چرا از چشم مرده اشک میاد

فهرست

اشک چشم چیست؟

اشک به راحتی و سلامت چشم کمک می کند، با این حال اشک های غیرقابل کنترل یا اشک چشم می تواند بر سلامت و زندگی روزمره تأثیر بگذارد. آبریزش چشم در همه سنین شایع است و همیشه نشانه یک وضعیت هشدار دهنده نیست. آبریزش چشم زمانی اتفاق می افتد که چشم ها بیش از حد اشک تولید کنند. آبریزش چشم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. آب‌ریزش چشم‌های ناشی از آلرژی، سرماخوردگی یا ورم ملتحمه معمولاً خود به خود از بین می‌رود، اما آب‌ریزش چشم‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عفونت جدی باشد. پزشک می تواند علت آبریزش چشم را تشخیص دهد. در زیر نگاهی دقیق تر به برخی از دلایل خواهیم داشت.

علائم آبریزش چشم چیست؟

میزان ریزش ممکن است کم یا زیاد باشد و حتی ممکن است با علائم دیگری مانند قرمزی چشم، وجود رگ های خونی بزرگ قابل مشاهده، درد چشم، درد شدید، تورم پلک ها، تاری دید و حساسیت به نور همراه باشد. . .

علت آبریزش چشم چیست؟

اجسام خارجی و آسیب

اگر چیزی با چشمان شما تماس پیدا کند، سوزش چشم باعث پلک زدن ناگهانی می شود و اشک چشم را پاک می کند. یک ذره گرد و غبار، خاک یا مواد دیگر می تواند باعث سایش یا خراش شود. علاوه بر این، استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به عفونت و در نتیجه اشک ریزش چشم را افزایش می دهد.

لنزهای تماسی کثیف یا پاره شده باعث سوزش یا آسیب به چشم می شود و منجر به ریزش اشک می شود.

ممکن است در چشمان خود سنگ، درد یا ناراحتی احساس کنید.

حساسیت یا آلرژی

تب یونجه (یک واکنش آلرژیک به آلرژن های موجود در هوا) یا رینیت (التهاب مخاط بینی) از علل شایع آبریزش بینی هستند.

آلرژی زمانی رخ می دهد که بدن شما به مواد بی ضرری مانند گرده، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌هایی را علیه این آلرژن‌ها (محرک‌ها) تولید می‌کند که باعث واکنش التهابی مانند قرمزی، تورم و آبریزش چشم‌ها می‌شود.

عفونت و التهاب

عفونت و التهاب چشم ها و پلک ها می تواند باعث آبریزش چشم شود.

چشم صورتی (ورم ملتحمه) یک بیماری شایع است. معمولاً در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی در یک یا هر دو چشم ایجاد می شود. همانطور که از نام آن پیداست، این بیماری باعث التهاب رگ های خونی در چشم می شود و در نتیجه ظاهری صورتی یا قرمز ایجاد می کند. … به چشم برسد.

قرنیه، عدسی شفاف چشم، می تواند ملتهب شود که کراتیت نامیده می شود. علائم آن درد، قرمزی، تاری دید، حساسیت به ترشحات آبکی سبک و سنگین همراه با ترشحات سفید است.

التهاب یا عفونت غدد اشکی می تواند باعث تورم و پارگی شدید شود.

عفونت مژه های در حال رشد می تواند باعث تورم و ریزش دردناک شود.

گل مژه مانند یک جوش یا جوش در امتداد خط مژه به نظر می رسد. این برآمدگی قرمز و دردناک معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی در غدد چربی پلک ایجاد می شود. به طور مشابه، شالازیون یک برآمدگی کوچک و بدون درد در لبه پلک زیر پوست است.

بلفاریت تورم قرمز رنگ و عفونی پلک ها است که زمانی رخ می دهد که غدد چربی در پایه مژه مسدود شوند.

تراخم یک عفونت باکتریایی جدی چشم است. این بیماری مسری عامل اصلی نابینایی در سراسر جهان است. علائم آن شامل خارش، تورم پلک ها، چرک و آبریزش چشم است.

انسداد مجاری اشکی

اشک توسط مجاری بینی اشکی جمع آوری می شود، مجاری اشکی که در گوشه هر دو چشم قرار دارند. این مجاری ممکن است مسدود یا باریک شوند و باعث آبریزش شوند و یک یا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهند. این وضعیت می تواند نوزادان، کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. مجاری ممکن است به دلیل تورم، التهاب و عفونت مسدود شوند. علائم آن شامل تورم چشم ها، قرمزی و اشک در صورت است.

برخی از انسدادها ژنتیکی هستند. باریک شدن تکه تکه نیز باعث انسداد یا باریک شدن ورودی کانال چشم می شود.

تغییر پلک

پلک زدن به پاک کردن اشک از چشمان شما کمک می کند. هر گونه تغییر در ساختار و عملکرد پلک ها باعث ریزش آن می شود.

تغییرات می تواند به طور طبیعی یا در نتیجه آسیب رخ دهد. پلک های نازک و چروکیده در افراد مسن باعث تجمع اشک و سپس قرمزی و اشک ریزش مزمن می شود.

چرخاندن پلک ها به سمت بیرون که باعث نمایان شدن ملتحمه پلک ها می شود از جاری شدن اشک جلوگیری می کند.

چرخاندن لبه پلک باعث فشار، سوزش و ناراحتی در چشم می شود که باعث آبریزش می شود.

سایر دلایل آبریزش چشم عبارتند از:

خشکی چشم

سرماخوردگی و آنفولانزا

خورشید و باد

استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال

آسیب صورت

آسیب بینی

عفونت سینوس

برخی از داروها می توانند باعث آبریزش چشم شوند:

داروهای ضد فشار خون موضعی

داروهای شیمی درمانی (تاکسان ها)

اپی نفرین (برای درمان واکنش های آلرژیک جدی استفاده می شود)

قطره چشم (اکوتیوفات یدید و پیلوکارپین)

استروئیدها

می توانید با بهترین چشم پزشک شهر خود آشنا شوید، تلفنی یا آنلاین با او مشورت کنید و همچنین به صورت حضوری برای ویزیت وقت بگیرید.

چگونه آبریزش چشم را درمان کنیم؟

بهداشت فردی: دست های خود را مرتب بشویید و از دست زدن به صورت و چشم خودداری کنید.

آبریزش چشم بدون درمان بهبود می یابد و در صورت لزوم با شناسایی عامل ایجاد کننده آن را درمان می کنند.

اجسام خارجی: جسم خارجی چشم را با آب تمیز و تازه بشویید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید، سپس لنز را بردارید. لنزها را روزانه تمیز کنید و در صورت قدیمی بودن یا تاریخ مصرف گذشته از آنها استفاده نکنید. اگر درد یا سایر علائم چشمی را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی: آبریزش چشم ناشی از آلرژی معمولا فصلی است. در طول ماه های بهار از محرک های شناخته شده مانند گرده گل خودداری کنید. داروها را فقط می توان برای تسکین آبریزش چشم و سایر علائم آلرژی بنا به صلاحدید پزشک استفاده کرد. داروهای ضد حساسیت واکنش بیش از حد سیستم ایمنی را کاهش می دهند و علائم را تسکین می دهند. داروها عبارتند از:

آنتی هیستامین ها

داروهای ضد احتقان

اسپری بینی کرومولین سدیم

ایمونوتراپی

قطره چشم

عفونت و التهاب: بیشتر عفونت های ویروسی چشم بدون درمان برطرف می شوند. عفونت های باکتریایی چشم یا پلک توسط پزشک با تجویز قطره یا پماد آنتی بیوتیک درمان می شود. برای از بین بردن تورم از کمپرس آب گرم و برای شستن ترشحات از آب استریل استفاده کنید.

مسدود شدن مجاری و تغییرات پلک: مجاری اشک مسدود شده ممکن است خود به خود یا با درمان آنتی بیوتیکی عفونت ها بهبود یابد. از کمپرس آب گرم با آب استریل برای تمیز کردن هرگونه آلودگی در چشم استفاده کنید. در برخی موارد، مجاری اشک مسدود شده با جراحی باز می شود و تغییرات پلک نیز با جراحی ترمیم می شود.

بوتاکس: تجربه بالینی نشان می دهد که تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) به شل شدن عضلات نزدیک مجاری اشکی و درمان پارگی کمک می کند.

آبریزش چشم در کودکان: آبریزش چشم در نوزادان معمولا خود به خود بهتر می شود. چند ماه طول می کشد تا مجرای اشک نوزادان به طور کامل باز شود و ممکن است لازم باشد چندین بار در روز چشم ها را با پنبه مرطوب و استریل تمیز کنید.

محافظت از چشم: هنگام خروج از خانه با استفاده از عینک آفتابی از چشمان خود محافظت کنید. زمانی را که صرف نمایشگرهایی مانند تلفن همراه، تلویزیون و غیره می کنید محدود کنید. و استفاده از عینک آفتابی فشار روی چشمان شما را کاهش می دهد.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

معاینه چشم را در چکاپ سلامت خود بگنجانید.

اگر چشم‌های آبریزش همراه با درد در اطراف چشم، تغییر در بینایی یا احساس جسم خارجی در چشم دارید، فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

آبریزش چشم ممکن است خود به خود از بین برود، اما اگر خشکی یا سوزش چشم را تجربه کردید، استفاده از اشک مصنوعی و کمپرس آب گرم برای چند دقیقه کمک کننده خواهد بود.

می توانید با بهترین چشم پزشک شهر خود آشنا شوید، تلفنی یا آنلاین با او مشورت کنید و همچنین به صورت حضوری برای ویزیت وقت بگیرید.

تنظیم و ترجمه: مهشاد معظم

منابع: Healthline، Mayoclinic

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با بهترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر حتی در روزهای تعطیل رسمی

استان تهران: 9099075308 سراسر کشور: 9099075308

اشک یک مکانیسم طبیعی است که در مواجهه با حوادث مختلف بی اختیار به وجود می آید و سرازیر می شود و گاه کاملاً ارادی و به میل خودمان اشک می ریزیم. شاید برخی تصور کنند اشک ریختن تنها نشان دهنده احساسات غم انگیز انسان است و کارکرد دیگری ندارد، اما این تصور اشتباه است.

مرتبط:  چرا روغن ترمز باید عوض شود

علاوه بر فواید و اهدافی که اشک برای چشم و ابراز احساسات دارد، در روانشناسی می توان گریه افراد را با توجه به روحیه آنها بررسی کرد و به بهبود حال آنها کمک کرد.

با توجه به فواید، اهداف و ابراز احساساتی که در پس گریه و گریه نهفته است در حالی که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند، در این مقاله به بررسی موضوع اشک و همچنین تعدادی از معانی مختلف اشک می پردازیم. اقساطی و انواع آن را توضیح دهید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

باعث اشک در چشم می شود

قبل از دانستن فواید و عملکرد اشک چشم، بهتر است بدانید که چگونه تولید می شود: این اشک توسط غدد اشکی واقع در قسمت بالایی مدار چشم و پلک بالایی ایجاد می شود و زمانی که حوادث مختلف باعث سوزش می شوند. از غدد اشکی جاری می شود و با هر پلک زدن کل ناحیه چشم را می پوشاند.

اشک های تولید شده در غدد اشکی از طریق مجرای اشکی که در هر چشم دو عدد هستند و در گوشه های بالا و پایین چشم قرار دارند جاری می شود و حتی این مجراها به نام اشک بینی نیز شناخته می شوند زیرا علاوه بر خروج از چشم، اشک اضافی نیز وارد بینی می شود و به همین دلیل است که هنگام گریه بینی می ریزد. لازم به ذکر است که اشک چشم از سه لایه زیر تشکیل شده است:

موکوس: لایه مخاطی که به اشک ظاهری چسبناک می دهد.

آب یا مایع: 90 درصد حجم اشک چشم و حاوی آنزیم هایی مانند لیزوزیم است.

چربی: آخرین لایه اشک از چربی تشکیل شده است به طوری که اشک به راحتی می لغزد و از بافت چشم و صورت دور می شود.

همانطور که گفتیم اشک ریختن یا گریه یک مکانیسم طبیعی است که در پاسخ به اتفاقات بیرونی و محیطی یا احساسات درونی رخ خواهد داد، اما بهتر است بدانید که اشک همیشه به مقدار کم توسط اشک غدد تولید می شود و در اطراف چشم جاری می شود. ، اما چون مقدار آن کم است از چشم جاری نمی شود. این مکانیسم تولید مداوم اشک چشم دلایلی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

برای جلوگیری از خشکی و بهبود حرکت، دور چشم را مرطوب نگه دارید

ضدعفونی محیط چشم برای از بین بردن عوامل بیماری زا و جلوگیری از آلرژی و عفونت

تغذیه قرنیه به لطف وجود مواد مغذی در ترکیب اشک

حال ذکر این نکته در ادامه مقاله ضروری است که افراد به دلایل مختلفی مانند ناراحتی، استرس، ترس، نگرانی و … گریه می کنند. میزان هورمون هایی که در ایجاد تنش و اضطراب نقش دارند مانند کورتیزول که در اثر اشک در چشم در این مواقع ایجاد می شود، آرامش روحی و روانی ایجاد می کند.

همچنین بهتر است بدانید که اگر اشک به دلایل مختلف در حالت طبیعی و ثابت ظاهر نشود و فضای داخلی چشم را نپوشاند، به تدریج مشکلات مختلفی مانند مواردی که در زیر به آنها اشاره می شود به وجود می آید:

خشکی، سوزش، حساسیت و قرمزی چشم

کاهش کیفیت حرکات چشم

تضعیف در برابر عوامل بیماری زا

تاری دید و مشکلات بینایی

حساسیت به نور و چیزهای عادی برای دیگران

بنابراین با توجه به توضیحات بالا متوجه شدیم که اشک نه تنها یک مکانیسم طبیعی برای نشان دادن احساسات و عواطف مختلف است، بلکه یک مکانیسم دفاعی در برابر عوامل بیماری زا و همچنین به بهبود عملکرد چشم و جلوگیری از کاهش کیفیت کمک می کند. از بینایی خوب کار می کند.

روانشناسی اشک

همانطور که گفتیم در علم روانشناسی با بررسی شرایط گریه افراد مختلف می توان اشک را به معانی مختلفی تعبیر کرد و برای بهبود وضعیت روحی آنها، آشنایی با معانی مختلف اشک راه حل های مختلفی پیشنهاد کرد. در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

ترس

شاید برخی از افراد در مواجهه با عواملی که آنها را می ترساند گریه نکنند، اما بدون شک بسیاری از افراد ناخودآگاه هنگام ترس و سرازیر شدن اشک بلافاصله گریه می کنند، این کاملا طبیعی است و بیانگر احساسات است. انسان.

درد و ناراحتی

رایج ترین معنای اشک در بین مردم غم و اندوه است. برخی افراد دلیلی جز ناراحتی و ناراحتی برای اشک ریختن نمی دانند. گریه زمانی که افراد با یک رویداد ناخوشایند، ناخوشایند و دردناک مواجه می شوند نیز به آرامش روحی آنها کمک می کند.

به همین دلیل کسانی که درگیر مرگ عزیزانشان هستند و بر اثر شوک روحی و یا نشان دادن مقاومت گریه نمی کنند، پس از مدت کوتاهی دچار تغییرات روحی می شوند، در این مواقع اطرافیان به آنها توصیه می کنند که مقاومت را کنار بگذارند. بگذار گریه کنند تا آرام شوند.

اضطراب

تعداد افرادی که از اضطراب گریه می کنند نسبتاً کمتر از سایر موارد است، این افراد تحمل و توانایی مقابله با عوامل تنش و استرس را ندارند و به دلیل این شرایط گریه می کنند و اشک جاری می شود.

تصور چنین موقعیتی برای بسیاری از افراد باورنکردنی است، زیرا از دیدگاه آنها استرس دلیلی برای گریه نیست، در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است و همه بسته به وضعیت روحی خود و آستانه تحمل آن گریه می کنند. زمانی که با عوامل مختلف مواجه می شوند.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با بهترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر حتی در روزهای تعطیل رسمی

استان تهران: 9099075308 سراسر کشور: 9099075308

نامطلوب

یکی از معانی گریه که می تواند بازتابی از سایر احساسات ذکر شده مانند ترس، غم و اضطراب باشد، احساس ناامنی است. وقتی زندگی خود را در خطر می بینیم، همه ما می ترسیم، ناراحت و مضطرب می شویم، به همین دلیل در لحظاتی که نمی توانیم یکباره چنین موقعیت هایی را تحمل کنیم، ناخودآگاه گریه می کنیم.

بیماری های روانی

مشکلاتی مانند افسردگی با علائم مختلفی همراه است، گریه های گاه و بی دلیل و ریزش اشک از چشم ها یکی از علائم این بیماری های روانی است. این افراد قطعا نیاز به درمان دارند و تا زمان بهبودی کامل این علائم همچنان در آنها ظاهر می شود، برای افرادی که چندین روز متوالی با علائم گریه بی دلیل، گوشه گیری، گوشه گیری و بی حوصلگی مواجه می شوند، توصیه می شود. مشاور در اسرع وقت

شادی و شوق

اشک در چشمان همیشه نشان دهنده غم و اندوه و اتفاقات منفی نیست، بلکه بسیاری از افراد وقتی ناگهان احساس شادی می کنند، اتفاقی مثبت و خوشایند برایشان می افتد، پس از مدت ها یا موفقیت، یکی از نزدیکان خود را می بینند. دست و اشک شوق ریخت در این مواقع اشک به کنترل احساسات، کاهش ضربان قلب کمک می کند و سیستم ذهنی و فیزیکی بدن را به حالت عادی نزدیک می کند.

درد

بدون شک، زمانی در زندگی ما بوده است که آشکار یا پنهان، به دلیل درد جسمی مداوم، اشک جاری شده است. درد می تواند در اثر آسیب یا احساس درد و گریه به دلیل یک بیماری ایجاد شود.

فشار روانی

وقتی عده ای خود را در بن بست می بینند و در کار، زندگی شخصی، تحصیلی و هر رشته دیگری شکست می خورند، فشار روانی و افکار منفی به ذهنشان هجوم می آورد و یا تحت تاثیر حرف های منفی و مخرب دیگران قرار می گیرند. در چنین مواردی اشک ناخودآگاه جاری می شود.

همه انسان ها آستانه تحمل دارند یعنی اگر زندگی برایشان آنقدر سخت شود که از حد تحملشان فراتر رود راهی جز گریه برای نشان دادن حال بدشان نخواهند داشت.

انواع چشم های اشک آور

همانطور که گفتیم اشک با اهداف مختلفی سرازیر می شود، گاهی ناخودآگاه و گاهی کاملاً اختیاری، بهتر است بدانید اشک انواع مختلفی دارد و مواردی که در قسمت قبل ذکر شد در یکی از دسته بندی هایی قرار می گیرد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. بقیه مقاله ما انجام می دهیم:

اشک های اساسی

همان مقدار اشک چشم که همیشه توسط غدد اشکی تولید می شود و سطح چشم را می پوشاند تا رطوبت چشم را حفظ کند، عوامل بیماری زا را از بین ببرد، حرکات چشم را تسهیل کند و قرنیه را تغذیه کند.

این نوع اشک چشم برای جاری شدن کافی نیست، اما اگر مقدار کمی هم نباشد، احساس می شود خوب نیست، زیرا چشم ابتدا خشک و حساس می شود و به تدریج عوارض جدی تری ظاهر می شود.

اشک واکنشی

نوعی اشک چشم که در برابر محرک های محیطی مانند گرد و غبار، اسپری دریا، دود یا حتی بوی پیاز جاری می شود. اشک واکنشی این مواد محرک را از محیط چشم حذف می کند و وضعیت طبیعی این اندام را تضمین می کند. این نوع اشک حاوی مواد ضدعفونی کننده و لیزوزیم بیشتری برای پاکسازی محیط چشم از هرگونه آلودگی است.

مرتبط:  چرا نباید جوش های صورت را فشار داد

اشک های احساسی

این نوع اشک ها برای نشان دادن احساسات مختلف مانند ترس، غم، استرس، شادی، درد و غیره سرازیر می شوند و بیشتر اوقات کاملاً ناخودآگاه و غیرارادی هستند. اشک های احساسی حاوی هورمون های بیشتری هستند که روح انسان را تسکین می دهند.

خلاصه

در این مقاله به بررسی موضوع اشک چشم پرداخته ایم، موارد استفاده و اهداف اشک را بیان کرده ایم و همچنین انواع اشک چشم را توضیح داده ایم. با توجه به اهمیت اشک و اهداف آن، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا اشک چشم برای سلامت چشم ضروری است؟

بله، اشک چشم ضدعفونی می کند، رطوبت را حفظ می کند و حرکت چشم را بهبود می بخشد

آیا اشک خشک درمانی دارد؟

تشخیص این مشکل با بررسی وضعیت بیمار انجام می شود، اما در نهایت در صورت عدم درمان قطعی، اشک مصنوعی برای بیمار تجویز می شود.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با بهترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر حتی در روزهای تعطیل رسمی

استان تهران: 9099075308 سراسر کشور: 9099075308

آیا اشک احساسات درونی را نشان می دهد؟

بله، قطعا، اما در برخی موارد، اشک ها کاملاً داوطلبانه و شاید از روی تظاهر جاری می شوند.

آیا اشک انواع مختلفی دارد؟

بله، اشک های احساسی، واکنشی، اساسی

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با بهترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر حتی در روزهای تعطیل رسمی

استان تهران: 9099075308 سراسر کشور: 9099075308

3/5 – (2 امتیاز)

علت آبریزش چشم چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دلایل مختلفی وجود دارد که سرازیر شدن بیش از حد اشک از چشم را توضیح می دهد. عللی مانند ورود گرد و غبار به چشم، سرماخوردگی، انسداد مجاری اشکی، عفونت چشم، شکوفه دادن مژه ها و برخی بیماری ها مانند سندرم شوگرن یا فلج بل می تواند باعث ریزش اشک شود.

هر یک از این علل نیاز به یک روش درمانی خاص دارد. به عنوان مثال، عفونت چشم با آنتی بیوتیک درمان می شود، در حالی که یک جراحی ساده برای درمان مجاری اشکی مسدود شده لازم است.

همچنین در مواردی که علت آبریزش چشم جدی نباشد، افراد می توانند از طب سنتی و روش های خانگی برای درمان بیماری خود استفاده کنند. در این مقاله از مجله پزشکی Siotub به بررسی علت آبریزش چشم می پردازیم. با ما بمان.

اشک چیست؟ و علت آبریزش چشم چیست؟

غدد زیر پوست پلک فوقانی اشک های حاوی آب و نمک تولید می کنند. وقتی پلک می‌زنید، اشک در کره چشم پخش می‌شود و آن را مرطوب نگه می‌دارد. علاوه بر غدد تولید کننده اشک، غده هایی نیز وجود دارند که برای جلوگیری از تبخیر سریع اشک یا ریزش اشک از چشم، روغن یا چربی تولید می کنند.

اشک به طور معمول از طریق مجاری اشک جاری می شود و سپس تبخیر می شود. هنگامی که اشک بیش از حد تولید می شود، مجرای اشک پر می شود و چشم های آبریزش ظاهر می شوند. در بیشتر موارد، پارگی بیش از حد بدون درمان از بین می رود. اما گاهی اوقات به یک مشکل مزمن تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید: 19 ماسک خانگی برای از بین بردن سیاهی دور چشم

علت سوزش و آبریزش چشم چیست؟

گاهی فقط با یک عطسه اشک از چشمان جاری می شود. سایر دلایل آبریزش چشم عبارتند از:

وقتی احساساتی میشم

خنده های زیاد

سرفه یا عطسه کنید

هنگام استفراغ

خوردن غذاهای بسیار اسیدی یا تند

خمیازه

این طبیعی است و مشکلی در چشم و مجاری اشک وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: تاری دید ناگهانی; بررسی اجمالی 18 علت تاری دید ناگهانی و تاری دید لحظه ای

برخی دیگر از دلایل آبریزش چشم عبارتند از:

شرایط آب و هوایی مانند گرد و غبار، باد، سرما و آفتاب

عوامل محیطی مانند نور و دود

بلفاریت

رشد مژه یا تریکیازیس

نفوذ اجسام خارجی، مواد شیمیایی یا گازها و مایعات محرک به داخل چشم

آسیبی مانند بریدگی یا خراش در چشم

بیشتر بدانید: انواع جراحی چشم; از ترابکولکتومی و لیزیک گرفته تا PRK و جراحی شبکیه

شایع ترین بیماری هایی که باعث آبریزش چشم می شوند

گاهی اوقات علت آبریزش چشم بیماری است که نیاز به درمان دارد. در ادامه با شایع ترین بیماری هایی که باعث آبریزش چشم می شوند آشنا می شویم.

1. سندرم خشکی چشم; علت اشک در یک یا هر دو چشم

یکی از شایع ترین علل آبریزش چشم، سندرم خشکی چشم است. خشکی شدید چشم باعث تولید اشک اضافی می شود و از آنجایی که غدد چربی در چشم برای این حجم اشک روغن تولید نمی کنند، اشک دائماً از چشم ها نشت می کند.

خشکی یکی از دلایل آبریزش چشم است که منجر به مشکلات بینایی، سوزش، التهاب و قرمزی چشم می شود.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی چشم; مقابله با شرایطی که اشک نادر و بی کیفیت است!

2. مسدود شدن مجاری اشک؛ علل اشک چشم در افراد مسن

مجاری اشک سیستم تخلیه طبیعی چشم ها هستند که سوراخ های کوچکی در گوشه چشم هستند. هنگامی که اشک تولید می شود، سطح چشم را با استفاده از پلک ها شسته و سپس از طریق مجاری اشک به بیرون می ریزد. اگر این مجاری مسدود شوند، اشک روی سطح چشم جمع شده و به سمت صورت سرازیر می شود.

عوامل متعددی مانند افزایش سن، التهاب، عفونت و آسیب باعث انسداد مجاری اشکی می شوند.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های قرنیه که باعث آسیب قرنیه، التهاب و تاری دید می شوند

3. اکتروپیون و آنتروپیون; اشک از چشم راست یا چپ جاری می شود

پلک ها مانند عینک محافظ در مقابل چشم عمل می کنند. وقتی پلک می زنید، اشک در سطح چشم پخش می شود و رطوبت اضافی را از بین می برد. هر گونه بیماری یا مشکلی در پلک ها بر آبریزش چشم تاثیر می گذارد. اکتروپیون و آنتروپیون شرایطی هستند که بر پلک ها تأثیر می گذارند. به نحوی که:

اکتروپیون: در این بیماری پلک پایین به سمت بیرون می چرخد. این امر باعث افتادگی پلک های پایین می شود و باعث می شود پلک ها در هنگام پلک زدن کل چشم را پاک نکنند.

انتروپیون: در این حالت، پلک پایین یک چرخش به سمت داخل کره چشم را نشان می دهد. با انتروپیون، مژه ها تمایل دارند که دائماً روی چشم ساییده شوند که باعث تحریک چشم و گاهی آسیب قرنیه می شود.

بیشتر بخوانید: درمان دوبینی، نحوه آزمایش و معرفی روش های درمان دوبینی

4. چشم صورتی; اشک از چشم چپ یا راست جاری می شود

چشم صورتی یا ورم ملتحمه نوعی التهاب چشم است و یکی از شایع ترین علل آبریزش چشم است. این التهاب معمولاً توسط ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی ایجاد می شود و علائمی مانند تولید (بیش از حد) مخاط چشم، قرمزی پلک ها و تاری دید را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: 5 درمان قرمزی چشم با ساده ترین روش های خانگی و حرفه ای

5. آلرژی باعث تجمع آب در چشم می شود

بسیاری از مردم در سراسر جهان از آلرژی یا حساسیت به برخی مواد رنج می برند. قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت زا مانند گرد و غبار، موهای حیوانات خانگی، مواد شیمیایی و برخی داروها می تواند علائمی مانند آبریزش بینی یا چشم، عطسه، سرفه و بثورات پوستی ایجاد کند.

پس با این حرف ها می توان گفت که علت آبریزش چشم در برخی افراد تماس با یک ماده حساسیت زا است.

بیشتر بخوانید: درمان زخم پلک و 17 دلیل برای زخم پلک

6. گل مژه; علت اشک از چشم یا سوزش

در برخی موارد، ورم ملتحمه، این برجستگی های قرمز دردناک در امتداد پلک ها، علت اشک ریزی بیش از حد است. گل مژه معمولاً توسط باکتری ایجاد می شود و اگر به حال خود رها شود پس از یک یا دو روز به طور طبیعی از بین می رود.

توجه داشته باشید که استفاده از کمپرس گرم روی چشم به کاهش درد و پارگی ناشی از مژه کمک می کند.

بیشتر بخوانید: آیا برفک دهان مسری است؟ درمان خانگی و دارویی مژه

7. فلج بل; علت آبریزش چشم

این وضعیت باعث ضعیف شدن یا فلج شدن عضلات صورت، افتادگی یا سفت شدن قسمت آسیب دیده می شود. فلج بل علاوه بر آبریزش چشم، علائمی مانند آبریزش چشم، خشکی چشم یا ناتوانی در بستن پلک ها را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: تاری دید صبحگاهی; بررسی 10 دلیلی که باعث می شود در صبح دید واضحی نداشته باشید

8. سندرم گوگروت شوگرن; اشک از چشم چپ نشانه چیست؟

این بیماری در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به سیستم های خود ایجاد می شود. در سندرم شوگرن، سیستم ایمنی به طور خاص به غدد مسئول تولید اشک و بزاق حمله می کند و علائمی مانند خشکی دهان، خشکی چشم یا آبریزش چشم را ایجاد می کند.

مرتبط:  چرا نباید در گذشته زندگی کرد

بیشتر بخوانید: 6 درمان انحراف چشم; ارائه کلیه راههای درمان استرابیسم

9. علت آبریزش چشم در سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع در جوامع مختلف و در بین افراد در هر سنی است. به طور معمول، سرماخوردگی باعث احتقان در بینی و گوش و همچنین آبریزش بینی و چشم می شود. در مواردی که سینوس ها ملتهب و عفونی می شوند، گرفتگی و آبریزش چشم و بینی نیز شروع می شود.

در چنین مواقعی استنشاق آب گرم بهترین راه برای باز کردن مجاری بینی و اشک است.

بیشتر بخوانید: درمان تاری دید و درک چگونگی درمان سریع تاری دید ناگهانی

10. برخی داروها باعث آبریزش چشم می شوند

گاهی اوقات ریزش اشک از عوارض مصرف برخی داروها است. داروهای شیمی درمانی، اپی نفرین، ید اکوتیوفات و پیلوکارپین از جمله داروهایی هستند که باعث پارگی می شوند.

بیشتر بخوانید: میلیا، انواع، علل و 6 درمان خانگی این ضایعه پوستی

علت آبریزش چشم در کودکان و نوزادان چیست؟

در بیشتر موارد علت آبریزش چشم در نوزادان و کودکان انسداد مجاری اشکی است که با رشد کودک یا نوزاد از بین می رود. گاهی علاوه بر آبریزش چشم، مایع چسبناکی نیز در اطراف چشم کودک ایجاد می شود که به والدین پیشنهاد می شود با فرو بردن یک تکه پنبه تمیز در آب مقطر آن را تمیز کنند.

بیشتر بخوانید: علت خشکی چشم چیست؟ علل و روش های پیشگیری

علت آبریزش چشم در بزرگسالان چیست؟

مانند نوزادان، بزرگسالان و افراد مسن نیز از انسداد مجاری اشک رنج می برند که در این صورت یک عمل جراحی کوچک این مشکل را حل می کند. البته قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مواد آلوده در محیط کار نیز یکی از شایع ترین علل اشک چشم در بزرگسالان است.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی تورم پلک; برای بلفاریت به دنبال درمان پزشکی نباشید!

برای رفع علت آبریزش چشم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم زیر ظاهر شد، برای درمان علت آبریزش چشم به پزشک مراجعه کنید:

از دست دادن بینایی یا اختلالات بینایی

آسیب یا خراش در چشم

آلودگی چشم ناشی از مواد شیمیایی

ترشح یا خونریزی از چشم

جسم خارجی داخل پلک گیر کرده است

چشم های قرمز، تحریک شده، متورم یا دردناک

کبودی بدون دلیل اطراف چشم

حساسیت اطراف بینی یا سینوس ها

مشکلات چشمی همراه با سردردهای شدید

چشم های پر آب که مدت زیادی دوام می آورد

بیشتر بخوانید: درمان سوزش چشم; دست از خاراندن چشمانت بردار!

درمان یا از بین بردن علت پارگی؛ درمان آبریزش چشم در طب اسلامی و طب جدید

از آنجایی که علل آبریزش چشم متفاوت است، هر کدام از این علل روش درمانی خاصی نیز دارند. در ادامه با تعدادی از روش های درمان ریزش چشم آشنا می شویم.

1. درمان ورم ملتحمه برای از بین بردن علت اشک از چشم در صورت سرماخوردگی یا بیماری های ویروسی

به طور معمول، این بیماری ویروسی به خودی خود بهبود می یابد. اما در موارد شدید پزشکان برای بیمار قطره آنتی بیوتیک تجویز می کنند. در این حالت بیمار باید در زمان معینی قطره چشمی مصرف کند تا علائم بهبود یابد.

بیشتر بخوانید: علائم آب مروارید به طور ناگهانی ظاهر نمی شوند

2. تریشیازیس را درمان کنید یا جسم خارجی را از چشم خارج کنید

برای درمان تریشیازیس (تریشیازیس)، یا رشد مژه‌هایی که در داخل چشم رشد می‌کنند، و برای از بین بردن جسم خارجی مانند گرد و غبار، پزشکان با استفاده از قطره‌های چشمی یا موچین، آن شی را برمی‌دارند. در اغلب موارد پس از برداشتن جسم، چشمان خود را به خوبی می شویند.

3. درمان اکتروپیون، علت پارگی در افراد مختلف

اگر پلک به دلیل اکتروپیون به سمت بیرون چرخیده باشد، بیمار نیاز به جراحی دارد. در این حالت پزشک تاندونی را که پلک را در جای خود نگه می دارد سفت می کند.

بیشتر بخوانید: درمان تنبلی چشم; تنبلی چشمان شما را براق نمی کند!

4. درمان انسداد مجاری اشکی با جراحی داکریوسیستورینوستومی

در طی این جراحی یک مجرای اشکی جدید از کیسه اشک به سمت بینی ایجاد می شود تا اشک های تولید شده از این مسیر خارج شوند. این روش جراحی داکریوسیستورینوستومی نامیده می شود.

5. درمان آلرژی چشم برای رفع آبریزش چشم و بینی

ابتدا بیمار باید از ماده حساسیت زا دوری کند، سپس پزشک بسته به نوع آلرژن و حساسیت ایجاد شده از داروهای خاصی استفاده می کند. این داروهای ضد حساسیت به طور کلی عبارتند از:

آنتی هیستامین ها

داروهای ضد احتقان

اسپری بینی کرومولین سدیم

قطره چشم

بیشتر بخوانید: تنبلی چشم، علل و بهترین زمان درمان را بشناسید

6. درمان خانگی آبریزش چشم و بینی. درمان آبریزش چشم و بینی برای سرماخوردگی و سایر شرایط

برخی از دلایل آبریزش چشم را می توان با درمان های خانگی بدون مشورت با پزشک درمان کرد. این درمان های خانگی عبارتند از:

به چشمان خود استراحت دهید و تلویزیون تماشا نکنید و از کامپیوتر استفاده نکنید

استفاده از اشک مصنوعی برای جلوگیری از خشکی چشم

یک پارچه گرم و مرطوب روی چشم آسیب دیده نگه دارید و به آرامی پلک را ماساژ دهید تا مجرای اشک باز شود.

از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها خودداری کنید

برای تمیز کردن چشم ها و پلک های آلوده از دستمال های ضد عفونی شده استفاده کنید

از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید

با انجام این مراحل به راحتی می توانید آبریزش چشم را کنترل یا از آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: آستیگماتیسم; یک مشکل شایع اما قابل درمان شکل قرنیه

درمان آبریزش چشم در طب اسلامی و سنتی با روش های مختلف

در طب سنتی روش های مختلفی برای درمان علت پارگی وجود دارد. در ادامه با تعدادی از روش های درمانی و رفع علت پارگی آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: 8 عفونت چشم; علل، علائم و اقدامات درمانی که باید بدانید!

7. از کمپرس سرد استفاده کنید. بهترین درمان خانگی برای آبریزش چشم برای سرماخوردگی

در مواردی که علت پارگی، ورود اجسام خارجی مانند گرد و غبار یا حساسیت باشد، می توان از کمپرس سرد استفاده کرد. در چنین مواردی مراحل زیر را دنبال کنید:

یک پارچه تمیز را در آب سرد آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

دستمال را روی پلک بسته قرار دهید

بعد از یک دقیقه، پارچه را دوباره در آب سرد آغشته کنید و دوباره آن را روی چشمان خود قرار دهید.

این کار را برای 5-10 دقیقه تکرار کنید

بیشتر بخوانید: آب مروارید و اثرات آن بر بینایی

8. استفاده از شیر مادر برای آبریزش چشم نوزاد; بهترین درمان برای آبریزش چشم در هنگام سرماخوردگی کودکان

مطالعات نشان داده است که شیر مادر در درمان آبریزش چشم نوزاد و رفع التهاب و عفونت چشم بسیار موثر است. بنابراین کافی است که:

مادر چند قطره از شیر خود را در چشمان کودک می ریزد

این کار باید 3-4 بار در روز برای درمان عفونت تکرار شود.

9. درمان آبریزش چشم با گلاب; بهترین کار برای درمان آبریزش چشم در کودک سرماخوردگی

گلاب خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد درد دارد و به همین دلیل از این ماده در قطره چشم استفاده می شود. در صورت پارگی می توانید:

2 قطره گلاب خالص را مستقیماً در چشمان خود بمالید

این کار را دو بار در روز تکرار کنید

همچنین می توانید گلاب را با آب مقطر مخلوط کرده و چشمان خود را با آن بشویید.

بیشتر بخوانید: درمان خارش چشم، پیشگیری و علت خارش چشم

یادداشت پایانی

علت آبریزش چشم یا اپی فورا عوامل مختلفی از جمله سرماخوردگی، عفونت چشم، بیماری چشم صورتی، آلرژی و گلدهی مژه ها می باشد.

به طور معمول آبریزش چشم با التهاب و قرمزی چشم و اطراف پلک همراه است که در موارد شدید باعث تورم و سوزش چشم نیز می شود. بسیاری از علل ذکر شده آبریزش چشم ساده هستند و نیازی به درمان های تخصصی ندارند. اما در مواردی که مدت زیادی طول می کشد و باعث درد بیمار و علائم جدی تری مانند تاری دید می شود، درمان دارویی ضروری است. از اینکه تا پایان ما را همراهی کردید سپاسگزاریم.

سوالات متداول در مورد علت آبریزش چشم

1. بهترین درمان برای آبریزش بینی و آبریزش چشم برای سرماخوردگی چیست؟

به چشم ها استراحت دهید، آنها را با آب و قطره چشم بشویید، از دستمال تمیز برای پاک کردن چشم ها استفاده کنید و داروهای تجویز شده را برای درمان سرماخوردگی مصرف کنید.

2. اگر آبریزش بینی و چشم دارید چه باید کرد؟

ابتدا باید علت آبریزش چشم و بینی مشخص شود. سپس با مشورت پزشک داروها و محلول های درمانی برای بند آمدن ترشحات چشم و بینی مصرف کرد.

3. درمان خانگی آبریزش چشم چیست؟

به چشم ها استراحت دهید، از اشک مصنوعی استفاده کنید، یک پارچه گرم و مرطوب روی چشم ها نگه دارید و از دستمال تمیز و مرطوب برای پاک کردن چشم ها استفاده کنید.

منبع

medicalnewstoday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا