چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیریم

چرا جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

سلام به همه همراهان همیشگی سبز لرن، امیدوارم حالتون خوب باشه، در این مقاله میخوایم ببینیم چرا باید جاوا اسکریپت رو یاد بگیریم و یادگیری این زبان چه مزایایی داره. این مقاله برای دوستانی که می خواهند این زبان را بدانند و چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم بسیار مفید است.

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم، ابتدا باید ببینیم جاوا اسکریپت در کجا استفاده می شود، سپس متوجه می شویم که چقدر گسترده است و سپس متقاعد می شویم که یادگیری جاوا اسکریپت اصلا خالی از لطف نیست! 🙂

مزیت اول: جاوا اسکریپت در طراحی وب (سمت کاربر)

خب دوستان اولین جایی که جاوا اسکریپت خودش را نشان می دهد و این مهم ترین قسمت آن در حوزه طراحی وب است. اگر وارد دنیای طراحی سایت می شوید، یادگیری جاوا اسکریپت ضروری است. به خصوص طراحی سایت سمت کاربر یا فرانت اند. حالا بیایید با هم ببینیم که چرا باید جاوا اسکریپت را برای قسمت جلویی سایت یاد بگیریم، آیا نمی توانیم چیز دیگری یاد بگیریم؟

خوب، همانطور که می دانید، یادگیری قسمت جلویی در مورد سه زبان نشانه گذاری یا HTML، زبان استایلینگ یا CSS و مانورهای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، که در واقع یک سایت ثابت ایجاد شده با HTML و CSS را به یک سایت پویا تبدیل می کند. منظور داشتن؟! این بدان معنی است که تعامل کاربر ایجاد می کند، مانند زمانی که کاربر روی دکمه ای کلیک می کند، اتفاقی می افتد.

مانند نشان دادن گزینه دیگری به آن یا ایجاد زیر منوها یا اعتبار سنجی فرم ورودی و ایجاد یک الگوی خاص برای رمز عبور، ایمیل و نام کاربری که به عنوان مثال اگر ایمیل وارد شده توسط کاربر با مدل صحیح متناظر با زبان جاوا اسکریپت نوشته شده باشد، این کار را انجام می دهد. برای پر کردن صحیح فیلدهای مورد نظر و غیره نیازی به پر کردن آن نیست. یکی از دلایل یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت این است که بتوانید وب سایت طراحی کنید.

مزیت دوم: چارچوب ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت

البته برای برنامه نویسی سمت کاربر، یادگیری ساده جاوا اسکریپت خام کافی نیست و از فریم ورک ها و کتابخانه های زیادی مانند فریمورک های Vue، Angular و React استفاده می شود. که یکی از اصلی ترین ها هستند، البته کتابخانه های زیادی برای سرعت بخشیدن به کار و زیباتر شدن پروژه وجود دارد، مثل jquery و خیلی چیزهای دیگر.

حتما وب سایت هایی را دیده اید که حاوی تصاویر متحرک و متحرک زیبا هستند. این انیمیشن ها با یادگیری تمامی کدهای استاندارد جاوا اسکریپت در نظر گرفته شده برای ساخت انیمیشن و کارهای گرافیکی و اجرایی طراحی و پیاده سازی می شوند. از آنجایی که برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، وب مسترها بیشتر به قسمت جلویی وب سایت ها اهمیت می دهند، نیاز به برنامه نویسان جاوا اسکریپت نیز روز به روز در حال افزایش است. پس حتما تا به حال فهمیده اید که چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم.

مزیت سوم: جاوا اسکریپت در طراحی سایت (سمت سرور)

همانطور که متوجه شدیم یادگیری زبان جاوا اسکریپت برای طراحان فرانت اند اجباری است و البته حضور پررنگ جاوا اسکریپت تنها به فرانت اند محدود نمی شود و در طراحی سرور نیز بسیار مهم و پرکاربرد است. سایت ثانویه یا سایت بک‌اند، اما این ضروری نیست زیرا می‌توان از زبان‌ها و فناوری‌های مختلفی برای Backend استفاده کرد.

مانند زبان ها و فناوری های برنامه نویسی، پایتون، Asp.net، php و غیره. هر کدام از آنها دنیای خاص خود را دارند و همه آنها قدرتمند هستند. اما اگر بخواهیم کارمان را آسان کنیم و از یک زبان برای طراحی سایت خود استفاده کنیم و با سینتکس های متعدد سروکار نداشته باشیم، می توانیم از node js که یک پلتفرم برنامه نویسی سمت سرور جاوا اسکریپت است استفاده کنیم.

Node JS فریمورک های مرتبط خود را نیز دارد مانند: ExpressJS، MetoerJS، KoaJS، SailsJS و LoopBackJS. تا اینجا دیدیم که چگونه جاوا اسکریپت یک زبان کامل، کامل و قدرتمند است و چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم. که تمامی نیازها را پوشش می دهد و نه تنها در حوزه وب بلکه در حوزه طراحی بازی نیز کاربرد دارد.

مزیت چهارم: جاوا اسکریپت در طراحی بازی

بسیاری از کارها را می توان با مرورگرها انجام داد. اگر به جاوا اسکریپت مسلط هستید و از فرآیند یادگیری لذت می برید، می توانید یک توسعه دهنده بازی های کامپیوتری شوید. با یادگیری HTML5 و JS می توانید بازی های مختلفی بسازید.

مزیت پنجم: جاوا اسکریپت در برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل

اما اخیرا فریمورک های جاوا اسکریپت این قابلیت را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم با استفاده از این زبان برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید برنامه طراحی و توسعه دهیم. بنابراین، اگر به دنبال زبانی با چارچوب های آماده و کاربردی برای هر شغلی هستید، تعجب نکنید که چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم. زیرا این همان زبانی است که شما به دنبال آن هستید.

علاوه بر این، ماهیت بومی برخی از فریم ورک ها به ما اجازه می دهد تا دو خروجی برای سیستم عامل های اندروید و iOS به طور همزمان داشته باشیم. این ویژگی زبان جاوا اسکریپت هزینه کمتری را برای برنامه نویسان به همراه دارد و در عین حال نیازی به یادگیری دو زبان برنامه نویسی مجزا یعنی جاوا و سوئیفت نیست. و چارچوبی مانند React Native در جاوا اسکریپت به تنهایی خروجی هر دو زبان را به ما برمی گرداند. این یعنی یکبار برنامه نویسی 🙂

به همین دلیل است که افرادی که می خواهند برنامه نویسی اندروید یا iOS را یاد بگیرند. جاوا اسکریپت در اولویت یادگیری قرار دارد که دلیل محبوبیت زیاد این زبان برنامه نویسی است. و او مطمئناً منتظر آینده ای بسیار بزرگتر و مرفه تر است.

آموزش رایگان مقدماتی جاوا اسکریپت پیشرفته + پروژه های جذاب

محبوبیت جاوا اسکریپت

برای پاسخ به این سوال که چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم، نباید فراموش کنیم که جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که با وجود پیچیدگی بسیار نرم و جذاب است و تمامی نیازها را پوشش می دهد. چیزی که از محبوب ترین یا محبوب ترین زبان های برنامه نویسی می توان آموخت این است که یک زبان طرفداران زیادی دارد.

بنابراین، بسیاری از افراد با آن کار می کنند و به همین دلیل، نیازهای مشابه را برآورده می کنند، مشکلات مشابه را حل می کنند و باگ های مشابه را پیدا می کنند. در سایت stackoverflow می توان با اطمینان گفت که سوال مشابه یا مشابهی مطرح شده و پاسخ های زیادی به آن داده شده است، بنابراین این مشکل می تواند کمک زیادی به ما کند و دلیل بسیار خوبی برای یادگیری زبان محبوبی به نام جاوا اسکریپت است.

مرتبط:  چرا به مورچه ها حشره های پر زور می گویند

بازار کار جاوا اسکریپت

و دلیل دیگری هم وجود دارد که باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم: وجود یک بازاریاب خوب چه در داخل و چه در خارج از کشور که می تواند عامل و معیار بسیار خوبی برای انتخاب زبان برنامه نویسی باشد. کافیست به سایت های کاریابی خارجی و ایرانی سر بزنید و کلمات کلیدی javascript developer, frontend developer, react و … را جستجو کنید. و با سیل درخواست ها و سمت ها مواجه خواهید شد.

که البته نیاز به تخصص و کار حرفه ای دارد و می بینید که برای توسعه دهندگان سمت کاربر تسلط بر React و View یکی از ملزومات اساسی است که در بالا توضیح دادم. بنابراین، وقتی در مورد جاوا اسکریپت صحبت می کنیم، منظورمان یک جامعه کارگری و برنامه های بزرگ است. نوشتن یک مهارت و تخصص پرکاربرد است.

جاوا و جاوا اسکریپت یکی نیستند!

همه کسانی که وارد عرصه برنامه نویسی می شوند اغلب فکر می کنند جاوا و جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی یکسانی هستند، اما حقیقت کاملاً متفاوت است. جاوا و جاوا اسکریپت دو زبان برنامه نویسی کاملا متفاوت هستند. زبان جاوا زبان بسیار قدرتمندی است که به دلیل محبوبیت بالای سیستم عامل اندروید که برنامه های کاربردی آن توسط این زبان توسعه یافته است، جایگاه خوبی در بین زبان های برنامه نویسی به دست آورده است.

خب دوستان!

امیدوارم در این مقاله پاسخ روشنی به این سوال داده باشم که چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم. جاوا اسکریپت کاربردهای مختلفی دارد و دلایل زیادی برای یادگیری جاوا اسکریپت وجود دارد. اگر هم اکنون مصمم به یادگیری این زبان برنامه نویسی هستید، می توانید از آموزش کامل جاوا اسکریپت که به صورت رایگان در سایت سبزلرن برای شما آماده کرده ایم استفاده کنید.

امیدوارم این برای شما مفید بوده باشد. روز خوب 🙂

زمان مطالعه: 10 دقیقه

آنچه در این مقاله می خوانید

چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

با سلام خدمت کاربران عزیز همیار جاوا اسکریپت، در این بخش از مقالات آموزشی جاوا اسکریپت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برای توسعه نرم افزار، ابزارها و ویژگی های مختلفی وجود دارد که هر کدام در سطوح مختلف کاری به ما کمک می کنند. اما جاوا اسکریپت اصلی ترین، پرکاربردترین و پرطرفدارترین زبان برنامه نویسی در دنیای وب است که سالهاست بسیار مطرح بوده و استفاده از آن به هیچ وجه کم نشده است، پس دوستان عزیز برای یادگیری این زبان برنامه نویسی وقت بگذارید. . و زیاد تمرین کنید، ارزشش را دارد

دوستان عزیزم حتما این سوالات برای شما پیش خواهد آمد که باید بپرسید:

1: آیا به جاوا اسکریپت نیاز دارم؟

2: آیا باید فرآیند آموزش جاوا اسکریپت را هم شروع کنم؟

اما برای درک این سوالات که قطعا به ذهن شما خطور می کند ابتدا باید با جاوا اسکریپت آشنا شوید سپس به سراغ کاربردهای جاوا اسکریپت می رویم پس بیایید با زبان برنامه نویسی بسیار محبوب جاوا اسکریپت آشنا شویم 😊

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که یکی از فناوری های اصلی مورد نیاز برای توسعه وب سایت است. حال اگر از HTML و CSS که دو فناوری دیگر هستند در کنار جاوا اسکریپت استفاده کنیم، می توانیم لایه هایی را در سمت کاربر توسعه دهیم. در واقع با کمک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می توانیم ویژگی های تعاملی را به وب سایت خود اضافه کنیم.

پیش از این، جاوا اسکریپت فقط برای توسعه سمت کلاینت استفاده می شد، اما از سال 2009، جاوا اسکریپت برای توسعه سمت سرور باز شد. در واقع جاوا اسکریپت با کمک گوگل توانست کدهای خود را در سمت سرور اجرا کند و در همین زمان بود که فناوری به نام Node.js متولد شد.

اگر بخواهیم Node.js را تعریف کنیم، می توانیم بگوییم که Node.js پلتفرمی است که به برنامه نویسان اجازه می دهد جاوا اسکریپت را در سمت سرور اجرا کنند.

کاربردهای جاوا اسکریپت چیست؟

امروزه از جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان همه منظوره استفاده می شود. اگر بخواهیم استفاده از جاوا اسکریپت را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

توسعه رابط کاربری

توسعه سمت سرور

توسعه برنامه های اداری

توسعه اپلیکیشن موبایل

و خیلی اپلیکیشن های دیگه هم هست پس دوستان عزیز اگه بتونین وقت و انرژی رو صرف یادگیری این زبان برنامه نویسی کنین مطمئن باشین نتیجه خیلی خوبی میگیرین.

جاوا اسکریپت برای توسعه سمت کاربر

جاوا اسکریپت کتابخانه ها و فریمورک های زیادی دارد که اولین آنها کتابخانه Jquery بود. یکی از دلایلی که منجر به ایجاد کتابخانه jQuery شد این بود که سینتکس زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت خود مشکل بود و حجم کدهای ما در حال افزایش بود. آنها گفتند که لازم است برنامه نویسان بیشتر به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت علاقه مند شوند و همچنین حجم کدهای آنها کاهش یابد، برای این منظور کتابخانه jQuery را ایجاد کردند. در حال حاضر، توسعه دهندگان به جای نوشتن کد جاوا اسکریپت خالص، شروع به توسعه اپلیکیشن های مورد نظر خود با استفاده از کتابخانه جی کوئری کرده اند.

مقدمه ای بر کتابخانه های برنامه تک صفحه ای (SPA).

کتابخانه ها و فریم ورک های سمت کلاینت به جی کوئری ختم نشدند و در واقع جی کوئری نقطه شروع سایر فریم ورک ها بود. فریمورک هایی که پس از جی کوئری ظاهر شدند، با هدف توسعه اپلیکیشن های تک صفحه ای بودند. این فریم‌ورک‌ها می‌توانند به خوبی با لایه‌های برنامه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند و APIهای REST را درون خودشان ارائه دهند. باید گفت که با ورود این فریم ورک ها، دنیای وب به شکلی جدید بازتعریف شده و حرفه های مختلف زیادی در زمینه توسعه سمت مشتری ایجاد شده است.

اشاره به چندین فریمورک جاوا اسکریپت

اگر بخواهیم سه مورد از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت را نام ببریم، می توانیم نام ببریم:

زاویه ای

واکنش نشان دهید

چشم انداز

هر کدام از این فریم ورک ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در نهایت به شما بستگی دارد که از کدام یک استفاده کنید.

Angular: این فریم ورک توسط توسعه دهندگان گوگل ساخته شده است و زبان اصلی توسعه با این فریم ورک تایپ اسکریپت است و قبل از یادگیری این فریمورک Angular باید تایپ اسکریپت را به خوبی یاد بگیرید و بگذارید به شما بگویم که Angular یک فریمورک همه کاره است. و در مقایسه با موارد دیگر پیچیدگی بسیار بالایی دارد.

React: این فریم ورک React توسط فیس بوک توسعه داده شده است و در حال حاضر یکی از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت است و دلیل این محبوبیت وجود کتابخانه React Native است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا اپلیکیشن های موبایل را برای دو سیستم عامل محبوب توسعه دهند. اندروید و iOS.

مرتبط:  چرا از زمین شناسان برای پیداکردن فسیل هالایه های رسوبی را مطالعه می کنند

Vue: یک چارچوب نسبتا کوچکتر که هدف آن ارائه عملکرد اصلی دو فریمورک قبلی اما با پیچیدگی کمتر است. با استفاده از Vue می‌توانید تقریباً تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای توسعه یک برنامه تک صفحه‌ای را داشته باشید، اما فرآیند یادگیری و استفاده از آن بسیار ساده‌تر است. البته یکی از مشکلات Vue این است که ایجاد پروژه های بزرگ و سازمانی را برای توسعه دهندگان دشوار می کند. به همین دلیل، بهتر است از Vue برای ساخت برنامه های کاربردی در مقیاس کوچک یا متوسط ​​استفاده کنید.

جاوا اسکریپت سمت سرور

همانطور که گفتیم، از سال 2009، جاوا اسکریپت به توسعه دهندگان این امکان را داده است که از Node.js برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت خود در سمت سرور استفاده کنند.

دوستان عزیز همانطور که می دانید گوگل یک موتور Runtime به نام V8 ساخته است که همه چیز را برای اجرای جاوا اسکریپت در سمت سرور آماده می کند، پس این نکته را در نظر داشته باشید.

Node.js فناوری پیشرو برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت سمت سرور است، با استفاده از Node.js می‌توانیم برنامه‌های بلادرنگ ایجاد کنیم، اکنون که Node است. js) ایجاد شد، چارچوب های سمت سرور نیز توسعه یافتند که تعداد آنها در مدت زمان کوتاهی افزایش یافت. حال اگر بخواهیم محبوب ترین این فریم ورک ها را ذکر کنیم، می توانیم:

بیان

شهاب

لانه

Express: این یک فریمورک کوچک است که تمام ویژگی های مورد نیاز برای توسعه برنامه های سمت سرور را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. و این فریم ورک هیچ ویژگی پیچیده ای ندارد که برای پیاده سازی این ویژگی ها باید خودتان آن را پیاده سازی کنید.

Meteor: برخلاف Express، یک چارچوب بزرگ است. بنابراین برای استفاده از این فریم ورک هیچ عارضه عجیبی در فرآیند توسعه اپلیکیشن سمت سرور نخواهید داشت. ارتباط بسیار خوب Meteor با فریمورک های سمت کلاینت به شما این امکان را می دهد که یک برنامه کاربردی تمام عیار توسعه دهید.

Nest: این یک فریمورک بزرگ است که در سطح سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به کتابخانه های زیادی که وجود دارد، به Nest کمک می کند تا برنامه های بزرگ را در کمترین زمان ممکن توسعه دهد و همچنین این Nest از تست پذیری بالایی نیز برخوردار است. این به ما اجازه داد تا برنامه هایی با کمترین خطا ایجاد کنیم.

چگونه جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

برای یادگیری جاوا اسکریپت باید در ابتدا چند موضوع مهم و پیش نیاز را بدانید و سعی کنید قدم به قدم در این زمینه ها پیشرفت کنید.

مرحله اول: یادگیری جاوا اسکریپت

ابتدا باید با خود جاوا اسکریپت، دستورات، ساختار و کاربرد آن آشنا شوید. اگر بتوانید از همان گام اول این موارد را به خوبی یاد بگیرید، ادامه دادن برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

مرحله دوم: ECMAScript را یاد بگیرید

هر تغییری که در جاوا اسکریپت اعمال می‌کنند (مثلاً هر از گاهی یک دستور یا ساختار را به جاوا اسکریپت اضافه می‌کنند، جاوا اسکریپت را پیشرفته‌تر می‌کنند)، آن را با نسخه‌های ECMA اسکریپت (ECMAScript) منتشر می‌کنند که در واقع ECMA Script است. (ECMAScript) نسخه استاندارد جاوا اسکریپت است.

مرحله سوم: تعیین مسیر

پس از آشنایی با جاوا اسکریپت و اجرای پروژه های مختلف با جاوا اسکریپت، قطعا این سوال به ذهن شما خطور خواهد کرد:

در چه زمینه ای از جاوا اسکریپت باید فعال باشم؟

این یک سوال اساسی است که با گذشت زمان متوجه خواهید شد که کدام مسیر را باید طی کنید و در واقع علایق خود را در طول یادگیری و کار خود کشف خواهید کرد. بد نیست با این اصطلاح آشنا شوید:

فردی که می خواهد به طور حرفه ای تمام مسیرهایی را که جاوا اسکریپت در آنها مفید است دنبال کند، Full Stack JS Developer نامیده می شود. و اجازه دهید به شما بگویم، هر جا JS را ببینید، جاوا اسکریپت است.

مرحله 4: چارچوب سمت مشتری را انتخاب کنید

Angular، React و Vue برخی از محبوب ترین فریم ورک های سمت مشتری هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. دوستان جاوا اسکریپت به شما پیشنهاد می کنم که بعد از یادگیری خوب زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، قدم بعدی را بردارید، یک فریم ورک سمت کلاینت یا فرانت اند را انتخاب کنید و آن را به خوبی یاد بگیرید، سپس به سراغ بقیه مواردی بروید که این را یاد می گیرید. جاوا اسکریپت.

مرحله پنجم: ورود به دنیای توسعه سمت سرور

قبل از ورود به دنیای توسعه سمت سرور، ابتدا باید با NodeJS آشنا شوید و سپس به فریمورک های آنها دسترسی پیدا کنید.

در پایان

در مورد یادگیری جاوا اسکریپت زیاد نگران نباشید زیرا روش یادگیری جاوا اسکریپت بسیار آسان و روان است و می توانید مطمئن باشید که یکی از با ارزش ترین زبان های برنامه نویسی است که می توانید یاد بگیرید، فقط به یادگیری جاوا اسکریپت ادامه دهید. زبان برنامه نویسی. زیاد داشته باشید و تمرین کنید.

دنیای توسعه نرم افزار دنیایی پر از ابزار و امکانات مختلف است که هر کدام در سطوح مختلف کاری به ما کمک می کنند. جاوا اسکریپت اصلی ترین و البته پرطرفدارترین زبان برنامه نویسی در دنیای وب است که سال ها حضور پر رنگی داشته و هیچ گاه از استفاده آن کاسته نشده است.

اما سوال اینجاست: آیا من به جاوا اسکریپت نیاز دارم؟ آیا باید فرآیند آموزش جاوا اسکریپت را تکمیل کنم؟ خوب برای درک این سوال ابتدا باید جاوا اسکریپت را دانست و سپس سراغ کاربردهای آن رفت.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که یکی از فناوری های اصلی مورد نیاز برای توسعه وب سایت است. HTML و CSS دو فناوری دیگر هستند که به همراه جاوا اسکریپت به شما امکان توسعه لایه های سمت کاربر و افزودن ویژگی های تعاملی به وب سایت را با استفاده از قدرت جاوا اسکریپت می دهند.

در ابتدا، جاوا اسکریپت فقط برای توسعه سمت مشتری استفاده می شد، اما از سال 2009، جاوا اسکریپت به دنیای توسعه سمت سرور باز شد. در واقع با کمک گوگل، جاوا اسکریپت توانست کدهای خود را در سمت سرور اجرا کند و این زمانی بود که فناوری به نام NodeJS متولد شد.

NodeJS پلتفرمی است که با کمک زمان اجرا V8 به برنامه نویسان امکان اجرای جاوا اسکریپت سمت سرور و کد را با استفاده از یک نحو واحد برای لایه های front-end و back-end -end می دهد.

کاربردهای جاوا اسکریپت چیست؟

امروزه جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان همه منظوره شناخته شده است. زبانی که می تواند برای بسیاری از موارد از جمله توسعه رابط کاربری، توسعه سمت سرور، توسعه اپلیکیشن دسکتاپ، توسعه اپلیکیشن موبایل و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

مرتبط:  تو چگونه از میهن خود دفاع میکنی با جواب

جاوا اسکریپت برای توسعه سمت کاربر

هنگامی که کتابخانه jQuery ایجاد شد، استفاده از جاوا اسکریپت به طور غیرقابل پیش بینی افزایش یافت. jQuery کتابخانه ای بود که با استفاده از جاوا اسکریپت ایجاد شد و هدف آن سهولت استفاده از جاوا اسکریپت برای توسعه برنامه های کاربردی سمت مشتری بود.

این بار، بسیاری از توسعه دهندگان به جای نوشتن کدهای جاوا اسکریپت خالص، شروع به توسعه اپلیکیشن های مورد نظر خود با استفاده از جی کوئری کردند و این آغاز دنیای بسیار پر زرق و برق کتابخانه ها و فریم ورک های جاوا اسکریپت سمت کلاینت بود.

واردات کتابخانه های SPA

کتابخانه ها و فریم ورک های سمت کلاینت تنها به جی کوئری ختم نشده اند و در واقع جی کوئری نقطه شروع سایر فریم ورک ها بوده است. فریمورک هایی که پس از جی کوئری ظاهر شدند، با هدف توسعه اپلیکیشن های تک صفحه ای بودند. این فریم ورک ها می توانند به خوبی با لایه های برنامه های مختلف ارتباط برقرار کنند و API های REST را رندر کنند. باید گفت که با معرفی این فریم ورک ها، دنیای وب به شکلی جدید بازتعریف شده و حرفه های مختلف زیادی در زمینه توسعه سمت مشتری ایجاد شده است.

برخی از این قاب ها

سه مورد از محبوب ترین فریم ورک ها Angular، React و Vue هستند. هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند و در نهایت بستگی به شما دارد که از کدام یک استفاده کنید.

Angular یک فریم ورک همه کاره است که توسط توسعه دهندگان گوگل ایجاد شده و در مقایسه با سایرین از پیچیدگی بالایی برخوردار است. زبان اصلی توسعه با این فریم ورک TypeScript است و به همین دلیل قبل از یادگیری باید با TypeScript آشنا شوید.

React یکی دیگر از فریم ورک های همه کاره است که توسط فیس بوک توسعه یافته و در حال حاضر یکی از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت است. یکی از دلایل این محبوبیت وجود کتابخانه React Native است که به توسعه دهندگان امکان توسعه اپلیکیشن موبایل برای دو سیستم عامل محبوب اندروید و iOS را می دهد.

Vue یک چارچوب نسبتا کوچکتر است که هدف آن ارائه عملکرد اصلی دو فریمورک قبلی اما با پیچیدگی کمتر است. با استفاده از Vue می توانید تقریباً تمام ویژگی های مورد نیاز برای توسعه یک برنامه SPA را داشته باشید، اما روند یادگیری و استفاده از آن بسیار ساده تر است. البته یکی از مشکلات Vue این است که ایجاد پروژه های بزرگ و سازمانی برای توسعه دهندگان دشوار است. به همین دلیل، بهتر است از Vue برای ساخت برنامه های کاربردی در مقیاس متوسط ​​یا کوچک استفاده کنید.

جاوا اسکریپت سمت سرور

همانطور که گفته شد، از سال 2009، جاوا اسکریپت به توسعه دهندگان خود امکان استفاده از NodeJS را برای اجرای کد جاوا اسکریپت خود در سمت سرور ارائه کرده است. موتور اجرای V8 توسعه یافته توسط گوگل همه چیز را برای اجرای جاوا اسکریپت در سمت سرور آماده می کند.

NodeJS فناوری اصلی برای این منظور بود. به لطف NodeJS، شما قادر خواهید بود برنامه های کاربردی را در زمان واقعی ایجاد کنید. در زمینه توسعه اپلیکیشن های مرتبط با این مقوله، جاوا اسکریپت را تقریبا می توان بی رقیب دانست.

با ایجاد NodeJS فریمورک های سمت سرور نیز توسعه یافتند و در مدت کوتاهی تعداد آنها بسیار زیاد شد. Express، Meteor و Nest برخی از محبوب ترین فریم ورک ها هستند.

Express یک چارچوب حداقل و کوچک است که تمام عملکردهای اساسی مورد نیاز برای توسعه اپلیکیشن سمت سرور را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. در واقع با استفاده از این فریم ورک ویژگی های پیچیده ای نخواهید داشت، بنابراین باید خودتان برای پیاده سازی این ویژگی ها قدم بردارید.

Meteor، کاملاً مخالف Express، یک چارچوب گسترده و همه کاره است. بنابراین با استفاده از این فریم ورک هیچ عارضه عجیبی در فرآیند توسعه اپلیکیشن سمت سرور نخواهید داشت. ارتباط بسیار خوب Meteor با فریمورک های سمت کلاینت به شما این امکان را می دهد که یک برنامه کاربردی تمام عیار توسعه دهید.

Nest یکی دیگر از فریمورک های عالی NodeJS است که در سطح سازمانی استفاده می شود. وجود کتابخانه‌های متعدد به Nest کمک می‌کند تا برنامه‌های بزرگ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسعه دهد. علاوه بر این، وجود تست پذیری بالا در Nest به ما امکان می دهد برنامه هایی با کمترین تعداد خطا ایجاد کنیم.

چگونه جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

برای یادگیری جاوا اسکریپت باید در ابتدا چند موضوع مهم و پیش نیاز را بدانید و سعی کنید قدم به قدم آن را انجام دهید. در زیر راهنمای این موارد است.

مرحله اول: یادگیری جاوا اسکریپت

ابتدا باید خود جاوا اسکریپت، دستورات، فلسفه و کاربرد آن را بشناسید. اگر بتوانید از همان قدم اول این موارد را به خوبی یاد بگیرید، ادامه مسیر برایتان بسیار راحت تر خواهد بود. برای یادگیری این موارد می توانید از دوره مقدماتی جاوا اسکریپت استفاده کنید.

مرحله دوم: آموزش EkmaScript

EkmaScript نسخه استاندارد جاوا اسکریپت است. در واقع، تمام تغییرات جاوا اسکریپت با نسخه های EcmaScript منتشر می شود. به عنوان مثال، EkmaScript 6. برای آشنایی با ویژگی های جدید جاوا اسکریپت، باید EcmaScript را یاد بگیرید. برای این منظور می توانید دوره های آموزشی Ekmascript 6 – Ekmascript 7 و 8 را مشاهده کنید.

مرحله سوم: تعیین مسیر

قصد دارید در چه زمینه ای از جاوا اسکریپت کار کنید؟ این یک سوال اساسی است. اکثر افرادی که می خواهند جاوا اسکریپت را به صورت حرفه ای یاد بگیرند، به عمق فایده جاوا اسکریپت می پردازند. به این دسته از افراد توسعه دهنده Full Stack JS گفته می شود. بر این اساس پیشنهاد می کنم در مرحله چهارم یک فریم ورک سمت کلاینت یا فرانت اند انتخاب کنید.

مرحله 4: چارچوب سمت مشتری را انتخاب کنید

Angular، React و Vue برخی از محبوب ترین فریم ورک های سمت مشتری هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای یادگیری هر یک از این سه عنصر می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

مرحله پنجم: ورود به دنیای توسعه سمت سرور

برای ورود به دنیای توسعه سمت سرور ابتدا باید NodeJS را به خوبی بشناسید و سپس به سراغ فریمورک های آن بروید. پس از گذراندن مفاهیم اولیه می توانید وارد فرآیند ایجاد پروژه های مختلف شوید. برای این کار می توانید از آموزش “آموزش Node.js” شروع کرده و سپس به سراغ آموزش “ایجاد وبسایت (فروشگاه) آموزشی با Node.js” بروید. در این دوره ها علاوه بر Node.js با فریم ورک Express نیز آشنا خواهید شد.

در پایان

مسیر یادگیری جاوا اسکریپت بسیار ساده و روان است و نیازی نیست زیاد نگران آن باشید. جاوا اسکریپت قطعا یکی از با ارزش ترین زبان های برنامه نویسی است که می توانید یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا