چطور سطح ایمنی بدن را بالا ببریم

در زیر دستور العملی برای سالم ماندن بدون توجه به آنچه در اطراف شما می گذرد آورده شده است.

همه، از والدینتان گرفته تا شریک زندگیتان، قوانینی را برای داشتن احساس خوب به شما می گویند: خوب بخورید، زیاد بخوابید، و غیره. اما این نکات خیلی زود قدیمی می شوند مگر اینکه کنجکاوتر شوید و دلیل آن را بفهمید. این نکات اثبات شده شما را سالم تر می کند.

به این موضوع فکر کنید: اگر همه ما در معرض میکروب های مضر مشابهی قرار داشته باشیم، چگونه ممکن است فقط برخی از ما بیمار شویم؟

همچنین بخوانید : ۸ دلیل تضعیف سیستم ایمنی

تفاوت بین کسی که بیمار می شود و کسی که بیمار نمی شود، سیستم ایمنی بدن است. در چند سال گذشته، محققان جزئیات جالبی را در مورد نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن ما به پاتوژن ها در سطح سلولی کشف کرده اند.

به عنوان مثال، مطالعه ای از دانشگاه مک مستر در کانادا نشان می دهد که از 12 نفر مبتلا به ویروس سرماخوردگی، 1 نفر علائم سرماخوردگی و بقیه هیچ علامتی ندارند. یک لحظه فکر کنید اگر سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، می تواند عوامل بیماری زا را حتی قبل از عطسه از بین ببرد.

مطالعاتی مانند این به ما دانش بیشتری برای محافظت از خود در برابر بیماری می دهد. خواه عفونت سینوسی باشد یا سرطان.

15 راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

نخ دندان

دکتر میشل روزین، نویسنده کتاب «ترمیم سن واقعی» می‌گوید: به نظر می‌رسد باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند می‌توانند باعث التهاب در سراسر بدن شوند.

حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید تا از بیماری قلبی و سرطان محافظت کنید و حدود 6 سال به عمر خود اضافه کنید. چه کسی می دانست که یک سیم کوچک می تواند اینقدر قدرت داشته باشد.

از سوزن ها لذت ببرید

ما در مورد طب سوزنی صحبت می کنیم. داده ها نشان می دهد که طب سوزنی سلول های کشنده طبیعی بدن را تحریک می کند که مانعی در برابر ویروس ها و سایر بیماری ها ایجاد می کند. بنابراین کمتر بیمار می شوید.

دکتر مارک اسکولار توصیه می کند که چهار بار در سال در طول فصل به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید.

به اندازه کافی خوابیدن

با کار، خانواده و دوستان، انجام هر کاری در 24 ساعت سخت است. متأسفانه، خواب چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. مطالعات نشان می دهد که حتی کم خوابی خفیف می تواند باعث ایجاد یک اثر التهابی در بدن شود. این پاسخ ایمنی بر تمام سیستم‌های اصلی بدن شما (هضم، قلب و عروق و سیستم عصبی مرکزی) ویران می‌کند و می‌تواند راه را برای چندین بیماری از جمله بیماری قلبی، آرتریت، دیابت و افسردگی هموار کند.

دکتر مارک لیپونیس می گوید برای حفظ تعادل، شما واقعاً به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارید.

ورزش

ممکن است فکر کنید عضلات شما از دویدن در صبح متنفرند، اما سیستم ایمنی بدن شما آن را دوست دارد. لیپونیس توصیه می کند که حداقل 30 تا 40 دقیقه ورزش هوازی روزانه به تحریک سلول های T کشنده ویروس (نوعی گلبول سفید خون) و پاسخ آنتی بادی کمک می کند.

کسانی که ورزش نمی کنند نیز تمایل دارند سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C داشته باشند که کبد در پاسخ به التهاب تولید می کند. و یک علامت هشدار دهنده بزرگ این است که سیستم ایمنی بدن شما کار نمی کند.

ماساژ برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

خود را با یک ماساژ پذیرایی کنید

تحقیقات نشان می دهد که ماساژ منظم فواید درمانی خوبی دارد.طبق یک مطالعه آزمایشی که در مجله “طب مکمل و جایگزین” منتشر شده است، حتی یک ماساژ سوئدی 45 دقیقه ای سطح یک آنتی بادی مهم را در زنان سالم افزایش می دهد. حال سوال این است که چه کسی را می توانید متقاعد کنید که امشب شما را ماساژ دهد؟

به موسیقی شاد گوش دهید

یکی دیگر از راه‌های تقویت سیستم ایمنی، گوش دادن به موسیقی رقص شاد به مدت 45 دقیقه است که می‌تواند فوراً سطح آنتی‌بادی‌های محافظ شما را افزایش دهد و به کشتن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند.

تمرین یوگا

تمرین یوگا هم به تعادل و هم به سیستم ایمنی شما کمک می کند. محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافتند که بازماندگان سرطان سینه که به مدت 8 هفته 3 بار در هفته یوگا Iyengar (نوعی یوگا که به تنظیم ساختار بدن و آرام کردن ذهن کمک می کند) انجام می دادند، به سطح پروتئین تولید شده در بدنشان در پاسخ اشاره کردند. استرس کاهش یافته است همچنین می توانید هاتا یوگا و تنفس ریتمیک را امتحان کنید.

دانشمندان دانشگاه تگزاس دریافته اند که این فعالیت ها باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان های مبارزه با بیماری می شود.

برای ملاقات با دوستان خود برنامه ریزی کنید

آیا گروهی در رسانه های اجتماعی دارید که ویدیوها و مطالب جالب خود را با آن به اشتراک بگذارید؟ وقت آن است که با دوستان خود در زندگی واقعی ارتباط برقرار کنید. افرادی که بخشی از یک شبکه اجتماعی قوی خارج از اینترنت هستند، نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند، بیشتر عمر می کنند.

یک مطالعه روی دانشجویان سال اول پزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو ممکن است دلیل این امر را نشان دهد: کسانی که بهترین عملکرد را در آزمایش اندازه گیری تنهایی داشتند نسبت به افرادی که به اینترنت متصل بودند، باکتری های ویروسی و سلول های NK کمتری داشتند. .

با خندیدن سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

واقعا بلند بخند

بر اساس مطالعه ای از دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا، خنده حساب شده یا حتی انتظار خنده می تواند علاوه بر کاهش تنش، تعداد و عملکرد سلول های NK، سلول های T و آنتی بادی ها را افزایش دهد.

به پشت خود توجه کنید

درست پشت سینه‌های شما غده تیموس قرار دارد، غده کوچکی که سلول‌های T در آن رشد و بالغ می‌شوند و در واقع کل سیستم عصبی مرکزی شما را کنترل می‌کند و اگر بیش از حد کار کند، احتمال ابتلا به عفونت‌های باکتریایی بیشتر می‌شود. ، حساسیت و خستگی.

جیمز فورلئو، نویسنده کتاب “سلامتی ساده است و بیماری پیچیده است”، می گوید: اصلاح فن ماساژور و حرکت دادن ستون فقرات می تواند به جلوگیری از عدم تعادل ناشی از ناهماهنگی ستون فقرات کمک کند.

تنفس عمیق

البته، تنفس یک کار ساده و فرآیندی است که ما بدون فکر انجام می دهیم.اما محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون دریافتند که افراد سالمی که یک دوره 8 هفته ای مراقبه ذهن آگاهی را گذرانده اند و یاد گرفته اند که به الگوهای تنفسی خود توجه کنند، نسبت به گروه دیگر آنها در پاسخ به واکسن آنفولانزا، آنتی بادی های بسیار بیشتری تولید کردند.

هر روز حداقل 20 دقیقه ساکت بنشینید و روی کاهش سرعت چرخه دم و بازدم تمرکز کنید. هر زمان که احساس ناراحتی یا استرس کردید این کار را تکرار کنید.

سبزیجات و میوه های رنگارنگ بخورید

اسمارتیزهای رنگارنگ را فراموش کنید و به پرتقال، انواع توت ها و اسفناج فکر کنید. هر رنگ نشان دهنده یک آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد بیماری زا را از بین می برد. میشل باب، متخصص تغذیه سیاتل، می‌گوید: هدفتان این باشد که حداقل 3 بار در هفته غذا بخورید. روزانه 6 تا 8 وعده از این مواد را به اضافه یک فنجان سبزیجات سبز مصرف کنید.

همچنین بخوانید : تغذیه رنگین کمانی چیست؟

مصرف شکر را کاهش دهید

لازم نیست قند را به طور کامل قطع کنید، اما بهتر است مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر، آب نیشکر یا ساکارز را کاهش دهید.

هر یک از این مواد کارایی گلبول های سفید را کاهش می دهد و مبارزه با عوامل بیماری زا را دشوارتر می کند. در عوض، موادی را انتخاب کنید که شامل شهد آگاو، آب میوه و عسل است.

خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر بخور

لیزا، یکی از اعضای هیئت انکولوژی طبیعی آمریکا، می‌گوید: «سیر فواید زیادی برای کشتن میکروب‌ها دارد. یک یا دو حبه سیر در روز برای بهره مندی از خواص ضد باکتریایی آن کافی است. همچنین می توانید از مکمل عصاره سیر استفاده کنید. حاوی آلیسین و سایر ترکیبات ضد میکروبی قوی است و بی بو است.

مرتبط:  چرا استقلال در کمپ حجازی تمرین نمی کند

مقاله مرتبط: فواید دارویی سیر

چای بیشتری بنوشید

حتی اگر قهوه دوست دارید، روزانه 2 تا 4 فنجان چای سیاه، سبز، اولانگ و طلایی با کیفیت بنوشید.تحقیقات نشان می دهد که ال تیامین، ترکیبی که در این 4 نوع چای وجود دارد، می تواند از حملات باکتریایی سلول های T محافظت کند. به علاوه، شما مقدار زیادی آمینو اسید، آنتی اکسیدان و فنل های غذایی دریافت می کنید که از رشد باکتری های مضر در روده شما جلوگیری می کند.

چای را به صورت ساده (بدون شیر یا شکر) مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.

تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری از بیماری ضروری است. سیستم ایمنی بخشی از بدن است که سلول‌های بدن را از ورود عوامل خارجی مانند میکروب‌ها و ویروس‌ها شناسایی کرده و آن‌ها را از بین می‌برد یا خنثی می‌کند. افرادی که دارای سیستم ایمنی قوی و قوی هستند، در مواجهه با بیماری‌ها، کمتر دچار بیماری‌های شدید و مکرر می‌شوند. هدف این مقاله معرفی روش های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره تغذیه کلیک کنید.

شناخت سیستم ایمنی بدن

اصلی ترین بخش سیستم ایمنی بدن، گلبول های سفید خون هستند که در سرتا سر بدن حضور دارند و به محض آگاهی از ورود عامل بیگانه مانند میکروب یا ویروس شروع به دفاع از اجزای بدن و حفاظت از آن می کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین و موثرترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به تمام انواع بیماری ها مخصوصا بیماری های ویروسی مانند ویروس کرونا است. خوشبختانه راهکارهای بسیار ساده ای وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا در شرایط بیماری، قدرت بیشتری برای دفاع و محافظت از خود داشته باشد.
کاهش سوخت و ساز و عملکرد بدن یا بروز نارسایی های مختلف در اعضای داخلی بدن به هنگام بیماری در این افراد کمتر دیده می شود و به طور کلی بدن ان ها به هنگام رویارویی با ویروس ها و میکروب ها استقامت بیشتری از خود نشان می دهد و حتی قادر است بدون دارو نیز در برابر عوامل خارجی از خود دفاع کرده و بهبود یابد. تقویت سیستم ایمنی بدن راهکاری بسیار آسان در عین حال موثر برای مقابله ی بهتر بدن با بیماری ها است.
سیستم ایمنی بدن کار قابل توجهی در دفاع از بدن ما در برابر میکروارگانیسم های بیماری‌زا انجام می دهد. اما گاهی اوقات ممکن است سیستم ایمنی در انجام وظیفه خود شکست خورده و حمله یک میکروب شما را بیمار کند. در واقع شما تنها زمانی بیمار می شوید که سیستم ایمنی بدنتان به خوبی نتوانسته باشد از پس دفاع و محافظت از بدنتان بربیاید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مواد غذایی مفید برای پیشگیری و مقابله با کرونا کلیک کنید.  

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی مختلف و خواب کافی نیاز دارد. انجام ورزش های هوازی نیز از جمله روش های موثری هستند که در تقویت ایمنی بدن به کار می روند. استرس و اضطراب از جمله مواردی است که روحیه شما را تضعیف کرده و با ترشح هورمون کورتیزل منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما می شود بنابراین شما به راحتی بیمار می شوید.
کاهش سطح استرس و اضطراب از طریق به کارگیری هر راهکاری که به افزایش آرامش و بهبود وضعیت سلامت روان شما کمک کند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد در نتیجه زمانی که شما آرامش بالا و روحیه ی مثبتی داشته باشید احتمال این که تحت شرایطی بیمار شوید به صفر می رسد.
راهکارهایی وجود دارد که به کارگیری و رعایت هر کدام از آن ها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و  باعث می شود کمتر بیمار شوید یا به هنگام بیمار شدن نیز سریع تر بتوانید بر بیماری خود غلبه کرده و فعالیت های روزمره ی خود را از سر بگیرید. تمامی این راهکارها بسیار ساده هستند اما انجام دادن روزمره ی آن ها باعث می شود به نوعی عادت خود مراقبتی در شما تبدیل شوند و در نهایت تاثیرات شگرفی بر ایمنی بدن شما ظاهر شود. برخی از این راهکارهای موثر به شرح زیر می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روش های خود مراقبتی کلیک کنید.

1-کاهش استرس برای تقویت سیستم ایمنی بدن

شاید برایتان عجیب باشد اما اگر دقت کنید متوجه می شوید که شما اکثرا زمانی بیمار می شوید که درگیر استرس و نگرانی های زیادی هستید. زیاد بودن سطح اضطراب و استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد می شود. بنابراین در صورتی که بتوانید آرامش را به روان خود برگردانید سیستم ایمنی بدن شما مقاوم تر می شود و به راحتی می تواند بیماری ها را از خود دور کند. برای دریافت مشاوره کنترل استرس و اضطراب کلیک کنید.
به یاد بیاورید زمانی که بیمار بودید فردی خوش رو و شاد به ملاقاتتان آمد یا فیلم خنده داری دیدید و برای مدت کوتاهی درد و ناراحتی خود را فراموش کردید. دقیقا همین قدر سریع، آرامش و احساس خوب تاثیر مستقیم خوذ را بر وضعیت جسمی افراد می گذارد.

2- خواب کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بدن شما روزانه حداقل 8 ساعت نیاز به خواب کافی دارد. افرادی که دچار اختلالات خواب هستند و یا به هر دلیلی خواب آرام و راحتی ندارند خیلی بیشتر از سایر افراد بیمار می شوند و ایمنی بدن ان ها مقاومت کمتری از خود در برابر بیماری های مختلف مخصوصا بیماری های ویروسی نشان می دهد. کمبود خواب و نداشتن خواب راحت و کافی یکی از دلایل ضعیف شدن سیستم اعصاب و هم چنین سیستم ایمنی بدن افراد است.
اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدنتان را برای مقابله با شرایط بیماری ها تقویت کنید خواب ارام و کافی را فراموش نکنید. هم چنین برای این که خواب راحتی داشته باشید باید ساعت خوابتان را نیز درست تنظیم کنید. تا دیر وقت و بعد از ساعت دوازده شب بیدار نمانید. سعی کنید شب ها زود بخوابید تا بدنتان فرصت بیشتری برای به بروز رسانی خود برای روز بعد داشته باشد.

3- ورزش های هوازی انجام دهید

ورزش بهترین روش تقویت ایمنی بدن انسان است. همچنین، ورزش می تواند به کاهش استرس و اضطراب نیز کمک کند. به علاوه ورزش از ابتلا به پوکی استخوان، بیماری های قلبی و انواع سرطان جلوگیری می کند. فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده‌ روی، ایروبیک، یوگا و شنا بسیار مفید هستند. اگر حوصله ی رفتن به باشگاه را ندارید می توانید در خانه نیز ورزش کنید. ورزش روزانه به مدت نیم ساعت علاوه بر این که سیستم تنفسی شما را بهبود می بخشد به تناسب اندام کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدنتان نیز می شود.

4- رژیم غذایی خوب

تغذیه ی مناسب می تواند اصلی ترین و مهم ترین راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد. مصرف روزانه ی لبنیات، مرکبات، سبزیجات، انواع دانه های مغذی مانند گردو و بادام، غذاهای دریایی و… به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن باعث تقویت ایمنی بدن شما می شوند و به هنگام رویارویی با شرایط بیماری بسیار کمک کننده هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کلیک کنید.

5- از گیاهان دارویی و دمنوش های گیاهی استفاده کنید

مصرف برخی گیاهان دارویی که در طبیعت وجود دارند می توانند برای تقویت ایمنی بدن بسیار موثر بوده و معجزه آفرین باشند! این گیاهان را می توانید به صورت دمنوش یا عرقیات مصرف کنید. مصرف گیاهان دارویی مانند بابونه، پونه، بومادران، زنجبیل و … برای تقویت ایمنی بدن بسیار مفید هستند. می توانید در صورت نیاز ابتدا با یک فرد متخصص طب سنتی در این باره صحبت کنید و از او داروی گیاهی مناسب طبع بدن خود را بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.
مصرف گیاهان دارویی و دمنوش ها تاثیر فوق العاده ای بر تقویت ایمنی بدن شما می گذارند اما باید در نظر داشته باشید که برخی گیاهان دارویی در صورتی که در مصرف آن ها زیاده روی کنید می تواند برای شما مشکل ساز شود بنابراین از زیاده روی در مصرف آن ها پرهیز کرده و در مورد روال مصرف حتما با یک فرد متخصص مشورت نمایید.

مرتبط:  چرا وقتی کسیو تگ میکنم نمیتونه اد استوری کنه

6- از مصرف الکل خودداری کنید

مصرف الکل و دخانیات، سیگار یا اعتیاد به مواد مخدر مواردی هستند ک هبه شدت بر سیستم مغز و اعصاب  انسان اثرات مخربی بر جای می گذارند. اگر خواهان سلامتی جسم و روان خود هستید و از بروز بیماری های مختلف در جسم خود به تنگ آمده اید حتما لازم است مصرف دخانیات و الکل را متوقف کنید. چرا که این مواد مانند سمی هستند که شما بر روان و جسم خود می ریزید و انتظار دارید حس و حال خوبی داشته باشید.
مصرف دخانیات و الکل آسیب ها و ضربات شدید و مهلکی بر پیکره ی جسم و روان افراد وارد می سازد. سیستم بدنی ان ها را ضعیف کرده و باعث می شود بدن شما در شرایط بیماری یا ورود میکروب ها و ویروس ها توان دفاع از خود را نداشته و به اسانی بیمار شود. بنابراین زمانی که دخانیات مصرف می کنید نباید انتظار داشته باشید که از یک طرف به بدن خود اسیب بزنید و از طرف دیگر سیستم ایمنی قوی و نیرومندی داشته باشید. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره روانشناسی مشورت بخواهید.

مجله زوم لایف

به روز رسانی: 1 سال پیش

4 نظر

زمان مطالعه: 11 دقیقه

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟ برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟ یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی، خوردن غذاهای سالم است. در این مقاله از سایت زوم لایف لیستی از بهترین غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی را برای شما آورده ایم.

چرا تقویت سیستم ایمنی مهم است؟

تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با بیماری ها بسیار مهم و حیاتی است. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، وقتی یک میکروب موفق می شود وارد بدن شود، نمی تواند با آن مبارزه کند و در نهایت بیمار می شوید.

برای عملکرد صحیح، سیستم ایمنی به چندین دسته از مواد مغذی نیاز دارد که می توانید از طریق رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید. این مواد مغذی شامل پروتئین، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E و همچنین مواد معدنی مانند روی و آهن هستند.

علائم ضعف سیستم ایمنی

سیستم ایمنی ضعیف را می توان با علائم زیر تشخیص داد:

سردی دست ها، انگشتان، گوش ها و پاها؛

اسهالی که بیش از یک هفته طول بکشد؛

یبوست؛

خستگی؛

تب خفیف؛

حساسیت به خورشید؛

ریزش مو؛

خشکی چشم؛

زرد شدن پوست؛

تغییرات وزن؛

درد مفاصل؛

البته گاهی اوقات این علائم می تواند نشانه برخی بیماری های دیگر باشد. بنابراین با مشاهده آنها در بدن نمی توان به طور قطعی در مورد ضعف سیستم ایمنی صحبت کرد. فقط یک پزشک می تواند به طور قطعی ضعف سیستم ایمنی بدن را تشخیص دهد.

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

استفاده از برخی مواد غذایی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. در اینجا مهمترین غذاهایی وجود دارد که به بدن ما کمک می کند تا با عوامل بیماری زا مبارزه کند: (1)

1. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. این دانه ها همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. ویتامین E در تنظیم و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. البته آووکادو و سایر سبزیجات با برگ تیره که در این مقاله به آن پرداختیم نیز حاوی مقدار کافی از این ویتامین هستند.

2. مرکبات سرشار از ویتامین C

مرکبات به عنوان یکی از غنی ترین منابع ویتامین C شناخته می شوند. ویتامین C می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد و مقاومت سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. در زیر لیستی از محبوب ترین مرکبات را مشاهده می کنید:

گریپ فروت؛

نارنجی؛

ماندارین؛

لیمو؛

لیمو ترش؛

نارنگی یافا؛

3. کلم بروکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن

بروکلی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین است. این منبع غنی از کلسیم، پتاسیم، فیبر و حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که از بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان ها جلوگیری می کند. بروکلی همچنین حاوی ویتامین های A و C است. این نوع کلم حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از سلول ها محافظت کند.

4. زنجبیل و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند

زنجبیل اثرات تسکین دهنده ای بر سیستم گوارشی دارد. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات بالقوه آن بر پیشگیری از بیماری مورد نیاز است.

علاوه بر این، زنجبیل یک آنتی اکسیدان طبیعی است و می تواند در بهبود سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

5. هویج

افرادی که هویج را در برنامه غذایی روزانه خود فراموش نمی کنند به ندرت سرما می خورند. هویج حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که به سیستم دفاعی بدن برای تولید سلول های کشنده بیماری کمک می کند. این سلول ها بسیار مفید هستند و به بدن در مبارزه و کشتن میکروب ها کمک می کنند.

6. بادام و تقویت سیستم ایمنی بدن

بادام یکی دیگر از منابع عالی ویتامین E است. این دانه گیاهی همچنین حاوی منگنز، منیزیم و فیبر است. مصرف روزانه یک چهارم فنجان بادام به عنوان یک میان وعده سالم می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و در برابر بیماری ها محافظت کند.

7. با مصرف سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

سیر می تواند از سرماخوردگی و عفونت های مجاری تنفسی جلوگیری کند. این ماده غذایی حاوی آلیسین است، یک ترکیب ارگانوسولفور که بخشی از سیستم دفاعی سیر در برابر انگل ها است. به نظر می رسد که آلیسین می تواند برای درمان باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این واقعیت مورد نیاز است.

8. تقویت سیستم ایمنی با اسفناج

این گیاه خوراکی همچنین باعث افزایش ایمنی بدن شده و نقش بسزایی در زیبایی پوست و مو دارد. اسفناج همچنین حاوی ویتامین های A و C و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است. ویتامین B2 همچنین در بازسازی بافت های بدن بسیار موثر است. اسفناج همچنین حاوی ویتامین B6، کلسیم، آهن و منیزیم است

9. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک رنگدانه گیاهی زرد-نارنجی است که در گیاهان و میوه هایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل یافت می شود. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است و به سلامت پوست کمک می کند. این ترکیب می تواند از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از خورشید محافظت کند.

10. چای سبز و تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز حاوی مقدار کمی کافئین است، بنابراین افراد می توانند از آن به عنوان جایگزینی برای چای سیاه یا قهوه استفاده کنند. نوشیدن آن همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای مختلف است که می تواند خطر ابتلا به عفونت ها و همچنین سرطان را کاهش دهد.

11. سیستم ایمنی بدن را با کفیر تقویت کنید

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده حاوی باکتری های مفید زنده از شیر و دانه های کفیر است. منشا این ماده کوه های قفقاز است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف کفیر ممکن است مقاومت سیستم ایمنی را افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که این ماده غذایی می تواند در مبارزه با باکتری ها، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی مفید باشد.

12. فلفل قرمز و فلفل تند

این گیاه حاوی ویتامین C نیز هست فلفل دلمه ای جایگزین غذایی مناسبی برای افرادی است که مصرف میوه آنها به دلیل بیماری هایی مانند دیابت ممنوع یا محدود شده است. با توجه به مطالعات انجام شده، برای حفظ ویتامین C موجود در آن، جوشاندن یا بخارپز کردن این گیاه به سایر روش های پخت ارجحیت دارد. علاوه بر این، این غذا را می توان به صورت خام در سالاد یا به عنوان پیش غذا مصرف کرد.

فلفل قرمز حاوی ماده ای به نام کپسایسین است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد و نقش موثری در تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن دارد. کپسایسین می تواند در برابر حملات رادیکال های آزاد اکسیژن مقاومت کند و از بدن در برابر واکنش های التهابی دفاع کند.

مرتبط:  چرا در ساعت های شلوغ پلیس از سوت استفاده می کند

13. مصرف میگو

میگو یکی از غذاهای دریایی است که حاوی مقدار زیادی روی است. در بسیاری از موارد، روی به اندازه سایر ویتامین ها مورد توجه قرار نمی گیرد، اما برای تقویت سیستم ایمنی به آن نیاز داریم. البته به یاد داشته باشید که به بیش از مقدار توصیه شده روی در روز نیاز ندارید. 11 و 8 میلی گرم روی در روز به ترتیب برای مردان و زنان بالغ توصیه می شود. مصرف زیاد روی باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود.

14. شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که این ماده غذایی حاوی کالری و چربی های اشباع زیادی است و به همین دلیل باید به میزان متعادل مصرف شود.

15. وکیل

آووکادو مانند روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و منبع بسیار خوبی از ویتامین E، ویتامین C، آهن و روی است. می توانید تکه های آووکادو را در سالاد بریزید و بخورید.

16. مصرف میوه کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کیوی منبع طبیعی و غنی از مواد مغذی مانند فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. یکی از خواص ویتامین C افزایش گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت است. سایر مواد مغذی موجود در میوه کیوی به سلامت کلی بدن کمک می کند.

17. انبه و تقویت سیستم ایمنی بدن

در گذشته، انبه به راحتی در هر خواربار فروشی در دسترس نبود، اما امروزه در اکثر فروشگاه های مواد غذایی، چه تازه و چه منجمد، موجود است. این میوه سرشار از ویتامین هایی مانند A و C بوده و حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین E است.

18. زردچوبه

زردچوبه که یک ادویه رایج در غذاهای شرقی است، به دلیل وجود یکی از ترکیبات آن به نام کورکومین، ممکن است در افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. کورکومین یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است. ضد التهاب به ترکیبات یا داروهایی اطلاق می شود که می توانند التهاب ناشی از آسیب های خارجی یا داخلی را کاهش دهند و درد را کاهش دهند.

همچنین گفته می شود که کورکومین می تواند نقش موثری در درمان سندرم متابولیک، التهاب مفاصل، اضطراب و چربی خون داشته باشد.

19. سوپ مرغ

سوپ مرغ یک واقعیت شناخته شده است و اگر دلیل آن را نمی دانید، پاسخ این است: سیستئین. سیستئین اسید آمینه ای است که هنگام پختن مرغ ترشح می شود و از نظر شیمیایی شبیه استیل سیستئین (دارویی است که برای درمان برونشیت استفاده می شود) است. سیستئین به شرح زیر عمل می کند: از تجمع گلبول های سفید التهابی در نای جلوگیری می کند و مخاط مخاط را نازک نگه می دارد. برای افزایش مصونیت آن بهتر است سیر و قارچ را به آن اضافه کنید.

20. ماهی روغنی

ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی حاوی چربی های خاصی در بافت های خود هستند که برای سلامتی شما مفید هستند. چربی این ماهی منبع خوبی از ویتامین های E و D و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 اسیدهای چرب غیراشباع هستند که برای تنظیم فعالیت های بدن انسان مورد نیاز هستند، اما در بدن انسان ساخته نمی شوند.

این چربی ها برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشند. علاوه بر این، مصرف مداوم این ماهی ها می تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد.

21. تقویت سیستم ایمنی با ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک عملکرد سلول های سیستم ایمنی و دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. برای مصرف ماست پروبیوتیک نیازی نیست کار خاصی انجام دهید جز نوشیدن یک کاسه ماست پروبیوتیک در هنگام ناهار یا شام.

22. صدف خوراکی

صدف خوراکی نه تنها برای اشتیاق و میل جنسی مفید است. حلزون ژلاتینی حاوی مقدار زیادی روی فلزی است که یکی از بهترین مواد برای تقویت سیستم ایمنی بدن به حساب می آید. این ماده به تولید سریعتر گلبول های سفید و سایر آنتی بادی ها کمک می کند و آنها را برای مبارزه بهتر با بیماری ها تقویت می کند. روی فلزی برای عملکرد سلولی حیاتی است و به تقویت 100 نوع مختلف آنزیم که واکنش های شیمیایی در بدن ایجاد می کنند کمک می کند.

23. سرکه سیب و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سرکه سیب سرشار از مواد ضد میکروبی است و مصرف آن با کاهش سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن همراه است. برای استفاده از سرکه سیب می توانید آن را با کمی عسل ترکیب کنید.

24. سیستم ایمنی بدن را با جینسینگ تقویت کنید

ثابت شده است که جینسینگ در افزایش قدرت جنسی و فیزیکی در بدن مفید است. همچنین این گیاه می تواند با افزایش مقاومت بدن در برابر میکروب ها، سیستم دفاعی بدن را تقویت کند.

25. روغن زیتون

اگر می خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، می توانید به جای روغن های دیگر از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان است و می تواند از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند و همچنین سموم را از بین ببرد.

26. مصرف آبلیمو

آب لیمو حاوی ویتامین C است و منبع ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است. آب لیمو دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است که از سلول های شما محافظت می کند و سلامت متابولیک را بهبود می بخشد. آب لیمو سرشار از ویتامین C است و بنابراین می تواند در تقویت سیستم ایمنی مفید باشد.

27. با دانه کتان سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

بذر کتان سرشار از فیبر، اسید آلفا لینولنیک، خواص ضد سرطانی و اسیدهای چرب امگا 3 است. دانه کتان همچنین حاوی فیتواستروژن است که به حفظ فعالیت موثر و کارآمد سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری های خود ایمنی کمک می کند.

28. مصرف بلغور جو دوسر

جو دوسر حاوی مواد مغذی مختلفی از جمله ویتامین B1، آهن، روی، مس، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم و (مهمتر از همه) فیبر است. فیبر به شما کمک می کند تا حرکات روده را به طور منظم حفظ کنید، فرآیندی که برای تقویت سیستم ایمنی شما ضروری است.

29. سیستم ایمنی را با مصرف جوانه ها برنامه ریزی کنید

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل سرشار از آنتی اکسیدان هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. جوانه ها همچنین حاوی کولین هستند که برای بهبود عملکرد سلولی و پشتیبانی از سیگنال دهی غشای سلولی مورد نیاز است. کلم بروکسل همچنین سرشار از ویتامین C است، یک ماده مغذی که نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری دارد.

30. زغال اخته

زغال اخته میوه ای کوچک و ترش از خانواده توت ها است. این میوه دارای آنتی اکسیدان است و می تواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی داشته باشد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از اکسیداسیون (ترکیب اکسیژن با عناصر دیگر) جلوگیری می کنند. در فرآیند اکسیداسیون، رادیکال های آزاد اکسیژن ایجاد می شود که می تواند به سلول ها و بافت های بدن آسیب برساند. ویتامین های E و C نمونه هایی از آنتی اکسیدان ها هستند.

زغال اخته همچنین حاوی فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که نوعی آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال 2016 منتشر شد، نشان می دهد که وجود این ماده در مبارزه با عفونت های تنفسی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی موثر است.

راه های دیگر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تغییر سبک زندگی یکی از راه های دیگر برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی است. عوامل دیگری که سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و آن را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند. .

آخرین کلمه

تغذیه سالم فقط شروع است. برای محافظت از شما و خانواده تان در برابر بیماری های مختلف. این غذاها نه تنها سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند، بلکه شما را تناسب اندام، سلامت دندان ها و خلق و خوی شما را خوب نگه می دارند.

توجه: اطلاعات مندرج در مجله اینترنتی زوم لایف از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است ولی جایگزین هیچ نسخه ای از پزشکان نمی شود. اگر فکر می کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک خود مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا