چطور با سونوگرافی تخمک گذاری مشخص می شود

تخمک گذاری چیست و چرا مهم است؟

تخمک گذاری آزاد شدن تخمک از تخمدان زن است و برای باردار شدن ضروری است. تخمک گذاری به طور خود به خود حدود 36-40 ساعت پس از افزایش سطح هورمون جسم زرد (LH) آغاز می شود. هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می شود، وارد لوله فالوپ می شود تا با اسپرم ملاقات کند. اسپرم تخمک را بارور می کند.

مشکلات تخمک گذاری یکی از دلایل شایع ناباروری است. برای زوجی که قصد باردار شدن دارند، مهم است که بدانند چه زمانی در حال تخمک گذاری هستند تا بتوانند برای زمان رابطه جنسی برنامه ریزی کنند. اگر زنی در تلاش است تا دلیل باردار نشدن خود را بیابد، دانستن زمان تخمک گذاری به او کمک خواهد کرد. داشتن قاعدگی منظم بین 21 تا 35 روز همراه با دردهای قاعدگی نشانه خوبی از تخمک گذاری است. روش‌های مختلفی برای آزمایش تخمک‌گذاری وجود دارد، از جمله نمودارهای دمای پایه بدن (BBT)، کیت‌های آزمایش ادرار برای اندازه‌گیری سطح LH، آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطوح هورمونی خاص، و سونوگرافی ترانس واژینال.

اما پاسخ دکتر زهرا سیفی، جراح و فوق تخصص زنان و زایمان در این مورد: «سونوگرافی برای تعیین روز تخمک گذاری عموماً در روز سیزدهم پس از شروع پریود انجام می شود. این سونوگرافی باید واژینال باشد و در صورت انجام صحیح و در این صورت اطلاعات مفیدی در مورد تخمک گذاری، رحم و روند باروری در اختیار ما قرار می دهد.

راه های بررسی تخمک گذاری چیست؟

1- آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون

استرادیول (نوعی هورمون استروژن) توسط فولیکول در حال رشد تولید می شود و سطح این هورمون قبل از تخمک گذاری به سرعت افزایش می یابد. اگر از داروهای باروری برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده شود، سطح استرادیول برای نظارت بر رشد فولیکول‌ها با دقت بیشتری کنترل می‌شود، اما از سطح استرادیول برای تعیین زمان تخمک‌گذاری استفاده نمی‌شود.

افزایش سطح LH در خون می تواند پیش بینی کند که آیا فولیکول (کیسه حاوی تخمک) رسیده و آماده تخمک گذاری است یا خیر. از آنجایی که LH در نبض ها یا فوران های کوتاه ترشح می شود، افزایش LH همیشه با آزمایش خون یا ادرار تشخیص داده نمی شود.

افزایش سطح پروژسترون در خون یک هفته قبل از قاعدگی نشان می دهد که تخمک گذاری اتفاق افتاده است، اما نمی تواند زمان تخمک گذاری را پیش بینی کند.

2- کیت تخمک گذاری

این کیت های تخمک گذاری در داروخانه ها موجود است و تغییراتی را در سطح LH در ادرار زنان نشان می دهد. از آنجایی که LH در ادرار تولید می شود، پس از تشخیص آن در ادرار، تخمک گذاری معمولاً در عرض 12 تا 24 ساعت (معمولاً حدود 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی) رخ می دهد. برای زنانی که پریودهای نامنظم دارند، آزمایش ادرار باید بر اساس اولین و آخرین تاریخ تخمک گذاری ممکن انجام شود. آزمایش ادرار برای افزایش LH باید حداقل 2 روز قبل از روز تخمک گذاری مورد انتظار شروع شود و تا افزایش LH یا روز 20 ادامه یابد.

80 درصد احتمال تخمک گذاری در عرض 5 روز از زمان انجام آزمایش و 95 درصد احتمال تشخیص تخمک گذاری در عرض 10 روز از زمان آزمایش وجود دارد. هنگامی که یک موج LH سیگنال داده شد، دیگر نیازی به ادامه آزمایش در آن چرخه نیست. گاهی اوقات با وجود افزایش LH ممکن است تخمک گذاری در یک چرخه رخ ندهد. اگر تخمک گذاری در دو یا چند سیکل متوالی تشخیص داده نشد، ممکن است تخمک گذاری مشکل داشته باشد و باید با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از کیت های تست باروری برای آزمایش LH و استروژن در ادرار استفاده می شود. لزوماً شانس بارداری شما را افزایش نمی دهد و اگر داروهایی برای کمک به تخمک گذاری مصرف می کنید، نباید از آن استفاده کنید.

3- سونوگرافی ترانس واژینال

تخمک در بخشی از تخمدان به نام فولیکول (کیسه پر از مایع) رشد می کند. همانطور که تخمک برای تخمک گذاری آماده می شود، فولیکول بزرگ می شود. رشد فولیکولی با استفاده از سونوگرافی اندازه گیری می شود. در سونوگرافی، از امواج صوتی برای تولید تصویر روی صفحه با استفاده از یک پروب تامپون مانند در واژن استفاده می شود. قبل از تخمک گذاری، فولیکول با دیواره نازک و پر از مایع است. تخمک گذاری معمولا زمانی اتفاق می افتد که فولیکول بین 1.8 تا 2.5 سانتی متر باشد. برای زنانی که از درمان های باروری استفاده می کنند، سونوگرافی به تعیین زمان آمیزش یا لقاح کمک می کند. برای زنانی که از داروهای باروری استفاده می کنند، سونوگرافی در روزهای مختلف چرخه قاعدگی برای اندازه گیری و نظارت بر فولیکول ها انجام می شود.

با دانستن زمان دقیق تخمک گذاری، بسیاری از هیجانات بارداری به شما ضربه می زند! آیا این مرحله بسیار مهم را می دانید؟ آیا قبول دارید که یک برنامه کاربردی به شما معرفی کنیم؟

برنامه را دانلود کنید

با دانلود رایگان اپلیکیشن نعنا می توانید به سیکل قاعدگی خود دسترسی داشته باشید و به این ترتیب به صورت تصویری و با اطلاع رسانی بهترین زمان تخمک گذاری را بدانید.

مراقب علائم تخمک گذاری در چرخه خود باشید، چه در تلاش برای باردار شدن باشید و چه از بارداری جلوگیری کنید. در هر صورت، دانستن زمان تخمک گذاری بیشترین کمک را به شما در تلاش برای باردار شدن و جلوگیری از بارداری می کند و مسلماً خاص ترین رویداد در چرخه قاعدگی هر زنی، زمان اوست که آینده قوانین آن را تعیین می کند. تخمک گذاری یکی از رویدادهای چرخه قاعدگی است که معمولا در اواسط پریود اتفاق می افتد. این رویداد معمولا با کمی درد (درد تخمک گذاری) همراه است. در این مقاله با روند و علائم تخمک گذاری، نقش تخمک در لقاح و زمان تخمک گذاری آشنا می شوید.

پس از کسب اطلاعات لازم در مورد این مشکل، می توانید از بارداری ناخواسته جلوگیری کرده و در زمان مناسب و در روز مناسب سیکل قاعدگی باردار شوید. به این ترتیب شما می توانید با اطلاعات کافی در مورد سیستم چرخه قاعدگی خود به راحتی و بدون زحمت پزشک خود شوید! به این ترتیب می توانید به راحتی به تمایل خود برای باردار شدن یا جلوگیری از بارداری برسید. اگر دانستن این اطلاعات برای شما مهم است، می توانید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

اگر قصد بارداری دارید این توصیه را حتما بخوانید:

در مدت معدودی که با شما بوده ایم با افراد زیادی که قصد بارداری دارند ارتباط برقرار کرده ایم. یکی از نکات تکراری این بود که زوج ها بدون اطلاع از زمان مناسب و علائم تخمک گذاری اقدام به بارداری می کنند و به همین دلیل چون در زمان مناسب رابطه جنسی نداشتند باردار نشدند و استرس ناباروری تمام وجودشان را فرا گرفت. توجه داشته باشید که اگر زیر 35 سال دارید، حداقل یک سال طول می کشد تا باردار شوید، بنابراین اگر در ماه اول باردار نشدید، بلافاصله به خود نگویید که عقیم شده اید. (این امتیاز برای خانم های بالای 35 سال حداقل 6 ماه است). دوم، دانستن زمان تخمک گذاری بسیار مهم است. بارداری موضوع شانس نیست. پس فکر نکنید هر بار که رابطه دارید باید باردار شوید!

زمان تخمک گذاری به چه معناست و چگونه انجام می شود؟

تخمک گذاری بخشی از چرخه قاعدگی است که در آن یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود. این تخمک بالغ وارد لوله فالوپ می شود، به سمت رحم می رود و برای لقاح آماده می شود. البته گاهی در این مسیر مشکلی ایجاد می شود و نمی تواند از تخمدان به سمت رحم حرکت کند. یکی از عواملی که باعث این مشکل می شود، انسداد لوله های فالوپ است که در مقاله ای جداگانه به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

این مرحله از چرخه قاعدگی معمولا در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. چرخه قاعدگی بسته به فرد بین 28 تا 32 روز متغیر است. البته برخی افراد ممکن است چرخه های کوتاه تر یا طولانی تری داشته باشند. با این حال، طول چرخه قاعدگی می تواند از 21 تا 35 روز متغیر باشد. در هر صورت، اگر سیکل قاعدگی منظمی وجود داشته باشد، تخمک گذاری بین 12 تا 16 روز قبل از پریود بعدی اتفاق می افتد. در این دوران رحم بیش از هر زمان دیگری برای باروری آماده است و احتمال بارداری به شدت افزایش می یابد. اگر قصد بارداری دارید یا حتی می خواهید از بارداری خود جلوگیری کنید، باید چرخه قاعدگی خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید در روزهای باروری فعالیت های لازم را انجام دهید. البته می توانید روز و ساعت تخمک گذاری خود را علاوه بر سیکل قاعدگی از روی علائم فیزیکی تشخیص دهید. توجه به این علائم به شما کمک می کند تا از تخمک گذاری خود آگاه شوید و اقدامات لازم را برای بارداری انجام دهید.

چرا تخمک گذاری مهم است؟

لازم نیست هر چند وقت یکبار نگران عدم تخمک گذاری باشید، اما اگر همیشه اینطور است یا اصلا تخمک گذاری ندارید یا هورمون کافی ندارید، باید صبر کنید تا نگرانی های جدی ایجاد شود.

فرآیند تخمک گذاری مستلزم آن است که بدن شما دارای سطح بسیار بالایی از استروژن و پروژسترون باشد. هورمون هایی که نقشی فراتر از باروری دارند. حفظ سلامت و تراکم استخوان، سلامت قلب، سوخت و ساز بدن، کیفیت خواب، سلامت روان و موارد دیگر از جمله آنهاست. بنابراین هورمون ها باید در سطح مناسبی باشند.

عدم تخمک گذاری در سنین باروری نشان دهنده پوکی استخوان، بیماری های عروقی و انواع خاصی از سرطان است. ورزشکارانی که اختلالات سیکل قاعدگی دارند بیش از سایرین از استرس ناشی از این مشکل رنج می برند.

نقش تخمک در لقاح

همانطور که در بالا خواندید، تخمک در این روز از تخمدان آزاد می شود. تخمک آزاد شده از تخمدان وارد لوله فالوپ می شود. این تخم مرغ که یک سلول نسبتا بزرگ به حساب می آید حاوی مواد مغذی زیادی است. اگر تخمک بالغ در مسیر خود از طریق لوله فالوپ به رحم با اسپرم مواجه شود، لقاح ممکن است رخ دهد. این زمانی اتفاق می افتد که مقاربت در حوالی زمان تخمک گذاری (زمانی که تخمک از لوله فالوپ عبور می کند) و اسپرم مرد با ارگاسم وارد واژن زن می شود. پس از ورود به واژن، اسپرم از طریق دهانه رحم و رحم حرکت می کند تا به تخمک بالغ برسد. در این صورت در صورت وجود شرایط مساعد برای باروری، لقاح بین اسپرم و تخمک صورت می گیرد و تخمک بارور شده وارد رحم می شود. تخمک بارور شده که زیگوت یا جنین نامیده می شود، در دیواره رحم لانه گزینی می کند که در طول این چرخه ضخیم تر از قبل شده است.

البته توجه داشته باشید که تخمک تنها تا 24 ساعت پس از رها شدن از تخمدان فرصت زنده ماندن دارد، اما اسپرم می تواند تا 5 روز در رحم یا واژن زنده بماند.

چگونه می توانم تخمک گذاری را متوجه شوم؟

به عنوان یک بزرگسال، اگر طول چرخه قاعدگی شما مشخص باشد، تخمک گذاری شما بیشتر خواهد بود (24-38 روز برای بزرگسالان با کمتر از 7-9 روز نوسان بین دو سیکل و تعداد روزهای خونریزی بین 2-7 روز). اگر سیکل شما به طور مداوم خارج از این محدوده است (طولانی، کوتاه یا بسیار نامنظم)، به این معنی است که تخمک گذاری ندارید و باید با پزشک خود صحبت کنید.

برای اینکه بدانید آیا این سیستم منظم در بدن شما اتفاق می افتد، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

از تقویم تخمک گذاری نعنا برای تعیین طول چرخه و منظم بودن آن استفاده کنید.

از آزمایش ادرار استفاده کنید که می توانید شخصاً انجام دهید.

ردیابی علائم فیزیکی در روزهای باروری برای چرخه های متعدد، از جمله دمای پایه بدن و ترشحات دهانه رحم.

پایش سطح هورمونی و وضعیت بدن با نظر پزشک (آزمایش خون که باید در فاز لوتئال انجام شود)

تمام علائم تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری

این معمولاً با تغییرات هورمونی همراه است. این تغییرات هورمونی همچنین می تواند منجر به تغییرات فیزیکی شود. اگر می خواهید بارداری خود را کنترل کنید، باید از این تغییرات آگاه باشید. برخی از این تغییرات عبارتند از:

تغییرات در دمای پایه بدن

دمای بدن در روزهای اول سیکل قاعدگی در دمای پایه بدن و ثابت است. این دما به طور کلی بین 36 تا 37 درجه سانتیگراد تخمین زده می شود. با نزدیک شدن به روز و زمان تخمک گذاری دمای بدن ابتدا اندکی کاهش می یابد و بلافاصله شاهد افزایش دمای حدود نیم تا یک درجه در بدن افراد خواهیم بود. این تغییرات و افزایش دما معمولا بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد.

بنابراین، اگر می خواهید از این علامت برای تشخیص دوره باروری خود استفاده کنید، باید دمای بدن خود را در شروع دوره برای چندین ماه متوالی اندازه گیری کنید. پس از نزدیک شدن به روز تخمک گذاری، دمای بدن خود را اندازه گیری کنید تا در نهایت روزی را پیدا کنید که افزایش دما را در بدن خود مشاهده کرده اید. تکرار این کار باعث می شود اطلاعات کافی از سیستم بدن خود به دست آورید!

دانستن دمای پایه بدن باید با پایش دمای بدن بعد از بیدار شدن در صبح انجام شود. هر روز صبح سر ساعت معین. مواظب باش بعضی از صبح ها نخوابی و بعد از بیدار شدن دوباره شروع نکنی!

دمای پایه بدن چیزی در مورد تخمک گذاری شما نمی گوید، اما این اندازه گیری روز تقریبی واقعه را تعیین می کند.

توجه داشته باشید که برنامه خواب نامنظم اندازه گیری دما را دشوار می کند. تغییر در شیفت هایی که الگوی خواب شما را مختل می کند.

پزشک ممکن است با بررسی دقیق دمای پایه بدن شما متوجه چرخه قاعدگی نامنظم یا مشکلات تخمک گذاری شما شود.

البته توجه داشته باشید که استفاده از دمای پایه بدن برای تعیین زمان تخمک گذاری کار سخت و دقیقی است و اگر با ریاضیات و نمودارها ارتباط خوبی ندارید از این روش خودداری کنید.

مرتبط:  چرا در ساعت های شلوغ پلیس از سوت استفاده می کند

استفاده از دمای پایه بدن

گرفتگی عضلات:

بسیاری از زنان در این روز به دلیل تغییرات هورمونی دچار گرفتگی عضلات می شوند. این پدیده کاملا طبیعی می تواند نشانه ای از چرخه قاعدگی شما باشد. البته قبل از اینکه مطمئن شوید که گرفتگی عضلات ناشی از باشگاه یا ورزش ندارید!

الگوی بزاق سرخس

شکل سرخس مانند بزاق دهان نشانه دیگری از تخمک گذاری است. شاید برایتان عجیب باشد، اما اگر در خانه میکروسکوپ اسباب بازی دارید، می توانید این علامت را ببینید! این علامت یکی از راه های منحصر به فرد و غیر معمول برای تشخیص زمان تخمک گذاری است که می توانید نقاشی یخ زده روی پنجره را تصور کنید.

ناگفته نماند که درک این علامت برای برخی از خانم ها دشوار است زیرا معمولاً روشی غیرعادی برای تشخیص دوره مورد نظر است و از طرف دیگر منابع و راهنماهای زیادی در این زمینه پیدا نمی کنید.

باید اضافه کنیم که می توانید منابع و پشتیبانی زیادی در مورد مخاط دهانه رحم و دمای پایه بدن پیدا کنید که به شما در تشخیص صحیح آن کمک می کند.

درد تخمک گذاری

آیا تا به حال متوجه درد شدیدی در اندام زیر شکم خود شده اید که گاهی و به طور تصادفی چشم شما را جلب می کند؟ اگر این درد در اواسط چرخه قاعدگی شما ظاهر شود، احتمالاً درد تخمک گذاری دارید.

خوب است بدانید که برخی از خانم ها هر ماه این درد را تجربه می کنند. مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که درد در وسط چرخه قاعدگی، که در آلمانی به عنوان mittelschmerz شناخته می‌شود، درست قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد و نشانه این است که شما در بهترین نقطه باروری خود هستید.

برای بسیاری از زنان، این درد یک درد تیز گذرا در قسمت پایین شکم است. اگرچه برخی از افراد هنوز درد شدیدی را تجربه می کنند که مانع از داشتن رابطه جنسی در بهترین دوره باروری می شود.

بنابراین، اگر شما یکی از این افراد هستید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا این درد شدید می تواند نشانه آندومتریوز یا چسبندگی رحم باشد.

افزایش مخاط دهانه رحم و ترشحات واژن:

تغییر ترشحات دهانه رحم یکی از نشانه های تخمک گذاری است. ترشحات تخمک گذاری به دلیل افزایش سطح استروژن در بدن اتفاق می افتد. با افزایش سطح استروژن در بدن، مخاط دهانه رحم انعطاف پذیرتر و شفاف تر می شود. این اتفاق می افتد تا اسپرم راحت تر از دهانه رحم به لوله های فالوپ برسد. اگرچه این تغییر در اکثر زنان رخ می دهد، اما می تواند در زنان متفاوت باشد. اگر مخاط دهانه رحم شما چسبناک، مرطوب و لغزنده است و زیاد کشیده می شود، ممکن است نشانه ای از دوره تخمک گذاری شما باشد.

ترشحات تخمک گذاری به اصطلاح ترشحات چسبناکی هستند که شبیه سفیده تخم مرغ خام هستند. این نوع ترشحات را در هیچ زمانی از چرخه قاعدگی به جز تخمک گذاری نمی توانید پیدا کنید.

ترشحات تخمک گذاری

حساسیت سینه:

با تغییرات هورمونی در سیستم بدن در این دوره، حساسیت سینه ها و نوک سینه ها افزایش می یابد. البته این حساسیت نیز مانند سایر علائم در افراد مختلف متفاوت است. برخی ممکن است آن را تجربه نکنند، برخی قبل و برخی بعد از تخمک گذاری آن را تجربه کرده اند. در هر صورت حساسیت سینه یکی از علائم این دوره محسوب می شود.

درد خفیف در ناحیه لگن و شکم:

یکی دیگر از علائمی که زنان ممکن است در این دوره تجربه کنند، درد در ناحیه شکم و لگن است. این درد که معمولاً خفیف است مانند یک گرفتگی در قسمت پایین شکم است. معمولاً این درد در جایی که تخمک آزاد می شود، یعنی تخمدان احساس می شود. این درد معمولاً مدت کوتاهی است و بین چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است.

تغییرات در میل جنسی

با تغییرات هورمونی و افزایش استروژن در طول تخمک گذاری، میل جنسی زنان می تواند افزایش یابد. اگر در اواسط دوره قاعدگی خود هستید و بیش از هر زمان دیگری میل جنسی خود را آزمایش می کنید، احتمالاً برای باردار شدن آماده هستید. این بدان معنی است که شما در دوره باروری خود هستید.

بهتر است هر روز رابطه جنسی منظم داشته باشید یا اگر وقت ندارید، روزهای بین 8 تا 12 سیکل قاعدگی خود را برنامه ریزی کنید. همچنین می توانید به علائم تخمک گذاری که در بالا توضیح دادیم توجه کنید و به محض ظاهر شدن علائم باروری شروع به کار کنید!

با ردیابی چرخه قاعدگی خود در هر ماه، می توانید از زمان تخمک گذاری خود مطمئن شوید. البته مراقب باشید که هر خانمی تقویم قاعدگی متناسب با او داشته باشد و زمان هر کدام با دیگری متفاوت باشد.

نیازی نیست طبیعت به ما بگوید! او کار خود را می داند و می داند چه زمانی بدن شما را برای لقاح آماده کند. به یاد داشته باشید که میل جنسی یک زن درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. البته این تنها میل جنسی او نیست که افزایش می یابد، بلکه جذاب تر و خوش تیپ تر به نظر می رسد.

ساختار استخوانی بدن زنان در روزهای منتهی به تخمک گذاری دچار تغییرات خاصی می شود، از جمله تغییرات صورت، راه رفتن، رقصیدن و حرکات موزون باسن و پاها.

آیا شما این را تجربه کرده اید؟ یعنی داشتن رابطه جنسی لذت بخش. توجه داشته باشید که این ویژگی جذاب نشانه قانع کننده بارداری است. البته ناگفته نماند که تخمک گذاری تنها دلیل افزایش میل جنسی نیست. حالات روانی مختلف مانند اضطراب و افسردگی می توانند میل جنسی شما را افزایش دهند. درست قبل از تخمک گذاری

حقایقی درمورد زمان رابطه جنسی

باز هم یادآوری می کنیم که تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمک از تخمدان زن آزاد شود. پس از رها شدن، به لوله های فالوپ می رود و در آنجا با اسپرم بارور می شود. در واقع بهترین زمان برای لقاح تخمک زمانی است که اسپرم در لوله های فالوپ وجود دارد که به شکل گیری جنین ادامه می دهد و جنین در رحم زن متولد می شود.

باید اضافه کنیم که بارداری از نظر فنی زمانی اتفاق می‌افتد که در عرض پنج روز پس از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید یا اگر قصد دارید در همان روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید.

اما اگر بخواهیم بر بهترین روزهای باروری زنان تاکید کنیم، سه روز نزدیک به تخمک گذاری با احتساب روز تخمک گذاری است. داشتن رابطه جنسی در این دوران بهترین شانس برای باردار شدن است.

در عرض 12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری، یک زن نمی تواند در چرخه قاعدگی خود دوباره باردار شود، زیرا در لوله های فالوپ تخمکی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که هیچ شانسی برای بارداری قبل یا بعد از روزهای باروری در حین رابطه جنسی وجود ندارد (البته اگر قصد بارداری ندارید مهم نیست و فقط با پیشگیری خوب می توانید از رابطه جنسی لذت ببرید. همچنین از روزهای بارور خود آگاه هستند.

سردرد

تغییرات هورمونی و تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون می تواند فرد را بیمار و سردرد کند. اگر سابقه سردرد و میگرن دارید ممکن است در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی این دردها را تجربه کنید. نگران نباشید این دردها به سرعت از بین می روند.

احتباس آب و نفخ

در طول دوره باروری و روزی که تخمک آزاد می شود، ممکن است فرد دچار نفخ شکم شود. این پدیده که معمولاً با احتباس آب همراه است، در بسیاری از زنان مشاهده می شود. اگر این علائم را در اواسط چرخه قاعدگی خود تجربه کردید، ممکن است روز باروری خود را پشت سر گذاشته باشید.

اشتها تغییر می کند

به طور کلی در کنار تغییرات هورمونی، تغییراتی در اشتهای افراد نیز ایجاد می شود. اگر در روز لقاح متوجه تغییراتی در اشتهای خود شدید، این طبیعی است. برخی از افراد در روز تخمک گذاری و برخی دیگر قبل یا بعد از تخمک گذاری این علامت را تجربه می کنند.

نوسانات خلقی

نوسانات خلقی در طول دوره باروری شکل خفیفی از نوسانات خلقی در دوره PMS است. اگر از نوسانات خلقی در دوران PMS اطلاع دارید، احتمالاً باید در مورد نوسانات خلقی در روز تخمک گذاری نیز بدانید. البته این تغییرات معمولاً بسیار ناچیز بوده و به ندرت در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند.

افزایش حس بویایی و چشایی

یکی دیگر از علائم رایج در زنان افزایش حس بویایی و چشایی است. اگر شما نیز در اواسط چرخه قاعدگی احساس بویایی و چشایی خود را افزایش داده اید، احتمالا روزهای باروری خود را پشت سر گذاشته اید. این به دلیل تمایل بیشتر بدن به جذب فرمون آندروسترون اتفاق می افتد.

لکه بینی کوچک و خونریزی

لکه بینی یکی از علائمی است که می تواند نشانه ای از تخمک گذاری در فرد باشد. اگر در اواسط سیکل خود هستید و خونریزی دارید، نگران نباشید. اگر فولیکول اطراف تخمک در حال رشد پاره شود، ممکن است خونریزی داشته باشید. البته در صورت تداوم این خونریزی و بیش از لکه بینی ساده، باید با پزشک متخصص مشورت کنید. خونریزی شدید می تواند نشانه عفونت یا حاملگی خارج از رحم باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله خونریزی تخمک گذاری را بخوانید.

حالت تهوع

این علامت بسیار نادر می تواند در برخی از زنان در این دوره رخ دهد. معمولا در این دوران همراه با تغییرات هورمونی، سیستم بدن فرد نیز دستخوش تغییراتی می شود. در برخی افراد، این تغییرات ممکن است با حالت تهوع ظاهر شود.

مراقب تغییرات باشید!

سطح هورمون های زنانه به طور طبیعی در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. در نیمه اول این چرخه، تخمدان ها هورمون استروژن را آزاد می کنند. زمانی که سطح این هورمون به اندازه کافی افزایش یابد، تخمدان شروع به آزادسازی تخمک می کند. در مرحله بعد آزاد شدن استروژن شروع می شود و باعث می شود دمای بدن شما کمی افزایش یابد.

بد نیست بدانید که هورمون ها نیز بافت مخاطی دهانه رحم را تغییر می دهند. این مخاط مایع غلیظی است که از قسمت تحتانی رحم و دهانه آن ترشح می شود. همانطور که بدن برای تخمک گذاری آماده می شود، این ترشح افزایش می یابد که بافتی کشسان دارد و شبیه سفیده تخم مرغ است.

با چنین بافت هایی، اسپرم می تواند از طریق رحم شما به سمت لوله فالوپ شناور شود. با مشاهده این بافت ترشحی به این معنی است که شما در حالت باروری هستید.

فاز فولیکولی با فاز لوتئال چرخه قاعدگی شما با توضیحات پلاستیکی مقایسه می شود. این بدان معنی است که طول فاز از یک چرخه به چرخه دیگر تغییر می کند (خواص الاستیک و کوتاه و بلند پلاستیک). اگر بتوانید طول فاز لوتئال معمول خود را (معمولاً 13 تا 15 روز) دریابید، می توانید زمان تخمک گذاری را نیز تعیین کنید.

تغییر در طول چرخه معمولاً در فاز فولیکولی تعیین می شود. مدت زمانی که طول می کشد تا فولیکول به نقطه تخمک گذاری برسد. این وضعیت فقط برای تخمک گذاری با چرخه منظم نیست. همچنین در زمان تخمک گذاری نامنظم درست پس از بارداری و شیردهی و در سال های نزدیک به یائسگی رخ می دهد.

وقتی مغز و هورمون ها به هم مرتبط هستند!

خوب است بدانید که ارتباط بین مغز و تخمدان که رشد فولیکول و تخمک گذاری را کنترل می کند، محور هیپوتالاموس-تخمدان-هیپوفیز نامیده می شود.

پیش از تخمک گذاری

مغز به ترشح هورمون FSH ادامه می دهد و این ترشح در طول چرخه قاعدگی شما رخ می دهد. این هورمون دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که از نامش پیداست. تحریک فولیکولی برای رشد استروژن با رشد فولیکول تولید می شود. هنگامی که فولیکول غالب و بالغ انتخاب می شود و رشد می کند، سطح استروژن افزایش می یابد.

رشد و بلوغ فولیکول به قطر حدود 10 میلی متر می رسد و معمولاً به قطر حدود دو سانتی متر و حتی تا حدود 3.3 سانتی متر می رسد. یعنی اندازه انگور یا گردو با پوست.

آماده رها شدن

وقتی استروژن کافی آزاد شد، تخمک آماده آزاد شدن است. در اینجا، مغز LH تولید می کند که باعث تحریک تخمک گذاری می شود. تخمک حدود 24 ساعت بعد (10 تا 12 ساعت پس از افزایش LH) از فولیکول و تخمدان آزاد می شود. فولیکول از آنزیم هایی برای پایین کشیدن دیواره و ایجاد یک سوراخ استفاده می کند تا تخمک کوچک از مرکز آن آزاد شود.

در انتهای لوله فالوپ، ساختار انگشت مانندی با خون متورم می شود تا تخم را بگیرد. در این بین تخمک تغییرات لازم را پذیرفته و برای لقاح احتمالی آماده است. فولیکول قبل از تخمک گذاری منبع اصلی استروژن در بدن است. فولیکول غالب مسئول بیش از 90 درصد تولید استروژن در دوره قبل از تخمک گذاری است.

پس از تخمک گذاری

تخمک احتمالاً در راه است، اما کار فولیکول هنوز تمام نشده است. LH مقدار زیادی استروژن تولید شده توسط فولیکول را به دستگاه های تولید کننده پروژسترون منتقل می کند. این منبع جدید تولید پروژسترون، که استروژن نیز تولید می کند، جسم زرد نام دارد که به نام جسم زرد (به دلیل رنگ زرد آن) شناخته می شود.

با هر چرخه ای که در آن تخمک گذاری اتفاق می افتد، جسم زرد جدیدی تولید می شود. اگر تخمک گذاری اتفاق نیفتد، اصلا متوجه افزایش پروژسترون نخواهید شد.

اگر تخمک توسط اسپرم بارور نشود و در دیواره رحم کاشته شود (پس از عبور از لوله فالوپ که البته چندین روز طول می کشد)، جسم زرد کوچک می شود، سطح هورمون کاهش می یابد و خونریزی قاعدگی رخ می دهد. اما اگر لقاح اتفاق بیفتد، جسم زرد پروژسترون کافی برای حفظ بارداری دارد تا زمانی که جفت وارد میدان شود و وظایف خود را به عهده بگیرد.

مرتبط:  چرا باید سواد رسانه ای داشته باشیم تفکر هشتم

شانس من برای باردار شدن چقدر است؟

داشتن رابطه جنسی نزدیک به روزهای تخمک گذاری شانس بارداری شما را افزایش می دهد. اگر شش روز یا بیشتر قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، احتمالاً شانس بارداری شما صفر است!

اما اگر 5 روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، این شانس به 10 درصد افزایش می یابد. داشتن رابطه جنسی در روز تخمک گذاری یا دو روز قبل از آن شانس شما را حدود 30 درصد افزایش می دهد. البته این درصدها تخمینی است و بستگی به سن زن دارد.

وقتی این کار را درست انجام ندهی، نتیجه ای نخواهی گرفت!

رشد و آزاد شدن تخمک در هر سیکل قاعدگی واکنش بدن شما به تعامل هورمون های باروری است. تخمک گذاری و به طور کلی چرخه قاعدگی تحت تأثیر عوامل تغذیه ای، انرژی، عاطفی و اجتماعی زیستی است.

عوامل کوتاه مدت مانند بازگشت از سفر یا پرواز، تغییرات فصلی، استرس و استعمال دخانیات نیز موثر هستند و به اندازه عوامل بلندمدت مانند تنبلی تخمدان و اختلالات تیروئید، بر تخمک گذاری سالم تأثیر می گذارند.

دهه های گذشته با اشتباه در نظر گرفتن فولیکول به عنوان تخمک سپری شده است.

فولیکول ها دستخوش تغییرات شگفت انگیزی می شوند که باعث تخمک گذاری و رشد بسیاری از لایه های اندام های تناسلی زنانه می شود و به بهبود عملکرد خود ادامه می دهند. اکثر فولیکول‌ها هرگز وارد فاز رهاسازی تخمک نمی‌شوند و در طی چندین مرحله رشد مختلف یا در مرحله قبل از رشد می‌میرند.

در شروع هر سیکل قاعدگی، فولیکول های در حال رشد (حدود 10 عدد) کاندیدای چرخه رهاسازی تخمک هستند. و در نهایت، تنها یک فولیکول است که با موفقیت از فاز فولیکولی خارج می شود.

با این برد، مانند هر رویداد قهرمانی که منابع را به یک قهرمان اختصاص می دهد، تمام منابع بدن صرف آماده سازی آن فولیکول می شود و فولیکول های باقی مانده پژمرده می شوند و می میرند.

علائم تخمک گذاری نامنظم

عدم تخمک گذاری یعنی باردار نشدن. اگر تخمک گذاری شما نامنظم باشد، احتمالا باردار شدن برای شما مشکل خواهد بود. توجه داشته باشید که تخمک گذاری غیرطبیعی یا عدم تخمک گذاری یک اصطلاح پزشکی است که به شکست این فرآیند اشاره دارد. اولیگوولاسیون اصطلاح پزشکی دیگری است که برای اشاره به تخمک گذاری نامنظم استفاده می شود. اینها نشانه مشکلات تخمک گذاری هستند.

درمان تخمکگذاری نامنظم

اگر پزشک تشخیص دهد که نمی توانید به طور منظم تخمک گذاری کنید، مرحله بعدی درمان با Clomid است. البته این همیشه یک گزینه نیست. Clomid یک داروی محبوب باروری است که تخمک گذاری را فعال می کند. اگرچه عوارض جانبی دارد، اما میزان باروری با استفاده از آن بالاست.

البته یک نکته را نباید فراموش کنید و آن ارزیابی وضعیت سلامت باروری شریک زندگی خود (مرد) است. همچنین ارزیابی سلامت لوله های فالوپ در مرحله اول ضروری است. بنابراین، باید هم آزمایش مایع منی و هم آزمایش HSG را انجام دهید.

ممکن است بخواهید درمان خود را فقط با کلومید ادامه دهید، اما اگر مشکل دیگری مانند انسداد لوله های رحمی یا ناباروری مردان مانع از باروری شما می شود و درمان های لازم در نظر گرفته نمی شود، نمی توانید به تأثیر کلومید بر روی درمان خود اعتماد کنید.

پریودهای نامنظم یا قطع قاعدگی

البته توجه داشته باشید که تاخیر اندک در چرخه قاعدگی طبیعی است. اما اگر این حرکت برای چند روز اتفاق بیفتد طبیعی نیست. به عنوان مثال، یک سیکل قاعدگی طبیعی به اندازه 21 روز یا تا 35 روز کوتاه است.

اگر دوره‌های شما معمولا کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این چرخه‌ها هستند، احتمالاً مشکل تخمک‌گذاری دارید. با فرض اینکه در سن باروری هستید، اصلاً پریود نشدن یا چند ماه فاصله بین سیکل ها نشانه های جدی عدم تخمک گذاری است.

دمای پایه بدن را افزایش ندهید

اگر چرخه خود را ترسیم کرده اید و افزایش زیادی در دمای پایه بدن خود مشاهده نمی کنید، احتمالاً تخمک گذاری ندارید. البته برخی از زنان با وجود تخمک گذاری، افزایش دمای پایه بدن را تجربه نمی کنند. بنابراین، چرا چنین وضعیتی رخ می دهد و چرا رخ نمی دهد، هنوز ناشناخته است.

البته ناگفته نماند که الگوی خواب نامنظم و نگرفتن دمای بدن در ساعت مشخصی هر روز صبح قبل از بیدار شدن از خواب، نتایج نمودار دمای پایه بدن شما را نامشخص و نامشخص می کند.

تشخیص زمان تخمک گذاری

آیا با خواندن تمام نکات این مقاله به راحتی می توانید علائم دقیق تخمک گذاری را بدانید؟ به نکته آخر حتما توجه کنید:

اینها مهم نیست. تا زمانی که رابطه جنسی داشته باشید (هر روز یا در فواصل زمانی کوتاه در طول 3-4 روز از چرخه تخمک گذاری)، بارداری اتفاق می افتد زیرا شما آن را به درستی انجام می دهید. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است برای برخی امکان تعیین تاریخ دقیق تخمک گذاری وجود نداشته باشد.

از طرفی می توان با سونوگرافی زمان تخمک گذاری را تعیین کرد. محققان نتایج سونوگرافی را با نتایج به دست آمده از روش های ردیابی تخمک گذاری مقایسه کردند. نتیجه این بود که نمودار دمای پایه بدن تنها در 43 درصد موارد به درستی دمای دقیق را نشان می‌داد. در حالی که کیت تخمک گذاری که روند افزایش LH را قبل از تخمک گذاری نشان می دهد می تواند نزدیک به 60٪ دقیق باشد.

همه این موارد خوب هستند و به شما می گویند که از استرس دور هستید. یعنی با نزدیکی دقیقاً روز قبل از تخمک گذاری که منجر به لقاح می شود، خبری از این استرس نخواهد بود.

روش های تشخیص زمان تخمک گذاری

با یادآوری روش های زیر می توانید زمان تخمک گذاری را با استرس کمتر شناسایی کنید:

استفاده از تقویم قاعدگی

با توجه به روز شروع و پایان چرخه قاعدگی خود در ماه های مختلف، می توانید تقویم قاعدگی خود را ایجاد کنید. اگر سیکل قاعدگی منظمی دارید و طول دوره قاعدگی شما بین 25 تا 35 روز است، احتمالاً می توانید به راحتی روز باروری چرخه قاعدگی خود را تعیین کنید. حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی، روز باروری شماست. در این روز می توانید علائمی را که در بالا ذکر کردیم بررسی کنید و پس از چندین ماه متوالی به راحتی روز باروری خود را تشخیص دهید.

همچنین برای این منظور می توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید که چرخه قاعدگی شما را محاسبه و در اختیار شما قرار می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به کاغذ و خودکار ندارید!

کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری یکی از ابزارهای تشخیص زمان تخمک گذاری است. در این روش کیت پیش بینی تخمک گذاری سطح هورمون جسم زرد را در بدن شما اندازه گیری می کند. این کار از طریق ادرار انجام می شود. غلظت LH شما باید به مدت 14 تا 27 ساعت بالا بماند تا تخم مرغ به طور کامل بالغ شود. اگر در این دوره از کیت تخمک گذاری استفاده کنید، روز تخمک گذاری خود را می دانید.

اگر کیت تخمک گذاری یک رنگ سایه دار را نشان دهد، در عرض 24 تا 48 ساعت آینده تخمک گذاری خواهید کرد. شما می توانید در چند روز آینده از این کیت ها برای تعیین روز دقیق تخمک گذاری خود استفاده کنید.

از کیت تخمک گذاری استفاده کنید

البته بهتر است این آزمایش را اول صبح انجام دهید. اگر می‌خواهید نتیجه کیت شما دقیق‌تر باشد، بهتر است 4 ساعت قبل از آزمایش مصرف مایعات را کاهش دهید.

مانیتور باروری

مانیتور باروری روش دیگری برای تشخیص زمان باروری است که روزهای فعال بودن تخمک را با دقت بیشتری به شما نشان می دهد. این مانیتور که هزینه نسبتاً بالاتری نسبت به کیت تخمک گذاری برای فرد دارد، نظارت دقیق تری بر دوره تخمک گذاری دارد. روش کار به این صورت است که با اندازه گیری LH و استروژن در خون، دو روزی که اوج باروری فرد است را نشان می دهد. همچنین اطلاعات دوره های قبلی شما را ذخیره می کند تا روز باروری شما را با دقت بیشتری تعیین کند.

چک کردن دهانه رحم

در دوران تخمک گذاری به دلیل تغییرات هورمونی دهانه رحم بیشتر از قبل بالا می رود و باز می شود. این که یکی از روش های تشخیص دوره تخمک گذاری است، رابطه جنسی را بهبود می بخشد و فرد به راحتی باردار می شود. اگر می خواهید روز باروری خود را بدانید، می توانید دهانه رحم خود را بررسی کنید، از تغییرات آن مطلع شوید و روز تخمک گذاری خود را بشناسید.

با نزدیک شدن به تخمک گذاری، مخاط نزدیک دهانه رحم افزایش می یابد و مانند سفیده تخم مرغ چسبنده می شود. این علامت باروری زمینه را برای شناور شدن مایع منی و هدایت آن به اندام تناسلی زنانه فراهم می کند. با این مخاط آماده، رابطه جنسی بهتر و لذت بخش تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که این مخاط زمانی که در چرخه باروری خود نیستید غلیظ تر است. نوع تغییرات این مخاط تقریبا خشک، غلیظ، کرمی، آبکی، شبیه سفیده تخم مرغ است که دوباره غلیظ و خشک می شود. بنابراین با پیگیری این تغییرات می توانید زمان تخمک گذاری خود را تشخیص دهید.

ترشحات مرطوب یا سفیده تخم مرغ از دهانه رحم نشانه خوبی است که می خواهید رابطه جنسی داشته باشید که منجر به بارداری می شود.

در مورد ترشحات دهانه رحم چه باید بدانم؟

این ترشحات نشانه عفونت نیستند.

هر مرحله از چرخه قاعدگی بر نوع و حجم ترشحات واژن تأثیر می گذارد.

هورمون های باروری مانند باکتری های واژن باعث تغییراتی در ترشحات می شوند.

تخمک گذاری با تغییر در میزان کشسانی، شفافیت و رطوبت ترشحات مشخص می شود.

برخی از افراد با تغییرات ترشحات دهانه رحم به دقت متوجه تخمک گذاری می شوند.

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که میزان ترشح بیش از حد و گاهی کمتر است.

گاهی شفاف و کشسان است و گاهی ممکن است کدر و غلیظ باشد.

بعضی روزها ممکن است ترشح نداشته باشید و روز بعد با ترشح زیاد در لباس زیرتان از خواب بیدار شوید.

سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال راه دیگری برای نشان دادن روز باروری است. این کار که باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود معمولاً با تجویز پزشک انجام می شود. اگر پزشک تشخیص داده است که باید روز تخمک گذاری خود را با سونوگرافی واژینال تعیین کنید، بهتر است به توصیه های آنها عمل کنید تا بتوانید روز تخمک گذاری خود را تعیین کنید و به راحتی باردار شوید.

نتیجه آزمایش تخمک گذاری مثبت است

بیایید اضافه کنیم که کیت تخمک گذاری به اندازه یک تست بارداری خانگی کار می کند. به سادگی روی قسمت مورد نظر کیت ادرار کنید یا کیت را برای چند ثانیه در فنجان نمونه ادرار خود قرار دهید. هنگامی که دو خط ظاهر می شود، می توانید نتیجه را مشاهده کنید. وقتی خط نمونه تیره تر از خط کنترل است، به این معنی است که شما در حال تخمک گذاری هستید و احتمال تخمک گذاری بیشتر است. بنابراین، می توانید رابطه جنسی منجر به بارداری داشته باشید.

تست های تخمک گذاری از جمله روش های پرطرفدار برای تشخیص تخمک گذاری هستند که البته معایب و مزایای خود را دارند که در ادامه توضیح داده ایم!

تخمک گذاری در سیکل کوتاه

به طور کلی تخمک گذاری بین روز یازدهم تا بیست و یکم انجام می شود. اگر سیکل قاعدگی شما کمتر از 25 روز باشد، سیکل قاعدگی شما یک سیکل کوتاه در نظر گرفته می شود. با نزدیک شدن به این چرخه کوتاه به 21 روز، روز تخمک گذاری شما به روز 11 نزدیک تر خواهد شد.

تخمک گذاری در سیکل طولانی

اگر سیکل قاعدگی شما بیشتر از 32 روز باشد، سیکل قاعدگی شما طولانی مدت است. برخلاف سیکل کوتاه، هرچه سیکل قاعدگی شما به 35 روز نزدیکتر باشد، روز باروری شما به روز 21 نزدیکتر است.

برای اینکه روز تخمک گذاری خود را به طور دقیق بدانید، باید روز باروری خود را با علائم و روش های تشخیصی ذکر شده در بالا پیدا کنید. پس از یافتن روز تخمک گذاری برای چند ماه متوالی، می توانید بیشترین روز را روز باروری خود در نظر بگیرید. برای باردار شدن یا جلوگیری از بارداری ناخواسته به شما کمک زیادی می کند.

اندازه فولیکول بالغ

اندازه فولیکول بالغ

فولیکول کیسه ای حاوی یک تخمک و غذای همراه آن است که از تخمدان آزاد می شود. این سلول که معمولاً بین 18 تا 24 میلی متر اندازه دارد، به رشد طبیعی تخمک کمک می کند. علاوه بر این، این سلول با استفاده از غذای خود، هورمون استروژن لازم را در اختیار تخمک قرار می دهد.

در هر چرخه قاعدگی، تعدادی تخمک شروع به رشد می کنند. این تخمک ها تبدیل به فولیکول، بزرگ شده و پر از مایع می شوند. تخمک به دیواره فولیکول چسبیده و فولیکول که بالغ تر از سایر فولیکول ها است از تخمدان آزاد می شود. همانطور که گفتیم اندازه این فولیکول معمولا بین 18 تا 24 میلی متر است اما در برخی موارد تا 30 میلی متر هم می رسد.

ماندگاری و ماندگاری تخم مرغ

هنگامی که تخمک وارد لوله فالوپ می شود، اگر توسط اسپرم بارور شود، تبدیل به تخمک بارور شده می شود. این تخمک می تواند حدود 12 تا 24 ساعت قبل از لقاح زنده بماند. البته این بدان معنا نیست که فرد فقط یک روز فرصت دارد تا باردار شود! برعکس، چون اسپرم می تواند بیشتر زنده بماند، دوره ای که در آن احتمال بارداری وجود دارد طولانی تر است. یک اسپرم برای حدود 3 تا 5 روز شانس زنده ماندن در رحم را دارد. این به فرد امکان می دهد از 5 روز قبل از تخمک گذاری تا دو روز پس از تخمک گذاری شانس باردار شدن داشته باشد. البته این شانس و احتمال در روز تخمک گذاری در بالاترین درصد خود است. اگر قصد دارید برای باروری اقدام کنید، باید این امکان را در نظر بگیرید:

مرتبط:  چرا با تسخیر لانه جاسوسی دشمنی با آمریکا را شروع کردیم

احتمال بارداری پنج روز قبل از تخمک گذاری حدود 17 درصد است. چهار روز قبل از تخمک گذاری، این احتمال به 17 درصد می رسد. یک روز پس از تخمک گذاری و سه روز قبل از تخمک گذاری، فرد می تواند تا 23 درصد بارداری را تجربه کند. دو روز قبل از تخمک گذاری، این احتمال به 29 درصد افزایش می یابد. روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری این احتمال حداکثر یعنی 34 درصد است. این بدان معناست که اگر در این روزها رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری شما بیشتر از همیشه است. اگر روز بعد از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، 11 درصد احتمال بارداری وجود دارد. البته دو روز بعد از تخمک گذاری هنوز فرصت دارید. این شانس در آن روز به چیزی حدود 9 درصد کاهش می یابد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله شمارش تخم مرغ را مطالعه کنید.

خارج کردن تخمک بارور نشده از بدن

اگر تخمک پس از ورود به لوله فالوپ توسط اسپرم بارور نشود، خود به خود وارد رحم می شود. تخمک وارد رحم می شود، وارد چرخه قاعدگی می شود و در پایان دوره قاعدگی باعث خونریزی می شود. اینجوری میشه:

تخمک بالغ در روز تخمک گذاری از تخمدان آزاد می شود. این تخمک از طریق لوله های فالوپ به رحم می رود و به دلیل عدم وجود اسپرم در لوله های فالوپ بارور نمی شود. در روزهای پس از تخمک گذاری، جسم زرد در رحم تشکیل می شود. پروژسترون افزایش می یابد و بدن برای بارداری و بارداری آماده می شود. اما به دلیل عدم وجود اسپرم و شکست در لقاح، بدن شروع به تخریب لایه های داخلی رحم می کند و دیواره رحم بلافاصله فرو می ریزد. این اتفاق باعث خونریزی ماهانه در زنان می شود. با این خونریزی، پروژسترون به سطح طبیعی خود باز می گردد.

اگر تخمک بارور نشود چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که گفته شد، اگر فرد باردار باشد، این چرخه متوقف می شود و تخمک بارور شده به جنین تبدیل می شود. البته در بسیاری از افراد این چرخه در دوران شیردهی به دلیل تغییرات هورمونی متوقف می شود.

کیت های تخمک گذاری

با انجام این آزمایش می توانید از زمان دقیق تخمک گذاری و باروری خود مطلع شوید. در این آزمایش می توانید سطح هورمون LH را با آزمایش ادرار اندازه گیری کنید. سطح آن 24-36 ساعت قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. وقتی هورمون LH در بالاترین سطح خود است، به این معنی است که دوره باروری شما شروع شده است.

مزیت استفاده از این کیت ها این است که به دلیل وجود نوارهای متعدد بر روی کیت، می توانید در طول سیکل قاعدگی چندین بار سطح هورمون مورد نظر خود را اندازه گیری کنید. توصیه ما این است که آزمایش را چند روز قبل از احتمال تخمک گذاری شروع کنید و سپس در چند روز آینده چندین بار تکرار کنید تا به روز دقیق برسید.

تست تخمک گذاری پروژسترون

با انجام این تست ها می توانید از احتمال تخمک گذاری مطلع شوید. آزمایش پروژسترون سطح متابولیت پروژسترون را در ادرار شما تعیین می کند. باید اضافه کرد که سطح این هورمون معمولاً 24-36 ساعت پس از تخمک گذاری افزایش می یابد، بنابراین دقت آن بسیار بالاست.

قبل از شروع چرخه قاعدگی، سطح پروژسترون خود را اندازه گیری کنید. در کیت های این نوع تست چندین نوار وجود دارد تا بتوانید سطح این هورمون را در طول چرخه اندازه گیری کنید.

درد ضربان دار

احتمالاً متوجه خواهید شد که در حال تخمک گذاری هستید، اما بسیاری از زنان هیچ علامتی ندارند. ممکن است در طول سیکل متوجه درد خفیفی در یکی از طرفین (تخمدان ها) شوید. اما توجه داشته باشید که اگر در تلاش برای بارداری بوده اید، نباید منتظر علائم درد باشید. این درد به این معنی است که چرخه باروری شما به زودی به پایان می رسد.

مزایا و معایب تست تخمک گذاری

کار با دمای پایه بدن کمتر مفید است.

در مقایسه با کیت های خانگی، استفاده از کیت های دیجیتال با مانیتور آسان تر است.

تفسیر تست‌های ساده‌تر چندان ساده نیست، زیرا تشخیص زمانی که خط تست تاریک است از کنترل همیشه آسان نیست.

قیمت این کیت ها بالاست مخصوصا اگر سیکل قاعدگی شما نامنظم باشد و بخواهید برای مدت طولانی باردار شوید.

اگرچه دقت این تست ها بالاست، اما هیچ تضمینی برای درست بودن نتیجه وجود ندارد. ممکن است نتیجه مثبت بگیرید، اما تخمک گذاری رخ نداده است.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک حتی با وجود اینکه تخمک گذاری نکرده اند، می توانند چندین بار آزمایششان مثبت باشد. بنابراین، استفاده از کیت عملا حذف شده است.

زمان مناسب برای شروع مراقبت های دوران بارداری

توجه داشته باشید که تشخیص لحظه کلیدی قبل از بارداری برای شروع مراقبت بسیار مهم است و این به شما این اطمینان را می دهد که کودک در شرایط خوبی زندگی را در رحم آغاز خواهد کرد.

دانستن روند تخمک گذاری یک ابزار عالی برای سلامتی شماست

البته بسیاری از خانم ها زمانی که دچار مشکلات باروری می شوند، برای آشنایی بیشتر با اندام های تناسلی خود اقدام می کنند و این امری طبیعی است. اما بهتر است نگاهی اجمالی به این فرآیند بیندازید تا دیدگاه شما نسبت به این فرآیند واضح تر از قبل شود.

همچنین ناگفته نماند که آگاهی از هرگونه تغییر هورمونی در بدن در روزهای تخمک گذاری و عوامل موثر بر زمان تخمک گذاری و علت وقوع آن بهتر از ناآگاهی است. پس سعی کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مطالعات نشان داده است که زنان در طول زندگی خود نزدیک به 400 بار تخمک گذاری می کنند. البته این عدد تحت تاثیر روش های پیشگیری (که تخمک گذاری را مسدود می کند)، زمان بارداری و شیردهی و هر گونه رفتار و وضعیت سالمی که بر هورمون های تناسلی زنانه تاثیر می گذارد، می باشد.

در ماقبل تاریخ، زنان کمتر از نصف دفعات تخمک گذاری داشتند.

تخمک گذاری یک ساعت نیست

هر عاملی که بر تکانه های هورمونی در مغز شما تأثیر بگذارد بر تخمک گذاری شما تأثیر می گذارد. عوامل محیطی و درونی مانند استرس، رژیم غذایی و تغییر در فعالیت بدنی می تواند باعث شود که تخمک گذاری کمی زودتر انجام شود یا اصلا تخمک گذاری نشود. بنابراین ممکن است خونریزی قاعدگی زودتر یا دیرتر، سبکتر یا شدیدتر داشته باشید.

آخرین کلمه

همانطور که خواندید، تخمک گذاری مرحله اصلی بارداری است. دانستن روز تخمک گذاری برای هر کسی که رابطه جنسی دارد ضروری است. با دانستن این روز می توانید برای باردار شدن یا جلوگیری از بارداری به خوبی برنامه ریزی کنید و نگران سلامتی خود نباشید. اگر نیاز دارید در مورد سلامتی خود بیشتر بدانید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

مقاله ای که خواندید به علائم روز تخمک گذاری اشاره کرد تا به شما بفهماند که مشاهده این علائم در اواسط چرخه می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد. بنابراین، اگر می خواهید باردار شوید و بچه دار شوید، باید با تعیین این روز در چرخه قاعدگی، روابط جنسی خود را برنامه ریزی کنید. همچنین اگر نمی خواهید بارداری را در این زمان تجربه کنید، با دانستن این روز از چرخه خود، می توانید به موقع از روش های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده کنید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد شما را با چرخه قاعدگی خود آشنا کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد هذل تخمک گذاری، مقالات زیر را بخوانید:

منبع: webmd, verywellfamily, helloclue

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

تخمک گذاری فرآیندی است که طی آن تخمک از تخمدان زن آزاد می شود. انجام این کار برای باردار شدن ضروری است. تخمک گذاری به طور خود به خود حدود 36 یا 40 ساعت پس از افزایش سطح هورمون لوتئینه کننده LH آغاز می شود. هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می شود، وارد لوله فالوپ می شود تا بتواند به اسپرم برسد و با آن ملاقات کند تا اسپرم بتواند تخمک را بارور کند. مشکل تخمک گذاری یکی از شایع ترین علل ناباروری در زنان است. علائم تخمک گذاری در سونوگرافی شامل کاهش اندازه فولیکول و چین و چروک های آن و همچنین تجمع کمی مایع در لگن است. در 10٪ از زنان بارور، فولیکول می تواند به اندازه مناسب رشد کند. اما تخمک آزاد نمی شود و در برخی از افرادی که مشکل ناباروری دارند این میزان به 25 درصد می رسد. با انجام سونوگرافی های متوالی از روز دوازدهم سیکل ماهانه (شامل روز اول قاعدگی) می توانید فولیکول غالب را تا زمان تخمک گذاری دنبال کنید و در صورت وجود مشکل در روند رهاسازی فولیکول، به موقع آن را تشخیص داده و درمان کنید. . بهترین و مطمئن ترین روش برای اثبات و حتی پیش بینی زمان تخمک گذاری سونوگرافی واژینال است که توسط پزشک انجام می شود.

با مشاهده علائم تخمک گذاری می توانید متوجه شروع مرحله تخمک گذاری شوید. در اینجا برخی از علائم تخمک گذاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

دمای پایه بدن قبل از تخمک گذاری کمی کاهش می یابد، سپس در طی تخمک گذاری دوباره افزایش می یابد.

قوام و لغزنده بودن مخاط دهانه رحم افزایش می یابد و مانند سفیده تخم مرغ شفاف می شود.

دهانه رحم نرم و باز می شود.

ممکن است درد ناگهانی یا گرفتگی خفیف در قسمت تحتانی شکم خود احساس کنید.

افزایش میل جنسی نیز می تواند از علائم تخمک گذاری باشد.

گاهی اوقات لکه بینی خفیف در طول تخمک گذاری دیده می شود.

لابیا مینور یا واژن نیز ممکن است متورم به نظر برسد.

سونوگرافی واژینال برای سونوگرافی فولیکولی استفاده می شود. زیرا به دیدن بهتر از سونوگرافی شکم کمک می کند. این سونوگرافی بیش از چند دقیقه طول نمی کشد و در طی آن یک پروب باریک به واژن وارد می شود تا تصویری از ناحیه لگن به دست آید. این تصویر روی صفحه نمایشگر قابل مشاهده است. سونوگرافی فولیکولی به سونوگرافیست اجازه می دهد تا تمام ساختارهای داخل لگن از جمله تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم را ببیند. این روش به پزشک اجازه می دهد تا رشد فولیکول ها را بررسی کند و با استفاده از سونوگرافی فولیکولی می توان ضخامت پوشش داخلی رحم که به آندومتر معروف است را بررسی کرد.

این نوع سونوگرافی امروزه یکی از متداول ترین روش های سونوگرافی است زیرا هیچ گونه عوارض و خطراتی ندارد. همچنین مناسب ترین روش برای حل مشکل ناباروری و تخمک گذاری استفاده از سونوگرافی فولیکولی است.

سونوگرافی فولیکولی کاربردهای زیادی دارد، از جمله:

برای تعیین زمان تخمک گذاری در زنان

بررسی روند رشد فولیکول با استفاده از سونوگرافی فولیکولی امکان پذیر است.

سونوگرافی فولیکولی برای برداشتن فولیکول از تخمدان استفاده می شود.

بررسی سلامت فولیکول ها با استفاده از سونوگرافی فولیکولی انجام می شود.

هنگامی که بیمار روی تخت معاینه دراز می کشد، باید زانوهای خود را خم کند. در برخی از تخت های معاینه محل مخصوصی برای قرار دادن پاها وجود دارد که بیمار احساس راحتی بیشتری می کند. پروب سونوگرافی واژینال با سایر پروب های سونوگرافی متفاوت است. این پروب به شکل میله ای است تا بتواند وارد رحم بیمار شود. ابتدا پزشک یک غلاف لاتکس استریل را روی پروب واژن قرار می دهد و پس از خیساندن آن در ژل اولتراسوند، آن را وارد واژن بیمار می کند. هنگامی که پروب وارد واژن بیمار می شود، امواج اولتراسوند به اندام های داخلی برخورد کرده و منعکس می شود. امواج منعکس شده در دستگاه سونوگرافی به کامپیوتر منتقل شده و درمان بر روی آنها انجام می شود. این فرآیند در نهایت تصویری از اندام تناسلی بیمار بر روی مانیتور دستگاه ایجاد می کند.

سونوگرافی واژینال نیاز به روش خاصی ندارد و فقط از بیمار خواسته می شود تا قبل از انجام سونوگرافی مثانه خود را خالی کند. سونوگرافی واژن نیز در دوران قاعدگی انجام می شود. زیرا ارزیابی برخی از بیماری های زنانه در دوران قاعدگی آسان تر است. اگر خانمی از تامپون استفاده می کند، باید در سونوگرافی واژینال تامپون را از واژن خارج کرد.

بسته به چرخه ماهانه فرد، پزشک روز تقریبی تخمک گذاری را تعیین می کند و سونوگرافی فولیکول را برای روز مناسب که معمولاً حدود روز 14 در یک دوره 28 روزه است، تجویز می کند.

سونوگرافی واژینال خطرناک نیست. زیرا از تشعشعات استفاده نمی کند. برخی از افراد ممکن است به پوشش لاتکس مبدل اولتراسوند واژن حساسیت داشته باشند. علاوه بر این، انجام سونوگرافی از طریق واژن در دوران بارداری کاملا بی خطر است و این روش هیچ خطری برای جنین ندارد.

شبکه پزشک آنلاین شامل اطلاعات زیادی در زمینه پزشکی است. در این مجموعه اطلاعات مفید و مستندی در مورد تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و غیره خواهید یافت. همچنین به سوالات و پاسخ های پزشکی در این زمینه ها دسترسی داشته باشید.

مقالات بیشتری در این زمینه بخوانید

دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]دکتر غلامرضا سیف[ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]دکتر غلامرضا سیف[ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین[ پرتال اطلاع رساني ]دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]دکتر غلامرضا سیف[ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین[ پرتال اطلاع رساني ]شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین[ پرتال اطلاع رساني ]دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین[ پرتال اطلاع رساني ]دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین[ پرتال اطلاع رساني ]دکتر غلامرضا سیف[ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]دکتر محمد اعظمی[ متخصص رادیولوژِی ]دکتر غلامرضا سیف[ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]دکتر غلامرضا سیف[ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]دکتر غلامرضا سیف[ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

گروه نرم افزار پزشک آنلاین راه اندازی پروژه های وب سلامت و بهداشت

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این مقاله خیلی جالب بود! واقعاً نمی‌دونستم که با سونوگرافی می‌شه تخمک‌گذاری رو مشخص کرد. خیلی جالب بود که با چه دقتی می‌تونن این کار رو انجام بدن. این مقاله واقعاً اطلاعات خوبی رو به من داد، مرسی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا