چرا یهو نفسم میگیره

فهرست

تنگی نفس

تنگی نفس وضعیتی است که تنفس طبیعی را دشوار می کند. این مشکل می تواند خفیف و حاد یا شدید و مزمن باشد. تشخیص و درمان تنگی نفس گاهی اوقات دشوار است زیرا دلایل مختلفی می تواند باعث آن شود. ورزش های بسیار شدید، گرمای شدید، چاقی و رفتن به ارتفاعات می تواند این مشکل را در یک فرد سالم ایجاد کند. علاوه بر این، تنگی نفس احتمالاً نشانه یک مشکل پزشکی است. اگر تنگی نفس بدون دلیل دارید، به خصوص اگر ناگهانی و شدید باشد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. نگران نباشید، تنگی نفس امروزه یکی از مشکلات رایج دنیای مکانیکی و آلوده امروزی است و طبق آمار، معمولا از هر 4 نفر یک نفر با این مشکل به مراکز درمانی مراجعه می کند. مهم است که به موقع تشخیص داده شود و درمان شود زیرا اگر علامت بیماری زمینه ای دیگری باشد، درمان آن بیماری در اولویت است.

علائم تنگی نفس چیست؟

هنگامی که نفس شما تنگ می شود، ممکن است احساس کنید نمی توانید هوای کافی را وارد ریه های خود کنید یا نمی توانید این کار را با سرعت کافی انجام دهید. احساس می کنید که سطح اکسیژن هوا پایین است و تنفس و بازدم دشوار است. علائمی که معمولاً با تنگی نفس ظاهر می شوند عبارتند از:

شما احساس نیاز به تنفس سریعتر یا طولانی تر (تنفس سریع و کم عمق)، به خصوص پس از فعالیت بدنی دارید

احساس سنگینی و درد در قفسه سینه

تنگی نفس به محض خواب

همیشه احساس خستگی می کنید

تپش قلب

خس خس سینه

سرفه های مداوم

معمولاً اگر تنگی نفس به طور ناگهانی ظاهر شود یا علائم شدیدی داشته باشد، نشانه یک بیماری جدی است.

علل تنگی نفس و چه کسانی بیشتر به این مشکل مبتلا می شوند؟

باید بدانید که داشتن یک دوره تنگی نفس لزوماً ارتباط مستقیمی با سلامتی شما ندارد زیرا می توانید پس از ورزش شدید، هنگام صعود به ارتفاع یا در مواجهه با تغییرات شدید دما، تنگی نفس را تجربه کنید. گاهی اوقات این مشکل فقط یک عارضه جانبی چاقی است و ورزش می تواند علائم را بهبود بخشد. با این حال، تنگی نفس معمولا با یک مشکل سلامتی مرتبط است. بیشتر موارد تنگی نفس به دلیل مشکلات قلبی یا ریوی است. قلب و ریه های شما در انتقال اکسیژن به بافت ها و حذف دی اکسید کربن از بافت ها نقش دارند و مشکلات هر یک از این فرآیندها بر تنفس شما تأثیر می گذارد. شایع ترین علل تنگی نفس عبارتند از: آسم، نارسایی قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، بیماری بینابینی ریه، ذات الریه و مشکلات روانی که معمولاً با اضطراب همراه است. گاهی اوقات تنگی نفس ناشی از اعصاب است و فرد پس از عصبی شدن دچار آن می شود که خوشبختانه می توان آن را کنترل کرد.

اگر این مشکل به طور ناگهانی ظاهر شود، تنگی نفس حاد نامیده می شود که می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

آسم

استرس و اضطراب

ذات الریه

خفگی یا استنشاق چیزی که راه هوایی شما را مسدود می کند

عکس العمل های آلرژیتیک

کم خونی

آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض سطوح خطرناک مونوکسید کربن

نارسایی قلبی

فشار خون پایین

آمبولی ریه (لخته شدن خون در شریان ریوی)

فروپاشی ریه

فتق هیاتال

اگر فردی بیش از یک ماه از تنگی نفس رنج می برد، به این حالت تنگی نفس مزمن می گویند که می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

آسم

بیماری مزمن انسدادی ریه

مشکلات قلبی

چاقی

رفلاکس معده (در مورد ارتباط تنگی نفس و معده می توان گفت که بازگشت اسید معده به مری معمولاً باعث کاهش ظرفیت تنفسی می شود)

فیبروز ریوی بینابینی (بیماری که باعث ایجاد اسکار در بافت ریه می شود)

برخی دیگر از مشکلات ریوی نیز می توانند باعث تنگی نفس شوند، مانند:

خروس

آسیب ریه در اثر ضربه

آپنه انسدادی خواب

سرطان ریه

بیماری سل

التهاب بافت های اطراف ریه ها و پلورا

ادم ریوی (زمانی که مایعات بیش از حد در ریه ها جمع می شود)

فشار خون ریوی (زمانی که فشار خون در شریان های ریه افزایش می یابد)

سارکوئیدوز (زمانی که توده های سلول های التهابی در ریه ها ایجاد می شوند)

تنگی نفس نیز ممکن است به دلیل مشکلات قلبی زیر رخ دهد که با علائم تنگی نفس و تپش قلب همراه است:

کاردیومیوپاتی (گستره وسیعی از بیماری های عضله قلب)

مشکلات ریتم قلب

نارسایی قلبی

پریکاردیت (زمانی که بافت های اطراف قلب ملتهب می شوند)

آلاینده‌های محیطی مانند مواد شیمیایی و گازها، گرد و غبار و دود می‌توانند تنفس را برای افرادی که تنگی نفس دارند دشوار کند. افراد مبتلا به آسم ممکن است متوجه شوند که قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند گرده یا کپک می تواند باعث تنگی نفس شود. خوشبختانه برخی از آلاینده ها مانند سیگار کشیدن قابل کنترل بوده و می توان از مصرف آن ها خودداری کرد. جالب توجه است که 60 درصد افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD سیگاری بودند. وی در پاسخ به این سوال که علت تنگی نفس در شب چیست؟ می توان گفت هر یک از علل ذکر شده به ویژه علل تنگی نفس مزمن را می توان از علل تنگی نفس در هنگام خواب دانست. اگر به مشاوره تخصصی از یک پزشک ریه و سیستم تنفسی نیاز دارید، خدمات آنلاین ویزیت متخصص ریه و سیستم تنفسی Adhan24 می تواند کمک کند. در صورت ابتلا به سرطان ریه می توانید با متخصص سرطان ریه مشورت کرده و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

تنگی نفس در گروه های خاص

تنگی نفس می تواند گروه خاصی از افراد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

زنان حامله. علائم خفیف تنگی نفس در دوران بارداری شایع است، زیرا حجم ریه می تواند 20 درصد به دلیل فشار وارده به جنین کاهش یابد.

سن. تنگی نفس زمانی که افراد مسن در مراحل پیشرفته بیماری های خاص هستند ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات این مشکل به دلیل عوارض جانبی برخی داروها ایجاد می شود.

نوزادان بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سیاه سرفه که باعث تنگی نفس حاد می شود، یک وضعیت اورژانسی نسبتا شایع در کودکان است.

تنگی نفس و کووید-19

یکی از علائم اصلی شیوع فعلی تنگی نفس است، در حالی که سایر علائم رایج شامل تب، سرفه و خستگی است. اگر خود را در خانه قرنطینه کرده اید، باید دائماً علائم خود را کنترل کنید. اگر علائمی مانند دشواری تنفس، سنگینی یا سفت شدن قفسه سینه، لب های آبی، گیجی و خواب آلودگی را تجربه کردید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

انواع تنگی نفس

بسته به علل تنگی نفس، شدت آن نیز متفاوت است و می تواند از خفیف و موقت تا شدید و مزمن متغیر باشد. به همین دلیل، مهم است که به محض بروز مداوم وضعیت بالینی خود شک کنید و در مورد آن با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات تنگی نفس ساده نشان دهنده نارسایی قلبی است که مطمئناً با کمبود اکسیژن به بدن بدتر می شود و حتی ممکن است ریه ها درگیر شوند.

عوامل خطر رایج برای تنگی نفس

عوامل زیر شما را در معرض خطر بیشتر تنگی نفس قرار می دهد:

عضلات شما ضعیف هستند، به خصوص آنهایی که درگیر تنفس هستند، مانند دیافراگم

شما مبتلا به آسم یا سایر بیماری های مزمن تنفسی مانند COPD یا فیبروز کیستیک هستید

سطح هموگلوبین شما پایین است

شما سیگاری هستید

مشکلاتی در شغل یا زندگی شما وجود دارد که باعث آسم شما می شود

عوارض تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس ممکن است با هیپوکسی یا هیپوکسمی همراه باشد که به معنای سطوح پایین اکسیژن در خون است. این می تواند منجر به کاهش سطح هوشیاری و سایر علائم جدی شود. اگر تنگی نفس شدید باشد و برای مدتی ادامه یابد، خطر مشکلات شناختی مغزی موقت یا دائمی وجود دارد. همچنین ممکن است نشانه شروع یا بدتر شدن سایر مشکلات پزشکی باشد.

آیا می توان از تنگی نفس جلوگیری کرد؟

افرادی که دچار تنگی نفس هستند می توانند برای بهبود سلامت کلی خود قدم بردارند و ظرفیت تنفس بیشتری داشته باشند. این شامل:

مرتبط:  چرا وقتی بستنی میخوریم سردرد میگیریم

سیگار را کنار بگذارید و از دود دست دوم خودداری کنید

از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید

اجتناب از محرک های دیگر مانند بخارات شیمیایی و دود چوب

کاهش وزن زیرا یکی از فواید کاهش وزن کاهش فشار بر قلب و ریه ها است.

ورزش سبک زیرا به تقویت سیستم قلبی عروقی و تنفسی کمک می کند

به ارتفاعات بالا نروید

خوب غذا بخورید و به اندازه کافی بخوابید

از برنامه درمانی توصیه شده برای هر بیماری زمینه ای مانند آسم، COPD یا برونشیت پیروی کنید

معاینات پزشکی منظم برای تشخیص بیماری های زمینه ای که باعث تنگی نفس می شوند

راه صحیح تشخیص تنگی نفس

پزشک معمولاً می‌تواند تنگی نفس را بر اساس معاینه فیزیکی کامل فرد، همراه با شرح کامل تجربیات وی تشخیص دهد. بنابراین، بیمار باید توضیح دهد که حملات تنگی نفس چگونه و چه زمانی شروع شده است، چقدر طول می کشد، چند بار رخ می دهد و چقدر جدی است؟

پزشک می‌تواند از تصویربرداری با اشعه ایکس قفسه سینه و تصاویر توموگرافی کامپیوتری (CT) برای تشخیص دقیق‌تر تنگی نفس و ارزیابی سلامت قلب، ریه‌ها و سیستم‌های مرتبط استفاده کند. گرفتن نوار قلب (ECG) می تواند به نشان دادن علائم حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی کمک کند. آزمایش اسپیرومتری معمولا برای اندازه گیری جریان هوا و ظرفیت ریه بیمار انجام می شود. این می تواند به تعیین دقیق نوع و میزان مشکلات تنفسی فرد کمک کند. آزمایش های دیگر همچنین می توانند سطح اکسیژن خون بیمار و توانایی خون برای حمل اکسیژن را بررسی کنند.

انواع روش های درمان تنگی نفس

اساساً درمان تنگی نفس به علت اصلی آن بستگی دارد. فردی که به دلیل فشار کاری یا زندگی و مشکلات عصبی از تنگی نفس مفرط رنج می‌برد، احتمالاً پس از استراحت و آرام شدن، علائم وی از بین می‌رود. به همین دلیل، انواع قرص های تنگی نفس معمولا حاوی ترکیبات آرام بخش هستند.

در موارد شدیدتر تنگی نفس، اکسیژن درمانی با استفاده از کپسول اکسیژن یا مولد اکسیژن ضروری است. افراد مبتلا به آسم یا COPD معمولا از داروهای گشادکننده برونش استنشاقی برای جلوگیری از تنگی نفس استفاده می کنند. اگر تنگی نفس مربوط به آسم باشد، بدن معمولاً به داروهایی مانند برونکودیلاتورها و استروئیدها به خوبی پاسخ می دهد. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و ضد اضطراب نیز ممکن است موثر باشند.

هنگامی که تنگی نفس به دلیل عفونتی مانند ذات الریه باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک ها می توانند علائم را در عرض 3 روز تا یک هفته کاهش دهند. مشکلات تنفسی ناشی از COPD را می توان با تکنیک های تنفسی خاص و تمرینات تقویت عضلات تنفسی بهبود بخشید. افراد می توانند از طریق برنامه های توانبخشی ریوی انجام این کارها را بیاموزند. از پزشک خود بخواهید پیشرفت آپنه خواب شما را ارزیابی کند و در صورت لزوم از دستگاه های CPAP یا BIPEP در هنگام خواب استفاده کنید. در نهایت این پزشک متخصص ریه و تنفس است که پس از تشخیص صحیح می تواند یک برنامه درمانی مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

درمان خانگی تنگی نفس

برای درمان تنگی نفس در خانه، می توانید روش های زیادی را امتحان کنید که به کاهش و از بین بردن حملات شما کمک می کند. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با لب های جمع شده نفس بکشید: این یک راه ساده برای کنترل تنگی نفس است. این به کاهش سرعت تنفس و کشیدن نفس های عمیق کمک می کند. همچنین به آزادسازی هوای محبوس شده در ریه ها کمک می کند. در صورت تنگی نفس، عضلات گردن و شانه خود را شل کنید. ابتدا به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و دهان خود را بسته نگه دارید. حالا لب هایتان را طوری خم کنید که انگار می خواهید سوت بزنید و به آرامی شروع به نفس کشیدن کنید.

با میز و صندلی به جلو خم شوید: در هنگام تنگی نفس روی صندلی بنشینید و پاهای خود را صاف روی زمین و رو به میز قرار دهید. سینه خود را کمی به جلو خم کنید و دستان خود را روی میز قرار دهید. سر خود را روی بازوها یا روی یک بالش قرار دهید.

در حالت آرام بخوابید: بسیاری از افراد هنگام خواب دچار تنگی نفس می شوند. این مشکل می تواند کیفیت و مدت خواب شما را کاهش دهد. در این زمان، دراز بکشید، سر خود را با یک بالش بالا نگه دارید و پشت خود را صاف نگه دارید. یا به پشت دراز بکشید و سر خود را بالا ببرید، زانوهای خود را خم کنید و یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. هر دوی این موقعیت ها به باز شدن راه های هوایی شما کمک می کند تا بتوانید راحت تر نفس بکشید.

تنفس دیافراگمی: برای این نوع تنفس روی صندلی بنشینید و زانوهایتان را خم کرده و شانه هایتان را شل کنید. دست خود را روی شکم خود بگذارید. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید. شما باید حرکت شکم خود را زیر دست خود احساس کنید. هنگام بازدم، معده شما باید به جای قفسه سینه به عقب برگردد. بازدم بیشتر از دم. این کار را حدود 5 دقیقه تکرار کنید.

هوای تازه تنفس کنید: یک مطالعه معتبر نشان داد که هوای تازه می تواند به تسکین تنگی نفس کمک کند. نگه داشتن یک پنکه کوچک نزدیک صورت ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند.

مصرف کافئین: یک مطالعه اولیه نشان داد که مصرف کافئین باعث شل شدن عضلات راه هوایی افراد مبتلا به آسم می شود. این می تواند به بهبود عملکرد ریه تا چهار ساعت کمک کند.

درمان گیاهی تنگی نفس

طب سنتی ثابت کرده است که نوشیدن دمنوش هایی مانند نعناع، ​​شیرین بیان، گزنه، آویشن، زنجبیل، بابونه و کندر به صورت گرم یا سرد در تسکین حملات تنگی نفس موثر است. برای تهیه دمنوش گیاهی می توانید گیاه مورد نظر را حدود ده دقیقه در آب جوش قرار دهید سپس عصاره آن را بنوشید. به یاد داشته باشید، معمولاً یک قاشق چایخوری از هر نوع گیاهی برای تهیه چای کافی است.

درمان تنگی نفس در طب سنتی

به گفته متخصصان طب سنتی مصرف مداوم شیر بادام شیرین و عصاره جو دوسر در تسکین این دردها بسیار موثر است. سایر غذاهای موثر برای کاهش حملات عبارتند از:

آب پیاز

شکل

شلغم

سیب

هویج پخته شده

انبه

آب سبزیجات مانند کرفس

عسل

ماساژ سینه با اسانس هایی مانند روغن اکالیپتوس، روغن کافور و روغن سیر نیز موثر است.

تنگی نفس، نمی توانم نفس عمیق بکشم و خمیازه می کشم

سوال بیمار:

سلام من 28 سالمه و تقریبا یک ماهه که مشکل تنگی نفس مدام دارم به حدی که نمیتونم نفس عمیق بکشم یا خمیازه بکشم. من تقریباً چند ماه است که از شوینده الکلی 70 درصد به شکل اسپری استفاده می کنم. اسکن کرونا هم انجام دادم خدا رو شکر مشکلی نداشتم. لطفا راهنماییم کنید مشکل من چیه از ریه یا قلب؟ سرفه نکردم من درد سینه ندارم گاهی اوقات تپش قلب دارم. از چه درمانی استفاده کنم؟ با تشکر

اگر اسکن طبیعی است، برای معاینات دوره ای تحت نظر متخصص داخلی باشید

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

گاهی اوقات تنگی نفس می تواند نشانه ای از یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس در حین فعالیت بدنی یا خواب، تورم پاها، سرفه شدید، خس خس سینه و سنگینی قفسه سینه، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. شروع ناگهانی علائم تنگی نفس شدید، از دست دادن توانایی انجام هر کاری به دلیل تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع، تب و لرز نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. اگر شرایط مراجعه حضوری را ندارید، از مشاوره آنلاین تلفنی و پیامکی از صدها مشاوره آنلاین متخصصان ریه در پذیرش 24 ساعته بگیرید، مشکلات خود را مطرح کنید و از مشاوره آنها استفاده کنید.

مشاوره آنلاین متخصص آسم و آلرژی

3.7/5 (20 نظر)

تنفس دروغ گفتن یک وضعیت غیر طبیعی است که در آن فرد هنگام خواب روی یک سطح صاف در تنفس دچار مشکل می شود. تنگی نفس شبانه نوعی مشکل در تنفس در هنگام خواب است. این وضعیت باعث می شود که در طول شب به طور ناگهانی از خواب بیدار شوید و احساس تنگی نفس کنید. برای آشنایی و درمان این آسیب شناسی با ما در قسمت سبک زندگی مجله اینترنتی اکالا همراه باشید.

مرتبط:  چرا از خدا بترسیم

آپنه خواب که به عنوان ارتوپنه نیز شناخته می شود، می تواند افراد را هنگام خواب یا بیدار شدن تحت تاثیر قرار دهد و باعث مشکل در تنفس یا خس خس در هنگام خواب یا حتی سرفه یا تپش قلب شود. علل تنگی نفس هنگام خواب یا دراز کشیدن عبارتند از بیماری های قلبی مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری های ریوی مانند برونشیت، یا مشکلات سلامت روان که می تواند باعث فشار خون بالا شود.

تنگی نفس می تواند به دلایل مختلفی از جمله بیماری قلبی باشد. به عنوان مثال، قلب شما نمی تواند خون کافی برای تامین اکسیژن بدن دریافت کند. به گفته کتابخانه ملی پزشکی (NLM) علل دیگر می تواند شامل مشکلات ریه ها، راه های هوایی منتهی به ریه ها و قلب باشد.

بیشتر بخوانید: “درمان مشکلات چشمی” با درمان های ساده و خانگی

اگر شب ها با تنگی نفس از خواب بیدار می شوید، این طبیعی نیست. بر اساس NLM، یکی از دلایل احتمالی وضعیتی به نام تنگی نفس شبانه روزی است. این وضعیت باعث می شود که در طول شب به طور ناگهانی از خواب بیدار شوید و احساس تنگی نفس کنید.

علل تنگی نفس هنگام خواب و دراز کشیدن:

شاید این سوال در اینجا مطرح شود: چه عواملی باعث می شود که در هنگام خواب یا دراز کشیدن دچار تنگی نفس شویم؟ از مهمترین دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نارسایی قلبی

اختلال هراس

خرناس

و علائم دیگر

۶ درمان خانگی برای درمان تنگی نفس هنگام خواب و دراز کشیدن:

پس از ارائه توضیحاتی در مورد تنگی نفس در هنگام خواب و علل این عارضه، در این قسمت می خواهیم به راهکارهای خانگی برای رفع این مشکل بپردازیم.

1- وزن سالم و مناسب خود را حفظ کنید:

پزشکان به طور کلی کاهش وزن را برای جلوگیری از تنگی نفس هنگام خواب یا دراز کشیدن توصیه می کنند. چاقی، به خصوص در قسمت فوقانی بدن، می تواند خطر انسداد راه هوایی و باریک شدن مجاری بینی را افزایش دهد. این انسدادها می توانند باعث توقف ناگهانی یا طولانی مدت تنفس در هنگام خواب شوند.

بیشتر بخوانید: انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن

حفظ وزن مناسب می تواند راه های هوایی شما را باز نگه دارد و علائم تنگی نفس را کاهش دهد. کاهش وزن متوسط ​​در افراد چاق ممکن است در طولانی مدت از نیاز به جراحی راه هوایی فوقانی یا درمان CPAP جلوگیری کند.

2-یوگا:

ورزش منظم می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد، قلب شما را تقویت کند و آپنه خواب را بهبود بخشد. یوگا به طور خاص می تواند قدرت تنفس شما را بهبود بخشد و جریان اکسیژن را باز کند.

تنگی نفس در طول خواب با کاهش اشباع اکسیژن خون شما همراه است. یوگا می تواند سطح اکسیژن شما را از طریق تمرینات تنفسی مختلف بهبود بخشد. در نتیجه، یوگا تعداد وقفه های خوابی که ممکن است تجربه کنید را کاهش می دهد.

3- تغییر وضعیت خوابیدن:

یک تغییر کوچک در وضعیت خواب شما می تواند علائم آپنه خواب را کاهش دهد و خواب شبانه شما را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که بیش از نیمی از موارد انسداد راه هوایی در هنگام خواب مربوط به وضعیت خوابیدن است.

بیشتر بخوانید: درمان تنگی نفس بعد از غذا خوردن

مطالعات معتبر نشان داده اند که خوابیدن به پشت می تواند علائم را بدتر کند. برای برخی از بزرگسالان، خوابیدن به پهلو می تواند به بازگشت تنفس به حالت عادی کمک کند. با این حال، یک منبع تحقیقاتی معتبر در سال 2002 نشان داد که کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب بهتر است به پشت بخوابند.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی سریع برای همه “مشکلات مو”

4- از مرطوب کننده استفاده کنید:

مرطوب کننده ها وسایلی هستند که به هوا رطوبت می افزایند. هوای خشک می تواند بدن و سیستم تنفسی را تحریک کند. استفاده از یک مرطوب کننده می تواند راه های هوایی شما را باز کند، احتقان را کاهش دهد و تنفس سالم را تقویت کند. می توانید روغن اسطوخودوس، نعناع فلفلی یا اکالیپتوس را به مرطوب کننده اضافه کنید. این سه اسانس دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده هستند.

بیشتر بخوانید: خواص روغن اسطوخودوس

5- از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید:

تغییرات سبک زندگی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و عادات خواب بهتر را تشویق کند. برای کاهش اثرات آپنه خواب، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل خود را در نظر بگیرید. الکل ماهیچه های گلو را کنترل می کند که تنفس شما را کنترل می کنند، که می تواند منجر به خروپف و اختلال در چرخه خواب شود، اما همچنین منجر به التهاب راه های هوایی و مسدود شدن جریان هوا می شود.

مانند الکل، سیگار نیز می تواند به التهاب و تورم راه های هوایی کمک کند. در سال 2012، یک منبع موثق دریافت که سیگار یک عامل خطر برای آپنه خواب است.

6- سر تخت را بالا بیاورید:

تنظیم سر تخت در زاویه 60 درجه علائم تنگی نفس را کاهش می دهد. افراد می توانند با خوابیدن روی تخت یا صندلی که قسمت بالایی قابل تنظیم دارد به این موقعیت دست یابند. از طرف دیگر، آنها می توانند از یک بالش برای بالا بردن سر خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی تنگی نفس (آسم)

برای درمان تنگی نفس بعد از غذا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

آپنه خواب می تواند یک بیماری جدی باشد. هنگامی که تنفس فرد متوقف می شود، قلب بیش از حد کار می کند تا خون را در اطراف بدن پمپ کند تا اکسیژن مورد نیاز بدن را در طول دوره های مورد نیاز تامین کند. این کار اضافی می تواند به قلب آسیب برساند و منجر به فشار خون بالا و مشکلات ریتم قلب شود. این زمانی است که باید به پزشک مراجعه کنید.

به طور سنتی، پزشکان با قرار دادن دستگاه خاصی به نام دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) آپنه خواب را درمان می کنند. این دستگاه روی دهان یا بینی قرار می گیرد و فشار هوای مثبت اضافی را برای جلوگیری از فروپاشی راه هوایی در هنگام خواب فراهم می کند.

پزشکان همچنین ممکن است جراحی را برای درمان آپنه خواب، به ویژه در کودکانی که لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگ شده دارند، توصیه کنند. پزشک می تواند این ساختارهای بزرگتر در پشت گلو را برای بهبود گردش هوا حذف کند.

در این مقاله با علل و درمان تنگی نفس در هنگام خواب و دراز کشیدن آشنا شدیم. از چه روش های دیگری برای درمان این بیماری استفاده می کنید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: اخبار پزشکی / verywellhealth / mayoclinic / Healthline

تجربه تنگی نفس (تنگی نفس) یا سایر مشکلات تنفسی بسیار ترسناک است. اما علامت طبیعی آن استرس و اضطراب است. گاهی اوقات دچار تنگی نفس می شویم که ناشی از استرس و اضطراب است که خیلی نگران کننده نیست و با عبور از استرس برطرف می شود.

وقتی مغز ما احساس امنیت نمی کند، بدن ما را در وضعیت بحرانی قرار می دهد تا برای رویارویی با خطر احتمالی آماده شود. این خطر بیشتر غیر واقعی و خیالی است و ناشی از فشار کاری یا زندگی است. یکی از ویژگی های این وضعیت بحرانی افزایش تعداد تنفس است. اگر به دلایلی ریه های شما برای افزایش ناگهانی تنفس آماده نباشد، دچار تنگی نفس می شوید. دانستن دلیل تنگی نفس و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید بسیار مهم است.

ویدیو

در حالی که استرس و اضطراب ممکن است باعث بروز تنگی نفس یا سایر نشانه های جسمانی شود، بسیار مهم است که بدانید احساس تنگی نفس حتی به دلایل دیگر، هم می تواند باعث بروز اضطراب شود.

در این مقاله می خواهیم در مورد تنگی نفس و زمان مراجعه به پزشک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

علائم تنگی نفس ناشی از استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در واقع پاسخ طبیعی بدن شما به ترس هستند. بدن شما از نظر فیزیکی یا ذهنی واکنش نشان می دهد تا شما را برای پرواز یا مبارزه آماده کند.

مرتبط:  چطور در امتحان ۲۰ بگیریم

یکی از این پاسخ ها تنگی نفس است. در این شرایط ممکن است احساس کنید نمی توانید نفس بکشید، به سینه شما فشار وارد می شود یا احساس خفگی می کنید.

مطالعات در این زمینه نشان داده است که بین اضطراب و علائم تنفسی مانند تنگی نفس رابطه قوی وجود دارد.

حتما بخوانید : داغ شدن کف پا از چیست؟ ۱۸ بیماری که باعث داغی کف پا میشوند

علائم دیگری که در طول این پاسخ رخ می دهد و باعث اضطراب می شود عبارتند از:

تندتر نفس بکش؛

سفتی یا سفتی قفسه سینه؛

تنگی نفس یا احساس خفگی؛

احساس می کنید چیزی در گلوی شما گیر کرده است.

تنش عضلانی؛

تپش قلب (شبیه به ضربان قلب اما سریع تر و قوی تر)؛

احساس ضعف و سرگیجه؛

حالت تهوع یا ناراحتی معده؛

بی قراری و نوسانات خلقی.

علت تنگی نفس ناشی از استرس و اضطراب چیست؟

تنگی نفس و سایر علائم فیزیکی خود را تحت پوشش مبارزه برای محافظت از خود نشان می دهند. زندگی شما به دلیل اضطراب در خطر نیست. اما بدن شما طوری واکنش نشان می دهد که انگار در خطر هستید.

دلیل اینکه شما احساس سفتی قفسه سینه، تنگی نفس و افزایش تعداد نفس می کنید این است که بدن شما در تلاش است تا اکسیژن بیشتری را به عضلات ارسال کند و شما را برای فرار آماده کند. ضربان قلب شما افزایش می یابد و همانطور که خون بیشتری به قلب شما پمپ می شود، بدن شما گرم می شود و شما را برای یک موضع جنگی آماده می کند.

چگونه از تنگی نفس ناشی از اضطراب و استرس خلاص شویم؟

هنگامی که از تنگی نفس ناشی از حملات استرس و اضطراب رنج می برید، تمرکز بر تنفس غیر قابل کنترل است. اما با تمرکز بر روی آن می توانیم آن را کنترل کنیم و میزان مناسبی از اکسیژن را به ریه ها بفرستیم.

دانشمندان تمرین تنفس دیافراگمی را توصیه می کنند. این روش یک تکنیک تنفسی است که از دیافراگم شما استفاده می کند.

حتما بخوانید : علت سر درد پشت گوش چیست ؟ چگونه درمان می شود ؟

در هنگام تنگی نفس، معمولاً از طریق دهان یا قفسه سینه نفس می کشید. تنفس دیافراگمی دارای مزایای زیر است:

تعداد تنفس را کاهش می دهد؛

نیاز بدن به اکسیژن را کاهش می دهد.

انرژی کمتری برای تنفس مصرف می کند.

بگذارید نحوه تنفس دیافراگمی را برای تان توضیح دهیم :

روی یک صندلی بنشینید یا به پشت روی یک سطح صاف و بلند مانند تخت دراز بکشید.

یک دست را روی قسمت بالایی و دست دیگر را زیر سینه قرار دهید. این کار باعث می شود هنگام تنفس راحت تر دیافراگم خود را احساس کنید.

با بینی به آرامی نفس بکشید: در این حالت معده به سمت مخالف دست ها حرکت می کند.

عضلات شکم خود را منقبض کنید. در حین بازدم از طریق بینی یا دهان، اجازه دهید عضلات به سمت جلو حرکت کنند.

به دم و بازدم ادامه دهید و بالا و پایین رفتن معده خود را احساس کنید. این کار را روزانه به مدت 5 تا 10 دقیقه تکرار کنید.

نکته: هنگامی که از طریق بینی نفس خود را وارد و خارج می کنید، کمتر احساس تنگی نفس خواهید کرد. احساس خستگی در اولین باری که این تمرین را انجام می دهید کاملا طبیعی است. دفعه بعد به صورت خودکار این کار را انجام خواهید داد.

قرص برای تنگی نفس عصبی

برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب، از جمله تنگی نفس، پزشکان ممکن است بنزودیازپین ها را تجویز کنند. اینها عبارتند از آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین) و لورازپام.

توجه: علائم هر فردی بسته به سابقه و شدت مشکلات عصبی ممکن است متفاوت باشد و این داروها باید با نظر پزشک تجویز شوند و خودسرانه مصرف نشوند.

همچنین می توانید از روش های زیر برای رهایی از استرس و اضطراب کمک بگیرید:

تمرینات روی زمین: یکی از الگوهای این تمرین شامل گره زدن اعضای بدن و رها کردن آهسته آنهاست.

حواس پرتی ذهنی: سعی کنید حواس خود را با چیز دیگری پرت کنید تا خود را آرام کنید. سعی کنید در مورد اشیاء اطراف خود صحبت کنید.

با خود صحبت کنید: اکنون که می دانید این علائم بخشی از پاسخ خودکار بدن شما هستند، آن را به خاطر بسپارید. در یک لحظه اضطراب، به خود بگویید: “من نمی توانم نفس بکشم زیرا بدنم در تلاش است تا اکسیژن بیشتری دریافت کند” یا “قلب من خوب است”.

ورزش کردن: شاید ورزش کردن وسط این بحران عصبی برایتان عجیب باشد! اما بهتر است پیاده روی کنید یا مقداری از انرژی ذخیره شده را آزاد کنید. بدن شما برای فرار از مشکلات آماده می شود.

مراقب خود باشید: می توانید با چند روش ساده از خود مراقبت کنید. نوشیدنی های گیاهی بنوشید (چای کافئین دار ننوشید زیرا استرس را افزایش می دهد). احساسات خود را بنویسید. به موسیقی ملایم گوش دهید.

به خود شوک بزنید: سر خود را در یک کاسه آب سرد قرار دهید تا به بدنتان شوک وارد شود. پزشکان این روش را توصیه می کنند.

اگر روزانه تنفس و سایر روش های ذهنی یا یوگا را تمرین کنید، از شر این مشکل خلاص خواهید شد.

چگونه از تنگی نفس در مواقع اضطراب پیشگیری کنیم؟

راه ممکن اصلی برای جلوگیری از تنگی نفس و سایر علائم فیزیکی، تمرین تکنیک‌های مناسب و شناسایی محرک‌هایی است که نمی‌شناسید.

حتما بخوانید : علت کهیر زدن چیست ؟ ۱۵ روش درمان خانگی کهیر

یکی از موثرترین راه حل ها نوشتن افکارتان است. در این روش تمام افکاری را که در آخرین لحظات اضطراب یا فروپاشی عصبی به طور خودکار به آن فکر کرده اید را یادداشت می کنید. با این کار محرک مورد نظر را شناسایی می کنید.

علاوه بر این، می‌توانید احساس خود را هنگام وقوع این اتفاق یادداشت کنید.

به این ترتیب می توانید گزارش فکری خود را نیز تهیه کنید:

تاریخ حمله؛

یک محرک خاص (موقعیتی که در آن قرار داشتید یا یک علامت فیزیکی، مانند تنگی نفس).

افکاری که به طور خودکار وارد ذهن شما می شوند.

چقدر این افکار را باور دارید (از 1 تا 100%);

وقتی این افکار به ذهن شما می رسد، فکر می کنید 100٪ درست هستند. اما بعد متوجه می شوید که 20 درصد آنها درست هستند.

تفکر عمیق همچنین به کاهش اضطراب کمک می کند. تحقیقات زیادی نشان داده اند که تفکر عمیق می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد و در نتیجه آن را از بین ببرد.

در پایان بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا راه حل های بیشتری به شما ارائه دهد. این افراد به شما کمک می کنند تا از شر افکار منفی که هنگام مضطرب به سراغتان می آیند خلاص شوید. به خصوص اگر این افکار باعث اضطراب یا افسردگی شدید شما شود.

دلایل دیگری که باعث تنگی نفس می شود

تنگی نفس یا سایر علائم فیزیکی می تواند باعث بیماری های دیگر شود. در مورد علائمی که متوجه می شوید به پزشک خود بگویید.

دلایل دیگری که باعث تنگی نفس می شوند عبارتند از:

ورزش؛

تغییر میل ذاتی؛

پوشیدن لباس های تنگ؛

شیوه زندگی کم تحرک.

سایر شرایطی که در آنها ممکن است دچار تنگی نفس شوید عبارتند از:

آسم؛

بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)؛

حمله قلبی یا وضعیت نامطلوب قلبی؛

ذات الریه؛

فشار خون پایین؛

انسداد راه هوایی فوقانی.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به طور مرتب دچار تنگی نفس می شوید یا این وضعیت ربطی به اضطراب ندارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم حمله قلبی را تجربه کردید با 911 تماس بگیرید. این علائم عبارتند از:

سفتی یا درد در قفسه سینه، گردن، فک یا بازوها؛

خستگی؛

سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ؛

ناراحتی بازو یا شانه؛

عرق کردن بیش از حد معمول، بدون دلیل مشخص.

بررسی اجمالی تنگی نفس ناشی از استرس و اضطراب

به یاد داشته باشید، حملات اضطرابی شما را نمی کشند. حتی اضطراب به حمله قلبی تبدیل نمی شود.

اگر در مورد وضعیت خود نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید. برای کمک و راه های حل این مشکل می توانید با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

منبع: خط سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا