چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم

از زگیل تناسلی و راه های انتقال آن چه می دانید؟

یک متخصص پوست و مو گفت: زگیل یک بیماری پوستی است که از طریق خراش روی پوست وارد بدن می شود.

دکتر حسین طباطبایی درباره زگیل های پوستی و علل این بیماری بیان کرد: زگیل یک بیماری پوستی است که از طریق خراش های پوستی وارد بدن می شود که فقط زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه این خراش ها بیشتر در دست ها و صورت مشاهده می شود، می افزاید: زگیل ها جدا از ظاهر خود خارش و آسیبی به بدن وارد نمی کنند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه زگیل در همه افراد عارضه ایجاد نمی کند، خاطرنشان کرد: برخی از افراد در مقابل این بیماری مصونیت کامل دارند اما برخی از افراد مصونیت ژنتیکی در برابر این بیماری ندارند.

طباطبایی ادامه داد: تاکنون 54 نوع از این بیماری شناخته شده است که حدود 9 نوع آن در انسان بیماری زا است، البته در مخاط ها مانند بینی ایجاد نمی شود.

زگیل تناسلی عمدتاً مربوط به سن بعد از بلوغ است، وی با بیان اینکه زگیل در قسمت های مختلف بدن به شکل های مختلفی دیده می شود، در مورد زگیل تناسلی گفت: زگیل تناسلی در زنان در حین رابطه جنسی با فرد مبتلا یا استفاده از لباس زیر آلوده. می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود که حتی خطرناک و کشنده است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه زگیل تناسلی عمدتاً بعد از بلوغ مربوط به سن است، افزود: این بیماری عمدتاً در کودکان و سپس نوجوانی و جوانی بروز می کند و معمولاً زگیل عارضه ای در فرد از میانسالی ایجاد نمی کند زیرا زگیل وجود دارد. ویروس تا دوران میانسالی بر بدن تأثیری نداشت، بنابراین بدن در برابر این ویروس مقاوم است.

طباطبایی ادامه داد: وقتی بدن انسان این ویروس را مانند سایر ویروس ها خارجی تشخیص ندهد در بدن ظاهر می شود اما در کسانی که زگیل دارند ناگهان از بین می رود زیرا بدن این ویروس را می شناسد و آن را از بین می برد.

درمان طبیعی زگیل در بدن دو تا سه سال طول می کشد. وی درباره درمان زگیل گفت: در صورت عدم درمان دارویی برای زگیل معمولاً دو تا سه سال طول می کشد تا سلول های ایمنی بدن بیدار شوند و درمان شوند. امید است تا پایان این بیماری فرد بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار نگیرد. زندگی خود.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر نقش ژنتیک در انتقال زگیل خاطرنشان کرد: کودک می تواند استعداد ژنتیکی زگیل را از والدین خود به ارث ببرد، اما در مورد انتقال زگیل تناسلی از مادر در هنگام زایمان، کودک معمولاً زگیل دارد و امکان انتقال از این طریق بسیار نادر است.

طباطبایی درباره روش های مختلف درمان زگیل از آن زمان تا کنون بیان کرد: در روش سنتی درمان زگیل را با مو یا نخ می بندند تا گردش خون در زگیل قطع شود، اما زمانی که زگیل از بین رفت، توانایی آن باقی می ماند تا دوباره ایجاد شود. .

وی ادامه داد: معمولاً یک سری ویروس در اطراف زگیل وجود دارد به طوری که با از بین رفتن زگیل، زگیل جدیدی ایجاد می شود.

این متخصص پوست و مو گفت: در کنار روش های فیزیکی مانند فریز کردن، جراحی و لیزر، پمادهایی نیز وجود دارد که حاوی ترکیبات اسیدی هستند که ویروس زگیل را از بین می برند.

اخبار از سینا

14 اردیبهشت 1394 9:10 ب.ظ.

اشتراک گذاری (چگونه میتوانید این مطلب را برای دیگران بفرستید)

بینش، بصیرت، درون بینی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در طول زندگی خود حداقل به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که باعث زگیل تناسلی می شود آلوده می شوند. زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

زگیل تناسلی همانطور که از نامشان پیداست بر روی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تاثیر می گذارد. زگیل تناسلی می تواند شبیه برجستگی های کوچک گوشتی یا شبیه گل کلم باشد. در بسیاری از موارد زگیل ها به قدری کوچک هستند که دیده نمی شوند.

زگیل تناسلی مانند سایر زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. برخی از گونه‌های ویروس پاپیلومای تناسلی انسان می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. سویه های دیگر می توانند باعث سرطان شوند. واکسن ها می توانند از برخی از گونه های HPV تناسلی جلوگیری کنند.

علائم

در زنان، زگیل تناسلی می تواند روی فرج، دیواره های واژن، ناحیه بین فرج و مقعد، مقعد و دهانه رحم رشد کند. در مردان، این زگیل ها می توانند در نوک یا ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ظاهر شوند. زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلوی فردی که با فرد مبتلا رابطه دهانی داشته است، ایجاد شود.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی عبارتند از:

ایجاد تورم های کوچک گوشتی یا خاکستری رنگ در ناحیه تناسلی

تجمع چند زگیل نزدیک به هم که حالتی شبیه گل کلم ایجاد می کند

خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی

خونریزی حین رابطه جنسی

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می تواند آنقدر کوچک و بزرگ باشد که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نباشد. البته گاهی اوقات تعداد زگیل های تناسلی می تواند تکثیر شود و خوشه های بزرگی تشکیل دهد.

وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید

اگر شما یا همسرتان دچار برآمدگی یا زگیل در ناحیه تناسلی خود شدید، به پزشک مراجعه کنید.

دلایل

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. بیش از 40 گونه مختلف از HPV وجود دارد که بر ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. HPV تناسلی در طول رابطه جنسی منتقل می شود. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی HPV دستگاه تناسلی را از بین می برد و شما هرگز علائم و نشانه های بیماری را نخواهید داشت.

عوامل خطر

تخمین زده می شود که تقریباً همه افراد فعال جنسی در طول زندگی خود حداقل به یک نوع HPV آلوده می شوند. عواملی که خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می دهند عبارتند از:

مرتبط:  چرا سفرنامه ها از منابع مهم تاریخ نگاری محسوب می شوند

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی

بیماری مقاربتی دیگری داشته باشید

داشتن رابطه جنسی با فردی که سابقه جنسی او را نمی دانید

فعالیت جنسی را از سنین پایین شروع کنید

عوارض ثانویه زگیل تناسلی

عوارض ثانویه زگیل تناسلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرطان سرطان دهانه رحم ارتباط نزدیکی با عفونت HPV تناسلی دارد. انواع خاصی از HPV نیز با سرطان فرج، مقعد، آلت تناسلی، دهان و گلو مرتبط هستند. اگرچه عفونت HPV همیشه منجر به سرطان نمی شود، اما برای زنان مهم است که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند (به خصوص اگر دارای انواع خطرناک HPV باشند).

مشکلات بارداری زگیل تناسلی می تواند مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. زگیل ها می توانند بزرگتر شوند و ادرار کردن را دشوار کنند. زگیل های ایجاد شده روی دیواره واژن می توانند توانایی بافت واژن را برای انبساط در هنگام زایمان کاهش دهند. گسترش زگیل های بزرگ ایجاد شده روی فرج یا داخل واژن در هنگام زایمان می تواند باعث خونریزی آنها شود.

همچنین بخوانید : ناباروری; علائم و علل، تشخیص و درمان

در موارد نادر، زگیل در گلوی نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به زگیل تناسلی ایجاد می شود. در این حالت ممکن است برای جلوگیری از مسدود شدن راه هوایی نوزاد به جراحی نیاز باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگرچه کاندوم خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد، اما 100٪ موثر نیست. اگر از کاندوم استفاده می کنید، ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

واکسیناسیون زگیل تناسلی

این واکسن که به نام گارداسیل شناخته می شود، می تواند از چهار نوع HPV سرطان زا جلوگیری کند. همچنین برای پیشگیری از زگیل تناسلی استفاده می شود.

برنامه واکسیناسیون HPV برای پسران و دختران 11 و 12 ساله توصیه می شود. اگر در این سنین به طور کامل واکسینه نشده اند، توصیه می شود که دختران و زنان در ۲۶ سالگی و پسران و مردان در ۲۱ سالگی واکسینه شوند. البته مردان در صورت تمایل می توانند در ۲۶ سالگی واکسن بزنند.

این واکسن‌ها زمانی که به کودکان داده می‌شوند (قبل از شروع فعالیت جنسی) بیشترین تأثیر را دارند. مطالعات نشان داده است که واکسیناسیون HPV در افراد زیر 21 سال و بین 21 تا 30 سال خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا 50 درصد کاهش می دهد.

عوارض جانبی واکسن ها معمولاً خفیف است و شامل ایجاد زخم در محل تزریق (بالای بازو)، سردرد، تب خفیف یا علائم شبیه آنفولانزا می باشد. گاهی اوقات، به خصوص در نوجوانان، فرد ممکن است پس از تزریق احساس سبکی سر کند یا از حال برود.

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که به عنوان بیماری های مقاربتی (STD) طبقه بندی می شود. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد مبتلا و در طی روابط جنسی بین افراد منتقل می شود.

از آنجایی که این بیماری بسیار مسری است، معمولاً در اولین تماس جنسی به سرعت به بدن فرد منتقل می شود و پس از آن زائده هایی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می شود. تعداد زگیل های تناسلی روز به روز در حال افزایش است و مبتلایان به دنبال راه هایی برای درمان سریع این بیماری هستند.

در آینده با ما همراه باشید تا این بیماری را با جزئیات بررسی کنیم، علائم زگیل در زنان و مردان، دلایل و راه های تشخیص و درمان زگیل تناسلی:

زگیل تناسلی چیست؟

عکس زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی آن نوعی ویروس DNA به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست عمدتا از طریق تماس جنسی منتقل می شود. می توانید با مراجعه به صفحه ویکی پدیا HPV اطلاعات دقیقی در مورد این بیماری کسب کنید.

با تغییر الگوها و عادات جنسی افراد در جوامع امروزی متاسفانه سن این بیماری بسیار کاهش یافته و به مرز 12 سالگی رسیده است. شیوع این بیماری در زنان و مردان یکسان است و در سنین 12 تا 35 سالگی که افراد معمولاً فعالیت جنسی دارند، احتمال ابتلا به این بیماری به شدت افزایش می یابد. بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی است که علاوه بر ویروس HPV از سرطان دهانه رحم نیز جلوگیری می کند.

حتی کودکان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. در کودکانی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، به ویژه در کودکان زیر 2 سال، دو عامل زیر باید در نظر گرفته شود:

تماس مستقیم دست های آلوده با پوست کودک

کودک آزاری جنسی

تصویر زگیل تناسلی در کودکان

ویروس HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در سه ناحیه از بدن شود که بیشتر درگیر رابطه جنسی هستند.

زگیل تناسلی از طریق واژن منتقل می شود.

تصویر زگیل تناسلی واژینال

ناحیه مقعد که در اثر رابطه جنسی زگیل مقعدی دارد.

تصویر زگیل مقعدی

عکس زگیل دهان

در ادامه این مقاله با این بیماری، علائم و روش های درمان آن بیشتر آشنا می شوید.

علائم، علائم و تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی با علائم و نشانه های واضح و مشخصی همراه است که بسیاری از آنها به راحتی توسط فرد قابل تشخیص است. البته در برخی موارد این زائده ها در نواحی داخلی دستگاه تناسلی (داخل واژن یا دهانه رحم) ظاهر می شوند و با علائم خاصی همراه نیستند، اما تشخیص زگیل تناسلی در مردان آسانتر است.

در چنین شرایطی تشخیص این بیماری کار آسانی نیست و نیاز به معاینات پزشکی دارد. اکثر افراد با مواجهه با علائم آن متوجه وجود این بیماری در بدن خود می شوند.

مقاله مرتبط: تبخال تناسلی در زنان و مردان

مشاوران ما پاسخگوی شما هستند

اگر زائده ها و علائمی را مشاهده کردید که شما را نگران می کند و مشکوک به زگیل تناسلی هستید، می توانید با کلینیک تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات تعیین کنید.

مرتبط:  چرا با هرکی مثل خودش رفتار میکنی ناراحت میشه

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان به شرح زیر است:

وجود زائده های برجسته، سفت و گوشتی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد به شکل زگیل های کوچک جدا شده پراکنده یا برآمدگی های بزرگتر به صورت خوشه ای و متمرکز.

رنگ زگیل تناسلی اغلب با رنگ پوست یکی است، اما در برخی موارد ممکن است تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست فرد باشد.

در افرادی که رابطه جنسی دهانی داشته اند، این زائده ها ممکن است در اطراف دهان، زبان، لب ها و گلو ایجاد شده باشند.

احساس خارش و سوزش در محل زگیل

وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل تناسلی

اگر زائده ها در مجاری ادراری قرار گیرند، می توانند باعث خونریزی، درد و انسداد مجاری ادراری شوند.

عکس زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی زنانه

برای تشخیص بیماری ابتدا پزشک یک معاینه معمولی و ساده انجام می دهد و با بررسی ظاهر فرد این زائده ها را بررسی می کند. زگیل تناسلی ظاهر و علائم خاصی دارد و به راحتی قابل تشخیص است.

در صورت عدم وجود علائم زگیل تناسلی در بدن فرد، حسب مورد، پزشک با استفاده از دستگاه، قسمت های پنهان و داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را بررسی می کند. زیرا گاهی اوقات زگیل ها در نواحی داخلی مانند دهانه رحم و داخل واژن رشد می کنند، بنابراین به راحتی قابل مشاهده نیستند.

اگر احتمال ابتلای فردی به ویروس HPV یا سایر عفونت های ناشی از آن وجود داشته باشد، پزشک از روش های دیگری برای تشخیص ویروس در بدن فرد استفاده می کند.

این روش ها شامل دو روش زیر است:

تست پاپ اسمیر

آزمایش خون

تست پاپ اسمیر

برای تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی و بررسی خطرات احتمالی آن، به خانم های بالای 35 سال توصیه می شود حداقل سالی یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند که می توان بررسی دقیق این بیماری و عواقب آن را انجام داد. همچنین، تست پاپ بسیاری از عفونت ها و سرطان هایی را که بر دستگاه تناسلی زنان تأثیر می گذارد، نشان می دهد.

در این روش دهانه رحم با وسیله ای به نام اسپکولوم به آرامی باز می شود سپس با برس استریل نمونه های لازم از سلول های دیواره رحم و واژن گرفته می شود.

عکس تست پاپ اسمیر برای تشخیص ویروس HPV

آزمایش خون زگیل تناسلی

برای تشخیص نوع زگیل تناسلی و وجود ویروس HPV در بدن فرد، علاوه بر انجام تست پاپ که روشی برای بانوان است، روشی به نام روش مولکولی وجود دارد که برای هر دو خانم قابل استفاده است. و مردان حساسیت و دقت این روش بسیار بالاست و می تواند به طور دقیق تشخیص دهد که آیا فرد به ویروس HPV آلوده شده است یا خیر.

یکی از راه های انجام روش مولکولی انجام روش ژنوتایپینگ است که به وسیله آن ژن HPV را توالی یابی می کنند و به این ترتیب متوجه می شوند که فرد به ویروس آلوده شده است یا خیر.

همچنین روش دیگری برای تشخیص HPV به نام REAL-TIME PCR وجود دارد که در آن ژن مورد نظر هزاران بار تقویت می شود و سپس نتایج بر روی دستگاه آنالیز می شود.

علت زگیل تناسلی در مردان و زنان

همانطور که گفته شد، عامل اصلی زگیل تناسلی در مردان و زنان، نوعی ویروس DNA به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است. این ویروس به طور کلی باعث ایجاد همه انواع زگیل می شود، اما از آنجایی که بیش از 100 نوع مختلف شناسایی شده است، هر نوع زگیل های مختلفی را در سطوح مختلف بدن ایجاد می کند.

انواع خاصی از ویروس های HPV به عنوان عامل ایجاد زگیل تناسلی شناخته شده است.

به طور کلی تمامی زگیل ها و زگیل های تناسلی که در بدن افراد ایجاد می شوند ناشی از ویروس HPV هستند و هیچ عامل دیگری در بروز آن نقش ندارد.

اما نکته مهم در این زمینه دوره خاموشی این بیماری است.

همانطور که گفتیم ویروس HPV در اثر اولین تماس و رابطه جنسی با فرد مبتلا به بدن فرد منتقل می شود . اما علائم و نشانه های زگیل تناسلی بلافاصله در بدن ظاهر نمی شود.

بسته به وضعیت سیستم ایمنی هر فرد، زمان لازم است تا زگیل تناسلی علائم و نشانه های خود را نشان دهد. این مدت زمان را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد و به عوامل زیادی بستگی دارد، اما به طور کلی از دریافت ویروس حدود 3 ماه طول می کشد تا علائم و نشانه های زگیل تناسلی بر روی بدن فرد مشاهده شود.

البته در برخی از افراد مبتلا به سایر بیماری های مقاربتی و سیستم ایمنی بسیار ضعیف، علائم و نشانه های زگیل تناسلی در مدت زمان بسیار کوتاه تری ایجاد می شود.

در برخی موارد مشاهده شده است که فرد پس از رابطه جنسی با شریک جنسی خود به زگیل تناسلی مبتلا می شود، اما فرد مبتلا ممکن است تا سال ها علائم زگیل تناسلی را در بدن خود نشان ندهد.

راه های درمان زگیل تناسلی

ممکن است تعجب کنید که آیا زگیل تناسلی قابل درمان است یا خیر. زگیل تناسلی قابل درمان است و راه های زیادی برای از بین بردن آنها وجود دارد. اگر زگیل تناسلی دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرام بمانید و فوراً به پزشک متخصص در زمینه زگیل تناسلی مراجعه کنید.

بسیاری از افراد ممکن است از مراجعه به پزشک خجالت بکشند، اما باید بدانید که هر چه زودتر درمان زگیل تناسلی خود را شروع کنید، درمان آن آسان تر خواهد بود. استرس و پنهان کردن زگیل تناسلی فقط روند درمان را کندتر و دشوارتر می کند. معمولا برای کنترل و درمان این عارضه استفاده از پماد زگیل توصیه می شود.

روش های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو بسته به اندازه و محل دقیق زگیل ها باید کرایوتراپی یا لیزر درمانی را انتخاب کنند.

مرتبط:  چرا گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی مهم است

از آنجایی که برخی از انواع این ویروس می تواند باعث ایجاد انواع سرطان شود، درمان سریع و زودهنگام زگیل تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر، تا زمانی که زگیل تناسلی دارید، نمی توانید با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید زیرا خطر گسترش زگیل وجود دارد.

به طور کلی، درمان های زیر برای انواع زگیل تناسلی در نظر گرفته می شود:

لیزر درمانی

سرما درمانی

سوختن توسط انعقاد الکتریکی

عمل جراحی

درمان خانگی زگیل

دارو درمانی

در صفحه مربوطه می توانید روش های کرایو و لیزر زگیل تناسلی و همچنین مزایا، معایب و هزینه هر روش را مشاهده کنید.

انتخاب پزشک متخصص و مجرب برای درمان زگیل تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از کنار این مشکل صرف نظر کرد. دکتر زارعی از کلینیک پایتخت یکی از بهترین پزشکان لیزر و کرایو برای زگیل تناسلی است که با کمک دستگاه های لیزر مدرن در کمترین زمان ممکن این عارضه را درمان می کند.

پاسخ به سوالات شما

در صورت تمایل به تعیین وقت مشاوره و ویزیت، همکاران ما در کلینیک با شما تماس خواهند گرفت.

راه های انتقال زگیل تناسلی و انواع مختلف آن

شناخته شده ترین عامل زگیل تناسلی تماس مستقیم پوست به پوست با فرد مبتلا در حین رابطه جنسی است و برای مردان و زنان تفاوتی ندارد. تماس جنسی با فرد مبتلا در ابتلا به زگیل تناسلی در مردان و زنان به یک اندازه مؤثر است و در اولین تماس جنسی با فرد مبتلا، ویروس این بیماری به بدن فرد منتقل می شود.

البته عوامل موثری وجود دارد که برخی افراد را مستعد ابتلا به زگیل تناسلی می کند و حتی ممکن است بدون داشتن رابطه جنسی دچار زگیل تناسلی شوند.

عکس زگیل تناسلی در زنان

تصویر زگیل تناسلی در مردان

عوامل موثر بر زگیل تناسلی:

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و بیش از یک شریک جنسی دارند.

افرادی که از نظر جنسی فاسد هستند و به اصول اخلاقی پایبند نیستند.

افراد 12 تا 35 ساله.

افرادی که از مواد مخدر و مشروبات الکلی استفاده می کنند.

افرادی که در طول زندگی خود تجاوز جنسی را تجربه کرده اند.

افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند.

افراد مبتلا به ایدز

افرادی که توصیه های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

افرادی که سایر بیماری های مقاربتی یا بیماری های مقاربتی دارند.

نوزادانی که مادرانشان به ویروس HPV آلوده شده اند.

انواع زگیل تناسلی

تصویر انواع زگیل تناسلی

ویروس HPV انواع و ژن های متفاوتی دارد که هر کدام بسته به مورد عملکردهای متفاوتی دارند. تا به امروز حدود 100 نوع مختلف از این ویروس شناسایی شده است.

مطلب مرتبط: عکس زگیل تناسلی و بیماری های مشابه

به طور کلی انواع مختلف این ویروس به دو نوع کلی زیر تقسیم می شوند:

نوع ویروس HPV کم خطر

نوع کم خطر HPV فقط باعث ایجاد زگیل در واژن (ناحیه تناسلی)، مقعد و دهان و انواع زگیل های طبیعی در سراسر بدن می شود. این زگیل ها عفونت خاصی ندارند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند و معمولاً پس از یک دوره زمانی حدوداً 18 تا 24 ماهه خود به خود ناپدید می شوند.

انواع کم خطر HPV شامل انواع ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲ و ۷۳ است.

نوع ویروس HPV پرخطر

این نوع ویروس های HPV علاوه بر زگیل تناسلی می توانند مشکلات دیگری نیز ایجاد کنند. یکی از کشنده ترین بیماری های ناشی از این نوع ویروس HPV سرطان دهانه رحم، واژن و مقعد است که سالانه جان افراد زیادی را در سراسر جهان می گیرد.he رحم سومین نوع شایع سرطان در زنان در سراسر جهان است.

خطرناک ترین انواع ویروس HPV انواع 16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59 و 68 هستند.

نوع پرخطر ویروس HPV می تواند در زمینه های زیر باعث سرطان شود:

سرطان دهانه رحم

سرطان واژن

سرطان واژن

سرطان بیضه و آلت تناسلی مردانه

سرطان مقعد

سرطان زبان

سرطان حنجره

سرطان دهان

همانطور که می بینید، HPV تنها علت زگیل تناسلی نیست. در مقابل، بیماری های دیگری مانند سرطان نیز متعاقباً ممکن است رخ دهد، بنابراین داشتن دانش عمومی و اطلاعات لازم در مورد این بیماری ضروری به نظر می رسد.

احتمال ابتلا به زگیل‌های تناسلی بدون رابطه جنسی

البته گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن فرد به حدی ضعیف می شود که فرد حتی بدون رابطه جنسی نیز به این ویروس مبتلا می شود و این احتمال در موارد زیر بسیار زیاد است:

بیماران ایدز

افرادی که از انواع سرطان ها و عفونت ها رنج می برند

افرادی که پیوند انجام داده اند و عضو جدیدی دریافت کرده اند

استفاده بیش از حد از قرص های ضد بارداری

افرادی که در سنین پایین فعالیت جنسی دارند

زگیل تناسلی سوالات متداول

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

زگیل تناسلی معمولاً خوش خیم است، اما در موارد نادر، انواع خاصی از HPV می تواند منجر به سرطان رحم یا آلت تناسلی شود. این زائده ها را می توان به راحتی با لیزر و کرایو جدا کرد.

زگیل تناسلی در زنان شایع تر است یا مردان؟

شیوع این بیماری در مردان و زنان تقریباً یکسان است، اما زنان کمی بیشتر از مردان آسیب پذیر هستند و این ویروس می تواند برای آنها خطرناک تر باشد.

چه زمانی باید تست اچ پی وی بدهیم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، در صورت مشاهده علائم غیرعادی، حتما آزمایش HPV را انجام دهید. همچنین برای پیشگیری از این بیماری بهتر است واکسن گارداسیل تزریق شود.

آیا زگیل به جنین منتقل می شود؟

اگر زایمان طبیعی باشد، احتمال انتقال این ویروس وجود دارد. در غیر این صورت، نه

از چه روش‌هایی برای تشخیص قطعی HPV استفاده می‌شود؟

روش های تشخیصی بسته به اینکه زگیل ها در خارج یا داخل واژن باشند شامل معاینه ساده، معاینه داخلی با دستگاه و در برخی موارد آزمایش خون و تست پاپ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا