چرا شاعران از تکرار استفاده می کنند فارسی هفتم

794 بازدید آخرین به روز رسانی: 27 بهمن 1401 زمان مطالعه: 7 دقیقه

می دانیم که شعر ارزشمند فارسی از نظر موسیقی بسیار تأثیرگذار است. اما این موسیقی از کجا می آید؟ بدون شک عامل اصلی موسیقایی در شعر «وزن» است. اما در لایه های دیگر شعر فارسی ابزارهای دیگری برای موسیقی وجود دارد که به آنها میز می گوییم. در مطالب قبلی در مجله فرادرس با «نقاشی های ادبی» آشنا شدیم. یکی از این آرایه ها آرایه تکرار است. این تصویر خوش آهنگ و تاثیرگذار از زبان فارسی را به زبانی ساده و با کمک نمونه هایی از ادبیات فارسی به شما آموزش خواهیم داد.

فهرست مطالب این نوشته

آرایه تکرار شونده چیست؟

به بیت زیر از «سعدی» توجه کنید.

گفتی سل اکثرا عشق من نیست

ما بیش از کفی هستیم، نه ، بلکه کمتر از کفی،

در شعر شاهکار سعدی واژه های «خاک» و «بیشتر» به ترتیب دو و سه بار تکرار شده است. این تکرار نامرئی است، زیرا تا زمانی که کلمات را پیدا نکنیم متوجه این تکرار زیبا نخواهیم شد. بنابراین شاعر با استفاده از این تکرار نامرئی یعنی تابلوی تکرار، موسیقی درونی شعر را خلق کرده است.

مطلب پیشنهادی:
بن فعل چیست ؟ — تعریف و تشخیص + مثال و تمرین
شروع مطالعه

حال به بیت زیبای دیگری از سعدی توجه کنید.

فکر روی کسی در سر هر نفر است

من تخیل کسی چون تخیل بیرون است

اگر به بیت بالا دقت کنیم، متوجه می شویم که بیش از یک سوم کلمات موجود در بیت تکرار می شوند. سعدی با تکرار کلمات این شعر یعنی «خیال» و «فرد» آهنگ زیبایی خلق کرد که نشان از تبحر و مهارت او در کلام دارد. این موزیک زیبا از چارت تمرین است.

در بیت بعدی «مولوی» نمودار تکرار را هم می بینید.

می گوید بادیم حسن مست بود

من هستم هستم هستم هستم هستم

مولانا استاد است و عاشق استفاده از تخته تکرار است. در این سطر از شعر، به کمک کلمه «بلا» شاهد تکرار واضح او هستیم. مولانا به مدد این تکرار زیبا، تأثیر شعر و موسیقی خود را افزایش داده و لذت شنیدن ما را دوچندان کرده است. نمونه های دیگری از اشعار مولانا را در استفاده از نمودار تکرار در زیر ذکر کرده ایم.

دنیا همه چیز نیست و مردم دنیا همه هیچ

نه برای نه برای نه

THE

نظرات، اخبار و قمر

همچنین شکر و شکر و شکر و شکر

THE

O جان جان جان ما را از بحر نان می خوانند

برج، دراز نکش، در قصر سلطان سقیع

صادرات چیست؟

به بیت زیر از حافظ توجه کنید.

آدم را نمی توان در دنیای خاکی به دست آورد

جهان دیگری باید بازسازی شود Adam

همانطور که در بیت بالا می بینید، «آدم» در ابتدا و انتهای بیت تکرار می شد و بر لذت خواننده و شنونده می افزاید. نمودار تکرار در این بیت شعر را جذاب تر و تاثیرگذارتر می کند.

یادداشت : «نمودار تکرار » عبارت است از تکرار یک یا چند کلمه در شعر، به نحوی که بتواند موسیقی درونی شعر را غنی کند و تأثیر کلام را افزایش دهد. تکرار زمانی اتفاق می افتد که یک کلمه دو یا چند بار تکرار شود. “transition” نیز یک نوع آرایه تکرار شونده است که در آن یک کلمه در ابتدا و انتهای بیت تکرار می شود.

در بیت بعدی نیز ترجمه سعدی آمده است.

بگو سر است ای خدا و پسر

بین 8,585,851 کلمه و 8,585,852 کلمه صحبت می کند

آرایه تکرار شونده برای چه استفاده می شود؟

در ادامه کاربردها و تاثیرات جدول تکرار بر روی کلمه را آورده ایم.

از آنجایی که موسیقی درونی مجموعه ای از هارمونی همخوان و مصوت در کلمات شعر است، نمودار تکرار موسیقی را در زبان شعر ایجاد می کند.

تکرار، به ویژه تکرار کلامی، تعادل را در زبان شعر ایجاد می کند و آن را تقویت می کند.

تكرار آگاهانه شاعر، موسيقي كلمات را به وجود مي آورد و معناي معناي شاعر را به خواننده القا مي كند.

استفاده از تابلوی تمرین به دلیل زیبایی، چشم نوازی و تاثیرگذاری، لذت را برای مخاطب، شنوندگان و خوانندگان به ارمغان می آورد.

نکته : تکرار گاهی اوقات کسل کننده و خسته کننده است. به همین دلیل است که در ادبیات، گاه تکرار را مذمت کرده اند. سعدی شرط فصاحت را تکرار نکردن کلمات می داند. آیه زیر از سعدی گواه این مطلب است.

حدیثی شنیدم که می گوید دوباره تکرار می شود

انتظار تلخ است، خیلی شیرین است

بنابراین استفاده از جدول تکرار مستلزم تسلط و تسلط کافی بر کلمه است تا به قول مولانا «سرکنگبین صفرا نفس» باشد. یعنی شیرینی آن دل را به درد نمی آورد.

تفاوت بین نمودار تکرار و جناس کامل چیست؟

برای شناخت «جناس توم» به بیت حافظ زیر توجه کنید.

دیدم روی و دنیا دوخته شده

تا جایی که من میبینم صورت زیبای شما و است

(حافظ)

با توجه به تکرار کلمه “باز” ​​در این بیت، آیا این موسیقی یک تابلوی تکراری به نظر نمی رسد؟ اما این مورد نیست. تفاوت ظریفی بین یک آرایه تکراری و یک جناس کامل وجود دارد، و این “معنا” است. کلمه باز در بیت اول بیت فوق به معنای شکار پرندگان و در بیت دوم به معنای باز است. این دو کلمه معنای متفاوتی دارند، اما تفاوتی در لفظ آنها ندارند.

نکته : در جدول تکرار، کلمات یکسان تکرار می شوند، اما در کل بازی کلمات، کلماتی که از نظر لغات شبیه به هم هستند اما معانی متفاوتی دارند، نقش دارند.

در ادامه چند نمونه دیگر از بازی تام را برای شما آورده ایم.

شکل بدن او مانند است، روح او است

غش کردن یعنی صحبت کردن روان

(در این بیت سعدی «روح» در بیت اول به معنای روح و روح و در بیت دوم به معنای نهر است.)

مطلب پیشنهادی:
جناس چیست ؟ — آرایه جناس در ادبیات + انواع و مثال
شروع مطالعه

خیلی بی باک و مطمئن ساختش گرگان

که چوپانان میشان بودند گرگان

مرتبط:  چرا مژگان با جواد ازدواج نکرد نی نی سایت

(در این شعر فخرالدین گرگانی کلمه اول گرگان به معنی شهر گرگان و دومی به معنای گرگ است.)

روز قیامت کسی داخل Heaven را خواهد دید

که تقاضای حس کرد و از بهشت ​​ شکایت کرد

(در این شعر بوستان سعدی کلمه بهشت ​​در بیت اول به معنی بهشت ​​یا بهشت ​​است و در بیت دوم از مصدر «هشتم» آمده است.)

سوالات متداول در مورد تکرار جداول

برای درک بهتر مطالبی که می خوانید، در ادامه این مقاله به تعدادی از سوالات رایج در مورد آن پاسخ داده ایم.

آرایه تکرار شونده چیست؟

نمودار تکرار، تکرار یک یا چند کلمه در شعر است، به گونه ای که بتواند موسیقی درونی شعر را غنی کند و تأثیر گفتمان را افزایش دهد. معنای کلمات تکرار شده نیز همین است.

تفاوت بین نمودار تکرار و نمودار نقطه گذاری چیست؟

در نمودار تکرار، دو یا چند کلمه دقیقاً با همان معنی تکرار می شوند. اما در جناس کل کلماتی که از نظر الفاظ مشابه و از نظر معنی متفاوت هستند نقش آفرینی می کنند. زیبایی هر دو در موسیقی درونی آنها نهفته است.

استادان استفاده از جداول تکرار در ادبیات فارسی چه کسانی هستند؟

آرایه تکرار در اشعار مولوی دده بسیار دیده می شود، مثل بیت معروف «دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ / ای هیچ برای هیچ در مقابل هیچ». همچنین در اشعار پروین اعتصامی و در اشعار حافظ و سعدی از جدول تکرار بسیار استفاده شده است.

رابطه بین آرایه تکرار شونده و خط چیست؟

سطر عبارت است از کلمه یا کلماتی که دقیقاً در انتهای یک بند تکرار شده است. شعری که بیت دارد «مردیف» نام دارد. بنابراین شعر موردف دارای آرایه ای از تکرار است.

تمرین تخته سیاه را تکرار کنید

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با موضوع “جدول تکراری” می توانید از تمرین های پیشنهادی زیر استفاده کنید. آزمون اول از 6 سوال تشکیل شده است و پس از پاسخ به تمامی سوالات و نمایان شدن دکمه “دریافت نتیجه آزمون” می توانید نمره عملکرد خود را مشاهده کرده و پاسخ های صحیح و نادرست را مشاهده کنید. پاسخ سوالات نیز پس از هر آزمون داده می شود.

تمرین اول

گزینه صحیح را انتخاب کنید.

1. در بیت زیر از حافظ، دلیل موسیقی درونی کدام تنظیم است؟

خواب و غذا خوردن از کار افتاده است

پس دست خود را دراز کنید و بی خواب و گرسنه شوید

(حافظ)

تکرار جدول

جناس کامل

2. در شعر زیر از امیرخسرو دهلوی از کدام نمودار استفاده شده است؟

نخ را از شانه جدا کرد

دست این فرد باید از شانه جدا شود

تکرار جدول

جناس کامل

شرح پاسخ

شانه اول به معنای «ابزار آرایشگری» و دومی به معنای «شانه» است.

3. در بیت حافظ از چه نموداری استفاده شده است؟

دل و دینم را بردار

دوش بگیر، دوش بگیر، دوش بگیر

تکرار جدول

جناس کامل

4. در بیت زیر فلکی شروانی، موسیقی درونی وام گرفته شده چیست؟

سم اسب شما از بین رفته است

مشتری چرخ، به زندگی مشتری

تکرار جدول

جناس کامل

شرح پاسخ

اولی «مشتری» به معنای «مشتری» و دومی به معنای «محقق و خریدار» است.

5. شاعر در بیت زیر از چه تصویری استفاده کرده است؟

داوایی تو داوایی حافظ را می آزماید

لب هایت را بنوش، لب هایت را بنوش، لب هایت را بنوش

تکرار جدول

جناس کامل

6. در بیت حافظ زیر از چه نمودار استفاده شده است؟

فاش کردن راز توصیه نمی شود

وگرنه در مجلس رندان خبری نیست

تکرار جدول

جناس کامل

 

تمرین دوم

آرایه تکرار شونده را در بیت های زیر پیدا کنید و کلمات تکرار شونده را مشخص کنید.

سؤال 1: شما از در بیرون رفتید و من از خواب بیدار شدم.

انگار از دنیایی به دنیای دیگر تغییر کرده ام

(سعدی)

پاسخ : شما از در بیرون رفتید و من دیوانه شدم.

انگار از world به world میرسم

(سعدی)

سوال 2: مرغ های مرغ پای شهوت را دیده اید؟

بیا پرواز مردمت را ببین

(سعدی)

پاسخ : تیران مرغ پای هوس دیدی؟

بیا تیران پذیرش

(سعدی)

سئوال 3 : همونطور که به قلبم چنگ زدی بذار چشم مست تو گریه کنم

هیچ کس یک گوزن وحشی را بهتر از این دوست ندارد

(حافظ)

پاسخ : چه خوبه دلم را گرفتی بگذار گریه کنم چشمان مست تو

هیچ کس بهتر از این گوزن وحشی نمی گیرد

(حافظ)

سوال 4: به خاطر محبت شما بار بزرگی بر دوش دارم.

ای عاقبت ظالم، باری از دلت بردار، باری

(سعدی)

پاسخ : بار من قلب دارم بی اندازه عشق تو

ای پایان بی رحم، ضربدر از قلب و بار را بگیر.

(سعدی)

سؤال 5: اگر روحمان در حال رفتن است، می خواهیم با یک دوست ارتباط برقرار کنیم.

حیف نیست دوست از زندگی ما دوست تر باشد

(سعدی)

پاسخ : ترک جان ما به دنبال اتصال هستیم دوست

خیلی هم بد نیست که دوست ، دوست بهتر از جان است.

(سعدی)

سؤال 6: چون شمع در گذر باد است.

سمت هنری طناب ساخته شده از شمع ناکوروی

(حافظ)

پاسخ : چون شمع نکوروی در گذر باد است.

رویه هنری دستبند شمع نکوروی

(حافظ)

سوال 7: گل یک دنیاست، جزئی از این دنیا نباش.

در دنیای تخیل، ایده گل چیست؟

(مالاوی)

پاسخ : گل یعنی دنیا گیر نده دنیا

در دنیای خیال تخیل گل

(مالاوی)

سؤال 8: به چه دعایی می اندیشی؟

نمیذاری دعا کنم

(سعدی)

پاسخ : دعای چیست که و در خیال شماست.

و نمیذاری من باشم دعا

(سعدی)

سؤال 9: از ننگ چه می‌پرسید که اسم من ننگ است؟

نام تو چیست که مرا بی آبرو می کند؟

(حافظ)

پاسخ : شرم چیست؟

نام چیست، نام چیست؟

(حافظ)

سوال 10: شما به من برگشتید، محبوب ترین تارهای سنگدل.

گل از خار و خار پا و پای گل ساخته می شود

(سعدی)

پاسخ به : شما به سراغ من برگشتید نخ سنگین بدنه محبوب

گل خار و خار از فوت و فوت گل

(سعدی)

نتیجه

در این مقاله ابتدا به این سوال که آرایه تکرار شونده چیست پاسخ دادیم. گفتیم نمودار تکرار عبارت است از تکرار دو یا چند کلمه در شعر به گونه ای که به موسیقی شعر کمک کند و خواننده یا شنونده را بیشتر درک کند و باعث تاثیرگذاری کلمات شود. در ادامه نگاهی به این تابلو در اشعار شاعران مشهوری چون حافظ، سعدی، مولانا و… انداختیم.

مرتبط:  چرا نسل شیر ایرانی از بین رفته است علوم ششم

با توجه به شباهت نمودار تکرار و نمودار کلی جناس، نمودار کلی جناس را نیز معرفی کرده ایم و تفاوت این دو را توضیح داده ایم. می دانیم که جناس کامل عبارت است از تکرار کلمات، اما این کلمات فقط از نظر لفظی مشابه و از نظر معنی متفاوت هستند. به زبان ساده تر، کلماتی با شکل و معنی یکسان در نمودار تکرار تکرار می شوند، اما در نمودار کلی جناس، اگرچه کلمات یکسان هستند، اما مترادف نیستند.

در نهایت مقاله را با ذکر سوالات و تمرین های متداول از جمله اشعار دیگری که با میز تکرار تزئین شده اند به پایان رساندیم. لازم به یادآوری است که برای یادگیری و درک جداول ادبی نیازی به حفظ نیست. با تمرین و خواندن متون ادبی به راحتی می توانید آن ها را در هر کلمه آشنا و جدید یاد بگیرید و بشناسید. پس به جای حفظ کردن، بهترین راه تسلیم شدن در برابر دریای ادبیات فارسی چیست تا در محاصره امواج معنا و زیبایی آن باشد.

منابع:

آرایه‌های ادبی

فاطمه عسگری زاده (+)

«فاطمه عسگری‌زاده»، فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان فرانسه و دانشجوی کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی است. فعالیت‌های او در زمینهٔ ترجمه و ویراستاری بوده است. او به حوزه‌های دستور زبان، فلسفه زبان، منطق و فلسفه علاقه‌مند است و درحال‌حاضر در مجلهٔ فرادرس در زمینه زبان فرانسه و دستور زبان فارسی می‌نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

پاسخ سوالات صفحه 40 و 41 فصل چهارم درس فارسی هفتم ; در این مقاله پاسخ سوالات خودارزیابی صفحه 40 کار گروهی و نگارش صفحه 41 درس 4 چهارم با بهار آینده راه و زیبایی شکوفایی کتاب ادبیات فارسی را گردآوری کرده ایم. سال هفتم متوسطه اول. با ما در بخش آموزش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید: پاسخ سوالات صفحات 34 و 35 فارسی سوم 7
و
پاسخ سوالات صفحات 21 و 22 فارسی دوم درس 7

پاسخ سوالات صفحه ۴۰ و ۴۱ درس ۴ چهارم فارسی هفتم

پاسخ سوالات خودارزیابی صفحه 40 درس 4 فارسی 7

سوال 1) منظور شاعر از «آسمان لبخند زد» چیست؟
8
پاسخ: منظور شاعر این است که وقتی بهار می آید تمام سردی ها و غم ها از بین می رود و آسمان گرم و نشاط آور می شود و گرما و حیات خود را مانند لبخند به همه می بخشد.

سوال 2) به نظر شما چرا بزرگسالان عموما دوران نوجوانی و جوانی خود را با حسرت و آه به یاد می آورند؟

پاسخ: چون این مدت را با بی احتیاطی سپری کردند و با فعالیت های بی اندازه و غیرضروری وقت خود را تلف کردند و اکنون امکان بازگشت به این دوران و استفاده درست از آن را ندارند.

سؤال 3) «جوانی زیباست»; برای زیباتر شدنش چیکار کنیم؟

پاسخ: باید قدر آن را بدانیم و زیبایی آن را با بطالت و دردسرهای بی مورد زشت و تیره نکنیم. ما نیز باید از لحظات زندگی لذت ببریم و جریان زلال و دلپذیر زندگی را تار نکنیم.

پاسخ سوالات کار گروهی صفحه 41 درس 4 فارسی هفتم

سوال 1) در مورد نیازهای اساسی یک نوجوان بحث کنید.

پاسخ: دوست دارد نوجوانی در میان همسالانش باشد تا درباره علایقش با آنها صحبت کند و از نصیحت بزرگترها دوری کند و در کار با دوستانش مشورت کند و نظر آنها را جلب کند.

سوال 2) کتاب مناسب نوجوانی را به کلاس بیاورید و از آن مطالعه کنید.

پاسخ: این مسئولیت به عهده دانشجو می باشد. (می توانید با مراجعه به کتابخانه عمومی محل خود و جستجوی کلمه نوجوان در کتاب یاب آن و آوردن آن به کلاس برای مطالعه، کتابی در مورد نوجوانی امانت بگیرید).

پاسخ سوالات نگارشی صفحه 41 درس چهارم فارسی هفتم

سوال 1) از متن درس “زیبایی شکوفه” پنج جمله بنویسید و مؤسسات را مشخص کنید. (بخش موجودیت با رنگ آبی مشخص شده است.

پاسخ: 1) او خالق گل و زیبایی است، همیشه با ماست.
2) این همه کتاب و مطالب آموزشی خوب برایش خوانده می شود.
3) او دوست خوب شیمی است.
4) نوجوانی دوره ای شبیه خواب است. و زیباست
5) رابطه و رفتار ما با خود، خانواده و دوستان بسیار مهم است.

سوال 2) برای هر یک از کلمات زیر دو همنام بنویسید.
8
پاسخ: ضرب المثل، مثال، مَثَل
نظر: ناظر، مناظره، دیدگاه
جریان: جریان، هادی، کانال

سوال 3) کلمات زیر را مانند مثال کامل کنید. خسته + y → خسته

پاسخ: آهسته + y → آهسته
زنده + y → زندگی
گلدهی + y → گلدهی

همچنین بخوانید: پاسخ درک و دریافت صفحه 29 از کتاب خوانی فارسی هفتم کژال

توجه: دانش آموزان عزیز سال هفتم متوسطه اول، اگر می خواهید به راحتی به معنی لغات و پاسخ سوالات کتاب فارسی هفتم دسترسی پیدا کنید، کافیست پاسخ و معنی آن را جستجو کنید. کلمات درسی که می خواهید با عبارت “Magerta” در گوگل.

در پایان امیدواریم پاسخ انشا به سوالات صفحه 40 و 41 درس چهارم با فرا رسیدن بهار راه و زیبایی شکوفایی کتاب فارسی هفتم برای شما دانش آموزان عزیز مفید واقع شده باشد. و اینکه توانستید از آن استفاده کنید و از آن بهره مند شوید.

درس 1

جمله

به یک یا چند کلمه که دارای پیام است، یعنی معنی کامل دارد، جمله می گویند، مانند: ایران کشور بزرگی است.

تشخیص

هر گاه اعمال انسان را به غیر انسان نسبت دهیم، این کار را «شناسایی» یا «شخصی سازی» می نامیم; مثال: تا زمانی که می بینید ابر در چمن می خندد؟

درس 2

جمله خبری: این جملات بیانگر خبر; مانند: هوا سردتر می شود.

جمله استفهامی: این جملات سؤالی را مطرح می کند; مثل: صالح کجاست؟

جمله امری: این جملات درخواست انجام کاری می کنند; مانند: شهدا را یاد کنید.

جمله عاطفی: این جملات احساسات ما (تعجب، عصبانیت، پشیمانی، ترس و غیره) را نشان می دهد. مثل: چه مدرسه عالی!

مقایسه

مقایسه یعنی ساختن کسی یا چیزی شبیه به کسی یا چیز دیگری.

مرتبط:  چرا نامی از حضرت یوسف در تاریخ مصر نیست

مثال: نسیم مثل یک مادر خوب است. علی (ع) چون شیر شجاع بود.

درس 3

مهمترین قسمت هر جمله

مهمترین قسمت هر جمله فعل است. جمله بدون فعل معنی کامل ندارد و اساساً به آن جمله نمی گوییم. مانند این جمله که فعل ندارد و جمله محسوب نمی شود: وقتی معلم ما کتاب را با دقت خواند

زبان – ادبیات

هر گاه بخواهیم مقصود خود را بیان کنیم، از «زبان» استفاده می کنیم; اما وقتی می خواهیم همین معنا را زیباتر و تاثیرگذارتر بگوییم از ادبیات استفاده می کنیم.

مثال: پیامبر (ص) نفرین نکرد. (زبان) پیامبر (ص) از زبان خود سوء استفاده نکرد. (ادبیات)

درس 4

موسسه، نهاد

1- بهرام آمد. 2- امروز هوا سرد است.

در مثال شماره 1 «بهرام» کاری انجام داد و در مثال 2 حالتی را به «زمان روز» اختصاص دادیم. «بهرام» و «وقت روز» موجوداتی هستند.

کلماتی که معمولاً در ابتدای جمله آمده و به انجام کاری یا حالتی نسبت داده می شوند، موجودیت نامیده می شوند.

احترام به امثال (شبکه معنایی)

مشاهده شباهت یا شبکه معنایی شامل گنجاندن کلماتی در نوشته (شعر یا نثر) است که به نوعی با هم مرتبط هستند، مثلاً از یک جنس هستند، مثلاً کلمات خورشید، ماه، ستاره را در یک خط یا این کلمات بیاورید. با هم اند. به عنوان مثال، کنار هم قرار دادن کلمات شمع، گل و پروانه در یک خط (معمولاً این کلمات را می توان اعضای یک مجموعه در نظر گرفت.) مثال: امروز دشمنان دانشگاه، درس، مدرسه و معلم نمی خواهند.

درس 5

هدف – شی

مضمون کلمه یا کلماتی است که بعد از آن حرف اصلی می آید یا می توانید «را» را به آخر آن اضافه کنید.

چگونه شی را پیدا کنیم: چیست؟ (یا چه کسی؟) مثلاً در جمله «باد کتاب بزرگی آورد» چه سؤالی می شود؟ “یک کتاب بزرگ” سپس “یک کتاب بزرگ” هدف است. (توجه داشته باشید که کلمه «را» نشانه شیء است نه خود شیء).

تکرار

نویسنده هر گاه بخواهد بر چیزی تاکید کند آن را تکرار می کند. این تکرار آگاهانه بر تأثیر گفتار می افزاید. شاعران از ((تکرار)) برای آراستن و تأثیرگذاری بر کلمات شعر استفاده می کنند. مثال: من می خواهم این همه قلب کوچک را به بچه های خوب بدهم.

درس 6

متمم

حروف اضافه (علامت متمم): à، avec، sans، sur، pour، sans، de، dans، به جز (مگر)، comme (مانند) و…

متمم: یک یا چند کلمه که بعد از حرف اضافه اضافه می شود مکمل نامیده می شود. مثال:

مردان بزرگی در ایران زندگی کرده اند. بهرام از بازار بزرگ قدس پیراهن خرید. در این مثال ها کلمات مشخص شده مکمل هستند.

کلمات را در یک جمله جابجا کنید

فارسی زبانان هنگام صحبت طبیعی، معمولاً فاعل را اول و فعل را در آخر جمله قرار می دهند. بخش‌های دیگر جمله (مثل مفعول، محمول و…) در وسط فاعل و فعل قرار می‌گیرند، اما در شعر ناترادابی گاهی این ترتیب به هم می‌ریزد که البته بر گفتار برزیبایی می‌افزاید. . مثال ((گیتی در مقابل چشم تیره شد)) که فعل در جمله اول آمده و در اصل اینگونه بود: گیتی در مقابل چشم تیره شد.

در Q7

افعال مستند

به افعالی مانند «است»، «بود» و «بود» در این مثال ها توجه کنید: پدرم بیمار است. بهرام نگران بود. هوا سرد شده آنها افعال انجام دادن هستند

چیزی نمی گویند، بلکه فقط حالت یا چیزی را به موجود نسبت می دهند، مثلاً در مثال اول، فعل «است» فقط به موجود (پدر من) بیمار بودن را نسبت می دهد. به این افعال سند می گویند. باید دقت شود که خانواده این افعال نیز سند محسوب شوند:

است (هست، هست، هست، هست و…) بود (نبود، بود، بود و…)

خیال پردازی

شاعران و نویسندگان گاهی از چیزهایی می گویند که فقط در تخیلاتشان مجسم می شود و در عالم واقعیت چنین چیزی وجود ندارد، این تخیلات بر زیبایی و تأثیر شعر و نوشته ها می افزاید.

در Q8

مسند

محمول کلمه یا کلماتی است که چیزی را به یک موجود نسبت می دهند. مصدر همیشه با یک فعل نشانی همراه است، بنابراین ما فقط در جملاتی دنبال مصدر می گردیم که فعل نشانی دارند. به عنوان مثال ، در جمله: (((پیامبر فروتن بود)) کلمه (((فروتن))) یک محمول است و فروتنی به پیامبر نسبت داده می شود

صفات (تأسیس).

چگونه محمول را پیدا کنیم: نظر + فعل مستند مثلاً در مثال بالا ((چطور بود؟)) متواضع بود پس ((مودف)) محمول است.

حرف

نامه دو نوع است: 1- دوستانه یا خانوادگی 2- رسمی و اداری; البته لازم به ذکر است که عنوان و عبارات هر یک با یکدیگر متفاوت است. در نامه های دوستانه یا خانوادگی باید صمیمیت بیشتری وجود داشته باشد و در نامه های رسمی و اداری تشریفات بیشتری لازم است.

درس 9

فعل زمان

هر هدیه زمانی دارد. افعالی که در هنگام صحبت اتفاق می‌افتند را زمان حال و افعالی را که قبل از زمانی که صحبت می‌کنیم فعل ماضی می‌گویند. افعالی که بعد از لحظه ای که ما صحبت می کنیم به وجود می آیند زمان آینده نامیده می شوند.

قطعه

این قطعه شعری است که قافیه‌های آن حتی در مصراع‌ها آمده است. این قطعه برای پند دادن به شگفتی‌ها و بیان مسائل اخلاقی و اجتماعی استفاده می‌شود.

درس 10

شخص – شماره

شخص: هر فعل به گوینده (اول شخص)، شنونده (نفر دوم) یا شخص دیگری مربوط می شود. (سوم شخص)

آیا عدد به این معناست که فعل ما مفرد است یا جمع؟

رفتم: روی گوینده = اول شخص مفرد / رفتیم: روی بلندگوها = اول شخص جمع

رفتی: بر مستمع = دوم شخص مفرد / رفتی: بر مستمعین = دوم شخص جمع

alla: درباره دیگری = سوم شخص مفرد / رفتند: درباره دیگران = سوم شخص جمع

خاطره نویسی

خاطره نویسی مانند نامه نویسی و سفرنامه نویسی یکی از انواع نوشتن است که هرگاه صحنه ها یا حوادثی را که در زندگی اتفاق افتاده یا مشاهده شده است بازگو کنیم یا بنویسیم به آن خاطره می گویند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مقاله خیلی جالبی بود. من خودم شاعری هستم و همیشه از تکرار در شعرم استفاده می‌کنم. تکرار ابزار قدرتمندی است که به شاعران کمک می‌کند تا مفهوم خود را بهتر و قوی‌تر بیان کنند. ممنون بابت این مقاله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا