چرا پریود به تعویق می افتد

در طول قاعدگی، بدن زن بافتی را آزاد می کند که دیگر مورد نیاز نیست. این بافتی از رحم است که در آن نوزاد (جنین) می تواند در بدن زن رشد کند. هر ماه یا بیشتر، اگر زنی باردار باشد، پوشش داخلی رحم ضخیم می شود تا برای تخمک بارور شده آماده شود. اگر تخمک بارور نشود، این پوشش به صورت خون از طریق واژن از بدن خارج می شود. این فرآیند ماهانه را قاعدگی یا قاعدگی می نامند. بنابراین پریود دوره ای یک اتفاق کاملا طبیعی است که برای خانم ها اتفاق می افتد.

در دوران پریود چه احساسی خواهید داشت؟

جریان واقعی پریود شما آنقدر که اتفاق می افتد احساس نمی شود. احتمالاً بیرون آمدن آن را هم احساس نمی کنید. وقتی پریودتان شروع می شود، ممکن است در ناحیه صمیمی خود احساس خستگی یا گرما کنید – این ممکن است به دلیل وجود لکه های خون روی لباس زیر شما باشد.

آیا پریود بو می دهد؟

در این مدت نباید بویی داشته باشد. در واقع بوی قاعدگی زمانی به وجود می آید که مایع قاعدگی با هوا تماس پیدا کند. هنگامی که مایع قاعدگی مانند یک تامپون جذب واژن می شود، آن را در معرض هوا قرار نمی دهد، بنابراین نباید بوی بدی داشته باشد. اما اگر نگران هستید، فقط حتما پدها و تامپون های خود را مرتباً عوض کنید تا از شر بوی آن خلاص شوید.

آیا قوانین خطرناک هستند؟

قاعدگی به خودی خود مضر نیست، اما برخی از دختران و زنان دچار گرفتگی عضلات یا علائم دیگری در طول دوره می شوند که می تواند ناراحت کننده باشد. این معمولاً به دلیل هورمون هایی است که بدن شما در طول قاعدگی ترشح می کند که باعث تجزیه رحم می شود.

پریود شدم و هنوز به مادرم نگفتم. واقعا برای من سخت است که در مورد چنین چیزهایی صحبت کنم. من خیلی سوال دارم، چه کار کنم؟

بسیاری از دختران همین مشکل را دارند. هنگامی که در مورد دوره خود سؤالی دارید، مادر شما یکی از بهترین منابع شما خواهد بود، بنابراین سعی کنید گفتگو را خودتان شروع کنید. بدانید که او می فهمد و نصیحتش مفید خواهد بود. در واقع، او می تواند بهترین دوست شما در این دوران از زندگی شما باشد. هنوز احساس نمی کنید که نمی توانید با مادرتان صحبت کنید؟ یک خاله، مادر یک دوست یا یک خواهر بزرگتر کسانی هستند که می توانید سؤالات خود را بپرسید.

آیا حمام یا دوش گرفتن در طول قاعدگی مشکلی ندارد؟

بله، در طول کلاس مهم است که شاداب و تمیز بمانید. این یک راه ساده برای ادامه احساس زنانه و ظریف است.

در دوران پریودم کاری نمی توانم انجام دهم؟

در این دوره، نیازی نیست کارهایی را که معمولا انجام می دهید متوقف کنید. هنوز هم می توانید به مدرسه بروید، در خانه کمک کنید، دوستان خود را ببینید، ورزش کنید و هر کاری که می خواهید انجام دهید.

آیا کسی مانند پسران یا مادرم متوجه دیدن من در پریود می شود؟

نه – مگر اینکه به آنها بگویید! اگر از شما بپرسند، به شما بستگی دارد که به اشتراک بگذارید یا نه.

در طول پریود چقدر خون از دست می دهم؟

بیشتر دختران در طول قاعدگی (اغلب در چند روز اول) حدود 1/4 فنجان خون از دست می دهند. نگران نباش طبیعیه این مشکلی نیست.

چه زمانی خوب است پریودهای من قطع شود؟

زمانی که قاعدگی و توانایی بچه دار شدن متوقف می شود، زنان به یائسگی می رسند. در اکثر زنان، این معمولا در اواخر دهه 50 زندگی آنها اتفاق می افتد. اما یائسگی می تواند زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد. برخی از زنان ممکن است در سن 35 سالگی پریود شوند و برخی دیگر ممکن است تا اواخر 50 سالگی متوقف نشوند.

در دوران قاعدگی به این موارد توجه کنید:

ساعتی

هر ماه بدن شما آماده باردار شدن است. تخمدان ها یک تخمک آزاد می کنند. هورمون ها بالا و پایین می روند.

این چرخه قاعدگی شماست. از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود و در اولین روز قاعدگی بعدی شما به پایان می رسد. اگرچه متوسط ​​چرخه 28 روزه است، اما بین 21 تا 45 روز طبیعی است. زنان مسن اغلب دوره های کوتاه تر و ثابت تری دارند.

علائم درد قاعدگی چیست؟

برخی ممکن است در سینه خود درد داشته باشند. ممکن است در این دوران درد در ناحیه شکم داشته باشید و تغییرات خلقی نیز ممکن است شما را آزار دهد. سایر علائم طبیعی قاعدگی عبارتند از:

آکنه

کمردرد در ناحیه شکم، پشت و کمر

احساس گرسنگی بیشتر

مشکلات خواب

در طول دوره:

1. گرم نگه دارید

یکی از ساده ترین راه هایی که به شما کمک می کند عادت ماهانه منظم داشته باشید، استفاده از مثانه آب گرم است. سعی کنید گرم بمانید، عضلات خود را شل کنید. این یک راه عالی برای احساس راحتی و آرامش در طول کلاس است.

2. سطح منیزیم خود را افزایش دهید

می توانید از منیزیم برای گرفتگی عضلات خود استفاده کنید. منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری است که نقش مهمی در بدن دارد.
منیزیم به عضلات درگیر در دوران قاعدگی کمک می کند تا آرام شوند. همچنین می توانید از منیزیم برای درمان میگرن و سردرد استفاده کنید. سعی کنید از مکمل منیزیم با کیفیت بالا استفاده کنید. البته به این نکته توجه کنید که در مورد مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنید.

3. از محصولات لبنی اجتناب کنید

شیر، پنیر، خامه و سایر محصولات لبنی می توانند پروستاگلاندین ها را افزایش دهند – هورمونی که باعث ایجاد گرفتگی در بدن شما می شود. سعی کنید در این مدت لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

4. چای برگ تمشک بنوشید

از آنجایی که در دوران قاعدگی واقعاً باید از مصرف کافئین پرهیز کرد، چای برگ تمشک یک نوشیدنی گرم برای این دوره است. این دمنوش سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی قرن هاست که برای ارتقای سلامت زنان استفاده می شود. این دمنوش حاوی فلاگرین است که به تقویت رحم کمک می کند، این چای باعث کاهش گرفتگی و ناراحتی در دوران قاعدگی می شود. همچنین حاوی منگنز و منیزیم است که برای افزایش باروری مناسب است.

7. دوره خود را بگذرانید

شما می توانید با ردیابی تاریخ پریود خود به سلامت خود کمک کنید. این اطلاعات می تواند باروری شما را پیش بینی کند. به عنوان یک زن، عادت ماهانه خود را دنبال کنید و از سلامتی خود غافل نشوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

زمانی که قاعدگی دیر می شود و به تاخیر می افتد، اولین فکری که به ذهن می رسد بارداری است. اگر برای بارداری آماده نیستید و در یک رابطه پرخطر بوده اید، پریودهای دیررس می تواند بسیار استرس زا و گاهی ترسناک باشد. اما تاخیر قاعدگی و دیر قاعدگی می تواند دلایل دیگری داشته باشد.

در این مقاله از سایت پامو به 11 دلیل دیررس پریود اشاره شده است.

تاخیر در پریود و تاخیر قاعدگی به دلیل بارداری

بارداری اولین و شایع ترین علت تاخیر در قاعدگی است. دقیقاً همان چیزی است که شما فکر می کردید. تو حامله هستی! برخی از علائم اولیه بارداری دقیقا مشابه علائم نزدیک بودن به پریود هستند. به همین دلیل تشخیص اینکه آیا خستگی، حالت تهوع، بیزاری از برخی غذاها، حساسیت به بو، درد در ناحیه تحتانی شکم، حساسیت سینه ها و غیره مشکل است. مربوط به قاعدگی یا نشانه بارداری است. بهترین راه برای تشخیص بارداری خانگی استفاده از تست بارداری خانگی است. این آزمایشات میزان هورمون بارداری را در ادرار شما اندازه گیری می کند و بارداری را تشخیص می دهد. اگر “پریود” منظمی دارید و حداقل 5 روز از “پریود” شما در این ماه گذشته است، می توانید از بی بی چک استفاده کنید.

تاخیر در قاعدگی و پریود به دلیل استرس

علاوه بر چاقی، افزایش فشار خون، اختلالات خواب، آکنه و جوش، فشار روانی و استرس نیز می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند. وقتی تحت فشار روحی و روانی هستید، بدن شما هورمون های آدرنالین و کورتیزول تولید می کند. در مواقع استرس و فشار روحی یا نگرانی های جسمی (مثلاً در هنگام زلزله، سیل و بلایای طبیعی)، مغز به بدن دستور می دهد تا فعالیت های غیر ضروری را کاهش دهد. در این زمان، خون رسانی به ریه ها و ماهیچه ها افزایش می یابد و فعالیت های جنسی متوقف می شود. این تغییر ممکن است منجر به تاخیر در پریود شود.

مرتبط:  چرا تنفس با بینی بهتر است کلاس چهارم

قاعدگی به دلیل بیماری به تاخیر افتاد

بیماری های جدی مانند آنفولانزا می تواند قاعدگی را به تاخیر بیندازد. مطالعه در مورد آن نیز توصیه می شود:

تاخیر در پریود به دلیل تغییر وزن

تاخیر در پریود به دلیل کاهش وزن یا افزایش وزن می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند. در صورت کاهش وزن ناگهانی و شدید، بدن شما استروژن مورد نیاز برای تخمک گذاری را آزاد نمی کند و این تغییر باعث تاخیر در پریود می شود. همچنین با افزایش ناگهانی و شدید وزن، بدن مقدار زیادی استروژن تولید می کند که می تواند ماه ها پریود شما را قطع کند. برای حل این مشکل باید وزن خود را متعادل کنید و از کاهش شدید وزن و کاهش وزن و رژیم های سخت پرهیز کنید.

تاخیر قاعدگی به دلیل ورزش شدید

ورزش برای سلامتی بدن بسیار مفید است، اما اگر به طور ناگهانی (مثلاً برای کاهش وزن) ورزش های شدید را شروع کنید، تولید هورمون استروژن در بدن شما مختل شده و چرخه تخمک گذاری و قاعدگی ایجاد می شود. قطع شود با تاخیر اگر ورزش های سنگین را به صورت حرفه ای و برای مدت طولانی شروع کرده اید، سه ماه یا بیشتر در معرض آمنوره یا از دست دادن قاعدگی هستید.

تاخیر در دوره به دلیل تغییر در برنامه زندگی

به تعویق انداختن ساعات کاری (مثلاً کار در شب به جای روز)، شروع به مسافرت و تغییر محل زندگی می تواند «سیکل قاعدگی» را تغییر داده و به تاخیر بیاندازد.

تاخیر در سیکل قاعدگی به دلیل شیردهی

اگر به تازگی زایمان کرده اید و در دوران شیردهی هستید، به دلیل وجود هورمون پرولاکتین در بدن، تخمک گذاری انجام نمی شود و در نتیجه پریود نمی شوید. قاعدگی شما باید شش تا هشت هفته پس از زایمان شروع شود. اگر بعد از 3 ماه این دوره شروع نشد به پزشک اطلاع دهید

تاخیر در پریود به دلیل استفاده اورژانسی از قرص ضدبارداری

اگر در یک رابطه پرخطر قرار داشتید و مجبور به استفاده از قرص های ضد بارداری اورژانسی بودید، ممکن است پریود شما را به تاخیر بیندازد. همچنین اگر مرتب از قرص های ضدبارداری استفاده می کنید و در این ماه به امید باردار شدن از مصرف این قرص ها صرف نظر کرده اید، باز هم احتمال تاخیر در دوره قاعدگی وجود دارد.

عقب افتادن قاعدگی به دلیل عدم تعادل هورمونی

سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث عدم تعادل هورمون های جنسی زنانه می شود. همچنین با ایجاد کیست در تخمدان باعث عدم تخمک گذاری و نامنظم شدن سیکل قاعدگی می شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر ایجاد قاعدگی نامنظم و پریود نشدن می تواند باعث ایجاد موهای زائد، ناباروری، جوش و آکنه شود.

تاخیر در قاعدگی و پریود به دلیل مشکلات تیروئید

هنگامی که غده تیروئید به درستی کار نمی کند، متابولیسم بدن مختل می شود و باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی می شود. اگر پرکاری تیروئید دارید، ممکن است قاعدگی شما بسیار کوتاه باشد یا ممکن است دو بار در ماه پریود شوید. و اگر کم کاری تیروئید دارید، به احتمال زیاد با تاخیر در چرخه قاعدگی خود مواجه خواهید شد.

تاخیر در پریود به دلیل پری منوپوز یا نزدیک شدن به یائسگی

با نزدیک شدن به یائسگی، اختلالات قاعدگی دور از ذهن نیست. میانگین سن یائسگی در زنان 51 سال است. اگر اخیراً دچار تعریق شبانه و گرگرفتگی، خشکی واژن، تاخیر در قاعدگی و نوسانات خلقی شدید شده اید، ممکن است در دوران یائسگی قرار داشته باشید.

⇓ به روز رسانی مقاله به 1 مارس 1996 ⇓

اگر مطمئن هستید که باردار نیستید، استفاده از روش ها و غذاهای زیر می تواند به شما کمک کند زودتر پریود شوید و نگرانی هایتان را از بین ببرید. اگر قاعدگی شما بیش از ۲۱ روز تاخیر دارد و باردار نیستید حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

برای زودتر پریود شدنم چی بخورم؟

تاثیر ویتامین C برای سریعتر قاعدگی

اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد، اما به نظر می رسد مصرف ویتامین C می تواند به شما در شروع پریود کمک کند. اعتقاد بر این است که ویتامین C باعث افزایش ترشح هورمون استروژن و کاهش سطح هورمون پروژسترون در بدن می شود و این تغییرات هورمونی باعث تحریک رحم و شروع خونریزی می شود. محصولات حاوی این ویتامین

آیا آسپرین در دوران قاعدگی موثر است؟

اگرچه عموم مردم بر این باورند که مصرف آسپرین می تواند باعث خونریزی قاعدگی شود، اما هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد.

زنجبیل باعث خونریزی قاعدگی می شود

زنجبیل یکی از شناخته شده ترین داروهای طبیعی برای شروع قاعدگی و تنظیم قاعدگی است. علاوه بر این، مصرف زنجبیل می تواند از حالت تهوع و استفراغ در دوران قاعدگی جلوگیری کرده و گرفتگی و درد عضلانی را کاهش دهد.

تاثیر جعفری در شروع خونریزی قاعدگی

جعفری حاوی مقدار زیادی ویتامین C است همچنین جعفری خاصیت ضد انعقادی دارد و انقباضات رحمی را تحریک می کند. مصرف جعفری می تواند باعث شروع خونریزی قاعدگی شود. فقط حواستان باشد که مصرف چای و چای جعفری و جعفری در دوران بارداری خطرناک است. قبل از مصرف جعفری برای شروع قاعدگی مطمئن شوید که باردار نیستید و بیماری کلیوی ندارید.

زردچوبه و تاثیر آن بر قاعدگی

زردچوبه اثری مانند زنجبیل دارد و قانون شکن است. توجه داشته باشید که چندین روش مختلف گیاهی را نباید به طور همزمان استفاده کرد. اگر مدت کوتاهی است که از چای زنجبیل استفاده می کنید، نباید از چای زردچوبه استفاده کنید. روش های غیر غذایی برای دوره

آرامش خود را حفظ کنید

استرس زیاد می تواند قاعدگی را به تاخیر بیندازد. وقتی استرس دارید، هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین در بدن شما تولید می‌شود که می‌تواند با هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن شما تداخل داشته باشد و قاعدگی شما را بیشتر به تاخیر بیاندازد. زمانی که پریود شما به تاخیر می افتد، اگر استرس و اضطراب دارید، این تاخیر اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کمپرس آب گرم

استفاده از کمپرس آب گرم یا حمام آب گرم می تواند به پریود شدن شما کمک کند.

رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی بعد از پریود و پریود نشدن می تواند به شروع خونریزی کمک کند. هنگامی که ارگاسم دارید، دهانه رحم گشاد می شود که می تواند کمک کند. به علاوه، رابطه جنسی، هورمون های بدن شما را تنظیم می کند و استرس و اضطراب شما را کاهش می دهد.

⇓ مقاله به روز 1 اسفند 96 ⇓

در دوران قاعدگی چی بخورم ؟

درد عضلانی، شکم درد، سوزش سر دل، حالت تهوع و گاهی استفراغ، گرگرفتگی، سرگیجه، کمردرد، بی اشتهایی، گرفتگی عضلات و غیره. مشکلات رایجی هستند که گاهی تحمل آنها دشوار است. شاید به همین دلیل است که زنان در دوران قاعدگی زود عصبانی می شوند و نوسانات خلقی زیادی دارند. برای کاهش این ناراحتی ها و دردها می توان از غذا استفاده کرد. سعی کنید همیشه از روش های طبیعی و خوراکی برای تسکین درد قاعدگی استفاده کنید. البته، رژیم غذایی و تغذیه مناسب زمانی که پریود می شوید همیشه برای کاهش درد ضروری نیست. به دلیل از دست دادن خون در این دوران، باید مراقب رژیم غذایی خود باشید.

تغذیه مناسب در دوران قاعدگی و قاعدگی

خوردن ماست در دوران قاعدگی مفید است

بر اساس تحقیقات اخیر، خوردن ماست در دوران قاعدگی می تواند علائم و درد قاعدگی را بهبود بخشد و با تنظیم دستگاه گوارش به کاهش درد معده، تهوع و استفراغ کمک کند. از سوی دیگر، ماست حاوی مقدار مناسبی کلسیم است که در این دوران برای بدن شما ضروری است.

خوردن موز در دوران قاعدگی توصیه می شود

موز حاوی مقدار بسیار خوبی پتاسیم و ویتامین B6 است که به کاهش نفخ و درد عضلانی کمک می کند. مقدار مناسب پتاسیم می تواند به تنظیم فشار خون و همچنین افزایش اکسیژن رسانی به مغز کمک کند، که می تواند خلق و خوی شما را در طول دوره قاعدگی بهبود بخشد. بهتر است بدانید که آقایان به شدت نگران عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی هستند 🙂 خوردن ماهی در دوران قاعدگی زمانی که پریود می شوید توصیه می شود از ماهی با امگا 3 استفاده کنید. امگا 3 نه تنها برای سلامت قلب شما مفید است، بلکه می تواند گرفتگی عضلات را نیز بهبود بخشد.

مرتبط:  چطور به ادمین کانال ایتا پیام بدیم

وقتی پریود هستید ، کلم بروکلی بخورید

کلم بروکلی منبع عالی فیبر، ویتامین B6، ویتامین E، آهن و منیزیم است که می تواند به کاهش گرفتگی عضلات و بهبود خلق و خوی شما در دوران قاعدگی کمک کند.

گوشت قرمز در دوران قاعدگی مفید است

در دوران قاعدگی به دلیل خونریزی شدید به آهن بیشتری نیاز دارید. اگر گیاهخوار نیستید، گوشت قرمز می تواند منبع خوبی برای تامین آهن مورد نیاز شما در این دوران باشد. اگر گیاهخوار هستید می توانید از عدس، لوبیا، کلم بروکلی و … استفاده کنید.

شکلات تلخ در دوران قاعدگی مفید است

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش سرگیجه و نوسانات خلقی در دوران قاعدگی کمک می کند. علاوه بر این، مصرف شکلات تلخ باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که به شما احساس شادی و آرامش می دهد. هر چه شکلات تلخ تر، بهتر است!

↓↓↓ مطالب به روز شد ۲۶ اسفند ۹۶ ↓↓↓

به عقیده برخی، حیض نوعی تنبیه فطری برای زنان است که می توان آن را بدترین فکر دانست. قاعدگی اتفاق شرم آور و ناپسندی نیست و حتی می تواند برای خانم ها فوایدی داشته باشد. اگرچه بسیاری از زنان با استفاده از روش‌هایی مانند قرص‌های ضدبارداری عادت ماهانه خود را متوقف می‌کنند، اما توصیه متخصصان این است که روند طبیعی قاعدگی را دستکاری نکنید. در ادامه این مقاله به برخی از فواید پریود شدن اشاره می کنیم.

فواید قاعدگی

قاعدگی به شما در مورد برخی بیماری ها هشدار می دهد

رنگ و بوی خون قاعدگی، مدت قاعدگی، منظم یا نامنظم بودن قاعدگی، قطع شدن قاعدگی و …. می تواند اطلاعات مفید و گاهی نجات دهنده سلامتی به شما بدهد. نشانه مشکل در سلامت بدن شما به عنوان مثال، زمانی که شما در معرض خطر بیماری قلبی عروقی، دیابت یا مسائل مربوط به باروری هستید، چرخه قاعدگی شما نامنظم می شود یا به طور کلی متوقف می شود. این هشدار می تواند شما را از خطر بزرگ محرومیت مردان از این نعمت نجات دهد.

قاعدگی شما را زیبا می کند

اکثر زنان و دختران در روزهای اول قاعدگی به دلیل کاهش شدید هورمون استروژن دچار افسردگی و تغییرات خلقی می شوند و پس از چند روز سطح هورمون استروژن بالا می رود. اندورفین ترشح می شود و این تغییرات هورمونی می تواند باعث ایجاد احساس شادی و سرخوشی در زنان شود. افزایش سطح هورمون استروژن استرس کلی بدن را کاهش می دهد و پوست و صورت شما را جذاب تر و شفاف تر می کند. پوست صورت شما نرمتر و زیباتر می شود و این روزها کاهش جوش و آکنه دور از انتظار نیست.

قاعدگی باعث تغییرات جنسی می شود

در دوران قاعدگی معمولا تمایل زنان به رابطه جنسی افزایش می یابد و میزان لذت جنسی در این دوران با روزهای عادی متفاوت است.

قاعدگی می تواند به سم زدایی بدن کمک کند

خونریزی قاعدگی می تواند به طور طبیعی بدن شما را از سموم و مواد زائد پاک کند. در دوران قاعدگی، بدن شما آهن زیادی دفع می کند که به نوبه خود می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد که مردان همچنان از این نعمت محروم هستند.

قاعدگی از پیری زودرس جلوگیری می کند

خونریزی قاعدگی به طور طبیعی روند پیری را کند می کند و یکی از دلایلی که زنان بیشتر از مردان عمر می کنند همین دوره است. به گفته محققان، کاهش میزان آهن در بدن به پیشگیری از سکته کمک می کند. قاعدگی جزء زندگی طبیعی زن است و همه باید آن را بپذیرند و این نعمت فطرت مایه شرمساری و خجالت نیست.

pamuh.com

پریود چیست؟ یکی از اتفاقات طبیعی که هر ماه در بدن یک زن رخ می دهد، پریود نام دارد. پریود خونریزی زنان در چند روز از ماه است که به دلیل از بین رفتن لایه داخلی رحم رخ می دهد. این خونریزی از دهانه واژن یا اندام تناسلی زنان می آید. این دوره اغلب تا 7 روز طول می کشد. افزایش طول مدت خونریزی در طول قاعدگی یا کاهش و عدم وجود قاعدگی باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. زیرا مواردی مانند ناهماهنگی هورمونی، مشکلات تیروئید، بارداری (برخی زنان باردار لکه بینی را تجربه می کنند)، فیبروم، سرطان رحم و کیست تخمدان می توانند در افزایش دوره ها، لکه بینی و تغییر دوره پریود موثر باشند!

دستگاه تناسلی یکی از حساس ترین قسمت های بدن است و در دوران قاعدگی و پریود این ناحیه نیاز به مراقبت ویژه دارد. بنابراین برای جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی، بهداشت قاعدگی را حتما رعایت کنید.

در ادامه، با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا در مورد پشتیبانی حساس قاعدگی اطلاعاتی را به روز کنید و هر آنچه را که باید در مورد قاعدگی بدانید با شما به اشتراک بگذارید.

پریودی و بهداشت قاعدگیپریودی چیست؟ همه چیز درباره بهداشت قاعدگی

پریود چیست و چرا اتفاق می افتد؟

پریود در زنان زمانی است که خونریزی به دلیل از بین رفتن لایه داخلی رحم یا آندومتر رخ می دهد. این خون و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم و واژن دفع می شود. دلیل قاعدگی آماده کردن بدن برای بارداری است. در واقع در این چرخه ماهانه ابتدا یک یا چند تخمک از تخمدان خارج شده و به سمت رحم می رود.

انواع نوار بهداشتی با تخفیف عالی

دوره قاعدگی بین 2 تا 7 روز طول می کشد و این دوره در خانم ها متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند ژنتیک بستگی دارد. این دوره بین 2 تا 7 روز طول می کشد. قاعدگی از سن بلوغ شروع می شود و باید تا دوران پس از قاعدگی ادامه یابد و این نشان دهنده آمادگی زن برای باروری و تولید مثل است. میزان خونریزی و دوره قاعدگی در همه افراد یکسان نیست.

حتما بخوانید: راه حل های ساده برای کاهش درد پریود!

جالب است بدانید در برخی از خانم ها سیکل های قاعدگی در سال های اول بلوغ دچار نوسان می شود که کاملا طبیعی است. پس از گذشت چندین سال و رد شدن دوران بلوغ، سیکل قاعدگی به تدریج و به طور طبیعی به ثبات نسبی می رسد و زمان آن منظم می شود.

البته توجه داشته باشید که در هر سیکل قاعدگی مدت و شدت خونریزی باید یکسان باشد. گاهی اوقات شدت یا مدت پریود شما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی تغییر کند. مهمترین عواملی که باعث تغییر در شدت و مدت پریود می شود استرس، مصرف قرص های ضد بارداری اورژانسی، ورزش زیاد و رژیم غذایی است. پس از رابطه جنسی محافظت نشده، توجه داشته باشید که آنها می توانند به طور موقت سطح هورمون را تغییر دهند.

به خاطر داشته باشید که اگر تخمک گذاری شما مختل شود، می تواند چرخه قاعدگی را از حالت طبیعی خود خارج کند. در واقع، اگر تخمک گذاری در رحم شما اتفاق نیفتد، ممکن است خونریزی یا خونریزی دیرتر از حد معمول نداشته باشید. در دوران نوجوانی و به طور کلی قبل از یائسگی، تخمک گذاری نامنظم بسیار شایع است و جای نگرانی ندارد.

البته در دوران پیش از یائسگی، نارسایی تخمک گذاری شایع ترین علت نوسانات قاعدگی مانند پریود نشدن یا خونریزی شدید است. بیماری ها نیز تاثیر زیادی بر قاعدگی نامنظم دارند. به عنوان مثال، بیماری هایی مانند فیبروم رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک، پولیپ رحم و خونریزی شدید غیرقاعدگی نیز می توانند بر شدت و مدت قاعدگی تأثیر بگذارند.

در این بین پریود مردانه چیست؟ همچنین سوال رایجی است که با دوره قاعدگی خانم ها بسیار متفاوت است و با تغییرات هورمونی و اختلالات خلقی و رفتاری مرتبط است.

چرخه پریودیچرخه دوران قاعدگی و پریودی

چرخه قاعدگی (قاعدگی) چگونه است؟

آزاد شدن یک یا چند تخمک از یکی از تخمدان ها در نیمه اول سیکل قاعدگی، تولید هورمون استروژن توسط تخمدان و انتقال سیگنال رشد به لایه داخلی رحم و زنده نگه داشتن بافت رحم برای کمک به کاشت تخمک در صورت لقاح

اگر تخمک بارور نشود و جفت تشکیل نشود، مقدار هورمون ها کاهش می یابد و دیواره لایه داخلی رحم می افتد. سپس با ترشح پروستاگلاندین و انقباض رحم، قاعدگی و قاعدگی شروع می شود.

درد و علاثم قاعدگیعلائم دوران عادت ماهیانه

همه چیز درباره علائم قاعدگی!

یکی از مشکلات و سختی های دوران قاعدگی، درد در ناحیه شکم، کمر، پاها یا کل بدن است. معمولا زنان بین 5 تا 14 روز قبل از قاعدگی علائمی را تجربه می کنند که نشان دهنده نزدیک شدن قاعدگی است.

مرتبط:  چطور در برنامه pinterest فیلم دانلود کنیم

علائم قبل از قاعدگی “سندرم پیش از قاعدگی” یا “PMS” نامیده می شود و نزدیک به 90٪ از زنان آن را تا حدی تجربه کرده اند.

شایع ترین علائم قاعدگی عبارتند از:

سردرد و حالت تهوع

خستگی، بی حالی و بی حالی بدن

درد در ناحیه شکم، پایین شکم، کمر، سینه و پاها

نفخ و مشکلات روده

اختلالات خواب و نوسانات خلقی

بی اشتهایی یا افزایش اشتها

شروع سن پریودیسن شروع دوران قاعدگی

قاعدگی از چه سنی شروع می شود؟

سن شروع قاعدگی متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، قاعدگی حدود دو سال پس از شروع بلوغ و بزرگ شدن سینه در دختران رخ می دهد. معمولاً در سنین 12 تا 13 سالگی، دوره قاعدگی در دختران شروع می شود.

اگرچه ممکن است پریود اول کمی زودتر یا دیرتر باشد و طبیعی تلقی شود. می توان گفت تقریبا دو سال پس از شروع رشد و بزرگ شدن سینه در دختران قاعدگی اتفاق می افتد.

بهداشت قاعدگی چیست؟

دوره قاعدگی یکی از حساس ترین دوره های زنان است که در طی آن بدن و ناحیه تناسلی در معرض عفونت ها و بیماری های مختلف قرار می گیرد. برای حفظ سلامتی و بهداشت خود، باید نکاتی را در دوران قاعدگی رعایت کنید.

6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید.

از یک رژیم غذایی سالم و کامل سرشار از پروتئین، آهن، سبزیجات و ویتامین ها استفاده کنید.

اگر از نوار بهداشتی استفاده می کنید، برای جلوگیری از عفونت یا بیماری و جلوگیری از بوی نامطبوع، آن را هر 4 ساعت یکبار تعویض کنید. همچنین قبل و بعد از تعویض نوار بهداشتی دست های خود را به خوبی بشویید.

از نوار بهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی با کیفیت، قابل اعتماد و مناسب استفاده کنید.

از دستمال یا نوار بهداشتی معطر خودداری کنید. زیرا باعث ایجاد حساسیت در ناحیه تناسلی می شوند.در دوران قاعدگی از لباس زیر نخی و نخی استفاده کنید که هوا را به راحتی عبور می دهد و هر روز شورت را عوض کنید.

پس از پایان دوره قاعدگی، از ژل شستشو و شوینده های مخصوص ناحیه تناسلی برای شستشوی قسمت های خارجی واژن استفاده کنید تا آلودگی های ناشی از خونریزی را پاک کرده و از بروز عفونت یا عفونت قارچی در این ناحیه جلوگیری کنید.

برای شستن و خشک کردن ناحیه واژن، حوله را به جلو و عقب بکشید. اگر برعکس عمل کنید، عفونت ها را از مقعد به واژن منتقل می کند.

هنگام شستن واژن، از آب گرم و گرم استفاده کنید تا از گرفتگی عضلات در این ناحیه و درد و گرفتگی در ناحیه تحتانی شکم جلوگیری کنید.

از آنجایی که دهانه رحم در این دوره باز است، رعایت بهداشت فردی در این دوره ضروری است و عدم رعایت بهداشت می تواند باعث عفونت و عوارضی مانند ناباروری شود.

اگر در طول قاعدگی دچار ترشح یا بوی تند غیرمعمولی شدید، حتما با متخصص زنان مشورت کنید. زیرا می توانید به بیماری های عفونی قارچی و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا شوید.

در دوران قاعدگی از انجام فعالیت های بدنی و ورزش های شدید خودداری کنید. بهتر است برای جلوگیری از گرفتگی و آرامش عضلات، حرکات کششی ملایم انجام دهید.

بهتر است در دوران قاعدگی رابطه جنسی نداشته باشید.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، کاهش درد و آرامش بدن و همچنین برای جلوگیری از بیماری یا عفونت، دوش آب گرم بگیرید.

انواع لوازم بهداشتی قاعدگیلوازم بهداشتی قاعدگی

لوازم بهداشتی لازم برای رعایت بهداشت در دوران قاعدگی!

برای حفظ سلامت و بهداشت در دوران قاعدگی باید از محصولات بهداشتی مخصوص استفاده کرد. اولین و مهمترین نکته در انتخاب محصولات بهداشتی قاعدگی، برندی معتبر و شناخته شده، کیفیت بالای مواد اولیه و مناسب با شرایط بدنی شماست. در ادامه به معرفی انواع محصولات ضروری سلامت قاعدگی می پردازیم.

نوار بهداشتی یا پد بهداشتی

نوار بهداشتی یک پد چند لایه برای جذب خون قاعدگی و جلوگیری از ریختن خون واژن به داخل لباس زیر است که کمی شبیه پوشک بچه است و کوچکتر از آن است. نوار بهداشتی انواع مختلفی دارد و در اندازه های مختلف تولید می شود تا بتوانید نوار بهداشتی مناسب خود را تهیه کنید.

انواع نوار بهداشتی عبارتند از:

پدهای پنبه ای و مصنوعی برای پوست های حساس

نوار بهداشتی و تامپون معطر

پدهای روزانه برای ترشحات روزانه

نوار بهداشتی و تامپون بالدار

نوار بهداشتی ساده و تامپون ساده

نوار بهداشتی در شب

نوار بهداشتی روزانه

پدهای روزانه برای ترشحات روزانه

نوار بهداشتیپد بهداشتی یا نوار بهداشتی

تامپون

تامپون یک لوله پنبه ای کوچک است که در دوران قاعدگی برای جذب خون در داخل واژن استفاده می شود. تامپون قاعدگی را می توان برای چند ساعت استفاده کرد و استفاده از آن محدودیت سنی ندارد. اگر در استفاده از آن احساس راحتی می کنید، می توانید برای حفظ بهداشت و سلامت در دوران قاعدگی از آن استفاده کنید. تامپون ها گزینه خوبی برای خانم ها هستند.

انواع تامپونبهداشت قاعدگی و تامپون بهداشتی

کاپ قاعدگی

حتما بخوانید: هر آنچه باید در مورد فنجان قاعدگی بدانید!

فنجان قاعدگی یا فنجان قاعدگی وسیله ای قیفی شکل و انعطاف پذیر است که مانند تامپون در داخل واژن قرار می گیرد. اما با تامپون تفاوت اساسی دارد و به جای جذب خون قاعدگی، آن را در داخل جمع می کند. خون داخل فنجان قاعدگی باید هر 8 ساعت یکبار تخلیه شود.

کاپ قاعدگی و استفاده از آنکاپ قاعدگی و رعایت بهداشت قاعدگی

بایدها و نبایدهای قاعدگی!

از مصرف زیاد نمک و شکر خودداری کنید.

غذاهای نیمه آماده و فست فود نخورید

فعالیت شدید و ورزش می تواند هورمون ها را مختل کند و مکانیسم تخمک گذاری را مختل کند.

فعالیت بدنی داشته باشید. زیرا نشستن یا خواب زیاد باعث نفخ شکم می شود

مصرف زیاد قهوه در دوران قاعدگی منجر به نفخ و مشکلات گوارشی می شود

در این مدت از نوشیدن الکل خودداری کنید.

فیلم های احساسی، ترسناک یا غمگین را تماشا نکنید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

آب سرد نخورید

مراقب پوست خود باشید. زیرا ممکن است پوست شما در این مدت خشک و کم آب شود.

افزایش هورمون کورتیزول به دلیل کمبود خواب می تواند تعادل هورمونی شما را بر هم بزند. پس استراحت کافی داشته باشید

اگر درد پریود شما غیرقابل تحمل است، اگر خونریزی شما بیش از 7 روز طول کشید و یا اگر خونریزی زیادی دارید، حتما از مسکن استفاده کنید. بهتر است نوار بهداشتی یا تامپون را هر 1-2 ساعت تعویض کنید

یائسگیدوران یائسگی برای بانوان و علائم آن

یائسگی و پایان سیکل قاعدگی در زنان

یائسگی به معنای قطع دائمی قاعدگی است. پس از پایان چرخه قاعدگی، زنان توانایی باردار شدن را از دست می دهند و معمولاً تغییرات هورمونی شدید با علائم خفیف یا شدید را تجربه می کنند. سن شروع یائسگی در زنان از 40 سالگی شروع می شود. یائسگی قبل از 40 سالگی را یائسگی زودرس می گویند.

علت یائسگی در زنان نارسایی اولیه تخمدان ها است که در نتیجه هورمون استروژن ترشح شده از تخمدان ها کاهش یافته و سطح FSH افزایش می یابد که این تغییرات هورمونی باعث بروز علائم و عوارض در دوران یائسگی می شود. .

علائم یائسگی در زنان عبارتند از:

پریودهای نامنظم

باحال باش

بی خوابی و اختلالات خواب

مشکلات ادراری

افزایش وزن

کاهش میل جنسی

خشکی چشم

خشکی و آتروفی واژن

مسائل عجیب و غریب و روانی

خواندن را فراموش نکنید: نقش کلیدی ژل بهداشتی زنانه در بهداشت قاعدگی!

آخرین کلمه

بهداشت قاعدگی یکی از مهم ترین مسائلی است که همه خانم ها برای حفظ سلامت خود باید بدانند و رعایت کنند. استفاده از محصولات بهداشتی مرغوب از برندهای معتبر نیز نقش بسیار موثری در حفظ سلامت قاعدگی دارد.

در این مقاله سعی شده است به این سوال که پریود چیست و نکات بهداشتی پریود پاسخ کاملی داده شود. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله با اهمیت رعایت بهداشت در حفظ سلامت در دوران حساس قاعدگی به خوبی آشنا شده باشید.

از چه محصولات بهداشتی برای حفظ سلامتی خود در دوران قاعدگی، پد، تامپون یا فنجان قاعدگی استفاده می کنید؟

لطفا نظرات و سوالات خود را در مورد قاعدگی و بهداشت قاعدگی با ما در میان بگذارید.

منبع: my.clevelandclinic.org

4.5/5 – (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا