چرا به علی ابوتراب می گویند

ابوطارب به معنای پدر زمین، آب‌آور زمین یا پدر و فرمانروای زمین است و این لقب یکی از محبوب‌ترین القاب امام علی (علیه السلام) و از زیباترین القاب است. . از امامش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قم، اولین فردی که ملقب به (ابوتراب) شد، علی بن ابی طالب رضی الله عنه است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم این کنیه را به او داد وقتی دید که بر زمین افتاده و خاکی بر پهلویش نشسته است، از روی مهربانی و مهربانی فرمود: برخیز ابوتراب. .

و این محبوب ترین لقب او به شمار می رفت و از آن پس به برکت روح محمد برای او عزت شد زیرا زمین تا روز قیامت اخبار گذشته و آینده را به او ابلاغ می کرد. داوری. .

از رسول خدا (ص) منقول است که فرمود: چون روز قیامت فرا رسد و کافر ثواب و قرب و کرامتی را که خداوند متعال برای شیعیان علی (علیه السلام) آماده کرده است ببیند، می فرماید: دوست دارم ترابی باشم، یعنی دوست دارم شیعه علی (ابوطارب) باشم.

علامه مجلسی رحمه الله در این جمله می فرماید: می توان در اینجا آیه را برای بیان دلیل دیگری برای نام گذاری این پیامبر به ابوطارب ذکر کرد، زیرا شیعیان او را به دلیل تحقیر زیاد و تسلیم در برابر اوامر، طرب می نامیدند. از پیامبرش، چنانکه در آیه کریمه آمده و چون صاحب و رئیس و پیشوای آنان است، ابوطارب نامیده شد.

از زمانی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این لقب مبارک را به امیرالمومنین علیه السلام داد، روایت های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها نشان می دهد که این لقب در سال اول یا دوم هجری در غزوه العشیره به او داده شده است. در برخی دیگر گفته شده است که در روز التخی به او داده شد، یعنی روزی که پیامبر اسلام بین همه مسلمانان ازدواج برادری کرد و علی را از بین مردم برگزید.

البته این احادیث منافاتی ندارند چرا که ممکن است پیامبر اسلام در بسیاری از موارد چندین بار آن را تکرار کرده باشد.

مراجع:

الغدیر – علامه امینی – جلد 6 – صفحات 337-338،

اسباب الشرایع – الشیخ الصدوق – جلد 1 – صفحه 156

بحارالانوار – علامه مجلسی – جلد 35 – صفحه 51 .

انتهای پیام

آپلود فایل

دریافت فایل PDF

برچسب ها

آپلود فایل

دریافت فایل PDF

برچسب ها

فایل تصویری در سایت شما

<video src=”controls></video>

فایل صوتی در سایت شما

<audio src=”” controls></audio>

کپی شد

لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید

به گزارش گروه مطبوعات خبرگزاری تسنیم ، امیرالمومنین لقب ابوتراب را بسیار می دانست. این طعنه را پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب کرد. از ابن عباس پرسیدند چرا علی را ابوتراب صدا کردند؟ گفت: لانه صاحب / چون صاحب آن است. یعنی وقتی پدر طراب شدی جد آدم شدی. آدم از خاک آفریده شده است. وقتی پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین فرمود: ابوطارب یعنی پدر زمین و آدم پسر تو می شود. پس هر جا طرب باشد صاحبش علی است. در اوج نماز که سجده است بالاترین نقطه بدن یعنی سر و پیشانی را در پایین ترین جای پاها قرار می دهید، چرا؟ زیرا بر طرب سجده می کنی و صاحب طرب علی (ع) است.

سید مجتبی حسینی اندیشمند و پژوهشگر دینی در دومین جلسه تحلیل و بررسی دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه به بیان برخی از فضایل ائمه اطهار به ویژه امیرالمومنین علیه السلام پرداخت. .

برخی از نکاتی که از دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه آشکار می شود این است که باید ثروت مسلمانان حفظ شود. اول باید مرزبانان تقویت شوند. اینها باید داده شود. اما نه جنبه های دنیوی. باید به اندازه کافی وجود داشته باشد. سلاح های آنها باید کافی باشد. جمعیت آنها باید زیاد باشد و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. البته امام همه این حاجات را از خدا خواست، یعنی با اینکه اینها لازم است چشم ما جای دیگری است. وقتی فرمود: «وَ تَیزَکُمُ السَّلَحِهِمْ» نگفت که باید سلاحشان تیز شود. به خدا گفت اسلحه آنها را تیز کن، یعنی اسلحه ای که تو تیز نکند، آن کاری که ما می خواهیم انجام نمی دهد. بالاخره یک جامعه مسلمان به سلاح نیاز دارد. همه شما این آیه را شنیده اید: «وَقَدْ أَنْهُمْ أَنْ یَعْدُهُمْ بِقَوْتَ وَ الْعَیْدِهِمْ یَتَّقُوا اللَّهِ وَ وَعْدِکَ». » این آیه باید می گفت: و دشمنان من علیه من / دارای سلاح قوی در برابر این دشمنان. اما او در میان آنها گفت. شاگردان دشمن خدا. چون نمی خواهیم دستشان به خون آلوده شود. اگر قدرت خوبی داشته باشی و مواظب جنگ نباشی، دستشان به خون آلوده نمی شود.

مرتبط:  چطور تو اینستا تماس تصویری بگیریم

سیدالشهدا هم دلش برای دشمن می سوزد

سیدالشهدا سلام الله علیها چرا در روز عاشورا اینقدر با مردم صحبت کردند؟ آیا از مرگ می ترسی؟ آیا سیدالشهدا از مرگ می ترسد؟ گفت: آرزوی مرگ من مانند آرزوی یعقوب یوسفی است. این دنیا تنگ است، این دنیا درد دارد. تنها چیزی که برای ما باقی می ماند یک وظیفه است. مرگ برای من زینت است مثل گردنبند زینت عروس پس چرا روز عاشورا با آنها حرف می زند؟ توجه داشته باشید که امام زمان (عج) فقط امام زمان نیست، امام زمان همه حتی رژه رفتگان است و نمی خواهد دستشان به خون آلوده شود. . به یکی از این بی خیال ها گفت اگر می خواهی کمک کنی، کمک نکن، جلوتر برو تا صدای ما را نشنوی و بارت سنگین نشود. کجا دیده ایم کسی که در شرایط حساس پشت به ما کرده و به نفع خودش فکر کند و حرف بزند؟ پس آیه شریفه می فرماید: ما آنها را دوست نداریم. خدا دوست ندارد با شما بجنگد، پس بگذارید بترسد و به این جنگ نیاید.

علم علی در افقی دیگر است

در یک داستان پرسیده می شود که چرا به امیرالمومنین امیرالمومنین می گوییم؟ فرمود علم در دل مؤمنان می میرد. یمیرالعلم / یعنی دانشی که متعلق به جای دیگر است. این علوم در این شهرها یافت نمی شود. این غذا مال این مکان و این افق نیست. علمی که امیرالمومنین می خواهد به شما منتقل کند اینجا جایی ندارد، خاطره ای از جای دیگر می آورد. در آنجا فرمود: ای علی، یک جمله نور دیده ای و بسیار از آنچه دیده ای. دانشی که در علی بروی مایر دارید، دانشی است که در این مناطق یافت نمی شود.

چرا پیامبر به علی (ع) لقب ابوتراب را داد؟

امیرالمومنین لقب ابوتراب را خیلی دوست داشت. این طعنه را پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب کرد. از ابن عباس پرسیدند چرا علی را ابوتراب صدا کردند؟ گفت: لانه صاحب / چون صاحب آن است. یعنی وقتی پدر طراب شدی جد آدم شدی. آدم از خاک آفریده شده است. وقتی پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین فرمود: ابوطارب یعنی پدر زمین و آدم پسر تو می شود. پس هر جا طرب باشد صاحبش علی است. در اوج نماز که سجده است بالاترین نقطه بدن یعنی سر و پیشانی را در پایین ترین جای پاها قرار می دهید، چرا؟ زیرا بر طرب سجده می کنی و صاحب طرب علی (ع) است.

قرآن می‌فرماید: «ای لشکر ترابه». وقتی می‌پرسیدند پدرت کیست، زمین به موجودات خاص افتخار می‌کند، ما الان این چیزها را نمی‌فهمیم. دقت کردی؟ در اوج نماز نزدیکترین نقطه انسان به خدا سجده بر زمین است یعنی پیشانی خود را به زمین می سایید. و تعظیم به خاک از ویژگی های شیعه است.

یک مرد واقعی رابطه متفاوتی با زمین دارد

توجه داشته باشید که کف مهم است. طبقه شما مهم است. رابطه شما با خاک مهم است. اینها چیزهایی است که ما به آنها توجه نمی کنیم. فرق ما با گاو در این است که فقط انسان به زمین تعظیم می کند، اما گاو فقط می آید و زمین را لگد می زند، اما انسان واقعی با زمین رابطه دیگری دارد، به سمت زمین است. این به این دلیل است که زمین همه افراد روشن است. وقتی اول روز با این زمین آشتی می کنی، آخر شب که آشتی می کنی، این زمین به تو احترام می گذارد. رابطه او با شما چیز دیگری می شود.

امیرالمؤمنین (ع) بوتراب است و فاطمه زهرا (س) آب است

جهان بدون نماد و نشانه نیست. اگر اميرالمؤمنين مالك آب و خاك است، فاطمه زهرا سلام الله عليها مالك آب است. و می بینی که اگر کسی بخواهد زندگی کند، آب و خاک است. البته اگر آب به خاک نرسد، چیزی از آن خاک رشد و نمو نمی کند. اگر می خواهی موجود زنده ای از این خاک بیرون بیاید، نسلی می آید که گل آفرینش باشد، پس این آب و این خاک باید به هم برسند.

مرتبط:  چرا زود به زود پریود میشم نی نی سایت

مهریه حضرت زهرا (س) چه آبی است؟

وقتی می خواهی نماز بخوانی، برو وضو بگیر. اگر آب نداشته باشی به زمین می روی و آن را شخم می زنی. خاک نیز پاک کننده است، اما زمانی که به آب دسترسی ندارید. هر کدام معنایی دارند، جز آب در فقه که حکمی دارد، اما این آب و این خاک نیز در دنیا ابعاد قابل توجهی دارد. در بین مردم می گویند آب مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها است یعنی آب از آن حضرت زهرا است و صفا و لطافت در می آید.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا