چطور بفهمیم از واتساپ بلاک شدیم

WhatsApp یک برنامه چت، تماس و اشتراک گذاری عکس است که توسط صدها میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می شود. جای تعجب نیست که واتس اپ به شما امکان می دهد کاربرانی را که دیگر نمی خواهید با آنها بشنوید مسدود کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از تماس یا ارسال پیامک به کسی این است که او را بلاک کنید. اما اگر شما کسی هستید که بلاک شده است، چگونه می توانید بگویید؟

در مقاله جلوگیری از هک شدن واتس اپ و در صورت شنود شنود واتس اپ موارد مهمی را به اطلاع شما رسانده ایم، در این مقاله زومیت راه های تشخیص مسدود شدن در واتس اپ را به شما می گوییم. اگر فکر می کنید شخصی شما را در واتس اپ بلاک کرده است، مقاله زیر را بررسی کنید تا ببینید حدس شما درست است یا خیر.

لینک را کپی کنید

در این مقاله خواهید خواند:

لینک را کپی کنید

چگونه بفهمیم در واتس اپ بلاک شده ایم یا خیر؟

واتس اپ دارای یک ویژگی حفظ حریم خصوصی است که به کاربران اجازه می دهد هر مخاطبی را که می خواهند مسدود کنند. اگر به هر دلیلی نمی خواهید با مخاطبی صحبت کنید، می توانید آنها را مسدود کنید. خوشبختانه یا متأسفانه، هیچ راه مستقیمی برای اطلاع از مسدود شدن شما در واتس اپ وجود ندارد. اما چند ترفند وجود دارد که می توانید برای فهمیدن این موضوع استفاده کنید.

لینک را کپی کنید

روش های شناسایی مسدود کردن در واتس اپ

اگرچه تشخیص مسدود شدن در واتس اپ آسان نیست، اما اگر بخواهیم بدانیم چگونه در واتس اپ بلاک شده ایم، می توانیم برخی از علائم را بررسی کنیم. اگر شخصی شما را در واتس اپ بلاک کرده است:

اگر آخرین بار دیده نشده باشند، نمی توانید حضور آنلاین آنها (آخرین بازدید) را در صفحه چت ببینید.

عکس نمایه و به‌روزرسانی‌های آن‌ها را نخواهید دید.

اگر بیوگرافی داشته باشد بیوگرافی او به شما نشان داده نمی شود.

هر پیامی که ارسال می کنید همیشه یک تیک (پیام ارسال شده) و هرگز تیک دوم (پیام تحویل شده) نشان داده نمی شود.

دسترسی به این تماس ممکن نیست.

شما نمی توانید این شخص را به گروهی که ایجاد کرده اید اضافه کنید.

اگر تمام علائم بالا را برای یک مخاطب مشاهده کردید، ممکن است به این معنی باشد که کاربر شما را مسدود کرده است. با این حال، احتمالات دیگری نیز وجود دارد. واتس‌اپ می‌گوید که آنها عمداً این تشخیص را پنهان کرده‌اند تا هنگام مسدود کردن شخصی از حریم خصوصی شما محافظت کنند. بنابراین، ما نمی توانیم به شما بگوییم که آیا توسط شخص دیگری بلاک شده اید یا خیر.

لینک را کپی کنید

آیا امکان رفع بلاک در واتس اپ وجود دارد؟

اگر متوجه شدید که شخصی شما را در واتس اپ بلاک کرده است، بهترین کار این است که او را به حال خود رها کنید. تلاش مکرر برای تماس با فردی که شما را مسدود کرده است، آزار و اذیت تلقی می شود. با این حال، اگر فکر می‌کنید اشتباهی رخ داده است یا باید با فردی که شما را از طریق واتس‌اپ مسدود کرده است تماس بگیرید، دو راه وجود دارد.

لینک را کپی کنید

ایجاد یک گروه

در روش اول می توانید از یک دوست بخواهید که یک گروه ایجاد کند و هر دوی شما را به آن اضافه کند. اگرچه هنوز نمی‌توانید اطلاعات فردی که شما را در گروه مسدود کرده است را ببینید، اما می‌توانید با پیام‌هایی که در گروه ارسال می‌کنید، او را متقاعد کنید که شما را رفع انسداد کند. برای حفظ حریم خصوصی (اگرچه همه این موارد نقض حریم خصوصی مخاطبی است که شما را مسدود کرده است، مگر اینکه دلیل موجهی داشته باشید)، می توانید از دوست مشترک خود بخواهید گروه را ترک کند تا مانند یک چت خصوصی برای شما و شما که شما را رنجانده است تبدیل شود. مخاطب. به یاد داشته باشید که شخصی که شما را بلاک کرده است می تواند در هر زمان از گروه خارج شود و حتی افرادی را که شما را به چت گروهی اضافه کرده اند بکشد یا بلاک کند.

لینک را کپی کنید

حذف اکانت (کاربر

برای اینکه مجبور نباشید از کسی کمک بخواهید، تنها راه این است که حساب WhatsApp را حذف کنید. زیرا پس از ایجاد مجدد اکانت واتس اپ می توانید با فرد مذکور تماس بگیرید. معلوم می شود که شخصی که شما را مسدود کرده است می تواند دوباره حساب جدید شما را مسدود کند.

لینک را کپی کنید

آنتی بلوکر واتس اپ را دانلود کنید

شاید دوست دارید برنامه ای وجود داشته باشد که شما را از لیست مخاطبین مسدود شده حذف کند، یا شاید بخواهید باور کنید که برنامه های ضد انسداد واتس اپ واقعی هستند. متاسفانه اینطور نیست. در واقع، همه برنامه‌های شخص ثالثی که ادعا می‌کنند شما را رفع انسداد می‌کنند، حتی اگر بتوانند، ایمن نیستند. در تمام مقالات مربوط به حریم خصوصی و امنیت رسانه های اجتماعی، ما اکیداً توصیه می کنیم که اطلاعات حساب شخصی خود را در هر برنامه ای غیر از برنامه اصلی وارد نکنید، زیرا ممکن است برای شما مضر باشد.

این واقعیت که یک برنامه می تواند شما را از لیست مخاطبین مسدود شده حذف کند، خلاف قوانین است و حریم خصوصی کاربری را که تصمیم به بلاک کردن شما گرفته است، نقض می کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم با چشمان باز به این مشکل برخورد کنید.

مرتبط:  چرا نباید اب جوش را روی زمین بریزیم

لینک را کپی کنید

تفاوت گزارش و بلاک در واتس اپ

می‌توانید با مسدود کردن مخاطبین خاص، دریافت پیام‌ها، تماس‌ها و به‌روزرسانی‌های وضعیت WhatsApp را متوقف کنید. همچنین اگر فکر می کنید پست های شخصی شما را تهدید و ناراحت می کند، می توانید آن را گزارش دهید.

وقتی کسی را بلاک می کنید:

آخرین ورود، وضعیت آنلاین، به‌روزرسانی‌های وضعیت و هرگونه تغییر در تصویر نمایه‌تان دیگر برای مخاطبینی که مسدود کرده‌اید قابل مشاهده نخواهد بود.

پیام‌ها، تماس‌ها و به‌روزرسانی‌های وضعیت ارسال شده توسط مخاطب در تلفن شما نمایش داده نمی‌شوند و به شما تحویل داده نمی‌شوند.

مسدود کردن یک مخاطب باعث حذف آنها از لیست مخاطبین شما و همچنین حذف شما از لیست تلفن مخاطب نمی شود. برای حذف یک مخاطب، باید مخاطب را از مخاطبین تلفن خود حذف کنید.

شماره های مسدود شده در قسمت Blocked or Blocked Contacts در تنظیمات قابل مشاهده خواهند بود.

می توانید با فشار دادن طولانی یک پیام از نماد سه نقطه، گزارش حساب را انتخاب کنید. وقتی به کسی گزارش می دهید:

WhatsApp پنج پیام آخر ارسال شده توسط کاربر یا گروه گزارش شده به شما را دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، شخص محکوم شده مطلع نیست. WhatsApp همچنین گروه یا شناسه کاربری گزارش شده، اطلاعات مربوط به زمان ارسال پیام و نوع پیام ارسال شده (تصویر، ویدئو، متن و غیره) را دریافت می کند.

اگر واتس اپ متوجه شود که فعالیت حساب کاربری شرایط خدمات آن را نقض می کند، می تواند حساب را مسدود کند. طبق شرایط خدمات، واتس اپ ممکن است این حق را برای خود محفوظ نگه دارد که بدون اطلاع قبلی، کاربر را مسدود کند.

لطفاً توجه داشته باشید که گزارش رفتار کاربر بر خلاف شرایط خدمات، لزوماً منجر به ممنوعیت کاربر یا هرگونه اقدام دیگری علیه کاربر نخواهد شد.

لینک را کپی کنید

سوالات متداول

لینک را کپی کنید

چگونه بفهمیم کسی ما را در واتس اپ بلاک کرده است یا خیر؟

هیچ راه مستقیمی برای کشف وجود ندارد. با مطالعه این مقاله، می توانید تمام روش هایی را که نشان دهنده مسدود شدن مخاطب در واتس اپ است، بیابید.

لینک را کپی کنید

آیا تیک زدن پیام های واتس اپ نشانه مسدود شدن است؟

علامت خاکستری روی پیام به این معنی است که پیام با موفقیت از تلفن شما ارسال شده است، اما هنوز به گیرنده تحویل داده نشده است. اکنون مخاطب ممکن است به اینترنت یا واتس اپ دسترسی نداشته باشد یا شما را مسدود کرده باشد.

لینک را کپی کنید

آیا راهی برای رفع انسداد واتس اپ وجود دارد؟

ما در این مقاله به این روش ها اشاره کرده ایم. با مطالعه مقاله می توانید روش های باز کردن قفل را یاد بگیرید.

لینک را کپی کنید

اگر کسی ما را در واتس اپ بلاک کند، دیگر استوری او را نخواهیم دید؟

بله، اگر شخصی شما را در واتس اپ بلاک کند، نمی توانید هیچ یک از فعالیت های او را ببینید.

بلاک شدن در واتس اپ برای هیچکس خوشایند نیست و حتی گاهی اوقات فکر می کنید که آیا واقعا بلاک شده اید یا نه؟ این ممکن است ساعت ها یا حتی روزها ذهن برخی افراد را به خود مشغول کند، اما چگونه بفهمیم که در واتس اپ بلاک شده ایم؟ در ادامه روش هایی را نشان می دهیم که به این سوال پاسخ می دهند که آیا ما در واتس اپ بلاک شده ایم یا خیر. با فروشگاه اینترنتی 19 محصول همراه باشید.

چگونه بفهمیم که در واتس اپ بلاک شده ایم؟

آیا این مهم است که برخی افراد بدانند مسدود شده اند یا خیر؟ برای درک بلاک کردن در واتس اپ می توانید از روش های توضیح داده شده در زیر کمک بگیرید. اگر هر یک از علائم بلاک شدن در واتس اپ را دارید به این معنی است که در واتس اپ بلاک شده اید.

بلاک شدن در واتس اپ به چه معناست؟

مسدود بودن به این معنی است که تمام پل های ارتباطی شما با طرف مقابل قطع می شود و دیگر نمی توانید از طریق واتس اپ به این مخاطب پیام دهید، با آنها تماس بگیرید و حتی وضعیت آنها را مشاهده کنید. به خودتان احترام بگذارید و اگر گیر کردید به هیچ وجه به شما اطلاع نمی دهد. سپس برای پاسخ به این سوال، چگونه بفهمم که در واتس اپ بلاک شده ام؟ روش هایی وجود دارد و می توانید از طریق روش های زیر مشکل را پیگیری کنید.

1. آیا می بینید مخاطب آنلاین است؟

اگرچه برخی از افراد “آخرین بازدید” خود را از عموم پنهان می کنند، اما اگر آنلاین باشند، می توانید گزینه آنلاین را در بالای حساب خود مشاهده کنید، بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر آنها را برای مدت طولانی آنلاین نمی بینید، احتمالا گیر کردن

نکته: گاهی اوقات ممکن است فردی برای مدت طولانی آنلاین نبوده و به دلیل عدم فعالیت وی در واتس اپ باشد، بنابراین نمی توان با اطمینان گفت که این روش همیشه صحیح است.

2. چگونه بفهمم که در واتس اپ بلاک شده ام؟ آیا عکس نمایه مخاطب را می بینید؟

وقتی شخصی شما را در واتس اپ بلاک می کند، دیگر نمی توانید عکس پروفایل او را ببینید، اگرچه گاهی اوقات کاربر عکسی در پروفایل خود ندارد، بنابراین نداشتن عکس پروفایل همیشه به این معنی نیست که او بلاک شده است!

مرتبط:  چرا تسبیحات حضرت زهرا ۳۴ الله اکبر دارد

3. پیام های شما چند تیک به دست شخص مورد نظر می رسد؟

هنگامی که در واتس اپ بلاک می شوید، پیام های ارسالی شما تنها یک علامت تیک می گیرند که به این معنی است که پیام ها به گیرنده نمی رسند. تیک می زند و اگر این اتفاق نیفتد ممکن است بلاک شوید.

4. آیا می توانید به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید؟

امکان تماس با فردی که ما را مسدود کرده است وجود ندارد. اگر تلاش شما برای تماس با مخاطب بی پاسخ بماند، برای مثال، تماس قطع شده است یا صدای بوق تماس را نمی شنوید، ممکن است مسدود شوید.

5. آیا می توانید مخاطب مورد نظر را به گروه WhatsApp اضافه کنید؟

راه دیگری برای پاسخ به این سوال که آیا من در واتس اپ بلاک شده ام این است که اگر بخواهید فردی را که شما را بلاک کرده است به گروه اضافه کنید، واتس اپ پیامی ارسال می کند که “شما مجاز به انجام این کار نیستید” و این پیام ممکن است سبز شود. نور این است که شما را مسدود کند.

چگونه از بلاک واتس اپ خارج شویم؟

متأسفانه هیچ روش مطمئنی جز تماس برای رفع انسداد وجود ندارد و بهتر است به دنبال راه هایی مانند نرم افزار رفع انسداد واتس اپ یا ربات مسدود کننده واتس اپ نباشید، زیرا هیچ کدام از این روش ها کار نمی کند و ایمن نیست و همیشه باعث ایجاد محدودیت و مشکل می شود. .

امید است با مطالعه این مقاله به این سوال پاسخ دهم که آیا در واتس اپ بلاک شده ام؟ ما پاسخ داده ایم، منتظر نظرات شما در قسمت نظرات هستیم.

سوالات متداول

چگونه بفهمیم کسی ما را در واتس اپ بلاک کرده است؟

✔️ اگر شخصی شما را در واتس اپ بلاک کرده است، اول از همه شما عکس پروفایل او را نمی بینید، اما عدم وجود عکس پروفایل همیشه به معنای بلاک شدن شما نیست و حتما باید روش های دیگر از جمله که در مقاله به آن اشاره کردیم را امتحان کنید.

آیا می توانیم فردی را که ما را بلاک کرده است به گروه واتس اپ اضافه کنیم؟

✔️ خیر، اگر بخواهید فردی را که شما را بلاک کرده است به گروه اضافه کنید، واتس اپ پیامی با این مضمون ارسال می کند که «اجازه ندارید این کار را انجام دهید».

چگونه از بلاک واتس اپ خارج شویم؟

✔️ متاسفانه هیچ روش مطمئنی جز تماس برای رفع انسداد شما وجود ندارد و بهتر است به دنبال راه هایی مانند نرم افزار مسدود کننده واتس اپ یا ربات مسدود کننده واتس اپ نباشید.

برای اینکه بدانید در واتس اپ بلاک شده اید، باید به چندین علامت مختلف توجه کنید. در ادامه، با Plaza همراه باشید تا درباره راه‌های درک و تشخیص مسدود کردن در WhatsApp Business و نسخه معمولی آن بحث کنید.

نمی توان فهمید که آیا شما مستقیماً در واتس اپ بلاک شده اید یا خیر. برای این کار، باید از تقلب استفاده کنید که به طور ضمنی به این معنی است که حساب WhatsApp مسدود شده است. از این رو راهنمای کامل این ترفندها را گردآوری کرده و در زیر به شما ارائه می کنیم. در ادامه این مقاله، با پلازا همراه باشید تا دریابید که چگونه در واتس اپ بلاک شوید.

فهرست

راه هایی برای فهمیدن اینکه آیا در واتس اپ بلاک شده اید یا خیر

راه های مختلفی برای اطلاع از مسدود شدن یک حساب کاربری در واتس اپ وجود دارد. اگر یکی را در صفحه مخاطب خود مشاهده کردید، نشانه مسدود شدن است. به عبارت دیگر، شخص مورد نظر شماره شما را در لیست سیاه قرار داده است، به این معنی که شماره در واتس اپ ممنوع می شود.

1. آخرین بازدید مخاطب را بررسی کنید. ترفند فهمیدن بلاک شدن در واتس اپ

اولین راه برای تشخیص مسدود شدن در واتس اپ این است که آخرین بازدید مخاطب مورد نظر را بررسی کنید. هنگامی که صفحه را برای یکی از مخاطبان خود در بخش چت باز می کنید، در بالای صفحه در کنار نام کاربر، اطلاعات مربوط به وضعیت حضور و آخرین بازدید آن شخص قابل مشاهده است. اگر کاربر آنلاین باشد، کلمه Online در زیر نام او وجود دارد و اگر آفلاین باشد معمولا عبارتی مانند …Last Seen دیده می شود که نشان دهنده آخرین تاریخ و زمان دیده شدن فرد است. اگر هیچ یک از این عبارات را زیر نام آن شخص نمی‌بینید، می‌تواند به معنای دو چیز باشد: یا آن شخص آن قسمت از بخش حریم خصوصی را غیرفعال کرده است یا شما را مسدود کرده است.

همچنین بخوانید :

2. کادر پیام های ارسال شده را علامت بزنید

دومین علامت بلاک شدن در واتس اپ، علامت زدن یا تیک ارسال پیام است. هنگامی که پیامی را برای مخاطبی در واتس اپ ارسال می کنید، مکانیسم رسیدن پیام به شخص مورد نظر فرآیندی چند مرحله ای است. ابتدا پیام از گوشی شما ارسال می شود و به سرور واتس اپ می رسد و تیک خاکستری می گیرد. سپس پیام از سرور واتس اپ برای شخص مورد نظر ارسال می شود و تیک خاکستری دوم نیز اضافه می شود. در نهایت، هنگامی که گیرنده پیام شما را می بیند، دو علامت خاکستری آبی رنگ می شوند. حال، اگر پیامی که ارسال کردید در همان علامت خاکستری علامت اول باقی بماند، به این معنی است که دو چیز است: یا شخص مورد نظر در حال حاضر به اینترنت دسترسی ندارد یا شما را مسدود کرده است.

مرتبط:  چرا در روزهای طوفانی امکان اینکه سقف شیروانی خانه های قدیمی کنده شود زیاد است

3. عکس نمایه مخاطب را بررسی کنید. تشخیص مسدود کردن در واتس اپ

یکی دیگر از نشانه های مسدود شدن واتس اپ بررسی پروفایل و عکس شماست. زمانی که وارد پروفایل فرد مورد نظر می شوید، اطلاعات مربوط به بیوگرافی، شماره تلفن و عکس پروفایل فرد قابل مشاهده است. اگر هیچ یک از این موارد را نمی بینید، احتمالاً توسط عموم مسدود شده اید. همچنین، اگر عکس پروفایل شخصی برای مدت طولانی ثابت بماند و از جایی متوجه شوید که عکس پروفایل خود را تغییر داده است، به این معنی است که حساب واتساپ شما مسدود شده است.

همچنین بخوانید :

4. یک تماس صوتی یا تصویری با مخاطب برقرار کنید. آشنایی با بلاک کردن در واتساپ بیزینس

چهارمین علامت بلاک در واتس اپ عدم امکان برقراری تماس صوتی یا تصویری با مخاطب است. در واتس اپ امکان برقراری تماس صوتی و تصویری با مخاطبان شما وجود دارد. این کار با ضربه زدن بر روی آیکون های تماس صوتی و تصویری امکان پذیر است. حال اگر این آیکون ها غیر فعال هستند و با کلیک روی آن ها امکان برقراری تماس وجود ندارد به این معنی است که فرد مورد نظر شما را بلاک کرده است.

5. مخاطبان هدف را به گروه اضافه کنید. تشخیص مسدود کردن در واتس اپ

می توانید یک گروه ایجاد کنید و یک مخاطب را به گروه اضافه کنید. در حالت عادی، مخاطب بدون هیچ مشکلی اضافه می شود، اما برخلاف مسدود کردن در واتس اپ، ممکن است به نظر برسد که مخاطب به گروه اضافه شده است. اما اگر روی نام آنها در لیست اعضای گروه کلیک کنید، با پیغام خطایی مانند Unable to add یا Failed to add مواجه می شوید.

همچنین بخوانید :

6. تمام مراحل بالا را با یک حساب دیگر امتحان کنید

راه دیگر برای اطلاع از مسدود شدن شماره تلفن این است که تمام مراحل بالا را با شماره دیگری امتحان کنید. به این ترتیب یک حساب کاربری جدید با شماره دیگری ایجاد کنید یا از طریق برنامه های مشابه ایجاد یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید و دوباره تصویر پروفایل، آخرین بازدید، امکان برقراری تماس و همچنین افزودن به گروه را امتحان کنید. اگر این امکان با حساب جدید وجود داشته باشد، به این معنی است که مخاطب حساب قبلی شما را مسدود کرده است.

شما نیز ممکن است این مطالب را دوست داشته باشید

سوالات متداول

بلاک شدن در واتس اپ به چه معناست؟

یعنی کسی به شما اجازه نمی دهد با او ارتباط برقرار کنید. وقتی مسدود هستید، نمی‌توانید به مسدودکننده پیام ارسال کنید، عکس نمایه او را مشاهده کنید و وضعیت و آخرین بازدید او را ببینید.

تفاوت بین بلاک کردن و گزارش دهی در واتس اپ چیست؟

ریپورت شدن و بلاک شدن در واتس اپ کاملا متفاوت است. هنگامی که حساب شما توسط شخصی مسدود می شود، شما اجازه ندارید با آن شخص ارتباط برقرار کنید. اما وقتی حساب شما گزارش می شود، به این معنی است که دیگر نمی توانید از واتس اپ خود استفاده کنید. البته گزارش شدن آنقدرها هم آسان نیست و باید مرتکب تخلف شده باشید تا این اتفاق بیفتد. این تخلفات شامل ارسال عکس، فیلم، پیامک و محتوای غیراخلاقی و غیرانسانی است که خلاف قوانین واتس اپ است.

چگونه بفهمیم در واتس اپ بلاک شده ایم؟

می توانید با استفاده از علائم مسدود کننده واتس اپ که در این مقاله به آنها پرداخته ایم، متوجه شوید. اما به نظر می رسد بهترین راه برای درک بلاک در واتس اپ بیزینس و نسخه معمولی آن، استفاده از حساب دیگری برای تایید پروفایل مخاطبی است که شما را بلاک کرده است. به این ترتیب، می توانید بدون اطلاع شخص مورد نظر، مسدود شدن واتس اپ را تأیید کنید.

آیا برنامه ای وجود دارد که بفهمد در واتس اپ بلاک شده اید؟

با بررسی هایی که انجام داده ایم، تاکنون برنامه ای ارائه نشده است که بتوانید مسدود شدن حساب واتس اپ خود را بررسی کنید. در واقع، برنامه برای درک مسدود کردن whatsapp به طور جداگانه در دسترس نیست و شما فقط می توانید مسدود کردن whatsapp را از روش های موجود در این مقاله بررسی کنید.

شما نیز ممکن است این مطالب را دوست داشته باشید

آخرین کلمه

واتس اپ پرکاربردترین سرویس پیام رسانی در کشور ما است. بنابراین، هیچ کس دوست ندارد اکانت واتس اپ خود را توسط شخصی مسدود شده ببیند. بنابراین در این مقاله سعی کرده ایم راه هایی را به شما بگوییم که آیا در واتس اپ بلاک شده اید یا خیر تا با استفاده از آن ها از مسدود شدن یا نبودن اکانت خود مطلع شوید. ما سعی کرده ایم تمام روش های موجود را ارائه دهیم. با این حال، اگر چیزی به ذهنتان رسید و راه حل دیگری سراغ دارید، می توانید آن را در قسمت نظرات با ما و مخاطبان پلازا در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا