چرا در بارداری لکه بینی دارم

اگر در بارداری خونریزی داشتیم چه کنیم؟!

اگر در دوران بارداری دچار خونریزی شدید، ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید. برای کنترل میزان لک در دوران بارداری یا خونریزی از نوار بهداشتی استفاده کنید. رنگ خون جمع آوری شده مهم است. به عنوان مثال، می تواند نارنجی، صورتی یا قهوه ای باشد. پزشکان را در جریان حجم، شدت و رنگ خونریزی قرار دهید. برای اطمینان، می توانید تکه پارچه ای را که با آن خود را خشک کرده اید به درمانگر خود نشان دهید.

لطفا بیشتر استراحت کنید به هیچ عنوان از تامپون استفاده نکنید. تا زمانی که خونریزی بند نیاید رابطه جنسی نداشته باشید.

سونوگرافی برای بررسی دقیق تر وضعیت شما و جنین ضروری است.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید:

درد شدید در ناحیه شکم یا پایین شکم همزمان با خونریزی یا لکه بینی

خونریزی شدید، حتی بدون درد

وجود بافت یا لخته بزرگ در ترشحات واژن

احساس بی حالی، سرگیجه یا ضعف

تب (درجه حرارت بالای 37 درجه) (در این مقاله درباره استفاده از شیاف استامینوفن 125 برای درمان تب بیشتر بدانید)

لکه بینی در بارداری نشانه چیست؟

زمان لکه بینی در دوران بارداری بسیار مهم است. بسته به هفته بارداری خونریزی رخ می دهد، علت متفاوت خواهد بود.

در ابتدای بارداری تغییراتی در رحم رخ می دهد. واکنش دهانه رحم به این تغییرات می تواند باعث لکه بینی شود. این واکنش اعشاری نامیده می شود.

از طرفی تغییرات هورمونی باعث ایجاد حساسیت در بافت های داخلی رحم می شود و ممکن است بعد از رابطه جنسی یا فعالیت شدید لکه بینی را تجربه کنید.

گاهی اوقات خونریزی یا لکه بینی به دلیل عفونت است.

علت لکه بینی در بارداری

بسته به زمان ظاهر شدن لکه ها در دوران بارداری، علل آن متفاوت است.

علت لکه بینی در سه ماهه اول

لکه ها در اوایل بارداری می توانند نشانه مشکلات جدی باشند. مثل تهدید به سقط جنین در اکثر زنان مبتلا به این شرایط، در صورت نظارت، می توان خونریزی را متوقف کرد و بارداری را حفظ کرد.

خونریزی یا ترشح در دوران بارداری همراه با درد شدید یکی از علائم شایع سقط جنین است. در این شرایط معاینه ضروری است. در معاینه، دهانه رحم نسبتاً باز است. در صورت مشاهده این علائم، جلوگیری از سقط جنین دشوار است.

یکی دیگر از علل لکه بینی در هفته های اول بارداری، بارداری مولار است. نام دیگر آن بیماری تروفوبلاست حاملگی یا خال هیداتی فرم است. این نوع بارداری زمانی اتفاق می افتد که حاملگی غیرطبیعی وجود داشته باشد. نتیجه ایجاد بافت غیر طبیعی در رحم است. دو نوع بارداری مولار وجود دارد. نوع کاملی که در این وضعیت جنین داخل رحمی وجود ندارد. نوع ناقص، نوع دوم بارداری مولار است. در این شرایط علاوه بر بافت غیر طبیعی تروفوبلاست، جنین نیز وجود دارد. اما جنین نه سالم است و نه کامل. این نوع بارداری هرگز منجر به بارداری و زایمان طبیعی نمی شود. برای تشخیص بارداری مولار، سونوگرافی روش مناسبی است.

یکی دیگر از علل خونریزی در ماه اول بارداری، حاملگی خارج از رحم است. البته در این حالت معمولاً درد شکم نیز وجود دارد. حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به جای کاشت در رحم، در جایی خارج از رحم، مانند لوله های فالوپ، لانه گزینی می کند. در این شرایط بارداری طبیعی نیست و بدن قادر به نگه داشتن جنین در جایی غیر از رحم نیست و باید آن را خارج کرد.

یکی دیگر از علل لکه بینی در اوایل بارداری، هماتوم پشت جفت است. در این شرایط، لخته خون در پشت جفت، یعنی بین کیسه حاملگی و دیواره رحم تشکیل می شود. وجود این هماتوم با سونوگرافی مشخص می شود. وجود این لخته در بدن باعث واکنش می شود. رحم سعی می کند لخته را بشکند. به همین دلیل ممکن است لکه هایی ایجاد شود.

علت لکه بینی در سه ماهه دوم و سوم

دلایل مختلفی باعث لکه بینی در بارداری و افزایش آن می شود. مانند نارسایی دهانه رحم، زخم دهانه رحم، آمیزش جنسی یا معاینه واژینال.

علل جدی تری مانند جفت سرراهی، زایمان زودرس، پارگی رحم، جدا شدن زودرس جفت وجود دارد. لکه بینی و تکرر ادرار در دوران بارداری از عوارض شایع در سه ماهه سوم بارداری است.

لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟ (مدت زمان کاشت)

لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به لایه داخلی رحم بچسبد. در این شرایط چون لایه داخلی رحم تحریک شده است، در اوایل بارداری شاهد ترشحات خونی خواهید بود. این لکه‌ها تقریباً در زمان احتمالی پریود شما ایجاد می‌شوند. حجم آن بسیار کمتر از خونریزی قاعدگی است. در نهایت 1-2 روز طول می کشد.

بارداری بدون لکه های لانه گزینی

لکه بینی لزوما در حین کاشت رخ نمی دهد. برای برخی از زنان، لکه بینی نشانه بارداری است. اما در بیشتر موارد این اتفاق نمی افتد. ربطی به سلامت بارداری نداره

چگونه از خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

لکه بینی در دوران بارداری یک وضعیت قابل پیش بینی نیست. بنابراین پیشگیری از آن کار آسانی نیست.

اما اگر قبل از بارداری با برنامه ریزی و مراقبت از سلامت خود باردار شوید، احتمال خونریزی در دوران بارداری کاهش می یابد.

انواع لکه بینی در بارداری

لکه بینی در دوران بارداری بعد از رابطه جنسی

در حین رابطه جنسی، دهانه رحم تحت تأثیر قرار می گیرد که می تواند واکنش رحم را تحریک کند و منجر به خونریزی شود.

اگر بعد از رابطه جنسی در دوران بارداری لکه هایی مشاهده کردید:

لطفا تا زمانی که پزشک معالج خود را تایید نکرده است از رابطه واژینال خودداری کنید.

بیشتر استراحت کن

اگر خونریزی شدید یا لکه بینی مکرر را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

لکه بینی بعد از تشکیل قلب جنین

پس از تشکیل قلب جنین، اگر لکه هایی ظاهر شود، ممکن است نشان دهنده تهدید سقط جنین، جفت سرراهی یا هماتوم در پشت جفت باشد.

با این حال، بررسی بیشتر به شما در تشخیص علت کمک می کند. هر چه زودتر تشخیص داده شود، احتمال اینکه بارداری خود را نجات دهید بیشتر می شود.

مرتبط:  چرا به عامل بیماری های واگیر میکروب گفته میشود گاما

علامت لکه بینی در ماه نهم بارداری چیست؟!

لکه بینی در ماه آخر بارداری ممکن است نشان دهنده شروع زایمان باشد. علاوه بر این، احتمال جدا شدن زودرس جفت وجود دارد. بنابراین، در هر صورت، برای بررسی علت و تشخیص دقیق تر، با پزشک خود تماس بگیرید.

لکه بینی در بارداری چگونه درمان می شود؟

درمان لکه بینی در دوران بارداری به 3 روش زیر انجام می شود.

به طور کلی استراحت مطلق یا نسبی برای شما تجویز می شود.

انواع مختلف آمپول و شیاف پروژسترون در دوران بارداری به توقف یا کاهش این خونریزی کمک می کند.

علاوه بر این، مقاربت واژینال تا زمان تایید پزشک ممنوع است.

از بین بردن لکه ها در دوران بارداری با شیاف پروژسترون

پروژسترون یک هورمون زنانه است که مسئول حفظ بارداری است. بنابراین، هنگامی که در دوران بارداری دچار خونریزی می شوید، این هورمون به کنترل خونریزی کمک می کند.

با توجه به تجویز پزشک می توانید شیاف را یک یا دو بار در روز مصرف کنید. این دارو به صورت واژینال تجویز می شود، اما می توان آن را به صورت مقعدی نیز تجویز کرد.

درمان خانگی لکه بینی در بارداری

لکه بینی در دوران بارداری شرایطی نیست که بتوان آن را در خانه کنترل کرد. تنها گزینه شما استراحت بیشتر و تماس با پزشک است.

در دوران بارداری غذاهای مفید برای لکه ها بخورید.

هنگامی که در دوران بارداری لکه بینی دارید، خون از دست می دهید. برای جلوگیری از کم خونی بهتر است منابع غذایی غنی از آهن و اسید فولیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مانند اسفناج، کلم بروکلی، انواع گوشت، لوبیا و…

احتمال سالم ماندن جنین با لکه بینی

حدود 15 درصد از تمام بارداری های مرتبط با لکه بینی منجر به سقط جنین می شود. هر چه زودتر برای بررسی و کنترل خونریزی مراجعه کنید، احتمال سلامت جنین بیشتر می شود.

لکه بینی و کمردرد در اوایل بارداری از علائم بارداری هستند که در ماه های اول بارداری ظاهر می شوند. البته لکه بینی در دوران بارداری نیز می تواند نشانه سقط جنین، بارداری مولار و جفت سرراهی باشد. اما در بیش از نیمی از زنان، لکه بینی در ابتدای بارداری کاملا طبیعی است و یکی از علائم بارداری است. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. می توانید از لیست زیر برای پیمایش سریع به عناوین استفاده کنید.

لکه بینی در بارداری نشانه چیست؟

خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری به دلایل مختلفی رخ می دهد. به عنوان مثال، در اوایل بارداری، این ممکن است نشانه ای از لانه گزینی جنین باشد که طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما اگر خونریزی شدید یا طولانی مدت باشد، احتمالاً نشانه یکی از موارد زیر است:

حاملگی های خطرناک مانند بارداری مولار، حاملگی شیمیایی و حاملگی خارج از رحم

مشکلات جفت مانند جدا شدن جفت، خونریزی در اطراف جفت یا جفت سرراهی

زایمان زودرس

آسیب به دهانه رحم یا واژن

برخی بیماری ها مانند پولیپ رحم، سرطان دهانه رحم و عفونت های واژن

سقط جنین در سه ماهه اول بارداری

سقط دیررس (در سه ماهه دوم)

همچنین به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، عواملی مانند داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری یا انجام معاینات لگنی مانند تست پاپ نیز می تواند باعث خونریزی در دوران بارداری شود. در این موارد لکه بینی جای نگرانی ندارد و به دلیل حساسیت بالای دهانه رحم و وجود خون در این ناحیه در دوران بارداری است.

برای تشخیص علت لکه بینی در دوران بارداری نیز می توانید به مطب دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان و زایمان شرق تهران مراجعه کنید. جهت تعیین وقت با شماره تلفن 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

علت لکه بینی و کمردرد در اوایل بارداری

هنگامی که تخمک بارور شد، باید به دیواره رحم بچسبد. لانه گزینی تخمک (اسپرم چسبیده به لایه داخلی رحم) تقریباً 7 تا 12 روز پس از لقاح و لقاح تخمک اتفاق می افتد. در 30 درصد از زنان، لانه گزینی با میکروبلیدها و گرفتگی عضلات پشت و شکم همراه است. گرفتگی عضلات در حین لانه گزینی مشابه گرفتگی های قاعدگی است.

بنابراین، اگر در اوایل بارداری ترشحات خفیفی دارید، نگران نباشید زیرا ممکن است نشانه ای از لانه گزینی جنین و بارداری باشد. به علاوه از هفته ششم بارداری تولید هورمون های بارداری توسط جفت جنین باعث خونریزی خفیف می شود که کاملا طبیعی است. اما در برخی افراد، خونریزی لانه گزینی می تواند شدید باشد.

خونریزی در اوایل بارداری چند روز طول می کشد؟

مدت زمان لکه بینی ناشی از کاشت تخمک در زنان مختلف متفاوت است. از آنجایی که خون لانه گزینی به آرامی از واژن خارج می شود، ترشحات از چند ساعت تا یک یا دو روز طول می کشد که طبیعی است. اما در همه موارد، دیده بانی نباید بیش از 3 روز طول بکشد.

اگر خونریزی شما بیشتر طول کشید و مقدار آن قابل توجه بود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال بروز مشکلات دیگری مانند حاملگی خارج رحمی، سقط جنین و عفونت های مقاربتی وجود دارد.

لکه های بارداری چه رنگی هستند؟

خونریزی لانه گزینی یکی از اولین علائم بارداری است که ممکن است به درستی تشخیص داده نشود زیرا زمانی رخ می دهد که خانم ها در انتظار پریود هستند. خون لانه گزینی از صورتی (قرمز کم رنگ) تا قهوه ای متغیر است.

هر چه خون لانه گزینی سریعتر خارج شود، رنگ آن روشن تر است و هر چه مدت زمان بیشتری بیرون بیاید، لکه های قهوه ای ایجاد می شود. میزان خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری که در اثر لانه گزینی ایجاد می شود، کم است و لکه های خون اغلب روی شلوارک یا پدها قابل مشاهده است. بنابراین نیازی به نوار بهداشتی ندارید.

در صورت بروز لکه بینی در دوران بارداری وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، زمانی که خونریزی و لکه بینی شما به شرح زیر است، باید در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

مرتبط:  چرا بعد از عمل بینی نباید سر را پایین انداخت

احساس ضعف در اثر خونریزی

خونریزی تا حد خیس شدن نوار بهداشتی

درد یا گرفتگی شدید شکم و کمر

شروع تب در دوران بارداری

طولانی شدن بیش از 3 روز خونریزی در اوایل بارداری طبیعی نیست و باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

همچنین می توانید برای تشخیص علت و درمان خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری به مطب دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان شرق تهران مراجعه کنید. جهت تعیین وقت با شماره تلفن 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج در مورد لکه بینی در ماه اول بارداری

معمولا خانم های باردار در ماه اول بارداری سوالات زیر را در مورد لکه بینی از متخصصین زنان می پرسند که در ادامه با پاسخ آنها خواهید خواند:

اگر لکه بینی در بارداری زیاد باشد چه باید کرد؟

برای انجام سونوگرافی شکم یا واژینال باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید. در صورت وجود مشکل برای رسیدگی سریعتر اقدام خواهیم کرد.

آیا بارداری خارج از رحم نیز باعث لکه بینی می شود؟

آره. یکی از علل خونریزی در اوایل بارداری حاملگی خارج از رحم است که بیشتر از خونریزی لانه گزینی خونریزی می کند و با علائمی مانند گرفتگی شدید شکم همراه است. اگر خونریزی شدید رخ داد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا این نوع بارداری را تشخیص داده یا از آن حذف کنید.

آیا عفونت های مقاربتی باعث خونریزی در دوران بارداری می شود؟

آره. عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا می توانند باعث خونریزی در دوران بارداری شوند.

آیا انجام تست پاپ در بارداری ضروری است یا خیر و خونریزی چقدر طول می کشد؟

تست پاپ بین هفته های 6 تا 12 بارداری برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود و هیچ ضرری ندارد. خونریزی باید بعد از یک روز برطرف شود. در غیر این صورت باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در مورد لکه بینی در اوایل بارداری سوالی دارید می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

4.1/5 – (93 امتیاز)

لکه بینی در اوایل بارداری شایع است و به طور کلی جای نگرانی ندارد. این مقاله به علل شایع و تشخیص خونریزی می پردازد.

معمولاً افراد در اوایل بارداری خونریزی خفیفی دارند که به آن لکه بینی می گویند. این مشکل به عنوان یک علامت بارداری رایج است و در بیشتر مواقع مشکل خطرناک یا نگران کننده ای نیست. با این حال، گاهی اوقات می تواند یک عارضه بارداری و نشانه مشکل جدی تری باشد.

این مقاله به بررسی علل شایع لکه بینی در اوایل بارداری و تشخیص آنها می پردازد. همچنین نشان می دهد که چه زمانی لازم است با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید:

علائم اولیه و عجیب در بارداری (کلیک کنید)

آیا لکه بینی در ابتدای بارداری شایع است؟

آره. حدود یک چهارم زنان باردار در سه ماهه اول خونریزی دارند.

اگرچه خونریزی نشانه احتمالی سقط جنین زودرس است، اما لزوماً به این معنی نیست که این اتفاق خواهد افتاد.

برخی شرایط و عوامل دیگر مانند تغییرات طبیعی هورمونی نیز می توانند باعث خونریزی در اوایل بارداری شوند.

همچنین بخوانید:

سه ماهه باردار (کلیک کنید)

آیا لکه ها طبیعی هستند؟

همانطور که گفته شد لکه بینی در اوایل بارداری شایع است و مشکلی ایجاد نمی کند. توجه داشته باشید که اگرچه بسیاری از افرادی که در اوایل بارداری خود دچار خونریزی می شوند، بارداری سالمی خواهند داشت، اما باید توسط پزشک بررسی شود.

هرگز خوددرمانی نکنید.

لکه بینی می تواند یک علامت حیاتی مرتبط با برخی از علل جدی مرتبط با بارداری باشد. در شرایطی مانند زمانی که لکه بینی ناشی از حاملگی خارج رحمی است، درمان سریع می تواند نجات دهنده باشد.

علل لکه بینی در اوایل بارداری

شایع ترین علل لکه بینی در اوایل بارداری عبارتند از:

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک شایع ترین علت خونریزی در سه ماهه اول بارداری است. تقریباً 11 درصد از زنان باردار در اوایل بارداری (سه ماهه اول) به دلیل جدا شدن جفت لکه بینی را تجربه می کنند.

هماتوم ساب کوریونیک (خونریزی ساب کوریونیک یا لخته خون در پشت جفت) زمانی رخ می دهد که خون در نزدیکی کوریون یا اپیتوم (غشای جنین در کنار جفت، که بیرونی ترین غشای خارجی حاوی جنین در رحم انسان است) جمع می شود. همچنین ممکن است خونریزی بین رحم و جفت رخ دهد.

خونریزی ساب کوریونیک به معنای سقط جنین نیست. اما افرادی که از آن رنج می برند بیشتر در معرض خطر سقط زودرس قرار دارند.

بسیاری از زنان باردار با این نوع خونریزی در دوران بارداری خود هیچ عارضه دیگری ندارند.

تحریک دهانه رحم

اگر بعد از هر شکلی از نفوذ واژینال دچار خونریزی خفیف هستید، این احتمالاً نشان دهنده تحریک و خونریزی از دهانه رحم است.

دهانه رحم ورودی دوناتی شکل به رحم است که باعث افزایش خون رسانی به رحم در دوران بارداری می شود. این بدان معناست که خونریزی بیشتر به دلیل تحریکاتی مانند معاینه لگن یا بعد از رابطه جنسی است.

اگر علت لکه بینی شما در اوایل بارداری ناشی از خونریزی دهانه رحم باشد، معمولاً جای نگرانی نیست.

لازم به ذکر است که آسیب جدی به دهانه رحم، مانند حمله یا ضربه، باعث خونریزی شدیدتر دهانه رحم می شود. این آسیب ها خطرناک هستند و خطر عفونت و سایر عوارض جدی افزایش می یابد.

در صورت آسیب تروماتیک به دهانه رحم یا واژن، لازم و ضروری است که با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین بخوانید:

بررسی مخاط دهانه رحم در شروع بارداری (کلیک کنید)

خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی یکی از اولین علائم بارداری است. البته بهتر است این خونریزی را با ترشحات ناشی از لانه گزینی بنامیم زیرا میزان خونریزی به اندازه دوران قاعدگی نیست.

لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم قرار می گیرد. نشونه بارداریه

برخی افراد بلافاصله پس از کاشت لکه ها را مشاهده می کنند. با این حال، بدن تنها پس از لانه گزینی شروع به تولید هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) می کند. این بدان معناست که فرد تا پس از لانه گزینی باردار نیست و آزمایشات بارداری تا چند روز پس از لانه گزینی نمی توانند حاملگی را تشخیص دهند.

مرتبط:  چرا وضو با آب گرم کراهت دارد

بنابراین، خونریزی پس از اینکه فرد متوجه بارداری خود شد، خونریزی لانه گزینی نیست.

خونریزی لانه گزینی معمولاً قهوه ای است. برخی از افراد ممکن است خونریزی را با قاعدگی اشتباه بگیرند زیرا معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد در انتظار پریود است.

خونریزی لانه گزینی اغلب سبکتر و کوتاهتر از یک دوره است، بنابراین افرادی که بعد از رابطه جنسی خونریزی غیرطبیعی دارند باید احتمال بارداری را در نظر بگیرند.

همچنین بخوانید:

خونریزی لانه گزینی: مدت زمان، علائم و درمان (کلیک کنید)

تغییرات هورمونی

در حدود هفته ششم تا هشتم بارداری، انتقال لوتئو-جفت رخ می دهد.

این زمانی است که جفت به اندازه کافی رشد کرده است تا هورمون هایی تولید کند که به حفظ بارداری کمک می کند. قبل از این تغییر، جسم زرد (گروهی از سلول های تشکیل شده در طول تخمک گذاری) هورمون های بارداری را تولید می کند.

این تغییر هورمونی گاهی باعث افت موقت هورمون پروژسترون می شود. این تغییر می تواند باعث لکه بینی یا حتی خونریزی شدید قاعدگی شود. تا زمانی که جفت شروع به تولید پروژسترون کافی کند، بارداری می تواند با خیال راحت ادامه یابد و سقط جنین رخ نخواهد داد.

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج از رحم شرایطی است که در آن تخمک بارور شده در خارج از رحم و اغلب در لوله های فالوپ کاشته می شود. در این شرایط ممکن است فرد همچنان علائم بارداری داشته باشد یا تست بارداری مثبت دریافت کند.

اما بارداری نمی تواند زنده بماند. اگر به رشد خود ادامه دهد، می تواند پاره شود و باعث عفونت خونریزی دهنده خطرناک و بالقوه کشنده شود.

حاملگی خارج از رحم با پیشرفت بارداری باعث خونریزی می شود. در صورت پارگی، خونریزی داخلی می تواند به تدریج طی چند ساعت بدتر شود.

همچنین بخوانید:

حاملگی خارج رحمی (کلیک کنید)

از دست دادن بارداری

سقط جنین (از دست دادن بارداری) یک اصطلاح پزشکی برای از دست دادن بارداری در 23 هفته اول بارداری است.

شایع ترین علامت سقط جنین خونریزی واژینال است. با این حال، حدود نیمی از افرادی که در اوایل بارداری خونریزی خفیف دارند، بارداری خود را از دست نمی دهند.

اگر در مورد بارداری خود نگران هستید، با پزشک خود در مورد عوامل خطر و چگونگی به حداقل رساندن آنها صحبت کنید.

تشخیص لکه های بارداری

پزشک متخصص چندین آزمایش را برای تشخیص علت خونریزی/لکه بینی بارداری انجام می دهد.

آزمایشات خون

آزمایش خون می تواند سطح هورمون بارداری hCG را اندازه گیری کند. سطوح پایین hCG ممکن است نشان دهنده این باشد که بارداری به درستی رشد نمی کند یا در مراحل اولیه است.

برخی از پزشکان سطح پروژسترون را نیز بررسی می کنند. سطوح پایین پروژسترون باعث خونریزی موقت می شود، در حالی که سطوح بسیار پایین پروژسترون می تواند نشانه بارداری غیرطبیعی باشد.

سونوگرافی

سونوگرافی می تواند علت لکه بینی ناشی از هماتوم ساب کوریونی را تشخیص دهد.

علاوه بر این، سونوگرافی محل بارداری را نشان می دهد و به تشخیص حاملگی خارج از رحم کمک می کند.

پزشکان همچنین از اسکن اولتراسوند برای ارزیابی زنده ماندن جنین در دوران بارداری استفاده می کنند. اگر جنین به درستی رشد کند و ضربان قلب به اندازه کافی قوی باشد، این نشان می دهد که بارداری ادامه خواهد داشت و خطر سقط جنین کم است.

سونوگرافی همچنین می تواند با بررسی سایر اندام های لگنی علل ایجاد لکه های بارداری را تشخیص دهد. به عنوان مثال، کیست تخمدان می تواند باعث خونریزی شود.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

مهم است که در مورد هر گونه خونریزی یا لکه بینی در اوایل بارداری با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه لکه بینی در اوایل بارداری ممکن است بی ضرر باشد، اما تعیین علت خونریزی بدون آزمایش خون، سونوگرافی یا سایر آزمایش های تشخیصی غیرممکن است.

خونریزی ناشی از پارگی حاملگی خارج از رحم، جان فرد باردار را به خطر می اندازد. اگرچه بسیاری از عوارض مربوط به سقط جنین خود به خود از بین می روند، اما برخی از آنها نیاز به درمان دارند تا از خونریزی زیاد و عفونت جلوگیری شود.

اگر در هر زمانی دچار خونریزی خفیف یا شدید شدید، باید با ماما یا متخصص زنان تماس بگیرید.

فرد باردار در صورت تجربه هریک علائم زیر باید به اورژانس مراجعه نماید:

تبی که ادامه دارد

احساس سرگیجه یا سرگیجه

درد شدید در ناحیه شکم

گرفتگی عضلات

در عرض چند ساعت خونریزی شدیدتر می شود

خونریزی شدید شبیه پریود است

لخته های خون بزرگ وجود دارد

مراقبت فوری پزشکی یک نجات دهنده است. حتی زمانی که مشکل جدی وجود ندارد، مراقبت مناسب می تواند آرامش خاطر را فراهم کند.

اگر یک فرد باردار با لکه های RH خون Rh منفی داشته باشد، پزشک احتمالا RhoGAM را تجویز می کند. این درمان می تواند به پیشگیری از بیماری به نام erythroblastosis fetalis کمک کند.

*Erythroblastosis fetalis نوعی کم خونی است که در آن گلبول های قرمز خون جنین به دلیل واکنش ایمنی بدن مادر به دلیل ناسازگاری گروه های خونی مادر و جنین از بین می رود.

خلاصه

بسیاری از افراد، به ویژه آنهایی که سابقه سقط جنین دارند، هنگام خونریزی و خونریزی در دوران بارداری دچار وحشت می شوند.

مراقبت های فوری سریع ترین راه برای کاهش اضطراب و دریافت پاسخ های روشن است.

پزشک از طریق آزمایش های لازم علت لکه بینی در بارداری را جستجو و تشخیص می دهد و درمان های سریع و مناسب را پیشنهاد می کند.

هرگز خودتان لکه هایتان را درمان نکنید. به یاد داشته باشید که برای حفظ سلامتی مادر و کودک، مشورت با پزشک در همه حالات ضروری و واجب است.

برای مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبتی از داروخانه آنلاین Oero کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا