چرا وقتی بستنی میخوریم سردرد میگیریم

کد خبر: 174384

تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 دی 1397 – 17:24

به گزارش بهداشت نیوز، در گرمای تابستان هیچ جایگزینی برای نوشیدنی بسیار سرد، یک پیمانه بستنی یا سایر غذاهای سرد وجود ندارد. اگر کالری این غذاها را در نظر نگیرید، پس از مصرف بستنی یا Brain Freeze هیچ نکته منفی دیگری به جز سردرد وجود ندارد.

علت سردرد یخی

سردردهای یخی ربطی به معده ندارند، بلکه نتیجه سرد شدن سریع کام هستند. شما در واقع قبل از قورت دادن احساس سردرد می کنید. سردرد بستنی ناشی از خوردن یا خوردن غذاهای سرد است و حدود 20 ثانیه طول می کشد. خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد کام را به آرامی و در دمای پایین خنک می کند بدون اینکه برای ایجاد سردرد تنظیم شود.

در واقع، مکانیسم دقیق علت سردرد یخی مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که سردرد یخی یکی از شایع‌ترین سردردهای مشتری است. هنگامی که کام خیلی سریع سرد می شود، سیگنال های درد در دهان به عصب سه قلو ارسال می شود، درد را از کل صورت به پیشانی منتقل می کند، بنابراین وقتی این احساس درد افزایش می یابد، یک نوع سردرد یخ ایجاد می کند.

5.9 تا 74 درصد از بزرگسالان و بین 38.3 تا 79 درصد از کودکان از سردردهای ناشی از یخ رنج می برند. نتایج تحقیقات تایوان نشان داد که 40.6 درصد از بزرگسالان (از 83599 دانش آموز) این نوع سردرد را تجربه کرده اند.

سردرد بعد از خوردن بستنی از نظر علمی به این صورت تعریف می شود: سردرد مربوط به مصرف یا استنشاق یک محرک سرماخوردگی (HICS). این بیماری با دو نام بالا شناخته می شود.

یخ زدن مغز یک احساس تیراندازی کوتاه مدت است که تا 20 ثانیه طول می کشد و هم در لوب پیشانی و هم در لوب تمپورال مغز رخ می دهد. این بیماری بر خلاف نامش ربطی به درد مغز ندارد زیرا مغز بخشی از بدن است که گیرنده های درد ندارد. احساس کشش و انجماد مغز در افراد مستعد ناشی از مصرف غذاهای سرد به شکل جامد، مایع یا گاز در دهان، گلو یا هر دو است.

اگر شما هم می‌خواهید در تابستان غذای بسیار خنک بخورید، اما سردرد یخی دارید، باید به موارد زیر توجه کنید:

1. هر چه یک فرد سریعتر غذای سرد مصرف کند، احتمال یخ زدگی مغز او بیشتر می شود.

2. برخی افراد پس از هر بار مصرف غذاهای سرد دچار فریز مغزی می شوند، بنابراین از بستنی و سایر غذاهای سرد پرهیز می کنند.

3. مکانیسم دقیق سردرد ناشی از خوردن بستنی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. به گفته دانشمندان، انجماد مغز احتمالاً به دلیل سرد شدن خون در شریان کاروتید داخلی و اسپاسم عروقی یا انقباض عروق در شاخه‌های شریان کاروتید داخلی است. شریان کاروتید داخلی مسئول خون رسانی به مغز و سر است. انقباض عروق نیز در اثر باریک شدن موقت رگ های خونی ایجاد می شود که در نهایت باعث سردرد می شود. همچنین ممکن است عصب سه قلو که مسئولیت حواس صورت را نیز بر عهده دارد در ایجاد سردرد و تیراندازی در مغز موثر باشد.

4. تحقیقات نشان داده است که به احتمال بسیار زیاد افرادی که بعد از خوردن بستنی دچار سردرد می شوند، دچار میگرن نیز می شوند.

5. سردرد یخی می تواند ارثی باشد، بنابراین اگر والدین هرگز سردرد یخی نداشته اند، احتمال ابتلای کودکان به آن کاهش می یابد.

6. سردرد بستنی می تواند ارثی باشد. بنابراین اگر والدین آن را تجربه کرده باشند، احتمال اینکه فرزندانشان نیز آن را تجربه کنند بسیار زیاد است.

7. طبق یافته های تحقیقاتی، زنان بیشتر از مردان از سردردهای ناشی از یخ رنج می برند. البته سایر انواع سردرد در زنان بیشتر از مردان است.

مرتبط:  چرا وقتی فلش را به کامپیوتر وصل میکنم بالا نمیاره

چرا کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار فریز مغزی می شوند؟

فرضیه های مختلفی در مورد این مشکل وجود دارد:

1. مقاومت عصبی در برابر محرک سرما در بزرگسالان قویتر از کودکان است

2. اندازه کام (سقف دهان) و گلوی کودکان کوچکتر از بزرگسالان است و گیرنده های حسی آنها فعالتر است.

3. بزرگسالان و افراد باتجربه غذاهای سرد را آهسته تر می خورند تا خطر سردرد یخ را کاهش دهند.

برای کنترل سردردهای یخی، بهتر است غذاهای سرد را به آرامی مصرف کنید تا به تدریج گرم شوند. این نوع درد را می توان با فشار دادن زبان به سقف دهان و نوشیدن یک نوشیدنی گرم نیز کاهش داد.

منبع: نمناک

دکتر منصوره تقا، متخصص مغز و اعصاب، مدیر انجمن سردرد ایران و عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران درباره سردرد گفت: کسانی که از میگرن رنج می برند، محرک های میگرنی زیادی را تجربه می کنند، ظاهر سردردهایشان مانند کم خوابی یا خواب زیاد. ، گرسنگی یا پرخوری، خستگی یا نور شدید آفتاب را می توان نام برد. در بین محرک ها تماس صورت به خصوص پیشانی با سرما یا تنفس هوای سرد شایع است.

افراد مبتلا به سینوزیت نیز هنگام سردی سردرد را تشدید می کنند. سینوزیت معمولاً به صورت حاد و اغلب پس از سرماخوردگی رخ می دهد و با درمان آنتی بیوتیکی مناسب و آنتی هیستامین ها درمان می شود.

نوعی سردرد وجود دارد که به طور خاص و فقط در هنگام قرار گرفتن در معرض سرما رخ می دهد. این نوع سردرد در نوجوانان بیشتر و در زنان تا حدودی بیشتر از مردان دیده می شود. در بسیاری از موارد، این نوع سردرد منشأ ارثی دارد.

این سردرد در افراد مبتلا به میگرن بیشتر از افرادی است که سابقه سردرد ندارند. این سردرد به دو نوع تقسیم می شود که نوع اول شامل سردردهای ناشی از تماس خارجی با سرما و نوع دوم سردردهای ناشی از خوردن غذای سرد است.

در دسته اول تماس با هوای سرد یا غواصی در آب سرد مهمترین علت است. سردرد بلافاصله پس از تماس ایجاد می شود و حداکثر تا 30 دقیقه پس از قطع تماس از بین می رود. این سردردها معمولاً دو طرفه هستند، اما می توانند یک طرفه نیز باشند و معمولاً در پیشانی یا پشت چشم احساس می شوند.

سردرد یخی یا سردرد سرد چیست و چه تفاوتی با میگرن دارد؟

نوع دوم به سردرد بستنی معروف است. گاهی اوقات به این سردرد سرمازدگی سر می گویند. این سردرد بلافاصله پس از تماس حلق خلفی با غذای سرد یا حتی گاز سرد ایجاد می شود و معمولاً در عرض 10 دقیقه پس از قطع مصرف بهبود می یابد. این نوع سردرد در افراد مبتلا به میگرن بیشتر دیده می شود و در افراد مبتلا به میگرن بیشتر در سمتی از سر احساس می شود که معمولاً بیشترین درد را دارد.

هیچ درمان پزشکی خاصی برای این نوع سردرد وجود ندارد، درمان شامل اجتناب از تماس با سرما است. اگر این نوع سردرد رخ دهد، گرم کردن سر و گرم کردن هوایی که تنفس می کنید به بهبودی شما کمک می کند. توصیه می شود افراد مستعد این نوع سردرد در هوای سرد از کلاه و سربند استفاده کنند و تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض باد خودداری کنند.

در دسته دوم توصیه می شود غذاهای سرد نخورید یا خیلی آهسته و به مقدار کم مصرف کنید. یادآوری می کنم که سردی در برخی افراد باعث میگرن نیز می شود و همان توصیه هایی که ذکر شد برای این افراد نیز پیشنهاد می شود. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به میگرن سرد به اشتباه فکر می کنند که سینوزیت دارند.

مرتبط:  چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم

یک راه ساده برای اینکه فرد بفهمد علت سردردش سینوزیت است یا نه این است که سردرد سینوزیتی بدون درمان برای چندین روز متوالی ادامه داشته باشد و اگر فردی هر از گاهی و برای چند ساعت سر درد داشته باشد. . در تماس با سرما، سردرد او سینوزیت نیست و احتمالا میگرن است.

میگرن در بزرگسالان معمولا در یک طرف سر احساس می شود و ممکن است با حالت تهوع یا ناراحتی در اطراف نورهای روشن و صداهای بلند همراه باشد. در حالی که یک نکته در مورد وجود میگرن و نیاز به درمان میگرن وجود دارد، باید به درمان اصلی میگرن نیز توجه کنید.

گروه سلامت سیمرغ

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

گروه سلامت:هیچ چیزی در هوای گرم تابستان نمی تواند جایگزین یک نوشیدنی بسیار خنک، یک اسکوپ بستنی یا دیگر خوراکی های سرد شود. اگر موضوع کالری های دریافتی این مواد غذایی را در نظر نگیریم، به غیر از سردرد پس از مصرف بستنی یا همان انجماد مغز (Brain Freeze) هیچ نکته منفی دیگری وجود ندارد.

سردرد ناشی از یخ ربطی به معده ندارد، بلکه ربطی به سرد شدن سریع کام دارد. شما در واقع قبل از قورت دادن سردرد می گیرید. سردرد یخی ناشی از خوردن یا خوردن غذاهای سرد است و حدود 20 ثانیه طول می کشد. خوردن آهسته غذاها و نوشیدنی های سرد باعث خنک شدن کام و تنظیم دمای کمتر بدون ایجاد سردرد می شود.

در واقع مکانیسم دقیق علت سردرد یخی مشخص نیست، اما اگر در قسمت سرگرمی خیس بخوانید، تصور می شود سردرد یخی یکی از سردردهای رایج مشتریان است. هنگامی که کام خیلی سریع سرد می شود، سیگنال های درد احساس شده در دهان به عصب سه قلو منتقل می شود و درد از تمام صورت به پیشانی منتقل می شود، بنابراین زمانی که این احساس درد افزایش یابد، سردرد یخی ایجاد می شود.

5.9 تا 74 درصد از بزرگسالان و بین 38.3 تا 79 درصد از کودکان از سردردهای ناشی از یخ رنج می برند. نتایج تحقیقات تایوان نشان داد که 40.6 درصد از بزرگسالان (از 83599 دانش آموز) این نوع سردرد را تجربه کرده اند. سردرد بعد از خوردن بستنی از نظر علمی به این صورت تعریف می شود: سردرد مربوط به مصرف یا استنشاق یک محرک سرماخوردگی (HICS). این بیماری با دو نام بالا شناخته می شود.

انجماد مغزی یک احساس تیراندازی کوتاه مدت است که تا 20 ثانیه طول می کشد و در هر دو قسمت جلویی و گیجگاهی مغز رخ می دهد. این بیماری بر خلاف نامش ربطی به درد مغز ندارد زیرا مغز بخشی از بدن است که گیرنده های درد ندارد. احساس کشش و انجماد مغز در افراد مستعد ناشی از مصرف غذاهای سرد به شکل جامد، مایع یا گاز در دهان، گلو یا هر دو است.

چند راهکار
اگر شما هم علاقه مند به مصرف غذاهای خیلی سرد در تابستان هستید اما از سردرد یخی رنج می برید باید به موارد زیر توجه کنید:
برخی افراد در زمان مصرف غذاهای سرد دچار یخ زدگی مغز می شوند، بنابراین از مصرف آن اجتناب می کنند. بستنی و سایر غذاهای سرد به گفته دانشمندان، انجماد مغز احتمالاً به دلیل سرد شدن خون در شریان کاروتید داخلی و اسپاسم عروقی یا انقباض عروق در شاخه‌های شریان کاروتید داخلی است. شریان کاروتید داخلی مسئول خون رسانی به مغز و سر است. انقباض عروق نیز در اثر باریک شدن موقت رگ های خونی ایجاد می شود که در نهایت باعث سردرد می شود. همچنین ممکن است عصب سه قلو که مسئول حواس صورت نیز هست در ایجاد سردرد و شلیک مغز موثر باشد. سردرد بستنی می تواند ارثی باشد، بنابراین اگر والدین هرگز سردرد بستنی نداشته اند، احتمال ابتلای کودکان به این سردرد کاهش می یابد. بنابراین، اگر والدین آن را تجربه کرده باشند، احتمال اینکه فرزندانشان نیز آن را تجربه کنند بسیار زیاد است. البته سایر انواع سردرد در زنان بیشتر از مردان است.
چرا کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار انجماد مغزی می شوند؟

مرتبط:  چطور هر چیزی رو سریع یاد بگیریم

فرضیه های مختلفی در مورد این موضوع وجود دارد:
مقاومت عصبی در برابر یک محرک سرما در بزرگسالان قوی تر از کودکان است.
اندازه کام (سقف دهان) و گلوی کودکان از بزرگسالان کوچکتر است و گیرنده های حسی آنها نیز کوچکتر است. فعال تر هستند.
افراد بزرگسالان و افراد باتجربه غذاهای سرد را آهسته تر می خورند تا خطر سردرد یخ را کاهش دهند. برای کنترل سردردهای یخی، بهتر است غذاهای سرد را به آرامی مصرف کنید تا به تدریج گرم شوند. این نوع درد را می توان با فشار دادن زبان به سقف دهان و نوشیدن یک نوشیدنی گرم نیز کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا