چرا باید به دیگران کمک کرد

چرا باید به دیگران کمک کنیم؟ با ماگرتا به خواندن فارسی دوم ابتدایی ادامه می دهیم.

چرا باید به دیگران کمک کنیم؟

من به دیگران کمک می کنم که خوشحال باشند همانطور که من خوشحالم و خدا از من راضی است. وقتی دیگران را خوشحال می بینم خوشحال می شوم.

من به دیگران کمک می کنم زیرا با کمک به دیگران احساس نزدیکی به خدا می کنیم و مطمئناً موقعیت خوب ما جبران می شود.

مطالب پیشنهادی: انشا درباره نحوه کمک به دیگران با مقدمه و نتیجه گیری

چرا و چگونه به دیگران کمک کنیم؟

ترمینال (2004)

یه سوال مدتیه ذهنمو درگیر کرده چرا باید به دیگران کمک کنیم؟ یا چرا کسی باید به من کمک کند؟ معنی و ارزش کمک کردن چیست؟ سعی می کنم این سوال را در چند پاراگراف تحلیل کنم.

1. در یک تعریف ساده، تئوری انتخاب در مورد انتخاب ها و چگونگی و چرایی آنهاست. تئوری انتخاب توضیح می دهد که ما به عنوان انسان چگونه رفتار می کنیم تا به آنچه می خواهیم برسیم. طبق این نظریه، هر کاری که انجام می دهیم یک رفتار است و همه رفتارها عمدی و با انگیزه ماست. به عبارت دیگر، تنها کاری که ما انسان ها انجام می دهیم این است که یکی از این نیازها را برآورده کنیم: 1. نیاز به بقا 2. نیاز به عشق و احساس تعلق و معنویت 3. نیاز به قدرت (موفقیت، ارزش شخصی، شهرت) 4. نیاز به آزادی. و خودمختاری 5. شما باید از آن لذت ببرید. کمک می تواند در نیازهای دوم و سوم گنجانده شود. بنابراین، کمک به نوعی باعث ایجاد حس تعلق به یک گروه (نامشخص) می شود و همچنین اطمینان می دهد که نیاز به دریافت یک ماساژ مناسب دارید.

2. افراد خوب و بد را می توان با یک عامل اساسی از هم جدا کرد. داشتن احساس همدلی یا همدردی. کمک کردن باعث افزایش همدلی شما می شود و وقتی سرتان را در شب روی بالش می گذارید احساس بهتری در شما ایجاد می کند.

3. از حقایق علمی که بگذریم، فکر می کنم بیشتر مردم سزاوار کمک هستند. احتمالاً در زندگی خود با روان‌پریشی‌هایی برخورد کرده‌اید که باعث شدند تصمیم بگیرید به هیچ‌کس کمک نکنید، اما باور کنید یا نه، تعداد آنها در این سیاره بسیار کم است و بیش از نفرت سزاوار ترحم هستند. بقیه افراد افرادی هستند که تنها با کمک اندکی می توانند به زندگی بهتری دست یابند و در روزهای سختی که (قطعا) ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، ناجی شما خواهند بود.

4. انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به ارتباط دارد. وقتی یکی از اعضای جامعه ای که احساس می کنید به آن تعلق دارید (خانواده، گروه دوستان، شهر یا کشور) در بحران یا مشکل است و به کمک نیاز دارد، اگر قادر به کمک فعالانه به او نیستید، دو گزینه دارید:

– بولشت بهش بده.
– تشویقش کن.

گزینه تسلیم بولشت شامل تمام کلماتی است که مردم عادی در مواجهه با موقعیت های مشابه بیان می کنند، اما این کلمات آنها را مسئول نمی کند و کاری برای آینده انجام نمی دهد. این گزینه راحت ترین و ساده ترین گزینه است و شامل عبارات متعددی مانند “تو می توانی” و “اعتماد” و غیره است.

درست مانند گزینه اول، تشویق فقط یک کلمه است، اما به شما فرصت کوچکی برای انجام کاری می دهد و آن فرصت کوچک در بیشتر مواقع احساس ناشی از این بحران/مشکل را برطرف می کند. به سادگی با اعتماد به این امکان، فرد برای حل مشکل خود با جدیت و قاطعیت بیشتری تلاش می کند و احتمال اینکه هرگز به شما نیاز نداشته باشد بسیار زیاد است. اما عابد با ایجاد حس اعتماد نسبت به شما احساس مدیون خواهد کرد و طبیعتا در شرایط مشابه به شما کمک خواهد کرد.

مرتبط:  چرا به حسین کنعانی میگن اتوبوس

آراز غلامی
یکشنبه 12 دی 1390

محققان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده دریافته اند که کمک به دیگران بخش هایی از مغز انسان را فعال می کند.

یافته‌های این دانشمندان نشان می‌دهد که کمک به دیگران ناحیه‌ای از مغز را فعال می‌کند که قبلاً با رفتارهای دوستی و مراقبت والدین مرتبط بود.

در عین حال، وقتی به دیگران کمک می کنیم، فعالیت آمیگدال کاهش می یابد. آمیگدال ناحیه ای از مغز است که واکنش های ناشی از ترس و استرس را تحریک می کند.

در این مطالعه، دانشمندان از 45 داوطلب خواستند تا فعالیتی را انجام دهند که برای دیگران «مفید یا مفید» باشد. این افراد می توانند برای عزیزانشان، برای امور خیریه یا برای خود جایزه بگیرند. نتیجه نشان داد که وقتی فعالیتشان به آنها اجازه می دهد که برای دیگران جایزه بگیرند، احساس بهتری دارند.

بعداً از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک معاینه عاطفی در یک اسکنر MRI انجام دهند. در این بررسی مشخص شد که نواحی خاصی در مغز این افراد که مشغول انجام یک فعالیت بودند (صرف نظر از اینکه به چه کسی کمک می کردند) فعال شده است.

فقط شرکت کنندگانی که به یکی از عزیزانشان کمک کرده بودند، فعالیت کمتری در ناحیه آمیگدال مغز داشتند.

مطالعه دوم روی 382 نفر که تست احساسات را انجام دادند، آزمایش اول را تایید کرد. این بدان معنی است که کسی که به دیگران کمک می کند ترس و استرس کمتری دارد.

از آرشیو دویچه وله

لاریسا وارنک/ ح. آقای.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا