندازی ایجاد می‌شود. برای رفع آن ابتدا از طریق روش های ذکر شده در قسمت های قبل وارد محیط command prompt شوید.

دستورات زیر را در پنجره Command Prompt وارد کنید. پس از نوشتن هر دستور، کلید Enter را فشار دهید تا آنها اجرا شوند.

bootrec /FixMbr
bootrec /FixBoot
bootrec /ScanOs
bootrec /RebuildBcd

پس از اجرای تمامی دستورات، exit را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. حالا سیستم را ریستارت کنید.

15. اتصالات مادربرد را بررسی کنید

اگر معمولاً پس از روشن کردن سیستم با صفحه سیاه مواجه می شوید، بهتر است ابتدا قسمت های داخلی رایانه خود را بررسی کنید. شل شدن یا خارج شدن رم از اسلات، اتصال نامناسب هارد یا سایر سوکت‌های شل می‌تواند دلیلی برای بوت نشدن ویندوز 10 باشد.

سوالات متداول

ساده ترین دلیل بوت نشدن ویندوز 10 چه چیزی است؟

یکی از دلایل بوت نشدن ویندوز 10 اتصال محصولات مختلف با خروجی USB است.

آیا با نرم افزار های جانبی می توان مشکل بوت نشدن ویندوز 10 را حل کرد؟

کار نکردن ویندوز مشکل بزرگی است که نمی توانید آن را برطرف کنید. برای رفع این مشکل می توانید برنامه منبع باز Boot Repair Disk را دانلود کنید.

با ریست فکتوری ویندوز مشکل بوت نشدنش حل می شود؟

یکی از راه حل های این مشکل ریست فکتوری است اما احتمال رفع مشکل با این کار بسیار کم است و پیشنهاد می کنیم با مطالعه این مقاله روش های دیگری را امتحان کنید.

چرا ویندوز 10 راه اندازی نمی شود؟

دلیل لود نشدن ویندوز 10 بر روی کامپیوتر می تواند به دلایل مختلفی از جمله ضعف سیستم عامل، نصب نرم افزار معیوب یا حتی کامپیوتر یا لپ تاپ آلوده به ویروس باشد. اما نگران نباشید، راه حل هایی برای رفع مشکل شروع نشدن ویندوز 10 وجود دارد.

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ ، علت بالا نیامدن ویندوز ۱۰ در کامپیوتر ، رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰ ، چرا ویندوز ۱۰ بالا نمی آید

بنابراین، با سه روش کاربردی برای رفع مشکل شروع نشدن ویندوز 10 همراه ما باشید.

روش اول: اصلاح ویندوز 10 از طریق Startup Repair شروع نمی شود

اولین راه حل برای حل این مشکل که کامپیوتر روشن می شود اما بوت نمی شود این است که آن را در محیط ریکاوری بوت کنید و در صورت امکان بدون نیاز به CD یا DVD برای نصب ویندوز آن را تعمیر کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرتبط:  چرا در پمپ بنزین ها در قسمت تخلیه سوخت نوشته شده قبل از تخلیه سوخت سیم اتصال به زمین را وصل کنید ؟

1- در بسیاری از کامپیوترها و لپ تاپ ها با شروع ویندوز می توانید با فشردن کلید F11 وارد حالت ریکاوری شوید. البته بسته به سازنده سیستم عامل کامپیوتر شما، ورود به حالت ریکاوری ممکن است متفاوت باشد.

راه حل دیگر برای دسترسی به این حالت در ویندوز 10 این است که کامپیوتر یا لپ تاپ را سه بار با فشار دادن دکمه پاور خاموش و روشن کنید تا پیغام زیر ظاهر شود. سپس گزینه های پیشرفته را انتخاب کنید.

2- روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.

3- روی Advanced options کلیک کنید.

4- در نهایت بر روی Startup Repair کلیک کنید.

با انجام این مراحل، ویندوز سعی می کند مشکل روشن نشدن ویندوز 10 را که می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد، برطرف کند. اگر رایانه شما با مشکل راه اندازی مواجه نشود، پیامی ظاهر می شود مبنی بر اینکه نمی تواند مشکل را حل کند.

روش دوم: رفع مشکل بوت شدن ویندوز 10 از طریق بازیابی سیستم

System Restore یکی از قابلیت‌های ویندوز است که می‌توانید با استفاده از آن رایانه خود را به تاریخ قبلی بازگردانید که ویندوز به درستی و بدون مشکل کار می‌کرد. اما نکته مهم برای استفاده از این روش این است که قبل از اینکه رایانه شما با مشکل بوت نشدن ویندوز 10 مواجه شود، باید یک نقطه بازیابی ایجاد کرده باشید.

با ایجاد یک نقطه بازیابی، بیشتر داده‌ها، فایل‌ها و تنظیمات مهم سیستم عامل در زمان ایجاد ذخیره و حفظ می‌شوند. برای استفاده از این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

1- ابتدا طبق روش اول به قسمت Advanced options بروید.

2- بر روی System Restore کلیک کنید.

3- کامپیوتر ریستارت می شود. سپس بر روی نام کاربری خود کلیک کرده و رمز عبور خود را وارد کنید.

4- اگر در گذشته یک نقطه بازیابی ایجاد کرده اید در این قسمت آن را انتخاب کرده و بقیه مراحل را دنبال کنید.

روش سوم: رفع مشکل بوت شدن ویندوز 10 از طریق خط فرمان

اگر راه حل های بالا نتوانستند مشکل بوت نشدن ویندوز 10 را برطرف کنند، می توانید آن را از طریق خط فرمان ویندوز برطرف کنید. البته برای استفاده از این روش به CD، DVD یا درایو USB نصب ویندوز خود نیاز دارید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

1- پس از اجرای DVD یا فلش نصب ویندوز، کامپیوتر را ریستارت کرده و با مشاهده پیغام زیر یکی از دکمه های کیبورد را فشار دهید.

2- Next را بزنید.

3- بر روی گزینه Repair your computer کلیک کنید.

4- روی Troubleshoot کلیک کنید.

5- گزینه Command Prompt را انتخاب کنید.

6- سپس بسته به درایوی که ویندوز شما در آن نصب شده است، دستور زیر را در محیط خط فرمان تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید:

sfc /scannow /offbootdir=DRIVE_LETTER: /offwindir=DRIVE_LETTER:windows

به جای “DRIVE_LETTER”، باید نام درایوی که ویندوز در آن نصب شده است را وارد کنید. در تصویر زیر ویندوز روی درایو C نصب شده است.

7- خطاها و فایل های خرابی که مانع از راه اندازی ویندوز می شوند را بررسی کنید. اگر خطایی تشخیص داده شد، باید با فشار دادن کلید پیکان رو به بالا روی صفحه کلید، اسکن را مجدداً راه اندازی کنید.

پس از مشاهده پیغام Windows Resource Protection یافت هیچ نقض یکپارچگی، فرآیند عیب یابی کامل شده است و می توانید پنجره خط فرمان را ببندید.

8- در نهایت روی Continue کلیک کنید تا ویندوز بالا بیاید.

بنابراین، مهم نیست که دلیل راه‌اندازی نشدن ویندوز 10 در رایانه یا لپ‌تاپ شما چیست، می‌توانید با استفاده از راه‌حل‌های بالا مشکل شروع نشدن ویندوز 10 را برطرف کنید.

ترجمه شده در سایت خیلائق
منبع:
drivereasy.com

حل مشکل بالا نیامدن ویندوز ۱۰ ، علت بالا نیامدن ویندوز ۱۰ در کامپیوتر ، رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰ ، چرا ویندوز ۱۰ بالا نمی آید

knowledge/windows-10-wont-boot-try-these-easy-fixes

زمانی که سیستم خود را روشن می کنید ممکن است ویندوز بوت نشود و با صفحه سیاهی مواجه شوید که با صبر کردن در این حالت قابل حل نیست و این یکی از مشکلات آزاردهنده کاربران است. که علل مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی علت این مشکل پرداخته ایم تا بتوانید اولین قدم را برای رفع آن بردارید.

معرفی:

سیستم عامل نرم افزاری است که به همه برنامه های کامپیوتری اجازه اجرا می دهد و برای عملکرد بهینه کامپیوتر ضروری است. سیستم عامل ها انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها سیستم عاملی به نام ویندوز است. پنجره (ویندوز) یعنی پنجره (البته ربطی به در و پنجره خانه یا محل کار ندارد). سیستم عامل ویندوز محصولی از شرکت مایکروسافت است که هر بار نسخه به روز و جدید آن وارد بازار می شود. ویندوز صفحه ای است که هنگام روشن کردن سیستم و اجرای نرم افزارهای مختلف روی آن با آن مواجه می شوید. اصولاً این پلتفرم ویندوز است که سایر نرم افزارها روی آن اجرا می شوند و می توانید از برنامه های مختلف استفاده کنید. اگر می خواهید قابلیت های سیستم عامل خود را ارتقا دهید، باید نرم افزاری را روی آن نصب کنید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای ویندوز پیش بیاید این است که ویندوز راه اندازی نمی شود یا راه اندازی نمی شود که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله: حذف فایل های راه اندازی ویندوز، مشکلات در بخش بوت، تغییرات نامناسب در رجیستری، ورود ویروس های مخرب به سیستم و … آن را دارد.

با این برنامه ساده، با گوش دادن به آن به مدت 5 دقیقه در روز، در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

آشنایی با محیط ویندوز

بالا نیامدن ویندوز

دلایل خرابی سیستم:

1- خرابی سخت افزار

مهمترین عاملی که می تواند از راه اندازی ویندوز جلوگیری کند، خرابی سخت افزار سیستم یا برخورد سخت افزاری است. هر عنصر سخت افزاری از یک کانال درخواست وقفه (IRQ) برای برقراری ارتباط با عناصر دیگر استفاده می کند که در آن یک IRQ منحصر به فرد به هر عنصر اختصاص داده می شود. به عنوان مثال چاپگر از IRQ شماره هفت استفاده می کند یا صفحه کلید از شماره 1 و …
نکته 1: IRQ ها خطوط سخت افزاری هستند که درخواست های وقفه را از سخت افزارهای مختلف سیستم به پردازنده ارسال می کنند.
نکته 2: وقفه در سیستم عامل به این صورت گفته می شود که در حین اجرای یک برنامه، ریزپردازنده را به طور موقت قطع می کند تا ریزپردازنده بتواند برنامه دیگری را اجرا کند و پس از اتمام آن برنامه، ریزپردازنده مجدداً وقفه را بررسی می کند. برنامه و به اجرای آن ادامه می دهد. بنابراین، وقفه به معنای خاموش شدن کامل ریزپردازنده نیست، بلکه وقفه به معنای قطع برنامه فعلی و اجرای برنامه دیگر است. هنگامی که کارت شبکه درخواستی را به کامپیوتر ارسال می کند، از یک وقفه استفاده می کند.

حال اگر سخت افزارهای زیادی روی سیستم نصب شده باشد یا پیکربندی سخت افزاری به درستی انجام نشود، ممکن است از دو دستگاه سخت افزاری خواسته شود که از همان IRQ استفاده کنند. این زمانی است که سیستم مشکل دارد. برای اینکه مطمئن شوید مشکل سیستم ناشی از این برخورد سخت افزاری است یا خیر، در Control Panel گزینه System را انتخاب کرده و سپس به Device Manager بروید. در این قسمت سخت افزار دارای مشکل با علامت تعجب رنگی مشخص شده است.

این مشکل می تواند به سه دلیل ایجاد شود:

عدم هماهنگی با طرف های دیگر

خطای تشخیص لانچر

IRQ Issues: برای حل این مشکل می توانید به مشخصات سخت افزار رفته و یک IRQ جدید به آن اختصاص دهید.

در این صورت، می توانید با رفتن به بخش Properties سخت افزار آسیب دیده، یک IRQ جدید به آن اختصاص دهید و مشکل را حل کنید.

2- رم ضعیف

یکی دیگر از دلایلی که می تواند از بارگذاری ویندوز جلوگیری کند، تشخیص مشکلات در RAM است که معمولاً با خطای Exception Fatal Error مشخص می شود. این خطا زمانی رخ می دهد که سیستم با مشکل سخت افزاری جدی مواجه است. در حال حاضر، این خطای RAM می تواند به دلیل ناسازگاری ماژول ها یا چیپ ست های نصب شده رخ دهد. این مشکل را می توان به این صورت بیان کرد که وقتی دو رم با تاخیر در کنار هم قرار می گیرند، یکی 70 نانوثانیه و دیگری 60 نانوثانیه، سیستم مجبور به کار با سرعت کم می شود که باعث از بین رفتن ویندوز می شود. نکته 1: چیپست ها از چند تراشه تشکیل شده اند که برای هماهنگی انتقال و پردازش اطلاعات با پردازنده طراحی شده اند و هر کدام بخشی از مادربرد را کنترل می کنند.
نکته 2 : تراشه های حافظه فعلی بر روی کارت هایی نصب می شوند که ساختاری شبیه به کارت های الکترونیکی دارند و به آنها ماژول می گویند. -ECC پس بهتر است از این رم استفاده نکنید.

مرتبط:  چرا تو دنیا عدالت نیست

3- تنظیمات بایوس

BIOS یکی از چندین تراشه است که روی مادربرد قرار گرفته و در کارخانه پیکربندی شده است. برای تنظیم بایوس با فشردن کلید Del یا F2 هنگام روشن کردن سیستم وارد این تنظیمات خواهید شد. که حساس ترین قسمت است. یکی از واضح ترین مشکلات بایوس مربوط به RAM، مسئله CAS Legacy است. برای RAM قدیمی (EDO) CAS آنها 3 و برای SDRAM جدیدتر 2 است. اگر بایوس نادرست را پیکربندی کنید، ویندوز بوت نمی شود و یک صفحه سیاه ظاهر می شود. ویندوز بهتر از BIOS می تواند IRQ ها را بین سخت افزار تقسیم کند. پس بهتر است در تنظیمات بایوس برای تخصیص IRQ گزینه Auto را انتخاب کنید.

4- هارد دیسک ها

اکثر مشکلات کامپیوتر مربوط به هارد دیسک است. پس از مدتی کار با سیستم، اطلاعات شما در هارد دیسک پراکنده می شود. و قطعات مختلف یک فایل را می توان در قسمت های مختلف هارد دیسک پیدا کرد. Defragmentation فرآیندی است که سرعت سیستم را افزایش می دهد و تأثیر مثبتی دارد. وقتی ویندوز دیر راه اندازی می شود یا فریز می شود یا برنامه ای بسیار کند اجرا می شود، این مشکل مربوط به هارد دیسک است. مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری هارد دیسک عاملی برای بوت نشدن دیگر ویندوز است. اگر ظرفیت هارد شما پر است، می توانید با فرمت کردن هارد سرعت آن را افزایش دهید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. همچنین از سلامت سخت افزاری هارد و تمیزی اتصالات سوکت آن اطمینان حاصل کنید.

5- مسائل استثنایی VXD و OE

منشاء این مشکلات عموماً به دلیل کارت گرافیک است. این مشکلات نیز با نصب درایور مناسب و تنظیم صحیح وضوح و عمق رنگ قابل حل است.

6- ویروس ها

یکی دیگر از مشکلات عمده در این مورد، ویروس هایی است که رابط بین سخت افزار و نرم افزار را مختل می کنند. برای جلوگیری از این امر می توانید یک آنتی ویروس قدرتمند روی سیستم نصب کنید. در این مقاله بهترین آنتی ویروس ها را معرفی کرده ایم.

7- چاپگر

بافر مقدار RAM موجود در چاپگر است. حالا وقتی فایلی را به چاپگر می فرستیم، در واقع یک فایل بزرگتر به نام PostScript ایجاد می کنیم. بافر به سرعت پر می شود که از یک طرف و پردازنده مشغول از طرف دیگر باعث کاهش سرعت کامپیوتر می شود.

8- نرم افزار

من امروز آپدیت شدم و نرم افزار جدیدی که وارد بازار شد خیلی ها میخرن و حتی اگه استفاده نمیکنن روی سیستم نصب میکنن. نصب بیش از حد نرم افزار بدون کار و نصب نکردن صحیح نرم افزار در برخی موارد می تواند باعث اختلال در عملکرد ویندوز شود. از نصب نرم افزارهای افزایش دهنده سرعت و به اصطلاح اورکلاک سخت افزاری خودداری کنید.

9- گرمای زیاد

گرم شدن بیش از حد قطعات کامپیوتر باعث آسیب جدی به سیستم می شود و همچنین منجر به تخریب سخت افزار می شود. برای رفع این مشکل سعی کنید فضای داخل کیس را همیشه خنک نگه دارید. و خنک کردن کیس کامپیوتر یکی از اولویت هاست.

10- مشکلات تغذیه

اگر منبع تغذیه از کار بیفتد، مشکلات بزرگی خواهید داشت و حتی ممکن است مجبور شوید کل سیستم را تعویض کنید. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، برای خود یک محافظ تهیه کنید. منبع تغذیه به دلیل اتصال مداوم آن با نوسانات برق، تولید گرما و موارد دیگر یکی از مستهلک ترین قطعات دستگاه است و از این رو اکثر مشکلات بعد از یکی دو سال به دلیل نقص در این قطعه ظاهر می شود. علاوه بر این، گاهی اوقات این مشکلات به طور ناگهانی ظاهر می شوند.

راه هایی برای رفع مشکل Windows Start نمی شود

راه های آسان زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

رفع بسیاری از مشکلات نرم افزاری ویندوز

۱-بررسی و چک آپ کلی

مطمئن شوید که سیم ها و اتصالات سالم هستند، اما ابتدا کابل رابط را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده یا شل نشده است. اگر کابل ها مشکلی ندارند، کابل را به مانیتور دیگری وصل کنید. اگر با اتصال کابل ها به مانیتور دیگری مشکل برطرف شد، مسلماً قطعات مانیتور قبلی مشکل داشته است.

۲- قطع ارتباط دستگاه های جانبی با سیستم

تمام وسایل جانبی متصل به سیستم مانند ماوس، صفحه کلید، چاپگر و غیره را جدا کنید. و دوباره سیستم را روشن کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، هر یک از این دستگاه ها را جداگانه وصل کنید و دوباره امتحان کنید. ببینید کدام دستگاه باعث این خطا می شود.

۳-رفع مشکل بوت نشدن ویندوز

بخشی از هارد دیسک که بسیار کوچک است، بخش بوت نامیده می شود. و هنگام فرمت کردن هارد دیسک ایجاد می شود. بخش بوت با کدها و اطلاعاتی که در آن قرار دارد، به BIOS کمک می کند تا کنترل فرآیند بوت اولیه را به ویندوز بسپارد.
بوت سکتور می تواند با از دست دادن فایل ها مشکلاتی را در هارد دیسک ایجاد کند. اغلب فرآیند بوت ویندوز دشوار می شود و حتی اگر اطلاعات BIOD را مشاهده می کنید، ویندوز هنوز بارگیری را شروع نکرده است. در این مرحله، معمولاً پیام های خطای مشابه زیر را مشاهده خواهید کرد:

خطا در بارگیری سیستم عامل

سیستم عامل گم شده است

راه اندازی مجدد و دستگاه راه اندازی صحیح را انتخاب کنید

جدول پارتیشن نامعتبر است

Bootmgr گم شده است

FATAL: رسانه قابل بوت یافت نشد! سیستم خاموش است

اگر با یکی از این پیام ها مواجه شدید، می دانید که ویندوز مشکل دارد و نمی توانید از آن استفاده کنید. با عیب یابی سیستم می توانید این مشکل را حل کنید.

رفع مشکل راه اندازی ویندوز

اما یک روش ساده اما بسیار موثر (بدون شک قطعی)

یک نرم افزار کوچک بسیار قدرتمند به نام Windows Repair Pro وجود دارد که کل سیستم شما را اسکن می کند و در عرض حدود نیم ساعت تمام خطاها، مشکلات و نقص ها را شناسایی و برطرف می کند!

ابتدا ویندوز را در حالت ایمن راه اندازی کنید (اگر ویندوز راه اندازی نشود). اگر نمی دانید چگونه وارد حالت ایمن شوید، این راهنما را بخوانید

این نرم افزار را از اینجا دانلود و نصب کنید. (ترجیحاً نسخه قابل حمل که نیازی به نصب ندارد دانلود کنید). مطابق تصویر برنامه را باز کرده و روی گزینه All Repairs کلیک کنید.

حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد تا سیستم شما اسکن شود و در نهایت یک پیغام راه اندازی مجدد ویندوز ظاهر می شود و شما باید Yes را بزنید. پس از ریست شدن ویندوز، کامپیوتر شما بدون مشکل کار می کند!

اگر باز هم کار نکرد، ویدیوهای زیر می توانند به شما در حل این مشکل کمک کنند.

نحوه رفع خطای 0x0000098 و شروع نشدن ویندوز 10

نحوه رفع مشکل روشن نشدن ویندوز پس از نصب ویندوز 8 و 10

نحوه رفع مشکل شروع نشدن ویندوز پس از نصب ویندوز 7

مطالب و روش های ذکر شده به شما کمک می کند تا از ویندوز خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر راه حل بهتری دارید که از آن به نتیجه مطلوب رسیدید، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا